Triifel Liedkunst is intieme kunst Christie's koopt oud scheepvaartmuseum LOud^lieuius dinsdag 19 februari 1980 VARIA PAGINA 19 Er is al veel geschreven over de nieuwe carnavalsschlager van Wim Kersten t vroeger De Twee Pinten, nn De Drie Vil tjes. drie maanden per jaar schrijver van carnavalslied jes en zanger van deze liedjes, en negen maanden van het jaar schoenwinkel ter in Den Bosch), handelend over het bloemetjesgordijn. Men schreef er prijzend en lakend over. Ik moet zeggen dat het lied mij, toen ik het voor het eerst hoorde, meteen aange naam trof. zoals in vroeger jaren bijvoorbeeld: ,Js je moeder niet thuis, is je moeder niet thuis, is je moeder niet thuis Marie?". Ik weet dat er nu lezers zijn die denken dat ik een loopje met hen neem. maar dat is toch niet zo. Hoewel ik het met Je roen Brouwers cs. eens ben dal eenvoud lang niet altijd het kenmerk van het ware is. betrap ik mezelf er toch vaak op dat ik aangenaam getrof fen word als grote eenvoud samengaat met grote zeg gingskracht. v Door \lfO Scheepmaker Refrein Het carnavalslied van Wim Kersten heeft dit refrein: ..Weel je wat ik wel zou willen zijn n bloemetjesgordijn, n bloe metjesgordijn, van 't plafond tot op 't raamko zijn. 'n bloemetjesgordijn, 'n bloe metjesgordijn, en alle dagen hangen lekker in t zonnelicht, met bloemen op m'n hele lijf. maar ook op m'n gezicht, weet je wat ik wel zou willen zijn. n bloemetjesgordijn Dan zijn er ook nog twee zogehe ten „verses". De eerste gaat zo: ,,'n Mens moet heel z'n leven blijven lopen dan wordt-ie opgejaagd van hier naar daar en altijd maar l beste blijven hopen de honderdduizend of 't abat toir maar lekker rustig blijven han gen, zoals n gordijn dat moet toch zalig zijn En de tweede zo: ,,'n Mens moet heel z'n leven blijven knokken want anders zil-ie zo in de pu- 'n mens moet heel z'n leven blij- rru dokken betalen moet-ie, tot z'n aow maar lekker rustig blijven han gen. zoals n gordijn dat moet toch zalig zijn". Zoals bij elk carnavalslied gaat het om dieene pakkende regel: ..Weetje wal ik wel zou willen zijn. 'n bloemetjesgordijn, n bloemetjesgordijn!".De rest is vulsel, maar dat zei de grote dichter J. C. Bloem ook al: een of een paar regels worden je ..gegeven ,de rest is een kwes tie van invullen. Veel klassie ke gedichten zijn dan ook be kend gebleven door die ene re gel: ..Ik ben een Cod in t diep st van mijn gedachten ..Domweg gelukkig in de Dapperst raat .£n de boer hij ploegde voort", „De zachte krachten zullen zeker win nen", „O Kerstnacht, schooner dan de Daegen!,JBen nieu- we lente en een nieuw geluid enz.enz. R&D Is het banaal een bloemetjes gordijn te willen zijn? Het is voorwaar banaler dan een God in het diepst van je ge dachten te willen zijn, maar ook wel een stuk bescheidener. Op zichzelf zijn gordijnen niet taboe in de dichtkunst: „Zie door t gordijn - de geesten in hun koude schepen! iHeu- drik de Vries), .Aan de voor gevels. tussen de gordijnen - blijft ge doorlopend uit het met verschijnen iGerrit Ach terberg). Wat zou er ook legen bloemetjesgordijn kunnetl zijn, als onze grootste dichter Gerrit Achterberg deze regels schreef: „Op het behang van Rath DoodeheeJver staan de figu ren die gij hebt gekend een hart. een hand, een boomtak bloesemend en kinder schommels die naar voren zweven Als