,Met die Reve-
figuur heb ik
geen probleem'
v v
Airport: spectac
maar ook zouteloze
r ..uur aw
Jan Hopman rolde zomaar in filmwereld
VRIJDAG 11 JANUARI 1980
film
PAGINA 13
AMSTERDAM CPD- ,Jiet lijkt wel een sen-
satie-story"zegt hij langzaam, „maar toch is
het met mij echt zo gegaan: ik ben van de ene op
de andere dag in de filmwereld gerold zonder er
veel moeite voor gedaan te hebben. Ik ben ont
dekt, zoals dat heet!"
Aan het woord is Jan Hopman, de
21-jarige acteur die een hoofdrol
speelde in de Nederlandse film
Spetters eh nu een grote rol
speelt in Lieve Jongens, een film
naar het boek van Gerard Reve,
onder regie van Paul de Lussanet
in een produktie van Matthijs van
Heyningen.
Jan Hopman is inderdaad een lieve
jongen. Ook mooi, niet direct op
het eerste gezicht, maar wel als je
wat langer naar hem kijkt. Het
zullen ongetwijfeld de eisen zijn
geweest die werden gesteld.
Hoewel hij in niets lijkt op de
schrijver Gerard Reve, beant
woordt hij wel aan het beeld van
de jonge, homofiele knaap.
In de film, waarvan de opnamen nu,
door de ziekte van Hugo Metsers,
enige tijd stil liggen, speelt Hop
man een dubbelrol. Hij moet zo
wel de jonge Reve uitbeelden als
diens droomfiguur Fonsje.
Hopman: „Voor mij was het geen
bezwaar om Reve te spelen, want
ik vind het een van de grootste
schrijvers. Ik heb al zijn boeken
gelezen en vooral die uit zijn be
ginperiode, De Avonden en Wer-
ther vond ik subliem. De manier
waarop hij zijn taal hanteert hè,
dat spreekt me enorm aan. En die
ironische humor, daar houd ik
wel van".
„Bovendien vind ik het prettig dat
er nu eens een film komt waarin
heel gewoon gedaan wordt over
homofilie. Ik geloof dat het on
derhand tijd wordt dat dit ge
beurt. Welnee, ik ben niet bang
voor een confrontatie. Dat etiket
dat ik waarschijnlijk krijg hier
door, dus een homo te zijn, zie ik
niet zo".
„Ik geloof dat het wel zal meeval
len. Bovendien ging Spetters
juist over het tegenovergestelde.
Daarin werd de homofilie bela
chelijk gemaakt en veroordeeld.
Dus zal het publiek mij op twee
manieren te zien krijgen".
Hij komt uit het soort milieu waar
absoluut geen voedingsbodem
bestaat voor artistieke aspiraties.
Zijn vader is bollenkweker in
Egmond aan de Hoef en het agra
rische bedrijf ligt middenin de
duinen. Jan liep al op 13-jarige
leeftijd achter de bloemenkar en
heeft dit gedaan tot hij een jaar of
18 was. Daarnaast volgde hij de
middelbare school, ging van de
mavo naar de havo en haalde ten
slotte op 20-jarige leeftijd het
atheneum.
Eigenlijk in de laatste twee jaar
kwam het pas naar boven, die
grote liefde voor het toneel.
Hopman: „Ik had het initiatief
genomen om met twee meisjes
i soort cabaretje te beginnen.
;en paar weken hadden we wat
ingestudeerd en we
noemden onszelf Berliner Luft.
Dat sfeertje uit die film Cabaret,
met Liza Minelli, probeerden we
te pakken. En toen gebeurde het,
hè".
„Via een klasse-avondvoorstelling
kwamen we terecht in een klein
theater en daar deden we onze
eerste professionele voorstelling.
Dat sfeertje daar, dat schemerige,
enigszins rokerige met het licht
van de toneellampen erbij en het
publiek in de zaal, dat gaf me zo n
tic, dat ik alleen nog maar daar
aan kon denken. M'n schoolwerk
en alles leed eronder. Want ik had
de toneellucht geroken en die
wilde ik zolang mogelijk vast
houden".
Hij glimlacht bij de gedachte: „Mijn
vader vond het niets, noemde het
„brodeloze kunssies" en gaf me
te verstaan dat ik maar beter
bloemen kon gaan verkopen.
