Hervormde kerk
..veroudert"
WMm$
S^SsSotf1
Mannen kunnen het niet meer alléén bolwerken
INGELANDEN
a0t&T
urn
corduroy,
Kerken moeten zich openstellen voor wat de vrouw beweegt
VERGADERING VAN
Hoogheemraadschap
van Rijnland S
het is voor de
chirurg en de sjouwerman,
en het komt elke dag in de bus
«SHS
ZIJDE JERSEY
muslr—
Auto,4fiets, bankstel, tafel,
televisie kwijt?
Een sleuteltje helpt.
DINSDAG 20 NOVEMBER 1979
Nog steeds functioneren man
nen en vrouwen niet op ge
lijkwaardige wijze binnen
de kerken. De situatie is niet
bij elke kerk hetzelfde. Bij
sommige staan wèl alle amb
ten voor de vrouw open, bij
andere niet. Maar ook waar
alle ambten open staan
blijkt dit nog niet tot werke
lijke gelijkwaardigheid ge
leid te hebben.
Dat schrijft de werkgroep
"Vrouw in kerk en samenle
ving" van de Raad van Ker
ken in Nederland xn een nota
met een tussentijds verslag
van haar werkzaamheden. De
werkgroep is in 1977 ontstaan
en is bedoeld als een perma
nent beraad vooi
binnen de kerken
De positie van de vrouw is, zo
zegt de werkgroep te hebben
geconstateerd, niet alleen
tweederangs maar ook on
dergeschikt. Dat geldt zowel
voor de bestuurlijke taken als
voor de visie die nog binnen
de kerken leeft op de plaats
van de vrouw in kerk, maat
schappij, huwelijk en gezin
"Prediking, gemeentezangde
kerkelijke bestuurslichamen,
het is allemaal nog op man
nen afgestemdDe kerken
hebben de veranderingen en
verschuivingen in de maat
schappij voor wat betreft de
zaken die vooral vrouwen
aangaan eigenlijk niet kun
nen bijhouden", aldus de
werkgroep "Konden vrou
wen voorheen zich zonder veel
moeite schikken in de situatie
zoals deze nu eenmaal was
gegroeid, voor velen blijkt dit
niet langer mogelijk te zijn
Deze vrouwen realiseren zich
in toenemende mate hoe een
zijdig, irrelevant en vreemd
de kerken vaak geworden
zijn"
Heelwording
De werkgroep meent dat de
kerken zich beslist niet mo
gen isoleren van wat elders
gebeurt. De processen die
buiten de kerk op gang ko
men zullen binnen de kerk
moeten worden onderkend.
"Het is noodzakelijk dat de ker
ken zich niet in een schrik
reactie toesluiten voor wat er
gaande is, maar zich werke
lijk openstellen voor wat de
vrouw in deze tijd beweegt en
het haar mogelijk maken de
heelwording binnen de kerk te
beleven. Alleen samen zullen
mannen en vrouwen werke
lijk kerk kunnen zijn"
Een van de programmapunten
van de werkgroep voor de
komende periode is vrou
wen-praatgroepenin de ver
schillende kerken en in oecu-
menisch verband op gang te
brengen en te steunen. "In die
praatgroepen zullen de resul
taten van en de kritische vra
gen aan de feministische
theologie duidelijk moeten
doorwerken"
De werkgroep gaat ook een on
derzoek instellen naar de
werkpositie van de vrouw in
de kerk en naar de gevolgen
van emancipatie en feminis
me voor de positie van de
vrouw in huwelijk, seksuali
teit en moederschap
Botsing
Drs. Wiebe Speelman, weten
schappelijk medewerker op
de afdeling ethiek van de
theologische faculteit van de
Vrije Universiteit in Am
sterdam, zei vorige week in
Bolsward in een voordracht
over „feministische theolo
gie" dat veel vrouwen het
moeilijk hebben met de tra
ditionele geloofsopvattin
gen omdat ze daarin weinig
van zichzelf terugvinden.
