„De Komiek is mijn therapie" 3000Auto plaatsen: (W)V_andaag^ toegelicht r/RAÜS\prggmmma] FREEK DE JONGE OP ZELFONDERZOEK Sater boeit met lode Zondag' Onbevredigend optreden van duo Strümphler-Vos RADIO TV KUNST DONDERDAG 6 MAART 1980 AMSTERDAM (GPD) - „Mijn kinderen worstelen met de vraag van wie je bent. Van wie ik ben is niet duidelijk voor hen. Ja, jongen, als ik eerlijk ben, dan zeg ik, ik kap ermee. Maar die stap hangt af van de verslaafdheid aan het vak en de verslaafdheid aan jezelf. Ik ben van de zomer twee maanden met vakantie geweest. Pas dan merk je hoe verslaafd je aan de dy namiek bent. De eerste twéé weken kan ik mijn energie niet kwijt, kan ik mijn draai niet vinden. Na vijf weken hoef ik niet meer terug". Jkdenk diLS dat het mogelijk moet zijn om ermee op te houden. De trein tot stilstand te brengenHeel stoer zeg ik nu: dit is voorlopig mijn laatste programma. Ik ben nu twaalf, dertien jaar aan één ruk door bezig geweest. Het moet mogelijk zijn om een tijd lang niet op de planken te staan. Dan moet ik wel bereid zijn minder te ver dienen". Op van tijd tot tijd samenzweerde rige toon wordt het gesprek met Freek de Jonge gevoerd. Binnen twee maanden („Dat kunstje ken ik nou eenmaal") nadat Neer- lands Hoop vervloog is hij terug met een nieuw programma. De Komiek, dat hij in nauwe sa menwerking met de filmer Olof Seunke ontwikkelde en dat zich op het ogenblik in proefvoorstel- lingen aan het uitkristalliseren is, vormt een breekpunt in de thea terloopbaan van De Jonge. En niet alleen omdat de mogelijk heden die de combinatie van Bram Vermeulen bood kennelijk uitgeput waren. Freek, die tel kens onderuit zakt in zijn keu kenstoel als het gesprek intiem dreigt te worden, gaat rechtop zit ten op momenten dat hij mag theoretiseren over zijn eigen po sitie. „Tien jaar hebben wij met Neerlands Hoop de harde lijn ge hanteerd. Met onze kop tegen de muur gelopen". Zijn linkerhand beweegt in een scherpe, diagonale curve over de keukentafel, waaraan we zitten te praten. „Dat heeft niets uitge haald. Nu probeer ik te laten zien dat er ook nog een zachte lijn haalbaar is. Althans ik hoop dat- ie haalbaar zal zijn". Zijn rechte- 'rand legt een tegengestelde route af. De Jonge probeert onder woorden te brengen dat hij de afgelopen jaren zijn functioneren als be klemmend ervaren heeft. Een te eenzijdige ontwikkeling. De har de komiek met de cynische, bij tende grap kan niet zonder twee slachtige gevoelens op zijn eigen loopbaan terugkijken. „Toen we begonnen, toen werden we door een bepaald deel van de pers beetgepakt en in de linkse hoek gezet. Vijfjaar lang hebben Bram en ik ons daar behaaglijk bij ge voeld. Hebben wij de mening ge voed alsof wij die positie zelf ge kozen hadden". Prijs voor „Langzamerhand word je vanzelf onschadelijk als je je daar nou maar bij neerlegt. In die hoek zit je, en daar blijf je zitten. Zo wer ken bijvoorbeeld ook alle colum nisten zich naar hun eigen hoekje toe. Leuk ironisch schrijvend. Maar een tegenovergestelde me ning zullen zij nooit debiteren. Dat kan niet; dat verwachten hun lezers niet. Dat zou een fenomeen van de eerste orde zijn. Dat zou pas agitatie oproepen" Dwangbuis „In deze voorstelling probeer ik andere facetten van mezelf te la ten zien. Zo eist het publiek datje vorm geeft aan je materiaal. Je