Elektronische spelletjes niet zo leuk als ze er uitzien DRIEMAN "ir randstad uitzendbureau l§||j Bekendmaking Hoogheemraadschap van Rijnland S ATERDAG 24 NOVEMBER 1979 (Van onze correspondent) S^u met Sinterklaas voor de deur nemen de reclameactiviteiten van de grote spelletjesfabrikan- ge ten toe. Vrijwel elke avond wordt er in de STER-reclame op de te levisie wel een elektronisch speeltje aangeprezen. „Simon", „Zeeslag per computer" „Logic /ij 5" van NM-spelen en „Sector" en „Merlin" van Clipper zijn hier wel de bekendste voorbeelden van. Een aantal redacteuren van deze krant nam deze elektronische speeltjes mee naar huis en pro- beerde ze een weekeinde uit. De Ifl resultaten varieerden van „leuk" tot „vervelend". Ook werden wat nieuwe spelletjes van fabrikant Jumbo meegenomen. Deze pro ducent doet vooralnog niet mee I- aan de elektronica-rage. Opval lend was dat de reacties juist over deze spelletjes het meest positief ,r" waren. Ie U enige tijd geleden kwam het Zeeslag per Computer op de markt en op de wat fors uitgeval- len verpakking van MB Elektro- •"e' nica staat in het kort de omschrij ving: Het zoek en vind computer spel... met licht en geluidseffec- O- ten. Toordat het Zeeslag per Computer gespeeld kan worden dienen de >n- deelnemers als programmeurs in spe de coördinaten van de door hen zelf geplaatste schepen in te voeren in de computer, rlier dreigen al talloze misverstan- den te ontstaan. Het programmeren van de compu ter moet uiterst secuur gebeuren, is dit niet het geval dan komen de twee elkaar bevechtende partijen na een minuut of twintig onge twijfeld tot de schokkende ont dekking dat er iets niet klopt. Dat de overijverige computer een geluid- of lichtsignaal geeft dat er helemaal niet mag zijn. Dan is er dus een fout gemaakt! faar door wie? De computer of een speler? m citaat uit de verkorte spelre gels: zet de knop op ON (u hoort nu constant PIEP-PING) aan de ene zijde en op LOAD aan de andere zijde. i. Schuif de blauwe en de gele knoppen naar links op CM en CLE en druk ze in. U hoort dan een toon als teken, dat het com putergeheugen schoon is. 5. Plaats eerst één bootje willekeu rig op uw speelveld. Bijvoorbeeld op A-2 en A-3. U schuift op het controlepaneel de blauwe knop op A en drukt die in (u hoort een toon). Hierna drukt u de rode knop in. Nu moet positie A-3 worden ingebracht... enzo voorts. Einde citaat. Het is duidelijk dat er in deze fase van de strijd al heel wat fouten gemaakt kunnen worden. En tot overmaat van ramp begint punt 8 dan ook nog met „U heeft nu één j schip ingeprogrammeerd". Na het inbrengen van de coördina- ten van één scheepje (het klein- ste) moeten er nog 15 coörd inaten de computer ingeranseld wor den. Een - zeker in het begin - tijdrovend karwei, dat met de nodige irritatie gepaard kan gaan. Zeker als de „WOEP" achterwe ge blijft. Citaat uit de spelregels: 9. Als alle schepen (totaal 17 posi ties per speler) zijn ingebracht, moet iedere speler „WOEP" ho ren, als teken dat het allemaal k correct is gebeurd Hoort u het woepsignaal niet, dan heeft u iets vergeten. Schuif de knoppen weer naar links op CM en CLE, druk ze daar in en begin op nieuw. Als het WOEP geklonken heeft dan zijn de twee deelnemers klaar voor de enerverende computer- strijd. Terwijl het sonargeluid (constant wordt tijdens het spe len de concentratie uit balans ge bracht door het PIEP-PING) klinkt worden de schoten op el- kaars schepen afgevuurd. In ie der geval is er een langgerekte pieptoon te horen bij het vuren, die bij een voltreffer wordt ge volgd door het oplichten van een klein lampje (lichteffect!) en een sissende explosie. Het bijhouden van de verschillende posities ge schiedt middels rode en witte stiften en mocht iemand er in sla gen zonder moeilijkheden alle schepen'van de tegenstander tot zinken te