Erik verlaat
het dorp, en
dan is het uit
programma1
KRO brengt documentaire over België
toegeljcht
Herdershond-regisseur Willy van Hemert:
DINSDAG 22 JANUARI 1980
RADIO - TV - KUNST
PAGINA 5
HILVERSUM I
18.11 Radiojuurnaal. 18.25 Toppers
van toen. 19.02 (S) Natafelen. 20.03
(S) Les Saltimbanques. operette van
Ganne. 20.30 (S) Van Broadway tot
Carre. 21.02 Duel met de kardinaal,
radio-feuilleton. 22.02 Sportpano-
rama. NOS: 23.02-24 00 (S) Met het
oog op morgen. VARA: 0.0S (S) El
pee tuin. 1.02 (S) Groot licht. 5.02 (S)
Truck.
HILVERSUM II
18.10 Verkenning. HUMANIS
TISCH VERBOND: 18.20 Na vijven
en zessen. P.P.: 18.50 Uitz. van de
BP. KRO: 19.00 Kerk in meervoud.
20.00 (S) Zwart Klassiek III. 21.15
Spektakel. 22.20 Overweging. 22.30
Nws. 22.40 (S) Zin in muziek. 23.30
(S) Muziek op het -spel (61).
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
NOS: 18.03 (S) De Avondspits met
de Nationale Hitparade. VARA:
19.02 (S) Popdonder plus. 21.02 (S)
Nashville. 22.02 (S) and all that
jazz. 23.02-24.00 (S) Elpee tuin.
en uitzicht. 16.55 (S)EO-Aklief. 17 02
(S) Tijdsein. NCRV 17.45 (S)Theate
rorgelbespeling.
HILVERSUM II
VARA 700 Nws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 De Wekkerradio
(7.30. 8.00 en 8.30 Nws). 9 00
Gymnastiek voor de vrouw. NOS
9.10 Waterstanden. 9.15 Werkbank.
VARA 9.25 Keuren en kiezen. 9.50
Hoor haar. 11.10 Spelen en Spel
letjes. 11.30 Geleen - Centraal. Over
heidsvoorlichting. 12.16 Gesprek
ken met vrouwen. VARA 12.26 (S)
Mededelingen voor land- en tuin
bouw. 12.30 Nws. 12.36 Dingen van
de dag. 13.00 Nws. 13.11 Geleen Cen
traal. 13.30 Oude Schoolliedjes door
de Merels. 13.50 Kinderen een kwar
tje 14.30 Leef-tijd-genoeg. 15.30
Operette. 16.00 Muzikant met bevro
ren vingers. 16.50 Lichte grammo-
foonmus, 17 00 Een blokje Neder
lands 17.24 Mededelingen en SOS
en politieberichten. 17.30 Nws. 17.36
Dingen van de dug.
HILVERSUM III
leder heel uur nieuWv KRO 7 02 (S)
Des Engels. 9.03 (S) Van negen tot
twaalf. 12 00 <S) De Noen Show.
14 03 (Si De Theo Stokkink-Show.
7.03 (S) Stampij
HILVERSUM IV
NCRV 7.30 Nws 7.02(S)Het levende
woord. 7 10 (S) Preludium. 9.00 Nws.
9.02 (S) Kinderen aan het woord. 9.15
(S) Orkestpalet. 12 00 Nws. 12.02 (S)
Tafelmuz. 12.02 (S) Pianowerken uit
de romantic* 12.30 (S) Klassieke
orkestwerken. 12.30 (S) Platennws.
13 55 (Si Zojuist verschenen 14.00
Nws 14.02 (S) Cendnllon. 16.55 (S>
Kunst- en vliegwerk
HILVERSUM (GPD) - „Het is een land waar je doorheen
moet, Jan Blokker schreef het al", aldus André Truyman
over zijn geboorteland België.
Truyman heeft naar aanleiding van
het 150-jarig bestaan binnenkort
van dit land, voor de KRO een
documentaire gemaakt die van
avond wordt uitgezonden. België
ontstond 150 jaar geleden als
compromis en moest als buffer
staat dienen en nog steeds is dit
land het land der compromissen.
Eigenlijk bestaan er geen Belgen;
je hebt Vlamingen en Walen, res
pectievelijk Frans en Nederlands
sprekend.
