Verdienstelijke voorstelling rond Gorter c KUNST TE KIJK LIEVE CHOCO Proces-verbaal voor galerie MAANDAG 4 FEBRUARI 1980 ,JDe Nederlandse Poëzie van de 19de en 20ste Eeuw in 1000 en Enige Gedichten" heet de door Gerrit Komrij samengestelde bloemlezing die dreigde ge hangen, gefusilleerd of ver brand te worden omdat vier dichters (Gerrit Kouwenaar, Remco Campert, Bert Schier- beek en Lucebert) in een kort geding hadden geëist dat de zonder hun toestemming' ge selecteerde gedichten uit alle nog aanwezige exemplaren zouden worden verwijders, of dat anders de hele bloemle zing van 1056 bladzijden moest worden vernietigd. De vier dichters verloren, uitge ver Bert Bakker en samen steller Gerrit Komrij wonnen, de bloemlezingdie inmiddels in recordtijd bijna is uitver kocht (20.000 exemplaren, wie zegt dat de Nederlandse lezers steeds gemakzuchtiger wor den?), mag blijven bestaan, en ik ben daar blij om. Om twee en een halve reden. Belangwekkend De eerste reden is, dat het een uitstekende, maar vooral ook belangwekkende bloemlezing is. Je kunt bij de helft van de opgenomen gedichten je eigen vraagteken zetten, maar je hoeft geen vraagteken te zet ten bij samensteller Gerrit Komrij. Van zijn generatie is hij ongetwijfeld de beste dich ter (niet voor niets gaf ik hem de eerste Cestoda Prijs), de ei- genzinnigste ook, en zijn bloemlezing ligt in het ver lengde van zijn poëtische oeu vre. Dat is ook het avontuurlijke van deze bloemlezing: je raakt na enige tijd gewend aan de ma nier van kiezen, daarna raak je er mee vertrouwd, en ten slotte ga je bij iedere dichter apart meedenken. Je ziet ver heugd hoeveel gedichten van E. du Perron zijn opgenomen, het vervult je met voldoening dat van Alain Teister drie ge dichten uit de cyclus JDe Kunstcriticus" het eeuwige leven hebben meegekregen, je begrijpt ten volle waarom J. C. Noordstar vijf en een halve bladzij toebedeeld kreeg en je gaat ook gedichten missen. Laat ik één kort gedicht van Jac. van Hattum citeren dat ik in deze bloemlezing ver wacht had, maar dat er niet in staat: ..O socialistisch meisje, je bent als een radijsje: van buiten rood, van binnen blank, ik ben het zout, heb dank. heb dank". Andere wetten De tweede reden is, dat boeken niet behoren te worden ver brand of vernietigd, onder geen enkele omstandigheid. Zelfs ,Mein Kampf' niet, wat mij betreft. Ook vind ik niet dat dichters (dichters, godbe tere het!) als aanklagers die nen te fungeren in de hoop een boek verboden of vernietigd te krijgen. It's not done, en 't is ook no cricket. Als je bestolen wordt, ga je naar de politie, dat is waar, maar in de litera tuur gelden andere wetten. Je mag je buurvrouw bijvoor beeld niet voor viswijf uit schelden, maar in de litera tuur is het „bon ton" datje een collega-schrijver voor rotte vis uitscheldt en zijn geschrif ten als oplichterij bestempelt. Hij mag dan wel ontzettend boos worden, maar hij loopt niet naar de rechter. Hij loopt naar zijn schrijfmachine en geeft hem van jetje, met alle venijn, alle hoon, alle minach ting en desnoods alle reële ar gumenten die hij in zijn ge kwetstheid voorradig heeft. Niet te veel En dan is er nog die resterende halve reden. Ik, die zelf regel matig citeer in deze rubriek (zij het nooit zonder bronver melding), vind eigenlijk wel dat een bloemlezer het recht heeft te citeren uit gepubli ceerd werk. Niet te veel na tuurlijk, niet zonder redelijke betalingen ook niet zonder de auteur tevoren op de hoogte