Imperium verrast met
Verleidste' Goldoni
Tegenvallende Fledermaus
bij Ned. Operastichting
[^^[programma i
Msioni:
talentvol
gitarist
Feest rond het
poëzie-album
toegejjcht
Ludieke
opening
Micro-
theater
ZES GROEPEN IN DE
CAMERETTEN-FINALE
I
tAANDAG 29 OKTOBER 1979
RADIO - TV - KUNST
LEIDEN - Wie kent niet, het
ruim twintig minuten duren
de, instrumentale stuk 'Ven
sters' van Harry Sacksioni
dat - buiten de begaafde gita
rist om - welhaast een eigen
leven is gaan leiden. Hetzelfde
kan gezegd worden van de ar
tistieke capaciteiten en mo
gelijkheden van Sacksioni
zelf, die de afgelopen jaren
uitstijgen boven datgene wat
nog verstandelijk verklaar
baar. Meende eerst een ieder,
dat Sacksioni teerde op de
roem, die hij vergaarde door
zich in de schaduw van Her
man van Veen op te houden,
langzamerhand werd steeds
duidelijker, dat Sacksioni-
Solo in staat is even zovele toe
schouwers aan zich te binden
als het aantal waartoe Van
Veen in staat is. Daarom was
het zaterdagavond door K&
OILJA gebrachte concert van
Harry Sacksioni, begeleid
door Lenneke Willems (viool),
Jerry Gout, de uit Zoeterwou-
de afkomstige banjo-speler,
basgitarist Rob Zeelenberg
(o.a. ook instrufnentaal ver
bonden aan 'De Volharding')
en de uit Engeland (Londen)
afkomstige fluitist Graham
Shephard, in de Leidse Stads
gehoorzaal volledig uitver
kocht. Dit betekent nog immer
rond de 900 belangstellenden,
waarbij de aantekening, dat
tevens minstens vijftig toe
schouwers op het middenpad
op de grond zaten. Sinds Har
ry Sacksioni in mei van dit
jaar voor de laatste maal
Herman van Veen op het to
neel begeleidde, is hij volledig
teruggeworpen op eigen ta
lent en artistieke creativiteit.
Met betrekking tot het optre
den van afgelopen zaterdag
avond betekende dat uiterst
geëngageerd en sterk gemoli-
xieerd gespeelde nummers als
'Spaanse Vlieg', 'Thee bij tan
te', 'De vlechters' en 'Huis
waarts' vóór de pauze en
vooral 'Anji', 'De Opdracht'
en '1984' na de pauze. Sack
sioni maakt bijvoorbeeld bij
het nummer 'Zeppelin' ge
bruik van op een achter hem
opgesteld scherm geprojec
teerde dia's van de vaart en
de ondergang van een zeppe
lin. Dat Sacksioni niet slechts
in ons landje toert, maar ook
in België, Duitsland, Oosten
rijk en Zwitserland veelvul
dig concerten verzorgt (ook in
deze tour opgenomen) bewijst
de internationale ontwikke
ling, die zij carrière door
maakt.
BERT KOEKEBAKKER
LEIDEN - Wethouder P. H.
Schoute heeft zaterdag
avond met het doorknip
pen van een micro-lintje
het nieuwe Microtheater
van Imperium aan de Ou
de Vest officieel ingewijd.
Een feestelijke gebeurte
nis, en niet alleen voor
Imperium zelf, waarvan
het bijzondere karakter
nog onderstreept werd
door het feit dat deze in
wijding niet plaats had
tijdens een officiële bij
eenkomst vooraf, maar in
de loop van de voorstel
ling waarmee Imperium
zelf het nieuwe theatertje
definitief in gebruik nam.