André Truyman heeft zijn docu
mentaire dan ook „Er bestaan
geen Belgen" genoemd. Uit
gangspunt voor zijn 55 minuten
durende film was dat de Neder
landers nu eens moeten afstap
pen van het idee dat iedereen in
België maar patat loopt te eten en
dat ze zich zo goed lenen voor
moppen, maar dat men zich eens
moet gaan afvragen waarom die
enorme tegenstellingen in België
bestaan.
De titel van de documentaire is af
geleid van een brief die de Waalse
socialist, kunstcriticus en voor
malig minister van kunsten en
wetenschappen, Jules Destrée, in
1912 aan koning Albert de Eerste
schreef: „Sire, il n'y a plus de
Beiges" ofte wel: Sire, er bestaan
geen Belgen. Een stelling die nog
steeds stand houdt en de laatste
jaren steeds meer aan kracht
wint. Dit omdat de Vlamingen
steeds zelfbewuster worden en
omdat de grootste industrieën nu
in Vlaanderen gevestigd zijn ter
wijl vroeger Wallonië het welva
rendste deel van België was.
In zijn documentaire geeft André
Truyman aan waar de knelpun
ten liggen en of er een oplossing
kan worden gevonden. André
Truyman: „België kent zoveel te-
gestellingen dat er eigenlijk geen
oplossing bestaat. Het is uit
zichtloos. De enige oplossing zou
zijn het land in tweeën te splitsen;
Wallonië en Vlaanderen en een
Brussel a la Washington DC.
Maar makkelijk zal dat niet gaan
want er zijn krachten aan het
werk die dit niet willen zoals het
grootkapitaal, het Hof, terwijl de
NAVO er denk ik ook niet zo ge
lukkig mee zou zijn".
België is het land der compromis
sen. „De laatste tien jaar hebben
de problemen zich toegespitst,
denk maar aan de rellen in de
Voerstreek. Voortdurend wor
den er compromissen gesloten
die later weer worden terugge
draaid omdat er nieuwe proble
men uit voortvloeien. Er is geen
eenheid in het land.
De politieke partijen en de vak
bonden en noem maar op, alles is
in tweeën gesplitst. Een Waalse
en een Vlaamse afdeling. De re
gering heeft hierdoor te weinig
macht. De werkelijke politieke
macht ligt bij de partijvoorzitters.
Ik zelf voel me ook geen Belg.
Toen ik vijftien jaar geleden naar
Nederland kwam zei iedereen:
dat is een Belg. Dat vond ik heel
vreemd. Ik was een Vlaming en
daarmee uit", aldus Truy-
De Waalse en Vlaamse tegenstel
lingen zijn scherp. Wanneer er in
een dorp 300 Walen wonen en 301
Vlamingen dan is het onderwijs
in dat dorp Nederlands. Komen
er twee Walen bij, dan is het dorp
gelijk Waals. Het is een proble
matiek die voor Nederlanders
maar moeilijk te begrijpen is. De
gedachte dat een Vlaams kind
niet op een Waalse speelplaats
kan spelen is ons vreemd maar
het gebeurt wel bij onze zuider
buren.
André Truyman heeft het onder
werp vanuit een Vlaams ge
zichtspunt benaderd. „Ik heb wel
getracht het onderwerp zo objec
tief mogelijk te benaderen maar
ik denk dat een Waal het geheel
anders gedaan zou hebben. Veel
heb ik gehad aan Mare Platei,
parlementair journalist van de
BRT. In duidelijke taal weet hij
de oorsprong van de vele
problemen weer te geven"
Ik vind het goed dat de documen
taire door een Belg is gemaakt.
Het is nu eens geen badinerende
film geworden. Wel actueel, want
de Belgische regering kan elk
moment vallen. De situatie blijft
uitzichtloos" (Nederland 2, 22.35
uur).
HILVERSUM (ANP) - De
Evangelische Omroep maakt
vanavond een begin met de
veertiendaagse uitzending
van een uit tien delen be
staande serie "Het ontstaan
van de wereld". Aan deze ei
gen serie van de Evangelische
Omroep hebben tal van we
tenschappers uit diverse lan
den meegewerkt.
Onder anderen de Engelse bio
loog prof. dr. A.E. Wilder
Smith, zijn landgenoot, de
astronoom prof. dr. H.S.
