Nieuwe zwarte film' in Amerika eindelijk in opkomst PGE Een jonge Woody Allen Ik Paul de Lussanet verfilmt Reve's „Taal der Liefde r jr af w AF Ar F A\F AF A VRIJDAG 23 NOVEMBER 1979 FILM PAGINA 13 "Woelrat" (Hans Dagelet wordt omarmd door "Wolfbroer" (Hugo Met sers). Woelrat en Wolfbroer zijn de twee belangrijkste personages in de e film van De Lussanet. AMSTERDAM (GPD) - Schilder Paul De Lussanet is zaterdag be gonnen met de verfilming van de „Taal der Liefde" van Gerard Re- ve. De film zal de komende maand worden opgenomen in Amsterdam, Edam, Bentveld en Winterswijk. Het is een zoge naamde low budget filrn. De pro- duktiekosten wonien geschat op 800.000 gulden^ De première wordt verwacht rond Hemel- vaartdag van het volgend jaar. Paul de Lussanet heeft voor de hoofdrollen niet gezocht naar ui terlijke gelijkenis. Hij zegt „Ik heb wel een soort Reve voor ogen en ik vind dat Hugo Metsers daarop lijkt". Naast Metsers als Wolfbroer (Reve) worden de vrienden Woelrat en Tijger ge speeld door Hans Dagelet en Bill van Dijk. Deze rolverdeling heeft tot gevolg dat Hugo Metsers wat ouder zal moeten worden gesch minkt en de vriendjes in de film niet helemaal de prille knapen zijn zoals zij in de liefdestrilogie van G erard Reve voorkomen. Volgen De Lussanet en producent Matthijs van Heijningen is dat geen bezwaar. Gerard Reve heeft bij nader inzien besloten om niet de rol van de SS'er Wolfgans Se nior te spelen. Waarschijnlijk verschijnt hij toch even in beeld als priester. Wolfgang Senior wordt nu vertolkt door Gerard Cox als gastspeler. In de tragi komische film zal de 62-jarige Al- bert Mol de „oude Albert S." spelen, overigens zonder fratsen en grollen. De Lussanet verklaart dat hij niets lolligs met Albert Mol van plan is. De „Taal der Liefde" is weliswaar bijna geheel aan heren gewijd, maar in bijrollen verschijnen toch nog even in beeld Pleuni Touw, Marina de Graaf en de Zangeres zonder Naam. De medewerkers aan de "Taal der Liefde". V.l.n.r.: Bill van Dijkt Tiger I, Albert Mol. Hans Dagelet (Woelrat), regisseur Paul de Lussanet, Hugo Metsers (Wolfbroer), Jan Hopman en Hans Cornelissen. 'lik 'Hllli,, Take the money and run; regie: Woody Allen; hoofdrollen: Woody Allen en Jane Margolin; theater: Studio; alle leeftijden. iiimiiiiiiuiiniiiiiiiiiiuuiiul Tien jaar geleden debuteerde Woody Allen als acteur én regis seur met de film Take the money and run. Aan de vooravond van de première van Manhattan, is die eersteling weer in roulatie ge bracht. De film werd een paar jaar geleden al door de tv vertoond, maar is als levend bewijs van de eerste, wat wankele schreden van een briljant komiek en regisseur op het acteer- en regie-pad toch nog altijd zeer de moeite waard. Vooral met de „1V. Allen vier jaar geleden met An nie Hall maakte, in het achter hoofd. Zijn tot dan louter komi sche films kregen een serieuze ondertoon en een min of meer autobiografisch karakter. Take the money and run dateert dus van die eerste periode. Allen baseerde zijn grappen destijds op persiflages van be kende tv- en filmgenres. In Ta ke the money and run is dat de documentaire. Allen speelt zelf de gangster Virgil Starkwell, wiens leven wordt gerecon strueerd. Gepraat wordt met zijn ouders (die om herkenning te voorkomen feestneuzen hebben opgezet), met de gevan genispsychiater en met zijn echtgenote (een rol van de wonderschone Jane Margolin). Er is van alles op Take the mo ney and run aan te merken. Zo als het debuut betaamt kent het verhaal een aantal merkwaar dige wendingen en zakt het, met name aan het einde, erg in. Maar de momenten dat Aliens gevoel voor absurditeit en zijn verbaal vermogen ten volle tot uitdrukking komen, worden ir ritaties daarover weggeveegd. De scène bijvoorbeeld, waarin Virgil zijn eerste bankoverval pleegt, is ijzersterk. Op een briefje heeft hij zijn eisen ge schreven, maar de