"Ik heb de glorie geproefd'
c/BflBOV WömwmMj
weekeinde,.
toegelicht
Hoe Roberta Flack een ster werd
ZATERDAG 24 NOVEMBER 1979
emEBaasEB*
PAGINA 5
ROTTERDAM (GPD) - Time Magazine, het grote Ameri
kaanse weekblad, typeerde de carrière van Roberta Flack
eens door te spreken van de lady met het kleine vlam
metje, die er uiteindelijk in geslaagd was de gevoelens van
een groot publiek voor haar werk tot een kookpunt te
brengen. De vergelijking dringt zich op bij het betreden
van de koninklijke suite van Hilton Rotterdam. De voor
delen van het luxe comfort worden er tenietgedaan door
een^meulend houtvuur in de open haard. Rook en kleine
vlokjes houtskool bezwangeren de atmosfeer in het vertrek.
De gedachten van de diva, die in een rode harembroek rondstapt, en haar
atletisch gebouwde, jongere vriend Eric Mercuryzijn lange tijd bepaald
door de komst van de hoteltechnicus, van wie verwacht wordt dat hij de
rookkanalen zuivert en daarmee ook de atmosfeer. Flack heeft niet zoveel
te vertellen, zo luidt de fabel, die verder verhaalt van een aantal inciden
ten met vertegenwoordigers van de blanke pers.
Maar dat is bijna niet voor te stellen. Iemand die zich binnen haar eenvou
dige zwarte millieu onderscheidde door een klassieke studie piano op te
nemen, later na haar vaders dood de kost verdiende voor het kinderrijke
gezin en zo laat debuteerde (1968-1969) als Roberta, die heeft alleen de
tijd nodig om te kunnen ontbranden in een open gesprek.
,Tien jaar geleden deed ik inter
views waarin dan mijn leven
werd blootgelegd. Maar omdat
het een soort zigzag-levensge
schiedenis was, kon ik een stan
daardverhaal vertellen. Pas de
laatste jaren is dat doorbroken, is
het geen gladde biografie meer.
Ik ben ouder geworden, zie in
kleine kinderen mijn eigen jeugd.
Nu moet ik nadenken. Wat bete
kent het als je als viexjarige de
drang voelde om je aandacht aan
een piano te schenken?"
,Mijn omgeving waardeerde dat
niet zo. Niet dat ik ernstig be
lemmerd werd; mijn vader
speelde zelf een beetje piano en
mijn moeder speelde orgel in de
kerk. Maar die fuga-achtige din
gen die ik net zo lang repeteerde
tot mijn handen uit zich zelf luis
terden naar wat Bach voor
schreef, daar konden ze niet aan
wennen. Vier uur aan één stuk
hetzelfde motief. Zo is het ge
noeg, riep mijn vader dan als hij
het zat werd. Als hij de wekelijkse
honkbalwedstrijd wilde zien op
de tv. eing de piano op slot".
Het gedrag van de Kleine Roberta
„verergerde" nog. Sommigen za
gen gelukkig haar talent. Een
zondagsschoolonderwijzeres
zorgde dat zij les kreeg en vanaf
haar negende oefende en oefende
ze. Haar pianolerares gooide olie
op het smeulende vuur „Als jij je
hier aan wijdt, dan zal de muziek
jou brengen waar niets anders dat
kan". Roberta: „Ik speelde ne
gen, tien uur per dag. Zondag nog
langer. Ik stopte alleen om te
eten. Fanatiek? Nee, het was de
uitingsdrang. Ik kan je niet ver
tellen hoe serieus ik werkte. Nee,
het was niet mijn enige uitings
mogelijkheid, wel mijn bes
te".
„Ik was niet geïnteresseerd in
cheerleading, sport, jongens,
padvinderij of het junioren-Rode
Kruis, zoals mijn leeftijdgenoten.
Ik onderscheidde me van het so
ciale leven van de gemeenschap
waar ik woonde en leefde. Rober
ta was bijzonder, apart".
