'Rubberen Robbie' heeft succes in de Leidse bars 'Een dirigent kan niet jong genoeg beginnen' toegelicht "Het is als een geintje begonnen" Bolsjoi niet naar Parijs Tournee voert jong talent naar Leiden [l^§^\Rrggramma\ WOENSDAG 6 FEBRUARI 1980 RADIO - TV - KUNST PAGINA 5 LEIDEN - 't Was weer knokke geblaze, oh, wat was dat ramme, ik dus heel gauw me looie pijp gezocht' en 'Met een stuk in me reet, stort ik van de Blauwpoortsbrug, met een noodgang in de haven, de drek zit op mijn rug'. PARIJS (AFP) - Het operagezel schap van het Moskouse Bolsjoi- theater komt niet naar Parijs. Het zou daar tussen 26 maart en 15 april optreden. Officieel is geen reden opgegeven, maar het schijnt dat de organisa toren protestbetogingen vrezen Het gaat om ongeveer 500 arties ten. Een week geleden is een tournee door Frankrijk van een militair koor uit Kiev geannuleerd. Toen werd als reden 'de internationale toestand' genoemd. Jazz-festival Laren voortaan in Amsterdam LAREN (GPD)-Het internationaal jazzfestival dat de NOS in sa menwerking met VARA en BRT jaarlijks organiseert, zal dit jaar niet in Laren worden gehouden. De programmaleiding van de NOS heeft besloten de jazzfesti vals voort te zetten in de Meer vaart in Amsterdam-Osdprp. Dit jaar wordt de manifestatie ge houden van 8 tot en met 10 augus tus. Het jazzfestival is in 1973 voor het eerst vanuit Singer in Laren via de radio en televisie gebracht. Oorspronkelijk begon het in 1958 als concours in Loosdrecht. De motieven om het festival uit La ren weg te halen zijn volgens de NOS van programmatische en fi nanciële aard. HILVERSUM (ANP)-Veronica zal op 30 april, de dag van de inhul diging van prinses Beatrix tot koningin van ons land, de film "Juliana in zeventig bewogen jaren" op de televisie brengen. Deze film heeft geruime tijd in de bioscopen gedraaid. Twee onthullende teksten van de eerste langspeelplaat van 'Rub beren Robbie'. De ivoordkeus doet vermoedendat Sjef van Oekel, Barend Servet of Harry Touw weer eens wat fatale teksten aan het vinyl hebben toevertrouwd Maar de (Leidse) realiteit blijkt geheel anders uit te pakken. De muziek, zo afgeleverd om als pau- zemuziek bij PTV (Piraten Tele visie Leiden) te worden gedraaid komt uit een geheel andere hoek Het wekt daarom op z'n zachtst ge zegd 'enige verwondering' wan neer blijktdat de leden van de Leidse formatie 'The Monotones' (waarachter de groep 'Catapult zich op het ogenblik niet zonder succes op de hitparade verschuilt) een leraar Frans met volledige bevoegdheid bereid hebben ge vonden deze Leidse zuip- en drinkliederen van dat typisch Leidse accent te voorzien Het is volgens leraar Frans, Dries van der Laan, als een 'geintje' be gonnen, toen hij, op aandringen van enige leraren en vele leerlin gen van de school waaraan hij als docent is verbonden, zich bereid verklaarde met stofjas en duiker bril als 'Rubberen Robbie' op te treden. Hij werd door de leden van de toen nog onder de naam 'Catapult' optredende groep be naderd, omdat Dries van dei- Laan vroeger als zanger deel uit maakte van 'Axis Purple', een Voormalige Leidse formatie, waarvan Gert-Jan Hessing, Aart Mol en Erwin van Prchn even eens deel hebben uitgemaakt. Maar 'Zuipen', met op de anders zijde 'Geef mij maar drank' ging, buiten 'Rubberen Robbie' om, een geheel ander leven leiden. Het nummer belandde op de TROS-Top-50 en werd opvallend veel gedraaid in Leidse, Haagse en Rotterdamse kroegen. 