merkt in De Komiek dat ik me juist niet te zeer in vormen pro beer vast te leggen. Dat is nu he lemaal mijn gevecht. Voor mij is het vormgeven aan wat ik bedenk te concreet; dan heb ik het gevoel dat ik te veel tegemoet kom aan wat het publiek wil. Je ziet dat vaak bij kunstenaars. De vorm die ze aan hun werk geven wordt maar al te vaak de dwangbuis van hun eigen vondst". Hoezeer Freek ervaart dat hij wordt geclaimd, moge blijken uit de verbaasde reacties op de manier waarop hij de presentatie van het tv-programma Denk-beeld op zich nam. De intelligentsia rea geerde met paniek en afgrijzen. Eén tv-criticus schreef dat hij de wijze waarop De Jonge begrip bleek te kunnen opbrengen voor zaken van metafysische en le- vensovertuigende aard, ervoer als een zelfontheiliging. Literator K. Schippers wierp de plotsklaps Serieuze komiek voor de voeten dat hij „thans zekerheden hielp verspreiden, waar hij vroeger twijfels zaaide" en columnist Blokker meende zelfs dat De Jonge ons al die jaren „een loer had gedraaid en nu zijn werkelij ke gezicht liet zien". „Opvallend", noemt het lijdend voorwerp van die kritiek de op merking van Blokker. „In die Denk-beelduitzendingen heb ik een ander beeld van mezelf gege ven; of minstens met het beeld dat anderen van mij hadden. Dat veroorzaakt opwinding bij het publiek. De mensen willen je namelijk beet kunnen pakken. Hier, hier, ben je van ons. Hier klopt het. Daar niet meer. Ik zoek dat contrast met het beeld dat anderen van mij hebben bewust op. Zó ben je niet, wordt er ge zegd. Onzin! Zó kan ik óók zijn". Twijfels „In dit nieuwe programma laat ik de dokter die ik consulteer zeg gen dat De Komiek van therapeu tische waarde voor mij zou kun nen zijn. Daar zit veel waars in. Dit is een programma waarin ik de problematiek van wat ik met mijn theaterwerK wil bereiken duidelijker dan ooit betrokken heb bij het creatieve proces. Zo'n voorstelling is er in de Neerlands Hoop-tijd niet geweest. In De Komiek - dat is nu eenmaal per definitie een mannetje met som bere en vrolijke kanten, ja - pro beer ik mijn twijfels te laten zien". „Vroeger was de afstand met me zelf veel groter. Nu de harde weg van Neerlands Hoop niets heeft Guus Kuijer DEN HAAG (ANP) - De schrijver Guus Kuijer heeft gisteravond tijdens een feestelijke bijeen komst in Den Haag uit handen van minister Gardeniers van CRM de staatsprijs 1979 voor kinder- en jeugdliteratuur - dit maal in de vorm van een object van Frans de Wit - gekregen. De prijs, waaraan tevens een bedrag van 6500 gulden is verbonden, werd hem toegekend voor zijn to tale oeuvre. In het juryrapport wordt Guus Kuijer onder meer geroemd voor zijn heldere manier van schrij ven, de ironie en de humor die spreekt uit zijn boeken en zijn be trokkenheid als schrijver met zijn lezers, de kinderen. Minister Gardeniers typeerde de schrijver Guus Kuijer door op te merken dal hij uit zijn boeken te voorschijn komt als een bondge noot van de kinderen, die met ze mee kan spelen en van wie zij te gelijkertijd uitleg krijgen. Hij werd al eerder voor zijn werk onderscheiden met de Gouden Griffel (2x) en de Zilveren Griffel. LEIDEN - De voetbalwedstrijd Strassbourg-Ajax was gisteravond zonder enige twijfel mede de oorzaak van de zeer geringe belangstelling voor 'Rode Zon dag', geschreven door Trevor