'In Brecht vind ik veel van mij zelf terug' Drukke receptie Ex Animo (^V) vandaag toegeljcht Intrigerend 'Eindspel' Waldolala is zonder Yan Oekel kleurloos WOENSDAG 21 NOVEMBER 1979 WIM BRUGMAN ERE-LID LEIDEN - De 60-jarige chr. oratorium-vereniging 'Ex Animo' recipieer de gistermiddag in de ontmoetingshal van de Vredeskerk. Het bestuur had talloze handen te drukken, want de belangstelling was overweldi gend. Geen wonder; dit koor heeft immers in de stad en wijde omgeving een grote reputatie bijeen gezongen. Al was het maar alleen door de jaarlijkse uitvoeringen van de Matthaus-Passion. Men zag en sprak af gevaardigden van andere koren, solisten, die vaak met het jubilerende ensemble optreden en vele vrienden. Ook burgemeester en mevrouw Vis kwamen gelukwensen. De heer Vis voerde ook nog het woord, maar had bovendien een taak te verrichten. Het bestuur en het hele koor hadden namelijk besloten Wim Brugman, een ook op ander gebied zeer populaire figuur in Leiden, tot ere-lid te benoemen. Wim Brugman was van de zestig jaren er 43 lid geweest, had zich in de loop van die tijd als eerste secretaris en tweede voorzitter zeer verdienstelijk gemaakt. De mededeling, dat hij ere-lid was geworden (verleden jaar had hij afscheid genomen) verblufte Brugman totaal. Hij had er niet in het minst op gerekend. Burgemeester Vis overhandigde hem daarop de betreffende oorkonde en zei, dat hij deze onderscheiding dubbel-en-dwars had verdiend. Hierna kwamen de Ex Animo-zangkna- pen (bekend uit de Matthaus-Passion) naar voren om een felicitatie-lied voor het koor te zingen. De jongens brachten een enveloppe met inhoud em voor de leden een persoonlijke bloemenhulde mee. Wim Brugman sprak woorden van dank en overhandigde de heer Planje een hamer hij hem officieel tot voorzitter van Ex Animo sloeg. Bartelsman regisseert Goede mens van Sezuan voor Litteris LEIDEN - We zullen de artis tieke blamage van Ank van der Moer met 'Happy Days' (Gelukkige Dagen) van Sa muel Beckett in een zich ge ruisloos ontvolkende Leidse Schouwburg in december van het vorig jaar niet licht vergeten. Het was daarom een niet geringe uitdaging voor regisseur Peter Lintelo om in het Micro-theater met Rob van der Meer (Hamm), Hans van Vonderen (Clov), Michael de Leeuw (Nagg) en Michiel Neervoort (Nell) gisteravond zijn dramatische interpretatie te geven van Samuel Bec kett's 'Eindspel'. Lintelo zelf zag dit als een logisch vervolg op de artistieke benadering van 'En Attendant Godot' (1952), waaraan twee leden van de groep eerder mee werkten. Desalniettemin blijft Beckett voor veel regis seurs een levensgevaarlijke onderneming, niet in de laat ste plaats door de immer ge continueerde wil van Beckett om in al zijn stukken uit drukking te geven aan zijn overtuiging van de zinloos heid van dit leven. Zijn ab surd pessimistische levensin stelling en de vaste overtui ging, dat het menselijk be staan volstrekt zinloos is, leg gen zo'n loodzware last op de vertolkers, dat in de praktijk van enig engagement met het publiek nauwelijks sprake kan zijn. In het licht van deze argumenten moet hier na drukkelijk worden gesteld, dat de vier spelers, in belang rijke mate gestuurd door Lin telo zelf, Beckett uiterst ac ceptabel aan het publiek hebben gepresenteerd. He laas is de onontkoombare "nadering van het einde" in dit spel van Samuel Beckett haast uitgegroeid tot een dramatisch dogma. Maar wat spelers en regisseur, bijge staan door technische advie zen van Tim de Leeuw, er dan toch nog van weten te maken, dwingt onontkoombaar onze bewondering af. Vooral als we deze, zeer strak gespeelde, interpretatie afzetten tegen de veeltallige professionele doublures. 