'Keiharde competitie heeft mijn muziek goed gedaan' toegeljcht Eurovisie-songfestival definitief in Den Haag Jazz-fluitist Chris Hinze WAT KRAAKTT GEZELLIGST ALSJEAANTBABY-S1TTEN BENT? :[^\/Drggramma\ WOENSDAG 24 OKTOBER 1979 PAGINA 5 DEN HAAG (GPD) - Het Eurovisie-songfestival- 1980 wordt definitief in Nederland gehouden en wel op zaterdag 19 april in het Haagse Congresge bouw. De NOS heeft de knoop dinsdag doorgehakt, omdat gebleken is dat de deelnemende landen zich akkoord hebben verklaard met de door de Nederlandse Omroep Stichting gestelde voorwaarden Die voorwaarden houden in dat de aangesloten landen hun fi nanciële bijdragen aan de orga nisatie van het festival verhogen. Het extra geld is nodig,omdat de NOS-begroting niet nog zwaar der belast kan worden. Omdat het dit jaar in Jeruzalem ge houden Eurovisie-songfestival opnieuw een Israëlische over winning opleverde, had dit land volgens de reglementen eigenlijk voor de tweede maal het interna tionale liedjesfestijn moeten or ganiseren. Israël voelde daar aanvankelijk ook wel voor. Goodwill-overwegingen speel den daarbij een rol. Er werd zelfs TROS gepasseerd bij nationaal liedjesfeest met het plan gespeeld om er een Israëlisch-Egyptische vredes- happening van te maken in het kader van de sterk verbeterde verhoudingen tussen beide lan den. De kwestie kwam zelfs in het kabinet ter sprake. Maar later werd toch afgehaakt, omdat de grote kosten te zwaar op het na tionale budget zouden druk ken. Met name de TROS heeft zich daarna steeds sterk beijverd om het evenement naar ons land te halen. Deze omroeporganisatie zou, zoals op 7 februari van dit jaar, in 1980 opnieuw het Natio nale Songfestival voor haar reke ning nemen. Onder de vlag van de NOS zou de TROS dan ook de praktische uitvoering van het enkele maanden later te houden Eurovisiesongfestival op zich hebben willen nemen. De NOS-programmaleiding heeft echter besloten, nu blijkt dat door de onderhandelingen met de deelnemende landen de voor bereidingstijd erg kort is gewor den, een beroep te doen op het ervaren, gecombineerde team van de AVRO en de KRO, om het internationale songspektakel te organiseren. Dit team, bestaande uit Theo Ordeman (regie), Fred Oster (produktie), beiden van de AVRO, en Warry van Kampen (programmaleiding) van de KRO, was in 1976 verantwoordelijk voor de grootscheepse televisie gebeurtenis, die naar verwacht wordt opnieuw door zo'n 300 miljoen mensen via de satelliet zal worden bekeken. Supervisor is Carel Enkelaar van de NOS. In grote meerderheid heeft de werkgroep Amusement van de NOS zich achter deze oplossing geschaard. De TROS is woedend op de NOS. Zij verwijt de omroepstichting dat zij eerst wel voor de organisa tie van het nationale songfestival is gevraagd. Hoofd-amusement Ivo Niehe, regisseur Ralph Inbar en producer Hans Pohl zouden het team hebben gevormd, dat het programma zou verzorgen. Gebruikelijk is het dat de TROS dan ook het Eurovisie-evene ment zou hebben georganiseerd. Nu inderdaad blijkt dat het Eu rovisie-songfestival door Neder land wordt verzorgd, laat de NOS de TROS vallen en geeft zy de uitvoering van het evenement in handen van de AVRO-KRO- ploeg. De TROS heeft laten weten nu ook het nationale songfestival niet meer te willen organiseren. Nog niet duidelijk is overigens of deze „binnenlandse" wedstrijd wel gehouden zal worden. Volgens de voorschriften zou men hiertoe niet verplicht zijn. Als het natio nale festival echter wel gewoon doorgaat, ligt het in de lijn der verwachting dat daar dan de AVRO en de KRO. of een van beide, ook voor zullen moeten „opdraaien" SCHIPHOL (GPD) - „Vee! Nederlandse artiesten proberen het in Amerika. Je kent de verhalen wel: „Pietje Puk doet het fan tastisch", maar als je de zaak op de keper be schouwt, is er helemaal niks gebeurd. Of ze heb ben misschien een keertje in de Nederlandse club gespeeld", aldus jazz-flui- tist Chris Hinze. Bij zijn aankomst in ons land uit New York, vorige week vrijdag, deden hij en de leden van zijn nieuwe „Combination" verslag