"Er zijn dingen gebeurd, die ik niet begrijp" ["/MR Rngranmia} ENEMISST NA DE ANDERE weekejnde toegelicht Marianne Faithfull: ZATERDAG 1 DECEMBER 1979 Ik zit niet zo te springen om programma's als „De Mis stap", waarin een ex-gevan gene. een jongen uit de peno- ze, zich er over beklaagt dat hij niet kan rondkomen van zijn bijstand, en dus wel ge noodzaakt is via allerlei „zaakjes" zijn huishoudkas een beetje bij te spijkeren. Die „zaakjes", zo begrijp je dan, bestaan uit overvallen, heroï- nehandeltjes, en dat soort werkzaamheden dat geld in het laadje brengt. Het gekke is, dat de man op zich zelf normaal en niet onaardig overkomt, maar dat de dingen die hij over zichzelf vertelt bepaald niet voor hem inne men. Ik noem één ding: de vanzelfsprekendheid waar mee hij vertelt dat hij al jaren zonder rijbewijs, en zonder verzekerd te zijn, auto rijdt, ook met een borreltje op. Ik zou in zo'n geval niet graag invalide door hem worden ge reden. Voor de VPRO-enqué- te onder leiding van Netty Rosenfeld, was dit intussen geen reden om zich niet door hem in zijn auto te laten ver voeren. Ik snap dat niet zo erg. Ik begrijp de drang wel, om ook deze medemens, de man van de misstap, of zeg maar liever de man van de ene misstap na de andere, als één der onzen aan ons voor te stellen, want dat is hij natuurlijk. Er zijn nu eenmaal meer dieven, inbre kers, overvallers en dealers in onze samenleving dan lied jeszangers en travestieten. Maar ik voel toch iets van on behagen in me opkomen als een of ander ons wordt gepre senteerd alsof het een liedjes zanger of een travestiet be treft. Zo van: de een is melk boer en de ander is overvaller. Ik heb in New York een tv-film gezien waarin langgestrafte misdadigers (moordenaars, overvallers) met jeugdige, voor het eerst opgepakte boefjes spraken. Dat ging keihard toe. Geen gezeur van: dat had je niet moeten doen, dat mag je een ander niet aan doen, daar bederf je je eigen toekomst mee, nee, een gena deloze confrontatie met de feiten. Datje in de gevangenis in elkaar getremd wordt door je „kameraden", dat ze je sek sueel misbruiken, dat je*er het ellendigste leven van de we reld lijdt! Angst aanjagen, dat deden die delinquenten. Het scheen te helpen, er kwamen minder van die boefjes-in- aanbouw terug na zo'n shock-treatment", dan van de jeugddelinquenten die zo'n shocktherapie niet had den ondergaan. Netty Rosenfeld had haar ge sprekspartner ook meege nomen naar een jeugdgevan genis, maar dat werd een ge zellig babbeltje van jongens onder elkaar. Ja, hij had vroe ger ook wel met een groep jongens een eenling afgerost, ja, hij zou die fiets ook mee pikken als hij geen vervoer had. De camera stond erbij en keek er naar, en wij werden geacht het ook maar heel ge woon te vinden, want zo is het leven, nietwaar? Wat bezielt iemand, vroeg ik me af, om zich zo voor miljoenen landgenoten bloot te stellen? Om te vertellen hoe hij de po litie slim verlinkte toen ze hem een keer aanhielden, terwijl hij zonder rijbewijs, zonder verzekering reed, en verdovende middelen in zijn auto meevoerde? Om zijn ge ringschatting te tonen voor de paar honderdjes die hij van de steun krijgt, tegenover de honderdduizenden kijkers die voor die honderdjes elke dag moeten werken. Geld, dacht