bankbe diende kan de boodschap niet lezen en, terwijl Virgil tekst en uitleg geeft, wordt het voltallige personeel er bij geroepen. Niet om in te grijpen, maar om te helpen bij het ontcijferen van de boodschap. Zo kent Take the money and run nog een paar van dat soort, sterk aan Monty Python ver wante fragmenten, waardoor de stijlfoutjes Allen kunnen wor den vergeven. BART JUNGMAN „Het belangrijkste wat ik en andere zwarte film makers de komende jaren zouden willen zien te verwezenlijken is het overzetten van de eigen zwarte volkscultuur en vooral haar verhaalstij- len naar film. We zeggen: wat zijn precies onze volkstradities, wat zijn de literaire tradities in de zwarte volkscultuur. Die willen we gebruiken als de basis van onze films. Dat betekent ten eerste dat we iets geheel nieuws doen omdat het de eerste keer is dat het idioom van onze volkscultuur en het idioom van filmmaken bij elkaar ge bracht worden, en ten tweede be tekent het dat we er een groot, eigen publiek mee kunnen berei ken omdat de mensen zich kun nen identificeren met wat ze zien. We beschouwen ons clan ook niet echt als „auteur-filmers", ook al hebben wé zelf het script ge schreven en zo, maar we halen Ongenuanceerde Hells Angels-film 'de wraak van de Hells Angels'; regie: Thomas Dyke: hoofdrollen; mo- torcycleclub Detroit, Eurocinema 4, Alphen, 18 iaar. iiiiiiiiiiiiimiiiiiiiimiiMiuiil "De wraak van de Heli's Angels", een titel die eigenlijk al heel aar dig aangeeft wat voor soort beel den we in deze film kunnen ver wachten. Erg genuanceerd en fijntjes gaat het er in elk geval dus niet aan toe in dit door Thomas Dyke geregisseerde produkt. Dyke heeft getracht met een mini mum aan middelen, en een maximum aan geweld en kitsch, een spectaculaire, en dus com merciële film te maken. Hij is daar, blijkens de reacties, maar zeer ten dele in geslaagd. Want hoe de voor deze gelegenheid op getrommelde motorclub 'Detroit, ook zijn best doet, en hoe er ook wordt gesmeten met liters nepbloed (ketchup dus), overi gens aangewend om de diverse schietpartijen 'echt' te doen lij ken, het resultaat is niet meer dan een nauwelijks geloofwaardig verhaal over de strijd tussen Hells Angels en het plaatselijk gezag. En dat alles onder begelei ding van muziek van Michael Nesmith, eens deel uitmakend van het onschuldige maar zeer succesvolle beatgroepje de Mon- kees. De tijden veranderen. DICK QUINT onze onderwerpen en stijl uit ons eigen volksverleden: we zijn ver- halen-vertëllers uit de grote tradi tie van de zwart-Amerikaanse volkscultuur". Aan het woord is Warrington Hud- lin, een jonge zwart-Amerikaanse filmmaker, die in de recentelijk ontstane beweging voor een „new black cinema" een voor aanstaande plaats inneemt. Een beweging die zich in de eerste plaats richt op het zwarte publiek, maar die ook voor de ontwikkeling van film in het al gemeen grote beloften inhoudt. Op het onlangs in New York ge houden „Festival voor de onaf hankelijke Amerikaanse film" waren een aantal films uit deze nieuwe school te zien. De rol van de neger in de Ameri kaanse filmindustrie is altijd be perkt geweest. Verder dan een stereotype uit te mogen beelden kwam het eigenlijk zelden. Daar bij komt dat Hollywood geen brood zag in het zwarte publiek en zich daarom ook nooit heett toegelegd op het produceren van films speciaal voor die markt. De eerste die bewees dat er een markt was voor een echt „zwarte" film was Meivin Van Peebles, die na zijn terugkeer uit Europese ballingschap in 1970 „Sweet Sweetbackes" regisseerde, pro duceerde, schreef en monteerde. Deze eerste film die volledig ge baseerd was op een zwart artis tiek bewustzijn en waarin Van Peebles ook de hoofdrol nog voor zijn rekening nam, gaat over de vlucht naar Mexico van een sex- show artist, die een blanke poli tieman vermoord heeft om een "broeder" te helpen. „Meivin wilde een puur