Oosteuropeanen domineren Film International IN ROTTERDAM ICOATHIBU PAGINA 20 VARIA DONDERDAG 31 JANUARI 1980 I E 1 ROTTERDAM - De 30.000 geïnteresseerden die naar ver wachting het Rotterdamse Film International-festival ook dit jaar wel weer zal trekken, kunnen zich instellen op een programma, dat klinkt als een klok. Het gaat om een manifestatie die vooral nieuwe regisseurs en nieuwe be naderingen van het medium film aandacht wil geven, maar Film International heeft dit jaar tegelijkertijd voor bijzondere trekpleisters zorggedragen met nieuw werk van een paar azen van het niet-commerciële filmen. In de showrooms van Ico/Athibu kijkt u uw ogen uit. Want daar vindt u een wereld aan keukens met het accent op luxueus funktioneel. Helemaal van deze tijd. En nog betaalbaar ook. Kompleet met alle denkbare inbouwapparatuur en tegels voor vloer en wand. Ico/Athibu adviseert. Begeleidt. En ontwerpt in eigen studio uw keuken naar maat. Rekening houdend met uw wensen en budget. Welkom in onze showrooms: dinsdag t/m vrijdag 9-5 uur, donderdag avond 7-9 uur, zaterdag 9.30-13.30 uur of na afspraak ook 's avonds. Hoge Rijndijk 25,2313 KG Leiden. Tel.: 071-141741 nauwd te zijn voor interne kri tiek, vastgelegd op film, waar dan ook in het buitenland kennis van genomen kan worden. In Polen en Hongarije dooit het leuk en uit die twee landen heeft Film International pakketten ge selecteerd met werkstukken van opmerkelijk artistiek niveau en van onthullend gehalte. Uit het hoofdprogramma van Can nes vorig jaar, werden grote films geselecteerd van de Hongaar Jancso, de Pool Wajda en de Ita liaan Rosi. Er wordt een omvang rijk retrospectief gewijd aan de films die Antonioni heeft ge maakt in de jaren vijftig en zestig. Van Marco Ferreri wordt „Chie- do Asiolo" in première gebracht. En al deze grootheden, waar schijnlijk Rosi uitgezonderd, zullen persoonlijk hun films in Rotterdam komen toelichten. Te recht vreselijk bijzonder worden ook de eerste voorstellingen bui ten Rusland van twee films, ge maakt door de halve en hele dis sidenten Tarkowski en Paradja- Tarkowski staat te boek als Rus- lands beste en meest interessante filmer. Met jarenlange vertragin gen zijn van hem in Nederland „Solaris", „Andrei Roeblev" en „De Spiegel" te zien geweest, films die tumult veroorzaakten als ze niet-officieel opdoken op internationale festivals, waar de officiële Russische delegaties dan uit protest hun biezen pak ten. tief op het oeuvre van Shohei Imamura, een bij ons vrijwel on bekende cineast, die tot evenwel prachtige dingen in staat blijkt. Zijn vorig jaar voltooide "Mij Is De Wrake", is een grandioos werkstuk, heel boeiend qua ver telling, uitstekend van acteren en subliem van Totografie. Van Imamura wordt verder „The Insect Woman" (uit 1963) en „The Profound Desire of the Gods" (1968) gebracht. Van de films van Japans meestercineast, Akira Kurosawa, is Film International een verzameling aan het aanleg gen. Bij deze gelegenheid wordt „Ikiru" („De Verdoemde") ge presenteerd. Het is een 28 jaar oude film, die gaat over een oude man die hoort dat hij aan maagkanker lijdt en die - na het overwinnen van zijn ver twijfeling - kans ziet in de laatste maanden, een daad te stellen die voor hem - als gemeenteambte naar - heroïsch mag heten: dwars door alle bureaucratische hin dernissen heen, regelt hij een speeltuintje voor een nooddruf tige buurt. Tot de regisseurs die kind aan huis zijn worden in de tegenwoordig steeds florissanter wordende Gouvernestraat, behoren: Her- bert Achternbusch, Marguerite Duras, Mark Rappaport, Wim Wenders, Jana Bokova, Maurice Pialat, Jean-Marie Straub en de