brengen, dan krijgt hij als beloning „WOEP-WOEP- WOEP" te horen. Maar voor het zover is kan er dus heel wat mis gaan. De computer in het spel dat ik tot mijn be schikking had, beschikte over een geheugen als een zeef, óf het programmeren zat mij en mijn steeds wisselende tegenspelers niet in de vingers. De tien spel letjes die ik speelde verliepen geen van alle vlekkeloos. Of de coördinaten klopten niet en wer den voltreffers geconstateerd die er niet waren, of het lampje bleef constant branden, waardoor ver der spelen onmogelijk bleek. Nog erger werd het toen een schrille pieptoon van geen ophouden wist. De enige manier om wat rust op het slagveld te krijgen was het uitschakelen van het spel. Citaat uit de spelregels: „Als de computer tijdens het spel wordt uitgezet (OF), dan wordt alle informatie uit het computer geheugen gewist. Tenslotte dient de prijs van dit computerspel nog genoemd te worden. Zo rond de 140 gulden moet er betaald zijn om eigenaar van Zeeslag per Computer te worden. En daar zijn de twee 9 volts batterijen (rond de drie gul den per stuk) niet bij inbegrepen. „Sector" In korte tijd bracht Clipper twee met computer uitgeruste speel tjes op de markt. Eerst „Sector" en onlangs „Merlin". Het doel van „Sector" is de plaats van een vijandelijke duikboot te bepalen, het ding voorts te torpederen en tot zinken te brengen. Het spel kan zowel alleen als door vier mensen worden gespeeld. De jacht op de duikboot wordt uit gevoerd door vier onderzee bootjagers. Elke kapitein flees speler) kan gebruik maken van Het instellen van de computer is geen eenvoudige zaak. een zogenoemd „Computer-in- formatie-Centrum". Dit stukje elektronica geeft de speler de informatie die hij nodig heeft om de onzichtbare onder zeeër op te sporen. Hiertoe moet men zelf koersen uitzetten, snel heid van zijn schip bepalen en re kening houden met onverwachte bewegingen van de duikboot. Bovendien is het schieten op de vijand ook niet zonder gevaren. Wanneer er gemist wordt neemt de duikboot onherroepelijk wraak en zet zijn belager een flink eind uit de koers. .Sector" is gewoonweg een leuk spel te noemen. Het is spannend, onverwacht en je bent er uren zoet mee zonder dat het gaat ver velen. Nu heb ik weinig verstand van elektronica, maar ais neu trale leek vind ik dat „Sector" een uiterst slim computertje bevat. Het apparaat geeft aan alle spe lers onpartijdige informatie, ter wijl het, indien nodig, ook nog voor duikboot speelt. Prettig is dat de bedenkers van „Sector" geen luidsprekertje hebben in gebouwd. Dus geen hinderlijke nabootsingen van ontploffingen en dergelijken. /olgens Clipper is „Sector" ge schikt voor spelers van tien jaar en ouder. Een vrij optimistische leeftijdsaanduiding. „Sector is zonder meer een ingewikkeld spel dat een forse concentratie vergt. Bovendien zijn alle teksten op het speelbord in het Engels gesteld. Een elf- of twaalfjarige zal dan ook zeker niet zonder woordenboek kunnen. De handleiding die men in de doos aantreft is wel in het Nederlands en erg uitgebreid. Omdat het moeilijk uit te leggen is hoe het spel nu precies werkt heeft Clip per een proefspel in het instruc tieboekje verwerkt, dat tevens in de computer van het spel zelf is ingevoerdZelfs het naspelen van dit proefspel is vrij lastig, maar wie dit onder de knie heeft kan zonder problemen nog veel ple zier aan „Sector" beleven. Drote handicap van dit spel is ech ter de prijs. Om 129 gulden (exclusief batterijen) voor een spelletje neer te tellen zal een gro te groep mensen terecht te veel van het goede zijn. Spraakzaam „Opgepast! Wees altijd vriendelijk voor Merlin". Deze waarschu wing in de gebruiksaanwijzing van de mini-computer Merlin is bedoeld om de bezitter vanaf het eerste begin bij te brengen dat het apparaat meer is dan een kinder achtig stukje speelgoed. Merlin