Krachtig pleidooi voor verdergaande oecumene M Meubelfabriek Oisterwijk Surinaamse kerk legt vinger op zere plekken Daar zijn waar de overheid niet kan of wil komen Leidse groep schrijft Nederlandse bisschoppen Scheiding vaak zinloos oecumenische proefpolder Th utrecht ■■■MH Voor een feestelijke kennismaking met al onze nieuwe modellen VRIJDAG 21 DECEMBER 1979 Veel ontwikkelingsprojecten in Suriname mislukken omdat mensen ontbreken om ze uit te voeren. De trek van dui zenden Surinamers naar Ne derland is een van de belang rijkste oorzaken. Tot die conclusie kwam een vier In tegenstelling tot de over heid, die in het groot werkt, zijn de particuliere (kerkelijke) or ganisaties in Suriname bezig met kleinschalige projecten. Zij komen ten goede aan de „basis". Daar vindt men ook de minst bedeelden. dagen durend beraad in Pa ramaribo over de plaats van de particuliere (kerkelijke) organisaties in de ontwikke ling van dit land. Tot nu toe wordt aan dat probleem in Suriname on voldoende aandacht besteed. Ook de kerkelijke" organisa ties moeten hieraan meer voorrang geven, door voor lichting en door opvang van retour-migranten in de vorm van projecten. Vast staat dat de kerkelijke or ganisaties een belangrijke rol vervullen. Zij besteden hun geld ook goed, namelijk aan of dichtbij de basis. De over heid bereikt de basis moeilijk en op een veel later tijdstip, zo constateert het deze week uitgekomen kwartaalblad Suriname-Zending van de Evangelische Broederge meente in Zeist. Meestal doet de overheid groot schalige dingen. Zoals de ontwikkeling van West-Suri- name. "Een gigantische, voor discussie vatbare onderne ming, die, als ze lukt, pas over ettelijke jaren voordelen zal opleveren, afgezien dan van de werkgelegenheid op dit moment". Corrigerend Particuliere organisaties ko men met kleinschalige pro jecten, die snel gerealiseerd kunnen worden en direct ten goede komen aan de minst bedeelden. Een voorbeeld is het binnenland, waar zowel het onderwijs als de gezond heidszorg vrijwel geheel in handen ligt van zending en missie. "Voor de kerken (zen ding en missie) geldt dat zij daar behoren te zijn waar de overheid niet kan of wil ko men. Hun werk is niet alleen aanvullend, maar ook kritisch en corrigerend. Het legt de vinger op zere plekken". Al dus het blad Suriname-Zen ding. De overheid zal echter meer openheid moeten betrachten dan tot nu toe het geval is ge weest. De organisaties tasten nog te vaak in het duister over de richting van het over heidsbeleid en over de moge lijkheden om er concreet aan deel te nemen. Een suggestie op het beraad in Paramaribo was om een in stituut in het leven te roepen voor samenwerking, admi nistratie, planning, docu mentatie, informatie, onder zoek en training en begelei ding van beroepsmensen en vrijwilligers. Het zal nog wel even duren voor zo'n insti tuut er is. De kerkelijke bu reaus zijn intussen zeker be reid handreiking te verle- "De kerken zitten niet stil, maar ze hebben nog veel voor de boeg", schrijft Suriname- Zending. "Ontwikkelings gelden kunnen meewerken ten goede, mits ze verant woord en doordacht worden gebruikt". (Van onze redactie geestelijk leven) LEIDEN - Een groep van merendeels gemengd gehuwden - vanuit Leiden ontstaan en 22 in getal - schrijft in een brief aan de Nederlandse bisschoppen, zich ernstig zor gen te maken over de voortgang van de oecumene. De leden van deze groep ontmoeten elkaar sinds 1967 maandelijks om samen een weg te zoeken naar een ge zamenlijke geloofsbeleving en kerkgang. Hadden zij die steun bij elkaar niet gevonden, dan zouden velen van hen het contact met de kerk hebben verloren. dentenecclesia gegroeid. In deze geloofsgemeenschap voelt de groep zich thuis. Schijneenheid "Wij ontkennen niet dat er ver schillen bestaan, maar zij worden binnen een hecht samenwer kingsverband gemakkelijker be spreekbaar. Er is een nieuwe ge meenschap gegroeid over de kerkgrenzen heen. Deze gemeen- De officiële kerken, ondertekenaars, weten met de gemengd gehuwden nog steeds geen raad. Evenmin is er vol doende begeleiding bij de ge loofsopvoeding van de kinderen. Niet toevallig is er dan ook aan het eind van