Van fietskelder tot discokelder School moet leefgemeenschap zijn In Louise de Coligny scholengemeenschap Doe es voor Galgenrad LEIDSE TOP 15 WOENSDAG 27 FEBRUARI 1980 EXTRA PAGINA 21 Vanaf vandaag brengen wij om de week op de woensdag een jongerenpagina. Galgenrad. Naast platenrecensies zul je er artikelen in aantrefTen, die vooral de jonge lezers in- UraMMi Die verhalen hoeven niet per sé door ons te worden geschreven. Wie de behoefte voelt zelf iets te fa briceren, kan dat ook op deze pagina doen. Misschien iets voor redacteuren van een schoolkrant? Je kunt ons schrijven of bellen (071-141941, vragen naar Bart Jungman of Jaap Vis ser). Ook suggesties zijn van harte welkom. Volgende Galgenrad: woensdag 12 maart. 'SUB TERRA", van fietskelder tot discokelder. Waar een flinke hoeveelheid zelfwerkzaamheid van middel bare scholieren al niet toe kan leiden. Wantrouwend word ik bekeken bij het betre den van de discokelder in de Louise de Coligny scholengemeenschap aan de Leidse Kager- straat. Van top tot teen en van teen tot top. Mijn begeleider Sjoerd, een jeugdige leraar Duits, laat de portier weten dat het "goed volk" is. Zonder problemen kan ik naar bin nen. Zo op de klaarlichte dag is het wel even wennen aan de duisternis. En wat een drukte. Het lijkt warempel de "Koets-o-Theek" op zaterdagavond wel. Het bier vloeit trouwens ook rijkelijk. "Maar niet iedereen kan zomaar bier krijgen hoor", legt Sjoerd uit. "Ze werken hier met pasjes. De jongere leerlingen krijgen een rood pasje. Daarmee kunnen ze de kelder binnenkomen en die rooie kleur betekent dat ze alleen frisdrank mogen bestellen. De oudere leerlingen die van hun ouders bier mogen drinken heb ben een blauwe kaart. Daar moet een handtekening van één van de ouders opstaan". Massaal bier bestellen schijnt er toch niet bij te zijn. Sjoerd. "Met zo'n blauwe kaart kun je maar één biertje tegelijk krijgen. Joh, geef mij eens even zes bier van je, is er dus niet bij". Het tegendeel wordt echter prompt bewezen. Een potige eindexamenleerling, of was het een leraar, komt op de bar toelopen en bestelt luidkeels acht bier. Geen enkel probleem. We zullen het er maar op houden dat dit een uitzondering was die de regel bevestigt. Keldercommissie Even praten met Huib, Wout en Miijam, drie van de uit zeven leerlingen bestaande kelder- commissie over de nog korte ge schiedenis van "Sub Terra" (Latijn voor "onder de aarde, grond"). "Het idee voor een eigen ruimte voor de leerlingen bestond ei genlijk al heel lang. Het begon pas echt menens te worden toen we aan een actie van de hartstich ting wat geld overhielden. In ja nuari 1978 hebben we een loterij- actie gehouden. Dat heeft ook behoorlijk wat geld opgeleverd. Op een gegeven moment hadden we enkele tienduizenden guldens op de bank staan. Van dat geld wilden we een eigen scholieren ruimte gaan inrichten. Net zoals ze dat al een paar jaar op de Agnes scholengemeenschap hadden. De ellende was alleen dat we nog geen geschikte ruimte hadden". Die ruimte kwam er, nog hetzelf de-jaar. "Dat hebben we vooral aan de rector, meneer Steffens te danken", zeggen Wout, Huib en Wilma. "Vooral dankzij hem hebben we de beschikking ge kregen over deze fietsenkelder. Hij heeft zich daar enorm voor ingezet, heeft alles met de gemeente geregeld. Vergunnin gen en zo". Een uit acht leerlingen en leraren bestaande bouwcommissie is keihard gaan werken om de kel der in te richten. Vanaf septem ber 1978 tot april 1979 hebben ze bijna al hun vrije tijd in het kel- derwerk gestoken. De dertigdui zend gulden die de bouwcom missie op de bank had staan werd besteed aan de aanschaf van een professionele muziek- en lichtin stallatie, de bouw van toiletten en een ventilatiesysteem. In april vorig jaar werd "Sub Terra" met een groot feest ingewijd. 