GEHEIMZINNIGE SS 20 GEEN WONDERWAPEN Henk Steenvoorden (62) stopt met conferences jubliek MOOI ORGELSPEL NICO DE RAAD door Sjak Jansen "Artiest is metselaar in de bouw" "Laat mij maar niet pikant wezen" W3TE RWW Begrip voor noodsituatie kunstopslag VRIJDAG 2 NOVEMBER 1979 VARIA PAGINA 21 Elke ochtend, steevast om tien uur, ga ik de stad en regio in, op zoek .naar mensen en dingen voor deze rubriek. Tips en wensen voor "Publiek", kunt u tot klok slag tien aan mij kwijt, tel. 071-144941, toestel 215. Schriftelijke reacties zijn ook zeer welkom. Steenvoorden heeft er straks 34 jaar als conferencier opzitten, waarvan nagenoeg dertien als beroeps. In 1958 nam hij voor de sociale zekerheid een vaste baan; reeds toen zag hij aankomen dat het bergafwaarts zou gaan met de bruiloften en partijen. Hij heeft gelijk gekregen. De spoeling voor moppentappers als Steenvoorden is de laatste jaren behoorlijk dun geworden. „Weet je wat het is", beleert de Noordwijker, „ze trouwen tegen woordig 's middags en dan hebben ze geen entertainment nodig. Daar komt nog bij dat je connecties, cafébazen en zo, ook weg- vallen. Die gaan evengoed met pensioen." „Al met al is het aantal optredens dus aanmerkelijk afgenonien. En dan kan ik die paar los-vaste schnabbels wel aanpakken, maar daar voel ik eigenlijk niet zo veel voor. Wanneer je te weinig optreedt, komen die zenuwen weer terug en is de kans veel te groot datje een flater slaat. Buiten dat is dat nachtwerk tamelijk slopend. Vooral als je eenmaal op deze leeftijd bent gekomen en je de volgende ochtend weer moet werken, zoals ik bij de ge meente. Vandaar dus mijn besluit." Die beslissing houdt tevens in dat Kobus, het boertje dat van toeten noch blazen weet, van het toneel verdwijnt. De Kobus-parodie is het succesnummer, waar Steenvoorden zijn optreden goeddeels omheen heeft gebouwd. „Kobus doet het nog altijd goed. Slaat erg in. Van meet af aan al. Ja, van meteen na de oorlog toen ik feitelijk begon." „Het was een mooie tijd om in te werken, 1945. Met die talloze bevrijdingsfeesten was er uiteraard een enorme behoefte aan artiesten. Ook een schrijnend tekort. Vandaar dat velen een gokje waagden. Ik ook." „Ik ging d'r op uit, maar verwachtte wel dat ik, wanneer de fee stroes eenmaal voorbij was, zou afvallen. Maar al heel gauw ont moette ik pianist Martien Hermans en die vroeg of ik met hem geen koppel wilde vormen. Zo geschiedde. En het ging meteen al erg hard, want Hermans had al connecties. Toen Martien ermee stopte, ben ik met Johnnie Boelee gaan werken en toen die ermee ophield met Cees van der Togt." „In die tijd gingen we op m'n tweedehands motorfietsje naar de Kop van Noord-Holland en de Alblasserwaard. In die contreien waren we tamelijk getapt. Ik met m'n conferences en m'n acht verkleednummers. Gek eigenlijk, wel altijd nieuwe moppen be dacht en zo, maar onwillekeurig zakte ik telkens weer terug op m'n oude, vertrouwde repertoire." Voor een optreden weet Steenvoorden vrijwel nooit waarover hij het zal hebben. „Het rolt er vanzelf uit, mits je dat contact met de mensen maar maakt. Je kunt wel de lolbroek gaan uithangen, maar met elkaar zul je dat feest toch moeten opbouwen. Daarom is het zo frustrerend, wanneer er van die dronken mensen door heen zitten te lallen. Vooral vroeger gebeurde dat, maar ja toen deden de mensen niks anders dan