Democratisch spel op eiland Sri Lanka een politiek van extremen C23EI21 'Na rechts zitting op Sri Lanka zaten we onder de vlooien...' ZATERDAG 24 NOVEMBER 1979 PAGINA 31 Dichtbij het zuidelijkste puntje van India ligt het eiland Sri Lanka, bij de meeste mensen nog steeds beter bekend als Ceylon. Deze zelfstandige re publiek is ongeveer zo groot als Nederland en België samen en heeft ruim 13 miljoen inwoners. Het eiland werd door Euro pa "ontdekt" in 1518 toen de Portugees Albergaria er landde, waarmee de lange koloniale geschiedenis begon. De werkelijke ge schiedenis gaat veel ver der terug in de tijd. Al 450 jaar voor de aanvang van onze jaartelling was er op Sri Lanka een konink rijk gevestigd en van af die tijd tot de Portugese inva sie kende het eiland perio des van rijke culturele en economische bloei. Het was in die tijd ook niet he lemaal een witte vlek op de toenmalige wereldkaart. De Romeinen kenden het als het land "Taprobane" en de Islamitische hande laars noemden het "Se- rendib". Bij ons werd het pas echt bekend toen we in de 17e eeuw de Portugezen ver joegen om in hun plaats de vele natuurlijke rijkdom men te exploiteren. Wij werden er weer uitgegooid door de Engelsen, die het eiland regeerden tot de zelfstandigheid in 1948. Sri Lanka werd een demo cratie. Erg belangrijk wa ren de algemene verkie zingen in 1960, toen, voor het eerst in de wereldge schiedenis, een vrouw tot minister-president werd gekozen. Met haar coali tie-partners begon me vrouw Banderanaike aan de bouw van een socialis tische staat, en zij bleef bijna voortdurend aan de macht tot haar partij in 1977 vernietigend versla gen werd. De grote over winnaar was de partij van de huidige minister-pre sident Jayawardene, met zijn sterk op het westen georiënteerde politiek. De Leidse juristen Agnes van Brussel en Frits van Schagen verbleven tijdens hun wereldreis ge ruime tijd op Sri Lanka. In bijgaand artikel een verza meling indrukken tijdens dat verblijf opgedaan. Grote wasbeurt bij de openbare pomp (foto links). Op de foto rechts een boeddhistische monnik in traditioneel - oranje - ge waad. Dankzij een gericht regeringsbeleid sinds de onaf hankelijkheid steekt Sri Lanka in vele opzichten gunstig af bij de andere landen in Azie; net onder wijs is gratis en er zijn - relatief - veel scholen, waar door zo'n 80% van de volwassen kan lezen en schrij ven. Er is hard aan gewerktom de verschillen tussen rijk en arm te verkleinen; het particulier grondbezit is aan een maximum gebonden, de armsten onder de bevolking krijgen gratis rijst, er is een mini mumloon en er is een maximum aan de vrije be steedbaarheid van het inkomen. Veel particuliere bedrijven zijn genationaliseerd en veel staatsbe drijven opgericht, alles om de weinige rijkdom be ter te verdelen. Maar het zat de regering niet mee. Het - goede - beleid werd slecht uitgevoerd, vriendjespolitiek en corrup tie alom, internationale reces sie, oliecrisis, inflatie en stij gende werkloosheid, m.a.w. het ging Sri Lanka steeds slechter en bij de verkiezin gen van '77 verloor de rege ringspartij dan ook bijna al haar zetels. De nieuwe regering voert nu een beleid dat tegenoverge steld is aan dat van mevrouw Bandaranaike. Steeds minder mensen krijgen gratis rijst, het particulier initiatief wordt op allerlei manieren gesti muleerd, staatsbedrijven worden aan de lopende band opgeheven. Buitenlands ka pitaal en initiatief wordt met open armen ontvangen en westerse en Japanse con sumptiegoederen in grote hoeveelheden geïmporteerd. De politiek van inkomensni vellering is drastisch door broken en als je nü geld en initiatief hebt valt er veel te verdienen. Het is natuurlijk de bedoeling om de stagne rende economie weer op gang te brengen en de werkloos heid terug te dringen. Extremen Als je de smalle marges van on ze democratie kent dan vraag je je af hoe het mogelijk is dat een nieuwe regering zo'n to taal andere koers kan varen als de oude. Het antwoord is dat het democratisch spel, al hoewel in techniek gelijk, tot hele andere resultaten leidt op Sri Lanka dan bij ons. Het is echt een politiek van ex tremen; bijna steeds wordt de partij die gedurende een be paalde periode regeert, bij de eerstvolgende verkiezingen verpletterend verslagen. De partij van de huidige minis ter-president had vóór de verkiezingen slechts 14 van de 150 parlementszetels, en na de verkiezingen waren dat er 140. Het aantal zetels van de oude regering viel terug van 82 naar 8! Dat betekent in feite