Kapitein Goedegebuure gooit de tros weer los LEZERS SCHRIJVEN: (2) DONDERDAG 14 FEBRUARI 1980 door Sjak Jansen Er gaat geen doordeweekse dag voorbij, of ik ben in de stad en regio wel op zoek naar mensen en dingen voor deze rubriek. Tips en wensen voor 'Publiek' kunt u 's middags tussen één en twee uur aan mij kwijt, tel. 071-144941, toestel 215. Schrijven mag natuurlijk ook. Als Hazerswoude Leen Goedegebuure niet had....? Tja, dan zou Ha- zerswoude, of laat ik zeggen de stichting 'Mooi Hazerswoude' nu vast en zeker de passagiersboot 'Excelsior' niet hebben gehad. En als 'Mooi Hazerswoude' die witte rond vaartboot niet had...? Tja, zeker weten dat er dan van die pleziertochtjes (zonder winstoogmerk!» naar het Rietveld geen spat zou terechtkomen. En stel nou dat kapitein Leen Goedegebuure die stichting niet had én die rondvaartboot niet...? Nou, reken maar dat de 64-jarige Hazerswoude- naar in dat geval in z'n rijtjeshuis duimen zou zitten draaien. Tot vervelens toe. Een doorgewinterde schipper vertoont aan de wal immers dezelfde trekjes als een kat in een vreemd pakhuis. Als rechtgeaard kapitein eerste klas met een kleine vijftig dienstjaren op de Rijnvaart zou Goedegebuure natuurlijk liever het bevel voeren over een flinke vrachtboot. Of over een behoorlijk passagiersschip. Mannen werk dat Goedegebuure gewend was te doen. Maar sinds dat akkevietje met z'n rikketik een poos terug, is hij het op doktersadvies wat rusti ger aan gaan doen. Degelijk „Maar hoofdzaak is nu dat we een boot hebben. Een dege lijke tweedehands boot, want een nieuwe kunnen we ons niet veroorloven. En nou dachten we Leen, gezien jouw kennis van alles wat met bo ten te maken heeft, nou dach ten we, Leen, als jij dan kapi tein wil zijn?" „En wat we jou eigenlijk aller eerst willen vragen, Leen, of jij nu vast op zoek wil gaan naar een redelijke schuit voor een schappelijke prijs. Geen afdankertje, maar een ding waar nog iets mee valt te be ginnen. Maar ja, dat kunnen we gerust aan jou overlaten, dachten we zo." Zodoende ging Goedegebuure de volgende ochtend al vroeg op pad. Struinde in de pro vincie menige rederij af en belandde via-via tegen het einde van de middag in Noordwijk aan. Zacht prijsje Goedegebuure had iets opge vangen van een puike rond vaartboot in Noordwijk, die daar sinds enige tijd nog en kel voor de kat z'n viool lag, omdat de reder zich een nieuwe boot had aangeschaft. Een kolfje naar Goedegebuu- re's hand dus. Aangezien die boot daar toch maar voor spek en bonen lag, rook Goe degebuure instinctief een zacht prijsje. En ja hoor. toen In het begin vond hij dat best amusant, die dagjes thuis voor het raam bij moeder de vrouw. Maar op den duur ga je je stierlijk vervelen, enfin u weet hoe dat gaat. Zodoende was Goedegebuure maar wat blij toen een paar maandjes terug de stichting 'Mooi Ha zerswoude' bij hem aanklopte en een fantastisch plan ontvouwde. „Kijk Leen", zeiden ze. „We willen inde zomer boot tochtjes organiseren voor de bejaarden in Ha zerswoude. En voor de damesclubs, de platte landsjongeren, de gehandicapten enzovoorts Boottochtjes vanuit ons dorp naar de bollenvel den bijvoorbeeld en het Rietveld. Zou dat niet hartstikke fijn zijn, Leen?" Goedegebuure kon wel een gat in de lucht springen, maar bescheiden als hij is, hield hij zich in. Hij knikte slechts en spitste opnieuw de oren. „We hebben al uitgerekend Leen", ging men verder, „dat we die tochtjes zonder winstbejag kunnen maken." Tweemaal Leen Goedegebuure. Eenmaal op de 'Excelsior'' en eenmaal in de "Excelsior". hij 's avonds in het dorp arri veerde, was de 'Excelsior' ei gendom van 'Mooi Hazers woude'. En dat voor, laten