Weerslag revolutie ook in film IS" pgevcm Groot deel filmaanbod uit VS rfs m VRIJDAG 28 DECEMBER 1979 FILM PAGINA 'S LEIDEN - Net als in vorige ja ren nam het Amerikaanse aandeel in het filmaanbod van dit jaar weer een promi nente plaats in. De totale oogst in de Leidse en Alphen- se bioscopen over dit jaar toont dat op een ondubbel zinnige manier aan. Niet minder dan zestig produkties uit de Verenigde Staten kwamen dit jaar voor pro grammering in aanmerking. Dat is maar liefst zes maal zo veel als de twee daarop vol gende Janden: Nederland met elf films en Italië, dat tien keer aan de beurt kwam. Niet zo merkwaardig dat het juist die twee landen zijn. In ons eigen land lag de produktie dit jaar erg hoog en de Italiaanse fil mers mochten in '79 zich on der aanvoering van Ettore Scola in de belangstelling van intellectueel Nederland ver heugen. Al bleef het Ameri kaans georiënteerde spaghet- ti-gebeuren het grootste part leveren. Echt beroerd kwamen West- Duitsland, Engeland en Frankrijk er af. Vooral voor de laatste efg triest omdat de Fransen nog niet zo lang ge leden de meest vooraan staande filmmakers waren. In '79 bereikten slechts zes films van Franse makelij Alphen en Leiden en die lagen in de meeste gevallen in het dolklomische vlak (Louis de Funès en Pierre Richard). Toch waren er dit jaar best wel interessante produkties uit Frankrijk, die ons helaas niet bereikten. Wat bijvoor beeld te denken van Oscar winnaar Préparez vos mou- choirs, Confidences pour confidences, Les routes dus Sud (met Yves Montand) en Les soeurs Brontës.Enige hoop bestaat er dan nog voor het schitterende Une histoire simple (met Romy Schneider in een glansrol) omdat die pas kort geleden in première ging. Het trieste lijstje van produk ties waarvoor de filmliefheb ber uit de Leidse en Alphense regio een hele reis moest ma ken, kan natuurlijk moeite loos worden aangevuld met films uit andere landen. Op vallend verschijnsel daarbij is dat in dat rijtje ook Neder landse werkstukken zitten. Vroeger was een film van ei gen bodem zo'n evenement dat die zonder enig probleem alle uithoeken van Nederland bereikte. Maar noch Dag dok ter van Ate de Jong, noch Frank Wierings Andy, bloed en blond haar haalden zelfs maar een wereldstad als Lei den. Ze bevonden zich daarbij in het illustere gezelschap van Ro bert Altman, wiens A Wed ding en Quintet ons versto ken bleef. Dat het winnen van een prijs op het filmfestival van Cannes ook geen garantie is, bewees Norma Rae van Martin Ritt. Ondanks dat Sally Field een onderschei ding als beste actrice kreeg, werd ons de film niet waardig geacht. Evenals bijvoorbeeld The big fix en Slow dancing in the big city (beide uit de VS), Quadrophenia en The Shout uit Engeland en Cosi come sei en Mogliamante, die van Italiaanse komaf zijn. Me dunkt dat met deze films een aardig festival valt te organi- In principe is het natuurlijk niet vreselijk relevant om dit soort zaken aan de kaak te stellen. Het aanbod is gigantisch en er valt niet ten alle tijde over een bepaalde film te beschikken. Aan de andere kant is het toch ook wel goed dit te signaleren in de wetenschap dat Animal House drie, vier maanden op het programma staat, terwijl andere aardige films (daar door) niet aan bod komen. Het alternatieve circuit schiet in een aantal gevallen gelukkig te hulp. Zo bracht het Leids Filmhuis in een Hollands fes tival de genoemde Andy, bloed en blond haar en De verwording van de jonge Dü- rer. Bovendien brengt het Kijkhuis volgende maand onder meer