ik, kan de enige drijf veer zijn. Maar bij de VPRO werd me verzekerd, dat de man-in-kwestie alleen zijn onkosten vergoed had gekre gen. Geen honorarium of zoiets, zoals een zanger of de hoofdrolspeler in een ge speelde documentaire zou hebben gekregen. Alleen maar de tiid vergoed, die hij Door Nico Scheepmaker anders had kunnen wer ken... Maar wat beweegt iemand er dan toe om voor niet meer dan een onkostenvergoeding zichzelf zo bloot te geven aan de politie, zijn buurtgenoten, etcetera, vroeg ik? Dat is een vraag die je beter aan psy chologen kunt voorleggen, was het antwoord. Heeft het misschien te maken met de zelfde drang die de mot naar de kaarsvlam trekt? Een vorm van zelfverbran ding? Ik zelf heb me twee weken ge leden trouwens ook misdra gen, toen ik over NOS-Tribu- ne schreef, en daarin de mi lieudeskundige opvoerde als ene Baardmans. Hij had niet eens een baard! De kwestie was, dat ik ontspannen naar het programma had zitten kijken, wetend dat ik er niet over zou schrijven, omdat ik een stuk over een ander pro gramma in mijn hoofd had. Ik noteerde dus ook de naam niet van deze tegenstander van kerncentrales. Maar ik vond wel dat deze milieuver dediger een ongelijke strijd streed tegen de .jOverkill" aan feitenkennis van zijn tegen stander, prof. Mostert. en toen mij op het Uur U bleek dat ik het voorgenomen artikel niet kon schrijven, schakelde ik over op NOS-Tribunaal. En ontdekte toen dat de namen van de medewerkers niet in de programmabladen ston den. Ik gaf hem toen de naam Baardmans, omdat ik alle baarden van de interrumpe rende medestanders aan de sta-microfoon automatisch op hem overgeplant had. Zo slecht kan een mens dus op zijn visuele geheugen ver trouwen! In werkelijkheid ging het om de baardloze, gebrilde, langhari ge filosoof en econometrist (wiskundige econoom) drs. Herman Damveld, sinds vier jaar specialist kernenergie van de milieufederatie Gro ningen. Waar het mij voor namelijk om ging, was dat prof. Mostert over zoveel meer kennis bleek te be schikken dan zijn tegenstan ders, dat die daardoor van het begin af aan een verloren wedstrijd speelden. „Niet omdat die tegenstanders dom of lui zijn, maar omdat het hun vak niet is, en omdat zij er niet al twintig of dertig jaar mee bezig zijn, maar pas een paar jaar, en dan nog met ge brekkige middelen schreef ik. Herman Damveld zelf wees mij er in een brietje op, dat ik geen van zijn argumenten naar voren had gebracht; „Kernenergie is onveilig, in de jaren 1976, 1977 en 1978 zijn er alleen al in Amerika 8500 storingen in kerncen trales gesignaleerd, en ook de e die door president Carter is ingesteld naar aan leiding van de bijna-ramp in Harnsburg heeft verklaard dat kernenergie niet veilig Om te voorkomen dat het een ongelijke stnjd werd. had men beter een gestudeerde kernfysicus die tegen kern centrales is tegenover prof. Mostert kunnen zetten, schreef ik. Eindredacteur Dick van Reeuwijk reageerde daarop als volgt „Waarom geen echte kernfysi cus tegenover prof. Mostert geplaatst?" „Ten eerste omdat wij uiteraard de andere bepalende factoren in de discussie over kern energie aan het woord wilden latere politiek en actiegroe pen. (Stel je nou toch eens voor dat je zo'n programma zonder woordvoerder