'Rub beren Robbie', alias Dries van der Laan, blijkt het onder dat deel van de Leidse bevolking, dat een grote affiniteit voelt met het door Van der Laan op de plaat gehan teerde accent, bijzonder goed te doen. Het kon daarom niet uit blijven, dat Catapult/The Mono tones hun studio in Hazerswoude aan de Rijndijk indoken om een hele elpee met 'Rubberen Rob bie' vol te spelen en te zingen. De ze als een "alternatieve carnaval selpee' bedoelde zwarte schijf gaat waarschijnlijk veel verder dan 'Robbie' ooit heeft kunnen vermoeden. Zijn naam ontlenend aan c.q. aflei dend van de Belgische punkzan ger 'Plastic Bertrand', werd de le raar Frans geconfronteerd met in totaal dertien, met het bekende Leidse accent gekruide, teksten Zoals 'Met een stuk in me reet', 'Uit de bol met alcohol' en 'De kater komt later'. Van der Laan realiseerde zich onmiddellijk, dat teksten als 'Hebbie wat te zuipe, is er wat te zuipe, geef mij es wat te zuipe, heb jij nog wat te zuipe' en 'Onder m'n klomp daar zit een hap drek, me hele broek is bruin' nauwelijks enige relatie onder hielden met de gedachtenwereld van Sagan, Sartre, Voltaire, Jean- Jacques Rousseau en Manvaux Reden vermoedelijk, waarom Van der Laan slechts aarzelend toe geeft achter het pseudoniem 'Rubberen Robbie' schuil te gaan. Het verschijnen van de langspeelplaat, het feit, dat een radiopiraat in Rotterdam onder de naam 'Rubberen Robbie' uit handen van de PTT-opsporings- dienst hoopt te blijven en het gro te succes in diverse Leidse bars heeft Dries van der Laan er ken nelijk toe aangezet zijn tot dus verre kundig gehandhaafde ano nimiteit prijs te geven. Hij legt er nogmaals de nadruk op, dat iedereen, ook zijn leerlingen en collega's op school, het als een 'geintje' moeten zien en typeert de naam 'Rubberen Robbie' ge heel in stijl als een 'trouvaille' Met teksten als 'ik zat een posie tv te kijken; ik stieref al een tijdje van de dorst' en 'Vandaag of morgen is het raak. dan slak'k hém op z'n bek; ik schop 'em dan heel za- chies de trap af, misschien breekt-ie dan vanzelef wel z'n ra re kippenek, wow-oh-yeah' hoopt Van der Laan duidelijk te maken, dat de oer-Leidse zanger 'Rubbe ren Robbie' nooit kan doordrin gen in de kringen, waarin de le raar Frans zich beweegt. Van der Laan maakt tijdens deze opmerking een te serieuze indruk om ook maar een poging te wa gen zijn woorden in twijfel te trekken. Maar helemaal gerust is hij er toch niet op. Met een tekst als 'Met een stuk in me reet, rij ik op me ouwe fiets, 'k heb de hele nacht gezope, maar dat is het erg ste nog niet', kan 'Rubberen Robbie' zijn geestelijke vader Dries van der Laan toch nog knap in verlegenheid brengen BERT KOEKEBAKKER 'Rubberen Robbie': alternatieve carnavalselpee AMSTERDAM/LEIDEN (ANP) - Het Buma-fonds wil evenals vorig jaar ook in het komende seizoen jong talent op het gebied van cabaret, muziek, zang en pop helpen zich professioneel te presenteren. Na se lectie worden avondvullende programma's samengesteld. Deze wor den tussen 10 september en 26 oktober gespeeld. Hiervoor hebben zich schouwburgen en