Roberta over haar jeugd: „Ik geloof
in re-incarnatie, althans ik geloof
dat daar een kern van waarheid in
zit. Ik geloof dat er iets van tevo
ren in mij geplant was. D'r was al
ADVERTENTIE
TER INTRODUCTIE
uit de oranje succes serie
iets op een hele jonge leeftijd, dat
me helemaal in beslag nam. Dat
herinner ik me nog helemaal. Als
ik nu andere jonge kinderen zie,
die muzikaal begaafd zijn, dan
komt dat weer by me terug. Toen
Donny Hathaway hielp bij het ar
rangeren van mijn tweede album,
was zijn dochtertje Muffin drie
jaar. Haar moeder, die een opera-
opleiding had genoten, zong dan
een noot voor en zei: Muffin, zoek
die noot eens voor me op? Zonder
te zoeken, liep ze dan op de piano
af en sloeg de juiste noot aan"
„Als je zo'n gave als ouders mis
kent, wegschuift, niet voedt, dan
verdwijnt die natuurlijke muzi
kaliteit van zo'n kind. Terwijl die
over een perfect oor beschikt! Er
komt veel fortuin bij kijken, wil je
zo'n talent kunnen bewaren als
kind. Toen ik negen was, kon ik
nauwelijks les krijgen. Ik luister
de naar muziek als de radio aan
stond of mijn vader platen draai
de en speelde dat dan na"
Opera-restaurant
Roberta: „Ik begeleidde zangers en
zangeressen in een operarestau
rant in Georgetown, waar ik toen
nog woonde. Een hele serieuze
zaak was dat. Terwijl de gasten
spaghetti met vleessaus naar
binnen werkten, heerste er een
kritische stilte als iemand zong.
De mensen hadden verstand van
Puccini en Verdi, maakten noti
ties en bediscussieerden de pres
taties naderhand als ik de tijd
tussen de aria's vulde met een
deel uit Rachmaninovs Tweede
Pianoconcert of iets luchtigs als
Someday he'll come along... Ik
voelde me bovenal een serieuze
pianiste; iemand wier carrière nu
niet bepaald van een leien dakje
ging, maar toch... Beethoven,
Bach en Chopin bepaalden mijn
leven".
„Ik weet het nog als de dag van gis
teren. Het was Kerstmis en in het
restaurant, dat misschien zo
groot was als deze ruimte (Rober
ta staat op en geeft met brede
armgebaren de afmetingen aan),
zaten 80 gasten te eten. Het was
een aan- en afgedraaf van men
sen, die geen plaats konden krij
gen. En de waard wilde dat de
mensen in zijn zaak bleven en dat
het rustig werd. Zing iets, zei hij.
Geeft niet wat. Nou had ik wel
tijdens mijn opleiding aan Ho
ward University het nodige van
zang opgestoken en er later ook
wat onderricht in gehad maar ik
had nog nooit zelf gezongen in
het openbaar. Waarom zou je? Ik
pianiste?"
„Is „Stille Nacht, Heilige Nacht"
goed?, vroeg ik. Doe maar iets, als
het maar populair is, zei de man.
Ik zeg „Chestnut Roasting on an
open Fire"? Stel je voor! Het
werd doodstil. I made them shut-
up! In die zaak waar mensen naar
Tosca's aria's kwamen luisteren,
heerste rust. Waarschijnlijk legde
ik het er te zeer boven op, maar
alla. Speelde de intro opnieuw en
zong het lied van voren af aan
weer naar die climax toewer
kend. Ik was doodnerveus, maar
evengoed".
Alleen haar paspoort zal haar juiste leeftijd vermelden. Maar be
langrijker dan dat die om en nabij de veertig schommelt, is het
gegeven dat Roberta Flack een van de meest begaafde zangeres
sen van onze tijd is. Haar smeltende stem maakte van Killing me
softly with this Song en First Time ever I saw your Face, wereld-
Deze liedjes zong Roberta tijdens een tv-gala in het kader van het
jaar-van-het-kind. Samen met haar levenspartner Eric Mercury
bracht zij in deze special ook twee dueten - The closer I get to You
en Your are my Heaven - die zij eerder opnam met de begin dit
jaar onder tragische omstandigheden overleden Donny Hatha
way. De zangeres is overigens de grote ster tijdens dit galawaar
bij de koninklijke familie acte de présence gaf, en die op 5 decem
ber onder de titelNegen miljoen Sinterklazen" zal worden uitge
zonden.