zuipen." „Wat ik maar wil zeggen: aandacht is enorm belangrijk. Daarom is het zaak te weten hoe je een mop moet vertellen. De manier waarop je de grap brengt, hè. Niet te officieel doen. De handen in de zak mag gerust. En de humor al in de mop leggen, nog voordat de clou er is. Dat is de kunst. Als je dat kunt, kan er weinig kapot." „Hoewel het soms ook erg kan tegenzitten. Datje werkelijk geen poot aan de grond krijgt. Maar dat zijn dan partijen waarbij het zwaartepunt op het zuipen ligt. Op zo'n partij waar niks meer van te maken is, heb je het zwaar hoor. Wil je dan geaccepteerd worden, dan moetje zogezegd met het publiek sjouwen. Vandaar dat ik wel es zeg dat de artiest de metselaar in de bouw is." Inhaken op de actualiteit doet Steenvoorden in zijn conferences nooit. „Nee, ik houd me altijd op de vlakte. Bewust. Ik heb me altijd voorgehouden, dat wat je brengt, dat dat beschaafd en verantwoord moet wezen. Kwinkslagen op de politiek en schuin gedoe leuk en aardig, maar laat mij me maar op de vlakte hou den." „Mij zijn er wel eens verwijten over gemaakt", zegt Steenvoor den ernstig als hij aan de buitenkant is (zijn vrouw: „Als je hem overdag zo meemaakt, kun je je niet voorstellen dat hij op partijen zo uit de school kan klappen)". Hij vervolgt: „Menig een vindt mij niet pikant genoeg. Nou ja, dat is ieders goed recht. Maar daar kan ik tegenover stellen dat ik nooit of te nimmer ben buitengezet. En reken maar dat dat vroeger ge beurde hoor. Niet zelden ook!" „Ik heb elke bruiloft en partij tot het eind toe kunnen volbrengen. Nooit trammelant gehad. Laat mij dan maar niet pikant wezen!" Henk Steenvoorden is met ingang van 1 januari conferencier af. Zijn goede voornemen voor het nieuwe jaar luidt 'geen bruilof ten en partijen meer'. „Ik vind het zo zoetjes aan genoeg", zegt de Noordwijker koeltjes. ,,'k Ben nu 62, de kinderen zijn het huis uit en ach, op een gegeven moment zul je toch stop moeten zeggen. Het aantal optredens is trouwens de laatste jaren niet meer de moeite. Qua inkomsten speelt het geen rol meer." Mevrouw Steenvoorden over haar man: "Als je hem overdag zo meemaakt, kun je je niet voorstellen dat hij op partijen zo uit de school kan klappen". I VS (Door Hans de Bruyn) DEN HAAG - SS 20. Twee letters en twee cijfers, Genoeg om bin nen de NAVO een heftige discus sie over de kernbewapening tot stand te brengen. Een discussie die kan leiden tot een ernstige crisis binnen het bondgenoot schap, indien dat er niet in slaagt het eens te worden over de vraag of en hoe op de (al dan niet ver meende) nieuwe dreiging van achter het IJzeren Gordijn moet worden gereageerd. Uit alle verhalen die over deze zaak zijn gepubliceerd zou je gauw de indruk kunnen krijgen dat de Russen een wonderwapen heb ben uitgevonden, waarmee alle verhoudingen op hun kop wor den gegooid. Dat is echter maar heel betrekkelijk. De SS 20 is gewoon zeer vernuftige raket, een logisch gevolg in het technologische pro ces van wapenontwikkeling. Het probleem zit hem dan ook niet in de kwaliteiten van het wapen zelf, maar in de vraag hoe de NA VO denkt door het bestaan ervan bedreigd te worden. Het meest opvallende over de hele SS-20-affaire is wel dat niemand nog ooit een afbeelding van het ding heeft gezien. In de grote sta pels militaire tijdschriften die re gelmatig op onze bureaus neerd- warrelen