Triifel l Feministische kunst overzichtelijk bijeen DINSDAG 4 DECEMBER 1979 PAGINA 17 De sjahdie altijd groots en mee slepend heeft geleefdheeft blijkbaar niet de puf om ook groots en meeslepend te ster ven. en dat valt me een beetje van hem tegen. Wat me altijd wel in hem beviel was, dat hij in interviews met brutale BBC-ondervragers op een on gebruikelijk onbewimpelde, cynische manier antwoordde als het over de SAVAK ging, over politieke gevangenen, over martelingen, over al het onrecht, kortom, dat in zijn naam aan het Iraanse volk werd misdreven. Televisie-interviews met de sjah waren krachtmetingen, waarbij de sjah ongetwijfeld loog en loochende, zoals auto riteiten in misselijkmakende landen nu eenmaal plegen te doen, maar hij loog nooit al les, hij gaf zelfs dingen toe en deed dat dan op een wat min achtende manier, alsof hij zeggen wilde: als jij, jonge man, geen BBC-interviewer was maar sjah van Perzië, dan zou je precies hetzelfde doen, en waarschijnlijk met meer plezier. Word eerst zelf maar eens sjahdan kun je me beter beoordelen! Pauwentroon Begrijp me goed, ik voer geen pleidooi voor de sjahde schit tering waarmee hij zich om gaf in een land met zoveel doodarme mensen is al vol doende bewijs dat hij niet deugde, maar aan de andere kant kreeg je uit de interviews met hem niet het gevoel dat je naar een door overerving om hooggevallen doetje zat te kij ken naar een playboy die ook niet precies in de gaten had wat er allemaal om hem heen gebeurde. Zoiets schept ver plichtingen. Toen Mohammed Reza in 1941 sjah werd. als opvolger van zijn vader Reza Khan.die als oud-kolonel door de Britten in het zadel van de pauwentroon was geholpen, was hij, de kroonprins, 22 jaar. Hij is nu dus 60 jaar, oud genoeg om te V Door Nico Scheepmaker rug te kunnen kijken op een rijk geschakeerd leven, waar in hij werd bijgestaan door respectievelijk Fawziya, So- raya en Farah Diba. financieel heeft hij nooit te kla gen gehad, dankzij het fami liefortuindat zijn vader inde jaren twintig en dertig, toen hij van kolonel was opge klommen tot ,fjah der sjahs", bijeengegaard had door vele landgoederen en onderne mingen domweg te confisce- Rijkdom Volgens mij zou de sjah der sjahs daarom als volgt moeten redeneren: Jk heb een mooi leven gehad. Rijkdom, prach tige vrouwen, kinderen, en aanzien in de wereld. Ik heb veel gereisd en veel gezien, en ik ben nu zestig jaar, dat is tien jaar ouder dan de ge middelde leeftijd die de man in Iran bij zijn geboorte mag verwachten te bereiken. Daar komt bij dat ik kanker heb Wat houdt me nu eigenlijk te gen om naar Iran te vliegen en te zeggen: hier ben ik, laat die Amerikaanse gijzelaars vrij, die hoeven niet te boeten voor wat jullie me allemaal aan wrijven, geef me een open baar proces in tegenwoordig heid van binnen- en buiten landse correspondenten in de grootste rechtzaal van Tehe ran, en zend het proces uit via radio en televisie. We zien dan wel wat daar uitkomt. Ik wil niet dat vreemdelingen voor mijn zonden boeten, en ik wil helemaal niet dat mijn zonen en dochteren, want jullie zijn allemaal mijn zonen en doch teren zich in het oog van de wereld misdragen alleen maar om mij te pakken te krijgen. Ik onderwerp me aan de wil van het volk!" Roem Ik weet natuurlijk wel wat hem tegenhoudt. Hij wil niet dood. En hij wil zeker