van de muzikale activi teiten gedurende Chris' drie jaar durende verblijf in het land van de onbe perkte mogelijkheden. Mogelijkheden die er overigens alleen zijn voor diegenen die competitie en armoede weten te trot seren. „Ik vind dat het goed gaat als je daar in leven kunt blijven; dat vind ik al heel wat. Dat is iets wat de meest Amerika-gangers niet componeren en arrangeren. Ik heb hier op een conservatorium ook eens een keer voorgesteld om dat weer in te voeren; toen werd ik er bijna uitgegooid. „Ze waren daar net van af', zeiden ze. Maar ik geloof erin" India Chris is ook vijf weken lang in India op stap geweest. Hij heeft daar drie langspeelplaten opgenomen en concerten gegeven. De inte ressante Indiase muziek en de mystieke sfeer van India trekken veel artiesten: „Het is waanzinni ge muziek. Een geweldige sfeer. Ik was al eerder in India geweest en heb daar ook vrienden" „Ik heb een elpee opgenomen in de grotten van Aurangabad. Dat zijn heel grote grotten met een enor me akoestiek. God mag weten wanneer ik die plaat kan laten uitkomen, want ik heb een hele boel materiaal achter de hand. Ik had eerst het idee om in een tem pel te gaan spelen. Toen kwam iemand op het idee in die grotten te gaan spelen. We hebben onze apparatuur ingepakt en zijn met een vertrokken. Ik speelde daar helemaal alleen met een groep zingende monniken, met kaars- r Chris Hinze: "Ik speelde al veel langer met Amerikaans verwachten, die denken „ik heb toch een naam?" en daarom hoor je vaak nooit meer wat van ze. Dat komt gewoon omdat het een kei hard land is met een ontzettende hoop talent". Het is Chris prima bevallen in New York: „Mijn idee Was destijds om daar een jaar te blijven en al dat talent eens op me in te laten wer ken en nu zit ik er al driejaar. Ik speelde trouwens al veel langer met Amerikaanse musici en dat gaat erg naar mijn zin". „Ik heb er van alles en nog wat ge daan: studiowerk, componeren en hier en daar optreden. Ik heb onder meer concerten gegeven in colleges en in clubs en een paar keer in grote zalen, samen met anderen. Aan een grote tournee ben ik niet begonnen omdat dat er financieel niet in zit. Niemand kan zich momenteel in Amerika zo'n tournee permitteren, of hij moet een hit hebben. Iedereen speelt daar voor heel erg weinig geld in clubs en als ze toch „on the road" gaan, moet dat onder steund worden door de platen maatschappij. Behalve natuur lijk als je een wereldnaam hebt als je de Rolling Stones bent, dan kun je er geld mee verdie- Chris zegt dat hij „bij wijze van spreken honger heeft geleden" in Amerika. Toch bevalt het hem goed en heeft hij de muziek waarmee hij in Nederland com merciële successen heeft ge boekt, voorlopig vaarwel ge zegd. Bij zijn aankomst op Schiphol nam hij de gouden versie van zijn „Sketches on Bach" in ont vangst, de plaat waarop hij met pianist Louis van Dijk en gitarist Jan Goudswaard een aantal klas sieke hits vertolkt. Wat Chris precies gaat spelen op zijn Europese tournee, is nog niet helemaal duidelijk. Dat moet het eerste concert, vanavond in Utrecht, uitwijzen. Zeker is dat hij met zijn band. The Chris Hin ze Combination, die uit vijf zwar te Amerikaanse musici bestaat, een programma brengt dat niet te vergelijken is met „Sketches on Bach". Veelzijdig Chris kan zonder overdrijven een veelzijdig figuur genoemd wor den. Hij doet een greep uit zijn muzikale activiteiten: „Ik doe ei genlijk drie a vier verschillende dingen. Ten eerste heb ik de Combination, dan heb ik „Chris Hinze and Friends". Dat laatste is in Amerika ontstaan, maar het is eigenlijk ook muziek die ik al tien jaar maak: van barok-achtige toe standen tot muziek van nu. Dat is een programma dat ik met veel plezier doe, omdat het zo'n groot scala van muziek bestrijkt in derdaad van klassiek tot heden daagse muziek. Verder doe ik duo-concerten met Sigi Schwab. Dat is de Duitse topgitarist; hij heeft ook dat waanzinnig brede scala van mogelijkheden. In Duitsland breken ze de zaal voor hem af... Ik vind het ook geweldig om met hem