'Het loopt hier als een trein", vin den Wout, Huib en Wilma. "Elke vrijdagmiddag zijn we van half drie tot vijf uur open. Dan komen er zo'n twee a driehonderd leer lingen. Overdag kunnen leerlin gen uit het eindexamenjaar tij dens de pauze's of wanneer ze een uurtje vrij hebben hier een kopje koffie komen drinken. Voor de rest wordt de kelder ook gebruikt voor klasseavonden, ouderavon den en reünies". Onderhoudskosten Kunnen jullie een beetje rondko men? "Ja hoor. Het geld dat we verdienen met de verkoop van bier en frisdrank wordt gebruikt voor het kopen van nieuwe pla ten en het betalen van de onder houdskosten. Tot nu toe loopt dat erg goed. We zijn gelukkig ook helemaal vrij in ons doen en la ten. Natuurlijk zijn er wel be paalde regels waar we ons aan moeten houden maar dat is lo gisch". Toevallig (hoewel) komt rector Steffens binnenlopen. Met een pilsje in de hand. "Even kijken hoe het gaat", zegt hij. "Wat ik van deze kelder vind? Een leuke ruimte waar ik graag kom. Ik vind het een belangrijke zaak dat leerlingen een eigen ruimte heb ben. Op deze manier kunnen ze hun klasgenoten en hun leraren beter leren kennen. Zo'n kelder maakt van de school meer een leefgemeenschap. Dat is het meest belangrijk. De school moet namelijk geen onderwijsinstituut maar een leefgemeenschap wor den". Vinden de leerlingen dat ook? Eén van de vaste kelderbezoekers, de 18-jarige Jeroen: "Ja, daar ben ik het wel mee eens. Daarom kom ik hier ook veel. Ik vind het grap pig om na schooltijd eens een pilsje met een leraar te gaan drin ken. Maar dat kan niet met ieder een hoor. Je ziet hier alleen de progressieve figuren". Een andere vaste klant van "Sub Terra", Marina: "Deze kelder haalt het schoolidee een beetje weg. Dat vind ik belangrijk want je bent toch niet alleen op school om te leren?". Gymlerares j^nita: "Ik kom hier graag. Hier kan ik m'n leerlingen en m'n collega's, tenminste degene die hier regel matig komen, ook eens in een heel andere omgeving ontmoe ten. Daardoor kun je ze ook beter leren kennen. Die discomuziek dat hoeft van m(j niet zo. Maar dat is nu eenmaal mode hè. De leer lingen vinden het leuk". Kritische noot Een kritische noot is afkomstig van iemand die zijn naam liever niet in de krant ziet ("Vind ik niet no dig. Noem mij maar S.K. uit O."). "Ik vind het een walgelijke zaak dat hier wel eens een leraar wag gelend de deur uitgaat. Dat is geen kritiek op de keldercom missie maar ik vind het onnodig dat leraren hier stevig gaan pim pelen. Dat meen ik". Een mening die lang niet door ie dereen wordt gedeeld wat blijkt uit de reacties van omstanders. Eén van hen: "Wanneer leraren hier een stevig biertje willen pakken moeten zij dgt zelf weten. Ik zal me daar niet aan storen. Zolang ze maar niet aangeschoten voor de klas staan". JAAP VISSER PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN Frans van der Laan - "Rubberen Robbie" Hy is al weer een tijdje uit maar de langspeelplaat van de Leidse le raar Frans, "Rubberen Robbie", mag hier uiteraard niet onbe sproken blijven. Lachen, gieren en brullen. Twee kanten en der tien nummers lang. Over het al gemeen stevige (Rock en Roll) muziek van onder meer de Rol ling