ZATERDAG 22 DECEMBER 1979 LEIDEN - We zijn de afgelopen tien jaar minder tele visie gaan kijken. Begin 1970 zaten gemiddeld per avond ruim vier miljoen Nederlanders voor de buis. De cijfers over 1978 spreken van een kijkdichtheid van 2,8 miljoen mensen. Als een paar Australische gedragswetenschappers gelijk hebben, dan is die teruggang in elk geval een bijdrage aan de geestelij ke volksgezondheid. Fred en Merrelyn Emergy van de Nationale Universiteit van Australië hebben na een diepgravend onderzoek namelijk vastgesteld dat geregeld kijken naar televisie een sociale ineen storting kan veroorzaken. Ook vervreemdt het indi vidu van zichzelf. Sterker nog, het echtpaar Emergy meent dat er zelfs een toestand kan ontstaan die erop lijkt, of die trouwe kijker ernstig hersenletsel heeft opgelopen. Een aardig citaat uit hun meer dan 200 pagina's tel lend rapport: „Van televisie wordt het meest ge bruik gemaakt door mensen die hun eigen psycho logische problemen willen ontvluchten en die zich het minst bezorgd maken over het gebeuren in de wereld. De kijker wordt geïsoleerd van de werkelij ke wereld. Een kijker kan zelfs nog enige tijd nadat hij het toestel heeft afgezet geen voeling hebben met de ware wereld. Een van de gevolgen op lange ter mijn is dat het gedrag van de kijker impulsiever en waarschijnlijk ook agressiever wordt". De vlag mag dus voorzichtig uit, want 2,8 miljoen is minder dan 4 miljoen. Maar de vraag is vervolgens gewettigd of de vlag maar liever niet halfstok moet blijven steken. Immers, het is de TROS die dan weer de grootste kijkdichtheid scoort, met Veronica er pal achteraan als goede twee de. De balans van tien jaar televisie bevat een paar voorspelbare posten. Het gevaar bestaat dat men die posten voor zoete koek aanneemt en ze niet even narekent. Dat gebeurt wel meer met balansen. Neem bijvoorbeeld dat begrip „ver trossing". Iedere media-on derzoeker zal vertellen dat na 1970 alle „oude" omroepen steeds meer vrijblijvende programma's in hun pakket gingen opnemen. Zuurtjes, waarop het zonder inspan ning vrolijk sabbelen Het is best mogelijk, maar het is nuttig om tenminste een blik te werpen op het programma aanbod van het seizoen 1970-1971, toen - volgens de overlevering - Hilversum nog niet zijn grote waarden van vorming zag aangetast. De KRO biedt in dat seizoen Jos van der Valks topper „Piste", „Cabaretaria", Tommy Coo per, „Daktari", „Advocaat Judd" en uiteraard „de Wre kers". Showgeweld De AVRO dan misschien? De keurige volgelingen van de dan nog levende Willem Vogt bieden veel showgeweld rond Frank Sinatra, Nana Mous- kouri en Sammy Davis jr. Op het Nederlandstalige slagveld treffen we daar de Mounties, Corry Brokken en Willeke Alberti en niet te vergeten Paul van Vliet elke maand. Gert en Hermien stonden ook geprogrammeerd. Dat is nu niet meer het geval. Maar dat is waarschijnlijk aan henzelf en aan hun bekering te wijten. De wegen van het opperwe zen zijn ondoorgrondelijk. Samenstellers van winter- programma 's moeten er re kening mee houden. De VARA was inderdaad aan het begin van het bijna ver scheiden decennium druk bezig met het verheffen van de verworpenen der aarde. Maar TROS-ajatollah Joop Landré wierp als het ware zijn schaduw al vooruit in het kamp van de bezorgde so ciaal-democratie. Het had in die dagen weinig gescheeld of de VARA had „Coronation Street", het epos van de uit zichtloze Engelse alledaags heid, ingeruild voor die enge Lucy Ball. Als ene 'mevrouw Spaan uit Zaandam niet in haar eentje en compleet met spandoeken voor „Corona tion Street" was gaan demon streren, was het er nog geko men ook. Maar