Ellen Foley geniet van succes :fMM\programma i toegelicht VARA mag reportage over vluchtelingenkinderen niet op scherm brengen Noerejev j&v breekt zijn teen Mvfcvi Goud voor elpee 'Night Out' DONDERDAG 8 NOVEMBER 1979 RADIO - TV KUNST PAGINA 5 HILVERSUM (GPD) - De VARA mag de reportage „De vluchtelingenkinderen van Rhodesië" niet uitzenden. Dat is het resultaat van een dinsdagmiddag dienende ar bitragezaak tussen de KRO en de VARA. De reportage over Rhodesië zou morgenavond door de VARA op het scherm worden gebracht. Ze gaat over kampen in Mo zambique, waar langs de grenzen met Rhodesië en Zuid- Afrika duizenden mensen verblijven die uit hun vader land zijn gevlucht. Het merendeel van de vluchtelingen bestaat uit kinderen. Een deel van de VARA-Speel- goedactie van dit jaar is bestemd voor die kinderen. Enige tijd geleden was men bij de KRO echter op het idee gekomen om een reportage te maken over Soedan en men claimde het on derwerp „Vluchtelingen in Afri ka". Bij de omroep is het gebrui kelijk dat bepaalde onderwerpen - evenals buitenlandse aankopen - worden geclaimd, zodat geen enkele andere omroep hetzelfde item kan brengen, voordat de omroep die heeft geclaimd tot uitzending is overgegaan. In juli van dit jaar gaf de KRO de wens te kennen dat men aan dacht wilde besteden aan het vluchtelingenprobleem in Afri ka. Eindredacteur-Brandpunt Ad Langebent zocht contact met de stichting Mensen in Nood en be sloot een actie te gaan voeren voor kinderen van vluchtelingen. De claim werd vastgelegd en geen enkele andere omroep kon het onderwerp behandelen. VARA's omroepsecretaris Herman van Wijk: „We hebben het nooit voor mogelijk gehouden dat er ook iemand aan dat probleem aandacht wilde gaan besteden. Maar toen bleek dat de KRO er ook mee bezig was, hebben we gepraat. Dat leverde helaas niets op. Ook na de arbitragezaak heb ben we nog overleg gehad met de KRO. Maar ook dat mocht niet baten. Het is allemaal gespeeld volgens de regels. De arbitragecommissie - bestaande uit Arie Kleywegt (VPRO), Ge rard Trébert (TROS) en Boerhout (NOS) - stelde de KRO in het ge lijk. Ik kan dus niemand iets ver wijten. Maar Mozambique ligt zo n 3000 kilometer van Soedan en ik begrijp niet wat dat met el kaar heeft te maken". Langebent: „In een vroeg stadium hebben wij de claim geformu leerd, met de uitzenddatum er bij Sinds korte tijd worden eens in de drie weken alle claims op het gebied van de actualiteiten ver dedigd in het overleg van de chefs van de actualiteitenrubrie ken. En wij konden duidelijk maken waar wij mee bezig waren. Het was geen claim in het wilde weg". Twijfels De VARA heeft zich by de uit spraak van de arbitragecommis sie neergelegd. Toch blijft Her man van Wijk zijn grote twijfels over het claimsysteem behou den. Hij meent „Nog een stap verder en iemand claimt de hele wereld. Dan hebben we nog maar één omroep over die alle claims heeft. Ik denk dat we van dit sys teem af moeten. Maar als er dan toch geclaimd moet worden, dan moeten de ontwer pen veel meer gespecificeerd worden. Het systeem berust op een harmoniemodel tussen de omroepen, maar dat bestaat na tuurlijk allang niet meer. De problemen die zich in Soedan en Rhodesië afspelen, verschillen volstrekt van elkaar en ik vind dan ook dat dit incident bewijst hoe onhandelbaar dat claimsys teem is". Ondanks het verbod om de repor tage morgenavond uit te zenden, komt de VARA toch met enige beelden uit de film. In plaats van „De vluchtelingenkinderen van Rhodesië" komt