Stones ("Yuh, dat zijn de Rolling Stoons, Hoor!!, klinkt het op een gegeven moment), Beatles en Plastic Bertrand. Dit alles gekoppeld aan originele, "platte", teksten. Centraal op de plaat staat de Leidse kroeg "De Hut van Ome Henne" ("Ome Henne, wat krijg-ie van mijn? Tweehonderdvijfenzeventig gulden?? T-is nogal wat met je!! Ja, da-ag!"). Meest aardige nummers zijn: "De Ambulance", "Met een stuk in me reet (stort ik van de Blauwpoortsbrug)"Kof fie met een rondo" en "Nee, je moet het je broer laten doen". Toch een duidelijke kritische noot en wel met betrekking tot het door "Rubberen Robbie" gepro duceerde Leidse dialect (nou ja dialect). Het "Leids" is namelijk beneden de maat en wordt niet consequent gehanteerd. j y Nina Hagen - "Unbehagen" Nina Hagen is in het afgelopen jaar overactief geweest. Samen met Herman Brood maakte ze een film en formeerde een nieuwe Nederlandse band om haar heen. Muzikaal gesproken was het ech ter stil rond haar. Nu is er dan eindelijk de nieuwe elpee "Unbehagen" van de Nina Hagen Band. Van de oude Nina Hagen Band moeten we zeggen want Nina Hagen moest om haar contractuele verplichtingen na te komen nog een elpee maken met haar Duitse groep. De oude groep maakte daartoe opnamen die la ter door Nina Hagen werden in gezongen. De complete opnamen stralen dan ook geen eenheid uit. Het con cept is hetzelfde gebleven: een aparte mix van artistieke vrijheid en gevoel voor commercie plu het opvallende stemgeluid van Nina Hagen. Aan deze conceptie is weinig nieuws toegevoegd. En dat is, zeker na de eerste uitste kende elpee, een beetje een te leurstelling. Er staan zeker een aantal aardige nummers op de elpee maar in z'n totaliteit valt het tegen. J.R. "We verdienen behoorlijk goed aan de Leidse jongeren en daar mag eigenlijk best wel eens wat tegenover staan". Zo ongeveer redeneerde de directie van een Leids uitzendbureau toen beslo ten werd om het talentvolle Leidse componisten-producers duo Eric Guns/Don Hansen op dracht te geven een langspeel plaat te vervaardigen met daar op louter jnuziek van Leidse makelij. Ze hadden weinig moeite om uit het grote arsenaal van talent volle Leidse bandjes acht muzi kale gezelschappen te recrute- ren om vervolgens tijdelijk in het Brabantse Roosendaal neer te strijken. Daar, in de tamelijk onbekende Old-Way studio's, werd uiteindelijk een produkt vervaardigd dat er best wezen mag. De persing laat te wensen over maar daar is de prijs van "Eight Track" (zo heet de lp namelijk) dan ook naar. Toch een be kwaam stukje werk van het duo Guns/Hansen en natuurlijk van de heren en dames muzikanten. Vandaar het predikaat "popju weeltje" dat elke keer aan één plaat zal worden toegekend. Hoogtepunt van de langspeelplaat is ongetwijfeld het aandeel van Go Go" en "Enjoy Your World Tour (and don't come back)" prijken op de plaat. Vooral het eerste nummer verraadt de klasse die deze jeugdige forma tie herbergt. Een zonnige toe komst lijkt voor "Graffiti" en de zijnen te zijn weggelegd. Over ruim maand komt trouwens de eerste single van de heren uit. Ook de Mixed up band", "Sher lock" en "Tower" hebben twee eieen nummers op "Eight Track" mogen laten ver schijnen. Drie bandjes waar het talent aan alle kanten vanaf druipt. Dat is duidelijk. Alleen zullen deze groepen wat ander muzikaal materiaal moeten ver zamelen om het echt "te gaan maken". Wat zij brengen klinkt heel aardig maar is bekend en in sommige gevallen zelfs achter haald. Geen echt nieuw geluid dus. "Sherlock" klinkt