Dixieland-festival in Leiden geslaagde gok Wetenschapswinkel morgen "echt" open "Ik denk nu vaker: wat vind ik er zél f van mo Publiek swingt mee in Stadsgehoorzaal Festival herhaling waard TEVREDEN REACTIES OP LEIDSE CURSUS OVER ASSERTIVITEIT MAANDAG 14 JANUARI 1980 LEIDEN - Cees Hugens toonde zich zondagoch tend in alle vroegte een gelukkig man. Zijn grote gok, het organiseren van een groots opgezet dixie land-festival in Leiden, was uitgedraaid op een grandioos succes. Wegens succes geprolongeerd. De 2000 bezoekers van "Keytown PlamUUT 80" konden bij het verlaten van de Stadsgehoorzaal hun zak agenda tevoorschijn halen om al vast de datum van "Keytown 81" te noteren. Deze datum, 17 janua ri 1981, prijkte namelijk met grote letters boven de uitgang. afspeelde onthulde een van mu zikanten van de Leidse Old Black Horse Saloon band trouwens de reden voor het sponsorschap van Henk de Bolster. "De Bolster weet dat de huidige regering dit jaar zeer scherp op het "zwarte geld" gaat letten. Dus besloot hij dat het maar beste was om zijn geld in een jazz-festival te stop pen". Hilariteit alom en een dave rend applaus. "De sponsorgelden zijn nog niet rond, maar desondanks is het ze ker dat er volgend jaar weer een groot jazz-festival in Leiden zal worden gehouden", aldus orga nisator Cees Hugens, die voor "Keytown 80" sponsors had ge vonden in de firma's De Bolster Tijdens het festival, dat zich zater dagavond in vier zalen tegelijk LEIDEN - De voorzitter van het college van bestuur van de Leidse universiteit, mr. K. J. Cath, opent morgenmiddag officieel de zogenaamds Wetenschapswinkel van de Leidse universiteit. De ze winkel is gevestigd aan de Stationsweg 37. Het is de bedoeling dat de wetenschapswinkel, die overigens in de praktijk al enige tijd draait, vragen vanuit de Leidse bevolking verwerkt.Daarbij zal gebruik worden gemaakt van wetenschap pelijke kennis en onderzoekervaring van de Leidse universiteit. Belangstellenden voor dit werk van de universiteit kunnen mor genmiddag vanaf twee uur terecht bij een informatiestand in de kantine van het gebouw Stationsplein 10. Met behulp van een tweetal praktijkvoorbeelden zal voorts 's avonds om acht uur het werk van de wetenschapswinkel worden toegelicht. Dit gebeurt in het pand Stationsweg 37. Het ene voorbeeld gaat over onder zoek naar de arbeidsomstandigheden bij de reparatie van afval verbrandingsschepen. Spreker is kaderlid P. Boogaard van de industriebond NVV. Het tweede voorbeeld (via een video-film) gaat over inspraak bij de stadsvernieuwing in Leiden (Noord- vest).Er zal een toelichting worden gegeven hoe dez,e film is te gebruiken om de gang van zaken bij inspraakprocedures te ver duidelijken. Ten slotte is er gelegenheid om over het werk van de wetenschaps winkel en de projecten te praten. Vrouw gewond bij botsing op rijksweg onder Leiden LEIDEN - Op rijksweg 4 bij Leiden is vanmorgen een ongeluk ge beurd waarbij drie personenau to's betrokken waren. De be stuurster van één der auto's liép een hersenschudding op. Ze werd overgebracht naar het An- toniusziekenhuis in Leidschen- dam. De vrouw, komende uit de richting Rotterdam, ging door onbekende oorzaak plotseling op de linker weghelft rijden. Hierdoor werd zij aangereden door twee achter op komende auto's. De betrok ken aujo's liepen enige schade ment". De "Keytown'-gangers varieerden van tieners tot "65 plussers" en van spijkerbroek dragers tot dragers van driedelige Nostal £"ie kostuums. Applaus dat het hele festival door om de haverklap zou opklinken. De 2000-koppige menigte kwam ogen en oren