van de actiegroepen maakt...). Ten tweede omdat de situatie ongeveer is als bij sportart sen: ze zijn nooit tégen sport. Hoogleraren kernenergie zijn niet tegen verwekking van hun geesteskind. Onder het handjevol Nederlandse spe cialisten hebben we er maar één gevonden, maar die zat in Polen". Die vergelijking met sportart sen is verduidelijkend, maar niet geheel juist. Er zullen ge noeg sportartsen zijn die zich strijdbaar opstellen tegen alle gevaren die te hard, te mee dogenloos spel oproept. Of die tegenstander zijn van boksen. Ik ken (zij het niet persoonlijk) zelfs twee „va ders van de atoombom", die voortdurend tegen de geva ren van kernsplijting hebben gewaarschuwd: prof Oppen- heimer in Amerika en prof. Sacharov in de Sowjet-Unie. Dan moeten er ook „kinderen van de kernenergie" zijn, die misschien niet tegen kern energie zijn, maar die wel alle argumenten tegen kernener gie op tafel kunnen brengen. Aan zo iemand heb je dan meer dan aan iemand die op allerlei vragen van de tegen partij het antwoord schuldig moet blijven, omdat hij nu eenmaal geen kernfysicus, maar econometrist is. if'f ADVERTENTIE TER INTRODUCTIE r professionele doe-het-zelvers AMSTERDAM (GPD) - Behaaglijk rekt zij zich uit. Haar ogen lachen verontschuldigend. Een en al vriendelijk heid. Er gaat een warmte van haar uit, die in schril con trast is met de koude regen die buiten onbarmhartig het Amsterdamse Leidseplein geselt. Marianne Faithfull neemt een slok van haar derde kop koffie. Half elf 's och tends. De kroonluchters branden. Ma rianne lijkt uitstekend op haar plaats tegen het nostalgische de cor dat het Americain-hotel biedt. Een vleugje decadentie Driftig trekt zij aan haar sigaret. De vijfde in een klein half uur Een hoestbui is het gevolg. Marianne Faithfull werkt aan haar terugkeer. De onlangs versche nen elpee Broken English moet de doorbraak forceren. De plaat laat een zangeres horen die in niets meer lijkt op het 17-jarige meisje dat vijftien jaar geleden het Stones-nummer „As tears go by" naar de top zong. Het mooie zuivere stemmetje werd inge ruild voor een rokerig, lichtelijk rauw geluid. Broken English is geen vocaal hoogtepunt. Wel heeft de plaat een aandoenlijke sfeer. Een ge volg van 15 jaar drugs en teleur stellingen. Marianne Faithfull realiseert zich volledig dat zij niet meer het kind-sterretje van wel eer is. „Ja, ik moet helemaal op nieuw beginnen. Broken English is het begin van een nieuwe car rière. Mijn stem is volledig ver anderd. Tijd hè, dat is de belang rijkste oorzaak. Tijd. Ik ben geen 17 meer. En sigaretten, whisky en vaak erg laat naar bed. Dat sloopt je stem. Eigenlijk is het een won der dat ik nog platen kan ma ken" „Ik heb nu ook helemaal voor mu ziek gekozen. In het verleden heb ik altijd geprobeerd zingen en ac teren te combineren. Eigenlijk wist ik wel dat dat niet kan. Daar om ben ik nu helemaal gestopt met acteren. Het was een desillu sie. Dat acteren van mij kwam voort uit een soort van cultureel snobisme. Maar popmuziek is ook een vorm van kunst. Vroeger zag ik dat alleen niet zo. Andy Warhol heeft mij daarvan over- - tuigd" „Ik was ook geen echte actrice. Ik had geen enkele opleiding geno ten op dat gebied. Het beste was ik in mijn rol wanneer ik een kind