nog het meest origineel. De groep komt nog deze maand mei een single, "Beware" uit. Rest nog "First Love", "Szmotsz", "Gargoyle" en "Carte Blanche". Deze vier groepen zijn met één werkje op de langspcler verte genwoordigd. Ook deze groepen brengen bekende geluiden. Wel heel melodieus en het geregeld beluisteren zeker waard. Colin Blunstone - "Late nights" "Late nights in Soho" heet de nieuwste 33-toeren schijf van Colin Blunstone. Een veelbelo vende titel die prijkt op een fraaie hoes. Maar daar blijft het wat mq betreft dan ook zo'n beetje bij. Een zeer matig produkt met als enige hoogtepunt het door Todd Rundgren geschreven "Can we still be friends". "Late nights in Sho" bewijst eens temeer dat Colin Blunstone alle positieve kritieken die hem na het uitbren gen van het schitterende "Won derful" nooit waar heeft kunnen maken. J.V. Ian McLagan. "Troublemaker". Ex-Faces en Rich Kids-toetsenist Ian McLagan toerde vorig jaar samen met een aantal grote jon gens uit de popmuziek door de Verenigde Saten. Voor de lol en voor de leut, mogen we aanne men. Niet om de popmuziek naar een hoger plan te tillen. Een aan tal van die grote jongens draafde ook op om McLagan te assisteren op zijn elpee "Troublemakers". Maar Ron Wood, Keith Richard, Stanley Clark, Ringo Star en Jim Keltner slagen er niet in het ni veau van de plaat boven de mid delmaat uit te tillen. John Mayall - No more interviews Voor de foto die de achterkant van zijn nieuwe elpee siert, heeft John Mayall zichzelf de out-fit van Su perman aangemeten. Een carrière van zo'n twintig jaar en een produktie van dertig albums mag inder daad een super-prestatie heten. Z'n laatste elpee heet No more interviews en dat is kennelijk het gevolg van slechte ervaringen in al die jaren. Mayall is in zijn loopbaan altijd de blues trouw gebleven en No more interviews getuigt daar eens te meer van. Al is er inmiddels wel een aantal rock-in- grediënten ingeslopen, zonder dat dat overigens stoort. Naast de oude, vertrouwde mondharmonica valt het veelvuldig gebruik op van saxofoon, trompet en trombone, die in Mayalls muziek een stuwende func tie hebben. Daarom naar verhouding veel snelle nummers op No more interviews, de één wat beter dan de andere, maar toch altijd staaltjes van gerouti neerd vakmanschap. Een nummer als Sweet honey bee doet echter wel verlangen naar meer langzaam werk- BART JUNGMAN Bob Welch - The other one Iedereen heeft dat wel eens: een plaat die de eerste keer heel vervelend lijkt, maar naarmate je hem vaker draait steeds beter wordt. Bob Welch heeft met The other one zo'n elpee gemaakt. In het begin saai en vlak, daarna erg aardig. Welch is een Amerikaan, die een paar jaar geleden nog met Fleetwood Mac mee speelde en nu inmiddels al drie solo-platen op zijn naam heeft staan. Welch' muziek klinkt nog altijd erg verwant aan wat Mick Fleetwood en de zijnen fabri ceren. Niet opzienbarend, maar wel erg melodieus. Het enige manco aan The other one is het weinig krachtige stemgeluid van Bob Welch. Daarom wel licht dat het instrumentale Oneonone de voorkeur geniet. B.J. Afgezien van het feit dat het lijkt alsof de plaat in de badkamer van McLagan is opgenomen, blijkt JAAP VISSER McLagan een matig componist te zijn. De invloed van de Stones-gi- taristen Wood en Richards zijn er waarschijnlijk de oorzaak van dat de muziek van McLagan cs wat al te veel doet denken aan de rock van de Stones. 