Griffiths en gespeeld door de in Amsterdam domicilie houdende toneel groep 'Sater'. De theaterintroductie spreekt van een 'bijzonder boeiend stuk over het dilemma van links Italic om de strijd aan te gaan tegen het fascisme'. Het behoeft na het zien van 'Rode Zondag' geen betoog, dat vooral Wim Meuwissen (Kabak). maar zeker ook Jaap van Donselaar (Gramsci), Hans Ligtvoet (Libertini), Ma- rie-Louise Stheins (Polya) en Yvonne Petiti (een zeer bescheiden rol als Angelica) door hun geëngageerd spel de verwachtingen, die voor de schouwburgbe zoeker uit de theateraankondiging spreken, volledig waarmaken. Er zal ongetwijfeld een bepaald genre toneelcritici op staan, die genadeloos afrekent met 'Rode Zondag', niet in de laatste plaats omdat in het stuk een groot aantal linkse sympathieën van toneelauteur Trevor Griffiths zijn verweven. Maar het is juist de combina tie van decorbouw, requisieten, dia's en niet in de laatste plaats het sterk geprofileerde toneelspel dat 'Rode Zondag' zich doet onderscheiden van talloze maatschappij-kritische toneelstukken in hetzelfde genre. Behalve in Duitsland en Spanje viel ook in Italië des tijds een uiterst intrigerende strijd te signaleren tus sen de communisten en de fascisten, die zoals be kend in alle drie de landen op een overwinning voor de laatsten uitliep. 'Sater' weet die dreiging, die strijd, die sabotage-drang en de politieke instabiliteit zeer treffend in haar toneelspel weer te geven. Het was die warrige wereld van besluiteloze sociaal-de mocraten, fanatieke fascisten en marcherende communisten, waarin de auteur Trevor Griffiths 'Rode Zondag' situeerde. Juist als je de ontwikkeling en de afloop van die strijd kent is het uitermate boeiend de strijd van het Ita liaanse arbeidersproletariaat aan jé voorbij te zien trekken. De inbreng van de groot industrie ('God gaf z'n fiat aan Fiat en er was Fiat') is bovendien zeer functioneel in de totale dramatische ontwikkeling gesitueerd. Resumerend: een uiterst boeiende to neelavond van Sater. BERT KOEKEBAKKER LEIDEN - In de kapelzaal van K en O concerteerden gisteravond de harpiste Sarah Strümphler en de fluitist Henk Vos. Het program ma vertoonde een plezierig veel zijdig aspect en wekte grote ver wachtingen. Toch heeft dit concert niet hele maal bevredigd. Van de twee uit voerenden was Henk Vos het meest ontspannen. Hij heeft geen opvallend grote toon, maar hij was muzikaal en exact. Sarah Strümphler daarentegen maakte een veel minder zekere indruk. Haar spel kwam ook niet tot die concentratie die in een samenspel noodzakelijk is. Het kwam vaak nogal nerveus en on ritmisch over. Maar een harp is een moeilijk bespeelbaar instru ment, en de spanning voor een optreden kan haar parten hebben gespeeld. Zoiets is begrijpelijk. In zeker opzicht is het jammer, dat men zich niet exact aan het pro gramma heeft gehouden. Temeer omdat de toevoegingen niet heb ben geleid'tot een hoger uitvoe ringsniveau. Het zou misschien meer aanbeveling hebben ver diend, het oorspronkelijke pro gramma met nog groter zorg te hebben voorbereid. Het was echter goed bedoeld. Het meest bevredigd heeft naar ons gevoel "Une flüte dans les ver gers" van P. de Brevielle, waar van de fluitist het impessionisti- sche karakter goed heeft getrof fen. Er was voor dit concert vrij veel