Terug naar de plaats van het misdrijf" ZATERDAG 22 DECEMBER 1979 de heren Franso Kirch en Brouwer. LEIDEN - Zelden of nooit zal een decennium zoveel verschillende bouwstijlen hebben opgeleverd als de jaren zeventig. Het leek erop alsof met de ontwikkeling van de wijkkolos Bijlmermeer aan het eind van de jaren zestig er onder bouwers en architecten een expe rimenteergolf uitbrak die nu, tien jaar later, nog steeds niet is uitge woed. Allemaal leuk en aardig, dat spelen en expe rimenteren met het uiterlijk van huisjes. Af en toe echter lijkt het er verdacht veel op dat door dat drukke gedoe iets over het hoofd werd gezien namelijk dat de toekomstige bewoners en passanten nog dertig, veertig, vijftig jaar met de resultaten van het geëx- perimenteer in hun maag zullen zitten. Want een andere befaamde kreet die uit de zeventigerjaren stamt, "inspraak"' dus, gagt hier niet op. In het stadium van plannen- maken komt er geen inspraak van welke toekomstige bewoner dan ook aan te pas om de doodeenvoudige reden dat die be woner dan nog niet bekend is. He't zijn de gemeente, de projectontwikkelaar, de aan nemer en (hooguit) de begeleidingscom missie van "burgers" die zich over de be stemming van een stuk drassig terrein gaan buigen. Vervolgens kan de architect aan het werk. Zoals het een goed architect betaamt is hij een kind-van-zijn-tijd, want hij speelt in op de wensen en mogelijkheden van de toe komstige bewoners. Je vraagt je af wie er eerder was, de kip of het ei? Het is niet in de laatste plaats de Leidse regio die de sporen van de experimenteerwoedè draagt. Het van oudsher zo befaamde groene hart van de Randstad werd de laatste jaren aardig bruingekleurd. Bij het verlaten van de jaren zeventig past dan ook een terugblik door architecten die hun steentje hebben bijge dragen aan de nieuwbouw van dit decen nium. Ietwat spottend zou je kunnen stellen dat de architecten J. Franso, J. Kirch en J. Brouwer terug gaan naar de plaats van het misdrijf. Merenwijk De Merenwijk, een vergaarbak van wat de af gelopen jaren aan bouwstijlen hebben voortgebracht. Rijtjeshuizen, rechte flats, "springerige" etagebouw, terrasflats, hui zen die schots en scheef gebouwd lijken te zijn en woonerven. Geen wonder dus dat een buitenstaander niet zelden verdwaalt als hij de ringweg goed en wel heeft verla ten. De officiële ingang van de Merenwijk is nog steeds de IJsselmeerlaan. Aan twee kanten van de brede asfaltweg staan rechte, hoge flatgebouwen met kleurige balkons, impo nerend of benauwend? "Groots" zo vinden de hh architecten eensgezind. Die eensge zindheid zullen ze bij praktisch alle te be zichtigen bouwwerkjes tentoonspreiden. "Echt herkenbaar als entree van de wijk". Rechts van de invalsweg beginnen de buur- ten-in-de-wijk. De bloemenbuurt (Klap roos) als vertegenwoordigster van de ele menten- ofwel seriebouw. Het standaard- produkt met variatiemogelijkheden, uit de tijd 1976 dat de fabrieken moesten om zwaaien van hoog- naar laagbouw. "Niet mooi", zeggen de architecten vergoelij kend, "maar je moet het zien in de tijd i het is gemaakt". Zouden deze eengezinswoningen van recenter datum afstammen dan zijn ze lelijk, "want nu weten we beter". Argumenten die een leek niet hanteert als het over mooi of lelijk gaat. Verder dwalend blijkt de Staversjolwerff een op z'n zachtst gezegd chaotische aanblik te geven. De ene kant is gevuld met flatterig uitziende hui zen. Aan de andere kant is ruimte gescha pen voor "de vrije kavel", een paar luxueu ze huizen waar van te voren blijkbaar wel inspraak voor de bewoners mogelijk was. Het zijn riante huizen geworden die zich met een diversiteit aan steentjes, luiken en muren van de buitenwereld weren maan "Het slaat nergens op, al dat individuele ge pruts. Die huizen hadden in een bos moeten staan, ze verdragen elkaar niet". Brouwen "Ik zou zulke huizen wel bouwen, het geeft tenslotte brood op de plank, maar als ze klaar zijn, sleep ik er niemand naar toe om te laten zien wat ik heb gemaakt. De optelsom van individuen strandt ervanaf Wildernis Terug naar de ringwegkiie als een slordig ge kapt pad door de wildernis leidt. Unaniem ontevreden tonen de architecten zich met de "beëindiging" van