dat de nieuwe regering, net als de oude, gedurende haar zit tingsperiode absolute macnt heeft. Die macht wordt ook zonder terughoudendheid uitgeoefend. Meteen is in '77 een nieuwe grondwet ge maakt en een krachtig presi dentschap geschapen. Me vrouw Bandaranaike heeft al beloofd dat ze haar eventuele herverkiezing alles weer te rug zal draaien. Een herver kiezing die haar nog heel wat moeite zal kosten, want de huidge regering deinst er niet voor terug om kiesdistricten en kieswet ten eigen bate te veranderen. Religie Hoofdgodsdienst op Sri Lanka is het Boedhisme, en dat merk je als buitenlander voornamelijk aan de vele, in oranje gewaden geklede monniken die je overal te genkomt. Het merendeel van de historische bezienswaar digheden is ook van boeddhis tische aard. Over het hele ei land tref je prachtige staande, liggende en zittende boeddha's uit allerlei tijdperken aan. Overal zie je de zg. dagoba's, stolpvormige steenmassa's, waarin zich een boeddhistisch relikwie bevindt. Zo tref je in het schilderachtige plaatsje Kandy de "Tempel van de Tand" aan. waar in de daeoba een tand van Boeddha ligt. Indrukwekkend is de oude ruï ne-stad Anaradhapura. Over een oppervlakte van vele vierkante kilometers zie je daar de resten van wat eens een indrukwekkend tempel complex moet zijn geweest. Als je daar rondwandelt kan je niet anders dan onder de in druk raken van de rijke cul tuur die op Sri Lanka bloeide, toen men in West-Europa - let terlijk - nog in konijnevellen rondliep. Die rijke cultuur bestaat allang met meer, me de dankzij het Nederlandse koloniale beleid. Daar hoeven wij ons nü niet meer schuldig over te voelen, maar het is wel ironisch dat wij Sri Lanka een 'onderontwikkeld' land noe men. Van het Hinoeïsme is bekend dat het een kaste-systeem heeft, maar ook het boeddhis me kent een dergelijk stelsel. Het duidelijkste verschil is dat in het boeddhisme de kas te, waar je in geboren wordt tevens je beroepsmogelijk heden bepaalt en beperkt. Word je bijvoorbeeld geboren als lid van de hoge 'Goyi- gamme'-kaste, dan kom je in de landbouw terecht. De "Ka- ravé-kaste bestaat bijna he lemaal uit vissers en de leden van de 'Berawe' kaste werken in de artistieke sector. Dat je lid bent van een bepaalde kas te is te merken aan je naam en hoe hard je ook leert en werkt, iedereen zal altijd weten datje 'maar' in deze of gene kaste thuishoort. Vervoer Ook op Sri Lanka hebben we bijna steeds met openbaar vervoer gereisd. Het is spot goedkoop en je kan werkelijk in ieder dorpje komen. Het nadeel is dat de treinen en bussen in een erbarmelijke staat verkeren en meestal overvol zijn. In de bussen heb je het gevoel dat je leven voortdurend gevaar loopt; men rijdt steeds zo hard als de bus maar gaan wil en in het chaotische verkeer levert dat voortdurend riskante situa ties op. Het is meestal wél gezellig rei zen; je maakt een praatje met deze en gene. vertelt waar je vandaan komt, waar je naar toe gaat en wordt overvoerd met goede raad; vaak krijg je wat te eten aangeboden of worden er sigaretten uitge deeld. Als buitenlander hoef je nooit lang te staan, er zijn altijd wel mensen die eisen dat je hun plaats neemt. Als op een traject zowel de trein als bus rijdt wordt de keus bepaalt door de hoeveelheid tijd die je beschikbaar hebt. De bus is snel maar nogal ge vaarlijk, de trein is veilig maar ontzettend langzaam. Wat onderhoud en comfort aan gaat lijken beide vervoer middelen er even slecht aan toe te zijn. Met name 's avonds wordt duidelijk hoe slecht de bussen zijn: verlichting en remlichten zijn meestal ge heel of gedeeltelijk defect. Dat gaat ook op voor het ver dere wagenpark dat Sri Lan ka rijk is: een wagenpark dat voor meer dan de helft bestaat uit auto's die in Nederland an- tiquiteitswaarde zouden hebben en die alleen dankzij een gj-oot technisch improvi satie-vermogen rijdend wor den gehouden. De oorzaak is dat lange tijd bij na geen auto's en onderdelen geïmporteerd konden wor den door het gebrek aan bui tenlandse valuta. Het rollend materieel van de spoorwegen schijnt in de na bije toekomst vernieuwd te gaan worden en dat is bepaald geen luxe. Het werkt echt op je lachspieren als je op de ver veloze, beschadigde houten wanden van de treinwagons ziet staan: "This is your na tional wealth, protect it as your health" (dit is Uw natio nale rijkdom, bescherm het als Uw gezondheid"). Rechtszaal Je treft op Sri Lanka een grote verscheidenheid van religies aan. Kennelijk zonder problemen leven