we gemakshalve zeggen, nog geen twee appels en een ei. En heus geen drijvend wrak die 'Excelsior'. Een kat in de zak kopen is gegarandeerd het laatste dat Goedegebuure zal overkomen. Tureluur Omgedoopt in 'Tureluur' zal de boot 1 april opnieuw in de vaart gaan. Voor het echter zover is. moet aan de schuit het nodige worden opgekale faterd. Dat is de 'Excelsior' ook wel een beetje aan te zien, zoals-ie er thans in een on diep slootje bij ligt. „Huh, dat mocht je denken sputtert Goedegebuure te gen. „Er moet alleen een nieuw dak op. En aan de be kleding,. van de stoelen kan ook wel wat worden verbe terd. Maar voor de rest.... Ik zou het niet weten. Ja, een nieuw verfje misschien." De Hazerswoudenaar kan niet anders zeggen dan dat de boot er eentje is uit duizenden. Niet om zichzelf op de borst te slaan, maar hij zou eenvoudig liegen wanneer hij het tegen deel beweerde. „Hier, liefst 52 passagiers kunnen er in. Wat wil je nog meer?" Juweeltje Hij troont me vervolgens mee naar de motor, verwijdert de kap en vraagt vertederd: „Is dit geen juweeltje? Loopt als een trein, die motor. Ja, wat wil je ook, dat ding is warem pel fonkelnieuw." Apetrotse Goedegebuure raakt er niet over uitgekwebbeld. Veertien meter lang is de boot en 2.75 meter breed. Kan nog net door de Rietveldse Sluis heen. Uit de kunst allemaal. Heel iets anders dan zo'n arme tierige zandschuit waarop Goedegebuure als 13-jarige knaap z'n eerste ervaringen op het water opdeed. Zand vervoeren vanuit de Noord- wijkse duinen naar de Geme- ne\yeg. En zelf de schuit laden en lossen. Met een schop. Sterk Je begon 's ochtends om drie uur al. En klokke zeven 's avonds mocht je naar huis. Met pijn in de rug, maar daar werd je sterk van, zei men toen. Dat zes dagen per week voor het 'vorstelijke' loon van 3,50 gulden. Derhalve stapte Goedegebuure zodra hij de kans kreeg over op de Rijnvaart. Is daar ook jaren en jaren op gebleven. „Tegenwoordig is het twee weken varen, twee weken thuis. Maar toen niet. M n kinderen moesten naar het schippersintemaat." Niet dat Goedegebuure er spijt van heeft. „Oh nee. Je was vrij man, je voer op de Rijn en dat is een hele mooie rivier. En je kon in Duitsland een behoor lijk potje breken." Ontzag „Dankzij je kapiteinskostuum kreeg je daar bijna alles ge daan. Duitsers hebben im mers diep ontzag voor alles wat sterren en strepen heeft." „Wist je trouwens dat ik op m'n 51ste nog op school zat? Jaze ker. Zat ik voor m'n radarex amen. En wist je dat ik nog lange tijd kapitein ben ge-, weest op een passagiers schip?" Goedegebuure lepelt nog enige anekdotes op. „En zo ben ik dus aan de wal gekomen. Het is treurig maar het zij zo. De heimwee naar het water is groot. Ik heb de tijden nog meegemaakt dat je het water van de Rijn zo kon drinken." Pet Per 1 april kan Goedegebuure gelukkig weer zijn gang gaan. „Op een boot voel ik me toch het lekkerst", zegt hij. Z'n leren schippersjas heeft hij reeds uit de kast ge haald. En z'n pet? Nee, die heeft-ie niet. Goedegebuure is één van de zeldzame schippers, die het nimmer in z'n hoofd heeft gehaald er een pet of muts op te zetten. Het plaatsen van brieven vap lezers betekent niet dat de redactie de daórin weergegeven méning onderschrijft. Brieven kunnen van redactieWege worden ingekort. Ambtenaren Wanneer de roep van de overheid om bezuinigingen en besnoeiin gen zich gaat uitstrekken tot de overheid zelf (dus de collega ambtenaren) dan wordt het dui delijk dat de beslissende ambte naren in "Den Haag" worden om ringd door een enorm leger colle ga's dat alles in het werk stelt om de "verworven" rechten te ver dedigen. Dit is ze echter niet kwalijk te ne