die hoofdweg door middel van een school. "Dat is geen ruimte beëindiging, je rijdt niet ergens op af. Vroeger was het altijd recht op een kerk af maar dit loopt gewoon dood". Het gesprek gaat dan over details: de kappen van het Hommelveld die zo afwijkend zijn, de Fakkelgras, typische eind-zeventigerja ren bouw, een gele steen die verwerkt is en die sjiel lelijk (grauw) zal worden. Lof wordt toegezwaaid aan de honderden premie koopwoningen die ook in de Merenwijk staan. Gesubsidieerde bouw zit volgens de heren soms beter in elkaar dan vrije sector, omdat premiebouw aan duizend-en-één voorschriften is gebonden. Daarom is de keuken in de vrije-sectorwoning vaak klei ner dan in de premiekoopwoningen. De witte terrasflats, die zoveel stof deden op waaien omdat er maar weinig mensen in willen wonen, kan ook weer het tevreden- heidsstempel meekrijgen. "Wel aardig als beëindiging; beter dan die ge kleurde armoedige balkons met een spijlen hekkie. "Het uitdrukkingsvermogen van architecten is onbeperkt, ze praten als een schilder over zijn model of als een ontwer per over zijn nieuwste collectie. Wat drome rig. Details aanwijzend waar een normaal mens nooit zou opkomen. Maar af en toe lijkt het erop alsof ze toch andere normen en maatstaven hanteren dan een ander. Kirch: "Als je over wonen praat, heb je het ook over de woonomgeving. En het is bijna altijd aantrekkelijk om bij voorzieningen als winkels té wonen. Zo'n uitbreiding bij voorbeeld als het Winkelhof (een winkelcen trum annex sporthal annex appartementen bijeen gestapeld, red.) is fantastisch. Dat mis je ook in de Voorhof, een nieuwbouw wijk die maar één functie heeft: wonenwo nen, wonen. Kinderen weten amper wat hun vader de hele dag uitvoert, die is weg. Werkt bij Shell, Estec of in Den Haag". Na het wegfilosoferen een terugblik op de Merenwijk: voor Brouwer, Krich en Franso een verhaal dat synchroon is aan hetgeen later bij de Voorhof ter sprake komt. "Zo lang je op de ringweg blijft is het goed maar anders.De ringweg brengt wat dui delijkheid aan in de grote chaos van aller hande bouwstijlen en huizen die kriskras lijken neergestrooid te zijn door een reus die zijn laars heeft uitgetrokken". Voorhof De tweede nieuwbouwwijk waar de drie ar chitecten hun commentaar op mogen ge ven is de Voorhof in Leiderdorp, als onder deel van het 3500 woningen tellende Bui tenhof. De Voorhof heeft veel van de Me renwijk weg, zij het dat in de eerstgenoem de wijk veel duidelijker de "stromingen" van de laatste paar jaar zichtbaar zijn. Geen flats. Geen keurige rijtjeshuizen. Schots en scheef liggen de huizen uitgesmeerd over het voormalige polderlandschap. Huizen die precies passend zijn voor het mo del-gezin van de jaren zeventig: pa, ma en twee kindertjes. Eventueel nog een hond. Een duidelijke reactie .op de rechte, hoge flats even vóór het Buitenhof. De architec ten, wijzend op de Bosdreef. "Want dat wil nou toch niemand meer." Opmerkelijk is ook dat bij nader inzien de bouw van flats helemaal niet zo ruimtebe- sparend is als men in vroeger tijden placht te denken. Een flat moet een bepaalde onbebouwde op pervlakte om zich heen hebben, wil ze op De Staversjolweg timaal worden verlicht. Ruimte waar an ders net zoveel mensen zouden kunnen wonen in laagbouw. In de Voorhof is het dus anders gedaan. De wijk is van te voren keurig ingedeeld, com pleet met een groen "hart" dat in een park uitmondt. Een luchtig beslag dus. Destijds kregen alle Leiderdorpse aannemers (het zijn er acht) een stukje van de gemeente om mee aan de slag te gaan. Daarbuiten werden drie kavels grond aan particulieren uitge geven. In eéri buurtje met vijftig woningen hebben tien opdrachtgevers gewerkt. Rommelig De gevolgen van die kleinschalige verdeling zijn duidelijk zichtbaar. Het is een 'romme lig' wijkje geworden, ook daarover zijn Kirch, Franso en Brouwer het roerend met elkaar eens. Het voordeel van de kleinscha ligheid vinden ze dat de Voorhof een heel herkenbaar wijkje is geworden maar "het is net een optelsom van ministeckwerk" aldus Kirch. "De totaalstructuur ontbreekt". Het zijn weer de details die de architecten tot tevredenheid stemmen. De binnenterrei nen bij de