zwarte film maken, en gelijktijdig bewijzen dat zo'n film geen geld hoefde te verliezen. Hij leverde 10 miljoen dollar op, en dat vrijwel uitslui tend in bioscopen die door ne- gerpubliek bezocht worden. Voor het bewustzijn van zwarte filmmakers was hij van ontzet tend groot belang", zegt Hudlin. „Daarna hadden we het gevoel: dat moeten we doorzetten. Het kan!". Ook Hollywood begreep in die tijd de mogelijkheden en een serie zogenaamd zwarte films zag het levenslicht. De neger kwam er als superheld het doek op, seksueel niet te overtreffen en in het ge vecht tegen iedereen opgewas- Warrington Hudlin sen. Alleen, meestal waren de mensen achter de schermen blank: schrijvers, regisseurs en producenten. Onafhankelijk van Hollywood ging tegelijkertijd het zoeken naar een echt zwarte film door, culmine rend in een aantal films die voor de ontwikkeling van die eigen stijl veel beloven. Twee richtingen zijn te onder scheiden: de protest-cinema, die in de eerste plaats uitgaat van de politieke achtergronden en de politieke strijd die de negerbe volking te voeren heeft, die tot ac tie wil aanzetten en de politieke bewustwording als hoofddoel heeft. Daarnaast de cinema van het „blues-realisme", zoals War rington Hudlin hem noemt. „De blues is niet alleen een muzi kale stijl en stroming. Het is een integraal deel van de levenshou ding van de Amerikaanse neger bevolking en daardoor terug te vinden in alle cultuuruitingen, vooral ook in het vertellen van verhalen." „Het gekke van onze cultuur is", zegt Hudlin, „dat hoewel we de zelfde afschuwelijke sociale om standigheden meemaken als zo veel mensen in deze wereld, wij zwart-Amerikanen erom kunnen lachen. De reactie is niet walging, niet wanhoop, zoals je bijvoor beeld bij Sartre aantreft, maar een bepaald soort humor". Het is duidelijk dat Hudlin en me defilmers als Robert Gardner en Ronald Gray, die van de zomer het geld bijeen brachten om met een filmbus de zwarte films naar de mensen in de straat te brengen en daarmee een groot enthou siasme teweeg brachten, op weg zijn naar een belangrijke plaats in de zwart-Amerikaanse cultuur en daarnaast ook voor de ontwikke ling van de inhoudelijke struc tuur van het medium film baan brekend werk verrichten. Protest cinema, de andere stro ming, heeft een belangrijk verte genwoordiger gevonden in de van oorsprong Ethiopische fil mer Haile Gerima, die veel opzien baarde met zijn film Bush Mama. De film gaat over het leven van Dorothy, een zwarte moeder in het getto van Los Angeles, wier man in de gevangenis zit, die van de steun moet leven en die lang zamerhand van een passieve, on derdrukte vrouw verandert in een bewust levend revolutionair Wat opvalt aan de film, en dat geldt eigenlijk voor de meeste zwarte films is de totale afwezigheid van Hollywood-invloeden en het zoeken en vinden van een totaal eigen stijl. Zowel de soundtrack. waarin reële geluiden en gelui den uit de fantasie van Dorothy elkaar voortdurend afwisselen, versterken en door elkaar heen lopen, als het beeldmateriaal, waarin min of meer hetzelfde ge beurt. zijn van een vitaliteit en overtuigingskracht die we nog maar zelden in Amerikaanse speelfilms hebben meege maakt. Gerima is een politiek filmer die meer belang stelt in een klein publiek waarmee hij kan discus siëren over de achterliggende problematiek, dan in (hjerken- ning bij de massa van de zwarte bevolking. Dat is ook een verschil met de groep rond Hudlin die zegt: „Als ik tijdens een verto ning van Streetcorner Stories iemand hoor roepen: dat is net mijn oom. precies mijn oom!, dan doet me dat goed. Ik wil de her kenning van de situatie, van de figuren en van de achtergronden van mijn films by mijn publiek". Maar beide richtingen verdienen de aandacht van elke filmliefhebber die niet zonder meer het „l'art pour l'art"-piincipc aanhangt, maar die in film juist de maat