nu de BBC- dramaproduktie „Freedom of the Dig", maar daaraan voorafgaand brengt de VARA een spot over de Speelgoedactie met daarin beel den uit de documentaire. De reportage van de KRO over Soedan is op 20 november in Brandpunt te zien. De VARA zal zo spoedig mogelijk daarna „De vluchtelingenkinderen van Rho desië" op het scherm bren gen. Rudolf Noerejev BERLIJN (AP)-De 41-jarige balletdanser Rudolf Noerejev heeft tijdens een optreden in West-Berlijn een teen gebroken. Dit gebeurde in het Notenkraker-ballet, maar de danser had in weerwil van de pijn, zijn vertolking voltooid. Daarna werd hij opgenomen in een ziekenhuis. Noerejev is inmiddels naar Pa rijs vertrokken. De artsen hebben hem aangeraden gedurende tenminste vier we ken niet op te treden. In Parijs zou Noerejev 20 voorstellingen van het nieuwe ballet Manfredo hebben gedanst. ADVERTENTIE MOSKOU (Reuter) - Sowjet-Russi- sche functionarissen hebben te genover correspondenten van westelijke communistische bla den verklaard, dat de in het wes ten gepubliceerde memoires van wijlen de componist Dmitri Sjos takowitsj een vervalsing zijn. Dit is gisteren in betrouwbare krin gen in Moskou vernomen. De betrokken journalisten zouden vorige week uitgenodigd zijn voor een bijeenkomst in het Sowjetrussische bureau voor au teursrecht, waar een felle aanval werd gedaan op het boek 'Testi mony'. Uit dit werk komt Sjosta- kowitsj niet naar voren als de toegewijde dienaar van het Sow- 5Memoires van Sjostakowitsj zijn vervalst jetrussische systeem, die hij leek te zijn. Correspondenten van niet-com- munistische bladen waren niet voor de bijeenkomst uitgeno digd. Ook in de Sowjetrussische pers werd er geen melding van gemaakt. De Russische bladen hadden trouwens ook geen aan dacht besteed aan de publikatie van de memoires. Deze versche nen eind vorige maand in de Ver enigde Staten en Engeland. Volgens de uitgevers is 'Testimony' gebaseerd op vraaggesprekken die de voormalige musicoloog Solomon Wolkov uit Leningrad in de loop van vier jaar met Sjos takowitsj heeft gevoerd. In Rus sische muzikale kringen was het bekend dat Wolkov, die nu in New York woont., in het begin van de jaren zeventig uitvoerige gesprekken heeft gevoerd met de componist die in 1975 op 69-jarige leeftijd overleed. In een inleiding schreef Wolkov dat Sjostakowitsj aan elk hoofdstuk van het boek zijn fiat had gegeven. de po' AMSTERDAM (GPD) - Een middelgrote dame stapt de hal van het Amsterdamse Sonestahotel binnen nadat de liftdeuren zich zachtjes voor haar hebben geopend. Zoekend kijkt zij om zich heen totdat zij tussen een internationaal, in driedelig pak gestoken, conferentie- publiek de op haar wachtende journalist ontwaart. Haar kleding is uiterst simpel en doet geen seconde vermoeden dat de betreffende dame een bekende popzangeres is. ,J£llen Foley", stelt zij zich voor, zullen we een'kop koffie drin ken?''. Op hetzelfde moment is zij al op weg naar de ontbijt zaal. Terwijl de Amerikaanse beschei den de aandacht probeert te trekken van een serveerster krijgt de journalist even de gele genheid haar wat beter op te ne men. Het steile blonde haar om lijst ongekamd haar gezicht. Een ziekenfondsbrilletje met zonne brilglazen verbergt haar ogen voor de buitenwereld. Het resul taat van de beschouwing stelt wat teleur, te meer daar je regelmatig hoort verklaren hoe mooi deze zangeres wel is. Anderzijds is het natuurlijk niet helemaal eerlijk om een voor de a's opgesmukte vrouw te ADVERTENTIE vergelijken