te spelen. Wat we doen is alleen maar improvisatie; het klinkt volledig ingestudeerd, maar het is voor 99 procent im provisatie. We zijn een erg hecht duo. De vierde situatie is, dat ik graag componeer. Dingen voor grote orkesten en zo". De verscheidenheid in Hinze's stijlen wekt zo nu en dan wel eni ge verwarring. Het publiek dat verwacht in te dommelen bij een „soft" stukje klassiek, loopt de kans getrakteerd te worden op een bikkelhard, swingend con cert. Chris probeert dit soort mu zikale misverstanden zoveel mo gelijk te vermijden: „Ik wil veel verschillende muzieksoorten spelen. Veel mensen hebben daar commentaar op en zeggen „ik hoor liever de jazz-musicus of de klassicus, enzovoort". Ik ben al lang vergeten hoe dat strikt te scheiden is: ik wil gewoon mu ziek maken. Maar om het publiek wat duidelijkheid te geven, heb ik het toch verdeeld; zo kunnen ze nu kiezen tussen The Chris Hinze Combination, Chris Hinze and Friends en het Sigi Schwab- duo". „De mensen moeten wel steeds goed kijken wie er meespeelt. Ik geef ze daarover zo goed mogelij ke voorlichting en ga dan ook niet in op de beschuldiging dat ik mijn Bach gebruik om volle zalen te trekken en dan iets totaal an ders ga spelen. Ik maak altijd duidelijk wat men kan verwach ten". „En als er dan toch nog twintig mensen binnen zijn die boos worden omdat ze geen Bach krij gen. moeten die het pand maar verlaten. Dat spijt me dan voor ze. Misschien zijn er van die twintig nog wel vijf die het toch mooi vinden. Dat is dan weer vijf ziel tjes erbij. Omgekeerd geldt het natuurlijk ook: die anderen mo gen best eens naar een stukje Bach luisteren. Gelukkig zijn er ook wel mensen die allebei mooi vinden" Competitie Voor zowel Amerikaanse als Ne derlandse musici geldt in Ameri ka dat ze door de daar heersende competitiesfeer tot het uiterste op de proef worden gesteld. Voor Chris geldt dat ook; hij heeft er desondanks Nederland voor in de steek gelaten. Hij kan overal ter wereld, van Japan, via India tot Nederland op tournee gaan, maar toch kiest hij voor het harde land waar dat juist niet kan: „In New York heerst een competitie waar je eng van wordt. Maar het is wel de stad waar alles gebeurt. New York is het helemaal; daar is iedereen het over eens. Ik ben stapelgek op die waanzinnige stad". „Ik zei al dat ik bezig wil zijn met een zo breed mogelijk scala van muziek. Dat hebben al die band leden van me ook: Woody bij voorbeeld heeft met Dizzy Gil lespie in „The Bottom Line" ge speeld en dat is niet niks. Die veelzijdigheid mist men nogal in Europa. Dat komt omdat ze hier die competitie niet hebben. De subsidieregelingen hier gaan duidelijk ten koste van de kwali teit". Hinze bekijkt de mogelijke gevol gen van dit soort competitie op een nonchalante, Amerikaanse manier „Als je het niet redt, dan moet je gewoon ander werk zoe ken. Maar als je goed wilt worden, dan heb je die competitie nodig. Dat vindt ik heel normaal. Het is goed voor de muziek en daarom ben ik er een voorstander In Boston, aan het „Berkeley Col lege of Music" heeft Chris Hinze een groot aantal lessen gevolgd: „Ik heb er een vierjarige cursus in twee jaar gedaan. Dat was bik kelhard werken, met twee uur durende repetities en cijfers en al. Met koppijn tolde ik daar de klas uit. Ook een heel streng competi tiesysteem. Als je niet goed ge noeg bent, dan vliegje er uit. Hier is „competitie" een vies woord, maar ik heb er wel door leren licht. Ik heb de sfeer daar op me in laten werken en mijn muziek gemaakt; allemaal geïmprovi seerd." „Maar ik heb ook drie elpees ge maakt in Tokyo. Ook heel mys tieke muziek. Zo heb ik nog zo veel materiaal... Ik zorg wel dat het een keer uitkomt. Je ziet. ik verdeel mijn aandacht over veel soorten muziek. Dat maakt de hele zaak ook zc cieel" Tournee Chris en zijn Combination gaan nu op tournee in Nederland. Zwit serland. Duitsland, België en Oostenrijk; daarna geeft hij een aantal concerten met de gitarist Sigi Schwab. Zijn agenda is overvol: „Na deze tournee gaan we nog wat doen in New York. Ik