Nou ja. Ik vind het ook best leuk
hoor, maar het theater kwam bij
mij eerst"
Hij vertelt dan hoe hij op een avond
meespeelde met de amateur-to
neelvereniging uit Egmond, die
het stuk Olivier op de planken
zette. Hopman had niet alleen de
titelrol, maar produceerde en re
gisseerde het stuk eveneens.
Heel toevallig werd hij opgemerkt
door Eric Beekes, een Amster
damse acteur die in kleine kring
bekendheid geniet door zijn
voormalige cabaret Bastaard en
enkele rollen in tv-produkties
vervulde. Beekes maakte on
middellijk werk van Hopman en
introduceerde hem in de Am
sterdamse film- en theaterkrin
gen.
Tegenwoordig combineert de aan
komende filmster een studie Ne
derlands aan de G.U. met een
druk bezette theateragenda.
Want toen het balletje eenmaal
begon te rollen en filmregiseurs,
producenten, maar ook toneel
schrijvers en theatermensen be
langstelling toonden, kwam voor
Hopman de ene na de andere
aanbieding uit de bus.
Op dit moment schrijft de dichter
Jaap Sikkens een stuk dat spe
ciaal Hopman past. Het is getiteld
Kwart voor Nacht en gaat medio
februari in première.
Hopman vertelt er trots over: ,,Ik
kwam daar op een dag met bloe
men aan de deur en Sikkens, die
bezig was met zijn verhaal, zag
me staan en herkende zichzelf in
mij. Hij kreeg meteen het idee dat
ik iets romantisch had. iets dro
merigs met een tikje melancholie
kan ik plotseling zo wegwezen,
de melancholie neemt een grote
plaats in mijn leven in. Het komt
door de confrontatie met dc
dood", vertelt dan snel over het
fatale verkeersongeluk, waarvan
zijn broer twee jaar geleden
slachtoffer werd en dat hem heeft
aangegrepen en beïnvloed. Zijn
broer, vindt hij, was een sterk in
dividuele persoonlijkheid, die
zijn tijd vooruit is geweest. Niet
alleen naar Egmondse, maar ook
naar Amsterdamse begrippen,
een buitenbeentje, die op artis
tiek gebied al heel ver was. Jans
grote voorbeeld.
Sado-masochisme
Hij verklaart zichzelf nu wat mak
kelijker: „Ik heb sindsdien ge
leerd om ook mijn eigen weg te
gaan. Met die Reve-figuur heb ik
daarom geen enkel probleem. Ik
speel zelfs liever een opmerkelij
ke rol dan een alledaagse. Die
emotie die ik moet duidelijk ma
ken. dat gevoel dat de ionge Reve
kreeg toen hij een confrontatie
had met uniformen en het pak
slaag dat hij kreeg, waarbij dui
delijk Reve's sado-masochisti
sche inslag naar boven komt. dat
vind ik interessant om te spelen.
Ik begrijp het en dat komt omdat
Reve het zo duidelijk be
schrijft".
„Nou hoef ik geen uitgebreide vrij
partijen te laten zien hoor, maar
toch zitten er heel realistische
sex-scènes in de film met enigs
zins sado-masochistische tintjes.
Ik geloof dat het me wel gelukt is
om één en ander duidelijk te ma
ken en dat komt, denk ik, omdat
ik het op mijn eigen manier
doe".
„Ik heb de toneelschool namelijk al
na drie maanden verlaten om
mijn eigen weg te volgen: ik ver
plaats me in de rol en vertaal hem
naar mezelf toe. Dat gaat als
volgt: als ik op straat loop en ik
zie een type dat me boeit, dan blijf
ik er net zo lang achteraan lopen
tot ik precies weet hoe hij is en
hoe hij beweegt!"
In haar porno-periode is Sylvia
Kristel als Emmanuelle ooit nog
eens genomen in een vliegtuig.
Wie na het lezen van haar naam
op het affiche van Airport '80
weer rekent op wat seksuele
hoogstandjes echter wordt danig
'Flikkerfilms'
LEIDEN - Onder de noemer 'flik
kerfilms' brengt het Filmhuis van
het Leids Vrijetijdscentrum deze
een maand een cyclus van drie
films. Daarin staat het denken
over homoseksualiteit en de ver
andering hierin de afgelopen ja
ren centraal.
