Grappig zijn kunt ge niet leren
vandaag
toegelichtI
Olympische Winterspelen
uitvoerig op televisie
[j^lgrogrammai
11
11
Perfecte
Poolse
pantomime
Jaring Walta groots
in vioolconcert Mozart
DONDERDAG 20 DECEMBER 1979
HILVERSUM (ANP) - De
NOS zal veel televisie-uit
zendingen verzorgen van
de Olympische Winter
spelen, die van 13 tot en
met 24 februari in de Ame
rikaanse wintersport
plaats Lake Placid worden
gehouden. In totaal zal de
NOS 51 uur televisie, ver
deeld over 35 reportages
wijden aan dit sporteve
nement.
Met enkele uitzonderingen zullen
alle uitzendingen in de namiddag
en vooravond en na afloop van
het avondprogramma vallen.
Daarbij wordt er naar gestreefd
de schaatsreportages in principe
zoveel mogelijk rechtstreeks op
het scherm te brengen.
Dat gebeurt zeker met de ijshoc-
keywedstrijden van Nederland
tegen Rusland, Japan en Polen,
die door de tijdsverschillen rond
middernacht gespeeld worden.
Omdat de ijshockeycompetitie al
op de dag voor de officiële ope
ning begint zal op 12 februari de
Joan Haanappel
wedstrijd Nederland-Canada
worden uitgezonden. Die dag
wordt van 18.00 tot 18.30 uur ook
een samenvatting gegeven van de
dan gehouden sprintkampioen
schappen schaatsen in West-Al-
lic.
Van diverse evenementen die op
voor ons land zeer ongunstige
uren worden gehouden, zullen de
volgende middag samenvattin
gen op het televisiescherm ko
men. Dat geldt onder meer voor
een aantal ijshockeywedstrijden,
voor het kunstrijden en voor de
sluitingsceremonie.
De NOS-televisie-equipe voor de
winterspelen bestaat onder lei
ding van Martijn Lindenberg uit
Joan Haanappel (kunstrijden),
Herman Kuiphof (skiën), Mart
Smeets en Leen Pfrommer
(schaatsen), Frans Henrichs en
Hans Kiviet (ijshockey), Kees
Jansma (skispringen, ijshockey
en algemene verslaggeving) ter
wijl Henrichs ook het bobsleeën
voor zijn rekening zal nemen.
Als aanloop tot de winterspelen zal
de NOS-televisie ook een vijftal
voorbeschouwende program
ma's uitzenden. Het eerste daar
van zou gisteren op het scherm
komen maar is door de kamerde
batten naar een nader te bepalen
datum verschoven. De laatste
vier uitzendingen zijn op 30 ja
nuari, 2, 6 en 10 februari.
PARIJS-de aanwezigheid van Brigitte Bardot kan nog steeds in
belangrijke mate het succes van een televisie-actie vergroten. De
vroegere filmster bezocht dinsdag de Franse televisiestudio's om
mee te werken aan een programma dat de wreedheid van mens
tegen dier aan de orde wil stellen.
Noord-Nederland nog niet door de knieën voor Urbanus van Anus
ENSCHEDE (GPD) - Urbanus van Anus in één adem:
„Grappig zijn kunt ge niet leren. Ge wordt ermee geboren.
Ik was op de kleuterschool al de grappigste van heel de
klas. Dan ga je werken en ben je de grappigste van heel de
fabriek. Op mijn dertiende wilde ik al artiest worden.
Maar wat? Ik dacht tekenaar of schilder. Mensen die zelf
niet konden tekenen vonden mijn tekeningen mooi".