schappelijke en culturele achter gronden probeert terug te vinden van waaruit de film gemaakt is, en daar iets van wil leren. Het is niet voo- iedereen weggelegd om een goede regie te voeren en tegelijkertijd een perfecte hoofd rol te vertolken. Ook Dom Delui- se, een acteur uit de Mei Brooks- stal, slaagt daar met "Hot Stuff', dat voor Nederland in het spreekwoord "gestolen goed ge dijt niet" werd omgezet, niet in. Maar afgezien van wat foutjes in re gie en spelprestaties, is "Gestolen goed een vrolijk kabbelende film, die op zijn minst een glim lach verdient. Een team politie-agenten dreigt uit de gratie bij de chefs te geraken, omdat er te weinig misdadigers worden gepakt. Om dit euvel te verhelpen begeven zij zichzelf op het pad van de misdaad. Ze ne- Valstrik voor kruimeldieven ''lil,. MH||||h "Gestolen goed gedijt niet"; regie: Dom Dclui- se; hoofdrollen: Dom De- luise, Jerry Reed, Su zanne Pleshette; Luxor, Leiden: alle leeftijden. IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUII men het zaakje over van een gear resteerde heler en met behulp van videoapparatuur leggen zij de bonte rij van kruimeldieven vast. Een groot feest moet een besluit vormen voor de laatste dag in vrijheid van het inbrekersgilde. Maar de Mafia dreigt roet in het eten te gooien. Een gigantische gooi- en smijtscène volgt, waarin het goede en het minder goede het échte kwaad overwint. Het 'gepakte' inbrekersvolk neemt het de politiemacht niet eens kwalijk dat het een val heeft op gezet. En zo kunnen beide partij en terugzien op een zeer boeien de, maar vooral vrolijke periode. ANNEMIEK RUYGROK Eén van de meest onderschatte mensen uit de Amerikaanse filmwereld is John Cassave tes. Niet eens zozeer als acteur als wel als regisseur. Het eer ste is voor hem eigenlijk al leen maar een bron van in komsten om kwalitatief uit stekende, maar commercieel weinig aantrekkelijke films te maken. A woman under the influence, waarin zijn vrouw Gena Rowlands schitterde, was daar een treffend voorbeeld van. Duitsland 1 vertoond zondag zijn laatste werkstuk, Opening night met Gena Rowlands weer in een hoofd rol. Ze is daarin een gevierd toneel speelster, die een jeugdige fan voor haar ogen ziet veronge lukken en daarvan volledig in de war raakt. Verder niet zo erg veel bijzon dere deze week. De Neder landse tv heeft maar twee speelfilms op het programma staan en die worden dan ook nog praktisch tegelijkertijd uitgezonden. Dat is woens dagavond met op Nederland 1 een film van de Pool Krysztof Zanussi en op de andere kant Bite the Bullet, een western uit 1973 van Richard Brooks. De acteurs Gene Hackman en James Coburn doen daarin mee aan een lange-afstands- race te paard, die destijds in het wilde westen geregeld werden georganiseerd. Het programma: ZATERDAG - De schoolfrik; 14.45 uur; Dtsl. 1 (regie: Axel von Ambesser met Heinz Rühmann). Woman of te year, 20.15 uur; Dtsl. 2 (regie: George Stevens met Spencer Tracy en Katherine Hep burn). Nightfall; 23.25 uur; Dtsl. 1 (regie: Jacques Tour- neur met Anne Bancroft). ZONDAG - The Circus; 15.30 uur; Dtsl. 2 (van en met Char lie Chaplin). Opening night; 21.05 uur; Dtsl. 1. MAANDAG - The black pirate; 21.15 uur; Dtsl. 3 (regie: Al- bert Parker met Douglas Fairbanks). The lady eve; 23.00 uur; Dtsl. 1 (regie: Pres ton Sturges met Barbara Stanwyck). DINSDAG - The scarlet hour; 19.30 uur; Dtsl. 2 (regie Mi chael Curtiz met Carol Oh- mart). OnvolI ui uk \.».r pianola; 20.40 uur; Bel. 2 (regie: Nikita Mikhaljow) WOENSDAG Tussenbalans; 20.00 uur; Ned. 1. Bite the bullet; 20.32 uur; Ned. 2 The last American hero; 22.05 uur; Dtsl. 3 (regie: Lamont Johnson met Jeff Bridges). DONDERDAG - The criminal code; 20.15 uur; Dtsl. 3 (regie Howard Hawks met Boris Karloff). VRIJDAG The sunshine boys; 20.15 uur; Bel. 1 (regie Herbert Ross met Walter Mat- thau). Between the lines; 20.15 