Slusher, de Nederlandse
bioloog dr. W.J. Ouweneel en
de Amerikaanse science fic-
tionschrijver Isaak Asimov
De Evangelische Omroep zal
deze serie evenals de vorige
winter uitgezonden reeks
Nieuwe EO-
serie over
ontstaan van
de wereld
over het ontstaan van de bij
bel proberen aan het buiten
land te verkopen. Men denkt
hierbij in de eerste plaats aan
de Engelstalige landen, maar
ook daarbuiten is voleens de
leiding van de EO belangstel
ling voor de Nederlandse
produkten. Zo is een samen
vatting in twee delen over het
ontstaan van de bijbel bij
voorbeeld behalve naar Ame
rika en Canada ook aan Italië
verkocht.
Van "Het ontstaan van de we
reld" wil men twee aanbie
dingen in het buitenland
doen: een serie van vier of vijf
afleveringen en een special
van een uur. Daarmee gaat de
Evangelische Omroep bin
nenkort naar een in Cannes te
houden beurs van televisie
programma's.
Inmiddels heeft men plannen»
om de serie "Het ontstaan van
voort te zetten. De vol
gende reeks moet dan gaan
over het ontstaan van Israël.
HILVERSUM (GPD) - "Een derde reeks?, nee, in
geen geval. Heel bewust eindig ik deze tweede
serie zo, dat er geen vervolg meer in zit. Erik
verlaat het dorp en daar is het dan mee uit. Ik
heb nog een tijdje met de gedachte zitten spelen
de kapelaan als missionaris in verre landen te
laten optreden, maar filmen in de rimboe zag ik
op mijn leeftijd niet zo zitten".
Aan het woord de 66-jarige free-lance regisseur Willy van Hemert over zijn
laatste televisie-succes "Dagboek van een herdershond"Van Hemert.
zonder meer één van Nederlands populairste regisseurs. Een man wiens
naam met televisie verbonden is zolang dit medium al bestaat en die in
die 28 jaar ontelbare losse drama-produkties en series heeft gemaakt
De eerste reeks van "Dagboek van een herdershond" was razend populair
bij de kijkers. Vorig jaar ontving hij daarvoor de gouden Televizier-ring,
een jaarlijkse onderscheiding die door de AVRO-leden wordt toege
kend. Wiily van Hemert kreeg 48 procent van alle stemmen. Van Hemert
zelf vindt de AVRO-onderscheiding belangrijker dan de Nipkow-schrijf,
Nipkow-schijf, prijs die jaarlijks door televisiecritici wordt uitgereikt.
In de televisie-actualiteitenrubriek Brandpunt van de KRO
wordt vanavond aandacht besteed aan de bisschoppensynode in
Rome. Men heeft daaroi-er onder meer een vraaggesprek met bis
schop Simonis van Rotterdam. Brandpunt gaat voorts in op het
onderzoek van de officier van justitie in Leeuwarden naar de vraag
of het informatiecentrum voor vrijwillige euthanasie in Vinkega
zich schuldig maakt aan het aanzetten tot zelfmoord. Nederland 2
21.45 uur1.
In het programma "NOS-cultuur" wordt vanavondeen uur lang
aandacht besteed aan de operetteDe Hoofdstad-operette heeft "Die
Csdrddsfürstin" als jubileumproduktie op het repertoire genomen,
ter gelegenheid van het 35-jarig bestaan. De kijker kan nu een blik
achter de coulissen werpen en een idee krijgen wat er allemaal komt
kijken voor de uitvoering op de planken staat. Nederland 1,2105
HTTCT
Zwart klassiek. KROvanavond 20.00 uur. via Hilversum 2 In
deze derde aflevering van een vierdelige serie over klassieke mu
ziek, gecomponeerd door negers in Noord-Amerika en Afrika, zijn
te huren: Symfonie Concertante door Chavalier Saint Georges; Joy
ful Den Akinla uit African Suit von Fela Sowanda; Marikingsdoor
Ulysses Simpson; Easter Monday van Thomas Kerr en Concert voor
trombone en orkest door Georges Walker
■k Spektakel, KRO. vanavond 2! .15 uur. via Hilversum 2. Dit cul
turele radioprogramma ïs vanavond gewijd aan Hector Berlioz,
William Shakespeare. Harriot Smithson af wel inspiratie die Ber
lioz vond in Shakespeare en Sm ithson. Berlioz is immer zeer onder
de indruk geweest van de stukken van Shakespeare. Hij werd ho
peloos verliefd op actrice Harriot Smithson. die in Romeo en Julia
meespeelde. Hij trouwde met haar. In 1869 overleed Berlioz na een
leven van passief financiële problemen en wisselende artistieke
erkenning. Hel programma beslaat vooreen groot deel uit autobio
grafische teksten van Berlioz.