,Jk ben op de tekenschool gekomen. Ik wou geen Latijn. Grieks, aardrijks
kunde en geschiedenis leren, omdat ik het niet nodig had voor later. Ik
wou er mijn geheugen niet mee moe maken. Als de pater aan het vertellen
was wat Clovis had gedaan zat ik ventjes te tekenen. Dan kreeg ik slaag
als loon. Maar ik gevoelde me vrij, dat ik ventjes had kunnen tekenen
terwijl hij over Clovis had zitten zwammen
Tcch zocht ik een andere weg om
mijn ideeën naar buiten te bren
gen. Ik ben ze gaan opschrijven in
de vorm van liedjes. Uit de klas
stelde ik groepjes samen. Dat
groepje moest een naam hebben. -
Ik noemde het Anus, gewoon van
achterwerk. De meeste mensen
vonden het flauw. Die groepjes
kwamen dan ook niet van de
grond. Het enige wat prettig was
was het opstellen van dat elek
tronische instrumentarium en
het weer afbreken na afloop. Al
les daartussen was niks. Ik moest
die liedjes dan maar aankondi
gen. Zo kwamen we toch stilaan
in een artiestenmilieu terecht. Ze
zeiden: wat jij vertelt is wel leuk,
maar het hele zootje gaat de mist
in als het speelt. Het is een ketel
troep"
„Op een keer kreeg ik een uitnodi
ging. Ik zei: het groepje bestaat
niet meer. Nou, zeiden ze, dan
komt gij toch alleen. Zo begon
het. In het begin lagen de grap
pen tien minuten uit elkaar. Maar
op het laatst had ik meer te doen
dan de gevestigden. Het was vre
selijk nieuw. Ik zorgde er heel erg
voor dat ik niemand imiteer
de.
De kritiek was zeer sceptisch. Het
was platvloers en goedkoop. Ze
vonden het vreselijk dat de men
sen ervoor te hoop liepen. Pers en
radio gingen zich pas voor mij in
teresseren omdat de zalen altijd
maar bomvol waren. Toen heb ik
meegedaan aan een humorfesti
val in Heyst, dat is bij ons zoiets
lijk Delft in Nederland. Ik was de
minst slechte en kreeg als belo
ning een aanmoedigingsprijs van
10.000 franken. Het enige waar
over gesproken werd was Urba-
„Naar aanleiding, daarvan meldde
zich Omroep Brabant. Die zender
is in heel België te ontvangen.
België is een notedopje. Als ie
mand een scheet laat hoor je het
in de Ardennen. Het was life van
uit een cafeetje in een dorpje. In
dertijd werd er een wedstrijd ge
houden voor papegaaien. Wiens
papegaai het langst aan één stuk
kletste kreeg een prijsje. Maar
met al die mensen en dat geklap
werden die beesten zenuwachtig
en deden van schrik geen bek
meer open. En die eigenaren
maar jammeren. Thuis doet ie al
tijd zo z'n best. Daar op die plek is
dat sarcasme in mijn humor ge
boren"
„In Noord-Nederland kennen ze
me niet zo. In het Noorden zijn ze
meer introvert. Dat was in het be
gin een harde dobber. Vanwege
de lach kan een programma in het
Zuiden best twintig minuten lan
ger duren dan in het Noorden.
Terwijl ik geen woord méér zeg.
In het begin dacht ik ik ga hier af
als een ballon. En ineens stonden
ze allemaal recht. Ik denk wat is
dat hier nu. Ze staan recht. Zijn
de stoelen ineens allemaal stuk?
En achteraf hoorde je, dat ze de
boel hadden afgebroken. Wat, zeg
ik, de boel afgebroken? Ik dacht
dat ik in het wassenbeeldenmu
seum stond te kletsen.
„Ik zit nooit aan een schrijftafel. Bij
mij zijn de liedjes de rustpauzes.
Urbanus van Anus: "Ik was op
de kleuterschool al de grappigste
van heel de klas"
op adem kun
nen komen van het lachen. Als er
een grapje in me opkomt steek ik
het erbij. Wordt er gelachen dan
blijft het, wordt er niet gelachen,
dan vliegt het eruit. Zo wordt de
ruimte tussen de liedjes die ik
volpraat steeds groter. De liedjes
zijn na anderhalf jaar versleten,
maar de conference is tot acht
minuten uitgedijd. De oudste
spullen laat ik er af en toe uit. Na
verloop van twee jaar heb ik een
tamelijk vernieuwde show".
„De meeste critici vonden mij
vroeger slecht. Nu vertikken ze
het om te komen. Maar intussen
heb ik mijn vak geleerd. Ze weten
hoe ik mijn sarcastische en sadis
tische humor bedoel, ouderen
vinden dat er om zelfmoord, jo
den en invaliden niet gelachen
mag worden. Maar ik heb intus
sen geleerd, dat medelijden het
ergste is wat je iemand kan aan
doen.