niet gemar teld worden. Maar dat wilden de naamlozen die gedurende zijn bewind door de SAVAK werden gemarteld en ter dood gebracht (Amnesty Interna tional heeft indertijd ver klaard dat het regime van de sjah op het hoogste aantal doodstraffen in de wereld kon bogen, en dat martelingen in de gevangenissen aan de orde van de dag waren) ongetwij feld ook niet. Er zijn vele gevallen bekend in de wereldgeschiedenis van eenlingen, die zich opofferden om hun vrienden, familie of kameraden te redden. De sjah kent precies de prijs die hij zou opbrengen: het leven van vijftig Amerikanen. En eeuwigdurende roem: de sjah der sjahs die eigen leven niet telde om dat van anderen te redden! Op die manier zou hij niet alleen groots en mee slepend hebben geleefd, maar ook groots en meeslepend de dood onder ogen hebben ge- Zotets past beter bij zijn karak ter, zoals dat in zijn glorieja ren via de televisie op ons over kwam, dan het gezeul tussen New York en Texas, en het be gerig uitzien naar de post om te kijken of er misschien toch nog een aardig land is dat hem eventueel onderdak zou willen verschaffen.. DEN HAAG - Kunst van en voor vrouwen, door feministen en de samenstelsters (ook feministen) van de internationale expositie in het Haags Gemeentemuseum, feministische kunst' genoemd beleeft haar eerste presentatie in een overzichtelijk geheel binnen de muren van het mannelijke Berlage-gebouwKunst met een feministische boodschap, in al lerlei vormenmiddelen en mate rialen geconcretiseerd, kan men tot 6 januari 1980 gaan bezichti gen, maar vooral ook beleven •De in één ruimte bij elkaar gebrach te objektèn, schilderijen, teke ningen, foto's, video-opnamen van 'performances' en voorwer pen van textiel getuigen alle van dezelfde inhoud: het feminisme Hierbinnen zijn enkele onderver delingen gemaakt, thema's, waar de geëxposeerde beeldende kunst hoe dan ook aan refereert. In de catalogus zijn de thema's als volgt onderverdeeld: de bewust- woording van en het verzet tegen de stereotype rolpatronen van mannen (op de expositie niets van te merken) en vrouwen, de herwaardering van de creatieve - uitingen van de vrouwen in het verleden en in andere culturen, - de vrouwelijke seksualiteit in de feministische kunst, het zoeken naar inspirerende voorbeelden van vrouwen uit heden en verle- - den (de sterke vrouw dus), de sa menwerking tussen feministi sche kunstenaressen onderling en haar publiek. Het werk van de kunstenaressen uit binnen en buitenland hoort bij één van deze categorieën, al is dat op de expositie niet altijd duidelijk aangegeven. Er moet een boodschap in zitten anders is het geen feministische kunst, j' Een groot aantal creaties op ex- positie gaan echter falikant de mist in, als gevolg van deze dwin gende feministische gedachten- gangen. wat betreft hun artistie ke kwaliteiten. Er is alleen aan de inhoud gedacht wat goedkope effekten met zich "Hekserij o n mannenkop" van de Poolse Maria Pininska-Beres. mee brengt, zoals te zien in de pietluttige bespiegelingen van Wendela Gevers Deynoot, de schroefpenissen van Judith Bernstein, het uilige corset van Wies de Bles. het neonobjekt van Lili Lakich. de cyclus van Frans Beelen of het slecht geschilderde 'Emanzipation' van Maina-Mi- riam Munsky. De moeilijkheid voor feministische kunstenares sen is dan ook dat hun kunst