te stellen. De Nieuwe Revu mocht jaren geleden van mijn uitgever wat stukken uit mijn boek „Cruijff, Hendrik Jo hannes, fenomeen" voor publiceren. Ze drukten onge veer een kwart van het boek af, de leukste hoofdstukken natuurlijk, en lieten die ver gezeld gaan van een korte, laatdunkende kritiek. Met de ze combinatie was ik niet erg gelukkig. Ik heb ook eens protest aangete kend tegen de opname van drie gedichten van me in het bundeltje „Vrije Dichters", verzameld door Joh. C. P. Al berts. Daarin stonden gedich ten van Alberts zelf, van mij dus, en van Wim Helsloot, Eli sabeth Schuurman, Leen Har- tog,H. de F. T., Joris van Kla veren, Netty Streef, Leo Pan- nekoek, C. M. Kok-de Haas, Inge Lievaart, Gerrit Lig- thart, Paul Wolters, Henk Kohier, Sacha Nieboer, Tinie Brinkmann, Wim Gijsen, Hans Kroesen en Lydia Dal mijn. Niemand van hen was gevraagd of ze daarin wilden worden opgenomen, het was hun zelfs niet meegedeeld. Doodgezwegen Uit de inleiding van H.P. van den Aardweg bleek, dqt het om „doodgezwegen dichters" ging, niet behorend tot het .Nederlands Bedrijfschap Poëzie", dus niet in aanmer king komend voor een prijs of een reisbeurs omdat zij geen vriendjes hadden in de kring van kunstoverheidsfunctio narissen. Een wat klagelijk bundeltje diLS, waarin ik me slecht thuisvoelde, want de drie opgenomen gedichten waren gepubliceerd in mijn tweede bundel >,JJe Kip van Egypte" in de bekende Win droos-reeks, en ik kreeg er de Anne Frankprijs voor, zonder ook maar één van de juryle den behalve van naam te ken nen Misbruik van pure onwe tendheid dus, maar dat heeft mij indertijd toch niet geïn spireerd tot het aanroepen van de rechter. Ik heb er een lacherig stukje over geschre ven. LEIDEN - Er bestond zaterdagavond in het LAK-theater een ten onrechte onbeduidende belangstelling voor 'Herman Gorter', gespeeld door de in Amsterdam domicilie houdende theatergroep 'Nijinsky', die haar naam ontleent aan de Russische danser Vaslov Fomitch Nijinski. Nijinski streefde tijdens zijn artistieke danscarrière naar een zo groot mogelijk perfectie, gepaard gaand meteen grote emotionele betrokken heid. De theatergroep heeft deze uitgangspunten in 'Gorter' overgeno men. Bij het ten tonele voeren van o.a. Herman Gorter (Arend Bulder), Albert Verweij (Sieds Prins), Henriètte Roland Holst, Frederik van Eden (Bambi Uden-d.r.) en Lodewijk van Deyssel (Paul Kolk) ontstaat een zeer evenwichtig toneelbeeld, dat slechts incidenteel wordt verstoord door de woede-uitbarstingen van de ambitieuze 'Sonettenkrans-auteur' Gorter. Zijn bijdragen in 'De Tribune', z'n heldendicht 'Pan' en de 'Mei' worden alle op kunstmatige manier in het gespeelde leven van Gorter verweven. Terecht is opgenomen de passage 'Geen meester of hij vindt zijn meester', waarbij wordt gedoeld op Louis Couperus, die een meester leek in het introduceren van vreemdsoortigheden in de taal, maar daarin volgens regisseur Bart Kiene verreweg overtroffen werd door Herman Gorter. De theatergroep 'Nijinski' kan zeer wel bestaan naast 'Poëzie Hardop'; niet in de laatste plaats door de volstrekt andersoortige benadering van de poëzie. Men zou zelfs zover kunnen gaan te stellen, dat 'Nijinski' een welkome aanvulling betekent op de activiteiten van 'Poezie Hardop'. De beperkingen van deze groep worden door deze dramatische benadering toch wel opvallend (ontluisterend) aan de kaak gesteld. 