de alleraardigste Zwitserse film Les petites fu gues. Dat de kleinere films zich in een aardige belangstelling mogen verheugen, bewijst het succes van de kleinere theaters als Studio en Lido 3 wel. BART JUNGMAN UTRECHT - De jaren zestig hebben denaam, maar de werkelijke po litieke en seksuele revoluties heb ben pas in de jaren zeventig plaatsgevondenZeker waar het de neerslag betreft van die storm achtige ontwikkelingen op het medium film, met als voorbeeld het feit dat voor de sfeer van de jaren zestig zo kenmerkende films als Woodstock of Easy Rider pas in 1970 hun Nederlandse triomf tocht beleefden. En dan had gedu rende dit decennium de cinema nog zo zijn eigen kleine en grote revoluties. Ten aanzien van de praktijk van het filmen valt ech ter aan het eind van de jaren ze ventighelaas vast te stellen dat de situatie aanmerkelijk minder rooskleurig is dan tien jaar terug Belangrijkste oorzaak is de econo mische crisis die de cinema in de toonaangevende landen Ver enigde Staten, Engeland, Frank rijk, Italië en Japan in ernstige moeilijkheden heeft gebracht. Met als voornaamste gevolg dat men huiverig is geworden voor het nemen van risico's en is gaan terugvallen op filmers, sterren en formuleg die hun marktwaarde al hadden bewezen. Tien jaar terug hadden de grote Amerikaanse maatschappijen merendeels hun studio's al ver kocht en hadden zich gedeva lueerd tot voornamelijk distribu tie-organisaties die ook wel in vesteerden in produkties. Maar in 1970 wemelde het zozeer van on afhankelijke initiatieven, dat de kwaliteit van de Amerikaanse ci nema vooralsnog niet bedreigd leek. Maar het zijn vooral de later de pan uitrijzende produktiekos- ten geweest die enerzijds de B- films de das hebben omgedaan en anderzijds de "major compa nies" hebben gedreven naar gi gantische investeringen in een of twee superprodukties per jaar, waarop men dan telkens moest blijven drijven. En dat moesten dan films zijn met peperdure sterren, plus een overbluffende etalage van "spe ciale effecten", waar geen televi sie van terug had. En zo kwam men als vanzelf op de rampenfilm in de eerste helft van de jaren ze ventig en de science fiction-film in de tweede helft. En elke film die aan de verwachting voldeed zou onmiddellijk een vervolg krijgen. Hollywood in de jaren zeventig, dat betekende voor alles: vier Air- port-films, twee Poseidon-films, twee Jaws-films, twee Exorcist- films, twee Omen-films, The To wering Inferno, Earthquake èn een hele stoot daarvan afgeleide rampjes, die ook nogal eens uit Italië afkomstig waren. En ver der Star Wars, Superman en Alien, waar de volgende delen nu van in aantocht zijn. Plus Buck Rogers, Flash Gordon en Star Trek. beroemde Bogart-films en klas siekers van Hitchcock, Siegel en Clouseau onder handen geno- Musicals kwamen terug in de gra tie: Jesus Christ Superstar, God- spell, Saturday Night Fever, Hair en remakes van A Star is Born en van The Wizzard of Oz. We kregen de nostalgie-rage, meest opzien barend op gang gebracht door American Graffiti (het vervolg komt er alweer aan) en vooral ge bruikt voor verfilmingen van sterrenlevens (Lenny Bruce, Gable Lombard, W.C. Fields, Valentino, Elvis Presley, Buddy Holly, Mohammed Ali) en tot al dan niet satirisch bedoelde gen- re-imitaties. In die laatste specia liteit zijn vooral Mel Brooks en Gene Wilder actief geweest, in 1970 waren ze nog volslagen on bekend. Rainer Werner Fassbin- der groeide uit tot Europa's meest markante cineast van de jaren zeventig. Waar het gebrek aan oorspronke