kon uitbeelden. In feite heb ik maar aan twee echt goeie stukken meegewerkt. Dat was Hamlet van Shakespeare en een stuk van Tsjechov. Daarnaast heb ik nog in drie mindere stukken gestaan. Ik haatte die stukken, maar het geld had ik gewoon nodig. Ik hoopte ook dat ik het op den duur leuk zou gaan vinden. Zolang die stukken in Londen werden op gevoerd, viel het nog wel mee Maar later gingen we er ook de provincie mee in. Nu weet ik wat dat is. Nooit, maar dan ook nooit meer. Voor de andere acteurs was het ook geen pretje om met mij te werken. Ik paste er gewoon niet bij. Ruim twee jaar geleden ben ik er maar mee gestopt, om ver volgens weer te gaan zingen" Ulrike Meinhof ..Het titelnummer Broken English gaat over de Duitse terroriste Ul rike Meinhof. Klinkt het gek als ik zeg dat ik aan de ene kant met haar sympathiseer zonder daar aan de conclusie te verbinden dat ik tenorisme waardeer? Niet7 Okay dan. Ik heb een boek over haar gelezen. Daaruit heb ik mijn informatie. Zij leek mij degene met de zuiverste ideeen". Verder staan er geen nummers op mijn plaat met een dergelijke be trokkenheid. Gewoon muziek dus. Er zijn in het verleden een hoop dingen gebeurd die ik niet begrijp. Door er nu nummers over te schrijven, hoop ik alles voor mijzelf wat duidelijker te maken" ..Dc meeste teksten op Broken English schreef ik niet zelf, maar ik kan mij er wel mee identifice ren. Maar sommige, echt trieste passages worden té serieus opge vat door de luisteraars. De plaat is inderdaad heel neerslachtig. Veel tragiek. Het was beslist niet de bedoeling dat de plaat zo zou worden. Maar de nummers zijn een eigen leven gaan leiden. De volgende elpee wordt beslist vrolijker" „Broken English is het antwoord op de vraag van veel mensen wat ik de afgelopen tien jaar heb ge daan. Ik heb veel nagedacht en uitbundig geleefd. Maar uitein delijk is het allemaal erg meege vallen. Anderzijds vergeet ik ook graag de slechte dingen en ont- hou de leuke" HILVERSUM II van de VARA op drie. TROS 14.02 (S) Europarade. 16.02 (S) Gouwe Ouwe Club NOS 17.02 <S> De Natio nale Hitparade. 19.02 (S) NOS-Jazz KRO 21.02 (S) Roek-dreams. KRO 8.00 Nws. 8.10 Overweging. HILVERSUM IV ZATERDAG 1 DECEMBER HILVERSUM I (OS: Ieder heeluur nws.). 18.11 (S) Dingen van de dag. 19.02 (S) Amu- sementsmuz. 19.35 (S) Zing zomaar simpel een melodie. 20.03 (S) Muz. uit eigen huis. NOS: 20.30 (S) Lags de lijn, sport enmuz.(21,40 Paarde- koersen). VARA- 22.30 (S)Wactten op middernacht met Terman Stok. HILVERSUM II TROS: 1900 (S) Licht verteerbaar OVERHEIDSVOORL18 40 Fran co huis. TROS: 18.50 (S) Een modje Frans. 19.30 (S) De hoge C, cultureel progr. 20.00 (S) Cocert a la carte, klassieke verzoeken. EO: 21.00 (S) De Bijbel open 21.20 (S) Van U wil ik zingen. 21.45 (S) Laat ons de rustdag wijden. 2225 (Si EO-Aktief.22.30 Nws. 22.40 (S) Reflector. 22.50(E) Deze week. 23.15 (S) Zaterdagavon duur. 23.55 Nw* HILVERSUM III tionale Hitparade. NCRV: 19.02 (S) Elpee-pop. 20.02 (S) Elpee-pop-spe cial. 21.02 (S)Country Style.22.02(S) Weekend-Blues. 23.02-24.0U (S) Jazztme. ZONDAG HILVERSUM I Ieder heel uur nieuws NOS 0.02 (S) Metro s Midnight Music. 1.02 (S) Ta- vaSa^L2,?2 (S) De NOS-Wacht. VARA 7.02 (S) Muziek voor de zon dagochtend. 