zo wel kunst moet zijn. als een be grijpelijk uitvloeisel van de femi nistische ideologie. Maar al te snel wordt de kunstenaressen verweten elitair bezig te zijn wanneer zij zich bedienen van een vormentaal, analoog aan de hedendaagse kunstuitingen, die onbegrijpelijk is. Tevens behoren deze kunstuitin gen tot de patriarchale kunstwe reld, zodat het nog onoverzichte lijker kan worden. De kunstena res zal zich moeten bedienen van nieuwe middelen, die relatief 'onbesmet' zijn, zoals de catalo gus vermeld. Dan kan er een ei gen feministische kunst ont staan. De nieuwe middelen lijken gevonden te zijn in de video en de 'performance', al kun je je hierbij afvragen in hoeverre deze mid delen onbesmet zijn. Het is echter wel opvallend dat vooral feministische kunstena ressen van deze kunstuitingen gebruik maken, maar ook dat ze tot de beste uitwerkingen er mee komen binnen de feministische kunst. Op de tentoonstelling kan men op de video een drietal van zulke feministische 'performan ces' zien. Bij de feministische werken op deze expositie ligt het accent dus meer op de inhoud, vaak ten koste van de vorm. Er zijn gelukkig ook kunstwerken waarbij dit niet het geval is, zoals de fotoserie van Marianne Wex. de tekeningen van Dotty Attie, de foto's van Patrizia Guerresi en Verita Monselles, het Sister Cha pel projekt (een reizende exposi tie van schilderijen waarop ster ke vrouwen uit heden en verle den zijn afgebeeld), de uitwisbare tikjuffrouw van Carol Law, de kimono van Miriam Schapiro en de trui van Raymonde Arcier. Een uitgebreide catalogus bege leidt deze expositie, waarin te vens een aantal artikelen zijn op genomen. geschreven door de samenstelsters. Voor een deel lo pen ze parallel aan de vijf thema's van de expositie. De catalogus geeft nogal vreemde teksten en uitleg, veelal geforceerde pogin gen om alles feministisch te ver klaren. Ook zitten er lacunes in. In haar stuk 'Stilleven en strijd' bijvoorbeeld beschrijft Liesbeth Brandt Cortius het werk van kunstenaressen uit heden en verleden die maatschappelijk geengageerd waren en zich be wust van hun vrouwelijke posi tie. Het is dan een raadsel waar om ze de hele Russische avant- garde negeert, waar juist zoveel kunstenaressen een belangrijke rol in speelden, zoals Rosanova, Stepanova, Popova en Exter. Toch levert de kunst met een femi nistische inhoud een duidelijke bijdrage aan de kunstontwikke ling van de laatste tien jaar. Zij geeft een helder, concreet beeld die nieuwe visies en vormen mo gelijk kan maken. In het kader van deze expositie wordt er op zaterdagmiddag 8 december een forum discussie gehouden over feministische kunst, onder leiding van Anne- marie Grewel. (Grote vaart) Abida 1 820 wzw Walvisbaai nr Duban, Aludra 3 vn Hamburg nr Rotterdam. Amersfoort 1 vn Valencia nr Alicantc. Amstelmolen 2 vn Rotterdam nr New Orleans, Amstelpark 2 te Puget Sound, Amstelslot 2 te Maracaibo. Amstelstraat 1 vn Baltimore nrFreeport, Amstelveen 1 220 nno Hes Crozet nr Au- Barendrecht 1 225 z Halifax nr Livomo, Breda 1 vn Amsterdam nr Paramaribo, Buena Vista 1 vn Rotterdam nrCan Eil., Bussum 2 te Valparaiso, Chevron Nederland 1 360 w Mangalore nr Bahrain. Chevron The Hague 1 vn Hoek van Hol land nr Purfleet. Coral Isis 3 170 ono Diego Garcia nr Geelong, Coral Maeandra 1 vn Bilbao nr Ply mouth, Dosina 3 vn