"Ik heb altijd een slechte rug gehad" DINSDAG 19 FEBRUARI 1980 AMSTERDAM (GPD) - Eigenlijk had Rudi van Dantzig nooit mogen dansen. Als er in de tijd, dat hij begon, een be drijfsarts aan het gezel schap verbonden was geweest, dan zou het waarschijnlijk heel an ders met zijn leven hebben uitgepakt. Rudi van Dantzig: ,Jk heb al tijd een slechte rug gehad. Ja, ik heb een rug waarvan de dokters destijds hebben ge zegd: noudatje daar ooit mee hebt kunnen dansen, dat is onbegrijpelijk, misschien als' ze me da t vroeger hadden ver teld ik niet was gaan dansen Dat vind ik nu ook het moei lijke". ,£r is hier nu een bedrijfsarts en die zegt dandie jongen of dat meisje moet niet gaan dan sen... en dan denk ik wel, ja God, ik had ook helemaal niet moeten gaan dansen. We heb ben het wel eens gehad hoor, met een vorige bedrijfsarts. Diezei: noudeze jongen is ab soluut ongeschikt, zo mager en zo zwak. En dat bleek zo'n taai jongetje te zijn, die zo'n wilskracht had, die maakt nu in Amerika een carrière..., je kunt er vaak weinig van zeg gen. Het is een heel hard en moeilijk vak" Van Dantzig ziet er jong en energiek uit. Een open jon gensgezicht, prachtige stra lende blauwe ogen, wilde haarkrullen, waar hij dikwijls nadenkend met de hand doorheen glijdt. Een statig en rank lijf en een indrukwek kend fraaie lichaamshouding. Het harde werken - vrije tijd is er nauwelijksnook niet voor de anderen bij het Na tionale Ballet - is hem beslist niet aan te zien. Première Als in april Van Dantzigs nieu we ballet Astraal (op muziek van Webern) in première gaat, dan heeft hij 35 choreogra fieën gemaakt. Dit seizoen is echter voor een groot deel ge vuld met reprises. Van Dantzig: „Voor het publiek is er weinig nieuws geweest, maar de dansers hebben zich kapot gewerkt. Ze hebben die reprises ook moeten leren. Het is heel anders als bij het toneel, als daar een stuk een maal zit, dan wordt het nooit meer gerepeteerd. Bij ons., zelfs als een ballet vandaag gaat en overmorgen weer, dan repeteren we toch wéér. Het is een eindeloos onderhouden van je lichaam, techniek, dat is een vootdurend moe ten". „We hebben een systeem van sterk wisselende bezettingen en elke cast wil repeteren. Zo'n Gisèle of Romeo en Ju lia, waar je vijf bezettingen, voor hebt, dat zijn balletten die twee uur duren. Dat bete kent al gauw drie uur repeti- tietijd per dag en als je dat gaat verdelen over vijf casten, dan is dat een ontzettende hoeveelheid tijd" - Waarom zoveel bezettingen? Van Dantzig: „Als je het bedrijf een beetje gezond wilt hou den, dan moet je je mensen ontwikkelen. Als je mensen met talent ook perspectief wilt bieden, dan moet je niet het soort sterrensysteem hebben waarbij twee mensen de grote dingen doen. Je wilt je mensen zo breed mogelijk ontwikkelen, niet in vakjes stoppen, dat zou heel gevaar lijk zijn". Treurig - De keuze van de balletten in de jubileumvoorstelling Van Dantzig: „Dat is een beetje een economische beslissing geweest. Er zijn best andere balletten die ik had willen te rughalen. Daar is geen tijd voor geweest. Dat zijn ballet ten die niet zo ingrijpend zijn om opnieuw te doen. Behalve Monument, maar dat stond toch op de nominatie om te rug te komen. Een ballet als Disgenoten (over homofilie en ouders) had ik er graag bij gehad... maar daar heb je echt tijd voor nodig. (Lange stilte, dan.) Treurig, maar waar. Héél treurig, er is een chro nisch