André van Duin is een artikel dat te koop js ZATERDAG 16 FEBRUARI 1980 Carnaval. Drie dolle dwaze dagen heten het te zijn. Ongein van het zuiverste water voor de een, het toppunt van alle verzamelde ge neugten des levens voor vele an deren. Maar bovenal is er het geld dat aan de leut wordt verdiend. Door de horeca, de platenmaat- schappen, de feestartikelen bran che en zelfs de farmaceutische industrie pikt op de vierde dag vast nog wel een graantje mee. De muzikale exponent van de jaar lijkse lolexplosie is het leutlied, een rits hi. ha. ho's en li. la, lo's. afgewisseld met krenten als pe per en zout, m'n neut wordtjcoud, m'n grote teen is van goud en on dersteund door een gemakkelijk in het gehoor liggend wijsje. Dit alles te zamen wordt een carna valsschlager genoemd. Het jaarlijkse gevecht om de best verkochte single werd opnieuw en met grote overmacht door An- dré van Duin gewonnen. Bij gaand artikel handelt over zijn persoon, over lolbroeken en on- derbroekenlol. Tv-carnaval in Brabant oftewel gek doen op be vel. Foto links: Dat gekke man netje in die veel te grote broek en die maffe schoenen Foto rechts: De sulligheid straalt er af. ENSCHEDE - Normale mensen lijken het zo op het eerste gezicht. Ze schrikken ook een beetje van de kille at mosfeer van een nau welijks verwarmde Brabantse sporthal op een winterse middag. Ze verdwijnen in kleedkamers en drup pelen een kwartier later uitgedost als autochto nen uit een zeer ver ontwikkelingsland de kantine binnen. Er hangen slingers en ballons, het pils staat klaar en uit de luid sprekers begint een soort muziek te klinken dat erge dingen doet vermoeden. Als de eerste serpentines nog wat onwennig, maar met ge routineerde hand gelanceerd in het rond vliegen en een dikke man de armen zijwaarts spreidt en luidkeels verkon digt dat hij graag een bloe metjesgordijn zou willen zijn, is het beeld compleet. Dit is het plaatselijke lolbroeken gilde, dat op professionele wijze op elk gewenst moment de leut verkondigt. Anderhalf uur later, als ze sa mengepakt op een tribune het decor vormen voor opnames van een carnavalsprogram ma, slaatje de schrik om het hart. Het is alsof ze van alle demonen bezeten zijn. Opge zweept door de klanken van het orkest De Turfstekers en nog volop deinend op de to nen van vogeltjes die erg vroeg zingen, lijken ze in staat en masse in het waterbassin te springen. „Ja. ja. zo viert Brabant carnaval", brult pre sentator Chiel Montagne uit gelaten. "Ho, stop Serpentines vliegen nu overal. „Ho, stop, nu nog niet". De muziek stopt inderdaad, maar de leutrneute weet van geen ophouden. Een driftig man netje komt maar voren en slaagt er zowaar in de groep stil te krijgen. „Er mag nu nog niet worden gegooid. Dit zijn repetities". Boosaardig priemt hij zijn blik in de rich ting van e^n vrouw die stie- kum toch nog een rolletje gooit. ..Ja, nu moet het toch echt afgelopen zijn. Straks kunt u uw gang gaan". De rust keert enigszins terug. Dit is echt lol maken op bevel. Lach of ik schiet. De uitbundigheid van de hal heeft ook de kantine niet on beroerd gelaten en het wordt nog vrolijker als de carna valsvereniging de pauze be nut om de inmiddels al wat schorre kelen te smeren. Aan de bar zit Vader Abraham met Nico Haak te keuvelen. Ook Rita Corita en Ria Valk zijn gearriveerd. Ze genieten nauwelijks enige belangstel ling. Merkwaardig toch hoe die desinteresse omslaat zo dra zij hun mond opendoen en in een microfoon teksten uitkramen als „Aan m'n hi, aan m'n ha, aan m'n hoe-la-la, ik weet niet wat het is, maar het is m'n troe-la-la". Rood en slungelachtig beent hij plotseling door de klapdeur naar binnen, met Corrie van Gorp in zijn kielzog. Ook zijn verschijning wekt geen be roering. afgezien van een paar kinderen, die iedereen al om een handtekening hebben gevraagd. Een bol mannetje, gekleed in snor en smoking, springt op en zegt: ..Meneer Van Duin, u