Los Angeles nr Anacortes, Early Bird 3 vn Antwerpen nr Ventspils, Eemhaven nv IIheus nr Antwerpen, Esso Nederland 2 te Aruba, Farm sum 2 vn Houston nr Novorossisk. Fossarus 3 te rede Dubai, Gctafix 1 pass Malta nr Laskhirra, Hollandia 2 vn Kingston nr BeliÉe, Incotransspeed 3 te Long Beach. Macoma 3 t.a. Khoralamaya. Meerdrecht 2 1000 w Acapulco nr China, Menno Express 450 zzo Jeddah nr Jeddah, Nedlloyd Agulhas 1 vn Monrovia nr Pointe Noire, Nedlloyd Bahrain 3 t.a. Suez, Nedlloyd Baltimore 3 te rede Basrah. Nedlloyd Ebro 1 vn Suez nr Djakarta, Nedlloyd Futami 1 vn Mahe nr Tanga Nedlloyd Hongkong 1 600 zzo Piteairn Eilanden nr Yokohama. Neddloyd Kingston 1 120 zzw Nacala nr Dar es Salaam. Nedlloyd Nagasaki 1 vn Port Elisabeth nr Santos. Nedlloyd Napier 1 vn Buenos Aires nr Durban, Nedlloyd Schie 2 vn Douala nr Kaap- stad. Nedlloyd Weser 3 te Chittagong. Prinses Margriet 30 te Amsterdam. Sliedrecht 1 600 nw Cabo Verde nr Cabo Verde, Waterland 2 te Rio Grande. Westland 2 vn Amsterdam nr Rio Gran- r IK 7AU Pl& GPAPP&^MAK£1Z JCkUl POP IAAT ZICH POOP NA- MAAK5PUt,I*Mlgt OP 5TAM G JA&EJ^ PAK AAA/ JU/ Ja, hij is heel lief! Hij mag binnen! Leidse bioscopen Kindermatinee: 'Tekenfilmcaroussel' LIDO 2: AlieiV da.*2.30. 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 16 jr. LIDO 3: "Die Ehe der Maria Braun", da 7.00 en 9.15 uur, do., vr.. ma. en di. ook &30 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Woodv Woodpecker", woe. en za. 2.30 uur, zo. ook 4.45 uur STUDIO: Take the monev and run". da 7 00 en 9.15 uur, do., vr., ma. en di ook 2.30 uur. 12 jr Kindermatinee: 'Kiss in attack of tb phantom 4.45 i ziekenhuizen Leiden ungevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13 00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuiö en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuisj Kraam afdeling: dag. van 11.15 12 00 uur echtgenoot van 15.00-16.00 18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwartier van avondbezoek. Bezoekuren ziekenhuizen Middagbezoekuur. 13.45-14.30 18.00-18.30 uur Kinderafdeling dage lijks van 14 00-19.00 uur. (Niet meer dan 2 bezoekers per patiënt. Kinderafdeling: dag Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volat Elke dag: 14 15-1500 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdcling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou ders Maandag tlm vrijdag Bezoek aan ernstige patiënten wan neer voor ernstige patiënten doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkhnxek Dagelijks: 15 00 15 45 uur 18.30-19.00 uur Bezoektijden kinderafdeling Elke dag Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-1130; 13 30-14 15 en 1830-19 30 uur 3e klas 13 30-14 15 en 18 30 19 30 uur Kraamaf deling 13.30-14 45 alleen voor echtgeno ten 19 20 uur Kinderafdeling voor ou ders 18 -18 30 uur Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden grmeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (020-175000 In alle Lido-theaters en Studio woens dag 5 december geen avondvoorstelling TRIANON: "The jaguar lives", da. 2 30. 7.00 en 9.15 uur, zo ook 4 45 uur, 12 jr REX: "Body love' da 2 10 7 (Kien 17, uur, zo. ook 4 45 uur. 16 jr Nachtvoorstelling: "Meisjes die het er tussendoor nemen", vr en I Bioscopen Alphen EURO 1 Gejaagd door c 1.30 c 8.00 u 12 ji k-ind" EURO 2: Hair da. 1.30.6.30en 9 15. zo. 1.15. 