zie het „pri maat" van de leden overwon en dan te bedenken dat Andrè Kloos in die dagen nog hoog en breed by het NW zat. Meubel De maten van vertrossing, ver vlakking, verveling zijn moeilijk aan te leggen. Maar de vervoering rondom het medium nam in de jaren ze ventig snel af. In advertenties in de dagbladen komt men in de eerste tijd nog wel eens sporadisch aanbiedingen van een „televisie"-meubel tegen. Als meubeldiscounten in die tijd een huiskamerinterieur afbeelden dan is duidelijk dat alle lijnen uit alle hoeken sa menkomen in één punt. En op dat punt staat het televisie toestel. Op die plaatjes zie je mensen nimmer naar elkaar kijken. Zij kijken allen tevre den naar het troostend elek tronisch oog in de hoek van de kamer. Om de mond speelt een glimlach van onthechting en tevredenheid. Het televisiemeubel verdween ongemerkt uit het Hollands interieur en taaleigen. De au- diotoren met zijn knoppen, zijn toeters en vooral zijn de cibellen nam de plaats in. Maar onderhuids speelde zich vooral in het protestants- christelijk deel der natie rond de vorige decennium wisseling nog een verwoede strijd af. Ooit was de film „des duivels prentenboek" ge noemd. Maar sinds de film projectoren zelfs op avonden van christelijke jongelingen verenigingen snorden, wilde en mocht het oog ook wat. Alleen, de televisie was zoveel dwingender, die bracht de beelden bij je in de kamer. Bescheiden behuisden moes ten er soms met veel zieles- mart zelfs het harmonium voor opruimen. Kater In het begin van de jaren zeven tig verscheen een boekje met de titel „Met een kater naar bed", waarin de later nog in de Tweede Kamer actieve so cioloog Pier van Gorkum brieven had verzameld van ontevreden NCRV-leden. Daarin kon men ontboeze mingen aantreffen als de vol gende: „Steeds weer erger ik mij eraan dat enkele overbu ren de televisie afzetten als de dagsluiting begint. Zou het niet wenselijk zijn dat gedeel te bijvoorbeeld direct na het nieuws of ervoor uit te zen den". Nederland ontspant en bidt nu eenmaal toen en nu vooral met de gordijnen "open en als nog ernstiger energie problemen ons ooit zullen nopen die gordijnen te slui ten, dan is afbraak van de on derlinge controle, die begon toen de spionnetjes van de raamkozijnen verdwenen, compleet. Het NCRV-beleid zelf werd in die tijd nog meer gewraakt en het is niet toevallig dat juist in 1970 als reactie de Evangeli sche Omroep werd opgericht. Interessant is dat in de door Van Gorkum gebundelde brieven het thema van de welvoeglijke kleding zo pro minent vertegenwoordigd is. Eén schrijft er. „Wilt u de mensen ook vragen zich be hoorlijk te kleden met een goede en degelijke stof waar je niet doorheen kunt zien?", en een ander: „We hebben ons vreselijk geërgerd aan die half naakte meiden die voor de tv dansten. En dat voor de NCRV, of moeten we die C maar weglaten". Wel, die half naakte meiden werden in de jaren zeventig geregeld helemaal naakte meiden (hoewel niet bij de NCRV!) en het merkwaardige is dat daarover nauwelijks deining van enige betekenis is ontstaan. Te meer merk waardig, omdat in 1967 de verschijning van een discreet blote Phil Bloom nog interna tionale tv-geschiedenis maakte en in het vaderland een bescheiden rel veroor zaakte. Treurigheid Rellen rond de televisie heeft het afgelopen tiental jaren niet veel geproduceerd. Maar komt dat door de treurigheid van het gebodene in Hilver sum en Bussum, of komt het door de treurigheid van het buitengebeurcn dat nauwe lijks of niet tot verontwaardi ging, boosheid of razernij in spireerde? Er zijn maar een paar rellen van allure geweest en al die keren vielen de