'Eindspel', dat vanavond nogmaals in het Microtheater te zien is, heeft iets absurdistisch, dat in z'n absurditeit uitgroeit tot een uiterst intrigerende toneel beleving. Lintelo, zo lijkt het, is Beckett ruimschoots de baas gebleven. BERT KOEKEBAKKER LEIDEN - 'In de visie van Bertolt Brecht vind ik veel van mezelf terug'. Dit zegt de gastregisseur van de grote toneelproduktie, die de Koninklijke Vereni ging 'Litteris Sacrum" op 7 en 11 december a.s. zal opvoeren in de Leidse Schouwburg, Jan Bar telsman. 'Zowel Brecht als ik lijken ons goed te kunnen vinden in de kritiek, die de Marxisten op onze maat schappij uitoefenen". In het ka der van de studie wijsgerige en historische pedagogiek, met als bijvak "Theaterwetenschap" heeft Bartelsman voor stage doeleinden gekozen voor één van Bertolt Brechts meest bekende leerstukken, nl. "De goede mens van Sezuan". "Irpperium" deed dat in oktober '76 ook en verslikte zich daar min of meer in door o.a. één van de drie goden weg te la ten. Bartelsman heeft de oor spronkelijk 4V2 uur durende tekst van Brecht teruggebracht tot 3/3 V 2 uur. Er zijn herhalingen en on nodige toevoegingen weggela ten; zinnen zijn ingekort en niet ADVERTENTIE. Krantje uit en niets op de buis? Pak dan het postcode- boek en noteer alle adressen van familie en vrienden mèt postcodes. Wordt het tóch nog een nuttige avond. Gebruik'm goed. pttpost ter zake doende passages zijn, waar mogelijk, gecomprimeerd. Bartelsman realiseert zich bij de ze artistieke mutilatie sterk sub jectief te hebben gewerkt. Bar telsman is niet zomaar aange zocht door Litteris om de regie van deze (voor Litteris monster-) produktie te voeren. Er worden namelijk 35 personen ten tonele gevoerd, waarbij minstens 8 per sonen een dragende rol hebben. Bartelsman heeft in het verleden als leraar dramatische expressie aan de Pedagogische Academie en de Louise de Coligny-scho- lengemeenschap getoond over een gedegen inzicht te beschik ken. Zijn studie culturele pada- gogiek, heeft die grote kennis van zaken nog verder uitgebreid. Hij is nu bezig met een scriptie, als element van de doctoraalfase, over dramatische expressie. "Se zuan" lijkt daartoe de aangewe zen weg. Tevens wordt daarbij gebruik gemaakt van de door de onlangs overleden Duitse com ponist Paul Dessau geschreven muziek voor deze voorstelling. Bartelsman heeft zich natuurlijk verdiept in de figuur van de hoofdpersoon, de jonge prosti- tuée Shen Te, een uiterst moeilij ke en zeer zware rol, die gespeeld zal worden door Marjan Delf- gaauw, maar daarnaast heeft hij zich volledig vertrouwd gemaakt met de levensloop van deze grote Duits/Oostenrijkse toneelschrij ver, die 14 augustus 1956 in Ber lijn overleed. Het stoort Bartels man, dat Brecht immer wordt ge zien als een marxist c.q. commu nist. Bartelsman: "Brecht is nimmer lid geweest van welke partij dan ook, dus zeker niet van de communistische partij en in 1947 vlucht hij, genoodzaakt door het opkomend McCarthyisme in de Verenigde Staten naar Oos tenrijk en met naar Oost-Duits- land. Hij laat zich ook tot Oosten rijker nationaliseren. In dit kader zou de oprichting door Brecht en zijn tweede echtgenote Helène Weigel van het 'Berliner En- ADVERTENTIE bruidsparen. Ï^m. AjSBfLA.BlSSEN IL UWECTHCTTOM-lfT/f Vooreen 1 geslaagde receptie of fijn J, - TRESLONG VOOR RECEPTIES: ALLE DRANKEN 