tekort om de ware vloedgolf van dikwijls uitsteken de dixieland-mui iek naar beho ren te kunnen verwerken. De muzikaal overvoerde menigte vond het allemaal geweldig en met rode koontjes van opwinding (of was alcohol de oorzaak?) klap te het bijkans de handen stuk. De menigte kende overigens een zeer brede samenstelling, waar uit blijkt dat dixieland kennelijk meer mensen aanspreekt dan al leen de "veertigers van dit mo- Kroketten Echt sfeervol in de Stadsgehoor zaal werd het toen de menigte naarmate de avond vorderde enigszins begon te slinken. De resterende jazz-fanaten kregen alle ruimte om door het zalen complex te gaan zwerven en her en der een dansje te wagen. Zo veranderde de "Main Hall" tij dens het inspirerende optreden van de Ted Easton Jazz Band in één swingende en stijldansende mensenzee. Het balkon van de Stadsgehoorzaal bood op dat moment een kostelijk uitzicht. Het zal duidelijk zijn dat het in de kleine uurtjes goed toeven was in het Leidse "jazz-paleis". Jammer alleen dat je soms werd achter volgd met een dienblad kroket ten en kippepoten die het uiter mate energieke Stadsgehoor zaal-personeel aan de man en vrouw poogden te brengen. De gigantische voorraad alcoholica Pas ver na middernacht keerde het merendeel van het muzikaal be vredigde publiek voldaan huis waarts. Bijna uitsluitend blijde gezichten verlieten de Stadsge hoorzaal. Eén van de festival gangers riep bij zijn vertrek ver rukt uit: "Dit was de avond van de nostalgie. Fantastisch. En ik heb hier zoveel oude bekenden ontmoet. Mensen die al jaren uit Leiden weg zijn". Lovende woorden waren ook weg gelegd vooéde organisatoren. Bij het invullen van enqueteformd- lieren hadden verreweg de mees ten zich prijzend uitgelaten over de opzet van het festival. Cees Hugens was er zichtbaar blij mee. En ook hij trok de la met loftui tingen wagenwijd open. "De mu- zikanten hebben uitermate hun best gedaan om er een geslaagd festival van te maken. Maar hét succes van de avond was voor mij het publiek. Dat gedroeg zich in één woord geweldig". JAAP VISSER "Mr. Dixieland"zelf i driedelig kostuum en da vingers. die: Acker Bilk. Zijn suli verlokte zelfs heren in is in avondkledij tot bewonderend gefluit op de op. file Later vanochtend heeft op 4 ee gestaan die zich uitstrekte ove het gehele Leidse grondgebied. LEIDEN - Kalende heren in drie delige pakken en oudere dames in mooie avondkleding brachten zaterdagavond overenthousiast beide wijsvingers naar de mond om in de "Main Hall" van de Stadsgehoorzaal hun bewonde ring tot uitdrukking te brengen voor Mr. Acker Bilk and his Pa ramount Jazzband, toen hij zijn befaamde "Stranger On The Sho re" tengehore bracht. Ook nummers als "Sweet Georgie Brown", "Panama Rag", "Big Bill", "Is It True What They Say About Dixie?", "Creole Jazz" en "Someday You'll Be Sorry" wer den in de eerste set onthaald op een daverend applaus. De goede gewoonte in dixieland en jazz kringen om soli onmiddellijk ovationeel applaudiserend te ho noreren, werkte sterk motive rend voor de optredende musici en zangeressen. Voor de bezoe kers van dit "Internationaal Dixieland Festival" was Mr. Ac ker Bilk ongetwijfeld de "Top of the Bill". Ondanks het hevig geïnspireerde optreden van de "Key Stork Jazzmen", met (bij "Goody-Goody "After You've Gone" en "Meet Me Tonight, Drummerman") de haast op Ann Burton afgestemde vocale bij dragen van zangeres Ria de Boer. dat aan het optreden van Mr. Ac ker Bilk vooraf ging. Een deel van de 2000 bezoekers van dit overmatig geslaagd te noe men "Dixielandfestival" werd in de "Satchmo Saloon" geconfron