Doet royalty haar zoveel? Jk vind het intrigerend. Ik ben vereerd
met deze uitnodigingNiet dat ik nou elke keer mijn bullen pak en
in het vliegtuig stap als er vorsten in het ged ingzijn, maar je moet
zoiets ééns in je leven hebben meegemaakt".
„Ik zong méér die avond. Een van
de liedjes v/as First time ever I
saw your face, dat ik voor een
schoolkoortje bewerkt had, en ik
deed zelfs een blues: Nobody
knows You when you're down
and out. Tja, repertoire had ik
niet. Een merkwaardige ervaring
was het. Een staande ovatie en ik,
die het middelpunt van alles was.
De eigenaar kwam na afloop pra
ten. Ik wil datje hier elke avond
komt zingen. Ik breek die muur
daar weg, zodat we meer mensen
kunnen bergen. Hij vertelde ver
der dat hij een folkzanger en een
moppentapper zou inhuren, een
vocaal kwartet. Aldus gebeurde;
plotseling was ik niet alleen meer
een begeleidster van een opera
zangeres, maar de ster van de
avond. Vijf avonden in de week
werken, van zeven tot twaalf be
tekende dat".
„Mijn toenmalige man, die zorg
zaam was en me tot dan toe een
beschermd bestaan had geboden,
kon het niet verwerken. Lesge
ven aan privé-leerlingen, dat was
oké. Maar een zelfstandige Ro
berta, nee. We scheidden korte
tijd later, 1967, 1968 moet het ge
weest zijn. Maar ik, die tot dan toe
met al mijn muziek had rondge
lopen (Roberta klemt de armen
over elkaar alsof ze het koud
heeft), was me niet bewust wat
dat incident betekende. Wat wist
ik van het leven? Ik was een pro-
vinciaaltje die nauwelijks van
liefde en drugs gehoord had, ik
was net begonnen te roken. Ik
verdiende tot dan toe met lesge
ven een heus jaarsalaris. Dat ik
wist op te voeren tot 8695 dollar.
Van de bescheiden Tivoli Club in
Georgetown, via Washington
kwam Roberta naar New York.
Ze werd gesignaleerd, het leek
alsof Roberta Flack haar publiek
hypnotiseerde, vertelden jazz
musicus Les McCann en enter
tainer Bill Cosby aan een ieder
die het maar horen wilde.
McCann beschreef zijn kennis
making op de hoes van haar de
buutplaat First Take, die ze door
zijn bemiddeling in 1969 kon uit
brengen. „Het was een goede
zaak dat ik een zitplaats had
voordat Roberta achter de piano
plaatsnam en haar eerste noot
zong, want mijn knieën hadden
mijn lichaam niet kunnen dra
gen. Haar stem raakte, streelde en
ving me en haalde elke emotie die
ik meende te bezitten onderste
boven. Ik lachte, huilde,
schreeuwde om meer... zij alleen
had dé stem".
Donna Hathaway
Alsjeblieft, lach me niet uit. Maar
ik had de glorie geproefd, het
waarderende van een applaus
meegemaakt".
Roberta Flack had op de i
teit Donny Hathaway leren ken
nen; een goed zanger-pianist, een
uitstekende arrangeur, die al tij
dens zijn studie voor Curtis May-
field en Carla Thomas werkte.
Roberta: „Dat wij ook samen zijn
gaan opnemen, is een idee van
Jerry Wexler (legendarische pro
ducer zwarte muziek, red.) ge
weest. Onze carrières waren net
begonnen, reden om samen op te
trekken was er eigenlijk niet. Op
een avond belde Wexler op: ik
zou het aardig vinden als jij met
Donny een duet maakte van
You've got a Friend; toentertijd
een hit voor Carol King (geschre
ven door diens ex-man James
Taylor - red.)".