8.02 (S) Vroege Vogels. Van Verre ontmoet. KRO 10.00 (S) Eucharistieviering. 11.02 (S) "n Zondags pak..voor alle dag AVRO 12.02 (S) Muzikaal Ont haal. 13.02 AVRO-magazine. 13.45 Miniatuurtje. NOS 14.02 (S) Langs de lijn, sport en muz. 17.55 Medede- Vo n«n O11 Ulteebreid weerbericht. 18.00 Sportuitslagen. KRO 18.2 Echo. 18.22 (S) Bij de buren zijn ze ook mot thuis 1 02 (Si Terwijl do mannon kijken 20.03 <S) Op Vleu gels NCRV 20 15 (S) Zondagavond 2U» «?,4! EeI,,bM«"' *>ij THUS 21.02 (S) Specialiteiten a la carte NOS 23.02 <S) Met het oog op mor- 8.20 De Hutsgeklutste. 9.25 Water standen. HUM. VERBOND. 9.30 Loopt er nog een weg tussen Israel en Palestina. IKON. 10.00 Gerefor meerde kerkdienst. 10.45 Wilde Ganzen. 10.50 De andere wereld van zondagmorgen. NOS 12.00 Suara Mal uk. 12.30 Tambu. 13 .00 Nws. 13.10 Zorg en Hoop. 13.55 Program ma voor de buitenlandse werkne mers IKON IKON. 17.00 Gerefor- meerd vrijgemaakte kerkdienst. 17.58 Wilde Ganzen. 18.00 Gemeen tewerken. 18.30 Brood en Spelen NOS 19.00 Radio Thuisland. 19.30 Verhaal. 20.00 De Taaishow. 20.30 Vonken onder de as. 20.45 Onder de groene linde. 21.00 Spiegel van Bel- gie. 21.30 Voor blinden en slecht zienden. 21.40 Weer bij kennis ko- (21.40 Gamma van Alpha en .22.10 Het 22.30 Nw: bank. 23.55 Nw HILVERSUM III Ieder heel uur nieuws. AVRO 8 02 (S) Ko de Boswachtershow 8.30 (Si Sportpanorama. 9.02 (S) Juist op zondag. 10.02 (S) Muziek Mozaiek VARA 11 02 (St Haal het doek maar od. 11.32 (S) Het zondagse gezicht NOS 8.00 Nws. 8.02 (S) Vroeg klas siek. 9.00 Nws. 9.02 (S) Musica reli- giosa. 10.00 (S) Van het Nederlands Concertpodium. 11.00 (S) Fur Elise (12.00 Nws.) 13.00 (S) Opera-matinee. 14 00 Nws. 14.02 (S) Cuncerten op de zondagmiddag. 15.35 Praten over muz. 16.00 (Si Musica Nova. MAANDAG HILVERSUM I TROS 8.03 (S) Aktua-Sport. 9.03 (S) Attent op jeugdsentiment 10.02 (S) Toerja - Toernee. 11.02 (S) Cafe - Chantant. 12.03 (S) Open House. 13.03 (S) Aktua. 13.20 (S) Raad een lied.... of niet. 14 02 (S) Gerard de Vries draait op verzoek. 16.02 (S) De Tien om Kindershow. 16.30 (S) Kom eens langs op Slot Zeist. HILVERSUM II NCRV 7.00 Nws. 7.10 Oehtendgym 7 20 Het levende Woord 7.30 Nws 7.36 Hier en nu. 8.50 Onder school tijd 9 00 Gym voor de vrouw 9 10 Waterstanden. 9 15 Plein Publiek 10.50 Onder schooltijd 9 00 Gym voor de vrouw 10.50 Onder school tijd. 11.00 De wereld zingt Gods lof. 12 00 Boer en tuinder, m OVERH.VOORL.: 12 16 Bizascoop NCRV: 12.26 Meded voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.36 Hier en nu. 13.00 Nws. 13.11 Kerk vandaag 13.30 Onder schooltijd. NOS: 14.30 Open School NCRV: 15.15 Woord in de middag. 15.30 In t zilver. 16.30 In gesprek met. 17.00 Amus.muziek 17.24 Meded. 17.30 Nws. 17.36 Hier HILVERSUM III AVRO: 7.02 (S) Vol gas. (8.03 AVRO's Radiojoum 10.03 (S) Ar beidsvitaminen 11.03 (S) Hollands Glorie. 12.03 AVRO's Radiojoum 12 08 (S) 'n Rondje voor Nederland 13.57 Beursplein 5. 14 03 (S) Show parade. 15 03 (S) Het Steenen Tijd perk 16.03 AVRO's Radiojoum. 16.10 (S) Toppop Disco. HILVERSUM IV KRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Aubade. (7.02 (S) Non-Stop. 8.00 (S) Da Capo. 8.15 (S) De plaat van de week. 8.40 (S) Een symfonie 9 00 Nws 9 02 (S) Aan woorden voorbij 9 ID'S. Laudato Klass kerkmuziek 10 00 (S) Radio Filh. Orkest met sopraan Heden daagse muziek 11 30 (S) Klass pia nomuziek 12 00 Nws. 12 02 (S) In terval. 