tijdgebrek... en ook een energiegebrek bij de mensen. Gevaarlijk hoor, als een ge zelschap als een molen maar doordraait, als je gaat denken: waar is de tijd om je te bezin nen, om een beetje tot diepte te komen..." „Ik vraag me soms af. als ik écht ouder wordt, als leider in zo'n groep, als ik nog meer contac ten met mensen zou verlie zen, want ik ben in de loop der jaren met mijn beroep als lei der veel vrienden kwijtge raakt. Door je functie. Ik heb niet veel vrienden buiten het ballet meer over. Vroeger had ik echt vrienden in de groep, maar dan merkje toch, door je functie, dat het beter is dat het niet zo is". seerd in Clint als danser en dat irriteerde hem altijd als hij hier was. In 'Een donker huis' wilde ik Clint en hem samen tegenover elkaar zetten. Juist omdat ik wel wist van de spanningen tussen die twee. En ik had een gevecht voor ze. Dat gevecht aan het eind van 'Een donker huis' en dat in die boksring, had ik voor hun tweeën gemaakt. Maar toen heeft Rudolf gezegd: Die jon gen, die sla ik in elkaar, die gaat eruit, die wil ik niet, daar werk ik niet mee". „Het leuke is, dat later op een tournee in Amerika - hij no digt dan vaak wat mensen uit om te gaan eten - hij tegen me zei: Ik wil wat mensen vragen, zullen we Clint vragen? En het leuke is ook' Rudolf gaat in Berlijn Tango's dansen van Hans van Manen en hij heeft gevraagd of Clint over kan komen om hem te helpen bij die solo. Ja, leuk hè, goed hoor, dat is heel fijn". Olga de Haas -Indelatere balletten van Rudi van Dantzig is het thema meer dan eens het aanvaarden van de dood als het onvermijdelij ke, het onontkoombare. Van Dantzig: „Op weg naar het einde, ja (lacht), we zijn wel literair bezig. Ik ben zelf niet bang, ik vind het niet erg om dood te gaan. Voor mezelf niet. Die angst heb ik wel ge had". Dan zacht „Ik vind het wel erg als andere mensen dood gaan. Een paar weken geleden is mijn moeder ge storven. dat was de eerste keer dat ik het van heel nabij meemaakte. Gaskell was voor mij een ontzettende klap, waar ik nog steeds over denk. Olga de Haas... ook ver schrikkelijk. En Toer zijn moeder is pas overleden, die kende ik heel goed, doordat ik Toer zo ontzettend goed ken, dat ligt héél emotioneel. Maar nu met mijn moeder, dat is of het jezelf gebeurt. Dat ver werk ik moeilijk. In twee maanden tijd weg. Longkan ker. Nooit ziek geweest, een vreselijk jeugdig iemand, lief, die voor mij altijd zoveel heeft gedaan, me altijd hielp..." Een lange stilte. Wijst dan op een prachtig portret van Olga de Haas. Langzaam en erg aarzelend zegt Van Dantzig: „Ja, dat heb ik helemaal van dichtbij mee gemaakt. Ik denk dat ze een angst had voor een heleboel dingen. In mijn ogen..., ja, het succes dat heel vroeg is ge komen, ze was toen nog een kind, en wat ze niet helemaal heeft kunnen gewerken. Veel interviews in de krant, echt tot ster gebombardeerd. Het moet heerlijk voor haar zijn geweest, dat gevoel, vooral in zo'n klein wereldje als Am sterdam". „Een mens als Alexandra Ra dius, die zoiets met beide benen op de grond opvangt, maar die veel ouder met dat succes is be gonnen en Olga, die tegen had dat ze nog zo jong was, een ster renleven dat je dan gaat leiden. Je werk dan verwaarloost en op een gegeven moment kun je niet meer terug. Teveel tijd ver strijkt. En Olga deed elke keer weer een poging om dat in te lopen. De strijd werd steeds moeilijker. Dan gaf ze het weer op en dan