heeft nog nooit een foto van de SS 20 gezeten. Verzoeken om foto's aan de NAVO of de Amerikanen worden niet inge willigd. Blufpoker Onwillekeurig rijst dan de vraag of die SS 20 wel bestaat, of dat de Russen misschien met een gigan tisch spelletje blufpoker bezig zijn. De opmerking dat de Russen zelf het bestaan ervan nooit heb ben ontkend zegt wat dat betreft natuurlijk niets. Bij de NAVO wordt echter zonder enig spoor van twijfel gezegd dat de SS 20 bestaat. Spionagefoto's vanuit satellieten hebben in elk geval het bestaan van een nieuw raketsysteem vastgesteld. Over het bestaan van nauwkeurige af beeldingen vanaf de grond wordt angstvallig gezwegen. Aan een grondfoto kunnen de Russen precies zien wanneer, waar en vanaf welke plek die foto is ge maakt, zegt men. En dat zou de maker in grote problemen kun nen brengen. Zo gaat dat dus. Dit wil overigens niet zeggen dat er over de SS 20 geen gegevens be kend zouden zijn. Uit allerlei offi ciële en onofficiële bronnen is inmiddels zoveel uitgelekt dat een vrij aardig beeld van dit nieuwe wapen valt te schet sen. West-Europa De SS 20 is de nieuwste Russische raket voor de middellange af stand, en in eerste instantie ge richt op West-Europa. Met een bereik tussen 2500 en 4500 kilo meter - afhankelijk van de ge bruikte rakettrap en van de zwaarte van de atoomkop - kan de SS 20 elk doel in West-Europa treffen. De eerste SS 20 (de letters SS vor men de Engelse afkorting van wat in het Nederlands „grond- grond" - vanaf de grond afge vuurd op gronddoelen - wordt genoemd) werden in het voorjaar van 1977 ingedeeld bij de Russi sche „Strategische Raket-strijd krachten". Sinds die tijd wordt dat legeron derdeel jaarlijks met enkele tien tallen SS 20's versterkt. Op dit moment zouden de Russen er ongeveer 120 hebben, waarvan er overigens slechts 60 op West-Eu ropa gericht zouden zijn. De rest is of nog niet operationeel of staat aan de grens met China. Een SS 20 beschikt over drie atoomkoppen, die elk individu eel op een ander doel te richten zijn. Eén op Nederland afge vuurde SS-20-raket kan bijvoor beeld met zijn drie koppen tege lijk drie doelen in en op enige af stand van Amsterdam platgooi- Tot 10 koppen Op zich is dat geen nieuwe ontwik keling. De Amerikanen en Rus sen werken al jaren aan dergelij ke raketten, waarvan er sommi ge, zoals de Russische SS 18 of de Amerikaanse Polaris en Posei don zelfs 3 tot 10 afzonderlijk richtbare koppen hebben. Het ging daarbij echter tot nog toe - zoals ook bij de nog in het ont wikkelingsstadium verkerende Amerikaanse MX-raket - om strategische wapens. Die zijn be doeld om vanaf Amerikaans of Russisch grondgebied of vanuit een onderzeeboot over zeer grote afstand rechtstreeks respectie velijk Russische of Amerikaanse doelen te treffen. Op een strategische aanval vanuit Rusland op de Verenigde Staten zelf hebben de Amerikanen dus een voldoende antwoord. Maar de SS 20 is in zoverre een nieuw ontwikkeling, dat hij op doelen in Europa is gericht, en de NAVO in Europa slechts een beperkt aan tal, deels verouderde, wapens op de Sowjet-Unie gemikt heeft staan. Verondersteld wordt dat de SS 20's op allerlei doelen van groot strategisch belang (havens, militaire complexen) gericht staan. SS16 De SS 20 is afgeleid van de reeds jaren in het experimenteersta dium verkerende SS-16-raket, een wapen voor