belangstelling. BEP RIJNDERS Freek de Jonge: "Ik zoek het contrast met het beeld dat anderen van mij hebben bewust op". opgeleverd - als ik zo was door gegaan dan was ik een bejaarde en bedaagde revolutionair ge worden - kom je eigenlijk tot de essentie. Wat wil je met mensen, wat kun je zelf? Al die mensen die jarenlang met mijn bus zijn mee gereden zullen merken dat ik op eens hard op de rem trap. Dan dondert de lading dwars over me heen door de vooruit. Ze moeten dat maar voor lief nemen". „Ik doe aan zelfonderzoek in dit programma. Eerst zou ik het al lemaal op het leven van een filo sofiestudent baseren. Die zich zelf tegenkwam. Maar toen be dacht ik me: straks kom je met De Komiek in Carré (april - red.) te staan. Als ik nu zou beginnen in theaters als De Balie of Shaffy, dan zou het kunnen. Ik moet niet dadelijk dodelijk zijn voor een groot publiek. De stap niet te groot maken. Ik hou daarom het geheel zo dicht mogelijk bij me zelf en op mezelf betrokken. Het maakte het schrijven overigens een stuk eenvoudiger". Freek gokt er toch op dat het de aan zichzelf twijfelende komiek zal accepteren. Heeft het voldoende incasseringsvermogen voor een voorstelling waarin de commu nicatie tussen artiest en zijn ge hoor aan de kaak wordt gesteld? Hoe ziet het de vreemde relatie tussen De Komiek (is Freek), diens oude, bevende vader (die eveneens door Freek gespeeld wordt) en zijn doofstomme gewe ten in de persoon van een amok- makend broertje (is Olof Seun ke)? Freek: „De zoon, De Komiek dus, wil eigenlijk niet leuk zijn en kan het ook niet, maar is het ten slotte desondanks. De vaderfiguur, die inderdaad, ja - het is een afsplit sing van mijn persoonlijkheid -,... die is niet leuk, maar vindt dat erg. Hij voelt een verantwoorde lijkheid naar het publiek toe. Die mensen hebben betaald en dus recht op amusement. Sanne, mijn broer, is dus als het ware wéér een ander facet van Freek de Jonge. Het niet-sprekende gedeelte. Het stomme geweten, dat de Komiek bewust probeert te maken. Aan het eind van de voorstelling pro beert hij dat er bij De Komiek zelfs met allerlei voorwerpen in te slaan". Therapie „Dit programma is therapie voor mij. Hierna moet het afgelopen zijn. Nu kan ik nog even als bu schauffeur op de rem trappen en naar de nieuwe weg voor een leu ke trip zoeken. Straks moet ik weten wie ik ben. Dan moet ik weer terug naar de wortels." ADVERTENTIE WINKELCENTRUM LEIDSENHAGE, LEIDSCHENDAM LEIDSCHENDAM Maar dat is gemakkelijk. Dat je je auto zomaar kwijt En nog helemaal gratis ook Trouwens, je vindt in Leidsenhage alles watje hartje Wat 'n winkels, wat 'n keus! En gezéllig, mensen! NEDERLAND I 18.00 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.30 - Sesamstraat (NOS) 18.45 - Paspoort, voor Turken (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Alleen op de wereld (AVRO) 19.25 - Doe-de-dance (AVRO) 19.50 - Ik slik slikt u ook? informatief programma (AVRO) 20.30 - Jonge mensen op het concertpodium (AVRO) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Den Haag vandaag (NOS) 22.10 - Sartre over zichzelf (NOS) 0.05 - Journaal (NOS) - doven en slechthorenden (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - De Hulk. tv-serie (TROS) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Een gelukkige hand, toneelstuk (TROS) 22.10 - Aktua tv (TROS) 23.00 - Soap, tv-serie (TROS) 23.30 - Journaal (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I (Region, progr. NDR: 18.00 Inform, progr. 