boeddhis ten, hindoeïsten, mohamme danen en katholieken naast elkaar. Zoveel respect toont de overheid voor de religies, dat op een groot aantal gebie den de algemene rechtsregels door de religieuze regels opzij worden gezet. Dit is met name opvallend bij de regels voor huwelijksvoltrekking en erf opvolging. Als je dan bedenkt, dat in een aantal gevallen de regels die in een bepaalde plaats gelden weer vóór de algemene en re ligieuze rechtsregels gaan, dan gaat het je als een jurist draaien voor de ogen. Wel jammer dat het allemaal zo ingewikkeld is, want we had den gehoord dat het algeme ne rechtssysteem gebaseerd is op Romeins-Nederlands recht en we zagen ons al een advocatenkantoortje openen aan een of ander palmen strand. Om te kijken hoe het allemaal in de praktijk werkt, hebben we, in gezelschap van een advo caat, een bezoek gebracht aan de rechtbank van het plaatsje 'Kegalle'. De dag van ons be zoek werden er strafzaken behandeld. De principes van het rechtssysteem mogen dan wel gelijk zijn aan het onze, maar daar houdt het ook mee op. De rechtszaak deed den ken aan een Amerikaanse te levisieserie: een rechtszaal, stampvol met publiek, waar voor de advocaten een gewel dig spektakel opvoeren. Drif tig heen en weer lopend, druk gebarend en luid pratend probeerden zij de met een grijze pruik getooide rechter van hun gelijk te overtuigen. Wij zaten achter in de zaal, met onze rug tegen een getralied hok aan. Daarin zat een vijf tiental gevangenen te wach ten tot hun zaak aan de beurt kwam. Ze waren bepaald niet onder de indruk en probeer den voortdurend sigaretten van de toeschouwers los te peuteren. We waren van plan de hele mor gen de rechtszitting bij te wo nen, maar al snel nadat we zitplaatsen gevonden hadden kregen we overal jeuk. Het was op zich al moeilijk om de gefluisterde uitleg van onze begeleider te volgen, maar de noodzaak om voortdurend te krabbelen maakte de situatie onhoudbaar. Zo snel als de beleefdheid toeliet hebben we het gebouw en de vrien delijke advocaat verlaten om in het hotel ons vermoeden bevestigd te zien: we zaten onder de vlooien. Vrouw In het jaar 1803 viel de Engels man Percival bij een bezoek aan Sn Lanka op, dat de vrouwen er anders bejegend worden dan in de rest van Azië en dat lijkt nog steeds zo te zijn. In geen ander aziatisch land wordt de ongelijkheid van man en vrouw zó duide lijk als probleem erkend en besproken. Kranten schrij ven er regelmatig over en al lerlei onderzoeken worden verricht om een beter inzicht in de ongelijke positie te krij gen. Maar we hebben in die twee maanden dat we op Sri Lanka waren toch de indruk gekre gen dat er een aardig verschil bestaat tussen de theorie en de praktijk. Met die praktijk kwamen we in aanraking, toen we bij een aantal gezin nen te gast waren. Frits deed daar vanzelfspre kend mee met de mannen, ging mee borrelen in de tuin, praatte over politieke en an dersoortige problemen, stond op feestjes te dansen en te zingen met de andere man nen, etc. etc. De rol van Agnes was veel moeilijker; vrouwen houden zich bezig met huishouden, zorgen voor de kinderen en praten over de-gezinsproble men, maar Agnes hoorde ei genlijk niet bij de vrouwen omdat ze gast en buitenland se was, en bij de mannen hoorde ze ook niet helemaal, omdat ze vrouw was. Niet dat de vrouwen weinig te melden hadden: bijna alle maal werkten ze en waren uit stekend op de hoogte van wat er maatschappelijk en poli tiek aan de gang was. Toch was het steeds zo dat de man nen gezamenlijk op luidruch tige manier dc landelijke poli tieke problemen aan het op lossen waren, terwijl de vrouwen zaten te wachten bij de halfslapende kinderen tot het tijd was om naar huis te gaan. Als je dat meemaakt is het ver bazingwekkend met hoeveel respect diezelfde mannen hun eigen, en andermans vrouw bejegenen, hun werk ophemelen en hun belangrij ke rol in de samenleving be nadrukken. Twee maanden op Sri Lanka, maanden waarin je allemaal verschillende dingen doet, is natuurlijk te kort om een goed inzicht te krjjgen in de verhouding man/vrouw. De grote massa van de gezinnen is erg arm en moet hard wer ken om niet te verkommeren. Verhoudingen zijn daar ge- basseerd op eeuwenlange traditie en moderne ideeën over de rol man/vrouw blij ven beperkt tot de welvaren de en goed ontwikkelde elite. Maar we zijn het wél met de En gelsman Percival eens: vrou wen op Sri Lanka hebben meer kansen dan die in de rest van Azie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 31