1.55 per glas FEESTELIJKE DINER MENU'S v.a.13.95 Vraag onze gratis folder met MENU-SUGGESTIES FLES GOEDE WIJN v.a.13.95 BEL VOOR INLICHTINGEN TRESLONG semble' slechts een 'incident' ge noemd mogen worden. Elemen ten van de dogmatisch-marxis- tisch gevoerde klassenstrijd (nl. van de niet bezittende tegen de bezittende klasse) vind je in Brecht's werk veel minder dan menig literatuuronderzoeker wil doen geloven. Bartelsman: 'Ik zou Bertolt Brecht een 'salon communist' willen noemen, wiens enige streven erop gericht is het publiek aan het denken te zetten'. Het etisch aspect van Brecht's werk vind ik veel be langrijken de uitbuiting loopt door de klassen heen en is niet het exclusieve recht van één klasse. Hierdoor verliest het begrip klas- senSTRIJD veel van haar oor spronkelijke betekenis. Bertolt Brecht heeft bijvoorbeeld, even als overigens enige Franse filoso fen, de kerk als instituut afgewe zen, maar conformeert zich zon der restricties aan de etische principes ervan. Dat spreekt mij bijzonder aan. 'Litteris' geeft mij nu de gelegenheid Brecht te in terpreteren met een zekere licht voetigheid, waardoor de lood zware deken, die bij alle drama turgen en regisseuren over 'De Goede Mens van Sezuan' ligt, enigszins wordt teruggeslagen. De Chinese provincie Sezuan staat model als symbolisch voor beeld voor alle plaatsen, waar mensen door mensen worden uitgebuit. Een essentieel gege ven, nl., dat goedheid slechts kan bestaan als het door een slechte inborst wordt gecompenseerd, speelt in de hele persoonsont wikkeling van de prosituée Shen Te, en zijdelings ook in dat van de denkbeeldige neef Shui Ta, een grote rol. Dat Jan Bartelsman voor 'Sezuan' (fon.: Tseetsuan) gekozen heeft en niet voor bij voorbeeld 'Mutter Courage und ihre Kinder' (1940), 'Trommeln in der Nacht (1922) of 'Der Kaukasi- sche Kreidekreis (1954) illu streert de haarzuivere profiel schets, die Bartelsman voor ogen stond, toen hij met 'Litteris' aan dit gigantische dramatische kar wei begon. BERT KOEKEBAKKER Godoenev weg bij American Ballet Theatre NEW YORK (UPI) - De Sowjetrus- sische balletdanser Alexander Godoenov die in augustus tijdens een tournee door Amerika in dit land asiel vroeg en kreeg, heeft zijn contract met het American Ballet Theatre opgezegd. Godoenov liet weten dat hij geen partij wil zijn in het conflict tus sen dansers en de leiding van het gezelschap over de hoge gages die aan sterren worden betaald ten koste van de lagere goden. Indertijd verluidde dat Godoenov door het American Ballet Theatre was geëngageerd voor een salaris van boven de 100.000 dollar, een verhaal dat door hem en de lei ding van het gezelschap werd te gengesproken. LEIDEN - Dolf Brouwers, alias Sjef van Oekel en Waldo van Dungen, heeft nog steeds veel trouwe aanhangers. Dit is gis teravond tijdens de show "Welkom in Waldolala" in de Leidse Schouwburg wel weer gebleken. De flauwe grappen en de klet spraat gaan er nog steeds in als koek. Het was alleen jam mer dat Sjef van Oekel en Ba rend Servet (IJf Blokker) om ringd werden door een stel derde rangs "artiesten". De travestiet Natalie bijvoor beeld bleek niemand anders te zijn, dan dezelfde persoon, die tijdens de drie-oktober feesten op het lunapark, klan ten probeerde binnen te lok ken met een goedkoop slan- Toen Natalie de finale van zijn of haar slangenact de bek van de grootste van de drie wurgslangen in haar mond probeerde te proppen bleek het reptiel hier niet van ge diend te zijn. Het leek er wel op dat de slang kwaad