lijkheid het belangrijkste ken merk geweest is van Hollywood in de jaren zeventig, daar zijn toch een aantal namen te noemen van eigenzinnige regisseurs die het in deze decade toch hebben weten te maken. Allereerst de New Hollywood-groep, waartoe onderling nogal coöperatief gebleken filmers behoren als Scorsese, De Palma, Lucas, Spielberg en vooral Coppola. En zij brachten een nieuwe acteurs- generatie tot populariteit, met Robert de Niro, Harvey Keitel, Richard Dreyfuss, Martin Sheen, Robert Duvall en Al Pacino als belangrijkste coryfeeën. Verder hebben Jack Nicholson, Dustin Hoffman, Jon Voight, Clint Eastwood, Burt Reynolds, Gene Hackman en de terugge komen Marlon Brando een stem pel gedrukt op de Amerikaanse cinema van de jaren zeventig. Te genover actrices als Faye Duna- way. Ellen Burnstyn, Barbra Streissand, Jill Clayburgh, Diane Keaton en vooral Jane Fonda en Sally Field de laatste tijd. Er deed zich op de valreep nog het ver schijnsel "vrouwenfilm" voor en Engelse actrices als Glenda Jack son en Vanessa Redgrave waren erg actief in Amerika, net als hun landgenoten Sean Connery en Michael Caine. Een andere markante trend in het commerciële filmen, is de rema ke-ziekte geweest; de pogingen om met de verbeterde techniek allerlei ooit klassiek geworden films eens dunnetjes of liever dikjes over te doen. King Kong was er het meest spectaculaire voorbeeld van en verder werden In de onderlaag van de Amerikaan se cinema is verder het vrijwel overlijden van de western frap pant geweest en dat is in zoverre van belang, dat op dit moment de gewone actie-bioscopen in de wereld nauwelijks nog weten wat ze moeten draaien. Er bestaat nog slechts een mager aanbod van enge beestenfilms en andersoor tige, steeds rauwer wordende horror. De spaghetti-western had in het begin van de jaren zeventig nog in de leemte voorzien en daarna de kung fu-film, maar dat is nu ook een bekeken zaak. Zo dat nu veel actie-theaters zijn overgestapt op porno. Want niet alleen in Nederland werd aan filmkeuring voor volwassenen een einde gemaakt. Porno, dat is trouwens ook wel ty pisch iets van de jaren zeventig geworden. En dan komen we te rug op de uitgangsstelling van dit artikel. De politieke en seksuele revolutie is, wat film betreft wel iswaar losgemaakt in de jaren ze ventig, maar al het lef van Godard en de zijnen en van de Ameri kaanse Newsreel- en knder- groundfilmers lls876cn van de Britse New-Cinama-school. zou niet meer zijn geweest dan kleur rijke historie voor de elite, indien hun visies niet waren overgeno men door een spits van toonaan gevende cineasten met meer bin ding met een groot publiek. Het politieke protest deed zich in Amerika het beste gelden met op een groot publiek gerichte films als All The Presidents Men en The China Syndrome en met Vietnam-films (die lang op zich lieten wachten) als Coming Ho me, Apocalypse Now en Go Telle The Spartans. In Europa werden de seksueel en politiek revolu tionaire fakkels voortgedragen door grootheden als Borowc- zyck, Pasolini, Ferreri, Makave- jev, Arrabal, Jancsó, Bertolucci, Angelopoulos, Bunuel en Losey Frappant is het geweest dat voor mannen als Pasolini (met zijn raamvertellingen), Bertolucci (met Novecento) en Bergman (sinds Scene's uit een Huwelijk) verklaarden dat ze gefrustreerd waren geraakt door de weten schap dat ze voornamelijk func tioneerden voor een intellectuele elite en zich daarom meer op de massa zijn gaan richten. Ze deden dat met opmerkelijk succes en zonder in te leveren