'Nijinski' slaagt er namelijk niet alleen in het poëtisch element los te koppelen van de "persoon Gorter" (waardoor een toneelstuk rond zijn leven kan onstaan), men slaagt er tevens in door met het tijdsbeeld van Herman Gorter overeenstemmende kleding, toneelattributen en décor stukken te gebruiken, een 'couleur locale' te schilderen, die een grote affiniteit van het publiek met het ten tonele gevoerde thema garandeert. Natuurlijk hebben de recent verschenen 'Gorterdocumentatie', alsmede de heruitgave van zijn in 1890 verschenen verzen belangrijk bijgedragen tot de motivatie van acteurs en actrices.. Die motivatie artistiek reliëf geven blijft echter de exclusieve verdienste van de theatergroep. BERT KOEKEBAKKER LEIDEN - In Auberge de Kieviet, in Wassenaar, is van 12 februari tot en met 9 maart 1980 een expo sitie ingericht van de kantbor duursels van de Wassenaarse kunstenares Ena Stok-Van Es. Ena Stok-Van Es, die haar werk stukken signeert met EVE, werd geboren' in Semarang. Behalve met naaldkunst houdt zij zich be zig met schilderen en tekenen. Ook heeft EVE verscheidene (kinder)boekillustraties op haar naam staan. Enkele jaren geleden ontdekte zij, na vele experimenten, de "naald schilderkunst" met kant een ge heel nieuwe en voor haar zeer in spirerende materiaalbehande ling van stukjes antieke, veelal kostbare, kanten weefsels. Met deze weefsels, voor een gedeelte geërfd van haar grootmoeder, voor een ander deel moeizaam uit oude boedels verkregen, compo neert zij haar fantasierijke kant borduursels. Werkstukken van haar hand be vinden zich in Vele binnen- en buitenlandse collecties. LAK In de foyer van het LAK-theater wordt donderdagavond de expo sitie "Bite de Berg" van Bert Kienjet geopend. Het werk van Kienjet zal behalve in de LAK- foyer ook in het Academiege bouw te zien zijn. O AfiNOi-D, IK wou OAr OAIHRUIDX ACHTÊfi DE SCHOOL. STOAJD J ~V Ctsuzrtc, h/AA g.J I De avonturen van Jommeke Warme vij gen met roomijs - gedroogde vij gen, 2Ys dl droge sherry, sap van 1 citroen, citroen schilletjes, 3 eet lepels suiker, 4 bolletjes roomijs. Wel de vijgen met de sherry, het ci troensap, citroen schilletjes en de suiker gedurende 30 minuten. Kook ze daarna 10 mi nuten zachtjes in. Verdeel het ijs over 4 coupegla zen en serveer de vijgen er warm bij. Agenda KOPENHAGEN (AP) - De in Duitsland geboren Harald Isen- stein, die zijn leven verdeelde tussen het portretteren van be roemde persoonlijkheden en kinderen en volwassenen te leren om "te spelen met klei", is giste ren in een ziekenhuis in Kopen hagen overleden. Hij is 81 jaar geworden. De joodse artiest, die na het aan de macht komen van de Nazi's in 1933 in Duitsland de wijk nam, verwierf in de jaren '20 zijn eerste bekendheid door zijn portretten van Albert Einstein en Bertholt Brecht. Zijn internationale faam stoelde echter voornamelijk op zijn over- Beeldhouwer Isenstein (81) overleden tuiging als leraar, dat makkelijker leren beeldhouwen dan tekenen. Door zijn scholen in Denemarken en Zweden en zijn vele reizen raakte Isenstein ook wel bekend als "de apostel van klei" en zijn boek "spelen met klei" is nog steeds een "bijbel" van kunstleraren in tal van lan den. Geboren in Hannover en getogen in Berlijn, vluchtte Isenstein uit Nazi-Duitsland naar Denemar ken, nadat veel van zijn borst beelden van bekende anti-Nazi's in het openbaar waren vernield. Tijdens de bezetting van Denemar ken in de Tweede Wereldoorlog vluchtte Isenstein naar Zweden. Hij keerde na de oorlog terug en liet zich tot Deen