Eén
LEIDEN - Gewoonlijk vervagen
indrukken na een bepaalde pe
riode weer, om zich later alleen
in een déja-vu-situatie weer aan
het bewustzijn te manifesteren.
De indrukken, die echter gister
avond werden opgedaan in de
Leidse Schouwburg bij "Het
Gevecht" van Marivaux, be
werkt door het pantomimethea
ter van de internationaal zeer
bekende Henryk Tomaszewski,
zullen nimmer meer in de verge
telheid wegzinken.
Zo'n gracieuze bundeling van vol
strekt geperfectioneerde bewe
gingen, gekoppeld aan de mu
ziek van Handel en Purcell en
gevat binnen een kelk van oog
verblindende, sfeerbepalende
decorstukken, leidt onont
koombaar naar deze lyrische be
schrijving, waar de voorstelling
meer dan recht op heeft. De tot
in de kleinste details uitgeba
lanceerde bewegingen van dit
pantomimetheater, naar een
onwezenlijke graad van perfec
tie geleid door Tomaszewski,
hielden de aandacht van het
publiek van begin tot eind ge-
Tomaszewski's pantomimetheater
vangen. Ook de "nagespeelde"
muziekstukken verlengen die
indruk op meer dan meesterlij
ke wijze.
Ewa Czekalska en Ewa Graboska
als de prinses en Marck Oleksy
als de prins bewegen zich op zo'n
verfijnd artistiek niveau, dat
het aanvankelijk moeite kost je
ais toeschouwer met de kunstui
ting te identificeren. Er wordt
met "Het Gevecht" zo'n onwe
zenlijke graad van intimiteit
bereikt door de volstrekte inge
togenheid, waarmee de dansfi
guren in de totale choreografie
van Tomaszewski zijn verwe
ven, dat het slechts na enige tijd
lukt het uitdrukkingsniveau
van deze kunstuiting te bevat
ten.
De decors en de prachtige kos
tuums werden, evenals de mas
kers en de pruiken, vervaardigd
in het "Wroclawski Tcatr", waar
men ook over veel artistiek ta
lent moet beschikken. De cen
trale vraag in dit rococo-getinte
stuk of de ontrouw door de man
dan wel door de vrouw in de we
reld wordt (werd) gebracht
krijgt binnen de interpretatie
van Tomaszewski een retorisch
karakter.
Het enthousiaste publiek schonk
het uiterst begaafde pantomi
metheater gisteravond een
langdurig ovationeel staand
applaus. De enige dissonanten
tijdens de avond waren de tl-
balken van de toneelverlich
ting, die al ontstoken werden
voordat het doek zich voor de
tweede maal sloot.
BERT KOEKEBAKKER
LEIDEN - Mozarten Mahler zijn twee uitersten dieeigenlijk nauwelijks in
één programma zijn te verenigen. Het was goed dat er een pauze was na
de grootste vertolking die Jaring Walta gisteravond in de Stadsgehoor
zaal gaf van Mozarts Vioolconcert in G KV 216. Het was de impressie van
een warme en spontane muzikaliteit, van een vreugdevol musiceren,
vervat in een prachtig opbloeiende viooltoon en een gave techniek.
Dat het Residentie-Orkest niet in alle opzichten meeging, was niemand
kwalijk te nemen. Dirigent Alain Lombard. vernan n
geworden en had de reptities niet kunnen bijwonen, 's Avonds kon hij
dus nauwelijks iets anders doen dan te zorgen dat alles in "het reine"
bleef. Het werd daarom een nauwgezette, bijna brave ondersteuning, die
echter weinig geïnspireerd klonk. Jammer voor Jaring Walta, die wij in
dit opzicht meer hadden gegund.
Nog doordrongen van de warmte die Mozart achterliet, zette men zich tot
luisteren naar de "zesde" van Mahler, die de oogst van het voorafgaande
wegvaagde. In die zin dat deze klankcxplosies werkten als een ploeg die
geen ruimte meer liet voor wat fijner afgestemde muzikale gevoelens.
Het is geen degradatie van Mahler, wel een aantonen dat er een wereld
van verschil ligt tussen deze twee componisten.