Met de bedoeling traditie en ver
nieuwing hierbij hand in hand te
laten gaan, wierp men zich voor
deze gelegenheid voor de derde
maal op "De herbergierster" van
Goldoni. De wijze waarop dit ge
beurd is zal voor velen, en met
name voor de trouwe aanhang,
nog verrassender zijn dan het
-1 theater waarin het gebeurt. Voor
regisseur Niek Pancras en de
medespelenden was het uit
gangspunt tweeledig: een mo
dernisering en actualisering van
het oude gegeven en daarbij een
poging de nieuwe ruimte meteen
optimaal te benutten. Dat laatste
geschiedt trouwens met een in
ventiviteit en een grondigheid
die menige bezoeker even zal
overrompelen en zelfs misleiden.
Om het verrassingseffect niet al
te veel te verstoren zij hier slechts
vermeld dat dit volledig de be
Een spelmoment uit 'De herbergierster' bij Imperium
doeling van de uitvoerenden is en
dat er in deze opzet gebruik
wordt gemaakt van veel meer
ruimten dan alleen de toneelzaal.
Van Goldoni's stuk, nu gepresen
teerd onder de titel "Huize Bella
Mira", is daarbij niet veel meer
overgebleven dan het basis
schema en een aantal tekstflar
den. De handeling is naar de hui
dige tijd verplaatst en flink "ver-
leidst", en een aanzienlijk deel
van de tekst bestaat uit improvi
satie-resultaten, citaten en ac
tuele toespelingen. Een goede
vondst in dit kader was dat men
uit deze modernisering ook de
consequenties trok voor de type
ring van het vrouwbeeld in een
dergelijke komedie. De "nieuwe"
Mirandolina is niet meer de ro
mantische inzet van het liefdes
spel en de beloning voor de win
naar, maar treedt meer dan voor
heen als spelleidster op en gaat
op feeksachtige wijze op haar
doel af, waardoor zeker de laatste
scènes een onmiskenbaar wrang
tintje krijgen. Dit wordt nog eens
onderstreept via een kaleido-
scoopeffect dat ontstaat door het
invoegen van de traditionele Mi
randolina, gespeeld door de ver
tolkster van die rol in 1967. On
dertussen blijft het wel de vraag
in hoeverre dit alles achterhaal
baar is voor de touschouwer die
niet alle achtergronden van deze
voorstelling kent, maar ook zon
der dat kan men zich bij Impe
rium verzekeren van een avond
ontspannend amusement. De
voorstelling, die begonnen is
voor men er erg in heeft, blaakt
van enthousiasme en wordt
vooral tijdens de eerste helft ge
dragen door een enorme vaart en
een bewonderenswaardige inle
vingsvermogen. Na de pauze
worden de touwtjes strakker
aangehaald en dwingt de grotere
stilering de toeschouwer tot meer
denkwerk. Als geheel is "Huize
Mira Bella" een voorstelling die
voor de zoveelste maal bewonde
ring afdwingt voor de geweldige
energie waarmee de leden van
Imperium keer op keer van hun
hobby een ware kunstbeoefening
maken. Dat onvolkomenheden
daarbij niet vermeden kunnen
worden, zijn overeenkomstig
hun status van amateurs. Van
dilettantisme zal men Imperium
echter zelden kunnen beschuldi
gen en ook deze voorstelling
biedt weer een gaaf staaltje en
semblekunst, waaraan de vijf
musici op even overtuigende wij
ze deel hebben als de twaalf me
despelenden.
PAUL KORENHOF
LEIDEN - Er kwamen zaterdag kleine, schuchtere meisjes naar het po
dium van de Waag om een versje voor te lezen uit hun poëzie-album,
maar ook meisjes, die een stuk ouder waren. Ook vrouwen van middel
bare leeftijd bestegen het podium om uit vaak zeer oude poëzie-albums
voor te lezen. Dit gebeurde in het kader van de triënnale-evenementen,
die een relatief groot deel van de Leidse bevolking blijken aan te spre
ken. Zaterdagmiddag waren er 4639 bezoekers geteld.