„Achteraf gezien zou het ook een
droevige zaak geweest zijn, in
dien we niet samen hadden op
genomen. Donny en ik hadden
dezelfde achtergrond, dezelfde
muziekleraren gehad. Toen leek
het alleen een leuk idee. In het
vliegtuig. Geen paniek. Let's go.
Om 12 uur 's nachts kwamen we
bij de studio. Vier uur later had
den we het nummer ingestu
deerd, gearrangeerd en opgeno
men. Een frisse benadering vol
zelfvertrouwen zo'n zelfde mate
van vrijheid heb ik sindsdien niet
meer gekend".
Roberta: „Hetzelfde basisgevoel
ten opzichte van muziek. We
hadden dezelfde instinctieve
muzikale reactie. Zonder ergens
over te praten, voelden we dat
soort zaken van elkaar aan. Iets
heel waardevols. Je kijkt elkaar
aan en je verandert beiden tege
lijk een bepaalde triller of draai.
Zoiets herinner ik me bijvoor
beeld nog scherp van de opname
van I who have nothing. Plotse
ling zongen we een halve noot ex
tra waarin het arrangement niet
voorzag".
Een tweetal duetten dat vlak voor
Hathaway's dood was opgeno
men, wordt binnenkort uitge
bracht op Roberta Flacks nieuwe
album, dat dientengevolge „Fea
turing Donny Hathaway" is ge
doopt. De elpee zal om een ande
re reden eveneens als interessant
worden aangemerkt. Het is de
eerste produktie, waarvoor Ro
berta zelf schreef. Tot nu toe be
stond haar repertoire alleen uit
interpretaties. „Niet dat ik daar
nu minder over denk, integen
deel", zegt ze ervan. „Maar Eric
heeft veel voor me veranderd. De
liefde in mijn leven terugge
bracht, me zekerheid gegeven en
de kracht om na acht, negen jaar
die echt hun tol hebben geëist -
verder te gaan met te zoeken naar
verrassingen. Hij dwingt me om
me voortdurend af te vragen waar
ik het allemaal voor doe. Echt
niet enkel voor de poen".
„Mijn muziek verandert naarmate
mijn leven verandert. Ik ben rij
per, gelukkig, tamelijk gezond. Ik
verwacht voor het eerst een kind.
Dat zijn nieuwe zaken, myn mu
ziek zal ook zo klinken. Waarom
ik schrijf? Omdat Ene me daartoe
heeft weten te verleiden. Ik heb
het altijd gewild, onbewust mis
schien. In Californië heeft hij een
huisstudio laten installeren: pia
no, soundsystem, 8-track tape
recorder. Fantastisch. Toen we
binnenliepen, vroeg hij: wat ga je
er mee doen?"
Keerpunt
„Dat moest ik even verwerken, 's
Avonds stak ik wierook aan, want
daar hou ik van, zette thee, dronk
wijn, In een melige, sentimentele
stemming ging ik pianospelen.
(Roberta neuriet melodie-lijn).
Speel dat opnieuw!, zei Eric. Dat
was het keerpunt. Goed be
schouwd heb ik eigenlijk veel ge
schreven. Dat hoge deel in Kil
ling me softly zul je niet in het
origineel aantreffen. Dat is van
mij. Ik leende dat lied en her
schreef het feitelijk helemaal. Het
was in a-mineur, het staat nu in
F-
Roberta over het verschil tussen in
terpreteren en componeren: „Ik
hou ervan om te denken en te
geloven dat alles wat ik heb ge
daan kwaliteit bezat. Je kunt
door te interpreteren een song
van jouw handelsmerk voorzien,
zoals Barbra Streisand met
People heeft weten te bewerk
stelligen. Als je daar mee bezig
bent, dan denk je er nooit aan om
hoger te grijpen. Het is het ver
schil tussen een kind maken en
opvoeden eigenlijk. Componeren
is een zaak die dieper grijpt, be-
palender is, geloof ik. Niet nood
zakelijk beter".
JOHN OOMKES
ZATERDAG 24 NOVEMBER
HILVERSUM I
18.11 Dingen van de dag. 19.02 Uit
het muziekalbum van Paul Godwin.