progressieve om roepverenigingen in de prij zen. De grootste betrof de tweede Barend Servet-show van de VPRO op 14 december 1972. In deze show werd ge sold met alle vermoeide en door het vele toepassen uit- Door Han Mulder geloogde elementen waaruit tv-showtjes worden gefrut seld. Hoofdpersoon is de journalist Barend Servet, die in een soort paleis een inter view heeft met een oude, spruitjes reinigende dame, die verdacht veel op koningin Juliana lijkt In hun boekje „Aan die vuile viezerikken van de VPRO" geven Philip van Tijn en Ad Kooyman een uitgebreide analyse van de rel die volgde. Want een rel werd het, onder aanvoering van De Telegraaf en Van der Meyden als de schorre stem des volks. Het kwam zelfs tot een berisping door de toenmalige minister van CRM, de heer Engels, aan het adres van de VPRO, we gens majesteitschennis. Het is een van de weinige opval lende daden, waardoor deze bewindsman in de herinne ring zal voortleven. Een zeer omstreden besluit boven dien, orr\dat dit censurerende stuk volmacht met terugwer kende kracht niet zo vonden velen, mocht worden gehan teerd door een minister. Grap Eigenlijk is er onder het kopje „rellen" alleen over 1977 nog iets opmerkelijks te melden. Het ging om drie gevallen en allemaal betrof het VARA- programma's. In het voorjaar stond de politie op de achter ste benen toen in „Hoe be staat het" een grap werd ge maakt over steekpenningen, die Amsterdamse ooms agent gretig zouden accepteren. In november oogstte een liec^e doorspekt met vloeken in Sonja's Goed Nieuws Show veel verontwaardiging. En op het einde van 1977 poogden inwoners van het Veluwse dorpje Putten te verhinderen dat er een documentaire zou worden uitgezonden, die handelde over de deportatie van 600 Putten se naar Duitse concentratie kampen als represaillemaat regel voor een gepleegde aan slag. De documentaire werd overigens wél uitgezonden en de opwinding verdween even snel als zij gekomen was. Taboes werden veelvuldig doorbroken. Dat wordt door de critici van de televisie in dit decennium nog al eens vergeten. Seksualiteit werd hierbij misschien nog wel het meest van besmuikte achter- baksigheid ontdaan. „Open en Bloot", de serie van de VARA, durfde heel direct over sex en sexbeleving te in formeren, zonder dat men verviel in een soort nieuwe zakelijkheid, die geen ruimte zou laten voor emoties. Wie zich herinnert hoe presenta tor Joop van Tyn zuinig en geaffecteerd het gemeenzame woord voor de geslachtsdaad uitsprak, realiseerde zich op eens dat nette mensen een dergelijke handeling ook beoefenden. Al weer een re den om de afdelingschef of de dominee wat onbevangener tegemoet te treden, dacht menigeen. In het verlengstuk van informa tie over toegepaste seksuali teit vielen vele programma's over homofilie, pedofilie, abortus. De programma's boekten ho ge kijkcijfers en de waarde- Hierbij deed zich overigens wel een moeilijkheid voor. Praten over door de samenle ving niet aanvaarde zaken vergt mensen die er over wil len praten. In een programma van Koos Postema over pedo filie was het nauwelijks mo gelijk om iemand te vinden die over zijn of haar gericht heid wilde praten. Televisiedrama De jaren zeventig waren de ja ren van de opkomst en bloei van het Nederlandstalig tele visiedrama. Niet iedereen zal bij deze constatering staan juichen en men zou er met enige kwaadaardigheid ook best een vorm van vertrossing in kunnen zien. Er waren de televisiebewerkingen van be staande literatuur („De klop op de deur", „De stille kracht", „Merijntje Gijzen", „Een mens van goede wil", „Het dagboek van een her dershond") en er waren spe ciaal