18.30 Actual. 18.45 Kleuter- progr. 18.55 Polizeiinspektion 1, tvdserie. 19.25 Region, magazine. 19.59 Progr.overz. 18.00 Actueel progr. 18.15 Eine amerikanische Familie, tv-serie. 19.15 Actual. 19.45 Licht progr.) 20.00 Journ. 20.15 Ac tuele documentaire. 21.00 Vragen- spel. 21.45 Filmreportage. 22.30 Ac tual. 23.00 Die Wildente, tv-spel. 0.45 DUITSLAND II 18.20 Der Buergermeister, tv-serie. 19.00 Journ. 19.30 Mode en muziek. 20.30 Inform, progr. 21.00 Actual. 21.20 Region, progr. 22.05 Moliere. tv-filmsene. 23.00 Verhalen. 23.35 Joum. DUITSLAND III WDR 18.00 Gevar. kinderprogr. 18.30 Tv- cursus natuurkunde. 19.00 Jeugd- magazine. 19.45 Actueel progr. 20.00 Journ. 20.15 Das Fotomodell (The Model Show), speelfilm. 21.50 Hob bymagazine. 22.35 Actueel progr. 23.35 Joum. BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 18.00 Tekenfilmserie. 18.05 Inform, kinderprogr. 18.35 Jeugdserie 19 00 Korte film. 19.05 Sport. 19.35 Meded. en Morgen. 19.45 Joum. 20 10 Ike. tv-serie. 20.55 Panorama. 2145 Edelman. bedelman. schutter, spion, tv-serie. 22.35 Joum. NET II 18 00-20 10 Zie Net 1. 20.10 Filmru- briek. 21.00 De ijzeren Gustav, tv-se rie. 22.00 Documentaire. Per jaar komen ongeveer tien tot vijftienduizend mensen in het ziekenhuis terecht door verkeerd gebruik van medicijnenDe meeste gebruikers welen niet wat de werking van hun medicijn is en wat de bijverschijnselen zijn Het gevolg is dat men teveel geneesmiddelen gebruikt of een verkeerde combinatie. Momenteel wordtvijf procent van de ziekenhuisbedden bezet door mensen met geneesmiddelen- vergiftiging. Dit vertelt Ria Bremer, samenstelster van de documentaire ,,lk slik...slikt U ook?". Ria Bremer hoopt in dit programma duidelijk te maken dat we wat voorzichtiger moeten zijn met het slikken van geneesmiddelen. Enige tijd geleden wees zij in Televizier Magazine op de mogelijke bijwerkingen van het inmiddels voor een halfjaar uit de handel genomen slaapmiddel Halcion.Ria Bremer vroeg zich af wat er na dat halfjaar zou gebeuren en informeerde bij het ministerie voor volksgezondheid: ,Het ministerie vertelde dat de bijsluiter gebruiksaanwijzing en samenstelling van het produkt wordt veranderd. Maar ze zeiden ook dat dit elk jaar met zo'n vijfhonderd bijsluiters gebeurt. Bovendien worden de bijsluiters niet meer gelezen door mensen die al tien jaar hetzelfde middel gebruiken". De documentairedie door de AVRO vanavond wordt uitgezonden, is opgehangen aan twee actualiteiten: het ministerie van volksge zondheid heeft besloten dat er per 1 juli op de verpakking van alle pijnstillers een waarschuwing over de bijwerkingen moet staan. Bovendien heeft de Ziekenfondsraad vorige week advies uitge bracht aan staatssecretaris Veder-Smit van volksgezondheidom zoveel mogelijk goedkopere alternatieven voor te schrijven in plaats van de duurdere merkgeneesmiddelen Ria Bremer verwacht veel reacties op de documentaire te krijgen: „De telefoon staal nu al roodgloeiend, omdat reel mensen opbellen die slechte ervaringen met medicijnen hebben. Ik vind het belang rijk dat de mensen mondiger worden en dat de kloof tussen arts en patiënt kleiner wordt. We moeten