"Wat heb ik er aan of de pers mijn
programma's mooi vindt. Ik
maak mijn werk voor het
publiek. Bovendien zijn mijn
programma's ongeschikt om in
aanmerking te komen voor de
Nipkow-schijf. Deze prijs is, te
recht, meer weggelegd voor do-
cumentaire-achtige uitzendin
gen.
"Ik vind die Televizier-ring belang
rijker omdat het een prijs is van
de kijkers. Kijkcijfers vind ik
noodzakelijk om te zien hoe de
interesse ligt bij een bepaald
publiek. Het vreemde van de
Herdershond was dat de waarde
ring volkomen gespreid was. Uit
de statistieken bleek dat elke laag
van de bevolking het een leuke
serie vond. Ook de jeugd.
Ik heb weieens gedacht: hoe komt
het nou dat al mijn werk, op
"Dynastie der kleine Luyden" na
dan, zo aanslaat bij het publiek?
Ik denk dat het antwoord niet zo
heel erg moeilijk te vinden is.
Mijn verhalen zijn simpel en dus
voor veel mensen herkenbaar. Er
zitten gevoelens in, waarmee bij
na iedereen zich kan identifice-
"Daar komt nog bij dat mijn series
zijn geprojecteerd op een bepaal
de sociale achtergrond. Mijn doel
is verhalen te maken die iedereen
begrijpt: ik wil met tv veel men
sen bereiken. Verhalen die de
minder ontwikkelden begrijpen
en die dë meer intelligente men
sen niet irriteren. Ik werk vanuit
dat uitgangspunt. Ik zou dat geen
vertrossing willen noemen.
De TROS vraagt; wat willen de
mensen, nou dan maken we dat,
en ik zegt: ik maak iets dat veel
mensen mooi vinden en dan ben
ik trots wanneer de kijkcijfers
uitwijzen dat de niet-ontwikkel-
den het begrepen hebben en de
intellectuelen zich niet hebben
zitten ergeren. Dat kan je berei
ken als je je werk vanuiteen doel
stelling doet en het niet maakt
voor je collega's, want dat komt
nog al eens voor in Hilversum".
"Wat dat betreft vind ik de VPRO
de meest consequente omroep,
tenminste vanuit haar standpunt
gezien. Men zegt daar gewoon dat
men kwaliteit wil maken en dat
gebeurt dan ook. Ik zou graag lid
van die zuil worden, maar dat al
leen omdat in de Televizier van
die goede cryptogrammen staan.
Maar om terug te komen op de
VPRO. Wat Koot en Bie doen dat
is iets wat ik nu echt fantastisch
vind. Als ik aan die twee denk
voel ik me onzeker. Ik benijd ze
en het is een groot voorrecht dat
zoiets in ons land mogelijk is".
Koot en Bie
„Eigenlijk vind ik dat ik me moet
generen tegenover dat tweetal. Ik
vind het afschuwelijk om te zien
dat zij van die lage kijkcijfers ha
len, terwijl ik altijd aan de top zit.