wordt geïntroduceerd als een ro bot die een haast menselijke be handeling verdient en op zijn beurt de bespeler een beetje warmte teruggeeft, indien ten minste de juiste toetsen worden ingedrukt. Merlin is een opval lend intelligente computer, zo beschrijft de fabrikant Clipper het roodkleurige rechthoekje dat gelijkenis vertoont met een mo derne telefoonhoorn. Met licht en geluid kan het apparaat zes verschillende spelletjes aan. Merlin daagt de speler uit voor behendigwedstrijdjes in geluk, strategie, onthouden, logisch denken, slagvaardigheid en het componeren van melodietjes. Merlin is bijzonder spraakzaam met zijn elektronische taal in twintig tonen. En om aan te ge ven hoe aardig Merlin is: hij zal voor u applaudisseren wanneer u wint. Bij remise laat hij een neu traal geluid horen en zoals de ge bruiksaanwijzing zegt „Heeft Merlin u verrast door van u te winnen? Hij laat een somber deuntje horen; hij treurt een beetje om uw verlies. Concreet bestaan de mogelijkhe den met Merlin uit het spelen van boter, kaas en eieren, het zelf ma ken van muziek, het naspelen van muziek die Merlin voorspeelt, black jack. tovervierkant en co debreker. Tja, allemaal spelletjes die ook met papier, potlood, spel kaarten en een eenvoudige mondharmonica gespeeld kun nen worden. De prijs 125 gulden exclusief batterijen, dat wel. „Simon" „Ik heet Simon. Ik ben een compu ter. Mijn bijzondere geheugen is ontworpen om u vele uren span ning en plezier te bezorgen. Ver gist u zich niet! Achter mijn on schuldig uiterlijk wachten dui zenden willekeurige combinaties het moment af, waarop ze uw concentratievermogen op de proef kunnen gaan stellen. Speel met mij alleen of met elk wille keurig aantal spelers. Ik heb drie spelvariaties en vier oplopende moeilijkheidsgraden. Ik daag u uit volgordes van 8,14,20 en zelfs 31 combinaties na te doen. Op ie der gewenst moment herhaal ik de laatste of langste volgorde, die u heeft gehaald", aldus staat te lezen op de imposante doos die het elektronische speeltje „Si mon" herbergt. Simon ziet er uit als een soort discus, met vier op lichtende gekleurde vlakken, terwijl deze speelmakker ook nog geluiden produceert. Op het eerste gezicht ziet Simon er uiterst vervaarlijk uit en lijkt het een erg leuk spelletje. Maar na het een stuk of zes keer gespeeld te hebben beginnen de oplichtende vlakken en enge elektronische geluidjes te irriteren. Bovendien blijkt Simon lang niet zo moeilijk en „leuk" te zijn als de tekst op de buitenkant van de doos doet vermoeden. Om het spel wat boeiender te maken heeft fabri kant MB maar liefst drie spelva riaties in Simons „sluwe" geheu gen ingevoerd. Helaas, de ver schillen tussen de drie zijn zo mi niem, dat het woord variatie ei genlijk al te ruim gekozen is. Wat me, vooral dwars zit bij dit spelletje is de naam. Wie bedenkt in hemelsnaam nu een naam als Simon voor een elektronisch speeltje. De naam suggereert namelijk iets levendigs. Conclu derend vind ik „Simon" een overbodig en vervelend spelletje. En dat voor de zeer stevige prijs van 129,50 gulden, exclusief bat terijen. Logic 5 Logic 5 Is een door MB op de markt gebrachte, elektronische versie van Clippers Mastermind. Deze herkomst van het computer spelletje wordt door de fabrikant wel niet met zoveel woorden ge noemd, maar zij is overduidelijk. De vraag is nu: welke voordelen biedt de elektronische uitvoering boven de oorspronkelijke? Ik zie er maar één: iemand die geen spelpartner in de buurt heeft, kan toch spelen. De uitdager (bij Mas termind) is namelijk vervangen doorde micro-computer (Logic 5) die de speler vanaf de verpakking toeroept: „Ik ben geprogram meerd om te winnen". Wie deze uitdaging aanneemt, gaat wel een nogal treurige speeltijd tegemoet. Enige zakelijke overwegingen. Bij Logic 5 moet men een getal van maximaal vjjf