men. Er is hier echter geen sprake van "verworven rechten", maar van verdorven wildgroei waardoor ons land momenteel is uitgerust met een zeer kostbaar overheids apparaat. Wat dat betreft hebben de ambte naren op de Nederlandse Antil len het vaderlandse voorbeeld meesterlijk gevolgd. Het zou goed zijn als onze volksver tegenwoordiging zich realiseert dat de kiezers die geen ambte naar zijn (nog steeds de mees tehet in hoge mate op prijs stellen dat de omvang van het overheidsapparaat, zoals het bij elke kostenpost betaamt, tot het uiterste minimum beperkt wordt en blijft. H. Adriani Dotterbloemkreek 39 Leiderdorp Roel van Duyn Zoals ongetwijfeld velen met mij, was ik "blij" verrast in deze krant een groot opgemaakt artikel aan te treffen, zelfs verlucht met een grote foto van onze Roel. Een stukje journalistiek waar in de ze tijd echt op gewacht werd. Bravo, voor de auteur die Roel, als boer in Oost Groningen wist te vinden, om te vernemen van Roel hoe hij dacht dat de revolutie kon ontbranden. Roel, de oud PRO VO en tuinkabouter heeft kans gezien een boerderijtje te kopen om zelf de landbouw en veeteelt te bedrijven. Ze leven erg sober en gelukkig, zo lezen wij in deze krant. Dat laatste vooral zal velen een deugd doen. Met een vergelijking tussen de sjah van Iran en onze koningin zegt Roel toch maar weer knappe din gen. Josti van Duyn is in het be wuste artikel ook nog even aan het woord. Blijkbaar is ze het niet helemaal eens met de visie van haar man. Ze vraagt n.l. "en als de meerderheid van tiet volk nou een koning of koningin wil?" Roel zet dan zijn vrouw snel schaakmat door te zeggen: "Het volk wil vaak heel verkeerde din gen". Zo die zit! Merkwaardig is ook de uitspraak dat na het gooien van rookbom men bij het huwelijk van Beatrix de discussie op gang gekomen is. Afgezien van het feit dat er in dit land oeverloos wordt gediscus sieerd over alles en nog wat, zon der dat daar bommetjes aan te pas komen, vraag ik me wel eens af, of figuren zoals bedoelde Roel wel eens echt nadenken over het land waarin zij wonen. Over de rijke waarde van een democra tisch staatsbestel, waarin ieder een zijn zegje kan zeggen. Of het nodig is om een zo groot op gemaakt artikel te wijden aan een figuur als Roel van Duyn met zijn anarchistische uitspraken valt te betwijfelen. De grote meerder heid haalt z'n schouders op over deze onzin. Jammer is het echter dat er zoveel jongelui rondlopen die verzot zijn op relletjes, demonstraties en ac ties. Een zo groot gebracht relaas van provo Van Duyn kan mede oorzaak zijn dat er straks rellen ontstaan waar niemand om ver legen is. Of het moeten de media zijn die straks weer groot opge maakt of met de telelens deze rellen kunnen verslaan? H. Friedhof Heerenweg 4 Rijnsaterwoude Naschrift redactie: Niet elk artikel in de krant zal de instemming hebben van alle le zers. De krant beoogt een tribune van meningen te zijn. En wat zin of onzin is, is een persoonlijke zaak. Kennis In deze krant van dinsdag 5 febr. j.l., stonden twee opmerkelijke arti kelen over onderwerpen die schijnbaar niets met elkaar te maken hebben. Het eerste artikel deed verslag van een gesprek met Theo Roest, over de cursus astrologie die door hem wordt gegeven in het Gesprekscen- trum. Daarin werd door hem ge steld dat zijn levensvisie en ken nis zijn gebaseerd op de 'esoteri sche wijsbegeerte' en de 'gehei me leer' van H.P. Blavatsky. Het ware correcter geweest als men had geschreven: de 'geheime leer' doorgegeven door H.P.B., waardoor de functie van Blavats ky beter tot haar recht was geko men. Tevens is dit geheel in over eenstemming met haar eigen uit spraken, als zij zegt daarbij