de lange afstand (ruim 8000 km). Van deze drie trapsraket gebruikt de SS 20 twee trappen. Deze raket is 16,5 meter lang, twee meter in doorsnee en' de motor heeft een stuwkracht van 6000 kilo. De SS 20 is waar schijnlijk iets korter. De SS 20 geldt als de vervanger voor de ongeveer 20 jaar oude SS 4 (bijgenaamd „Sandal") en SS 5 („Skean")-raketten, die geen meervoudige koppen hebben, een bereik van respectievelijk 2000 en 3500 kilometer en bij lan ge na niet zo nauwkeurig zijn als de SS 20, die zijn ladingen tot op enkele honderden meters nauw keurig kan „afleveren". Alle verhalen over een enorme uit breiding van de Russische nucleaire strijdkrachten ten spijt, moet de SS 20 toch in eerste in stantie worden gezien als de logi sche opvolger van die oude SS 4 en SS 5-raketten. Na twintig jaar is zo'n raket gewoon sterk verou derd en rijst de behoefte aan wat nieuws. Dat daarin dan de nieuw ste technologische snufjes wor den verwerkt is even logisch, dat doen de Amerikanen ook. Mobiel Een van de belangrijkste kenmer ken van de SS 20 is dat deze raket mobiel is. De lanceerstellingen zijn - in tegenstelling tot die van de oudere raketten, die zich meestal ondergronds bevinden - verrijdbaar en dus uiterst moei lijk kwetsbaar. De SS 4 bijvoorbeeld vergt een om vangrijke grondinstallatie - een van de redenen waarom de Ame rikanen ze destijds op Cuba makkelijk vanuit de lucht kon den opsporen - mede door het gebruik van vloeibare brandstof. Maar de SS 20 is zeker niet on kwetsbaar, zoals de NAVO-des- kundigen de buitenwacht willen doen geloven. Ook voor het lan ceren van zo'n SS 20 zijn gron- dinstallaties nodig, die niet in twee minuten kunnen worden opgezet of afgebroken. De SS 4 - de raket waarom in 1962 de Cuba-crisis ontstond - en SS 5 hebben zware ladingen van maar liefst 1 megaton, terwijl de SS 20 door zijn grote nauwkeurigheid met drie ladingen van elk 150 ki- loton kan volstaan. Daardoor wordt onnodige schade verme den. In het Westen veronderstelt men dat de toezeggingen van de Russische partijleider Brezjnjev, om een aantal raketten voor de middellange afstand terug te trekken, betrekking hebben op deze, verouderde raketten, die toch moeten verdwijnen. De aantallen SS 20-raketten die de Russen bouwen zijn echter veel groter dan voor de pure vervan ging van deze SS 4 en 5 nodig is. De Russen mikken volgens wes terse bronnen op 200 tot 300 SS 20's, met totaal dus 600 tot 900 kernkoppen. Er zijn echter slechts 500 SS 4 en 90 SS 5-raket- ten, die zoals gezegd aanzienlijk minder goed zijn en maar één kop hebben. De SS 20 is zeker geen wonderwa pen. De Amerikanen hebben wa pens, zoals de gloednieuwe kruisraket („cruise missile") die nog veel trefzekerder zijn. De SS 20 ontleent zijn belang dan ook vooral aan het feit dat hij op Westeuropese doelen staat ge richt, zonder dat de NAVO-part- ners over vergelijkbare, reeds operationele systemen be schikt. LAKT JE M WE* HAAft 4 i LEIDEN - Het tweede koop avond-orgelconcert in de Lu therse kerk vond een ruime belangstelling. Nico de Raad, organist in Katwijk, had er een Bach-programma voor samengesteld. Misschien zat daar wat Krebs (briljante leerling) tussen: ik ken geen Praeludium et Fuga in Bes. BWV 560 van Bach, maar het is een Bach-waardige com positie, bovendien fraai lig gend in het orgelklimaat van deze kerk. Met BWV 559 