''Feministen die een wereld
willen waarin ook vrouwelij
ke waarden een rol spelen en
die naast gelijkwaardigheid
ook gelijke kansen eisen, mer
ken dat hun overtuiging botst
met wat in kerk en theologie
leeft. Ze lezen een bijbel die
overduidelijk de sporen van
een door mannen beheerste
cultuur draagt en ze horen een
taalgebruik dat niet het hun
ne is, zoals in het bekende lied
"God roept ons broeders, tot
de daad"
Natuurlijk kun je in de bijbel
teksten vinden die het tegen
deel weerspiegelen, maar dan
gebruik je hem, volgens
Speelman, wel als een hand
boek van bewijsplaatsen
"Wc moeten niet geforceerd zoe
ken naar teksten, want dan
blijkt iedere ketter zijn letter
te vinden. We moeten op zoek
naar de kern: Christus. Hij en
God maken geen onderscheid
tussen mensen. Voor hen is ie
dere mens uniek. Dat is het
nieuwe van het christendom
Daaraan moeten we ons spie
gelen. Feministische theolo
gen willen de bijbel dan ook
met nieuwe ogen lezen"
Speelman zag wel twee gevaren
in de feministische theologie.
Het eerste is dat alle bezwaren
tegen kerk en theologie wor
den geschoven op de manne
lijke overheersingHet tweede
dat het seksismewordt om
gedraaid door nu ineens alle
nadruk op het vrouwelijke te
leggen.
Hij kon zich overigens wel voor
stellen dat vrouwen in een
soort tussenfase er behoefte
aan hebben zich af te zonde
ren en alle aandacht aan hun
bewustwording te wijden.
Uiterlijk
Bij de discussie iri Bolsward
bleek dat vrouwen de sfeer in
de kerk heel verschillend aan
voelen.
Sommigen meenden dat je kunt
volstaan met het doorprikken
van het mannelijke taalge
bruik. Pas wat tot mannen
wordt gezegd toe op jezelf, en
je bent er. Anderen deelden
echter de onlustgevoelens van
de feministische theologen.
Uiterlijk lijkt het of vrouwen
meer kansen krijgen in de
kerk. Maar dat is uitsluitend
omdat de mannen het niet
meer alléén kunnen bolwer
ken.
In 1971 telde ons land, vol
gens de uitkomsten van
de volkstelling ongeveer
3,1 miljoen hervormden,
23,5 procent van de totale
bevolking. Toen bleek dat
sedert het begin van deze
eeuw het percentage her
vormden nagenoeg was
gehalveerd. De uitkomst
van drs. M.J.J. van He-
mert voor 1981 is:
2.600.000 hervormden.
Van Hemert geeft die prognose in
het rapport "De hervormden in
Nederland; aantal, leeftijdsop
bouw en ontwikkeling", een uit
gave van het Katholiek Sociaal
Kerkelijk Instituut (KASKI) in
Den Haag.
De daling van het aantal hervorm
den wordt onder andere veroor
zaakt door het feit dat de afne
ming ten gevolge van overlijden
groter is dan geboorte-aanwas
De geboortevermindering in ons
land was vooral in hervormde
kring merkbaar. De laatste jaren
worden daar naar verhouding
minder kinderen geboren dan bij
andere groepen.
Ook is er een toenemende tendens
te bespeuren onder hervormde
ouders om kinderen niet meer als
hervormd aan te geven bij de
burgerlijke stand. In 1957 nog
werd 30 procent van alle kinde
ren geboren uit 1 of 2 hervormde
ouders als hervormd aangegeven
en 23 procent van alle in ons land
geboren kinderen. In 1977 waren
die cijfers respectievelijk 20,1 en
14,9.
Van Hemert, die voor zijn rapport
gebruik heeft gemaakt van en
kele volkstellingen, kerkelijke
gegevens en de burgerlijke stand,
verwacht voor de komende jaren
een afneming van het aantal her
vormden van 37.000 per jaar
Opbouw
De hervormden kennen belijdende
Jongere leeftijdsgroepen onder-vertegenwoordigd
leden (die openbare belijdenis
hebben gedaan), doopleden en
geboorteleden. Het grootste aan
tal belijdende leden is te vinden
in de leeftijdsklasse van 65 jaar en
ouder, namelijk ruim 54 procent.