19.35 Zing zomaar simpel een melo
die. 20.03 Muziek uit eigen huis.
20.30 Langs de lijn, sport en muziek.
22.30 Wachten op middernacht met
Herman Stok. 00.02 Nordring Ren-
dez-Vous. 1.02 Take it easy. 2.02-7.00
De NOS-nacht.
HILVERSUM U
18.00 Licht verteerbaar. 18.25 Zend
tijd Mormonen. 18.40 Rubriek van
het Ministerie van Financiën. TROS
18.50 Een mondje Frans. 19.30 De
hoge C. 20.00 Concert a la carte. EO
21.00 De bijbel open. 21.20 van u wil
ik zingen. 21.45 Laat ons de rustdag
wijden. 22.25 EO-aktief. 22.30
23.55 Nieuwsberichten
HILVERSUM III
20.02 Elpee pop special. 21.02 Coun
try style. 22.02 Weekend-blues.
23.02-24.00 Jazztime.
ZONDAG
HILVERSUM I
NOS: Ieder heel uur nws. NOS: 0.02
Nordring Rendez-vouw. 1.02 (S) Ta
ke it easy. 2.02 (S) De NOS-nacht.
VARA 7.02 (S) Muz. voor de zon
dagochtend. 8.02 (S) Vroege vogels.
9.30 (S) Tekst en muz. KRO: 10.00 (S)
Eucharistieviering. 11.02 (S) (S) 'n
Zondags pak voor alledag. AVRO:
12.00 (S) Muzikaal onthaal. 13.02
AVRO-magaz. 13.45 Miniatuurtje.
NOS: 14.02 (S) Langs de lijn, sporten
muz. 17.55 Meded. en uitgebreid
weerber. KRO: 18.12 Echo. 18.22 (S)
Bij de buren zijn ze ook niet thuis.
19.02 (S) Terwijl de mannen kijken.
20.03 (S) Op Vleugels. NCRV: 10.15
(S) Zondagavondzang. 20.45 (S) Een
bezige bij, serie lezingen. TROS:
21.02 (S) Specialiteiten a la carte.
NOS: 23.02- 24.00 (S) Met het oog op
morgen. TROS: 0.02 (S) De nacht
wacht
HILVERSUM II
KRO: 8.00 Nws. 8.10 Overweging.
8.20 De Hutsgeklutste! 9.25 Water
standen. HUM. VERBOND: 9.30 Er
varingen in Libanon en Palestina.
IKON: 10.00 Gereformeerde kerk
dienst 10.45 Wilde Ganzen. 10.50 De
andere wereld van zondagmorgen.
NOS: 12.00 Suara Maluku. 12.30
Tambu. 13.00 Nws. 13.10 Zorg en
Hoop. 13.55 Progr. voor de buiten
landse werknemers. IKON: 17.00
Hervormde kerkdienst. 17.58 Wilde
Ganzen. 18.00 Gemeentewerken.
18.30 Brood en spelen. NOS: 19.00
Radio Thuisland. 19.30 Verhaal.
20.00 De Taaishow. 20.30 Vonken
onder de as. 20.45 Onder de groene
linde. 21.00 Spiegel van Belgie. 21.30
Voor bl i nden en slechtzienden. 21.40
Weer bij kennis komen, met om:
21.40 Gamma van Alpha en Beta.
22.10 Het zal mijn tijd wel duren.
22.30 Nws. 22.40 60 jaar Vrouwen
kiesrecht. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
(NOS: Ieder heel uur nws.). AVRO:
8.02 (S) Ko de boswachtershow. 8.30
(S) Sportpanoi ama. 9.02 (S) Juist op
zondag. 10.02 (S) Muziek Mozaiek.
VARA 11.02 (S) Haal het doek maai
op, documentaire serie. 11.32 (S) Het
zondagse pak van de VARA op drie.
TROS: 14.02 (S) Europarade. 16.02
(S) Ferry's Gouwe Ouwe Club. NOS:
17.02 (S) De Nationale Hitparade.
19.02 (S) NOS-Jazz. KRO: 21.02 (S)
Rock-dreams.