Het werd duidelijk dat in deze vertolking dirigent Lombard centraal
stond. Uiterste discipline binnen het orkest is men van hem gewend.
Daarbij liet hij vooral in het eerste deel een mooi genuanceerde frasering
horen. In het verdere verloop van deze symfonie van uitersten toonde hij
zich in zijn element. Toch kon men zich niet aan de indruk ontrekken dat
andere is dan die van Alain Lombard,
a al haar dynamische verscheidenheid
i verheven bouwwerk met grote span-
liet ontroerend, omdat hij in diepste
de gevoelswereld van Mahler
Dc dirigent volgde de partituur
en het geen hij creëerde was eer
ningen Indrukwekkend maar r
en afstand hield tot de emoties van de componist
BEP RIJN DELS
NEDERLAND 1
18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.30 - Sesamstraat (NOS)
18.45 - Paspoort, voor Turken (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Kerstmis '79, kerstliedjes (KRO)
19.45 - De Zwarte tulp (La tulipe noire), speelfilm (KRO)
21.37 - Journaal (NOS)
21.55 - Den Haag vandaag (NOS)
22.20 - Het programma met de MAP (NOS)
23.15 - Journaal (NOS)
NEDERLAND 2
18.00 - Nieuws voor do
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - De TROS Top 50 (TROS)
20.00 - Journaal (NOS)
20.27 - Martine, showprogramma (TROS)
21.30 - Op dood spoor, tv-serie (TROS)
22.20 - Aktua Tv (TROS)
23.10 - Soap, tv-sene (TROS)
23.40 - Journaal (NOS)
slechthorenden (NOS)
DUITSE TV
DUITSLAND I
(Reg. progr NDR: 18.00 Reportage.
18.30 Actual.progr. 18.45 Kleuterse
rie. 18.55 Pohzennspektion 1, tv-se
ne. 19.25 Reg. magaz. 19.59
Progr.overz. WDR; 18.00 Inform,
progr. 18.15 Eine amerikanische
Familie, tv-serie. 19.15 Actual.ma
gaz. 19.45 Spiel um 4tel vor 8.) 20.00
Journ. 20.15 Discussieprogr. 21.00
Muz. en gesprekken. 22.30 Actual.
23.00 Klass. muz. 23.55-24.00
DUITSLAND II
18.20 Der öuergermeister, tv-sene.
19.00 Joum. 19.30 Licht muz.progr.
21.00 Actual. 21.20 Docum. film.
22.05 Fuenf Minuten Ende der Welt,
tv-spel. 23.15
natuurkunde. 19 00 Jongerenprogr.
19 45 Journal 3 20.00 Joum. 20.15
Chisum, speelfilm. 22.00 Inform,
progr. 22.30 Reportage. Ong. 24.00
BELGISCHE TV
BELGIË VLAAMS
18.00 Kinderfilmserie. 18 05 Jonge
renprogr. 18.30 Jeugdserie. 18 55
Docum. 19.10 Inform, progr 19.35
Meded. en Morgen. 19.45 Joum
20.10 Mork Se Mindy. tv-sene. 20.35
Panorama. 21.25 De verovering van
DUITSLAND III WDR
18.00 Kleuterserie. 18.30 Tv-
NET II
18.00 Kinderfilmsene. 18.05 Jonge
renprogr. 18.30 Jeugdsene. 18.55
Reportage. 0.15 Docum. 19.10 Inform, progr. 19.35
Meded. en Morgen 19.45 Joum.
20.10 Sport 20.40 Dc boeren (Chlo-
21.30-22.20 Film-
De TROS zendt vanavond een muzikale kerst show rond Martine
Bijl uit. Martine ontvangt in haar show o.a. Willem Ruis. die haar
op deze foto ten dans lijkt te voeren.
Als een filmproducent helemaal met meer weet waarhij zijn stof
vandaan moet halen, kan hij altijd nog rnj pan tchteti
Alexandre Dumas terecht. Een van diens romans waarvan om dc
zoveel jaar weer een filmversie in de bioscoop komt is De zwarte
tulp".