Als ik naar een uitzending van
Koot en Bie kijk vraag ik me al
tijd af of ik zelf wel op de goede
weg ben. Dan heb ik het gevoel
NEDERLAND I -
18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.30 - Sesamstraat (NOS)
18.45 - Paspoort - informatie voor Joegoslaven en Italianen
(NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Ronduit: magazine voor jongeren (EO)
19.25 - Het ontstaan van de wereld, documentaire serie (EO)
20.10 - Kurios Combo: zang en muziek (EO)
20.30 - Land in zicht, kwisprogramma (EO)
21.00 - Tijdsein (EO)
21.24 - Tenslotte (EO)
21.37 - Journaal (NOS)
21.55 - NOS-Kultuun Leve de operette! (NOS)
22.50 - Journaal (NOS)
NEDERLAND II -
18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.25 - Microprocessors II, le cyclus, les 11 (TELEAC)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Sinbad de zeeman, tekenfilmserie (KRO)
19.25 - De Muppctshow (KRO)
20.00 - Journaal (NOS)
20.27 - Dagboek van een herdershond, tv-serie (KRO)
21.35 - Brandpunt (KRO)
22.10 - Drie hoog achter, comedy serie (KRO)
22.35 - Er bestaan geen Belgen, documentaire (KRO)
23.30 - Journaal (NOS)
TV-WOENSDAG
NEDERLAND I -
10.00 - Fries voor niet-Friestaligen
13.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS/NOT)
15.30 - M^ja de bij (KRO)
15.55 - KRO's Wereldcircus (KRO)
16.45 - De Boris en Bram Show (KRO)
DUITSE TV
DUITSLAND I
(Reg. progr.: NDR: 18.00 Arsene Lu-
pin, tv-serie. 18.30 Actual. 18.45
Kleuterprogr. 18.55 Arsene Lupin,
tv-serie. 19.25 Reg. magaz. 19.59
Progr.overz. WDR 18.00 Unter-
nehmen Rentnerkommune, tv-serie.
18.30 Culinair progr. 18.40 Zimmer
Frei-UNO-Naehe, tv-serie. 19.15 Ac
tual. 19.45 Hirsemann und Co., tv-se
rie.) 20.00 Joum. 20.15 Amus.progr.
21.00 Actueel magaz. 21.45 Delvec-
chio, tv-serie. 22.30 Actual. 23.00
Zwei himmliche Toechter, tv-serie.
24.00-0.05 Journ.
DUITSLAND II
18.20 Tekenfilmserie. 19.00 Joum.
19.30 Scharfschuetze Jimmy Ringo
(The Gunfighter), speelfilm. 2100
Actual. 21.20 Reportage. 22.00 Film-
rubriek. 22.45 Klass. muz. 23.30
Joum.
DUITSLAND III WDR
18.00 Kleuterprogr. 18.30 Tv-cursus
Wiskunde-Geometrie. 19.00 Actueel
magaz. 19.45 Journal 3. 20.00 Joum.
20.15 Cult, magaz. 21.00 Actueel ma
gaz. 21.15 Inform, progr. 21.45 Actu
eel magaz. 22.30 Inform, serie. 23.00
Joum.
BELGISCHE TV
BELGIË VLAAMS
18.00 Kinderserie. 18.05 Kleuter
progr. 18.30 Kmderprogr. 18.40 Te
kenfilm. 19.05 Gastprogr. 19.35 Me-
ded. en Morgen. 19.45 Joum. 20.10
Muzikaal progr. 20.55 Wetensch.
progr. 21.45 Kwsi. 22.10 Klass. con
cert. 22.45-23.00 Joum.
NET II
18.00 Kinderserie. 1805 Kleuter
progr. 18.30 Kinderprogr. 18.40 Te
kenfilm. 19.05 Gastprogr. 19.35 Me-
ded. en Morgen. 19.45 Joum. 20.10
Dierenprogr. 20.40 Paradijsvogels,
feuilleton. 21.20-23.20 De leider van
de dans (Wodzirej), speelfilm.
Willy van Hemert: "Ik begin het contact met het hedendaagse te verliezer
dat ik concessies aan mezelf doe
bij het maken van een televisie
programma. Aan de andere kant
moet ik ook toegeven, dat wat zij
doen ik gewoon niet kan. Dat ligt
buiten mijn mogelijkheden".
Koot en Bie is heel hedendaags te
levisieamusement. Toch voelt
Van hemert zich niet meer thuis
in deze tijd. Zoals hij zegt heeft hij
meer contact met de periode van
vóór de Tweede Wereldoorlog.
Iets wat in zijn televisiestukken
terug te vinden is. "Ik wil mezelf
geen geweld aandoen door mo-
j dern te gaan doen. Als ik een to
neelstuk voor televisie wil ver
filmen neem ik een stuk van bij
voorbeeld Arthur Miller. Die be
grijp ik. Dingen als experimen
teel toneel zie ik gewoon niet.