4.00.6 30 en 9 15 uur. ai Nachtvoorstelling Euro 1 en The big boss", za. 12.15 uur, 16 jr EURO 3: "Prophecy da. 1 45. 6 45 en 9 30 uur, zo ook 4 15 uur. 16 jr Nachtvoorstelling "Race with the de- vil". za 12 15 uur, 6 j> EURO 4 De wiaak van de Heli's An gels". da 2 00. 7.00 en 9 45 uur, zo 4 30. 7 00 en 9.45 uur. za en woe 7 00 en 9 45 UUT, 16 jr Kindermatinee "Sjorsen Sjimmieende gorilla za.. zo en woe 2 00 uur Nachtvoorstelling: "Callgirl b.v. za. 12.15 uur, 16 jr. <^udcyiieuius 4 DECEMBER 1979 Honderd jaar geleden stond in de kran: - Over Rotterdam heeft hede nochtend omstreeks negen uren een geweldige sueeuivbui ge woed,waardoor binnen een uur het verkeer geheel werd ge stremd. De tramwaymaat- schappij moest den dienst op al de lijnen staken. Wat men ook deed. het was onmogelijk dien voort te zetten. Eerst tegen den middag kon de lijn Beurs-Cen- traal Station, hoewel met veel moeite, weder bereden worden Het vrachtvervoer werd even eens belemmerd en ook de sleep- ersuagens bleven in uveruul rati de dubbele bespanning ste- - Volgens berichten uit Kaap stad is de gouverneur der Kaapkolonie begin November naar Stellenbosch vertrokken, welke plaats haar 200-jang be staan viert. Men was zeer ge spannen om te vernemen, of bij die gelegenheid eenige ouder verklaring omtrent de Trans vaal zou trorden gedaan. De Hollandsche Kaapschc bladen houden vol, dat de Britsche re geering, door slechten raad ge diend. een musslag ten opzichte van de Transvaal heeft begaan. ivaarran de schadelijke gevol gen alleen kunnen uxtrden voorkomenwanneer de misslag erkend en de inlijving herroe pen wordt De toestand in de Transvaal blijft ernstig genoeg en er zouden reeds lang botsin gen zijn voorgevallen, wanneer bei de partijen niet hun best zouden hebben gedaan die le voorkomen ViJlrt»0 jaar geleden - Tusschen sovjet Rusland en China is te Nikulsk Oessoerisk een overeenkomst bereikt, die o.m. inhoudt dat de wederzijd- sche directeuren van den Chi- neeschen Oosterspoorweg van hun functies worden ontheven en vervangen door nieuwe. De regeering m Moekden verplicht zich alle contractendie inzake het bestuur van genoemden spoorweg tussen de Sovjet-Unie en China zijn aangegaan, uit te voeren. - In Duilschland zijn thans 1381 Duitsch-Russische kolonis ten aangekomen, van wie som migen tn Hemmerstetn zijn on- der gebracht. Dit kamp zal ech- ter nu f voldoende plaats bieden voor alle emigranten, daar er in het geheel 5000 personen worden verwacht. APAJOO>, HBT 4&A9 TCtlT AITH P AAA/ D& AA1VBJZ& (/AAJ PE. s ALLB&O A£C DAAG- - 8MAJS AUTOiAJB^ IACiT A&nouo LAAFT Ik. kryg hem nd 'n teer ais in tader er inlet by is! FRED BASSET HÉ. KJK 6 OJS WAT 'N GEKKE HOUD' KNOFLOOKSOEP Trek ruun I liter ste MMsbirt. kippepoeM kei, met wat groenten en kruidenj en reef de bouillon. Halveer teentje* knoflook, maar laat hrl velletje er om. Bak re bov-n uiterst laag vuur in 5 eetlepel* beginnen te worden Bruingebakken knoflook gaat bitter smaken' Schep de knoflook in de bouillon De avonturen van Jommeke Dat is Choco! Van de Miekes Lief... lief!... ik ken dat! Weet ge nog toen al die apen mijn huis afbraken O. de apen van Paradijs - eiland! Ja. maar ze deden het toch om te helpen Zi*f de knoflook bouillon Breek Echt lief, hoor!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 17