Begonnen wordt volgende week
donderdag met The naked civil
servant van de Engelsman Jack
Gold. John Hurt speelt daarin de
homoseksueel Quentin Crisp die
in de jaren twintig al openlijk
voor zijn seksuele geaardheid
uitkomt.
Een week later volgt Outrageous,
waarin de befaamde travestiet
Craig Russell een hoofdrol speelt.
De jonge Canadese regisseur Ri
chard Benner maakte met hem
een zowel gevoelige als amusante
film.
Donderdag 31 januari wordt de
cyclus besloten met The army of
lovers van de Amerikaanse Rosa
von Praunheim. De film is een
verslag van 10 jaar homo-acties
in de Verenigde Staten.
BEVERLY HILLS - Actrice Jane Fonda houdt de conditie op peil met wat gymnastische adres b1g^8B
oefeningen in haar woonplaats Beverly Hills.
teleurgesteld. Een bloot dijbeen
is alles wat Sylvia door middel
van een gewaagde split in haar
rok laat zien.
Overigens heeft de internationale
carrière van la Kristel, waar in
Nederland nog wel eens scham
per over is gedaan, haar inmid
dels wel tot een cinematografi
sche relatie met niemand minder
dan Alain Delon gevoerd. Afge
zien daarvan is haar acteren wel
iswaar artistiek nog weinig ver
heffend, maar toch valt niet te
ontkennen dat ze flink vooruit is
gegaan sinds haar eerste optre
den in Fons Rademakers' Becau
se of the cats.
In Airport '80 weet Kristel zich om
ringd door louter sterren. Naast
Delon maken Bibi Andersson,
David Warner, Susan Blakeley,
Robert Wagner en George Ken
nedy hun opwachting. De laatste
staat samen met Delon aan het
roer van de Concorde, die een
Russische sportploeg terug naar
Moskou moet brengen. Verder zit
er een tv-journaliste in het vlieg
tuig, die documenten over het il
legale wel en wee van Harrison
Industries in haar bezit heeft. Die
firma zou wapens hebben gele
verd aan communisten en „ander
gespuis".
Een elektronisch bestuurde raket
moet de Concorde neerhalen.
Met veel kunst en vooral vlieg
werk slaagt het duo Delon-Ken-
nedy er niettemin in veilig Parijs
te bereiken. Maar ook de tweede
etappe naar Moskou levert nog de
nodige problemen op.
Dat het verhaal niet uitblinkt in lo-
c v
l:
■\VY4"*" -
I
r Sylvia Kristel.
Ui', '''iiih, ''inih, -li
Airport '80; hoofdrollen:
Alain Delon; George Ken
nedy en Sylvia Kristel;
theater: Lido 2; alle leef
tijden.
IIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlllUlill
gica zal niemand verbazen, maar
dat de film ondanks de specta
culaire scènes toch een beetje
mank gaat aan een gebrek aan
spanning is ernstiger en dat
maakt Aiport tot een vrij zoute
loos gebeuren.
BART JUNGMAN
Donderdagavond via Neder
land 2 de eerste aflevering van
Nederland '43, de uitgebreide
versie van Wim Verstappens
speelfilm Pastorale '43. Niet
alleen zijn beste film, maar
ook één van de beste produk-
ties die de vaderlandse film
industrie heeft voortge
bracht. Zeer Hollands en een
erg sterke bezetting met Fre-
derik de Groot in een hoofd
rol. Het is meteen het enige
wat er zich deze week op
filmgebied bij de Nederland
se tv afspeelt.
Het buitenland is zoals gebrui
kelijk rijker bedeeld. Zondag
heeft Duitsland 2 Madame
de... van Max Ophüls op het
programma staan. Een des
tijds (1953) met veel gejuich
onthaalde film. Het speelt
zich af rond de eeuwwisseling
en heeft een liefdesbffaire met
een bijzonder fraaie dame als
onderwerp.
Het andere grote Duitse net (1)
brengt de volgende dag
Adoptie van de Hongaarse
regisseur Marta Mészaros, die
daarvoor in 1975 op het film
festival in Berlijn werd on
derscheiden. Mészaros houdt
zich in haar films bezig met
vrouwenproblemen en
schetst in Adoptie de ontwik
keling van een relatie tussen
twee vrouwen.