teerd met de als vanouds zeer ge dreven musicerende Dolf del Prado, Rob Agerbeek (piano) en Erik Ineke (op drums). Het op treden van dit trio kreeg een extra dimensie door de bijdragen van "Ted Heath-tenorsaxofonist" Danny Moss. Maar het daarop volgende optreden van Jeanie Lamb, begeleid door het Trio Dolf del Prado, maakte de "Sat- chomo Saloon" (Foyer le etage) beslist veel te klein voor het op gestuwde enthousiasme van een oververhitte zaal. "On A Green Dolphine Street", "Sunny Moon for Two", "Willow Wheep for Me", "Dr. Jazz" en "Rosetta" (laatste: Danny Moss/tenorsaxo- foon) betekenden evenzovele ke ren een prachtige wisselwerking tussen musici, zangeres en een aandachtig luisterend publiek. Het stijlvolle, haast geraffineerde optreden van Jeanie Lamb, o.a. begeleid door Kenny Ball, had een heel andersoortige uitstra ling dan de veel robuustere saxo- foonsoli van Betty Smith. "Indiana", "Betty's Blues", "Af ter You've Gone" en "I'm Con- fessin", "That I Love You" dre ven in de "Riverboat Room" het publiek over de grens van het be schaafd enthousiasme naar een onstuitbare auditieve betrok kenheid. Na het optreden van de "Ted Eas ton Jazz Band met Roy Williams en Johnny Barnes in de "Main Hall", zorgde organisator Cees Hugens voor een hoogtepunt om half drie 's-nachts in "Buddy Bolden's Bar" door een "session" te organiseren met Mr. Acker Bilk, Mat Mathews, Jeanie Lamb, Betty Smith, Kenny Ball en an dere optredende musici tijdens dit "Internationaal Dixieland Festival". Hoogtepunten waren ongetwijfeld Mr. Acker Bilk and His Paramount Jazz Band; de in de session met "Chicago" triom ferende Jeanie Lamb en de "skirt-lifting saxofoniste "Betty Smith". Een festival, om her haald te worden. BERT KOEKEBAKKER 99 LEIDEN - Wees assertief, kom op voor jezelf. Dit mag een beetje als een reclamezin klinken, duizenden Nederlanders hebben zich de afgelopen maanden met dit gegeven beziggehouden. Zo'n 5000 cursusboeken "Asserti viteit" met de bijbehorende grammofoonplaat gingen a rai- son van f39,50 per stuk de deur uit bij de AVRO. Deze omroep blies het assertiviteits-begrip nieuw leven in met een 12-delige cursus op radio en tv. een asseer/er Geïnspireerd door de "assertivi- teits-hausse" tekende én verstuurde Lei denaar Meke Bootsma deze nieuwjaarskaart. Behalve de 5000 van wie je mag veronderstellen dat ze met enige regelmaat aan radio en/of tv ge kluisterd zaten om getuige te zijn van de sessies waarin "trainer" Jan Schouten het assertief-zijn met een groep oefende, zijn er waarschijnlijk nog talrijke ande ren die tussendoor naar de uit zendingen gekeken hebben. Hun aantal is uiteraard onbekend. Leiden Minder bekend dan de tv- en radio- cursussen zijn de plaatselijke as- sertiviteits-initiatieven. In Lei den bijvoorbeeld organiseerde K en O een zeven avonden durende assertiviteits-cursus, die trouw door negen tot tien cursisten werd bezocht. De leiding was in handen van John Englebert, een 29-jarige kandidaat klinische psychologie, die eerder een aan tal cursussen communicatietrai ning voor K en O verzorgde. Assertief zijn; voor wie onbekend is met deze term, lijkt dit eerder een aansporing die thuishoort in de tenniswereld dan in de psycholo gie. Het komt er op neer, zo bena drukt het cursusboek, dat "asser tief", het rustig opkomen voor je eigen wensen en verlangens be tekent, en het zo nodig "afhou- Sub-assertief Op de vraag aan Englebert wat een goede vertaling is van een andere gebruikte term, "sub-assertief' moet deze het antwoord gedeel telijk schuldig blijven. "Voor sub-assertief is eigenlijk geen