met het beeld dat zij 's ochtends om half tien biedt. En zeker niet wanneer zij de avond daarvoor een feestje heeft gehad, omdat haar eerste solo-elpee „Night Out" in Nederland de sta tus goud heeft behaald. Opgewonden wipt zij op haar stoel heen en weer. „Mijn eerste gou den elpee", roept zij verrukt uit. „Natuurlijk heb ik platina-exem- plaren gekregen voor de elpee Bat out of Hell van Meat Loaf, maar dit is mijn eigen plaat". Hoewel Ellen Foley slechts een ontbijttafeltje ver weg zit is zij nauwelijks te verstaan, zo zacht praat zij. En dat terwijl deze zan geres bekend staat om haar enorme volume als zangeres. Een volume waarmee zij moeiteloos de 250 pond Meat Loaf van het podium blies in het duet Paradise by the Dashboard Light, dat zij met hem aanging. Meat Loaf Voordat de elpee Bat out of Heil een wereldsucces werd, had Ellen Foley de zanger Meat Loaf echter al verlaten. Of zij daar spijt van heeft? Ellen: „Nee, beslist niet. Maar ik heb natuurlijk makkelijk praten nu, want mijn solo-elpee loopt ook als een trein. Goud hier in Nederland, terwijl de verkoop in Amerika nu ook op gang begint te komen. Zo'n 50.000 stuks nu. Ik ging bij Meat Loaf weg, omdat ik altijd erg graag een solocarrière heb gewild. En dat lukt nu. Kijk, Maivin (Meat Loaf) zocht in '77 een zangeres voor zijn groep. Ze hadden iemand nodig die er niet al te slecht uitzag. Iemand ook met een toneel-achtergrond die het vocaal ook tegen de machtige Meat Loaf kon opnemen. Zowel op de plaat als op het toneel". „Marvin kende mij nog van vroeger toen we samen door het land trokken met de National Lam poon Show. Maar na een tijdje zijn we als vrienden uit elkaar ge gaan, omdat ik beslist voor me zelf wilde beginnen". Haar rol in het bij velen bekende tv-promotiefilmpje dat hier in Nederland zo'n overweldigend succes had, werd gespeeld door Carla DeVito die de stem van El len Foley playbackt. Een unieke combinatie van een prachtige stem en een geinig koppie. Ellen: „Dat filmpje heb ik nooit ge zien maar Carla is een goeie actri ce, dus ik twijfel er niet aan of het is goed". Zelfvertrouwen „Bat out of Heil werd geproduceerd door Todd Rundgren. Een enorm fijne kerel om mee samen te wer ken. Toen ik aan mijn solo-pro ject begon had hij geen tijd, maar in Mick Ronson en Ian Hunter heb ik een uitstekend duo ge vonden om hem te vervan gen". „Ronson speelde vroeger bij Bowie en Hunter bij Mott the Hoople. Die twee vormen een duo dat el kaar goed aanvoelt. Ze begrepen precies wat mijn plaat nodig had en hebben dat er ook aan mee ge geven. Ik heb er ongeveer een jaar over gedaan om de juiste nummers bij elkaar te zoeken. Het zijn vrijwel allemaal num mers geworden die ook bepaalde beelden oproepen. Night Out gaat over iemand die graag deel wil uitmaken van de bekende Newyorkse club CBGB. Thunder and Rain van Graham Parker is een film op zich". „Het nummer We belong to the Night (op 3 in de top-40) schreef ik zelf. Dat dat nu zo'n hit is geeft me erg veel zelfvertrouwen. Het is het eerste nummer dat ik zelf schreef. Op mijn volgende elpee gaan daarom meer eigen num mers verschijnen." Ellen Foley: geen spijt van besluit om Meat Loaf te verlaten Familie „In 1972 verhuisde ik van St. Louis naar New York. Ik zong wat in rockbands, deed wat televisie en twee „soap-opera's". Later zat ik in het stuk van Meat Loafs vriend Jim Stemman, dat heette "Ne- verland". Daarna speelde ik Scheila in de latere Broadwav- uitvoering van Hair. In de verfil ming er van