culturele centra aangemeld in Leiden, Haarlem, Veghel, Zwolle, Nijmegen, Weert, Hoorn, Amersfoort, Sliedrecht, Rot terdam, Alkmaar en Sittard. Het jong talent wordt beoordeeld door een jury, die bestaat uit: Joop Bromet, Theo Stokkink, Han Peekei, Hugh den Ouden en Margriet Eshuys. Zij stelt ook programma's samen voor de groepen die aan de gehonoreerde tournee meedoen. Vorig jaar was de tournee beperkt tot Den Haag, Utrecht en Amsterdam. LEIDEN/ROTTERDAM - 'Iemand kan alle goede en no dige eigenschappen in zich verenigd hebben, maar die behoeven hem nog niet tot de dirigent te maken. Ik zou over dit onderwerp wel een week kunnen doorpraten. Volgens mij is het een gave Iemand die goed piano speelt is nog geen pianist, en een pianist is nog geen kunstenaar. Dit zijn gradaties die af hankelijk zijn van een aanleg. Dit^elfae geldt ook voor een dirigent" Gastdirigent Simon Rattle: Plaats van samenkomst met de 25- jarige dirigent Simon Rattle is een solistenkamer in De Doelen in Rotterdam. Hij is pas benoemd tot vast gastdirigent van het Rot terdams Philharmonisch Orkest Onder zijn zwarte krullekop staan een paar levendige, intelli gente ogen. Zijn rappe, zelfver zekerde manier van spreken, doet denken aan een rusteloze natuur. "Ik geloof zo gaat Simon Rattle verder, "dat een dirigent een aan tal eigenschappen goede, maar ook slechte moet hebben. De bes te van de goede? Gevoel voor humor; zonder dit kom je er niet. Een orkest dat niet alert reageert moet je niet te lijf gaan met lange verhalen. Je moet er gewoon een grap tussendoor gooien. En een slechte wil ik ook wel noemen; je moet keihard kunnen zijn. Een paar weken geleden woonde ik een orkestrepetitie bij met Pierre Boulez. Hij had moeilijkheden met een tuba-blazer .die hardnek kig dezelfde fout bleef maken. Op een gegeven ogenblik beet Bou lez hem toe; meneer, u bespeelt een groot instrument. Ik hoop dat uw hersens daarmee in overeen stemming zijn. Het was hard ge zegd, maar nodig. Ik geloof dat ik onder bepaalde omstandigheden ook zoiets zou zeggen." Precies twee jaar geleden maakte Simon Rattle in Leiden zijn de buut met het Rotterdams Phil harmonisch Orkest. Zijn optre den trok zeer de aandacht. Het verhaal gaat zelfs dat men hem toen spontaan de plaats aanbood van Edo de Waart, die op het punt stond te vertrekken. Maar Simon Rattle zou dit hebben geweigerd omdat hij zichzelf (hij was toen pas 23 jaar) te jong vond. "Beslist onjuist" verklaart Rattle. "Wel heeft men mij gevraagd nog eens terug te komen en ik heb ge zegd dat ik dit graag wilde. Maar te jong voelde ik mij toen niet voor deze plaats. Integendeel, een dirigent kan niet jong genoeg beginnen. Ik was veertien toen ik voor het eerst voor een orkest stond. Ik wist nauwelijks iets van het vak. Ik had een paar boeken gelezen. Ik heb een orkest gefor meerd, waarvoor ik hevig stond te zwaaien. Niet veel later werd het ernst en begon ik aan mijn opleiding. Piano en directie." Spontaan Simon Rattle is nog jong, zelfver- r Simon Rattle: Zonder gevoel voor humor kom je er niet' zekerd en spontaan. Het is vaker voorgekomen, zowel met in strumentalisten als met dirigen ten die jong zijn begonnen dat zij. op een bepaalde leeftijd een pro ces doormaakten van een grotere