de jaren zestig een nau we relatie ontstaan tussen de re formatorische studentenge meenten en de rooms-katholieke studentenparochie. Hieruit is la ter de oecumenische Leidse stu- schap - vrucht van het geloof in Christus - is voor ons tegelijker tijd een opdracht het begin van een wereldwijde beweging van menselijke verbondenheid, waartoe het evangelie ons op roept". De 22 briefschrijvers zijn tot het be sef gekomen dat de kerk van Christus aanzienlijk meer omvat dan wat de afzonderlijke kerken hebben te bieden. Voor hen bete kent oecumene daadwerkelijk de ontmoeting met medegelovigen. De ecclesia is geen nieuwe kerk, maar vóór alles een oecumeni sche ontmoetingsplaats. Op grond van die ervaringen voert de groep in haar brief aan de bis schoppen een krachtig pleidooi voor verdergaande oecumeni sche ontwikkelingen. De 22 zijn bang dat de Nederlandse bis schoppen straks - op de bijzon dere synode in Rome - met de paus slechts zullen komen tot een bevestiging van de traditionele rooms-katholieke kerkopvattin gen. Zij vrezen dat er een schijn eenheid tussen de bisschoppen van komt. "Daarmee lijkt de on rust dan bedaard. Maar het te gendeel is waar, want de levens kracht van de oude stam wordt aangetast als u het jonge hout af kapt". "Als u de geloofsvrijheid aan banden legt, kan de kerk zich niet langer meer vernieuwen en zal zij verstarren". Verdraagzaam De groep meent dat de machts structuur van de kerk het riskant maakt om voor eigen overtuiging uit te komen. Door met nieuwe vormen te werken loopt men de kans buiten de gemeenschap van de kerk te worden geplaatst. De briefschrijvers vragen de bis schoppen, verdraagzaam te zijn tegenover mensen met een sterk verlangen naar vernieuwing en verbroedering. "Het is gemakke lijker, binnen het veilige kader van de traditie te blijven. Het is een uitdaging voor de eigen over tuiging, steeds nieuwe ontmoe tingsplaatsen te zoeken, omdat daar duidelijk wordt wat wezen lijk en wat bijkomstig is". Het uitvaardigen van allerlei ver boden acht de groep niet zinnig. Verboden kunnen berusten op vooroordeel, zijn harteloos en discriminerend en zelden effec tief. "Wij zijn blij in deze tijd te leven, die zulke ongekende mo gelijkheden biedt en waarin zo veel voortreffelijke mensen ons tot voorbeeld zijn", zo besluit de brief. Tot de ondertekenaars behoren en kele wetenschappelijke mede werkers aan de Leidse universi teit, de hervormde universiteits predikant J. A. Eekhof, de Leidse architect T. W. Mulder, de Noordwijkse apotheker C. P. Scholten en de rooms-katholieke pastor J. A. A. van Well te Leiden. In de stad Utrecht bestaat een plan een "oecumenische proefpolder" op te zetten. Honderd leden van verschillende kerken zullen zich een jaar lang, op zekere afstand van de vertrouwde gang van za ken in eigen kerkelijk milieu, verdiepen in een gemeenschap pelijke geloofsbelevingZij willen het christen-zijn met mensen uit andere kerken praktisch beoefe nen en her-ontdekken wat voor de kerk wezenlijk en onontbeerlijk is en wat in de eigen kerk naar de achtergrond is verschoven. Het plan is een initiatief van de ste delijke Raad van Kerken, een samenwerkingsverband waarin vertegenwoordigers van de mees te kerken elkaar elke maand ont moeten, van rooms-katholiek tot remonstrant, van baptist tot vrij- katholiek. De hervormde predi- kent J. Irik vertelt in het blad "Saamhorig" van de Nederland se Raad van Kerken dat deze mensen - meestal gekozen uit de kring van oecumenische voor trekkers - door hun regelmatige contacten ontdekken hoezeer christenen uit verschillende rich tingen toch "geloofsverwant" zijn aan elkaar en hoe zinloos en ver ouderd allerlei kerkelijke ge scheidenheid is. Bij die positieve ervaring voegt zich dan telkens de negatieve dat er in de praktijk zo weinig van echte interkerkelijke toenadering en oecumenische samenwerking te recht komt. De "basis" kijkt meestal niet verder dan de eigen kerkgemeenschap. De oecumene is op z'n retour, zeggen de tegen standers voldaan. Daarbij komt nog dat vrijwel alle kerken met dezelfde noden wor stelen: teruglopende ledentallen, financiële tekorten, uitdunning van het korps vrij