Rotterdamse filmers Dick Rijne- ke en Frans van der Staak. Op de nieuwste cinematografische verrichtingen van hen en van an deren zal de komende dagen worden teruggekomen. Weinig zin heeft het om hier per film te melden waar en wanneer ze pre cies te zien zullen zijn, want het blijkt elk jaar opnieuw dat er in zo'n programma van 400 voor stellingen het nodige wordt om gegooid op zijn tijd. raakt en werd - beschuldigd van homofilie, maar er moeten ande re dingen zijn geweest, die men niet van hem kon waarderen - opgeborgen. Zijn lilm „üe Kleur van de Gra naatappel" is al tien jaar oud en nog nooit buiten Rusland ver toond. Nou heeft Huub Bals op geheimzinnige wijze ergens een illegale kopie geritseld in een land dat hij niet wil noemen en zodoende kan Paradjanov's film nu toch in première worden ge bracht. Overigens doet men in andere Oosteuropese landen gelukkig minder moeilijk met de export van artistieke produkten en blijkt men bovendien veel minder be- Door .Stalker" is, volgens de berichten, weer net zo'n meeslepende en te gelijkertijd cryptische Dim als „De Spiegel" is geweest en schijnt te handelen over een tocht van drie mannen door een moe ras naar een verboden huis, waar dan feitelijk een allegorie mee is bedoeld van een speuren naar het individuele innerlijk. Een film waarin het schijnt te we melen van meerduidige symbo lieken en filosofische understa tements, die de Russische orde weliswaar niet rechtstreeks atta queren, maar daaraan in elk geval ook zeker geen bijval verlenen en de teneur heet pessimistisch. Qm die redenen vinden de Russen „Stalker" niet erg geschikt om naar het buitenland te worden gestuurd. Maar Film Internationa! - dat in het verleden heel wat Sowjet-films heeft gepresenteerd - wilde men dan toch „Stalker" afstaan, al was het alleen maar als troost voor de weigering van een ander drin gend verzoek: Paradjanov's „De Kleur van de Granaatappel" Serge Paradjanov is de regisseur geweest van „De Vuurpaarden". een film die vaak wordt genoemd als de mooiste film, ooit in Rus land gemaakt. De cineast is ech ter lang en breed uit de gratie ge- Monica Vitti in L'eclisse Pieter van Lierop minente filmers van de jaren zes tig. die sinds 1970 („Tot Ziens In de Hel. Vrienden"!) niet meer met speelfilms actief is geweest. Hij is kennelijk toch niet echt naai de hel geweest, want vorig jaar maakte hij dan eindelijk toch weer een speelfilm. En die gaat over een geheimzinnige dertiger, die zich vestigt in een mijnwer kersdorp, waar hij op alle moge lijke manieren een gunstige in druk maakt en toch niet de arg waan van de plaatselijke voorzit ter van het Nationale Comité kan wegwerken. Uiteindelijk loopt het ook heel beroerd met die vreemdeling af. Van de Bulgaar Christo Kovatshev worden drie korte films ver toond: „De Schaapherder", „De Lachverzamelaar" en „De Agro noom". Japan wordt opmerkelijk verte genwoordigd met een retrospec- Scene uit Wadja's Zonder Verdoving Wajda schreef zijn scenario in samenwerking met Agnieska Holland, die als zelfstandig ci- neaste eveneens een film in Rot terdam heeft draaien. lier gaat het om de kansarme om standigheden, waarin een pril echtpaar verkeert, dat diep ge bukt gaat onder de in Boedapest vreselijk nijpende woningnood. Het gegeven van „Zonder Verdo ving" vertoont een aantal raak punten met „Amateur", een bij zonder geslaagde film van Krzysztof Kieslowski. Die han delt over een eenvoudige han delsreiziger die een filmcamera heeft gespaard, waarmee hij dan voor zijn fabriek een filmclub blijkt te mogen oprichten. Na derhand gaat hij dan ondervin den hoe de teugels van de bu reaucratie strak worden getrok