Achterberg over de bloese mende boomtak op het behang mag schrijven, waarom zou den we Wim Kersten dan uit- sliepen als hij over n bloe metjesgordijn schrijft Om dat hij zegt dat hij dat bloc meljesgordijn zou willen zijn? Maar vergeleek Jac van Hut turn niet het socialistische meisje met een rood radijsje? Is er soms een intrinsiek poë tisch waardeverschil tussen u '■adijsje en een bloemetjes gordijn? Olvarit Ik moet overigens toegeven dat .zonnelicht in het refrein niet erg fraai is. Waarom niet „En alle dagen hangen, lekker in de zonneschijn, met bloe men op m'n hele lijf, en uit zicht op het pleinof: „Dat lijkt me reuzefijnof: „Met bloemen op m'n hele lijf. van tulpen tot jasmijn"of„Dat ligt wel in m'n lijn?". Ook de herhaling: „betalen moet-ie" en „blijven dokken is overbodig, te meer omdat in de eerste „verse" de tegenstel ling „de honderdduizend gl' t abattoir" is gebruikt. Na „blijven dokken' had daarom beter iels als „van kinderbij slag tot z'n aow kunnen staan.of: „van potjes Olvarit tot aow". Want als Achterberg mag dich ten over het behang van Rath Doodeheefverwaarom zou Kersten dun niet mogen dich ten over de even algemeen be kende potjes Olvarit? Zander Meinard Kraak: AMSTERDAM - "De grootste be dreiging van de kunst is de toen- mende vervlakking en nivelle ring, het streven om alles onder één noemer te brengen. Luister maar eens naar de programma's van onze "klassieke zenderop Hilversum 4 Afgezien dat ik mij nog steeds dooderger aan de be perkte zendtijd tot vijf uur - je weet wel: het stofzuigeruurtje met nog een paar uurtjes toe. een tijd waarin tachtig procent van ons op zijn werk zit - zijn de pro gramma's van een gehalte...!" Meinard Kraak, bekend kunste naar en pedagoog, perst zijn lip pen op elkaar, zoekt naar woor den, die zijn kritiek nog net bin nen het welvoegelijke houden. Hem is zojuist de vraag voorge legd waarom er in ons land met zoveel zangtalent het lied en de liedrecitals zo weinig belangstel ling trekken. Er is heel wat in hem losgemaakt. Zijn bekende spitsvondige spreektrant wordt lichtelijk ironisch als hij zegt: "Bekijk de radio-programma's eens; ze zijn voorzien van mooie etiketjes, waaronder ze alle mo gelijke lieve stukjes hebben sa mengebracht. En dat de televisie, waat daar op het gebied van de zangkunst wordt gebracht, is nog erger. Het niveau is aangepast aan het gemiddeld peil van een niet luisterend maar kijkend publiek. Dit soort nivellering vind in een slechte zaak voor de artistieke vorming van ons volk. Juist daar waarop dit gebied nog een duidelijke taak ligt. Waarom moest een zanger of zangeres zo nodig door gordijnen of andere toestanden lopen? Waarom dat steeds veranderende beeld? Een ontroering of een emotie wordt toch niet door het beeld bepaald Dat moet worden overgebracht door de zanger of zangeres, door de stem, ook door de persoon lijkheid". Hij klaagt verder: "De Nederlandse platenmaatschappijen doen niets voor Nederlandse kunstenaars, een heel enkele uitzondering daargelaten. Buitenlandse zan gers zijn hier binnengekomen en bekend geworden via buiten landse platenmaatschappijen. En dan te bedenken wat hier aan ta- Meinard Kraak: ergernis lent - internationaal bekend - aanwezig is!" Meinard Kraak zakt in zijn stoel te rug. Hij heeft in één keer al zijn gal kunnen