14 00 Nws 14 02 (S) Spekta kel magazine 14.30 (S) Kollage van alledaags en zeldzaam 15 30 (S) Van hoog naar laag en omgekeerd NEDERLAND 1 15.30 - Jouhnaal (NOS) 15.32 - Studio Vrij (KRO) 16.15 - Maja de Bij. tekenfilmserie (KRO) 16.50—17.50 - Klasscwerk, spelprogr (KRO) 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.30 - Sesamstraat (NOS) 18.45 - Paspoort voor Marokkanen (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Ivanhoe. jeugdserie (KRO) 19.25 - Daar vraag je me wat, wetenschappelijk programma (KROi 20.05 - De Willem Ruis Show (KRO) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - De alles is anders show (KRO) 22.55 - Algemene Loterij Nederland (KRO) 23.05 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.25 - Energie. Ie cyclus, les 1 (TELEAC) 18.55 - Journaal (NOS) 18.50 - Scooby Doo. tekenfilmserie (VARA) 19.25 - Ontvoering. t\-serie (VARA) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Maggie en haar van hiernaast, tv-serie (VARA) 20.52 - Starring Ingrid Bergman; Intermezzo, speelfilm (VARA) 22.25 - Voetbal'80 (VARA' 22.55 - z\chter het nieuws (VARA) 23.25 - Simon Carmiggelt (VARA) 23.35 - Studio Sport iNOS) 23.55 - Journaal (NOS) ZONDAG NEDERLAND 1 13.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 16.30 - Peuters en kleuters (TELEAC) 17.00 - Dichterbij-de vreemdeling in ons midden (IKON) 17.25 - Wilde Ganzen (IKON) 18 00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18 30 - Vrouwenwu/er (TELEAC) 19.00 - Journaal (NOS) 19 05 - Alleen op de wereld (AVRO) 20 10 - Hier Parijs (AVRO) 20.20 - Wie van de dnc (AVRO) 20.50 - Goed Volk (AVRO) 21.40 - AVRO's laat-show (AVRO) 22.40 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 i slechthorenden (NOS) 13.00 - Nieuws voor doven 15.30 - Journaal (NOS) 15.35 - Jan de muzikant (NCRV) 15 38 - Het verhaal van Sinterklaas die zijn muts verloren had, tv-vertelhng (NCRV) 15.55 - Met Prinses Margriet naar de Eskimo's (NCRV) 16.25 - Cantate Domino (NCRV) 17 00 - Pauze (NCRV) 17.05 - Studio Sport 1 (NOS) 17.40 - Natuur is duur (NOS) 18.30 - Sesamstraat (NOS) 18 45 - Oogst in beeld (NOS) 19.20 - Studio Sport 2 (NOS) 20.15 - Sprekershoek (NOS) 20.30 - Vijf minuten bedenktijd (HUM VERBOND) 20.35 - Journaal (NOS) 20.40 - Monty Pythons Flving Circus (VPRO) 21.15 - De misstap (VPRO) 22.05 - Blue remembered hills (VPRO) 23.20 - Journaal (NOS) DUITSE TV ZATERDAG 1 DECEMBER DUITSLAND I 18 00 Journ. 18.05-19.00 Sport. (Re gion. progr NDR 19.00 Actual. 19.15 Amusementsprogr 19.58 Progr.overz. WDR. Actual 19.22 Jauthe und Levkojen. tv-serie). 2o 00 Juum. 20 15 Gala avond 21 45 Lottotrekking, uansl.: Juurndaar na: Meditatie 22.05 W K. Dansen. DUITSLAND II Tekenfilm. 19.00 Journ 19.30 Amu semen tsprogr. 20.15 Denn der Wind kann nicht lesen (The wind cannot read), speelfilm. 22.00 Journ. 22.05 Sport. 23.20 Josh, tv-serie. 0.10 DUITSLAND III WDR 18 00 Tv-cursus Engels. 18.30 Jeugdmagaz. 19 00 Actueel magaz 19.15 Sport. 19.55 Journal 3 20 00 Journ. 20.15 Documentairefilm. 21 30-22.30 Filmoortret. ZONDAG DUITSLAND I Der Tod der Fliege 12 00 Jourbalis- tenfurum. 12.45 Journaal met weck- spiegel. 