uur; Dtsl. 1 (regie: Joan Mickim Silver met John Heard). Le cercle rouge; 23.05 uur, Dtsl. 2 (regie Jean Pierre Melville met Jean Paul Bel- mondo. Blijvers "Gejaagd door de wind" - Klassiek Drama, Camera, Leiden, Euro 1, Al phen. "Hair" - Beroemde nv s'^al ver filmd. Lido 1. Leiden. "Alien" - Monster in de ruimte. Lido 2. Leiden, Euro 2. Alphen. "Die Ehe der Maria Braun" - Boeiend relaas over wederopbouw van Duitsland. Lido 3, Leiden "Kort Amerikaans" - Controvi siele verfilming van Wolkers. Tria non. Leiden. "I never promised you a rosegar- den" - Verhuist van Leidei io 3, Alphen. Rex. Nachtfilms "Cousin cousine" - Camera. Leiden. "Gulzige liefde" - Rex. Leiden. "Met de vlam in de pijp" - Euro 1 en 2, AJphen. "Bilitis" - Euro 3, Alphen. "Pornografie ehez Madame Clau de" Euro 4 Alphen. Kindermatinee "Kuifje en het geheim van het Gul den Vlies" - Camera. Leiden. "Woody Woodpecker" - Lido 3, Lei den. "Kiss in attack of the phantoms" - Studio. Leiden. "Bungs Bunny zet de boel op stel ten" - Euro 3. Alphen. Den Haag "The Wanderers"-Apollo 1 (460340), (463500). al. "Kort Amerikaans" - Byou (461137, 16 jr. "Pastorale 1943" - Calypso (463502), al. "Die Ehe der Maria Braun" - Camera (467200) 16 jr. "Escape from Alcatraz" - Cineac 1 (630637), 16 jr. "Thelady vanishes"-Cineac 2.16jr. "De duivel hale je" - Corso 1467200), al. L'Animal" - Du Midi (855770), al. "Hair" - Euro (667066). al. "Hair" - Metropole 1 (456756), al. "La Luna" - Metropole 2. 16 jr. "Gnjpstra De Gier" - Metropole 3. 12 jr "Schiet niet op de tandarts" - Me tropole 4. al. "Mounraker" - Metropole 5, 12 jr. "Halloween" - Odeon 1 (462400), 16 jr. "The dog" - Odeon 2. 16 jr. "Alien" - Odeon 3. 16 jr "A little romance" - Odeon 4. al. "Sexexcessen" - Le Pans 1 (656402), 18 jr. "De porno (bjengel" - Le Paris 2.18 jr. "De memoires van een pornoprins" - Le Paris 3, 18 jr. "Escape to Athena" - Passage (460977). 16 jr. "Quadrophenia" - Studio 2000 (542288). al. "Une histoire simple" - De Uitkijk (542288). 16 jr. Amsterdam "Kort Amerikaans"-Alfa 1 (278806). 16 jr. "Saint Jack" - Alfa 2, 12 jr "L'Ingorgo" - Alhambra 1 (233192), 16 jr. "Woyzeck" - Alhambra 2. 16 jr. 'The Wanderers" - Bellevue Cine rama (234876) 16 jr. "Gestolen goed gedijt niet" - Calyp so 1 (266227). al. "Pastorale 1943" - Calypso 2. al. "Hanover Street" - Calypso 3, 12 jr 'n Fantastisch bordeel" - Centraal (248933), 18 jr. "Escape from Alcatraz" - Cineac Damrak 1 (245648), 16 jr. "Schiet niet op de tandarts" - Cineac Damrak 2, al. "Alien - Cineac (243639). 16 jr. "Prepare? vos mouchoires" - Cine center (236615), 16 jr. "Last tango in Paris" - Cinecenter. 16 jr. "Opname" - Cinecenter, 16 jr "Escape 'from Alcatraz" - Cinema International (151243). 16 jr "Hair" - City 1 (234579). al. "La Luna" - City 2. 16 jr "Outrageous" - City 3. 16 jr "Anne en Muriel" - City 4, 16 jr. "Kentucky fried movie" - City 5. 16 jr. "Kiss in attack of the phantoms" - City 6. al. "De beschuldiger" - City 6. 16 jr. "Alien" - City 7. 16 jr "De peetvader" - Corso (234561) 12 jr- "Pastorale 1943" - Du Midi (723653), (230469). al. "Un elephant ca trompe énormé- ment" - Kntenon (231708) 12 jr. iu paradis" - Krite- ter(23591 "Escape from Alcatraz" - Noggerath (230655). 16 jr. "Onverzadigbare wellust" - Parisien (248933) 18 jr. "De geld piratenRembrandt- pleintheater 1 (223542). 16 jr "Moonraker" - Rembrandtplem- theater 2. 12 jr. "Where eagles dare" - Rialto (723488). 12 jr. The China Syndrome" - Rivoli (723488). al. De peetvader" - Roxy (232809). 12 jr "Play it again Sam" - Studio K (231708). 16 jr "Herfstmarathon" - The Movies (245790). 16 jr. 'I-es Petites fugues" - The Movies. 16 jr - Tuschinski 1 Apocalypse r (262633)16jr Gnjpstra deGier"-Tuschinski2. 12 jr "Die Ehe der Maria Braun" - Tu schinski 3. 16 jr In de ban van de ring" - Tuschinski

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 13