probeerde ze weer opnieuw. Het gevecht werd steeds moeilijker. Het is vrese lijk geweest. Ook voor mij. Je verantwoordelijkheid ten op zichte van haar, maar ook te genover de groep. Dat is heel tragisch geweest. Op die mo menten besef je de grote moei lijkheden van dit beroep". Geen tijd - Rudi van Dantzig ziet weinig van andere dansgroepen. Be treurt dat. Heeft er geen tijd voor, maar probeert nog veel mogelijk bij te houden. Van Dantzig: „Ook zo jammer, wat BEWTH doet vind ik erg fijn. En Stuyff, Bart, ontzettend goed. Maar wat vreselijk dat Kurt Stuyff niets meer doet. Zo'n groot talent. Al vijf jaar niets meer. Een jongen die fan tastische dingen heeft gedaan en als hij door had gewerkt, dan was hij nu internationaal iets geweldigd geweest. Toch er gens een kronkel in zijn herse nen. Ik kan me voorstellen, dat als je niet de goede ruimte hebt, dat het moeilijk is. maar als je toch een ruimte hebt, dan zegje toch: okee, ik begin weer, dan ga je niet nukkig vijf jaar zitten wachten. Vreselijk ge woon". - Voor zijn jubileum wilde Rudi van Dantzig aanvankelijk he lemaal niets. In elk geval is hij nog steeds wars van feestge druis. Van Dantzig: „Ik wil niets voor mezelf. Die balletten, dat vind ik heel fijn. Maar verder, geen cadeaus en recepties, nee. Ik heb gezegd, laat alles maar in geld naar de Unicef gaan. Ik hoop dat dat een van de organi saties is. die op een redelijke manier veel voor kinderen en voor jonge mensen doet. Ik ben blij als ik een bosje tulpen van de dansers krijg, dat zal me heel gelukkig maken". Door Ko van Leeuwen „Ik heb een goede vriendschap, maar het is niet meer zo dat mensen bij me thuis komen of dat ik naar ze toe ga. Beter van niet, want dan merk je toch dat anderen zeggen: jaaah, die komen bij hem thuis. Ik ben nog steeds iemand die heel sceptisch tegenover leiders, werkgevers, staat. Dan denk ik* ik ben het nu zelf ook, dat is een heel rare, schizofrene positie. Sonia Gaskell zei: De enige echte vriendschap die je hebt, dat is je werk..." Sonia Gaskell Over Sonia Gaskell kan Rudi van Dantzig lang praten. Met grote bewondering, met ver holen kritiek, maar steeds vol respect. Van Dantzig: „Ze heeft op mijn leven een onvoorstelbare in vloed gehad, waar ik ontzet tend blij mee ben. Ze heeft het vreselijk moeilijk gehad in Nederland, denk ik. Toen ik haar leerde kennen, moet ze ongeveer zo oud zijn geweest als ik nu ben. Heel wonder lijk, maar ik heb haar altijd als een veel ouder, en vreselijk dominerend iemand gezien. Ik vraag me wel eens af hoe de mensen nu mij zien". „Je weet nooit hoe mensen naar je kijken, je gaat van jezelf uit. Ik weet het niet. Vooral niet bij de allerjongsten. Veel mensen uit het buitenland zijn toch ook wel erg verrast, vooral mensen uit het Oostblok. Die zeggen, ja, een directeur bij ons is zoiets heel anders, (lacht). Dat is echt een directeur met een stropdas, heel officieel, bureaucra tisch". „Maar Gaskell heeft zoveel voor de dans gedaan. Ze is, volgens mij, in de loop der jaren toch wel erg verward geraakt. Omdat ze zo gewend was alles zelf te doen en later toch, om dat alles groeide en groeide, de dingen uit handen moest geven. Ik herken een heleboel dingen, waarin zij verward is geraakt". „Ik heb van haar geleerd en ik hoop bepaalde dingen niet zo te doen. Ze is daar ook per soonlijk vreselijk ongelukkig door geworden, vereenzaamd en ook wel verbitterd. Ze werd ook