naturaliseren. Eén van zijn eerste naoorologse opdrachten was het vervaardigen van een monument in Oslo, ter nagedachtenis aan de joden die in Duitsland het leven hadden ver loren. Op zijn 81ste verjaardag ontving hij het Kruis van Verdienste van de Duitse Bondsrepubliek. EDE (ANP) - De politie van Ede heeft gistermiddag proces-verbaal opgemaakt tegen de Edese galerie Simonis, omdat deze in strijd met de winkelslui tingswet'op zondag geopend is. De galeriehouder heeft in dit verband al een uitgebreide juridische procedure, tot aan de hoge raad toe, achter de rug. De Hoge Raad bepaalde op 20 november dat open stelling op zondag niet mag. Volgens woordvoerder F. Buunk van de galerie zou sluiting op zondag een doodsteek voor de galerie betekenen. Hij vreesde dat de hele procedure nu weer van voren af aan begint. De Edese politie had Buunk afgelopen week tijdens een gesprek op het politiebureau al gewaarschuwd dat proces-verbaal zou worden opgemaakt. Dat ge beurde in opdracht van de officier van justitie in Arnhem. Galerie Simonis was dit weekeinde al de vierde zondag open sinds de uitspraak van de Hoge Raad. Buunk, noch diens schoonvader Simonis zijn nu van plan hun zaak op zondag te sluiten. Des noods wordt er elk weekeinde proces-verbaal op gemaakt, zo zeggen zij. Volgens de heer Buunk zijn met name de galeries buiten de Randstad aangewezen op de zondag. Veel bezoekers combineren hun zondagse bezoek aan galeries en kunsthandels in andere delen van het land met een bezoek aan natuurgebieden of andere attracties. Kindermatinee: "Alleen op de wereld", za. en wo. 2.30 uur, zo. 2.00 uur Nachtvoorstelling: "Everything you al ways wanted to know about sex", vr. en za. 11.30 uur, 16 jr. LUXOR; "Escape from Alcatraz", da. 2.30,7.00 en 9.15 uur, zo. 2.15,4.30,7.00 en 9.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "De groene baret ten", vr. en za. 11.30 uur, 16 jr. LIDO 1: "Apocalypse now", da. 2.30 en 8.00 uur, 16 jr. LIDO 2: "Die Blechtrommel", da. 2.30 en 8.00 uur, 16 jr. LIDO 3: "Une histoire simple", da. 7.00 en 9.15 uur, ma., di., do. en vr. ook 2.30 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Tekenfilmcarrousel", wo. en za. 2.30 uur, zo. ook 4.45 uur STUDIO: "Manhattan", da. 7.00 en 9.15 uur, ma,, di., do. en vr. ook 2.30 uur, al. Kindermatinee: "Jungleboek", wo. en za. 2.30 uur, zo. ook 4.45 uur TRLANON: "Tess da. 2.00 en 8.00 uur, 16 jr. REX: "Erections", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 18 jr. Nachtvoorstelling: "De stier doet het weer", vr. en za. 11.30 uur, 18 .ir Alphense bioscopen EURO 1: "Apocalypse now", da. 1.30 en 8.15 uur, zo. 4.30 en 8.15 uur, za. en wo. alleen 8.15 uur, 16 jr. Kindermatinee: "De schat van kasteel Candleshoe", za., zo. en wo. 1.30 uur Nachtvoorstelling: "The man from the organization", za. 12.15 uur, 16 jr. EURO 2: "Airport "80", da. 1.45, 6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.15 uur, al. Nachtvoorstelling: "Airport '80", za. 12.15 uur, 16 jr. EURO 3: "Race naar de schroothoop", da. 2.00,7.00 en 9.30 uur, zo. ook 4.30 uur, al. Nachtvoorstelling: "Heaven can wait", za. 12.15 uur, 16 jr. EURO 4: "De vier vuisten op safari", da. 1.30.6.30 en 9.00 uur, zo. ook 4.00 uur, al. Nachtvoorstelling: "Pornopoesjes in de wolken", za. 12.15 uur, 18 jr. Bioscoop Voorschoten GREENWAY: "Spiderman slaat weer toe", vr. 7.00 uur, za. 4.00 en 7.00 uur, zo. 4.00 en 6.15 uur, wo. 3.45 uur. al. "Kort Amerikaans", vr. en za. 9.15 uur, zo. en ma. 8.45 uur, di. en wo. 8.15 uur. 16 jr.. Kindermatinee: "Kuifje en het geheim van het gulden vlies", za., zo. en wo. 2.00 Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.; Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis: Middagbezoekuur: 13.45-14.30 uur. Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: vaders extra ^n 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage lijks van 14.00-19.00 uur. (Niet meer dan 2 bezoekers per patiënt). Sint Elisabeth-ziekenhuis: Volwassenen, dagelijks van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtgenoot) van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwartier van middag- en avond bezoek. Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30 Academisch Ziekenhuis Voor alh patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou- Maandag tlm vrijdag 1830-18.45 uur Zaterdag en zondag: 14.45-15.00 uur. Bezoek aan ernstige patiënten:wanneer voor ernstige patiënten doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: i Dagelijks: 15.00-15.45 uur 18.30-19.00 uur. Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur Kraamaf deling 13.30-14.45 alleen voor echtgeno ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou ders 18.-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (020-175000). f&uclC)/UeuiU-& 4 februari 1980 - In een hotel te Beziers (Zuid- Frankrijk, red.) logeerde drie dagen lang een schijnbaar zeer voorname dame. Zij had eene meid en een knecht in dienst genomen en maakte groote verteringen. Maar in den avond van den derden dag was de dame plotseling verdwenen. Zij had zich aan hare beddelakens uit een ven ster neergelaten, alles meege nomen wat in hare fraai ge meubileerde vertrekken van hare gading was, alsmede een gouden ring en twintig fran ken van hare dienstbode. Om door haar meid en knecht niet in haren diefstal gestoord te worden, had zij hen op war men wijn getrakteerd en daarin waarschijnlijk eenig slaapmiddel gedaan. De poli tie doet onderzoek, maar heeft de sluwe dievegge nog niet kunnen vinden. -De bevolking van den aardbol, die uit 1300 millioen zielen be staat, wordt geregeerd door 12 keizers, 25 koningen, 47 prinsen, 17 sultans, 12 chans, 6 groothertogen. 6 hertogen, een virey, een nisau, een rad ja, een iman, een bey. 28 pre sidenten en verder door de opperhoofden der woeste volksstammen. Vijftig jaar geleden: -De aanzienlijke toename van het aantal rijken in de Ver- eenigde Staten blijkt uit de inkomstenbelasting in het jaar 1928. Het aantal perso nen. dat opgaf meer dan een millioen dollar te bezitten, is 496,hetgeen 206 meer is dan in het vorig jaar en een ver meerdering met 40 pet be duidt vergeleken met 1927. Er zijn twintig personen, die een jaarlijksch inkomen van meer dan vijf millioen dollar heb ben, tegen elf in het jaar daarvoor. De winst ter beurze bedroeg 4.7 milliard dollar tegen 2.9 in 1927. Het is waar schijnlijk, dat het jongste de bacle van Wallstreet een aanmerkelijke daling van de nominale inkomsten der Amerikanen tengevolge zal hebben, doch niettemin blijft het waar, dat nog nimmer in de wereldgeschiedenis een land een dergelijke aanwas van rijkdommen heeft gehad als thans de Vereenigde Sta ten. -In Rusland zijn verdere beper kende bepalingen van kracht geworden inzake den parti culieren handel. Ook op het gebied van den landbouw zijn nieuwe maatregelen getroffen om dien te nationaliseeren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 21