hier? Mag ik ook een handtekening? Wat een verrassing zeg". Van Duin begroet hem met een lach die in niets lijkt op de scheve grimas die hem 15 jaar gele den aan z'n imago als 's lands beste bekkentrekker hielp. Seintje Hun conversatie duurt kort en gaat verloren in het muzikale geweld van De Turfstekers, die kennelijk een seintje heb ben gekregen om het lolbroe- kengilde onder de tonen van „Oei, oei, dat was lekker" weer naar de tribune dirige ren. Het doet Sjef van Oekel zichtbaar genoegen. Sinds zijn shows van het scherm zijn verdwenen heeft ook hij zich op het leutlied gestort om een graantje mee te pikken. Het zal hem geen kapitalen opleveren, zoals ook de Boe- zeroenen, de Pinten, de Ha ken en de Corita's zich weer met bescheiden oplagen te vreden moeten stellen. Zo'n honderd nummers zijn er dit jaar op de carnavalsmarkt geslingerd, maar slechts een tiental „doet" iets. De grote winnaar is opnieuw André van Duin, die weer eens feil loos* inspeelde op de wensen van het publiek en zijn talent en vindingrijkheid koppelde aan het onverwachte succes van het Nederlands voetbal elftal in de Europese titel strijd. Nederland die heeft de bal. die mooie bal van goud. Peperen zout. M'n zuster wordt oud. Buiten is het koud. M'n kop is van hout. Hoe verzint een mens het bij elkaar. André van Duin: .,lk zag het eerst helemaal niet zitten, toen de platenmaatschappij bij me kwam met het verzoek iets in de carnavalssfeer te doen met het Nederlands elftal. Ik houd helemaal niet van voetballen en heb er de ballen verstand van. Zoals altijd ben ik voor mezelf een beetje gaan klooi en met m'n recordertje in de auto en toen kwam dit. Een gek typetje erbij en klaar is Kees". Simpel Zo simpel ligt dat dus, of liever, zo simpel moet dat zijn, want als er één wet is waaraan de carnavalsschlager moet vol doen. dan is het wel eenvoud. De tekst moet zowel gezon gen als gebruld als gelald kunnen worden en niet alleen in een hossende menigte, maar ook nog 's morgens om vijf uur bij de overlopende pisbak waar achter de jolijt van drie dagen als dikke sput ters klef maagzuur tegen de muur aankoekt. Gedijt een lied zelfs in dieambiance. dan is er sprake van een kra ker. André van Duin heeft er inmid dels een aardige serie van op zijn naam staan, hetgeen doet vermoeden dat zijn activitei ten op die markt hem niet in volle dank worden afgeno men door de collegae, die goeddeels afhankelijk zijn van die ene hit per jaar. Hij zegt nog nooit iets van naijver te hebben bespeurd, maar kan zich voorstellen dat er wel eens met scheve ogen naar zijn succes wordt geke ken. "Nederland die heeft de bal" De carnavalskraker van André AlaaftVan Duin), luer samen met de spelers van het Nederlands elftal, v.l.n.r. Tahamata.Nanninga. Kist, v.d. Korput, Andre Aluaf, La Ling, Metgod en Jan Peters. „Maar daar kan ik ook niks aan doen. Ik kan natuurlijk net zo goed een keer miskleunen. Ik doe gewoon dingen waarvan ik denk dat het publiek ze leuk vindt en daarbij heb ik de mazzel dat ik op het juiste moment met dingen ben ge komen die nieuw waren. Die typetjes van mij slaan enorm aan, dus die doe je erbij. Als die gouden bal op de radio is, dan horen de mensen me niet alleen, dan zien ze ook dat gekke mannetje in die veel te grote broek en die maffe schoenen. Dat moet je heb ben". De extra-dimensie die Van Duin aan het leutlied heeft toegevoegd, is niet de enige verandering die er de laatste jaren heeft plaatsgehad. De verhalende vorm is niet ver dwenen, maar heeft toch ter rein prijs moeten geven aan teksten, die naast een lopend refrein, een onzinnig karakter dragen. Van Duin: „Dat is ei genlijk al begonnen met Drs. P. die Adele Bloemendaal ooit ..Wat heb je gedaan, Daan" liet zingen. Sindsdien is de nadruk steeds meer op het absurde gaan liggen Figurant Groot is de tegenstelling in dat opzicht met de situatie in het zuiden van het land, waar André van