steeds minder te vertrouwen. Ze vertelde ook onware dingen, dat verhaal dat ze bij Diaghi- lev heeft gewerkt, dat is he lemaal niet waar. dat heeft ze altijd volgehouden. Toer en ik waren erge Diaghilev-be- wonderaars en hebben altijd gezocht in oude programma's naar haar naam. We hebben haai ook gevraagd: had u een andere naam? Daar deed ze altijd heel vreemd over en een beetje kribbig". Wonderlijk „Aan een oude vriendin van haar uit Joegoslavië, die wél bij Diaghilev heeft gewerkt, vroegen we eens: hoe was Gaskell in die tijd? Die zei: Ze heeft nooit bij Diaghilev ge werkt. Ze wilde het graag, maar het is er nooit van ge komen. Toch wonderlijk, ze hield dat in stand, maar ze had het niet nodig, zij heeft waar schijnlijk gedacht Om iets in Nederland te betekenen heb ik dat soort dingen nodig. (Stilte, dam) Ze heeft veel in nachtclubs gewerkt... en nu zeg je wat ontroerend en ge weldig dat ze dat allemaal heeft moeten doen. Ze moest toch geld verdienen". „Maar zij was alleen maar als de dood dat zoiets bekend zou worden. Misschien was het toen ook wel zo dat de men sen zouden zeggen: dat mens heeft alleen maar in een nachtclub gewerkt, waar haalt ze haar grote mond van daan. Maar haar kwaliteiten waren haar kwaliteiten". - Ze heeft jou destijds aangewe zen als haar opvolger. Hoewel ze haar bedenkingen, haar kritiek had op jou... Van Dantzig: „Ja, we hadden al tijd een zéér emotionele band. Dat ging altijd gepaard met botsingen van emoties. Ook met veel kritiek van mijn kant op haar. Ook daardoor ont stonden bij haar teleurstel lingen, verbitteringen. Ik wilde ook niet hoor. Ze zei op een gegeven moment: Robert (Kaessen) en jij komen in de artistieke leiding, want als ik weg ben dan moet er... Ze was toen tegen de 65 en dood - en doodmoe. Ze wilde een beetje vrijer worden. Ik kan het me voorstellen, als ik dit werk zo meemaak, dan vraag ik me af hoelang ik het kan doen. Ze ker als je zo wordt gekweld door een heleboel dingen als zij dat werd. Vooral geeste lijk; ik ben ervan overtuigd dat ze vaak in zo'n he! leef de". Jonger - Heb jij dat niet Van Dantzig: „Ook wel, maar ik ben ten eerste nog een stuk jonger. Maar daarom vraag ik me ook af... maar als ik terug kijk, het goede van Gaskell was al in het begin, nadat ik Nachteiland had gemaakt, dat ze tegen me zei: Je moet jezelf nu dwingen met meer mensen te gaan werken. Nu moetje groepen gaan gebrui ken. Toen ik dat had gedaan, zei ze: Je moet nu eens een abstract ballet gaan maken, waarbij je niet aan het thea trale vastzit, maar waarbij je alleen met de vorm bezig bent. En daar had ze gelijk in, hoor. Ze wilde dat je al die dingen onderzocht". „Ze zei ook: Je werkt te lang zaam, je moet snellere dingen gaan maken. Ze zei: „Je laat de mensen teveel dingen doen die jijzelf kunt, maar je moet gaan zoeken naar din gen die jij als danser niet zelf kunt, die moet je ze laten doen. Zodat je de virtuositeit en de techniek van andere dansers gaat zien". Ze heeft me echt gestuurd „Dat heeft ze vooral in het begin gedaan. De eerste drie, vier jaar. Niet veel, maar als ze het deed, dan deed ze het zo van paf! En eehh, soms zo'n beetje terzijde, dan kon ze altijd een beetje minachtend doen. Maar dan raakte ze meteen wel de plek waar het moest komen. Ze kon heel minach tend naar mensen doen, met blikken die fnuikend wa ren". „Ze kon in de bus zitten en als er achter haar dan iemand lach te, dan