kwaliteit. Hetzelfde verschijnsel heeft zich voorgedaan in Frankrijk, waar alleen Godard zich met Maoïsti sche videoprojecten heeft geïso leerd, maar Truffaut, Lelouch, Sautet en Resnais kwamen tot - overigens veelal voortreffelijke - films, waarvoor geen Nouvelle Vague nodig was geweest. Be langrijke eenlingen als Chabrol, Rohmer en Bresson kregen ge zelschap van interessante nieuwkomers als Tavernier, Cor- neau en Thomas. Maar intussen is Frankrijk wel een pijnlijk voorbeeld van terugval geworden. De cinema is daar nu hoofdzakelijk teruggevoerd tot massavermaak met Belmondo, Delon, De Funès, Richard. Girar- dot en Deneuve als trekpleisters. Dat zoiets ook met smaak kan gebeuren, bewijst echter Yves Robert. Maar in de beginjaren ze ventig was het stukken interes santer in Frankrijk, toen bijvoor beeld aan politieke bewustwor ding belangrijke bijdragen wer den geleverd door de poli-thril lers van Boisset en Costa-Gavras. De veranderingen m Italië hebben geheel andere oorzaken. Daar is - op Fellini na. die zo zijn gangetje gaat - zowat de hele filmtop uitge storven. Pasolini overleed, Vis conti overleed, Rosselini over leed, De Sica overleed. Uiterst spijtige gebeurtenissen die evenwel een opmerkelijk neve neffect hebben gehad. Op het tweede plan hadden Ferreri, Ber tolucci (vooral sinds Last Tango in Paris) en Rosi al hun faam, maar uit de schaduw van de gro ten hebben zich nu een aantal ve teranen kunnen losmaken: Scola, Risi, Comencini, Monicelli en Wertmuller. Ze brachten het de laatste vijf jaar tot wereldfaam. Maar ze vormen met hun gemiddelde leeftijd van vijftig jaar dus niet bepaald het jonge talent. Net zo min als Olmi, Nocita en de gebroeders Taviani, die prijzen wegsleepten op festi vals, met plattelands-verhalen verwant aan Bertolucci's Nov- cento. De films van dit laatste groepje konden - buiten com merciële eisen om - tot stand worden gebracht via samenwer king met de Italiaanse staats-te- levisie. Dat is dan een interessante ontwik keling die ook vooral in West- Duitsland heel belangrijk ge weest is. Tien jaar geleden be stond er geen Duitse cinema van betekenis, maar sindsdien heeft het Filmverlag der Autoren daar verandering in gebracht. Een club van gedreven, jonge filmers die, via een open verbinding met de tv, kon uitgroeien tot wat uit eindelijk de belangrijkste ver nieuwing binnen het Europese filmen is geweest. In 1972 werd op de Utrechtse Ci- nemanifestatie een zekere Rainer Werner Fassbinder geïntrodu ceerd met twee groezelige melo- dramaatjes waar slechts weini gen van bekoord raakten. Maar die weinigen hadden toch iets bijzonders gezien. Fassbinder groeide met een in ijltempo ge maakt veertigtal films uit tot een fenomeen; Europa's meest mar kante nieuwe cineast van de jaren zeventig. En verder zagen we hoe Herzog, Schlondorff, Wenders en Handke het Duitse filmen nieuw aanzien verschaften. Een soortgelijke ontwikkeling, zij het iets minder spectaculair, deed zich voor in Zwitserland. Met ruggesteun van de televisie en met geld uit Frankrijk kwa men hier Goretta, Tanner, Sout- ter en Yersin tot prominentie die doorklonk tot in de rest van de wereld. Het nieuwe talent borrelt aardig in Spanje, maar financiering is een gigantisch probleem. In Oost-Europa gebeurde er sinds de Praagse Lente erg weinig. In Polen kreeg Wajda Zanussi naast zich in de schijnwerpers, in Hon garije kreeg Jancsno gezelschap van zijn ex-vrouw Mézaros. In Rusland zag het regime met lede ogen hoe Tarkovski wereldfaam vergaarde op een niveau dat door de