Het ledenverlies was het sterkst
bij de doopleden en de "overige
hervormden.
Van Hemert "De leeftijdsopbouw
is in vergelijking met die van de
gehele bevolking oud te noemen.
De jongere leeftijdsgroepen zijn
onder-, de oudere groepen zijn
over-vertegenwoordigd. Het rela
tief kleine aandeel van de belij
dende leden in de leeftijdsklasse
van 19 tot 34 jaar, te weten ruim 29
procent, doet vermoeden dat het
totale percentage belijdende le
den in de komende jaren eerder
zal af- dan toenemen"
In de prognose voor 1981 houdt
Van Hemert rekening met een
toenemende vergrijzing van de
bevolking. Hij komt dan uit op de
volgende cijfers. Van de gehele
bevolking zal ongeveer 39,3 pro
cent jonger dan 25 jaar zijn, van
de hervormden 32,4 procent.
Tussen 25 en 50 jaar zal over twee
jaar 34,4 procent van de hele be
volking zijn en van de hervorm
den 31,4 procent. En ouder dan 50
jaar van de totale bevolking on-
de
n 36,3 procent
Verschil
Van Hemert tekent in zijn rapport
nog aan dat het aantal hervorm
den volgens de kerkelijke regi
stratie hoger ligt dan de volkstel
lingen aangeven. Dat komt om
dat bij de aangifte van een kind
aan de burgerlijke stand vaak nog
"hervormd" - en ook wel "katho
liek" - als kerkelijke richting
wordt opgegeven terwijl dat in
feite niet .juist is.
Ook zijn de volkstellingen perio
diek, terwijl de aangifte bij de
burgerlijke stand maar één keer
gebeurt. Die opgave wordt vaak
pas na jaren veranderd.
DeRaad van Kerken in Neder
land heeft de hulp van de Wereld
raad (Genève) ingeroepen om een
oplossing te vinden voor de be
narde positie van een aantal
Turkse christenen in ons land. Er
zijn asielzoekers die een ver
blijfsvergunning hebben gekre
gen, maar anderen lopen gevaar
te worden uitgewezen
Dezelfde raad vraagt president
Brezjnev van de Sowjet-Unie om
vrijlating van de priester Gleb
Jakunin, die onlangs op beschul
diging van anti-Sowjet agitatie
werd gearresteerd. De Wereld
raad en de Conferentie van Euro
pese Kerken is verzocht, zich ook
voor Jakunin - "een oecume
nisch figuur" - in te spannen.
Van parochies, religieuze groe
peringen, instellingen en parti
culieren zijn tot dusver 25.000
handtekeningen binnengeko
men ter ondersteuning van de
Nijmeegse theoloog Schille-
beeckx, die volgende maand naar
Rome gaat ter toetsing van zijn
theologische inzichten aan de of
ficiële leer van de kerk. Ook het
stichtingsbestuur van de Nij
meegse universiteit heeft zich nu
in een brief aan de congregatie in
Rome bezorgd uitgelaten over de
procedure tegen Schillebeeckx.
Een andere, soortgelijke brief
werd door 182 hoogleraren en lec
toren ondertekend. Er is ook een
aantal dat zich van de brief dis
tantieert.
I Hervormde Kerk: beroepen te
Vriezenveen J. Quak Vianen, te
Vlissingen J. M. Krijger (zen
dingspredikant) te Oegstgeest:
bedankt voor Baarn W. van der
Plas Rijssen, voor Westerhaar D.
van Meulen Goudriaan, voor Bo-
venhardinxveld J. Wieman
Vlaardingen, voor Werkendam P
J. Droogers Bodegraven. Gere
formeerde Kerken: aangenomen
naar Vrouwenpolder kandidaat
A. Poleij IJsselmuiden; bedankt
voor Boksum-Hijlaard (Fr.) G.