geïn spireerd tc zijn door nóg grotere denkers. Hierdoor wordt verme- aen dat men veronderstelt dat zij dit stelsel zelf heeft uitgedacht, terwijl deze kennis in werkelijk heid ouder is dan men zich kan voorstellen. Terzijde, 'esoteri sche wijsbegeerte' en geheime Leer' zijn in wezen identiek. Het tweede artikel bevatte de eind conclusie van de synode te Rome, samengevat in 46 punten. In deze punten zijn mij verschillende vreemde zaken opgevallen. Punt 8 b.v. eindigt met de woorden: "de noodzakelijke groei naar de volledige kennis van het geloof' Dit is in feite een onmogelijkheid, omdat (werkelijke) kennis wordt verkregen door zelfstandig en vergelijkend onderzoek, en men gelooft in iets op het gezag van anderen. "Volledige kennis van het geloof' zou dus betekenen dat men zich nog verder onder werpt aan dit gezag, met het ge volg dat men slaaf wordt van die genen die dat gezag uitoefenen. Een andere opmerkelijke uitspraak kan men vinden in punt 46 waar gezegd wordt: "De bisschoppen zullen er voor waken dat de in- communie met de afgescheiden broeders niet het antwoord is op de oproep van christus tot vol maakte eenheid. Hoewel men niet meer van ketter spreekt, is 'gemeenschap' met anders-gelovenden dus toch niet in de haak. Verder is het mij, bij het bestuderen van de evange liën, nooit opgevallen dat chris tus lid was van de éen of andere kerk. Indien men, op grond van deze uit spraken, zichzelf verheft tot ver tegenwoordigers van de éne en ware Kerk, dan is er of sprake van een misverstand, door gebrek aan kennis, of, in het tegenover gestelde geval, sprake van mis leiding. Wellicht is het dan beter kennis te vergaren door zelfstandig onder zoek. Hierdoor kan men tot de ontdekking komen dat de diepste kern van alle godsdiensten terug te vinden is in de 'Esoterische Wijsbegeerte', waardoor men in staat zal blijken te zijn een ant woord te vinden op de funda mentele vragen over het leven. J. Carton, Pr. Mauritslaan 60, VOORSCHOTEN Platteschor Doordat ik niet meer in uw regio woon, heb ik de berichtgeving in uw krant over dokter Platteschor slechts ten dele gelezen. Deze be richtgeving is voor mij aanleiding mijn mening over de huisarts Platteschor te geven. In de 5 jaren (1965-1970) dat wij in Alphen woonden was dokter Platteschor onze huisarts. In deze tijd heeft ons gezin met vier kin deren, veelvuldig een beroep op hem moeten doen. Daarbij heb ben we dokter Platteschor leren kennen als een zeer zorgvuldig handelend arts. die ons een groot vertrouwen gaf door zijn snel en adequaat optreden, waarbij zijn grote zorg voor de patiént en diens belangen ons steeds weer opviel. Zijn voorzichtigheid in meer complexe situaties gaf ons een veilig gevoel. Een bevestiging die wij kregen van zijn zeer goed functioneren als huisarts, wil ik hieraan toevoe gen. Ons dochtertje had in de Alphense periode toxoplasmose. Omdat dokter Platteschor de haard daarvan in de hersenen ver moedde maakte het Academisch Ziekenhuis te Leiden een E E G. en hersenfoto's. Toen mijn doch tertje op latere leeftijd (we waren inmiddels naar Rijswijk ver huisd) nogmaals op de afdeling neurologie van het A.Z. behan deld moest worden, nam de be handelende neuroloog, in ons bijzijn de medische stukken van destijds door en vroeg daarna met enige verwondering "dokter Platteschor....is dat een huis arts?" Toen wij dat bevestigden liet de neuroloog zich zeer prij zend uit over de diepgang van zijn onderzoek en de gedegen heid van zijn verslaglegging. Doordat wij meerder malen van woonplaats verwissleden hebben wij een aantal huisartsen leren kennen. Dokter Platteschor leeft in ons gezin voort als de beste huisarts