neefjes Konchalovski niet worden gehaald al leverden die toch puik werk af. En dan Nederland, waar van alles loos. is, maar waar de jaren zeven tig de belangrijkste zijn gebleken uit de hele filmgeschiedenis. Ook al werd het duidelijk dat Ivens en de documentaire traditie hebben afgedaan. In de jaren zestig had zich een nieuwe generatie speel- filmers aangediend die toen in een energieke fase zat, naar mo del van de Nouvelle Vague. De La Parra, Verstappen, Wiesz en Van der Heyde maakten in de jaren zeventig stuk voor stuk films waar het publiek voor te hoop liep. Inhoudelijk deed men veel aan zelfverloochening, maar het is van immens belang geweest dat het Nederlandse publiek werd afgeholpen van de weerzin om Nederlandse films te gaan zien. Meest succesvol was het duo Verhoeven-Houwer met het reeksje "Wat zien ik?Turks Fruit, Keetje Tippel, Soldaat van Oranje. Verstappen bestendigde de seksuele revolutie in Neder land met Blue Movie en maakte zijn beste film met Pastorale. Het publiek was zeer geïnteres seerd in Dr. Vlimmen en Kort Amerikaans, gemaakt door Gui de Pieters die desondanks nog een hoop te leren heeft. Belofte vol bleken verder Nouchka van Brakel en Ate de Jong, terwijl ook van René van Nie twee keer een voortreffelijke indruk maak te. En we zagen autodidact Jos Stelling als enige Nederlander de competitie van Cannes bereiken. En dan nog iets over de manier waarop wij met al die films in aanraking zijn gekomen. Het ging aanvankelijk heel beroerd met de bioscopen. Tien jaar gele den had Nederland er nog 434, in 1972 waren dat er nog maar 377. Sindsdien is het aantal weer ge klommen - vooral als gevolg van de internationale trend tot thea tersplitsing - tot 484 in 1978. Maar het totale aantal zitplaatsen is desondanks gezakt van 211.659 naar 157.713. Voor het bioscoopbedrijf is deze nieuwe situatie echter gezonder geworden in verband met betere mogelijkheden tot risico-sprei ding en voor het publiek is het nu aantrekkelijker, omdat het film aanbod veel groter is geworden, met name in de provincie. Want in '69 werden er weliswaar nog 380 films geïmporteerd, tegen nog slechts 323 in 1978, maar tien jaar geleden haalden veel minder films de kleinere steden dan te genwoordig het geval is. Een enorm belangrijke ontwikke ling. kwam daar in de jaren ze ventig bij; de vestiging en uit groei van het door Film Interna tional geentameerde filmhuizen- circuit. Waar we in dit artikel voornamelijk hebben stil gestaan bij een gedurende dit decennium opflakkerend en weer uitdovend élan in het commerciële filmen, daar staat een ware bloei-periode van het alternatieve filmen te genover. Die Duitse en Zwitserse filmers waar we het al over hadden bij voorbeeld, die hebben we in Ne derland zien groeien tot hun hui dige, commercieel-interessant geworden kwaliteit, dankzij vooral Film International. En het is ook deze organisatie geweest die ons is blijven voorzien van werkstukken van de internatio nale filmers-avant garde, op zo wel artistiek als revolutionair ge bied. Niet-commerciële films die zich in de jaren zestig eigenlijk toch maar met mondjesmaat lie ten bekijken worden nu in grote getale verspreid tot in alle uit hoeken van Nederland. Maar als er één wens is die we voor de jaren tachtig mogen uitspre ken, dan is het dat de koude-oor- logsfoer die er nog altijd heerst tussen commercieel circuit en al ternatiefcircuit, beëindigd wordt op de kortst mogelijke termijn en dat men zal komen tot de soepele samenwerking, waarmee het publiek het meest