kernwoord. Sub-assertief is meer de manier waarop iemand zich opstelt. Het is eigenlijk... je laten overspoelen", legt hij dan uit. Sub-assertief zijn, niet opkomen voor je rechten, over je heen laten lopen, het is een probleem dat steeds meer in de aandacht komt. De ontevredenheid over de eigen situatie neemt - in het algemeen gesproken - eerder toe dan af en daardoor verwerven nieuwe ini tiatieven om daar iets aan te doen een steeds grotere belangstelling. Een woeyisdagavond in dect plaats van handeling is he O-gebouw aan de Oude Vei nber Englebert begint de avond met een aantal algemene vragen, voort bordurend op vorige lessen. Al snel komt het thema "iiipak-ca- deaus" aan bod. Iemand die iets van je gedaan wil krijgen gfeftje een symbolisch cadeau, bijvoor beeld in de Vorm van een com pliment. Voorbeelden genoeg van dit soort situaties, zo blijkt al snel. Iemand vertelt: "Mijn doch ter doet alle boodschappen voor me. Als ze geen zin heelt zeg ik iltijd zo goed doet, i dan doe ok Iteac het de groei ook?" Antwoord: "Ja hoor, ik vind ook dat ze het heel goed doet". Reactie uit de groep: "Nou, ik geloof niet dat ik dan noa boodschappen zou doen". Ant woord: "Maai m bent mijn doc h ter ook niet". Hilariteit.' John Englebert: "Sub-assertief is eigenlijk: jc laten overspoelen". te lopt di< jc Engle >kriskr alle po valle duidelijk mee te d> beujt het. Na afloop hl blijkt dat in eerste im tantie al kledingopviel. Moeilijk oi ander te m ndt i "Wij zijn t De volgende oefening is gebaseerd zich op do ervaringen die je op doet als jc met elkaar praat. Kernvraag: "Hoe begin je een ge sprek?". Een deelneemster na afloop van de oefening: "Ik heb van huis uit geleerd dat het leu ker i ,i\i te praten over iets dat de ander interesseert". Een al wat oudere deelneemster vertelt dat het haar steeds overkomt dat mensen haar in een "terloops" ge. prek hun hele leven vertellen: "Van de wieg tot het graf, echt scheidingen, alles krijg ik te ho ren, hoe kom ik daar nou van Englebert antwoordt dat hij bijna in de verleiding komt om "deze doet het niet. P J Wél uitgespeeld wordt daarop de tua tie van één van de cursisten die als hij op zijn werk e< en keertje i zich albijt, de laat: ste tijd te hoi en krijgt He joh. i s dat nou wel ertiel Hn krijgt e nken om anders tere a"erenon mt daarmee genoeg ibop van de cursus t tonen een dru •tal deelnemers. vo< 3r het ge ma k hier Kees, Marjan en Gerda gcr loemd. zich ook al tevreden ovc r de re uitaten van de asscrti- een hoek gedrukt en dat zat me heel hoog. Een paar jaar geleden heb ik al in een andere groep ge zeten. en ik las in een boekje over assertiviteit, datje ook in training kon gaan. Ik merk nu al dat ik vaker reageer vanuit wat wil ik zelf, en wat vind ik er zelf van". En Kees: "Als je iets assertief doet, blijkt het allemaal vaak mee te vallen. Vo< nij des ook aanleiding om in de toe komst duidelijker te ree eren Want vaak neem je niet eens de moeite om duidelijk op iemand te reageren". Afhouden Vraag aan John Englebert, of de hele CUrSUS niet teveel in het te ken staat van de kwestie hoe je je iemand anders van het lijf houdt. Hij zegt: "Je kunt ook zeggen: In welke hoek zit ik nu" en dan: "Daar wil ik niet in Dan is het wel een reactie op het gedrag van iemand anders, maar ja. wat is gedrag eigenlijk anders" Het voordeel van deze cursus is dat het allemaal con reet wordt, de cursus biedt vaste pun ten". De assertiviteits-cursus bij K en O is enige weken geleden beëin digd. K en O zal geen nieuwe cursussen organiseren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 3