ken, als hij films gaat maken die zijn superieuren niet zo geslaagd vinden. Bijzonder aan de film is de, zeker aanvankelijke, heel lichtvoetige en geestige vorm. Ondanks een minder rooskleurige afloop is „Amateur" de meest vermakelij ke en stellig ook een van de beste films die Film International reeds in voorvertoning heeft gege- In losheid van vorm en onbevan genheid van benadering (echt baanbrekend voor de meestal theatraler gestileerde films uit Oost-Europa) heeft „Amateur" uit Polen een treffende pendant in „Gelukkig Nieuwjaar" uit Hongarije. De 39-jarige Rczso Szoreny verrast met een feilloos typerend groepsportret van een vriendenclubje. In de marge interessant is boven dien het voor Nederlanders mis schien verrassend moderne beeld datje in deze film van Boe dapest krijgt meegeleverd. En in elk geval is „Gelukkig Nieuw jaar" zelf een heel bijdetijds pro- dukt van de samenleving daar. Waar „Gelukkig Nieuwjaar" de aandacht richt op zoiets als Hon- garijes nieuwe elite, daar zien we in „Fam'ily's Nest" door de nog slechts 24-jarige Bela Tarr (stellig een grote belofte) een wel even heel andere bevolkingslaag be licht. De man is net afgezwaaid uit het leger en heeft het moeilijk met het vinden van een passende baan. Intussen moet het jonge koppel - met kind - maar intrek ken in de toch al niet riante flat van zijn familie, die wordt gedo mineerd door een vader als een uiterst kwaadaardige Archie Bunker. Tarr wil met „Family's Nest" be wijzen hoe in de hogedrukketel die zo'n familie dan kan worden, speciaal de per traditie meest kwalijke trekjes uit de Hongaarse volksaard tot ontwikkeling wordt gebracht. Zoals bijvoor beeld een vrouwenhaat waarvan deze film een paar gruwelijke voorbeelden ter inzage geeft. Meest spectaculaire, Hongaarse bijdrage aan Film International is ongetwijfeld het tweeluik „Vitam et Sanguincm" (Hongaarse Rap sodie plus Allegro Barbaro), van Miklós Jancso. Vertoond in Can nes en toen door het grootste deel van de internationale critici nogal hardhandig aangepakt. Nogal onbegrijpelijk eigenlijk. Want wie vroeger Jancso meesterlijk vond, kan hem nu niet slecht vin den, aangezien de Hongaarse voorman zichzelf volledig trouw is gebleven. Alleen voor wie nu het nieuwtje an Jancso's choreografische land schapsfilms (bevolkt door rij- dansende boeren en vendel- zwaaiende revolutionairen) eraf is, voor wie dus nooit verder heeft gekeken dan de buitenkant van die films, alleen voor die kijkers kan „Hongaarse Rapsodie" wor den afgedaan als „deja vu". De andere Oosteuropese landen zijn minder sterk aanwezig in Rotterdam. Uit Tsjechoslowakije komt „Bouw Een Huis, Plant Een Boom". Een film van Juraj Jaku- bisko, ooit eens een van de pro- Behalve „Les Desmoiselles de Wil- ko", een film die hij maakte mede voor een Franse producent, is van Polens grootmeester Andrzej Wajda „Zonder Verdoving" te zien. Het is een film die demon streert hoe in een samenleving als de Poolse een op het oog succes rijk leven compleet vernietigd kan worden, als gevolg van ano nieme onderdrukking Wajda had in „De Mens van Mar mer" al gedemonstreerd hoe zoiets in de stalinistische periode kon gebeuren, maar hij laat nu zien dat het nog stééds mogelijk is. Het verhaal gaat over een po pulaire televisie-journalist, die de ergernis heeft gewekt van een anoniem blijvende hoge functio naris, die dan een machinerie in werking stelt, waardoor niet al leen de carrière van die journalist wordt gebroken, maar tevens diens huwelijk. Wat dan ook weer fatale gevolgen heeft voor mensen die ooit de journalist hadden beschermd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 20