gediend is. PIETER VAN LI EROP De Nederlandse televisie gaat de jaren tachtig in met één van de befaamdste musicals aller tijden (daterend van 1964) My fair lady. George Cukors werkstuk legde des tijds beslag op maar liefst 8 Oscars. Eén daarvan was voor Rex Harrison, die op fraaie wijze professor Higgins ge stalte gaf. Zijn tegenspeelster is Audrey Hepburn die als het voormalig bloemenmeisje Eliza Doolitle door Higgins wordt omgeturnd tot een lid van de Londense society. Vrijdagavond wordt via Belgie 1 een andere 'gouwe ouwe' vertoond: The Graduate, de film die Dustin Hoffman be roemd maakte. Hoffman speelt de pas afgestudeerde Benjamin, die door zijn buur vrouw Mrs. Robinson wordt ingepalmd. Moeiljkheden ontstaan als Ben verliefd wordt op haar dochter (Ka- therine Ross). De film blinkt uit in een prachtige sfeerte kening van het Amerikaans kleinburgelijk milieu, waar tegen de jeugd (de film is niet voor niets in 1967 gemaakt) in opstand komt. Een dag eerder vertoont de Ne derlandse televisie een ande re film van My fair lady-regis seur George Cukor, Love among the ruins. Het is een tv-produktie maar kent in fi guren als Kathei ine Hepburn en Laurence Olivier grote sterren van het witte doek. Bekende namen doen ook mee in de verfilming van Agatha Christie s Murder on the Orient Express. Onder de re gie van Sidney Lumet ver schenen L*umn Bacell, in grid Bergman en Jacqueline Kf HillHiiiinifii et. terwijl Albert Finney ctive Hercule Poirot '«•IJ '•J HU Gene Saks gei Cactus flower i Bergman een van Amerika's leukste komieken Welter Matthuu. Jet programma:ZATERDAG: de Dtsl. 3 (regie: Lloyd Bacon met James Cagney i. The Cac tus flower; 20.52 uuiNed 2 Mr. Soft touch; 2 Dtsl. i (regie: Henry Le met Glenn Ford). ZONDAG Die Forsterchristl; 15.05 uur. DtaL l (regk Ai thur Maria Kebenalt met Karl Schonbock). It started with Eve; 21 30 uur; DM 3 (regit Henry Kostei met CI Laughton) Osinda; 22.50 uur; Dtsl. 2 (regie: Seigiu Nico- lacscu). maand.Charlie Chan ap het schatzoekersschip; 17.00 uur. Dial S (regk H Lachman met Sidney Toler). Ho the v ).00 uur; Dtsl. 2 (met Lee J. Cobb en Henry Fonda). Le petit baigncur; 21.30 uur; Ned. 2 (regie: Robert Dhery met Louis de Funès). DINSDAG That's entertain ment; 20.10 uur; Bel. 1 (mon- tagefilm met Fred Astaire en Gene Kelley). My fair ladv; 2025 uur; Ned. 2 Downhill racer; 21.15 uur; Bel 2 (regie Michael Richtie met Robert Red ford). Murder on the Orient Express; 21.35 uur; Dt>i 2 WOENSDAG The entertainer; 20 15 uur; Dtsl. 3 (regie Do nald Wryo met Jack Lem- moni Pygmalion; 20 55 uur. Bel. 2 (regie Donald Asquith met Leslie Howurd). DONDERDAG Love among the ruins; 19 55 uur. Ned 1 VRIJDAG The Graduate; 20 15 uui Bel 1 |.a ultima scena (eerste deel); 22.55 uur, Ne.) 1 (regie Tom.is Gutic- DM 2 iiegie Nb. h'.iel Wmnei met Burt Lancastei en Alain Delon). Blijvers 'Hair" - Hippie-musical. Lido 1. Loiden. Euro 4, Alphcn "Jungleboek" - Bekende tekenfilm, nu met Nederlandse tekst. Lido 2. "Een pak slaag" - Minder geslaagde Haanstra. maar mooie rol van Paul Steenbergen. Lido 3, Leiden, Euro 2. Alphcn "Manhattan" - Imposant beeld van handel en wandel van New Yorks intellectuelen. Studio. Leiden. "The Wanderers" - Slechte film over jeugdbendes. Trianon. Leiden. "Cha cha" - Chaotisch, Euro 4. Al phen. ook in Trianon (middagvoor stelling). "De vier vuisten op safari" - Bud Spencer en Terence Hill, Luxor. Leiden. Euro 1, Alphen. Terug in Leiden Sexfilm Nachtfilms "Everything you always wanted to know about sex" - Camera. Leiden. "Callgirl bv" - Rex. Leiden. "De vier vuisten op safari" - Euro 1 Alphen. "Shao Lin Brekers" - Euro 2, Al phen."American Graffity" - Euro 3, Alphen. "De Bahama's, een pom oparadijs" - Euro 4, Alphen. Den Haag "De vier vuisten op safari" - Apollo 1 (460340). al. "Race naar de schroothoop" - Apollo 2. al. "Het geheim van Bear Island" - Asta (463500). 