minder makkelijk worden in het innemen van medicijnen" (Nederland) 1 om 19.50 uur.) "Een sjieke autobiografie". Zo heeft de Franse schrijver en filo soof Jean-Paul Sartre het filmportret genoemd, waarin hij zijn hele leven tot het begin van de jaren zeventig uit de doeken doet. De film, die in Frankrijk alleen in de bioscopen is vertoond omdat Sartre uitzending via de televisie als gevolg van een diepgaand conflict met de autoriteiten verbood.zal door de NOS op 6 en 13 maart op de Nederlandse beeldschermen worden gebracht. De film is samengesteld uit een aantal zorgvuldig voorbereide ge sprekken, waarin Sartre's vriendin sinds 1929de schrijfster Simo- ne de Beauvoir.en een groepje vrienden en leerlingen dè belangrij ke periodes uit zijn leven nagaan. De makers van de filmtwee Fransen, hebben de film beschreven als "de reisroute van een intellectueel" en "het verhaal van een in alle opzichten vrije man". Nederland 1,22.10 uur) af 20.02 (S)NCRV-55: klas: 22.02 (S) Bij de tijd. NOS: 23.02 (S) Met het oog op morgen. KRO: 0.02 (S) De Nachtspiegel. 1 02 (S) Tussen de hoezen met3.02 (S) Herrie of Harry op 1. 6.02 (S) Country Urne. 6.50 Het levende woord. HILVERSUM II IKON: 18.05 Kleur. 18.35 Ned Israel. Kerkgenootschap PP: 18.50 Uitz. van het CDA. AVRO 19.00 Zo hoor je nog eens wat. 19.20 (S) In de kaart gespeeld, klass. verzoeken. 21.00 (S) Residentie Orkest met sopraan en piano en de Experimental-studio der Heinrich Strobel Stiftung des Suedwestfunks met Ondes Marte- not Hedendaagse muziek. (22.30 Nws.) 23.15 (S) Jazz Spectrum. 23.40 AVRO's Radiojourn. 23.55 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03 (S) De Avondspits met de Nationale Hitparade TROS: 19 02 (Si Poster 2d <>2 (Si Kerry werk. VRIJDAG 7 MAART 1980 HILVERSUM I NOS. Ieder heel uur nws. KRO 7.03 Echo. 7.13 (S) Even na zeven. (8 03 Echo.). 9.03 (S) Gevar. progr 12.03 HILVERSUM II VPRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtend gymnastiek. 7.20 VPRO-expresr (7.30, 8.00 en 8.30 Nws.) 9 00 Gymnastiek voorde vrouw 9 10 Wa terstanden. 9.15 Expres-VPRO NCRV: 10.30 Onder schooltijd. NOS: 10.45 Werkbank 10 55 NOS- programma-overzichL AVRO: 11.00 Schoolradio. TR< >S 11 20 Week in - Week uit 12 26 Meded. voor land en tuinbouw. 12.30 Nws 12 36 Aktua NOS 13 00 Nws 13.11 Meer ov< minder. 14 20 Op de zeepkist... kon u maar. 14.45 't Kan van nut zijn e Rechtoprecht. 15 00 Stad en land. waarin de NOS-Visrubriek. 15.15 Knollen voor citroenen. 15.30 Va onze redaktie. 15.30 Kijk op de Der de Wereld en Oost-Europa. 16 10 Kijk op West-Europa. 16 20 Kijk op Den Haag 16 30 VOQ 17.00 (S) Info-radio 17 30 Nws.). HILVERSUM III NOS: Ieder heel uur nws EO 7 02 (S) Ronduit op drie 8.03 EO-Metter- daad-Memo. 8 05 (S) Tijdsein 9.03 (S) De muzikale fruitmand 10.03 (S) Te elfder ure NCRV 11 03 (S> Pop non :-VP 12 03 1 VOO M4 03 (S) Upparadc la 2«MSi Popjoumaal 15 30 (S) Top-40 (16 45 Concertnws). HILVERSUM IV NOS: 7 00 Nwt. 7 02 (S) Vroeg klass 9 00 Nws. 9 02 (S> Muz. uit d> Mid deleeuwen en Renaissance 9.30 (S) Vrijdagmorgenconcert VOO: 11 00 (S) Muz. voor miljoenen. (12 00 Nws EO: 13 00 (S) KUnkspu g. 1 14.00 Nws. 14 02 (Si Theologie i.« verkenningen. 14 20 (S) Klass con cert VPRO: 15.00 (S) Muziek-op- vier. "Myn vader was koetsier".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 5