Duin slechts een figurant is tussen tal van plaatselijke beroemd heden. Elk zichzelf respecte rend gehucht verheugt zich in z'n eigen carnavalslied, dat - verhaalt van puur plaatselijke gebeurtenissen. Een jury, meestal gerecruteerd uit de middenstand, de gemeente raad en de zangvereniging, kiest er op liedjesavond - de- elfde van de elfde - hét num mer van dut jaar. Zo'n titel wordt op eigen kosten op de plaat gezet en via huis-aan- huis verkoop aan de man ge bracht. De prijs van het plaatje houdt direct verband met de oplage, maar bedraagt gemiddeld toch wel een tien tje. Een caféhouder „Ik hoef hier met aan te komen met Vader Abraham of André van Duin. We hebben dit jaar een lied dat gaat over het bordeel, nou ja, een kleintje maar hoor, dat is afgebrand. Dat is ons lied en daaraan kan al die flauwe kul van die echte artiesten niet tippen". Andre van Duin ligt er niet wakker van: „Ik geloof best dat die liedjes het carnaval in het Zuiden een heel eigen karakter geven, maar de andere provincies hebben die traditie niet". „Mijn carnavalsschlagers zijn in feite een grote parodie op het carnaval, met al z'n onzinnig heid. Ik heb het zelf nog nooit gevierd; het ligt me denk ik ook niet. Volgens mij wordt carnaval door veel mensen als een excuus gebruikt om heel gek te doen. misschien wel om eens helemaal zichzelf te zijn. De Nederlander is onder normale omstandigheden doodsbenauwd om zich bloot te geven. Ik niet. Ik ben echt niet alleen mezelf als ik alleen ben, of zonder publiek. Ook op het toneel zit in elk typetje wel een stukje Van Duin". Bevrediging De meeste stukjes van Van Duin znn volgens hemzelf te rug te vinden in de Dik-voor- Mekaar-show, het radiopro gramma dat hem (citaat) het minste geld, maar de meeste bevrediging schenkt. Hij maakt de wekelijkse show in eigen studio, zonder publiek, met ingeblikte lachsalvo's en technicus Ferry (meneer) de Groot aan z'n zijde. „Daarin kan ik precies doen wat ik zelf wil. Zeg maar dat ik er al m'n eieren in kwijt kan. Het is een typische hobby. Het grote voordeel ervan is dat ik de typetjes die erin worden opgevoerd allemaal dingen kan laten zeggen die ik me als Andre van Duin niet kan permitteren. Ome Joop kan gerust op een vreselijke ma nier een plaat van de Zange res zonder Naam of van Vader Abraham af zitten kraken. Want het publiek weet dat Ome Joop in principe alles ^afkraakt en overal legen is. Dat is ontzettend leuk. Nou ju, ontzet... Nee, ik zal niet leuk gaan doen. Ik wil alleen aan geven dat in dat programma ruimte is voor alle Van Duin- tjes die er in me zitten En het grappige is dat m'n collega's het leuk vinden om te worden genoemd, ook in negatieve zin. Ja, zolang Ome Joop over ze praat, zijn ze nog in de pic ture. Misschien moetje het zo wel'bekijken". Dat hij het directe contact met het publiek als Dik voor Me kaar niet mist, sterker nog. er geen enkele behoefte aan heeft, mag illustratief heten voor zijn vakmanschap. De afhankelijkheid van zijn mi miek is stap voor stap opge gaan in een ijzersterke per- soonlnkheid. die vele gezich ten telt. Het uitgangspunt is hetzelfde gebleven: je moet het publiek geven wat het wil. Die puur commerciële instel ling heeft hem enerzijds een gigantische populariteit be zorgd, maar is tegelijkertijd in kleinere kring de bron van hoon en afkeer. Verschijnsel Dat neemt niet weg dat nie mand meer om het verschijn sel Van Duin heen kan. „Een verschijnsel? Wie weet. Ik weet alleen dat het publiek mij in een heleboel hoedanig heden accepteert en dat is op zich merkwaardig in dit land. Iedereen wordt altijd direct in een hokje gestopt, maar met mij wil dat niet lukken. Soms denk ik ook wel eens, dit kan toch zo niet door blijven gaan, maar het gaat gewoon door". „Ik besef best dat het een keer ophoudt en denk er wel over na wat ik dan zou moeten. Ik probeer te voorkomen dat er dun een leegte valt door me nu niet helemaal