En daarbij dient opgemerkt, dat de triënnale nog tot en met zaterdag 10
november a.s. zal duren. Het feest rond het poëzie-album werd geopend
door mevrouw G. L. Vis-Hommes, echtgenote van burgemeester Vis, die
van haar affiniteit met het thema "poëzie-album" blijk gaf door zelf haar
eigen, uit 1935 daterende, poëzie-album mee te brengen. Michèle
Schneider uit Den Haag, een 12-jarige gymnasiumleerlinge en verwoed
verzamelaarster van oude poëzie-albums en poëzie-plaatjes had maar
liefst zes albums meegenomen naar de Waag om die aan belangstellen
den te tonen.
Haar verzamelwoede werd opgewekt door haar ouders, die regelmatig
antiekveilingen en -beurzen bezoeken. Toch bleek zaterdag, dat er veel
minder kinderen poëzie-plaatjes en poëzie-albums sparen dan de orga
nisatie had vermoed. De in het programma aangekondigde "Ruilbeurs
voor Poëzie-Plaatjes" kwam daarom niet volledig uit de verf. Een leuk
idee was voorts de bekroning van de vijf mooiste versjes, waarvan na de
"Dag voor het Poëzie-Album" vergrotingen zullen worden gemaakt, die
gedurende de tentoonstelling van de triënnale, in de Waag geëxposeerd
zullen worden.
Het oudste, gesignaleerde poëzie-album dateert uit 1820, voor zover het
tenminste de aanwezige poëzie-albums op de triënnale betrof. De "Dag
voor het Poezie-Album" bleek hoe dan ook succesvol en "kende vele
vertederende momenten.
BERT KOEKEBAKKER
Rudolf Ruivenkamp en Sylvia Geszty in "Die Fledermaus"
AMSTERDAM - De Nederlandse Operastichting heeft in
de Stadsschouwburg een nieuwe enscenering van "Die
Fledermaus" ten doop gehouden, die de plaats moest
innemen van een oudere produktie. De reden van deze
vervanging is echter niet helemaal duidelijk.
De oude Fledermaus zat over het
algemeen goed en hecht door
timmerd in elkaar, maar van deze
nieuwe visie van regisseur Gün-
ter Roth kan dat beslist niet ge
zegd worden. Van echt toneelspel
was in de eerste en tweede akte
nauwelijks sprake. Uitgaande
van statische basisopstellingen
werd er een soort levendigheid
gesuggereerd die komisch be
doeld was, maar die meestentijds
bleef steken in clichématige en
vrij oubollige grapjes. Strakke
lijnen waren daarbij niet aanwe
zig en van enige karakterteke
ning van de hoofdfiguren (met
uitzondering van Orlofsky) was
in het geheel geen sprake.
Voor de tweede akte en in deze
voorstelling ook de slotscène had
Ottowerner Meyer een geraffi
neerd toneelbeeld ontworpen
waarin decadentie hand in hand
ging met het accentueren van de
kleinburgerlijkheid van de per
sonen die dit decor bevolkten.
Roth bleek in elk geval in staat dit
toneel "in te vullen", maar alleen
het door Hans van Manen ont
worpen ballet wist volledig te
profiteren van de mogelijkheden
tot sfeertekening die deze aan
kleding bood. Jammer dat deze
gedanste "Kaiserwalzer" (in de
DELFT (ANP) - Uit de voorronden van het jaarlijkse cabaretfestival
Cameretten in Delft hebben zich zaterdag zes groepen geplaatst voor
de finale. Dit zijn de Nederlandse groepen "Herman Finkers" uit En
schede, "Jan van 't Hof' uit Utrecht, cabaret "Lang Tong" uit Voor
burg en "Licht en krachtig" uit Groningen. Daarnaast drongen de
Belgische groepen "Cabaret Salu" uit Antwerpen en "De Bock Work
shop" uit Maas-Mechelen tot de eindstrijd, die vrijdag 2 en zaterdag 3
november wordt gehouden, door.
Schönberg-transcriptie) aan het
begin van de akte geplaatst was,
maar daar zullen wel technische
redenen voor zijn geweest. Het
gevolg was echter dat elke relatie
met de context verloren was ge
gaan.