12 jaar "Onkruid vergaat niet" - Bijou (461137), al. "Cha cha" - Calypso (463502). al. "De vier vuisten op safari" - Baby- Ion 1 (471656). al "Monty Python's life of Brian" - Ba bylon 2, 12 jr. "The prisoner of Zcnda" - Babylon 3. al. "Rabbi Abraham in het wilde wes ten" - Camera (467200). al. Apocalypse now" - Cineac 1 (630637). 16 jr "Manhattan" - Cineac 2, al "Escape from Alcatraz" - Cincac 3, 16 jr. "Airport "80" - Corso (467200), al. "Waterschapsheuvel" - Du Midi (855770), al. "Hair"' - Euro (667066), al. "Apocalypse now" - Metropole 1 (456756). 16 jr. "Een pak slaag" - Metropole 2. al. "Manhattan" - Metropole 3, al. "Schiet niet op de tandarts" - Me tropole 4. al. "La Luna" - Metropole 5. 16 jr. "Jungleboek"-Odeon 1 (462400), al. "Rabbi Abraham in het wilde wes ten" - Odeon 2, al "Kiss in attack of the phantoms" - Odeon 3. al. "Alien" - Odeon 3, 16 Jr. "Dona Floor en haar twee mannen" - Odeon 4, 16 jr. "De complete verleiding" - Le Paris 1 (656402). 18 jr. "Klaar overboord maar" - Le Pahs 2. 18 jr. "Story of Joanna"-Le Pans 3. 18 jr. "Airport 80" - Passage (460977). al. "Monty Python's life of Brian" - Studio 2000 (542288). 12 jr "Courage fuyons - De Uitkijk (542288). 16 jr Amsterdam "Monty Puthon's life of Bnan" - Alfa 1 (278806). 12 jr "The prisoner of Zenda" - Alfa 2. al. "Manhattan" - Alhambra 1 (233192). al. "La Luna" - Alhambra 2. 16 jr "De vier vuisten op safari" - Belle- vue Cinerama (234876). al "Het geheim van Bear Island" - Ca lypso 1 (266227), 12 jr "Race naar de schroothoop" - Ca lypso 2. al "The Wanderers" - Calypso 3. 16 jr. "Het heetste hoerde gaat vrolijk verder" - Centraal (248933), 18 jr "Airport '80" - Cineac Damrak 1 (245648). al. "Rabbi Abraham in het wilde wes ten" - Cineac Damrak 2. al "Levend verslonden- Cineac (243639). 16 jr. "Préparez vos moucholrs" - Cine- center (236615), 16 jr. "Hair" - Cmecenter. al. "Last tango in Pans" - Cinecenter, 16 jr ^High and low" - Cinecenter. 16 jr. "Airport "80" - Cinema International (151243). 12 jr. "Jungleboek" - City l (234579), al. "Dracula" City 1. 16 jr "Apocalypse now" - City 2. 16 jr. "Alien" - City 3. 16 jr "Kentucky Fned Movie" - City 4. 16 jf. "Dona Flor en haar twee mannen" - City 5. 16 jr "La Luna" - City 6. 16 jr "Marlijn en de Magiër" en "Jungle boek" - City 7. 16 jr "(B)rokkervjagers in Tirol" - Corso (234561). 16 jr. "Het geheim van Bear Island" - Du Midi (723653). 12 jr "Jungleboek" - Flora Disney (230469). al j'Cha cha'" - Kntenon (231708). al "Cha cha" - Leidsepleintheater 6235909). al "Rabbi Abraham in het wilde wes ten" - Noggcrath (230655). al "Erections'"-Paruien (248933). 18jr. "Apocalypse now - Rembrandt- plc in theater I (223542). 16 jr "Moonraker" - Rem brand tplem- theater 2. 12 jr. "De vier vuisten op safari" - Rial to (723488). al "Cha cha - Rivoh (723488). al "Escape from Alcatraz - Roxy (232809). 16 jr "Courage füyons" - Studio K (231708) 18 jr Messidor" The Movies (245790), 16 (262633). al "Manhattan" - Tuschinski 2. al Movie movie" - IXischinski 3. 16 jr "Die Ehc der Mana Braun - Tu schinski 4. 16 jr Grijpstra A De Gier" - Tuschinski

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 15