Praeludium et Fuga in a, ook van het kleinere type, is ook wel iets speciaals aan de hand. Een uitzonderlijk mooie vertol king viel te horen van de 6de orgelsonate in G. Het orgel leek haast voor die sonaten- reeks gebouwd. Zoals ook voor koraalvoorspelen als Ich ruf zu Dir en Inhöchsten No ten. Het orgel veroorloofde de organist ook om de veelei sende befaamde Passacaglia (en fuga na de 20 variaties) met majesteit de ruimte in te zetten. Een gaaf verklankt fijn concertbesluit. Tot een andere orgelbestem ming reken ik De Raad's ope ningsstuk: Toccata en Fuga in d BWV 565, pronkstuk met ingebouwde bravour, naast virtuose passages en gebro ken akkoorden. Die door braak naar bravour was Bach zo vreemd niet als sommigen willen, die alleen rekenen met de instrumenten in Bach's bereik: hij was ook reizend concertorganist. Dat avon tuurlijke van de artiest heeft Nico de Raad in de Toccata niet beproefd, voorzover hier bereikbaar. Het spel hier was wel eens nerveus, niet zo plas tisch, - ik denk door nog res tanten van onzekerheid aan gaande het uiteindelijke ver tolkingspatroon. KEES VERHOEF Wethouder Vorrink: AMSTERDAM (GPD) - De Am sterdamse wethouder voor kunstzaken Irene Vorrink heeft gisteren gesproken met de bezet ters van het pakhuis Beheer Kunstwerken Beeldende kun stenaars (BKB). De actievoerders hebben zich beklaagd over de wijze waarop kunstwerken die de gemeente aankoopt in de Beel dende Kunstenaars Regeling worden opgeslagen. Sedert maandag 29 oktober is het BKB- pakhuis door de Beroepsvereni ging Beeldende Kunstenaars, de Kunstenaarsorganisatie NW en de Nederlandse Kring van Beeldhouwers bezet. De wet houder heeft de actievoerders toegezegd dat donderdag a s een speciale commissievergadering aan het probleem rond het beheer zal worden gewijd in het BKB- gebouw. De bezetting van het pakhuis is in zoverre gewijzigd dat het BKB- personeel weer toegang krijgt tot het gebouw. De tentoonstelling van ernstig beschadigde kunst werken blijft tot donderdag toe gankelijk. De foto toont demon strerende kunstenaars op weg naar het Amsterdamse stadhuis. Gulyas Het is blijkbaar in de laatste tijd de mode om 'hongaars' te koken. Telkens weer kom ik in kranten, tijdschriften, recepten tegen en de onzin die dan wordt uitge kraamd is behoorlijk. Niet alleen dat deze recepten niet hongaars zijn, vaak bevatten ze zelfs ingre diënten die in Hongarije volsla gen onbekend z(jn. Ik heb nooit eerder reageerd maar nu dat mevr. Born (krant van 30 okto ber) met onze nationale dis de 'gulyas' zit Ie knoeien, kan ik het toch niet laten oin even in de pen te klimmen. Het begint al goed: "...een gerecht van de hongaarse druivenplukkers..." Onzin. Het is een herders-gerecht. Elk hongaar (en er lopen hier in Nederland duizenden en duizenden rond) had haar dat kunnen vertellen. Wat een blunder. Het recept dat ze geeft is even waardeloos. Lek ker zal het wel zijn maar hon gaars" is het beslist niet. Gulya's wordt nooit en nimmer met lamsvlees toebereid; ontbijt of wat voor een spek dan ook hoort er evenmin bij en wijn m de gu lyas is helemaal belachelijk. Me vrouw Born moet zich maar be perken tot variaties op het bief stuk of toetjes van yoghurt, en van de hongaarse keuken liefst afblijven. Mevr. D.M. Doelcman-Fischer Rynzichtweg 13 Oegstgeest

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 21