draaide ze zich zo om en dan kreeg je een dodelijke blik naar achteren, dan schrompelde je in elkaar. Tja, een echte heerseres. Die foto op de omslag van het boek dat Conrad van de Weetering over haar schreef, daar hangt die foto, dat is ze voor mij he lemaal. Die ogen van haar, die ogen, ze kon je ermee doorbo ren. en toch, ze leefde in grote onzekerheid, die angst voor tekortkomingen". - De geestdrift van het ballet- publiek, zeer langdurig ap plaus, veel bravogeroep. Heel anders dan je bij toneelvoor stellingen meemaakt. Van Dantzig: „Ja, jaja, dat is overal in de wereld zo. Het komt natuurlijk ook doordat er heel veel fysieke prestaties worden geleverd. En dat dc muziek de mensen toch emo tioneel enorm meeneemt. Daardoor worden ontzettend veel emoties losgemaakt en daardoor ontstaat, denk ik. zo'n grote dankbaarheid bij het publiek". Rudolf Noerejev - Een grote naam bij het Natio nale Ballet onder Rudi van Dantzig: Rudolf Noerejev. Anders dan bij andere dans groepen waar Noerejev als gast danste, is hij bij het Na tionale Ballet ook te zien ge weest in speciaal voor hem ge schreven balletten. Choreo grafieën van Rudi van Dant- ziQ Van Dantzig: „Noerejev heeft bij ons fantastische dingen gedaan. Ja, toch heb ik het gevoel, dat ik hem nooit écht in zijn essentie heb gepakt, dat ik hem echt heb uitge kleed, zodat hijzelf het gevoel had: Goed, ik ben nu eens in de huid van iemand anders gekropen en er is een soort proces met me gebeurd, waardoor ik eigenlijk eens niet dé Noerejev ben, maar een volkomen ander iemand. Dat is misschien erg veel ge vraagd. Er zijn toch niet veel dansers, of mensen op het to neel, die dat kunnen". Dan met stemverheffing: „En het publiek wil het ook niet. Dat wil echt duidelijk Noere jev zien. Ik vind dat werkelijk jammer. Dat had ik me nou echt voorgesteld, dat ik dat zou kunnen doen... (lacht veelbetekenend), een soort démasqué van Rudolf. Maar daar laat hij je ook de kans niet toe. Hij is als persoon lijkheid in de studio zo veelei send en moeilijk té manipule ren, dat je niet om hem heen komt. Er zijn mensen in de groep die zo stil zijn - Toer bijvoorbeeld - daarbij heb je het gevoel dat je echt samen in een creatief proces bezig bent". „Maar, hij is toch echt wel een heerser, die zegt van, nu ben ik moe, en nu moetje vlugge re passen voor me doen, want als je dat niet doet dan stort ik in elkaar, want dat hou ik niet vol. Op veel heeft hij zijn greep. Niet altijd, want er zijn ook dingen waarvan ik zegt: Dat blijft zo. Ook geeft hij je weinig tijd orn te werken. Een vreselijk gejaagd iemand, die ook vaak vreselijk moe is en toch niet het geduld heeft veel tijd zoekend met je door te brengen. Het moet altijd re sultaat voor hem hebben. Snel". Proces „Noerejev haat repeteren. Dat zegt hij ook. Hij leeft op het toneel, vindt het heerlijk om te dansen, om te horen dat het publiek het fijn vind. Het hele proces daarvoor vindt hij een hel, èn de lessen, èn de repeti ties. Zijn grote succes ligt op het toneel en hjj leeft vooral bij de gratie van het succes. Hij is ook de hele dag vaak ontzettend moeilijk. Niet te pruimen gewoon „Tegen de middag is hij dan moe, dan wil hij weg en dan vóór de voorstelling is hij vre selijk gespannen. Dan op het toneel zie je dat hij vaak heel gelukkig is en na de voorstel ling is hij op zijn best. Dan is het achter de rug, daarom gaat hij ook zo lang door, hij gaat vaak