Er is in de achter ons lig
gende tien jaar een aar
zelende aanzet gemaakt
tot een wat minder
mannelijke, op presta
tie gerichte maat
schappij. Niet iedereen
kan dat waarderen.
Menig man voelt zich
op zijn plasser getrapt.
Dat gevoel beheerst ook
een deel van het volk in
het begin van de jaren
zeventig, wanneer voor
het eerst in Nederland
een man bloot op de
buis verschijnt.
Daarmee begint dit ver
haal van Pieter van de
Vliet.
De blote man in de Barend Servet Show van de VPRO
ZATERDAG 22 DECEMBER 1979
Achter een goed glas luisteren de
dames en heren naar de rap strij
kende violist. Een klaterend ap
plaus. En vervolgens het klaterend
doortrekken van het toilet. De wc-
deur op het toneel gaat open en een
man - blote bips, broek op de en
kels - schuifelt bedremmeld naar
buiten. Zijn geslacht is niet meer
dan een wat fors uitgevallen gar
naal. Toch valt menigeen er
over.
Het is dan ook geen gebruikelijk schetsje op
de teevee. Commentaar van een vertrouw
de meneer ontbreekt. Geen hoofd van Wibo
van der Linde. Geen geleerde die toelicht
hoe het allemaal in elkaar steekt.
Opeens is daar een geslachtsdeel, open en
bloot in de huiskamer.
Het is als met Holocaust beelden van vernie
tigingskampen in de nette burgermans
sfeer van Peyton Place. Opeens zit de luie
televisiestoel onder het bloed.
Uitgemergelde kindertjes mogen op de buis,
mits er een meneer iets ernstigs bij vertelt
en er een gironummer wordt vermeld. Kin
dertjes die dood gaan van de honger in de
Wie-Kent-Kwis of Ren Je Rot, dat kan
niet.
Buikdanseres
Om het aantal toeschouwers in het betaalde
voetbal wat op te vijzelen mag een buikdan
seres in de rust op de middenstip van sta
dion Galgenwaard in Utrecht. Een suppor
ter mag tezelfdertijd zijn broek laten zak
ken. Politiemannen met honden blijven
stokstijf staan. Strippen beiden buiten het
stadion, dan gaat de .lange lat erover.
Langs het grootste deel van Hollands vloed
lijn mogen de borsten - en soms veel meer -
bloot. Honderd meter kustinwaarts moet
alles weer bedekt ziin.
Een travestiet mag in zijn vrije tijd verkleed
over straat, maar als buschauffeur lekker
opgetut in een hip rokje achter het stuur
van lijn drie mag niet.
Éen vader mag met zijn kind hand in hand de
straat op. Homofielen, als ze het niet al te
gek maken, ook nog wel. Maar een pedofiel
en zijn vriendje (vriendinnetje) lopen de
kans gelyncht te worden.
Wat in de krant kan, kan niet op de radio. Wat
op de radio kan (Germaine Groenier), kan
niet op de televisie. De televisie staat zo
dicht bij de kijkers, dat de meeste omroe
pen alleen laten zien wat de mensen willen
zien.
Vieze praatjes van mannen in kroegen kun
nen altjjd.
I
Etalages
Het piemeltje van de verlegen meneer op de
buis (Barend Servet Show, VPRO) valt in
het niet bij de fors bemeten gevallen in eta
lages van sexshops. Alleen de allerbrutaal-
ste genitaliën zijn heden nog voorzien van
strookjes waarmee op krantefoto's ver
dachten onherkenbaar worden ge
maakt.
Dat open tentoonstellen van al dat grote bloot
heeft niets met vrijheid te maken. Evenmin
als het op films steeds naakter en hoorbaar
der klaarstomen van vrouwen. In die cine
matografische werkjes blijft de man de held
en de baas. Veel mannen zien nu wat ze al zo
lang hadden willen zien. Veel vrouwelijk
vlees, in kleur. Alleen is het net als in de
peepshows: je mag er alleen maar naar kij
ken en aankomen niet.
De man boven en de vrouw onder. Dat is
waartegen vrouwen in verzet komen. Het
moet afgelopen zijn met door de man be
paalde prestatie-gerichte sex.
Want, zegt de vrouw, het gaat om de teder
heid, het knuffelen, de aanraking. Je lijf is
een lekker ding en dat merk je alleen als je
iets doet voor het lijf van de ander. Alleen in
die sfeer kan je intiemer met elkaar zijn,
eerlijker, opener, meer mens.
Dat is allemaal erg mooi, maar niet makke
lijk.
De vrouw is in verzet tegen haar onderdruk
king. De zeer strijdbaren _zeggen zelfs de
man niet nodig te hebben; ook zonder hem
kunnen ze wel klaarkomen.
Plaatjes
De vrouw is in verzet tegen het vanzelfspre
kende waarmee ze wordt ge- en misbruikt.