Ondanks deze mengeling van nega
tieve en positieve aspecten had
het toch nog een uitmuntende
voorstelling kunnen worden, als
alles muzikaal even bruisend en
sprankelend was als de veelbe-
zongen champagne, maar zelfs
elke indicatie hiervan ontbrak op
de première. De directie van An
ton Kersjes klonk mat en ver
veeld en miste elk spoor van
lichtvoetigheid of enthousiasme.
Van een Weense sfeer was al he
lemaal geen sprake en iedere
vorm van muzikale humor werd
om zeep gebracht door een onge
nuanceerd voorthobbelen in het
zelfde gelijkmatige tempo. Bo
vendien ontbrak vrijwel elke
coördinatie tussen toneel en or
kestbak en gebeurde het zelfs dat
de meest geroutineerde solisten
zelf ingrepen als de zaak hele
maal uit de hand dreigde te lopen.
De geluiden van afkeuring tij
dens het slotapplaus waren vol
komen begrijpelijk.
Voor de solisten viel er onder deze
omstandigheden weinig eer te
behalen. Thea van der Putten
heeft alles mee voor het dienst
meisje Adèle en bezit genoeg per
soonlijkheid om de show te ma
ken en routiniers m het theater
vak als John van Kesteren (Or
lofsky) en Vittorio Terranova (Al
fred) zijn niet kapot te krijgen,
met name Van Kesteren bleek in
de tweede akte een rots in de
branding die waar nodig alle
touwtjes in handen wist te ne-
Naar verhouding goede prestaties
kwamen er ook van Sylvia Geszty
(Rosalinde) en Marco Bakker
(Frank), maar zowel Rudolf Rui
venkamp (Eisenstein) als John
Vierkens (Falke) misten nog de
overtuigingskracht en de speels
heid die voor deze operette nood
zakelijk is. Werner Kotzerke
haalde in de gesproken rol van de
cipier Frosch het voor de hand
liggende succes binnen, maar
onderstreepte daarmee wel de
abominabele wijze waarop en
kele van zijn Hollandse collega's
zich door de Duitse dialogen
heensloegen. De ironie wilde bo
vendien dat de beste Nederlan
der op dit gebied, John van Kes
teren, de hele avond gedwongen
was met een zwaar Russisch ac
cent te spreken.
Gezien het feit dat er in de loop van
dit seizoen twintig voorstellingen
van deze produktie gegeven moe
ten worden, valt wel te hopen dat
er in de loop daarvan een artistie
ke groei zal plaatsvinden. De eer
ste uitvoeringen in Schevenin-
gen hebben plaats op 1 en 2 no
vember. zodat de voorstelling
dan al iets meer ingespeeld kan
z'jn. PAUL KORENHOF
NEDERLAND 1
18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.30 - Sesamstraat kleuterserie (NOS)
18.45 - Kortweg: aktualiteitenrubriek en informatie over kunst
(NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Staaltje de Locomotief, tekenfilm voor kinderen (NCRV)
19.05 - Jeugdige onschuld, speelfilm (NCRV)
20.30 - Minivoetbalshow (NCRV)
21.37 - Journaal (NOS)
21.55 - De wereld van het nieuws (NCRV)
22.35 - Wie is de mens, dat u aan hem denkt meditatie (NCRV)
22.50 - The streets of San Francisco, misdaadserie (NCRV)
23.45 - Journaal (NOS)
NEDERLAND 2
slechthorenden (NOS)
18.00 - Nieuws voor dov
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Doctor Snuggles, kinderprogramma (AVRO)
19.05 - AVRO's Toppop (AVRO)
20.00 - Journaal (NOS)
20.27 - De sterkste man van Nederland (AVRO)
21.35 - Maria Speermalie, feuilleton (AVRO)
22.30 - Televisier Magazine (AVRO)
23.15 - AVRO Academie (AVRO)
23.35 - Journaal (NOS)
DUITSE TV
DUITSLAND I
WDR: 18.00 Amus.progr. Aansl..