Torenbeek Gramsbergen.
De oudste dominee van ons land. J.E. Westerhuis, is 101 jaar geworden
Hij woont in het verzorgingshuis "De Beukenhof' te Velp.
Over zijn gezondheid heeft ds. Westerhuis, die nu behoort tot de Nederlands
Ge reformeerde Kerken ,niet te klagenAfgezien van wat kleine ouder doms-
ongemakken staat deze hem nog steeds toe. zich bij allerlei zaken betrok
ken te voelenDoor veel te lezen en te luisteren blijft hij op de hoogte,al geeft
hij wel toe dat dit hem meer inspanning kost dan vroeger. Maar dat ligt, zo
verklaart hij dat, niet alleen aan hém: er gebeurt nu veel meer in een veel
kortere tijd.
Ds. Westerhuis werd predikant in 1907. Dat was in het Drentse Zuidwolde
Daarna werkte hij in Gramsbergen, Asperen, Oud-Loosdrecht en Helle-
voetsluis.
Eerst was hij gewoon gereformeerd. Later (na 1944) ging hij met de "Vrij
making" mee en tenslotte trad hij toe tot de Gereformeerde Kerken Vrijge
maakt Buiten Verband,sinds kort "Nederlands Gereformeerde Kerken"
Pensioen geniet ds. Westerhuis al 35 jaar. In maart 1944 nam hij afscheid
wegens emeritaat.
DE POLDERAFDELINGSRAAD MIDDENGEEST nodigt de inge
landen van de gebieden van de polderafdeling Middengeest van het
hoogheemraadschap van Rijnland uit tot het bijwonen van een verga
dering van ingelanden, te houden op 23 november 1979, aanvang
20.00 uur, in het Congrescentrum Leeuwenhorst aan de Langelaan 3
te Noordwijkerhout.
De gebieden van de polderafdeling omvatten-
Warmonderdam- en Alkemaderpolder
Polder De Bonte Kriel
Zemelpolder
Meer-en Duinpolder
Elsbroekerpolder
Vosse- en Weerlanerpolder
Oosteinderpolder
Lageveense polder
Polder Berg en Daal
Beekpolder
Mottigerpolder
Roodemolenpolder
Luizenmarktpolder
Polder Boekhorst
Klinkenbergerpolder
Voorhofpolder
Noordzijderpolder
Zilkerpolder
Hogeveense polder
Zwetterpolder
Polder Hoogeweg
Polder Elstgeest
Polder Morsebel
Polder Kamphuizen
Overveerpolder
In de vergadering van ingelanden zal het ontwerp van de begroting
1980 worden besproken en informatie worden gegeven omtrent
aangelegenheden de polderatdeling betreffende
De Polderafdelingsraad Middengeest,
H.M.A. de Paauw, secretaris V.C. Lemmens, voorzitter
Leidsch Dagblad b v., uitgeefster van Leidsch Dagblad, Alphens
Dagblad, Alleman en wijknieuws Ridderveld vraagt voor de periode van
één jaar voor haar administratieve afdeling, bestaande uit 15 personen
ADMINISTRATIEF
MEDEWERK(ST)ER
en behoeve van de advertentie-administratie.
Vereisten: - Havo/Mavo-niveau en typediploma of type-ervaring.
Heeft u interesse in deze functie, dan kunt u inlichtingen krijgen onder
telefoonnummer 071-144941vragen naar de heer J. Oudshoorn.
Schriftelijke sollicitaties aan de personeelscoórdmator de heer
R. Metman van Leidsch Dagblad b.v., Witte Singel 1 ,2311 BG Leiden.
ra ra
de krant natuurlijk!
UNNEROYwcmbr
m 15 modekleuren
normaal 20.-
SURPRlSê4Mt25
in fraaie dessins
150cm. breed
normaal 15-
SURPRISE 0%95
PRUSV-
TERLENKA
in alle modekleuren
150 cm. breed
normaal 16-
SURPRISi
Be! 071-f23256