bewustwording, hetgeen hen wat angstig en onzeker maakte. Heeft Simon Rattle daarover wei eens nagedacht? Hij begrijpt de vraag onmiddellijk, en antwoordt ernstig: "Ik geloof dat ik niet alleen door spontani teit gedreven word. Ik streef naar inzicht, en spontaniteit behoefje ook later niet te verliezen. Maar je moet aan jezelf blijven werken wantje groeit door. Je moet jezelf tot rust kunnen dwingen. Ik houd niet van een leven in hotelka mers, en van heen-en-weer geren van het ene vliegtuig naar het an dere. Er moet ook tijd voor studie overblijven. Wel is het zo - gaat Simon Rattle bedachtzaam verder - dat ik mij aan sommige componisten nog niet toe voel. Ik durf hen gewoon nog niet aan omdat ik daar inder daad nog te jong voor ben. Het klinkt misschien vreemd, maar ik zou dolgraag Mahler willen doen, met wie ik mij erg verbonden voel. En er zijn er natuurlijk nog veel meer. Ik weet niet hoe ik mijn toekomst als dirigent zie. Dat is geen punt voor mij. Wel stel ik mij voor zo tegen, of op mijn vijftigste jaar te stoppeni Dat moest eigenlijk ie dere dirigent doen, want het is een zwaar beroep. Het valt me op dat het hier zo totaal anders toegaat dan in Engeland. Ik ben dirigent van het Birming ham Symphony Orchestra. Ik krijg daar maaréén repetitie voor het hele programma, een och tend. En 's-avonds moet het wor den uitgevoerd. Goeie hemel, ik kan mij gewoon niet veroorloven om een partituur maar half te kennen. Ik ken ze allemaal uit mijn hoofd. Het geeft een enorme spanning. Hiér in Rotterdam krijg ik veel meer repetities, waardoor je rus tiger en preciezer kunt werken. Het is een geweldig orkest met veel jong talent, heerlijk om mee te werken, maar ze zijn wel eens iets te emotioneel, dat ik moet af remmen. Ze geven wel eens wat teveel, begrijp je'.' Ook de mensen in de zaal vind ik anders. In Engeland blijven de mensen na een concert zitten. Het applaus is ook maarzo-zo. Alleen als ze het érg mooi vinden, dan wat harder. En spontaan voor een dirigent is een uitzondering. Dan moet het iets geweldigs geweest zijn. Hier staat iedereen onmid dellijk overeind" 1 Sleutelen Simon Rattle is vrij goed op de hoogte met de Nederlandse or kesten, en met de omstandighe den, waaronder ze moeten wer ken. Het Concertgebouw-orkest kent hij bijzonder goed. Het heeft een prachtige klank, vindt hij, maar het heeft altijd in een goede zaal met een mooie akoestiek kunnen repeteren. En dat is mede bepalend voor een goeie klank vorming. Simon Rattle laat doorschemeren dat hij prefereert te werken met een orkest waaraan nog wat te "sleutelen" valt. 'Die trap in het Concertgebouw vind ik griezelig. Ik heb het ge voel dat ik uit de hemel kom. Daar houd ik niet van. Je moet het gevoel houden datje gewoon tussen je mensen staat en met hen samenwerkt. Ik heb veel gastdirecties gehad. Maar daar stop ik mee. Het wordt teveel. Ik zal me beperken tot Rotterdam, Birmingham en Los Angeles". BFD RIJNDERS NEDERLAND I 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.30 - Sesamstraat )NOS) 18.45 - Toeristische Tips (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Van gewest tot gewest (NOS) 19.50 - Uitzending van het CDA (P.P.) 20.00 - Er kwam een brief, tv-spel (NOS) 20.50 - Ot en hoe zit het nou met