op dat vak te concentreren. Die bezeten heid van vroeger is er niet meer. Toen wilde ik voortdu rend het bewijs dat ik popu lair was. In dat opzicht ben ik veel rustiger geworden. Ik hoef echt 'niet wereldbe roemd te worden. Laat me maar rustig m'n gang gaan in Nederland, zonder een echt doel voor ogen, dan vind ik hel wel goed, want een stre ber ben ik niet en zal ik ook nooit worden. Wat ik nu ben, heb ik bereikt door altijd de dingen te doen die me goed leken. Daardoor heb ik een eigen stijl opgebouwd". Het is juist die veelzijdigheid die hem in staat stelt zijn ei gen gang te blijven gaan, en voorkomt dat hij zich geroe pen voelt één aspect van z'n talent tot op de bodem uit te diepen. Hij geeft volmondig toe dat hij zich doodongeluk kig zou voelen als het ooit zo ver kwam. Van Duin: „Neem zo'n theatershow. Als de premièré ig gewee t, dan I het leukste er af. Voor mezelf tenminste, want dan weet ik waar de lach zit. Daarna wordt alles voorspel baar". Solist „Ik heb een keer een serieuzer stuk gedaan. Het meisje met de blauwe hoed. Leuk voor een keer, maar niet om verder uit te bouwen. Ik ben teveel een solist om ooit in gezel schappen te gaan spelen. Die beperking heb ik en ik vind dat ik daar rekening mee moet houden. Zoals ik ook rekening houd met m'n publiek. Ik ben heus niet vies van pikante moppen en profi teer er ook best van dat ande ren taboes als sex en religie hebben doorbroken, maar ik moet er toch telkens rekening mee houden dat mijn publiek een familiepubliek is. Duar komt nog bij dat ik niet wil kwetsen. Grof worden hoeft voor mij niet". Juist dat laatste is hem evenwel nogal eens verweten als hij weer een onbenullig typetje neerzette. "Ja"maar dat is geen kwestie van belachelijk maken of wat dan ook. In die jubileumshow van een tijdje geleden zong het koor een Russisch liedje. Kreeg ik prompt een brief van een of andere minderheidsgroep die zich afvroeg waar ik het lef vandaan haalde om het Rus sisch orthodoxe geloof bela chelijk te maken. Nou vraag ik je. Ik wist niet eens wat ze zongen". Het is op dit moment dat Corrie van Gorp als Ali van de We genwacht haar opwachting maakt in de hal. Van Duin wil erbij zijn. „Ik doe even mee weet je, als meneer De Bok. We nemen het direct op, want vanavond, als hier de echte opnames zijn, zitten we in Amstelveen met de show". Vijf minuten later zien we hem terug in een lange ver schoten jas en een alpinootje. De lulligheid straalt er af. An dre van Duin is spoorloos, er is alleen nog vakmanschap en meneer De Bok. De carna valsvereniging op de tribune valt bijna in katzwijm. Er mag nu echt worden gegooid met serpetines en ook de ballonnen mogen kapot worden ge maakt. Blijkens een medede ling van presentator Chiel Montagne verhoogt dat de feestvreugde „en kan ieder een in het land zien hoe Bra bant carnaval viert". Het duurt dan nog een half uur voordat Andre van Duin op nieuw verschijnt. In de tus sentijd speelt zich de generale af voor Rita Corita. die geen vrijer heeft, voor Ria Vulk, die iedere avond la-la-la doet, wat haar moeder niet mag weten, voor Vader Abraham, die niet weet waar z'n tocr-lu-la zit en voor een malloot die Cathan- na vraagt 'm goed vast te hou den en m nooit meer los te laten. Het kan haast geen toe val zijn dat Van Oekels Oei. oei, dat was lekker (morgen nog een keer en overmorgen weer) als volgende nummer op het programma staat. De bal En dan is ei plotseling een bal. De Bal. Nederland die heeft de bal. De grote witte wijde broek, het oranje shirt met nummer 14 en de vormeloze schoenen bewegen zich hou terig richting tribune. Z'n mond hangt scheef, z'n ogen rollen van links naar rechts. Grijpgrage handen beginnen aan hem te plukken en je hoort hem weer zeggen; „Kijk, André .van Duin is een artikel, dat de mensen kun nen kopen. Dat moetje accep teren, want het is je vak".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 25