Lokalseite unten links, tv-serie.
18.30 Muz.progr. 18.45 Docum. serie.
19.15 Actual. 19.45 Amus.progr.)
20.00 Journ. 20.15 Buddenbrooks,
tv-serie. 21.15 Filmdocum. 21.45
Popmuz. 22.30 Actual. 23.00 Ohne
Wamung (Sans sommation), speel
film. 0.35-0.40 Joum.
DUITSLAND II
18.20 Koeniglich Bayerisches Amts-
gericht, tv-serie. 19.00 Joum. 19.30
Muz. spelprogr. 20.15 Inform, progr.
21.00 Actueel magaz. 21.20 Das
Komplott, tv-film. 22.50 Gesprek.
23.35 Joum.
Duits. 19.00 Inform, serie. 19.45
Journal 3. 20.00 Joum. 20.15 Docum.
serie. 21.00 Actueel magaz. 21.15 Die
Killer (The Killers), speelfilm. 22.50
BELGISCHE TV
18.00 KmBerfilmserie. 18.05 Jeugd
filmserie. 18.30 Open School. 19.00
Inform, progr. 19.30 Verkeerstips.
19.35 Meded. en Morgen. 20.10
Weerber. 20.15 Spelprogr. 20.30 De
Ceder (The Cedar Tree), tv-serie.
21.40 Inform, progr. 22.30 Joum.
22.45-23.15 Open School.
Acht krachtpatsers streden onlangs in "De Meerpaal" in Dronten
om de titel: "De sterkste man van Nederland".
De deelnemers aan deze krachtmeting waren: Eric Dokter (Neder
lands kampioen gewichtsheffenzwaargewicht). Gerard du Pne
Nederlands kampioen power-lift) Sjaak Ruhl Nederlands kam
pioen kogelstotenen Robert Nuy (Nederlands kampioen worste
len, middengewicht). De overige vier werden geselecteerd uit een
voorwedstrijd, waarvoor iedere gespierde Nederlander zich na
een oproep op de televisie had kunnen aanmelden.
Uit deze voorselectie kwamen uiteindelijk Louis Hamersveld. Jan
Woudsma, Rob Waalo en Huub ran Eek als besten te voorschijn.
De onderdelen waarop zij hun krachten moesten bewijzen waren:
baksteen tillen .telefoonboek scheuren, stalen staven buigen, bier
vaten tillen vrachtwagen trekken, autobanden werpen, kruiwa
genrace, auto tillen en tenslotte touwtrekken. Tijdens de twee
inspannende dagen sneuvelden bovendien nog een aantal we
reld-records. Het wereld-record baksteen tillen stond bijvoorbeeld
op vijftien stuks. Géén van de acht deelnemers had er echter
moeite mee om dat te evenaren
Het verslag van deze wedstrijd wordt vanavond door de AVRO-
Televisie van 2027 tot 2125 uur via Nederland 2 uitgezonden.
In AVRO's Televizier Magazine van vanavond zal onder meer
aandacht worden besteed aan het proces in Spanje tegen elf
vrouwen die abortus lieten plegen. Voorts besteedt Televizier Ma
gazine aandacht aan het feit .dat het op 29 oktober precies vijftig
jaar geleden is dat de beurs in Wall Street sprongWat gebeurde er
toen precies en is het mogelijk dat zoiets opnieuw kan gebeuren?
Tenslotte een reportage over een opmerkelijk initiatief in Rotter
dam, waar een vacaturebank voor vrijwilligers is opgericht.
Werklozen die er genoeg van hebben thuis te zitten, kunnen hier
pro deo werk vinden, zonder dal hun werkloosheidsuitkering
daarbij gevaar loopt. (Nederland 2. 2220 uur
18.11 (S)Aktua. 18.25 (S) De verhalen
van Vergilius van Tuil. 8.30 (S) De
kinderplatenbak. 18.40 (S) De Blau
we Zaden. 19.02 (S) Tross-Country.