Dan denk ik weieens, je wordt
een ouwelui; nou, in Godsnaam
dan maar".
"Een ding dat zeker is, is dat ik het
contact met het hedendaagse be
gin te verliezen. Ik ben bijvoor
beeld allergisch voor disco
theekgeluid. Het is zo ontzettend
hard, zo onverbiddelijk. Derge
lijk lawaai zie ik als een aanval.
Ook het taalgebruik van deze tijd
stuit me tegen de borst. Ik kan er
niet tegen. Waarom moet alles zo
grof en onesthetisch zijn? Alle
dingen moeten zo nodig bij de
naam genoemd worden. Ik heb
eens in een interview gezegd dat
ik soms het gevoel krijg dat de
mensheid niet tegen de vrede
kan".
Nieuwe serie
Op het,ogenblik is Willy van He
mert naarstig op zoek naar een
onderwerp voor een nieuwe
KRO-serie. "Wat het gaat wor
den, ik weet het niet, alleen dat
het iets katholieks moet zijn. En
terecht, want het is tenslotte voor
de KRO nietwaar? De omroepen
beginnen de laatste tijd weer de
waarde van het bestel terug te
vinden. Logisch natuurlijk, want
anders had je geen bestel nodig.
Een groot nadeel van ons bestel,
dat overigens veel goede dingen
brengt, is dat het geen beperkin
gen kent. Ik bedoel maar, de
TROS en de VOO zijn twee exact
dezelfde omroepen. Kojak is pro
testant (NCRV) en de Wrekers
zijn katholiek (KRO). Het is zo
onlogisch"
Van Hemert voelt zich thuis bij de
KRO. "Ik ben van origine katho
liek, dus een serie als "Dagboek
van een herdershond" doet wel
wat bij me. Ik ben opgegroeid in
Brabant en heb daar zelfs twee
jaar voor missionaris gestudeerd.
Van de oude Latijnse liturgie
weet ik bijna net zoveel als de
huidige priesters.
Maar goed, ik ben met de studie ge
stopt toen ik meisjes leuk begon
te vinden. Ik ben voor missiona
ris gaan studeren omdat dat zo
hoorde. De oudste zoon werd
priester. Bovendien zat er bij mij
ook nog wel wat idealisme bij. Ik
heb vroeger zelfs nog in een
zangkoor gezeten. Ik had een
mooie sopraan, maar daar heb
ben de vele sigaretten korte met
ten mee gemaakt"
Al weet Willy van Hemert nog niet
wat voor een serie hij voor de
KRO gaat schrijven, het ligt wel
in de lijn der verwachtingen dat
hij een bestaand boek als kapstok
zal gebruiken. "Inderdaad, dat
doe ik meestal. Ik prefereer een
goed verteld verhaal, desnoods
vol stijlfouten, met een duidelijke
probleemstelling en heldere ach
tergronden boven een goed boek
dat deze ingrediënten niet heeft.
De stijl kan men niet schelen,
want ik schrijf de dialogen toch
zelf. Bij mij staat voorop dat het
geen literatuur mag zijn. Daar
moetje afblijven".
"Als ze mij zouden vragen litera
tuur te verfilmen, zou ik uit res
pect weigeren. Het is namelijk
niet geschreven om verfilmd te
worden. In een tv-spel laat je het
beschrijvende zien. En juist het
beschrijvende maakt goede boe
ken literatuur. Het wordt aan de
fantasie van de lezer overgelaten
hoe hij het beschrijvende inter
preteert. Als je literatuur gaat
verfilmen doe je de fantasie van
de mensen geweld aan. Daarom
zijn zoveel mensen altijd teleur
gesteld na het zien van een film,
die gemaakt is naar een boek"
Albert Plesman
"Mijn grootste, weliswaar niet te
vervullen, wens is het leven van
Albert Plesman te verfilmen. Het
is zo'n boeiend verhaal, van een
eenmansbedrijfje dat een enorm
bedrijf wordt. Bovendien zat er
ook nogal wat drama in Ples-
man's leven. Ik heb het tien jaar
geleden al eens geprobeerd, maar
toen wilde zijn vrouw niet. En nu
zou het technisch gezien niet
meer te realiseren zijn".