pas om vier uur naar bed. Dan mag het voor hem niet ophouden, dan gé- niet hij, dan gaat hij eten. vrienden om zich heen omdat hij zo laat naar bed gaat..." „In Wenen heb ik twee maan den met hem gewerkt, vroeg in de ochtend, dan is hij on uitstaanbaar. Kan zijn bed niet uitkomen, heeft overal pijn, strompelt rond. En met die groep in Wenen was dat ontzettend. De les begon daar om negen uur en om tien uur de repetities. Meestal miste hij de les en bij de repetities stond hij helemaal suffig. Nachtmerries... dat waren écht nachtmerries. Vreselijk, want hij is toch een héél goe de vriend van me en ik hou van hem. Hij is mij ook heel erg trouw, altijd gebleven, hij heeft respect voor mijn werk, waar ik erg dankbaar voor ben. Ik heb altijd gedacht" nou ja. na een paar jaar, dan is het afgelopen, dan is het uit. Rudi van Dantzig: pffft, weg! Maarzo is het toch niet". - Hij danst niet mee in jouw ju- bileumvoorstéllingen. „Nee. Hij heeft me wel gevraagd om in februari weer mee te kunnen doen, niet in de jubi leumvoorstelling, daar heb ik het niet met hem over gehad, maar gewoon, een gastvoor- stelling. Maar ja, onze eigen solisten willen zo graag dan sen en als ik dan Noerejev hier haal, en onze solisten zit ten aan de kant toe te kijken, dat maak ik niet. Ook weer moeilijk. Er waren twee jour nalisten die hem over mij wil den interviewen. In Zurich, daar zit hij nu, nou ze zijn er geweest, maar hij heeft geen mond open gedaan. Ik denk dat dat er ook weer mee te maken heeft. Maar het ligt niet in mijn aard om met dat jubileum zo'n sterrenge- schiedenis^te maken. Ik vind het fijn om het met onze eigen mensen te doen". Wonder - Met iemand als Clint Farrah, uitje eigen gezelschap, heb je natuurlijk ook al een gewel dige solist. Van Dantzig: „Jazeker. Als je hem neemt in Spectre de la rose, maar buiten Clint zijn sprongen. Hij is plastisch zo wonderbaarlijk. Een wonder. Doodjammer. Rudolf heeft die gedrevenheid als Clint die had. - maar Clint is echt een wild beest - dan was hij echt een fenomeen geweest". - Noerejev en Clint Farrah wa ren op een bepaald moment samen in een voorstelling van het Nationale Ballet. Twee heel groten, gaf dat geen moeilijkheden Van Dantzig: „O. jaaah, omdat ik zo dol ben op Clint dat voelde Rudolf heel erg. hoe ik ontzettend was geinteres- PoffïtfsoiD Rudi van Dantzig, 46 jaar, staat deze maand samen met het Nationale Ballet, de dansgroep waarvan hij de artistieke leiding heeft, stil bij het feit dat hij een kwart eeuw choreograaf is. In 1952 kwam Van Dantzig als dan ser bij Ballet Recital, de eer ste Nederlandse groep van zijn legendarische voor gangster Sonia Gaskell. Van mevrouw Gaskell kreeg hij zijn eerste choreogra fieopdracht. Het werd het ballet Nachteiland, dat deze maand als eerste onderdeel van een speciaal Van Dant- zig-programma zal worden uitgevoerd. Andere ballet ten van hem op dit jubileum zijn Ramifications (1973), Vier letzte Lieder (1977) en Monument voor een gestor ven jongen (1965). Mensen die van grote invloed zijn geweest, elk op een geheel aparte wijze, zijn Sonia Gas kell, Rudolf Noerejev, Olga de Haas en Toer van Schayk. De jubileumvoorstellingen zijn in de Stadsschouwburg in Amsterdam op 20 en 28 fe bruari. Later in het seizoen komt het Van Dantzig-pro- gramma nog in Arnhem (14 maart), Leeuwarden (8 april) en Schevcningen (6 mei).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 16