13.15 Amuscment.smuz. 13.45 Regionaal overz. 14.30 Liefda- digheidsprogr. 14.35 Kmderpn.gr. 15.05 Als Hitier das rosa Kanichen stahl. 17 00 Vater Seidl und sein Sohn. 17 45 Informati- Journaal 18.33 Sportjournaal 19 15 Meditatie 19.20 Buitenlandse repor tages. 20 00 Journaal 20 15 Advents- zingen. 20.20 Des Teufels Advokat. 22.05 Tips. 22 10 Journaal 22.15 Boekcnjoumaal. 23.00 Filmportret 23.45 Journaal DUITSLAND II 10 00 Programmaoverz. 10 30 Ka lendernotities. Aansluitend Einmal der liebe Herrgott sein 12.00 Klas- 12.45 Vrijtudsmagazine terprogramma. 14 40 Journaal 14 4a Liefdadigheidsprogr 14.50 Liede ren. 15 00 Komische verhalen 16 00 Sport, 17.00 Journaal. 17 02 Sport 18.00 Meditatie 18.15 RaumschifT Enterprise. 19 00 Journaal 19 10 Parlementair overz. 19 30 Reporta- 23.00 Journaal. DUITSLAND III W DR 9.00 Informatieve sene. 9 15 TV-cur- sus Engels 9 45 TV'-cursus Natuur kunde 10.15 TV-cursus Sociale we tenschappen. 15.30 TV c ursus En gels voor beginners 15.45TV-cursu>, Frans. 16 00 Programma voor b* tenlandse werknemers 17.00 Weckmagazine voor slechthoren den. 17 30 Informatief progr 18 00 Kinderfilm 18.30 Informatieve se rie. 18 45 Filmportret 19 00Popmuz. 19.45 Spurt. 19 55 Journal 3. 2.000 Journaal. 20.15 Doe serie 21 00 In formatieve sene 21.45 Amuse mentsprogr. Aansluitend Litcra.re BELGISCHE TV ZATERDAG 1 DECEMBER BELGIE VLAAMS 18 00 Kinderfilmserie 18 05 Jeugd- filmserie 18 50 VrijetijdsthemaV 19.30 Lottotrekking, mededelingen en Morgen 19 45 Journ 20 10 De collega's, tv-sene 20 45Actual 21.30 Power, tv-film (1). 23 06 Journ. ZONDAG BELGIE VLAAMS 9 00 Open school. 9 30 Informatief magazine 10.00 Euchamtirvienng. 1100 Confrontatie 12 00 Nieuws overzicht voor slechthorenden 14 30 Open School. 15 00 Kleuters-- ne 15 25 De waarzegger, jeugdfilm. 16.20 Informatief progr. 16 50 Sport- doc 17 50 Sportprogr 18.20 Sport uitslagen 18 30 Kindersene 18 35 Dor sene 19 25 Korte film 19 40 Mededelingen 19 45 Journaal 20 00 Sport 20 30 Een familiekroniek. 2! 2-1 Bertha en d- b.. l« r 22 05 Klassiek concert 23 00 Journaal en I'.s' r. levi i-tuii morgenmiddag de door dc milieupubli- eist Wouter i au Dieren gemaakte film 1Natuur is duur over de economische betekenis fan de natuur uit In de film. die gefinan cierd is uit de in 1977gehouden actie Geef om de natuur u-ordtde nadruk gelegd op de economische waarde van estuaria of getijde- gebwdenzoals de Waddenzee en de OoslerscheldeMel behulp ran de methoden ran de ecoloog prof. Odum van de umuersilcii van Georgia in de Verenigde Staten uordl voorgerekend dat de econo mische waarde van de estuaria als afvalcijferingsgebiedals "re- cyclingsinstallatie" voor de belangrijkste chemische bouwstoffen, als produktiegebied voorde visserij en schepdwrculturcs of uitge drukt in de energiestroom die zo'n gebied verwerkt, kan oplopen lot ruim 400.000 gulden per hectare Dat zijn getallen, die. z>> :egt de NOS. nog nooit in enige economi sche berekening van de Waddenzee of de Oos ter schelde zijn i voorge komen. maar die het beleid voor deze gebieden op zijn kop zouden kunnen zetten. Aan de fabel, dat de natuur waardeloos is en dus deze film drastisch een einde gemaakt Nederland 2. 17 40 uur/.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 5