HILVERSUM IV
NOS: 8.00 Nws. 8.02 (S) Vroeg klas
siek. 9.00 Nws. 9.02 (S) Musica Reli-
gosa. 10.00 (S) Van het Nederlands
Concertpodium: pianorecital. 11.00
(S) Fur Elise, met de kwis: Wat is dat
nou. (12.00 Nws.). 13.00 (S) Opera
matinee: Fragmenten uit de opera
l'Amico Fritz van Mascagni, uitge
voerd door het Orkest van het Royal
Opera House Covent Garden o.l.v.
Giandrea Gavazzeni, m.m.v. sol.
14.00 Nws. 14.02 (S) Concerten op
zondagmiddag: Nederlands Kamer
orkest O.I.V. Kees Bakels, m. solist
klassieke muz. (In de pauze, ca.
14.40-15.00 Praten over muz).
16.00-17.00 (S) Musica Nova: DeWit-
tener Tage fuer neue Kammermusik
1979. Werken van Oostduitse kom-
ponisten.
MAANDAG
HILVERSUM I
TROS: 07.03 (S) Een goede morgen
met... 08.03 (S) Aktua-sport. 09.03 (S)
Attent op jeugdsentiment. 10.02 (S)
Toeija-toernee. 11.02 (S) Cafe-Chan-
tant. 12.03 (S) Open house. 13.03 (S)
Aktua. 13.20 (S) Raad een lied.... of
niet. 14.02 (S) Verz.pl.progr. 16.02(S)
De tien om kindershow. 16.30 (S)
Kom eens langs op Slot Zeist
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym.
7.20 Het levende woord. 7.30 Nws.
7.30 Hier en nu. 8.00 Nws. 8.11 Te
Deum Laudamus. 8.30 Nws. 8.36
Hier en nu. 8.50 Onder Schooltijd.
9.00 Gym. voor de vrouw. 9.10 Wa-
terst. 9.15 Plein Publiek. 10.50 Onder
Schooltijd. 11.00 De wereld zingt
Gods lof. 12.00 Boer en tuinder.
OVERHEIDSVOORLICHTING:
12.16 Vast en zeker. NCRV: 12.26
Meded. voor land en tuinb. 12.30
Nws. 12.36 Hier en nu. 13.00 Nws.
13.11 Kerk vandaag. 13.30 Onder
schooltijd. NOS: 14.30 Open School.
15.15 Woord in de middag. 15.30 In 't
zilver. 16.30 Verdien ik soms te veel.
17.00 (S) Licht ensemble. 17.24 Me
ded. 17.30 Nws. 17.36 Hier en nu.
HILVERSUM III
AVRO: 7.02 (S) Vol Gas. (8.03
AVRO's Radiojournaal.) 10.03 (S)
Arbeidsvitaminen. 11.03 (S) Hol
lands Glorie. 12.03 AVRO's Radio
journaal. 12.08 (S) 'n Rondje voor
Nederland. 13.57 Beursplein 5 14.03
(S) Showparade. 15.03 (S) Het Stce-
nen Tijdperk. 16.03 AVRO's Radio
journaal. 16.10 (S) Toppop Dis-
KRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Aubade. 9.00
Nws. 9.02 (S) Aan woorden voorbij....
9.10 (S) Laudate. 10.00 (S) Radio
Kamerork. met solisten: Klass. en
moderne muz. 11.00 (S) Pianorecital:
moderne en klass. muz. 12.00 Nws.
12.02 (S) Interval. 14.00 Nws. 14.02
(S) Spektakel magaz. 14.30 (S) Kol-
lage van alledaags en zeldzaam.
15.00-17.00 (S) Gurrelieder, voor soli,
koren en orkest van Schonberg.