20.02 (S) Zomaar 's avonds. 21.30 (S)
Michel en Louis. 22.02 (S) Het Ju
weel, hoorspel. 22.48 (S) Lichte
grammofoonmuziek. NOS:
23.02-24 00 (S) Met het oog op mor
gen. AVRO 002 AVRO's Radio
journaal. 0.10 (S) Pim Jacobs' Pla-
tenscala. 1.02 (S) One o'clock jump.
2.02 (S) AVRO's Service Station. 6.02
(S) AVRO: Muziek en verkeersin
formatie.
HILVERSUM II
18.00 (S)Muz. in vrije tijd. P.P.: 18.50
Uitz. van D'66. 19.00 (S) Rondom het
woord. (19.00 NCRV-Leerhuis. 19.15
Psalm van de week. 19 40 Theologi
sche literatuur.) 20.00 (S) Muz. in
NCRV Studio 2 21.30 (S) Literama-
maandag 22.25 Bond zonder naam
NOS 22 30 Nws. 22.40 Open School.
NCRV: 23.25 (S) Muz. van eigen tijd
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
19 02 (S) Franse Nieuwe. 19.30 (S)
Folk Live. 20.02 (S) Praatpaal 15.
21 02 (S) Superclean Dreammachi-
ne. 22.02 Radioiournaal. 22.10 (S)
Blues. Ballands Beat. 23.02-24 00
(S) AVRO Swingtime.
HILVERSUM IV
VOOR18 UUR
NOS: 7.00 Nws TROS: 7.02 (S) Ca
priccio. 9 00 Nws. 9.02 (S) Muziek.
9.30 (S) Van heinde en verre. 10 00 lS)
13.00 (S) De meest
kochte klassieke tien. 13.30 (S) Ko
ren - Korpsen. 14 00 Nws. 14 02 (S)
De Hoge "C". cultureel progr 14.30
(S) Guitariteiten. 14.45-17.00 (S) Bel-
cantorium: L'Ormindo, opera van
Cavalli.
DINSDAG 30 OKTOBER 1979
HILVERSUM I
10.02 De zandbankshow. 10.10 (S-M)
Arbeidsvitaminen. 1102 Polletje
Piehaar, feuilleton. 11.30 (S) Rond
om twaalf. 12.30 (S) Franse chan
sons. 13.30 Radiojoum 13.20 (S) De
AVRO diligence. 13.55 Beursplein 5.
14.02 (S) 'n Middagje AVRO 16 02
Hersengym. 16.30 De zandbakshow.
16 38 Kat in de zak. 17 02 (S) Gas te-
HILVERSUM II
NOS: 7 OoTTws KRO- 7 10 Ochtend-
gym. 7.20 Het levende woord. 7 30
Nws. 7 36 Echo 8 30 Nws 8 36 Licht
muziekprogr. 8 50 Postbus 900 9.00
Gym. voor de vrouw. 9.10 Water
standen. 9.15 Schecpsprat. 9.20 De
letter 10.30 Ouder worden wc alle
maal. 11 00 Ik sta hier niet vr de ban
ken te praten 11.30 Ratel. OVER-
HKIDSVOORL. 12 16 L'tz voorde
landb. 12 26 M«-ded voor |md tO
tuinb. 12.30 Nws. 12.36 Echo 13 00
Nws 13 11 Goal 13 30 Lange vin
gers NOS: 14 30 Open School. KRO
15.15 Opvoeden in geloven 15 30
Geen verboden toegang. 16 30 Het
praatprogr. 17.24 Meded. 17.30 Nws.
17.36 Echo
HILVERSUM III
sodemeurders. 8.30 (S) Holland ze
zeggen. 10.30 (S) Typisch Jansen.
II 330(S)VARA's r"«-kplaatje 13 30
(S) Spitsbecld. 15.30 (S) Popkrant.
16 30 (S) Beton.