werd. Het nummer werd dan ook voortijdig beëindigd. Ook het nummer van Denny Dorel Denise, a la Houdini, was niet om over naar huis te schrijven. Zeer amateuris tisch, maar door de vlotte as sistente wellicht voor som mige toeschouwers toch aan trekkelijk. Van Oekel zelf was onver woestbaar. Professioneel reageerde hij op opmerkin gen van uit het voornamelijk mannelijke publiek. Hoe kan het ook anders? Er waren maar liefst zeven min of meer ontklede dames te aan schouwen. Zelfs een stinkbom, die aan het begin van het tweede gedeel te na de pauze vanaf het bal kon op het podium werd ge worpen, deerde Van Oekel niet. Misschien wel de ballet groep "Rudolf Fietskie Bal let" uit Duitsland, die tussen de walmen van de stinkbom op moest treden. De tweede travestiet in het bon te gezelschap, Deborrah Flesh uit Amerika kon even min imponeren. Een goekope play-back van de disco-stam per 'Knock on Wood' van Ami Stewart kon het publiek nauwelijks boeien. Evenals vorig jaar bracht Van Oekel weer zijn favoriete lied "Juliana, onze vorstin", dat door het publiek luidkeels meegezongen werd. De Wal- dolala-quiz was ook oude koek, want vorig jaar moch ten ook twee kandidaten uit het publiek de ballonnen waarin een blote juffrouw was gehuld met een roestige spijker doorprikken. De ge luidstechniek was tijdens de voorstelling rondweg slecht te noemen. De microfoon viel maar liefst vier maal uit. Kortom, de show van gister avond leek in de verste verte niet op de (voor de liefheb bers) perfecte televisieserie van Wim T. Schippers. RONALD CRAMA NEDERLAND I 16.55 - Voetbalwedstrijd, DDR-Nederland te Leipzig (VAR-v 17.45 - Toeristische tips (VARA) 17.50 - Staatsloterij (VARA) 17.55 - DDR-Nederland (2e helft) (VARA) 18.45 - Sesamstraat (NOS) 19.00 - Van gewest tot gewest (NOS) 19.50 - Boeren Partij (P.P.) 20.00 - Thuis best (NOS) 20.55 - Artsenij (NOS) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Panoramiek (NOS) 22.25 - Studio Sport (NOS) 22.50 - Nederlandse muziek (NOS) 23.00 - Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Een bus vol Indianen (IKON) 19.25 - kenmerk (IKON-KRO-RKK) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Film van de Stichting Mensen in Nood-Caritas Neerlan dica (Socutera) 20.32 - Countdown (VOO) 21.10 - De Piraten, serie (VOO) 22.10 - Muziekspecial (VOO) 22.25 - Info special (VOO) 23.02 - Peuters en kleuters (Teleac) 23.37 - Journaal (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I DUITSLAND II 18.10 In besseren Kreisen. 19.00 Journaal. 19.15 Informatief progr. 19.30 Informatief magazine. 20.15 Gala-avond. 21.55 Journaal. 22.00 Doc. film. 22.30 Weit weg von Hage- dingen. 23.40 Journaal. DUITSLAND III WDR 18.00 Kleuterprogr. 18.30 TV-cursus Engels. 19.00 Reportage. 19.45 Re portage. 19.55 Journal 3. 20.00 Jour naal. 20.15 Doe. serie. 21.10 Reporta ge. 22.00 Informatief progr. 22.05 Rauber und Gendarm. BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 18.15 Kinderfilmse rie. 18.20 Programma voor de oudere generatie. 18.50 Jeugdserie. 19.35 Mededelingen en Morgen. 19.45 Journaal. 20.10 Weerbericht. 20.15 Loterij-trekking. 20.20 Vlinders, tv- serie. 20.50 Met vuur spelen, kome die. 22.25 Journaal NET II 18.15 Kinderfilmse rie. 18.20 Programma voor de oudere generatie. 18.50 Jeugdserie. 19.35 Mededelingen en Morgen. 19.45 Journaal. 20.10 Weerbericht. 