speelde ik ook nog een rolletje, maar toen werd het belangrijke werk gedaan door Annie Golden van de Shirts. Een ontzettend aardig meisje en fijn om mee te werken". „Weet je, ik ben gek op dit leven. Mensen ontmoeten. Vooral hier in Holland is iedereen zo aardig. Je komt van de andere kant van de wereld, maar er is direct con tact. Dat is in de Verenigde Sta ten heel anders. Alleen mis ik m'n familie een beetje. Het gekke is dat we in Amerika ook ver van elkaar wonen, maar dan denk ik veel minder aan ze. Maar nu ben ik natuurlijk wel erg ver weg". „Ach, binnenkort ga ik weer terug om te oefenen met mijn band en daarna gaan we op tournee, waarbij we weer hier langs ko- NEDERLAND 1 slechthorenden (NOS) 18.00 - Nieuws voor doven 18.30 - Sesamstraat (NOS) 18.45 - Paspoort, voor Turken (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Staaltje de locomotief (NCRV) 19.05 - Pink Panther (NCRV) 19.10 - Kerkebuurt (NCRV) 19.40 - De nacht van inspecteur Tibbs, speelfilm (NCRV) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Den Haag vandaag (NOS) 22.20 - De ambtenaren, dec. (NOS) 23.25 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - De TROS Top 50 (TROS) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Veel liefs van Corrie van Gorp (TROS) 21.30 - De verlaten mijn (TROS) 22.20 - Aktua TV (TROS) 23.10 - Soap, tv-scne (TROS) 23.40 - Journaal (NOS). DUITSE TV DUITSLAND I (Regionaal progr. NDR: 18.00 Regionaal progr. 18.30 Actualiteiten. 18.40 Regio naal nws. 18.45 Kleuterprogr 18.55 Po- lizeiinspektion 1, tv-serie. 19.25 Regio naal magazine. 19.59 Programmaoverz. WDR. 18.00 Berliner Stachelschweine. 18.15 Eine amerikanische Familie. 19.15 Actualiteiten. 19.45 Speil um 4tel vor 8). 20.00 Journaal. 20.15 Actuele doe. 21.15 Liedjesprogr 22.00 Spelprogr. 22.30 Ac tualiteiten. 23.00 Filmreportage. 23.45 Journaal. DUITSLAND II 18.20 Wie erziehe ich meinen Vater. DUITSLAND III WDR 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Informatieve serie. 19.00 TV-cursus Frans. 19.15 Weekjournaal in het Engels. 19.30 TV- cursus Engels. 20 00 Journaal. 20.15 In formatief progr 20.20 Susan Lenox, speelfilm. 21.35 Discussie. 22.20 Mu- ziekprogr. BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 18.00 Kinderfiljnsene 18.05 Jongere progr. 18.30 Jeugdserie 18.55 Doe 19.12 Liefdadigheidsprogr 19.17 Standpun ten 19.37 Mededelingen en Morgen. 19.45 Journaal. 20.10 Mork en Mindy, NET II 18.00 Kinderfilmserie. 18.05 Jongeren- progr. 18.30 Jeugdserie 18.55 Doe. 19.12 Liefdadigheidsprogr. 19.17 Standpun ten 19.37 Mededelingen en Morgen 19.45 Journaal. 20.10 Sportprogr. 20 40 De boeren, tv-sene. 21.30 Filmmagazi- De Oscar voor de beste Amerikaanse film ging in '67 naar ,f)e nacht van inspecteur Tibbs" (In the heat of the night). Norman Jewisons beroemde thriller over de zeden van het zuiden der VS. Rod Steiger kreeg trouwens ook zo'n beeldje omdat de jury zijn uitbeel ding van kauwgomkauwende commissaris in een slaperig Missis- sippi-stadje alle andere acteerprestaties van het jaar vond over treffen Vanavond kan Steiger weer indruk makenwant dan zendt de NCRV-televisie de film uit. Voor commissaris Gillespie, die in racisme voor geen van zijn blan ke stadgenoten onderdoetis het een pijnlijke verrassing ais de tijdelijk bij hem gedetacheerde politie-inspecteur behalve Phila delphia's moordexpert nummer een ook nog een neger blijkt te zijn. Deze Tibbs gaat voor de plaatselijke al-weters met een-twee-drie opzij en is in vakkennis