1 - CRYING - Don McLean 2 - RAPPER'S DELIGHT - Sugarhill Gang 3 - DO THAT TO ME ONE MORE TIME - Captain and Tenneille 4 - QUE SERA MI VIDA - Gibson Brothers 5 - AN ENGLISHMAN IN NEW YORK - Godley and Creme 6 - SAVE ME - Queen 7 - I HEAR YOU NOW-Van- gelis 8 - NEDERLAND HEEFT DE BAL - André v. Duin 9 - ESCAPE - Rupert Holmes 10 - RAP O CLAP O-Joe Ba- taan 11 - HOT SHOT - Herman Brood and his Wild Ro mance 12 - BABE - Styx 13 - WITH YOU I'M BORN AGAIN - Billy Preston 14 - MOONLIGHT AND MU ZAK M 15 - MONO - Monotones De platenmaatschappij had zich een hoop geld kunnen besparen door slechts het eerste en het laatste nummer van de plaat op single uit brengen. Het eerste nummer, "La de la", is het aar digste nummer van de plaat. Het laatste heet "Mystifies Me" en klinkt juist Stones-achtig, maar ik roep het uit tot het op één na aardigste nummer, vanwege het meidenkoortje dat de achter grond-vocalen verzorgt. HANS VELDHUIZEN Robert Long - j.IIomo Sapiens" De nieuwe elpee van Robert Long biedt weinig nieuws onder de zon, of het zou moeten zijn dat de hoes met de opening aan de verkeerde kant is vervaardigd om op deze wijze de linkshandige medemens in het inter menselijke platenverkeer te betrekken. Voor het overige laat Robert Long het vooral bij het oude. Op zijn derde elpee, getiteld "Homo Sapiens", schopt Robert Long als gewoonlijk tegen heel wat heilige huisjes aan en strooit hij weer royaal met alle denkbare onvertogen woorden. De opzet om te schokken komt daardoor af en toe wat geforceerd over. Desondanks staan er op de nieuwe elpee van Robert Long een aantal nummers die zowel vocaal als instrumentaal zeer de moeite waard zijn. Het heeft een flinke tijd geduurd voordat Robert Long met een nieuwe elpee op de proppen kwam. Dat is goed te horen want de nummers op "Homo Sapiens" zijn daardoor zeer gerijpt. De teksten van Long reke nen weer op heel directe wijze af met huichelarij en vooroordeel rond homofilie, kerk en kapitaal. Zoals gezegd weinig nieuws onder de zon maar wel een uitstekende elpee. Het is duidelijk dat Robert Long de succesformule van zijn vorige langspelers niet heeft losgelaten. Dut is waarschijnlijk de beste garantie om, naast linkshandigen, ook talloze anderen de weg naar de platenwinkel te laten vinden. JAN RIJSDAM Bette Midler - "The Rose" Binnenkort gaat de eerste film in premiere met in de hoofdrol Bette Mid- lei De film heet "The Rose" en gaat over di- nut <>nt ziende popbusines in Amerika. Een uitzonderlijk geslaagd debuut van Bette Midler in de filmwereld, zo wordt gezegd. Bette speelt de rol van Rose, een succesvolle rockzangcres, die zich in het harde muziekwereldje niet staande kan houden. De meedogenloze prak tijken in depophusiness leiden uiteindelijk tot de dood van Rose tijdens een optreden in haar geboorteplaats. Het verhaal van de film vertoond een opvallende gelijkenis met het leven van de legendarische popzange res Janis Joplin. De filmmuziek, die al isverschenen, roept ontegenzeggelijk herinneringen op aan haar dramatische leven, de opzwepende muziek en de rauwe stem van Janis Joplin. Vooral in het nummer "Stay with me" wordt het herkbnbare stemgeluid van Janis opvallend dicht benaderd. Bette Midler maakt zich in "The Rose" helemaal waar als rock-and-roll- zangeres. De meeste nummers van de elpee zijn stevig swingende rock songs. Maar vooral het langzame "When a man loves a woman" is ontzet tend mooi. De soundtrack die op de film vooruit loopt belooft veel goeds voor "The Rose". J. R.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 17