Tegen plaatjes in blaadjes waarin vrouwen
seksueel worden vernederd tot de dood er
op volgt. Harde porno heet dat, maar het is
gewoon martelen. Als het negers of joden
had betroffen, was er vermoedelijk een
stormpje van verontwaardiging opgesto
ken. Maar nu komt er alleen een berichtje
in de krant als boze dames een pornowinkel
in de VS bestormen.
De vrouw is ook in verzet tegen de manier
waarop ze wordt behandeld in verkrach
tingszaken.'Had je maar niet zo laat over
straat moeten lopen. Je zult wel aanleiding
hebben gegeven. Dat soort verwijten. Het
vrouw-ziin als schuld-factor.
De vrouw is ook een mens. Er gloort enig
begrip voor deze stelling.
Niet alleen de bewustwording neemt toe. Ook
de vereenzaming. Veel gescheiden mensen
blijven alleen. Veel weduwen en weduw
naars ook. Vooral ouderen. Niet zoals jon
geren kunnen ze naar de discotheek. Van
familie en kennissen verwachten ze weinig.
Enkelen proberen het bij huwelijksbu
reaus. De meesten durven dat niet. Die ver
eenzaming wordt een structureel probleem
in de jaren tachtig, voorspelt de Weten
schappelijke Raad voor het Regeringsbe
leid.
Er is meer toegenomen de afgelopen tien jaar.
Het samenwonen zonder te trouwen. Met
zijn tweetjes, want communes mislukken
bijna allemaal. Overigens heeft het toege
nomen samenwonen de huwelijks- en ge
zinsideologie niet aangetast.
Een beter gebruik van de pil - in de mond en
niet in de kont, wat echt nog voorkomt -
gaat gepaard met een toenemend verzet van
de vrouw tegen het ongebreidelde hormo-
nengeslik. Steeds meer mannen laten zich
dan ook steriliseren.
Meer en op vroegere leeftijd sex heeft tot ge
volg dat nogal wat prille meisjes een abor
tus moeten ondergaan. Terwijl het aantal
abortussen in zijn totaliteit juist afneemt. Al
te vaak is het bij kinderen de eerste keer
raak. Wat pleit voor betere seksuele voor
lichting. In Duitsland en in Scandinavië is
dat op scholen al lang een.verplicht vak.
Wat ook toeneemt is de tolerantie by politie
en justitie. De staat is nauwelijks meer ze
denmeester. De tijd van foei en het geheven
vingertje lijkt althans van overheidswege
voorbij.
Is het begrip voor minderheidsgroepen ook
toegenomen?
In woord en geschrift kan veel. Maar in wer
kelijkheid?
De homoseksuelen hebben de beste papie
ren, wordt beweerd.
Keuring
Bij de keuring voor militaire dienst kijken
artsen niet meer vorsend in bilspleten. Ho
mo's mogen nu ook het vaderland dienen.
Het COC, de vereniging die hun belangen
behartigt, is koninklijk goedgekeurd. Dat is
net zoiets als hofleverancier.
Homo's mogen samenwonen. Als ze de
„duurzaamheid" daarvan kunnen aantonen
kunnen ze zelfs een jaarkaart (gezinskaart)
van de Nederlandse Spoorwegen krij
gen.
Samenwonen kunnen we beter hebben van
mannen dan van vrouwen, lesbiennes dus.
Graag willen we ook weten wie van de twee
nou het mannetje en het vrouwtje mag we
zen. Homo's mogen, maar dan toch wel
graag als gezinnetje.
Homo's mogen verder wel van zich laten ho
ren. Dat komt soms groot in de krant. Zoals
de mars tegen bisschop Gijsen, die homo
seksualiteit bijna net zo erg vindt als ge
trouwde priesters. In beide gevallen denkt
de prelaat dat het met veel bidden wel over
zal gaan. Youth for Christ wil meer. Deze
sekte gelooft dat homo's net als drugsver
slaafden kunnen afkicken.
Aanklacht
Wat ook groot in de krant komt, is de aan
klacht die de beweging van Italiaanse ho
moseksuelen Fuori bij een Turijnse recht
bank indient tegen de paus wegens smaad.
Want deze kerkelijk leider had in Chicago
„de homoseksuele instelling niet, maar de
homoseksuele praktijk wèl verwerpelijk"
genoemd. Dus je mag wel homo zijn van de
paus, maar je mag er niets mee doen. Niet de
pauselijke aanklacht deed in Italië stof op
waaien, wèl de aanklacht van de homofie
len. En hoe kan het ook anders in een land,
waar ze heel moeilijk doen over echtschei
dingen en abortus, terwijl heren met een
winstoogmerk ongebreideld gebruik kun
nen maken van het kabelteevee-net om
harde porno op de buis te brengen. Die por
no is, net als andere slechtigheden zoals
drank en sigaretten, goed voor de algemene
middelen; in Italië moet je „ontucht-belas-
ting" betalen.
Homofielen mogen, maar wel op een afstand.