ijfers raden. Ver gelijkt men dit met Mastermind, dan beschikt men over tien „kleuren" (de cijfers 0 tot en met 9), te verdelen over plaatsen. Geen van die kleuren mag echter meer dan één keer worden ge bruikt (zoals bijvoorbeeld 277), waardoor het aantal mogelijke combinaties drastisch wordt be perkt en zelfs minder is dan bij de „super"-uitvoering van Master mind. Bij laatstgenoemde heeft men weliswaar de keuze uit slechts negen kleuren (acht pionnen plus de mogelijkheid om een of meer plaatsen open te la ten), maar men mag elke kleur zo vaak gebruiken als men wil. Zijn er bij Logic 5 dus minder com binaties mogelijk dan bij de uit gebreide versie van Mastermind (men rekene dit gerust na), het computerspelletje is maar liefst vijf keer zo duur. Voor Logic 5 mag men f 89,95 neertellen (Mas termind kost f 17,95) Geen elektronica De firma Jumbo is de enige grote spellenfabrikant, die weigert mee te doen aan de computerrage. Jumbo heeft de eer ontdekker te zijn van het oer-elektronische kinderspel „Elektro", dat nog steeds menig kinderhart sneller doet kloppen. De firma neemt daar genoegen mee en gaat door op de educatieve weg en brengt het Nieuwe Leesplankje uit. Het is wat aangepast aan deze tijd. Met losse lettertjes kan de jeugd vanaf vier jaar woorden leggen van maximaal vijf letters. Een inlegvel geeft vertalingen in Frans, Duits, Engels, Deens, en Zweeds. Wat vindt de jeugd er zelf van? Dok aardig van Jumbo is een nieuw verkeersspel waarbij kinderen vertrouwd raken met 26 ver schillende borden en situaties: „Het verkeer en ik" is te gebrui ken om mee te Zwarte Pieten of als het herinneringsspelletje Memory. Voor kinderen vanaf de lagere school. Verslaving Verslaving kost meestal erg veel geld. Maar het kan ook voor een prikje, zonder dat het pijn doet. En dan kom ik bij het „volwassen intelligentiespel vanaf 9 jaar", dat tussen twee personen gaat. Het kreeg de naam Kruiswoordduel en het houdt een woordenstrijd in tussen twee personen. Een bij zonder leuk spel, dat op een vast houdende manier tot aangename verslaving leidt. Zoiets van voortdurend: nog één spelletje. Een extra dimensie is dat je bij dit Jumbo spel, waarbij je losse let tertjes in vakjes neerlegt (inplaats van opschrijft) woorden kunt veranderen binnen het letterbe- stand dat in de diagramvakjes is geplaatst. Je mag de letters na melijk steeds onderling verwis selen. En zo is het oude woordjesmaken, dat veel wegheeft van Scrabble of Board Script, volwassen gewor den. En zomaar tegen een betaal baar prijsje van f 12,50. direct industrie werk voor: schoonmaaksters voor diverse bedrijven in Leiden. magazijn- en produktiemedewerkers voor bedrijven in en rond Leiden. hoveniers Gezond werken buiten bij een bedrijf in Leiden. timmerman voor een leuke baan in een museum in Leiden. Leiden, Nieuwe Rijn 44, 071-146546 Alphen a/d Rijn, Vondelstraat 18,01720-935 05 (alleen tussen 14.00 en 17.00 u) VOORSCHOTEN Fred. Hendrikstraat 35 FLINK IN PRIJS VERLAAGD! Deze degeli|ke en goed gelegen woning aan de Fred Hendrikstraat 35 te Voorschoten Vorig jaar werden soortgelijke woningen in Voorschoten nog verkocht voor meer dan f 250.000,- Wij vragen nu f 219.000,- k k. Maak gebruik van deze aantrekkelijke aanbieding en bel nu b.g.g.: 01820-24393. J« nl MAKELAARDIJ O.G. Voorschoten Schoolstraat 74 01717-5933 Papendrecht Adm. de Ruyterweg 13 078-150663 uap!3i -gervtenprwvcywQ zondag Nederlandse artiesten zetten a.s. Holiday Inn op zijn kop Artiestenspul 1979 Een sportieve manifestatie ter gelegenheid van het 1 e lustrum van het Neder landse artiestenelftal zoals: Ben Cramer Imca Marina Toni Alberti Willie Alberti Harry Touw IJf Blokker Ron Brandsteder Patty Ricardo The Blu Diamonds Hans Boskamp Rudy Lubbers Ben Elmondo Saskia en Serge Martin Hanssen Willem Brouwer Sjaak Kloes Patricia Paay