gestelden, af sto ting van kerkgebouwen, toene mende vermaterialisering en ver trossing. Men zou vanuit zo'n plaatselijke Raad van Kerken die noden gezamenlijk willen aan pakken, maar in feite is ieder op eigen houtje bezig met datzelfde gevecht tegen diezelfde vijanden. Offer Dié ervaringen brachten de Utrechtse Raad van Kerken tot bezinning op het wezenlijke van het gemeente-zijn, zoals dat in de bijbel wordt getekend. Vooral be paalde delen in de brieven van de apostel Paulus hebben de leden van de raad aan het werk gezet. Daaruit is het idee van de proef polder voortgekomen. De honderd kerkleden die aan dit project gaan deelnemen komen onder andere uit de Rooms-Ka- tholieke kerk (30). de hervormde gemeente (ook 30), de gerefor meerde kerk (20) en de remon strantse gemeente (6). Voorwaar de voor hun medewerking was dat zij van hun eigen kerk houden en het een offer vinden om zich voor een jaar uit het eigen kerke lijke bedrijf terug te trekken. Zij zullen zich nu een jaar geheel richten op een gezamenlijke bele ving van geloof, hoop en liefde, op toepassing van een nieuwe le vensstijl in de werkelijkheid van alledag. Na dit jaar komen zij met hun ervaringen weer voor de eigen kerk beschikbaar. De Utrechtse Raad van Kerken verwacht dat de deelnemers in ei gen kerk een nieuw stuk inspira tie zullen inbrengen. Het zal een echt-kerkelijk leven kunnen sti muleren en het zicht op elkaar, als delen van de ene kerk van Chris tus, kunnen verduidelijken. •-c ^HÊTlU Pastor Van Well(rk) en dominee Eekhof (hervormd universiteitspredi kant). Met twintig anderen vragen zij de Nederlandse bisschoppen, ver draagzaam te zijn tegenover mensen met een sterk verlangen naar ver nieuwing en verbroedering. Synode in Rome. De bijzondere synode van de zeven Nederland se bisschoppen, die op 14 januari in Rome begint, heeft als thema: "Het uitoefenen van de pastorale arbeid van de kerk in Nederland in de huidige omstandigheden, opdat de kerk meer als gemeen schap naar voren komt". Bis schop Möller van Groningen en bisschop Simonis van Rotterdam hebben gisteren in Utrecht de voorlopige agenda, waaraan de paus zijn goedkeuring gaf, gepre senteerd. Ter plaatse zal de defi nitieve agenda worden vastge steld. Er zijn drie hoofdpunten: de kerk als volk Gods (welke gestalte moet een veelvormige kerk heb ben en wat zijn haar grenzen?), de samenwerking van allen die in het pastoraat werkzaam zijn (bis schoppen, priesters, religieuzen en leken) en een aantal onderde len van het kerkelijke leven, zoals de eucharistie als centrum van eenheid, de liturgie, de catechese en oecumenische activiteiten. Voorzitters van de synode zijn kar dinaal Willebrands en kardinaal Danneels van Antwerpen. Bisschop Bluyssen van Den Bosch betreurt in een mededeling aan zijn pastores over de gisteren bekendgemaakte voorlopige agenda de korte tijd van voorbe reiding voor de komende syno de. "Er is geen tijd voor een zo breed overleg dat het grote be lang van de synode ten volle recht kan worden gedaan". Priesters. Ongeveer één-derde van de studenten die in de jaren 1967 tot 1978 afstudeerden aan de rooms-katholieke theologische hogescholen in Amsterdam Utrecht, Tilburg en Heerlen is priester geworden. Dat blijkt uit een onderzoek dat de vier scho len onder hun vroegere studen ten hebben gehouden. Volgens professor R. van Rossum, rector van de Heerlense hoge school, kan dit onderzoek de Ne derlandse bisschoppen goede diensten bewijzen tijdens de ko mende synode in Rome als ook de priester-opleiding ter sprake komt. Zijn eigen school (Heerlen dus) scoort in het onderzoek het hoogst 57 procent van de onder vraagden is priester. Van Rossum zei met dit resultaat erg gelukkig te zjjn. Zijn school wordt name lijk niet erkend door bisschop Gijsen van Roermond. Die heeft in Rolduc-Kerkrade een apart seminarie opgericht. Het ongerzoek onthulde ook dat 46 procent van de afgestudeerden gehuwd is. Voor Heerlen ligt dat percentage op 26. ADVERTENTIE 12 jaar garantie ongekende service geloogd volgens voorzien van oud recept brandmerk. Berkel (ZH), Noordeindseweg 116, tel. 01891-4670.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 17