NEDERLAND I -
15.30 - Journaal (NOS)
15.32 - Jan de muzikant (NCRV)
15.35 - Het hondje Rexi, Poolse tekenfilm (NCRV)
15.45 - De oma van Sebastiaan, jeugdserie (NCRV)
16.00 - Clowns en kinderen (NCRV)
16.15 - Het examen, jeugdfilm (NCRV)
17.00 - NCRV's Pop shop (NCRV)
18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.30 - Sesamstraat (NOS)
18.45 - Paspoort voor Marokkanen (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Staaltje de locomotief: tekenfilmserie voor kinderen
(NCRV)
19.05 - Tedshow (NCRV)
20.40 - The Streets of San Francisco, misdaadserie (NCRV)
21.37 - Journaal (NOS)
21.55 - De Zaak Biko. documentaire televisiespel (NCRV)
23.25 - Tot besluit (NCRV)
23.35 - Journaal (NOS)
NEDERLAND II -
18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOC)
18.25 - Voorlichtingsprogramma Energie. Ie cyclus (TELEAC)
18.40 - Voorlichtingsprogramma Ruimtevaart, le cyclus (TE
LEAC)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Scooby Doo (VARA)
19.25 - Ontvoering, jeugdserie (VARA)
20.00 - Journaal (NOS)
20.27 - Cassata, comedy-serie (VARA)
20.52 - Sonja's Goed Nieuws Show (VARA)
21.55 - Achter het nieuws (VARA)
22.25 - Frank Ross is vrij, serie (VARA)
23.15 - Documentaire vluchtelingetjes uit Rhodesiè (VARA)
23.45 - Studio Sport (NOS)
00.05 - Journaal (NOS)
ZONDAG
op (HUM.VERB)
NEDERLAND 1
11.00-12.00 - Eucharistieviering (KRO-RKK)
13.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
16.30-17.00 - Peuters en kleuters, (herh, les 4) (TELEAC)
17.00 - Dichterbij De vreemdeling in ons midden (IKON)
17.25 - Wilde Ganzen (IKON)
18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.30 - Vrouwenwijzer, les 6 (TELEAC)
19.00 - Journaal (NOS)
19.05 - De solisten van Zagreb (KRO)
19.30 - Van huis uit katholiek (KRO-RKK)
19.40 - Sanford en zoon, tv-serie (KRO)
20.05 - Manhattan Transfer (KRO)
20.35 - Waterloo Sunset, tv-spel (KRO)
21.55 - De ver van mijn bed show (KRO)
22.40 - Daar kun je als mens geen kant m
23.10 - Journaal (NOS)
NEDERLAND 2
13.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
14.30-15.30 - Open Schooltijd (NOS)
15.30 - Journaal (NOS)
15.35 - Cafe Chantant (TROS)
16.15—17.05 - Charlie's Angels, tv-serie (TROS)
17.05 - Studio Sport 1 (NOS)
17.40 - Een kinderhand is gauw gevuld, filmserie (NOS)
18.30 - Sesamstraat (NOS)
18.45 - Cinevisie (NOS)
19.20 - Studio Sport 2 (NOS)
20.15 - Sprekershoek (NOS)
20.3P - Vijf minuten bedenktijd (HUM. VERB)
20.35 - Journaal (NOS)
20.40 - Neon, jongerenprogramma (VPRO)
21.35 - Monty Python's Flying Circus (VPRO)
22.15 - De Misstap jongerenprogramma (VPRO)
23.05 - Journaal (NOS)
DUITSE TV
ZATERDAG 24 NOVEMBER
Geen opgave
ZONDAG
DUITSLAND I
9.30 Progr.-overz 10.00 Filmreporta
ge. 10.45 Kinderprogr. 11.15 Der
Sohn: speelfilm. 12.00 Journalisten-
forum. 12.45 Journ. met weekspie-
gel. 13.15 Informatief progr. 13.45
Region, overz. 14.35 Geschichten
aus der Steinzeit, tv-serie. 15.45 Der
Winter, der ein Sommer war, tv-spel.
17.45 Filmreportage. 18.30 Journ.
18.33 Sport. 19.15 Inform, progr.
19.20 Buitenlandse reportages. 20.00
Journ. 20.15 Natuurfilm serie. 21.00
Informatief progr. 21.05 Die erste
Vorstellung (Opening night), speel
film. 23.25 Reportag. 23.55 Journ.