spuwen en heeft hem zichtbaar opgelucht. Even nog komt zijn verontwaardiging bo ven wanneer hij spreekt over de heilloze machtspositie van het Nederlandse impressariaat waarmee hij en vele anderen en kele slechte ervaringen heeft. Wat denken ze wc!? We zijn geen kwajongens! Maar dan is de donderbui over, en staat zijn barometer weer op zon. Maar nu het publiek dat weg blijft. "Ik geloof', zegt Meinard Kraak bedachtzaam, 'dat liedkunst - trouwens muziek als geheel - toch een vrij elitaire zaak is, waarmee je vertrouwd moet ra ken. Je opvoeding kan er niet vroeg genoeg mee beginnen. Wil je jezelf in de sfeer van een lied kunnen herkennen, dan moet je toch wel enige literaire belang stelling hebben, dacht ik. En als vertolker moetje daarbij nog iets van de opera in je hebben. Het verschil is dat je bij het lied AMSTERDAM (ANP) - Het voor malige scheepvaartmuseum aan de Cornelis Schuytstraat in Am sterdam krijgt na zes jaar leeg stand eindelijk weer een be stemming. Het monumentale ge bouw is aangekocht door Chris tie's Amsterdam, de Nederlandse dochter van het beroemde Britse veilinghuis. Christie's is van plan het complex uitvoerig te restau reren en geschikt te maken voor kunstveilingen. Voor het scheepvaartmuseum is 1.375.000 gulden neergeteld. De restauratie zal een uiterst kostba re aangelegenheid worden, om dat het complex in een deplora bele staat verkeert. Als alles vol gens plan verloopt zal het nieuwe veilinghuis waarschijnlijk in het vooijaar van 1981 zijn deuren openen. Het gebouw werd 6 jaar geleden, na de verhuizing van het Neder lands Scheepvaartmuseum naar het Kattenburgerplein, aange kocht door een onroerendgoed- handelaar. Sindsdien heeft het leeggestaan omdat de nieuwe ei genaar van de gemeente geen toestemming kreeg het aan de of- Museum voor Volkenkunde - Steen- straat 1, tentoonstelling: Bazaar, markt steden in Noord-Afghanistan, vanaf 26 januari 1980 tot 4 januari 1981. met films em dia's. Geopend ma t m za. van 10-5; zo. en feestdagen van 1-5. Galerie De Poort. Herensteeg 11, ten toonstelling, Jopie Limburg, ge opend za en zo van 11-17 uur Galera- Scarabee, Pietcrskcrkchoor- steeg. Willem van Scheijndrf, olieverf schilderijen en andere technieken, tot <-ind feb. Galerie Denise Stcphan Bakkcrsteeg 18, t/m 24 februari tentoonstelling: Ger rit van der Ve n, schilderijen. T 1AT6.M WE HOPEN, DAT WE NIEMAND M&ÊR TEGEN KOMEN, ANDERS MOETEN WE WEER STOPPEN VAN PRINS LEONARD OM IETS AARDIGS TE- POEN KOETSIER.! STOPPEN alsje&ueft! WAT MOOR. IK? GAMMieu SCHEEF HUTJE? DM" IS EÉN GROVE BEUDiGiNG! DIT NEET IKNIST! fMPf/iAK HEpezcu API/FPTEWT1P BUieEAU 3183 bOK-TEj? PE 1/PIEC <9WPeiSKOBLPE tSBMAvvei /Aj<^ Ah, we hebben bezoek die chique mevrouw [Drooglever-Smit De avonturen van JommekeLIEVE CHOCO tonijnpizza Z.TI 300 t bloem met ren snufje /nul Ix>» 15 K gut en I Ihrel. suiker op tn 6 cetl louw water Koer de gistoplossing, met nog 1 eetl olijfolie, door de bloem en kneed 10 m luten, tot e> clov Laat de/e 00 inin op een warme plaaU rUSen en kneed er dan 4 dikke runde lappen van. met let* opstaande rond Laat de/e, afgedekt met een vochtige doek, nog 20 mm rijzen Verdeel tonijn uit blik In kleine stukje* Meng er S eetl doperwtjes uit Leg de 4 deeglappen op een bakplaat en verdeel ile bnkplaol hitte voi alles met je stem moet