poortwoningen aan de rand van het wijkje, die zo zijn ontworpen dat de be woners elkaar nog eens tegen komen. De geverfde garagedeuren. Er wordt telkens gehamerd op het groen dat nog teveel zou ontbreken. "Nu is het nog niks. Moetje over 25 jaar eens kijken, dan is er meer groen dan bebouwing." Langs de Dwarswetering aan de buitenkant van de Voorhof staan tachtig woningwet woningen, tot volle tevredenheid van de ar chitecten. "Leuk, dat er nou ook eens wo ningwet langs de mooie plekken staat", wordt er gezegd over de in hoekjes en gaatjes gewrongen huisjes. En: "Je kunt zien op de manier waarop ze met hun tuin tjes omgaan dat ze het hier plezierig wonen vinden." Het woonerf. In een wyk als de Voorhof kan niemand er omheen. Het na deel van die straatjes waar de auto zoveel mogelijk wordt geweerd vindt Franso dat het de structuur van de w(jk onduidelijk maakt Franso: "Dat we in de zeventiger jaren het tuttige woonerf aanschaften heeft te maken met nostalgie. Het woonerf is dan ook een typische Hollands verschijnsel." De architecten voorspellen dat de verkave ling over een jaar of vijf helemaal wordt losgelaten om terug te gaan naar de recht hoek, de rijtjeshuizen in rechte straten. "Want hier zit toch geen grote gedachte ach ter. Het is: hier wat leuks, daar wat gezelligs, het heeft geen samenhang", zo besluiten ze het commentaar op de Voorhof. De opluchting, eenmaal weer op de Engelen- daal beland, is groot De rust die de rechte straten uitstralen doet weldadig aan. Ridderveld Het klapstuk van de bezichtiging is zonder een zuchtje twijfel de huizenrij in het Al- phense Ridderveld 2, in de volksmond toe passelijk 'de Chinese muur' genoemd. De muur duikt op bij het betreden van Ridder veld 2, aan de President Kennedylaan. Vol gens een bedenkelijk kijkende Brouwer heeft de muur als visie "maak een groot gebaar, dan komt de rest vanzelf Helaas is die "rest", de overkant bijvoorbeeld waar tradionele huizen staan, achterwege gebleven. De muur, die in verhouding bespottelijk klei ne raampjes kent. staat op palen en vormt een kwart cirkel. Lelijk vindt Brouwer hem vooral omdat de muur aan de binnenbocht zich naar binnen toe vernauwt. "Daardoor krijgt hij een afwerend karakter, terwijl het notabene de invalsweg van deze wijk is", oordeelt hij. De verrassing is compleet, want aan de andere kant van de muur, waar vanzelfsprekend wel ruimte is gelaten voor een groter glasoppervlak, staat en tweede ring. Een ring die zo stijf tegen de Chinese muur is aangebouwd dat de bewoners van de keuken in het ene huis pal de kamer van het tegenoverliggende huis inkijken. Daar komt bij dat voor de trappen, die de toegang vormen naar de huizen in de muur, zo wei nig ruimte is overgebleven dat ze ïj^elijk steil zijn. Ook voor iemand die geheel ge zond is van lijf en leden een kunst om die te beklimmen. Iedereen is er stil van. "Een autoritair pro ject", zo vindt men later. Van inspraak is dan ook geen sprake geweest Sta je hal verwege ,de ring en zie je dus noch begin noch het einde dan loop je de kans duizel ig te worden. Maar dat is misschien een kwestie van wen nen. De overige gereedgekomen huizen in Ridderveld 2 (2500 van de geplande 4000) kunnen nu alleen maar meevallen, een ver ademing zijn. Zoals de doodgewone pre miekoopwoningen aan het Loevestein, sympathiek omdat er eenvoudig middelen zijn gebruikt. Het Batenstein. een gebiedje waar woningen met plattedaken staan zoals die de laatste jaren weer veelvuldig wórden gebouwd. Bij de terugweg door Ridderveld 1 is het ver schil duidelijk. Aan dit nieuwere deel van Alphen, ontstaan in de jaren 50 en 60, is volgens de architecten de 'geestelijke lui heid van de ontwerpers' van de huizen af te schrapen. "Het totaalbeeld van Ridderveld één kan overal zijn, of het nou in de Bijlmer ofan Zoetermeer is." Wat dat betreft zitten er in de nieuwste wfjk stukken die de ont werpers hoop voor de toekomst geven. Die meer inspanning en zweet hebben gekost dan het simpelweg stapelen van etages op elkaar. De voorzijde van de "Chinese Muur" in de wijk Ridderveld 2 (Alphen aan den Rijn). De Voorhof in Leiderdorp: alles door elkaar gebouwd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 31