Na The Godfather (1) en voor
Apocalypse Now maakte
Francis Coppola Conversa
tion Piece, die woensdag op
België 2 is te zien. Ondanks-
dat Coppola voor die film een
Gouden Palm op het festival
van Cannes ontving, heeft
Conversation Piece weinig
aandacht getrokken. Gene
Hackman is Harry Caul die
tegen betaling mensen be
spioneert en op een dag denkt
een moord op het spoor te zijn
gekomen. Vooral met Water
gate in het achterhoofd is de
film alleszins het aanzien
waard.
Twee dagen later op het eerste
Belgische net Salut l'ami van
Yves Robert, die hier de be
langstelling trok met Nous
irons tous au paradis en Cou
rage fuyons. Marcello Ma-
stroianni speelt de hoofdrol
van deze satire.
Het programma:
ZATERDAG: The Hurricane;
16.00 uur; Bel. 1 (regie: John
Ford met Dorothy Lamour).
The wild north; 23.05 uur;
Dtsl. 1 (regie: Andrew Marton
met Stewart Granger).
ZONDAG: The Belstone fox;
15.20 uur; Dtsl. 1 (regie: Ja
mes Hill met Eric Porter).
Madame de...; 20.00 uur; Dtsl.
MAANDAG. Out 1; 21.15 uur;
Dtsl. 3 (regie: Jacques Rivette
met Jean-Pierre Léaud).
Adoptie; 23.00 uur; Dtsl. 1.
DINSDAG: Dial M for murder;
21.20 uur; Bel. 2 (regie: Alfred
Hitchcock met Ray Milland).
Lovin' Molly; 22.00 uur; Dtsl.
WOENSDAG: Conversation
Piece; 20.15 uur; Bel '2 Kidc
the pink hone; 22 05 uur;
Dtsl. 3 (regie: Robert Mont
gomery) Vlammende har
ten; 22.45 uur; Dtsl. 2 (regie:
Walter Bockmayer).
DONDERDAG: Lo sceico
bianco; 20.15 uur; Dtsl. 3 (re
gie: Federico Fellini met Al
berto Sordi). Nederland '43;
21.30 uur; Ned. 2.
VRIJDAG: Salut l'artiste;
20.15 uur; Bel. 1. Holiday;
20.15 uur; Dtsl. 1 (regie: Geor
ge Cukor met Cary Grant).
Explozia; 23.20 uur. Dtsl. 2
(regie: Mircea Dragan).
iiiiiiii
IIIiiimIHI
111*,I,
Blijvers
"Apocalypse nou - Monumentaal
werkstuk over Vietnamese oorlog,
Lido 1 Leiden, Euro 4, AJphen.
"Quadrophenia" - Rockend drama
3p hoog niveau, Lido 3, Leiden.
'Manhattan" - Imposant beeld v
handel en wandel van New Yorks
intellectuelen. Studio, Leiden.
"The Wanderers" - Slechte film
over jeugdbendes. Euro 3. Alphen.
'Ben Hur" - Antiek "epos", Camera,
"Dc vier vuisten op safari" - Bud
Spencer en Terence Hill, Luxor,
Leiden, Euro 1. AJphen.
"Een moordbandict" - Belmondo
als boefachtige politiecommissaris,
Trianon, Leiden.
Sexfilm
Nachtfilms
"Everything you always wanted to
know about sex" - Camera. Leiden.
"Villa Rides" - Luxor, Leiden.
"Callgirl bv" - Rex, Leiden.
"De vier vuisten op safari" - Euro 1
Alphen.
"The French Connection" - Euro 2,
Alphen.
"March or die" - Euro 3, Alphen.
"De porno-avonturiers" - Euro 4,
Alphen.
Den Haag
"De vier vuisten op safari" - Apollo 1
(460340). al.
"Race naar de schroothoop"
Apollo 2, al.
"Het geheim van Bear Island" - Asta
463500). 12 jaar
"Play it again Sam" - Bijou (461137),
16 jr.
"Moment by moment" - Calypso
(463502), al.
"De vier vuisten op safari" - Baby
lon 1 (471656). al.
"Monty Python's life of Brian" - Ba
bylon 2, 12 jr.