geschreven series zoals „Waaldrecht". Bij veel pro- dukties speelden eigen be perkt regisserend kunnen en het uiterst schaars voorhan den zijnde Nederlands ac teurstalent de makers danig parten. De Nederlandse to neeltraditie springt altijd zo voorzichtig met spelden om dat men dichtbij of ver altijd luid een woord kan horen vallen. De wildgroei van de kwissen dragen we straks mee de tach tiger jaren in. De Ronnen, de Miesen, de Fredden en hun onderlinge inwisselbaarheid. Model voor de kwis van de ja ren zeventig staat de Willem Ruis-show. Het basisgegeven is de totale vernedering van de deelnemers voor het kij kend publiek. Naarmate de kwis vordert, gaan de partici panten aan een vorm van zinsbegoocheling lijden. Ze zyn tot alles bereid De zoen van Willem accentueert de volstrekte onderwerping van de deelneemsters. Een jour nalist die ooit had deelgeno men, repte van de zorg waar mee het op band opgenome- ne. wordt gemonteerd. Zo wordt consequent elke kwinkslag of snedige opmer king van de kandidaten weg gesneden, alleen de grollen van Willem blyven. Het is een variant op het oerge geven dat bij het vrolyke reisje met de touringcar ook maar een van de passagiers de leukste kan zijn. Wie deze naar de kroon steekt, wordt afgemaakt, by voorkeur door de medepassagiers. In het ge val van de Ruis-show is er een extra accent. Willem heeft grote prijzen te verdelen. Hij gooit zijn kwartjes in het wa ter en de deelnemers buitelen over elkaar heen, zoals des tijds de duikers in Port Said, als er weer eens een schip met kolonialen langs voer. Apostolaat Oude. onaantastbare reputaties sneuvelden in de jaren zeven tig. Vooral in de sfeer van de actualiteitenrubrieken. „Brandpunt" werd een soort journalistiek apostolaat. „Achter het Nieuws" bleef toen Wigbold ging en werd een van de eerste kibbelcolle- ges bij de VARA. Er zouden er vele volgen. Daarentegen zag men op gespecialiseerd jour nalistiek terrein een paar nieuwe voortreffelijke initia tieven „Den Haag Vandaag" ontwikkelde zich tot parle mentaire actualiteitenrubriek van zeer grote klasse. De „Alles is anders"-show van Aad van den Heuvel bleek een gelukkig samengaan van informatie en entertainment met de media in de hoofd rol. Het NOS-journaal besteedt sinds de komst van hoofdre dacteur Ed van Westerloo geen aandacht meer aan het klootschieten in Heythuizen Maar een van de laatste jour nalistieke stuiptrekkingen van zijn voorganger betrof het onzalige idee om allerlei juf frouwen en meneren van bui ten het journaal te laten voorlezen. Eugenie Hcrlaar, een van het dappere clubje, zei bij die gelegenheid: „De kinderen, een zoon van vijf jaar en een dochter van zeven, zijn nu zo oud dat ik wel tyd voor het journaal kan vrijma ken". Die vrye-tydsbesteding duurde gelukkig niet lang. De jaren zeventig waren nog re delijk in kaart te brengen Het rommelde in het media we reldje. Er werd wat geschud en geschuffeld, maar alles bleef wezenlijk op zyn plaats Maar de kabels gaan in de grond en de satellieten in de lucht En dan is er nog regio nale omroep en viewdata en teletekst. De Batavieren kwamen by Lo- bith ons land binnen en de Luxemburgers by Sluis. Maar wat heerlyk voor Carol Enkelaar dat hij straks niet HM er mat die KNVB hoeft te onderhandelen, omdat mees ter Dake dat misschien voor hem doet En wat fijn dat de uit-knop op het tv-toestel van de jaren tachtig in elk geval niet van een sponsor afhankeiyk SsSiSSlSlSlSlSlSl Si»i2i2iS>(S52lS5Si5i 3:2! Si 5i55i55SiSsSlS535Si5iSi>»i»5Si>?»i57»5>sS5Si5SlSsSi»}»s»5»5S^»jSj5j>}S15}>,>s,s,>55,5,5,5,5,5,5,2

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 27