en IQ de sheriff zózeer de baas .dat die steeds meer op hem aangewezen raakt om een moord te kunnen oplossen. De inspecteur zelf heeft trouwens net zo goed zijn vooroordelen en s niet beheersen: de kleurling is dus niet geïdealiseerd. kan zich s .ontmenselijkt", wat ook e i discriminatie i de Jewison heeft van het verhaal.dat er mee eindigt dat beide tóch wat naar elkaar toe zijn gegroeid en iets van eikaars bewee gredenen en eenzaamheid begrijpen, een intelligente, pakkende voortreffelijke film gemaakt. Het thrillerelement raakt op den duu wel een beetje in de verdrukking .maar in wezen gaat het toch ontwikkeling van de verhouding tussen de twee politiemensen tegen de achtergrond van een corrupte en gefrustreerde samenleving hunkerend op de drempel van de industrialisatie. Met veelvaaksu btiele details i s de sfeer scherp gedefi n leerdterwijl de karakters volkomen open komen te liggen dankzij dc doorleefde vertolkingen. Zo speelt Sidney Pottier heel genuanceerd Tibbs Het schitterende camerawerk is van Haskall Wexler en de geweldige stem die bij het begin van de film de titelsong zingt.behoort toe aan Ray Charles. (Nederland I 19.40 uur). DONDERDAG 8 NOVEMBER HILVERSUM II Ieder heel uur nieuws. 18.11 (S) Hier en nu. 18.30 (S) In beweging. 18.45 (S) Le gers des Heildskwartier. 19.02 (S) De wereld zingt Gods lof. 19.55 (S) Op de man af. 20.03 t is Ted-tijd. 21.02 (S) Or gelconcert. 21 40 (S) Literama-donder- dag. 22.02 (S) Bij de tijd 23 02 (S) Met het oog op morgen. KRO 0 02 (S) De Nacht spiegel. 1 02 (S)Tussen de hoezen met. 3.02 (S) Heme of Harry op 1. 6.02 (Si Country Time. 6.50 (Sj Het levende HILVERSUM II IKON 18 05 Kleur OVERHEIDS VOORLICHTING. 18.35 De Politie nu. P.P. 18.50 Volkspartij voor Vnjeheid en Democratie AVRO 19 00 AVRO-Aca- demie. 19.20 (S) In de kaart gespeeld 2100 (Si Componistenportret 22 30 Nws. 22.40 (S) Volksliederen 23.15 (S) Jazz Spectrum. 23.50 Radiojournaal 23.55 Nws. HILVERSUM III Ieder heel uur nieuws. NOS 18 03 (S) De Avondspits met de Nationale Hitpara de TROS 19.02 (S) Poster 20 02 (S) Fer ry Maats Soul Show. 22.02 <S) Sesjun. 23.02 LP-werk. VRIJDAG 9 NOVEMBER VPRO: 7 00Nws. 7 lOOchtendgym 7.20 VPRO-expresse (7 30. 8 00 en 8 30 Nws 9 00 Gym v d vrouw 9 10 Waterst. 9.15 Express-VPRO NCRV 10.30 Ondei schooltijd. NOS: 10 45 Werkbank. 10.55 NOS-progr.overz. AVRO 11.00 School radio. TROS: 11.20 Week in - week uil 12.26 Meded t.b.v. land- en tuinbouw 12.30 Nws. 12 36 Aktua. NOS: 1300 Nws. 13.11 Meer over minder 14 20 Op de zeepkistkomt u maar 14.45 't Kan van nut zijn. (14 45 Rechtopreeht. 15.00 Stad en land 15.15 Knollen en ci troenen.) 15.30 Van onze redaktie (15.30 Kijk op de Derde Wereld form.) VOO: 17 00 (S) Info-radio 17.24 Meded 17.30 Nws.) HILVERSUM III EO 7.02 (S) Ronduit op drie 8 03 (S) EO-Metterdaad 8 05 <S) Tijdsein 9 03 (S) De muzikale fruitmand verztekpla- tenprogr. 10.03 (S) Te elfder ure stop muz.progr NCRV 11 03 (Si Pop non stap 12.03 (S) Goeiemiddag. VOO 14.02 (S) Tipparade 15.25 Popjournaal. 15.30 (S) Top-40 HILVERSUM IV NOS 7 00 Nws 7 02 (S) Vroeg klassiek 9 00 Nws 9 02 (Si Muz. uit de Midde leeuwen. EO 13.00 (S) Kankspiegel 14 00 Nws. 14 02 (S) Woord der V heid Theologie naar de Heilige Schrift 14 20(S)Orgelbespeling 14 40 (Si Plaat- praat muz. en inform VPRO 15 00-17.00 (S) Muziek-op-vier Fandan go's. lichtreklame eigen metaal/plasticwerkplaats en glasbtazerij hogewoerd177 tel.071-134001 privé 131665

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 5