Sien? (NOS) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Panoramiek (NOS) 22.25 - Studio Sport (NOS) 23.00 - Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.00 18.10 18.55 18.59 19.25 20.00 20.27 20.32 22.11 22.55 23.02 23.37 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) Russisch II voor gevorderden, les 1 (TELEAC) Journaal (NOS) Kouwe kunstjes, tv-serie (IKON) Kenmerk (IKON-KRO-RKK) Journaal (NOS) Film van de Diabetes Vereniging Nederland (SOCUTE- RA) Veronica totaal (VOO) A man called Sloane, tv-serie (VOO) Veronica's agenda (VOO) Microprocessors II, 2e cyclus, les 2 (TELEAC) Journaal (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I (Region. progr. NDR: 18.00 Regio naal joum. 18.30 Aktual. 18.45 Kleu terserie. 18.55 Jauche und Levkojen, tv-serie. 19.25 Region, magaz. 19.59 Progr.overz. WDR 18.00 Die Ma- germilchbande, tv-serie. (18.30-18.40 Licht progr.) 19.15 Aktual. 19.45 Re port.) 20.00 Joum. 20.15 Der Haup- darsteller, tv-film. 21.45 Cultur. ma gaz. 22.30 Aktual. DUITSLAND II 18.20 Spelprogr. 19.00 Joum. 19.30 Sportprogr. 20.15 Inform, progr. 21.00 Aktual. 21.20 Charlie s Angels, tv-serie. 22.05 Consumententips. 22.10 Inform, progr. 22.55 Ein Tisch zu viert, tv-spel. 0.25 Journ. DUITSLAND III WDR Joum. 20.15 Gesprekken en ont moetingen. 21.45 Politieke satire. 22.00 Inform, serie. 22.05 Filmtip. 22.10 The walking dead, speelfilm. 23.15 Joum. BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 18.15 Tekenfilmserie. 18.20 Robin Hood, tv-serie. 19.12 Opinieprogr. 19.37 Morgen. 19.45 Joum. 20.10 Weerber. 20.15 Mork en Mindy, tv- serie. 20.40 Dorpsidylle, blijspel. 21.40 Cultur. progr. 22.10-22.25 NET II 18.15 Tekenfilmserie. 18.20 Robin Hood, tv-serie. 19.12 Opinieprogr. 19.37 Morgen. 19.45 Joum. 20.10 Weerber. 20.15 Ik zal u redden, (Spellbound), speelfilm. 22.06-23.00 Dido en Aeneas, opera van Pur- cell. In het VOO-televisieprogramma - .Veronica Totaal' va., van- avondzalookeen optreden vanSylvie Vartan worden uitgezonden Sylvie zingt in dit programma „1 don't want the night to end" .de titel-song van haar meest recente elpee, en „Don't you worry" De in Bulgarije geboren Frangaise begon haar carrière in 1961 samen met Johnny Halliday. met wie zij in 1965 in het huwelijk tradSylvie en Johnny schokten Frankrijk indertijd met hun rauwe vertolkingen van „Don't be cruel" van Elvis Presley en „What'd I say" van Ray Charles De NOS-teleinsierubriek Panoramiek besteedt vanavond in een serie over de invloed van de multinationale ondernemingen aan dacht aan de situatie in Brazilië.Daar worden boeren en vissers ten behoeve van projecten van internationale concerns uit hun huizen en van hun land verdreven (Nederland 1,21.55 uur) RADIO De rode draad - VARA-Vanavond op Hilversum II, 19.00 uur In dit programma wordt gepraatover de republikeinse gedachte in Nederland. Dit naar aanleiding van de troonsafstand van konin gin Juliana. Er zijn gesprekken te beluisteren met verschillende mensen waaronder een vertegenwoordiger van de JOVD.de jonge renorganisatie van de VVD en een voormalig lid van de Republi keinse Partij Nederland, een groepering die al jaren niet meer bestaat. De RPN is de enige echte Republikeinse Partij geweest die Nederland ooit heeft gekend' Walhalla - KRO - Vanavond op Hilversum III, 23.00 uur. De eerste aflevering van een reeks van drie over de zanger en tekst schrijver Bob Dylan. In deze uitzending een groot aantal werken van Dylan waarin hij de positie van de „underdog" beschrijft. Veel geluidsmateriaal is volgens de KRO nog nooit eerder via de radio te beluisteren geweest. Deze opnamen komen uit het archief van Jac ques van Son, een van 's werelds grootste Dylan-verzamelaars en kenners. WOENSDAG 6 FEBRUARI HILVERSUM I NCRV: 18.11 (S) Hier en nu. NOS: 19.30 (S) Langs de lijn, sport en muz. (19.58 Paardekoersen). 22.30 (S) Ot....en hoe zit het nou met Sien? 23.02-24.00 (S) Met het oog op mor gen. NCRV: 0.02 (S) Late date. 2.02 (S) Nachtdienst. (3.10 Lichtsein). Hl'LVERSUM II VARA 18.00 (S) Brassband Magazi ne. R.V.U.: 18.30 Opvoeden is ook een vak. P.P.: 18.50 Uitz. van de PPR. VARA 19.00 (S) De Rode Draad, gevar. progr. (20.00 VARA- Klassiek I: Klass. pianomuz. 20.25 Het zout in de pap. 21.10 Radio Fil harmonisch Orkest en Groot Om roep Koor met vocale solisten: klass. muz. Pauze: ca. 21.35-21.45 Het zout in de pap). 22.30 Nws. 22.40 Open School. 23.25 (S) Hedendaagse muz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03 (S) De Avondspits met de Nationale Hitparade. KRO: 19.02 (S) Rauhfaser. 22.02 fS) Rocktempel 23.02-24.00 (S) Walhalla: DONDERDAG 7 FEBRUARI HILVERSUM I Ieder heel uur nieuws. NCRV: 7.03 (S) Vandaag.,..donderdag. (7.10 Het levende Woord. 8.03 Hier en nu. 8.25 In 't voorbijgaan.) 9.03 (S) Wie weet waar Willem Wever woont? 10.02 (S) Muziek bij de koffie. 12.03 (S) Het nuttigen van etenswaren is toege staan. 12.40 (S) Middagpauzedienst. 13.03 Hier en nu. 13.20 (S) NCRV- Globaal. 17.02 (S) Rozegeur en prik keldraad. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtend- gymn. 7.20 AVRO: actueel en infor matief (7.30, 8.00 en 8.30 Nws. 9.00 Gymn. v.d. vrouw. 9.10 Waterstan den. 9.15 Werkbank-NOS) 10.00 Ra dio Lawaaipapegaai. 10.10 (S) Diver timento. 10.30 't Is historisch. 10.50 Radiojournaal. 11.00 De Nederland se Schoolradio. 11.20 Aspecten. 11.50 Regio-naai, provinciale infor matie. R.V.U.: 11.56 Opvoeden is ook een vak. OVERHEIDSVOOR LICHTING: 12.16 Uitz. voor de landbouw. 12.26 Meded. voor land en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.36 Ra diojournaal. 12.50 AVRO-tema. 13.00 Nws. 13.11 Europa. 13.30 Yoga voor iedereen13.37 Per Saldo. 13.55 Beursplein 5. 14.00 'n Middagje AVRO. (16.00-16.10 Radio Lawaai papegaai.) 16.30 De Slag bij Nieuws poort. 17.24 Meded. 17.30 Nws. 17.36 Radiojournaal. 17.55 Richting. HILVERSUM III Ieder heel uur nieuws. TROS: 7.02 (S) De Havermoutshow. 9.03 (S) Continu muziek. 11.03 (S) De Pol- derpopparade. 12.03 (S) De Neder landstalige Top Tien. 13.03 (S) 50 Pop of een envelop. 15.03 (S) TROS Top 50. HILVERSUM IV VARA 7.00 Nws. 7.02 (S) Groot en klein. 9.00 Nws. 9.02 De Franse opera 1925-1950. 9.30 (S) Orlando Strijk kwartet: Strijkkwartetten. 10.25 (S) Filharmonisch Orkest, met bariton: klass. muz. en liederen. 12.00 Nws. 12.02 (S) Lunchconcert viool- en pianomuziek. 13.05 Het zout in de pap. 13.30 (S) Klass. pianomuz. 14.00 Nws. 14.02 (S) Tsjerjewitsjki, opera van Tsjaikofsky. 16.35-17.00 (S) Het zout in de pap.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 5