die wij ooit hadden. De herinnering aan hem is er één van een zeer grote dankbaarheid. Een oud-patient Naam en adres op de redactie be kend. Mormonen Hierbij wil ik graag reageren op de Mormoonse actie die vrijdag 8 en zaterdag 9 februari op het Leidse stadhuisplein (sic) plaatsvond. Naast een tipi stonden Mor moonse zendelingen (een aantal van hen in Indiaanse kledij) "vra gen te beantwoorden over de rij ke Indiaanse cultuur", zoals dit dagblad het noemde. Deze actie schoot door zijn onsma kelijkheid bij mij in het verkeer de keelgat. Ter verduidelijking wat achter grondinformatie. Het aantal In diaanse kinderen dat in de V.S. geadopteerd of in pleeggezinnen wordt geplaatst is relatief twintig maal het nationale gemiddelde. Vrijwel al deze kinderen worden in niet-Indiaanse pleeggezinnen geplaatst. Een belangrijke rol hierbij speelt, met name in het zuidwesten van de V.S., het In dianen Plaatsings Programma van de Mormoonse kerk (de kerk van Jezus Christus van de Heilige der Laatste Dagen). Onder uiterst dubieuze omstan digheden worden Indiaanse kin deren bij hun families vandaan gehaald. Factoren die hierbij een rol spelen zijn o.a. onbegrip en gebrek aan eerbied voor Indiaan se culturen en tradities, mislei ding en zuiver rascisme. Het ge volg, zo niet de bedoeling, van deze adoptiepraktijken is de ver- vreemding van het Indiaanse kind van zijn gemeenschap en cultuur. Ironisch dat juist Mor- momen over de "rijke Indiaanse cultuur" komen vertellen. Indianen, evenals Hawaiianen en Polynesiërs, worden door Mor monen als Lamanicten be schouwd, een verloren volk uit Israël. Dit volk keert zich volgens hun geloof af van God, fin hen daarvoor als volgt strafte: zij verloren hun "beschaving", en wegens hun ongerichtigheid deed Hij de vloek op hen ko men. waar zij blank en zeer schoon en bekoorlijk waren, liet de Here God een donkere huid op hen komen, zodat zij niet aan trekkelijk zouden zijn voor mijn volk" (Het Boek van Mormom; 2 Nephi 5: 21) De criteria die de Mormoonse kerk aandraagt voor "beschaving" zijn zeer sterk vanuit een westerse op tiek geformuleerd: het wonen in steden, het kennen van een schrift, het geloven in een boven natuurlijke drieëenheid, het hebben van "kunst" etc. Aan de hand van deze criteria worden traditionele Indianen die niets met het Mormoonse geloof te maken willen hebben als' "cul tuurloos" beschouwd: zij bevin den zich in duisternis. Mormomen zien het als hun morele plicht deze mensen terug te win nen voor "de beschaving". Hier toe is o.a. het bovengenoemde Plaatsings Programma voor In dianen bedoeld. Spencer Kim ball, (vanaf 1973 hoofd van de Mormoonse kerk) beweerde in 1960 dat Indiaanse kinderen in Mormoonse pleeggezinnen vaak lichter van huidskleur zijn dan hun broertjes en zusjes op de re servaten. Voeg hierbij het feit dat het Mor moonse ideaalbeeld van "be schaving" opvallend veel lqkt op de Amerikaanse samenleving en dat de fundamentele waarden en ideeën in Indiaanse culturelen loodrecht staan op die van de Amerikaanse samenleving en myn verontwaardiging zal dui delijk zijn. In 1979 schreef de Indiaanse krant Akwesasne Notes: "Hoewel het waar is dat de Mormoonse kerk één van de weinige overgebleven vormen van Christendom is die nog openlijk de oude rascistische doctrine aanhangt, moet dit niet als acceptabel worden be schouwd; zelfs niet ofschoon het zogenaamd afkomstig is van "bovennatuurlijke openbaring" of omdat het van een kerk komt. Zulke denkbeelden en praktij ken dienen openlijk bekritiseerd en uitgedaagd te worden". Bij deze. Wessel Huisman B.G. Cortslaan 39 Leiderdorp

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 17