doen. of ook". Hij knipt met zijn vingers, zegt dan ietwat verlegen: "Het heeft iets van magie! Nou vooruit, waarom ook niet. Iedereen spreekt te genwoordig over "uitstraling". De lichte ironie in zijn stem krijgt weer even de overhand, maar achter zijn lach klinkt toch de ernst. "Weet je wat een liedvertolker nog meer moet zijn? Een beetje gek. Nee, hij hoeft niet naai de psy chiater. Het heeft te maken met de verscheidenheid in de lied kunst waarmee hij zich moet con fronteren. Denk maar eens aan de modernen. Het is beslist niet waar dat maar een bepaald stemtype geschikt is. Elk stem type kan voor liedvertoiking geschikt worden gemaakt. Maar het is de persoonlijkheid die de doorslag geeft. Je moet ook taal gevoelig zijn. Iets van die taal ligt in muziek verborgen, en dat moet je leren horen om het te kunnen overbrengen aan anderen. Lied kunst is een intieme kunst BEP RIJNDERS Agenda fieiele bestemming (culturele doeleinden) te onttrekken. Naast de kunstveilingen wil Chris tie's in het gebouw ook ruimte maken voor culturele activitei- Leidse bioscopen LUXOR: Met geheim van Bear Island da 2.30. 7.00 en 9.15 uur, zo. 2.00. 4.30, 7.00 en 9.15 uur, 12 jr. Nachtvoorstelling: "Stonekiller", vr. en za. 11.30 uur. Mi ji CAMERA "Escape from Alcatraz", da. 7.00 en 9 15 uur. 16 jr Kindermatince "Buck's Bunny zet oe boel op stelten", za., ma., di. en wo. 2.30 uur. zo 2.00 uur Nachtvoorstelling "Everything you al ways wanted to know about sex", vr. en /.a. 11.30 uur, 16 jr. LIDO 1: "Rocky II". da. 2.30,7.00 en 9.15 uur. zo. ook 4.45 uur, 16 jr. LI DO 2: "Die Blechtrommel", da. 2.30 en 8 00 uur. 16 jr. LIDO 3: "line histoire simple", da 7 00 en 9.15 uur, do. en vr. ook oom 2.30 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Tekenfilmcaroussel", za.. ma., di. en wo. 2.30 uur, zo. ook 4.45 STUDIO: Manhattan", da. 7.00 en 9.15 uur. do. en vr. ook om 2.30 uur, ai. Kindermatinee: "Jungleboek". za.. ma., di en wo. 2.30 uur. zo. ook 4.45 mv TRIANON: Tcss'. da. 2.00 en P.U0 uur. al. REX: "Mary kom uit de bro. K". da 2.30. 7.00 en 9 15 uur. zo ook 4 45 uur. 18 ji Nachtvoorstelling "De leeuw brult om sex", vr. en za. 11 30 uur. 18 jr. Alphense bioscopen 16 Jr Nachtvoorstelling Opdracht \oor vijf veroordeelden"', za. 12.15 uur. 16 jr EURO 2 Mad Max"da 1.45. 6.45 en 9 15 uur, zo ook 4 45 uur. 16 ji Nachtvoorstelling MadM.ix .za. 12.15 uur. 16 jr. EURO 3: "Race naar de schroothoop", da 1.45. 7.00 en 9 30 uur. zo 2.00, 4.30. (10 en 9.30 uur. al Nachtvoorstelling Darmen, het tweede Omen", za. 12.15 uur, 16 jr EURO 4 Mannen van staal da. 2 00, 7 15 en 9 45 uur. za en w.i. alleen 7.15 en 9 45 uur. zo 4 45. 7.00 en 9 45 uur. 12 ir Kindermatince: "De .fluit en de zes smurfen", zo. en wo. 2.15 uue Nachtvoorstelling. "Porno-oppeppeis", za. 1^.15 uur. 1bji. Bioscoop Voorschoten en 7.00 uur. zo. 4.00 uur. ma. en di. 5.00 uur. wo. 3.45 uur. al. "Escape from Athenavr. en za. 9 15 uur. zo 6 15 en 8.45 uur. ma. en di. 9 00 uur. wo. 8 15 uur. 16 ji Kindermatince: Woody Woodpecker za. t/m wo. 2.00 uur Sint Klisabeth-zlekenhuis: Volwassenen, dagelijks van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekcnhuis.) Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis: Middagbezoekuur 13.45-14.30 uur. Avondbozoekuur 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: vaders extra van 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage lijks van 14.00-19.00 uur. (Niet meer dan 2 bezoekers per patiént). Kraamafdeling: dag. van 11.15-12 00 uur (alleen voor echtgenoot) van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwartier van middag- en avond- Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30 Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen zijn de bezoekuren alt volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18 30-19.30 uur Voor de prcmaturenafdcling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou- ders) Maandag tlm vrijdag 1830-18.45 uur Zaterdag en ztmdag 14 45-15.00 uur. Bezoek aan ernstige patient,-n v voor ernstige patiënten doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kuurten verstrekken. Bezoektijden Kindrrkhniek Dagelijks: 15.00-15.45 uur 18.30-19.00 uur Bezoektijden kinderafdeling Elke dag: 14 15-15 00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Kljnoord: le en 2e klus II 11.30, 13 30.14 15 en 18 30 )930 uur 3e klas 13 30-14 15 en 18.30 19.30 uur. Krnamaf deling 13.30 14 15 alleen voor echtgeno ten 19 20 uur. Kindei afdeling voor ou ders 18 18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nucht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (020 175000). 19 FEBRUARI 1980 - Uit St.-Petersburg wordt ge meld. dat ;n niet minder dan negentien gouvernementen, alsmede tn het Russische ge bied aan de Weichsel.de diph- teritis in zulk een hevtgen graad heerscht dat men het raadzaam heeft georjrdeeld, wegens de snelle verspreiding dier epidemie, de scholen en andere inrichtingen voorlo pig te sluiten. Ook wordt mel ding gemaakt van het heer- schen eener onbekende ziekte, eveneens van epidemtschen aard, te Kölsjar, in het Russi sche Terek-aebied. waaraan sedert October 11 .van de 8000 inwoners, welke die plaats telt, er 700 bezweken zijn. Bij een brand te Lyon bleek dezer dagen de heer des huizes te zijn omgekomen. Het lijk van den ongelukkige vond rnen geheel verkoold in het salon op den grond liggen. Bij onderzoek bleek het hoofd le ontbreken, doch later vond men het onder een hoop ver brande voorwerpen iti geheel onherkenbaren toestand te rug. Natuurlijk dacht men aun cene misdaad, gevolgd door brandstichting om de ontdekking te voorkomen, doch volgens verklaring van den met de lijkschouwing be lasten geneesheer moei het hoofd van den romp zijn ge scheiden door een nedervul- lend deurpaneel, nadat de beenderen door de verkoling gemakkelijk breekbaar wa ren geworden. Vijftig jaar geleden: - De Amerika arische poolon- derzoeker Richard Byrd en zijn 42 metgezellen zijn giste ren gered door liet provian- deeringsschip "City of New York", tmardoor hun de ge varen van een winter bij de Zuidpool bespaard zijn geblèr>en. De "City of New York" neemt de reizigers en hun materieel aan boord en zal koers zetten naar de Ver enigde Staten - Uit de Afghaanse hoofdstad Kaboel wordt vernomen, dat Mahomed Khadi Khan en ge neraal Sami, die onlangs, on der verdenking van hoogver- raad tegen den koning, zijn gearresteerd, door een zeven tig personen bestaande recht bank schuldig zijn bevonden. De rechtbank adviseerde den koning beide beklaagden ter dood te veroordeelert

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 19