Alain Delon speelt de dubbelrol i>an de uiterlijk zoveel op elkaar
lijkende, innerlijk echter totaal verschillende broers Guillaume en
Julien de Saint-Preux uit dat sappig romantische verhaal
Dank zij de treffende gelijkenis heelt dc c m;
allerlei vaak vermakelijke misverstanden tot gemhj, ufgcu eid
met degengevechtenovervallen, massale knokpartijengalante
avontuurtjes en wilde achtervolgingen te paard. Voor de amoureu
ze zaken recruteerde regisseur Christian-Jacque. die vele toren te
voren zoveel succes had met zijn kostuumfilms Fanfan la Tulipe"
en Caroline ChérieVirna Lisi en Dawn Adams i Nederland I
19.45 uur).
DONDERDAG 20 DECEMBER
HILVERSUM I
18.11 (S) Hier en nu. 18.30 (S) In be
weging. 18.45 (S) Leger des Heils-
kwartier, 19.02 (S) De wereld zingt
Gods lof. 19.55 (S) Op de man af
20.03 (S) Gospelconcert in Kerst
sfeer. 21.02 (S) Orgelmuz 21 40 (S)
Literama-donderdag. 22.02 (S) B»j de
tijd. NOS. 23 02-24 00 (S) Met het oog
op morgen. KRO 0.02 (S) De Nacht
spiegel. 1 02 (S) Tussen de hoezen
met Wmfned Povel. 3 02 (S) Herne
of Harry op 16 02 (S) Country time
6.50 Het levende Woord
HILVERSUM II
IKON 18 05 Kleur. OVERHEIDS
VOORLICHTING 18 35 Gesprek
ken met vrouwen. P P 18 50 Uitz.
van de WD AVRO 19 00 AVRO-
Academie 19.20 (S) In de kaart ge
speeld: Klass. muz. NOS: 20.00 (S)
Bavreuther Festspiele 1979: opera
(22.30 Nws.) 0.10-0.15 Nws.
HILVERSUM III
NOS: 18 03 (S) Poplijnen door dc ja
ren '70 TROS 19.02 (Si Poster 20 02
(S) Soul Show 22.02 (S) Sesjun.
23.02 24.00 (S) Hugo van Gelderen
met L.P.-werk
VRIJDAG 21 DECEMBER
HILVERSUM I
Ieder heel uur nieuws. KRO. 7 03
Echo 7.13 (S) Even na zeven 9 03 (S)
Gevar. progr 11.58 Bcncht Sohdan-
dad 12.03 (S) Gevar progr (13 03
Echo). 14 02 (S) 5 x 3. 15 02 (S) Op de
valreep, 17.02 (S) En zo hoort het
ook!
HILVERSUM II
VPRO. 7 00 Nws 7 10 Ochtend-
gymn. 7.20 VPRO-Expresse (7.30,
8 00 en 8.30 Nws.) 9 00 Gymn. voor
de vrouw 9 10 Waterstanden. 9.15
Expres-VPRO NCRV 10 30 Onder
schooltijd. NOS: 10 45 Werkbank
Hl Ir.gr ..v.-rv AYK< 1 1 00
AVRO-tema TROS: 11.20 (S) Week
in week uit 12 26 Meded voor land
en tuinbouw 12 30 Nws 12 36 Ak
tua NOS 13 00 Nwi. 13 11 Meer over
minder 14.20 Op de zeepkist komt
14.45 't Kan van nut zyn
15 30 Van onze redae
het pen
actual 16.30
Koninklijke
17.24
HILVERSUM III
Ieder heel uur nieuws EO 7 02 (S)
Ronduit op drie 8.03 <S) KO-Mctter
daad-Memo. 8 05 (S) Tijdsein 9 03
(S) De muzikale fruitmand NCRV:
11.03 <S) Pop non atop. 12 03 (S>
Goei
rade
HILVERSUM IV
NOS 7 00 Nwv 7 02 (S) Vroeg Klas-
siek 9 00 Nwt 9 02 (S) Muziek uit dc
Midd. l. euwen en Renaissance 9 30
(Si Vnjdagmorgenconccrt VOO
11 00(SlMu/.ek voor miljoenen EO
13 00 (Si Klankspiegel 14 00 Nws
14 02 (S)Op reis door Israel 14 20(S
Orgelmuziek 14 40 <Sj Plaatpraat
VPRO. 15.00-17.00 (S) Muziek op