We hebben liever niet dat onze kinderen
„het" zijn. Menig ouder is opgelucht als het
kind „waarvan ze het hadden gedacht" on
der druk van de burgerlijke en kerkelijke
moraal toch maar trouwt. Om, wat nu in
toenemende mate gebeurt, op latere leef
tijd, als de eigen kinderen groot zijn, te
scheiden. Na jaren van leed en ellende.
Sommige huisartsen, bij wie die mensen
hulp vragen, weten niets beters te doen dan
hen door te sturen naar de psychiater.
Toch hebben homo's het in Nederland niet zo
slecht. In veel landen is hun positie niet veel
beter dan in de Hitlertijd toen ze met rose
driehoekjes op naar kampen werden afge
voerd om met joden, zigeuners en imbecie
len te worden afgemaakt.
Gleufhoedjes
De minderheidsgroep met de slechtste papie
ren zijn de pedofielen.
Dat zijn in de ogen van het Alwetende Volk
nog altijd mannen met vettige gleufhoed
jes, enge stiekemerds in struiken, kinder
lokkers met snoep in de ene en met wat niet
allemaal voor vreselijks in de andere
hand.
Dat pedofielen er uitzien als „gewone" men
sen, soms aantrekkelijk, vaak jongensach
tig, wil maar een enkeling geloven. En dat
ze kinderen vaak beter begrypen dan de
ouders, wil vrijwel niemand weten. Even
min dat het seksuele zich overwegend be
perkt tot strelingen. En dat vooral de kinde
ren de verleiders zijn.
Dr. E. Brongersma, advocaat, publicist en lid
van de Eerste Kamer voor de PvdA. schat
het aantal pedoseksuele handelingen op
enkele miljoenen per jaar, waarvan een niet
gering aantal binnen de sfeer van het gezin
blijft.
Schrijven over pedofilie heeft er toe bijgedra
gen dat de kmdersex is „ontdekt".
Elk kind speelt wel eens met de plasser. En
we zijn allemaal kinderen geweest
Toch roept menig moeder bij ontdekking van
zich aan lusten overgevend kroost m paniek
uit „Grote meisjes doen dat niet". Of „Jij
moet zeker plassen". Of: „Zie je nou wel dat
je het goed moet wassen, want dan jeukt het
niet meer".
Nog steeds is een zeventiergarige die met een
vijftienjarige naar bed gaat strafbaar. Vol
gens de wet wordt iemand beneden de zes
tien geacht niet zijn geslachtsdelen te (la
ten) gebruiken.
In het NVSH-rapport „Leeftijdsgrenzen in de
zedelijkheidswetgeving" staat dat we in de
wet van de leeftijdsgrens af moeten. En dat
er in de wet onderscheid moet worden ge
maakt tussen een gewenst en een opge
drongen intiem samenzgn. Onder dat laat
ste wordt in het rapport geen geslachtsge
meenschap met een kind verstaan dat daar
lichamelijk nog niet rijp voor is, want dan is
er sprake van mishandeling.
Schade
De NVSH vindt dat er alleen gestraft mag
worden als de schade voor het kind vast
staat Straffen in andere gevallen betekent
vaak schade berokkenen. Vooral als het een
verhouding betreft die het kind zelf erg
waardevol vindt, kan een verhoor bij de po
litie en de geschokte houding van ouders,
buren en onderwijzers hard aankomen. Een
traumatische ervaring.
Kinderen kunnen namelijk van volwassenen
houden.
Niet alleen bij kinderen wordt gemakshalve
de plasser weggedacht Hetzelfde gebeurt
bij bejaarden, gevangenen, zieken en idio
ten.
Een oudje dat nog wat wil, nou ja... Maar een
oudje dat nog wat kan, ojee...
Dat een lichamelijk gehandicapte ook wel
eens wat wil, is nog tot daar aan toe. maar
een geestelijk gehandicapte.En van ge
vangenen wordt verwacht dat ze zitten, niet
liggen.
Een seksuele revolutie? Vergeet het maar. Al
is Nederland vergeleken met de meeste an
dere landen een seksueel paradgsje. In
Zuid-Afrika is het rossen der rassen een
misdrijf. Een keurig in slaapzak verpakt
nummertje op het Griekse strand komt op
elf maanden gevangenisstraf te staan. En op
vermoeden van overspel met de vrouw van
een collega wordt in Cambodja een soldaat
een week aan een paal gebonden.
Daar ben je goed klaar mee.
Met dank aan: Walter Lverwctd en Lex ran
Maerssen ran het Instituut voor Klinische
en Industriële Psychologie in UtrechtAd
Kooyman van de VPRO in Hilversum; F rits
Wafelbakker van het ministerie van volks
gezondheid in Leidschendam en Ben Witte
ran het Nederlands Instituut voor Sociaal
Sexuologisch Onderzoek in Zeist.
««©©©©©ecta ©©©©©©©©©©g ©©©©©©©©©©g©©©©©©©©©©gt©©©©©t ««'.«^(«^««««^^^^{«^«^^©©©©©©«©©©©©©©©©©t©^