"The prisoner of Zenda" - Babylon
3. al.
"Schiet niet op de tandarts" - Came
ra (467200), al.
"Apocalypse now" - Cineac 1
(630637), 16 jr.
"Manhattan" - Cineac 2, al.
"Escape from Alcatraz" - Cineac 3,
16 jr.
"Jungle boek" - Corso (467200), al.
"The Deer hunter" - Du Midi
(855770). 12 jr.
"Hair" - Euro (667066), al.
"Apocalypse now" - Metropole 1
(456756). 16 jr.
"Airport '80" - Metropole 2, al.
"Manhattan" - Metropole 3. al.
"Een pak slaag" - Metropole 4. al.
"La Luna" - Metropole 5, 16 jr
"Killerfish"-Odeon 1 (462400). 16jr.
"Jungle boek" - Odeon 2, al.
"Rabbi Abraham in het wilde wes
ten" - Odeon 3, al.
"Kiss m attack of the Phantoms" -
Odeon 3, 16 jr.
"Dona Floor en haar twee manne
Odeon 4, 16 jr.
"Hot Lady" - Le Paris 1 (656402), 18
jr.
"Een lange hete zomerorgie" - Le
Paris 2, 18 jr.
"Het heetste hoertje gaat vrolijk
verder" - Le Paris 3, 18 jr.
"'n Moordbandiet" - Passage
(460977), al.
"Monty Python's life of Brian" -
Studio 2000 542288), 12 jr.
"Courage fuyons - De Uitkijk
(542288), 16 jr.
Amsterdam
"Monty Python's life of Brian" - Alfa
1 (278806). 12 jr.
"The prisoner of Zenda" - Alfa 2. al.
"Manhattan" - Alhambra 1 (233192),
vue Cinerama (234876
"Het geheim van Bear Island" - Ca
lypso 1 (266227), 12 jr.
"Cha cha" - Calypso 2, al.
"Race naar de schroothoop" - Ca
lypso 3, al.
"Fijne Franse pornokneepjes" -
Centraal (248933), 18 jr.
"De wraak van de luipaardman" -
Cineac Damrak 1 (245648), 16 jr.
"Rabbi Abraham in het wilde wes
ten" - Cineac Damrak 2, al.
"Airport '80" - Cineac (243639). al.
"Préparez vos mouchoirs" - Cine-
center (236615), 16 jp
"Mécanique" - Cinecenter, 16 jr.
"Last tango in Pans" - Cinecenter,
16 jr.
"Moment by moment" - Cinema In
ternational (151243), al.
"Killerfish- City 1 (234579), 16 jr.
"Dona Flor en haar twee mannen" -
City 2. 16 jr.
"Alien" - City 3, 16 jr
"Kentucky Fried Movie" - City 4, 16
jr
"Dracula" - City 5, 16 jr.
"La Luna" - City 6. 16 jr.
"Jungleboek" - City 7, al.
"Blazing Saddles" - Cine "D"
(226551), 16 jr.
"Ashanti" - Desmet (226551), 12 jr.
"Het geheim van Bear Island" - Du
Midi (723653). 12 jr.
"Jungleboek" - Flora Disney
M01
by
ient" - Leidse-
pleintheater 6235909), al.
"Rabbi Abraham in het wilde wes
ten" - Noggerath (230655), al
"Het dubbelleven van Julie" - Pan-
sien (248933), 18 jr.
"Apocalypse now" - Rembrandt-
pleintheater 1 (223542). 16 jr
"Moonraker" - Rembrandtplein-
theatcr 2. 12 jr
"De grote karateslag Rex (246132).
16 jr.
"De vier vuisten op safari" - Rialto
(723488). al.
"Une histoire simple" - Rivoli
(723488». 16 jr
"Escape from Alcatraz" - Roxy
(232809). 16 jr.
"Providence" - Studio K (231708), 16
jr.
"Messidor"-The Movies (245790), 16
"L'Ingorgo" - The Movies, 16 jr.
"Een moordbandiet" - Tuschinski 1
(262633). al.
'Manhattan" - Tuschinski 2. al.
'Een pak slaag" - Tuschinski 3. al.
'Die Ehe d
chinski
Maria Braun" - Tu-
16 jr
vie" - Tuschinski 5.16 jr
fuyons" - De Uitkijk