Harry de Groot en vele, vele anderen. Programma: Docos-terrein, v a. 9.30 uur Penalty-schieten 100 meter sprint Verspringen Pijl en boogschieten Duurloop 8 min. Wielren korte baan wedstrijden In de middag Holiday Inn parkeerterrein Zwemwedstrijden Rolstoel-races m.m.v. de Leidse Sportver. voor ge handicapten "De Sleutels" o.l.v. Joop Westhoek, Joop Riethoven en André Moedigh etc. Bezoek dit unieke artiesten evenement! Kennel van de Quakel biedt te koop DUITSE DOGGEN geel en gestroomd. Vader Wesley de Maxior. Te bezichtigen na tele fonische afspraak. Kwaak Water sport B.V., Haarlemmertrekvaart 10. Oegstgeest. Tel. 071-152297. Te koop zijdehoenders, Hollandse krielhanen, goed zingende kana ries en basfaarden, kanariepoppen, diamaniduifjes. Nachtegaallaan 17, Leiden. Tel 154286. Waarom haalt men zo zelden uit asiel poes. of kater, ouder dan één jaar Ze zijn gesteriliseerd en geca streerd, en zitten al zo lang in hun hokjes Tel 071-124295 na 19 00 Vermist donderdag 22/11. perz blauw kater, omgeving Beetho- venlaan Waarschijnlijk erg schuw Tel. 071-768963 Te koop aangeboden: goed pra tende en handtamme geelkuif amazone papegaai. Lief karakter Tel 01718-73848. Te koop St. Bernhard pups, in geënt, ontwormd, goede stam boom. Inl. 01720-94227 Dieren-hulpdienst Alphen verzorgt vervoer, begraven, cremeren van uw overleden huisdieren Inl dag en nacht 01720-21389 Ook natio naal en interna'ionaal huisoieren- vervoer. Aangeboden kweekstellen kana ries bruin-ivoor. Ino plus Split Julianastraat 2a. Leiden. Tel. 071-142516. Te koop apricot dwergpoedeltje, 8 weken oud, kampioenafstamming ingeënt en ontwormd. Tel 02520-21633 Te koop aangeb Perz. poes. met stamboom Anna van Saksenstraat 8. Leiden. Te koop aangeboden door fokker MARMOTJES in verschillende kleuren Een leuk en origineel St Nicolaas-gescnenk Hoge korting op kooien, voerbak ken etc. Rijnenburg 19. Leiderdorp De dijkgraaf van het hoogheemraadschap van Rijnland maakt bekend, dat de verenigde vergade ring van het hoogheemraadschap op woensdag 28 november 1979, aanvang 10.30 uur, in de grote zaal van het kantoorgebouw Technische Dienst, Breestraat 48 te Leiden, in vergadering bijeen zal komen ter behandeling van de volgende onder werpen. I Notulen van de op 10 oktober 1979 gehouden vergadering. II Mededelingen: a. Antwoord op vraag inzake wis kundig model Rijnlands boezem. b. van onderscheiden aard. III Toelating hoofdingelanden en hoofdingelanden-plaatsvervanger. IV Opstellen lijst van personen als bedoeld in artikel 22 van Rijnlands reglement, (waarnemend hoogheemraad) V Delegatiebesluit ex art. 99 Rijn lands reglement VI Begroting 1980. VII Af-en overschrijvingen 1980. VIII Kasgeldvoorzieningen 1980. IX Geldleningen 1980. X Verzamelkrediet verbeteringswerken en voorzieningen 1980. XI Bednjfsmiddelenkrediet 1980. XII Regeling waterafvoer Rijnland- Groot-Waterschap Woerden. XIII Krediet herstel Spaarndammerdijk. XIV Krediet onderzoek gebruik restgas a.w.z.i. Haarlem-Waarderpolder. XV Aanvullend krediet voorbereiding uitbreiding a.w.z.i. Leiden-Noord. XVI Wijziging Algemeen Ambtenarenreglement. Verhoging minimum aantal vakantiedagen. XVII Bezoldigingsverordening; salarismaatregelen per 1 juli 1979. De dijkgraaf Mensen, die de krant maken"Denk je dat je een geheide opening hebt. kan je weer opnieuw beginnen". George Wiering noemt zichzelf kopijproever. Hij bezet de meest centrale plaats van dé redactie, beslist welk nieuws op de voorpagina komt, welk nieuws op de overige pagina's en welk nieuws helemaal niet mee gaat. Natuurlijk voornamelijk in overleg met andere redactieleden. Als Begin en Sadat het juist eens zijn geworden over vrede noemt Wiering dat een geheide opening. Geen vuiltje aan de lucht. Blijkt de paus een uur later opeens overleden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 17