DUITSLAND II
9.15 Heilige Mis. 10.00 Progr. overz.
10.30 Documentair progr. 12.00
Klass. muz. 12.45 Vrijetijdsmagaz.
13.15 Actuele magazines. 13.40 Cul
turele serie. 14.10 Kleuterprogr.
14.40 Joum. 14.45 Liefdadigheids-
progr. 15.00 Actueel magaz. 15.30
Circus, speelfilm. 16.45 Religieus
progr. 17.00 Joum. 17.02 Sport 18.00
Gesprek. 19.00 Joum. 19.10 Parle
mentair overz. 19.30 Reportage.
20.00 Onkel War\ja, tv-spel. 22.25
Joum. en sport. 22.40 Reportage.
23.40 Joum.
DUITSLAND HI WDR
9.00 Informatieve serie. 9.15 TV-cur-
sus Engels. 9.45 Tv-cursus Natuur
kunde. 10.15 Tv-cursus Sociale we
tenschappen. 15.30 Tv-cursus En
gels. 15.45 Tv-cursus Frans. 16.00
thorenden. 17.30 Informatieve s
18.00 Kinderfilm. 18.30 Informatieve
serie. 18.45 Informatief progr. 19.00
Popmuz. 19.45 Sport. 19.55 Journaal
3. 20.00 Joum. 20.15 Documentaire
serie. 21.00 Inform, progr. 21.45
Amusements muz. 22.35 Chicago
19.30, tv-serie. 23.20-23.40 Dialoog.
BELGISCHE
TV
BELGIË VLAAMS
Middagprogr 14.00 Dag aan dag.
14.30 De ruiter van het verre westen
western uit 1940 van William Wyler
met Gary Cooper, Doris Davenport
e.a. 16.00 Open school. 18.00 Wattoo
Wattoo. 18.05 Disneyland. Donovans
kind (1), filmserie voor de jeugd.
18.50 Boeket Boekenmagazine.
19.30 Lottotrekking. 19.45 Journaal.
20.10 De dokter heeft het druk. Op
passen dokter, eerst aflevering van
i comedy-serie. 20.35 Van tyd t
ZONDAG
BELGIË VLAAMS
9 00 Open SchooL 9.30 Inform,
progr. 10.00 Inform, progr. 11.00 Ie
der zijn waarheid. 12.00-12.30
Nieuwsoverz. voor slechthorenden.
14.30 Open SchooL 15.00 Galaprogr.
18.00 Sportuitslagen. 18.30 Kinder
filmserie. 18.35 Kwis. 19.40 Med.
19.45 Joum. 20.00 Sportweekend I.
20.30 Een familiekroniek (A gift to
last), tv-serie. 21.20 Licht klassiek
muz.-progr. 22.10 Filmmagaz. 23.00
Joum. en Sportweekend II.
In Sonja's Goed Nieuws Show treedt vanavond behalve de Ne-
derlnandse zangeres Margriet Eshuijs de Belgisch-Italiaanse zan
ger Adamo op. Hoewel het in Nederland een tijd stil is geweest rond
de vertolker van liedjes als 'Vous permetlezmonsieur' en 'Tombe la
neige' staat de 36 jaar geleden op Sicilië geboren Belg, van wie
onlangs een nieuwe lp, 'Pauvre liberté', is verschenen, nog dikwijls
op het podium. En volgens de Adamo Fanclub met veel succes.
(Nederland 2,2052 uur).
De VARA-televisie zend vanavond de documentaire utf voor
vluchtelingetjes uit Rhodesic, die eerder i>an het programma moest
worden genomen omdat de KRO een toegewezen claim op een der
gelijk programma had en voorrang kreeg.
De VARA-documentaire is tot stand gekomen in samenwerking met
het Defence and Aid Fund van de Verenigde Naties en de s/ieel-
goedactie van deze omroep Men is namelijk ran plan orn een deel.
dat uitkomt boven de gemiddelde opbrengst Dan de speelgoedactie
te besteden voor deze vluchtelingetjes. die in vijf kampen, i voorna
melijk in Mozambique,zijn ondergebracht Nederland 2,23.15 uur.