20.15 De Heksenjacht, speelfilm. Hoe de Nederlandse burger kan bijdragen tot het oplossen van de gezondheidsproblemen van de buitenlandse werknemers in ons land is een van de onderwerpen die ter sprake komen in het pro gramma "Artsenij", dat de NOS-televisie vanavond van 2055 tot 2130 uur via Nederland I uitzendt .Andere onderwerpen zijn onder meer nieuwe manieren om de last van het oorsuizen te verminderen, blaasontsteking en het donorcodicil. Samen met onder anderen Joe Egan vormde Gerry Rafferty de succesvolle formatie Stealers Wheel, uit welke periode nummers als 'Stuck in the middle with you' en 'Star' stammen. Nadat de groep uiteen was gevallen ging Rafferty verder en maakte hij het met onder meer 'City to city' en 'Bakerstreet'Veronica zendt vanavond om 22.10 uur op Nederland 2 een programma rond de Schotse pop- uit. Veronica laat vanavond in het programma 'Countdown' een optreden van Herman Broodzien.Het programma werdoiüangs in de Amsterdamse Jaap Edenhal opgenomen. (Nederland 2. 2032 uur Veronica's Henri Remmers maakte voor voor Veronica een por tret van Mahmoud Rabbanide consul van Koeweit. Het program ma wordt vanavond om 2225 uur op Nederland 2 uitgezonden. f/RADIOV^fframmai WOENSDAG 21 NOVEMBER HILVERSUM I 18.00 (S) Langs de lijn, sport en muz. 22.30 (S) Hobbyscoop. 23.02 (S) Met het oog op morgen. NCRV 0.02 (S) Late date. 2.02 (S) Nachtdienst HILVERSUM II 18.00 (S) Vrije tijd. blije tijd. R.V.U 18.30 Wijkwerk P.P. 18.50 Uitzen ding van de CPN. VARA 19.00 (S) VARA's woensdagavond. (Met om 19.05 De Rode Draad. 20.00 Moderne kamermuz. 20.20 Het zout in de pap. 21.00 (S) Klassieke en moderne muz. 22.30 Nws. NOS 22 40 Open School. HILVERSUM III Ieder heel uur nws. NOS 18.03 (S) De Avondspits met de Nationale Hitpa rade. KRO 19.02 (S) Rauhfaser. 22 02 (S) Roek-tempel. 23.02 (S) Walhal- DONDERDAG 22 NOVEMBER HILVERSUM I 9.03 (S) Wie weet waar Willem Weve woont. 10.02 (S) Muziek bij de koffie. 12.03 (S) Het nuttigen van etenswa ren is toegestaan. 12.40 (S) Middag- jauzedienst 13.03 (S) Hier en nu. 13.20 (S) NCRV-Globaal. 17.02 (S) Rozeeeur en Drikkeldraad HILVERSUM II Lawaapapegaai. 10.10 Divertimento. 10.30 't Is historisch. 10.50 AVRO's Radiojournaal. 11.00 Schoolradio. 11.20 Aspecten. 11.50 Regio-naai, provinviale inform. R.V.U.: 10.56 Ideeele reclame. OVERHEIDS VOORLICHTING: 12.16 Uitzending voor de landbouw. AVRO. 12.26 Mededelingen voor land- en tuin bouw. 12.30 Nws. 12.36 AVRO's Ra diojournaal. 12.50 AVRO-Tema. 13.00 Nws. 13.11 Europa. 13.30 Yoga voor iedereen... 13.37 Per Saldo. 13.35 Beursplein 5.14.00 'n Middagje AVRO. (Met om 16 00 Radio La- waaipapegaai.). 16.30 De slag bij Nieuwpoort 17.24 Mededelingen. 17.30 Nws. 17.36 AVRO's Radio- lournaal. 17.55 Richting. HILVERSUM III NOS: Ieder heel uur nws. TROS; 7.02 (S) De Havermoutshow. 9.03 (S) Tien muz. 11.03 (S) De Polderpoppa- radc. 12.03 (S) De Nederlandstalige Top Tien en Kwiswijs. 13.03 (S) 50 Pop of een envelop. 15.03 (S) TROS Top 50. HILVERSUM IV VARA 7.00 Nws. 7.02 (S) Groot en klein. 9.00 Nws. 9.02 De Franse opera 1925-1950. 99.30 (S) Radio Kameror kest met bariton, saxafoon en alt- Klassieke en hedendaagse muz. 10.35 (S) Klassieke cellomuz. 11 10 (S) Mozart Ensemble Wener met viool Klassieke muz. 12 no Nws. 12,02 (S) Nederlands Strijktrio: Klassieke muz. 13 00 (S) Het zout in de pap. 13.30 (S) Wiener Philharmo- niker Klassieke muz. 14,00 Nws. 14.02 (S) Klassieke vioolmuz. 14.25 (S) Radio Filharmonisch Orkest met cello: Klassieke muz. 15.55 (S) Het zout in de pap. 16.20 Klassieke pia- Burgemeester Vis rechtswenst Ex Animo' voorzitter Planje (links) geluk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 5