kreeg een paar dagen geleden nog een aanbieding om te spelen in het voorprogramma van Bob James in The Bottom Line. Dat zou erg goed zijn, maar ik heb er eigenlijk geen tijd voor. Ik ga nu proberen om toch nog van die mogelijkheid gebruik te ma ken" ADVERTENTIE Smithschips. De gezelligste krakers van Nederland. Smiths Chips 63 NEDERLAND 1 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.30 - Sesamstraat (NOS) '18 45 - Toeristische tips (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Van gewest tot gewest (NOS) 19.50 - Partij van de Arbeid (POL.PARTIJEN) 20.00 - Help Help, Hongaarse film (NOS) 20.55 - Oten hoe zit het nou met Sien? (NOS) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Panoramiek (NOS) 22.40 - Studio Sport (NOS) 23.25 - Nederlandse muziek (NOS) 23.35 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.10 - Russisch 1 voor beginners (TELEAC) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Kinderen werken ook (IKON) 19.25 - Kenmerk (IKON KRO RKK) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Landelijk Kollektebureau (SOCUTERA) 20.32 - Countdown (VERONICA) 2105 - Starsky Hutch (VERONICA) 22.00 - Muziekspecial: Gary Brooker (VERONICA) 22.25 - Info Special: kindertehuizen (VERONICA) 23.00 - Medische cursus: helpen bij sexuele moeilijkheden (TE LEAC) 23.35 - Journaal (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I WDR: 18 00 Dr.med. Jonathan Ferrier. 18.30 Licht muziekprogr. 18.40 Dr. mod. Jonathan Ferrier, tv-serie. 19.15 Ak- tualiteiten. 19.45 Licht muziekpro gramma). 20.00 Journaal. 20.15 Feuerzeichen. 22.00 Reportage 22.30 Aktualiteiten. DUITSLAND II 18.20 Liedjesprogramma. 19.00 Journaal. 19.30 Sport. 20.15 Aktueel magazine. 21.00 Aktualiteiten. 21.2Q Van der Valk. tv-serie. 22 10 Infor matief programma. 22.15 Filmrepor tage. 22.45 Sport. 23.55 J ournaal. DUITSLAND III WDR 18.00 Kleuterprogramma. 18.30 'J chen. 23.35 Journaal. BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS NET 1 18.15 Kinderfilmserie. 18.20 Pro grammavoor de oudere generatie. 18.50 Jeugdserie. 19.38 Mededelin gen en morgen. 19.45 Journaal. 20.10 Weerbericht 20.15 Maak het maar waar. 20 40 Doe. 22.05 Informatief progr. 22.35 Journaal. NET 2 18.15 Kinderfilmserie/ 18.20 Pro grammavoor de oudere generatie. 18.50 Jeugdserie. 19.38 Mededelin gen en morgen. 19.45 Journaal. 20.10 Weerbericht. 20.15 Doe. 20.40 One Man. speelfilm. 22.00 Debat. „Panoramiekde buitenlandrubriek van de NOS-tv, besteedt vanavond van 2155 tot 22.40 uur via Nederland I aandacht aan het geweld in Noord-lerland. Panoramiek slaagde er m gesprekken te voeren met de leiders van de belangrijkste geweldsgroeperingendie de ontwikkelingen in en rond Brits Noord-lerland op dit moment bepalen. Twee direct bij de problematiek betrokken Ieren.de schrijver Cecil King en de Noordierse onderbisschop William Arlow, discussieren naar aanleiding van deze interviews over de actuele situatie De Veronica Omroep Organisatie besteedt vanavond in een zgn. „Info special" aandacht aan kinderen die m tehuizen een groot gedeelte van hun jeugd moeten slijten. In deze 35 minuten durende documentaire wordt er gesproken over tehuizen als Zetten.Opdreef en de Rekkense inrichting .Ondanks het feit dat de tehuizen wel aan bod komenwilden de makers van de film vooral een beeld schetsen van de kinderen die er in wonen. Er werd vooral gefilmd in tehuizen waar de leefomstandigheden redelijk zin.nde huizenwaarin i de afgelopen jaren een stroom van kritiek over uitgestort is, werd de filmploeg niet binnengelaten. Er komt dan ook maar één directeur aan het woord, Miel Hilgers, van de Rekkense inrichting, die onder meer zegt: ..Het plaatsen van kinderen is eigenlijk een soort dump. Zo mag je dat wel noemen. De meeste mensen zien zo'n inrichting als een plek van onheil, maar het bestaan van de tehuizen is het resultaat van een maatschappij die niet in sfaat is om wat moeilijkere jongeren op te vangen Neder land 2,22 25 uur). De televisierubriek Kenmerk van het IKON zal vanavond aan dacht besteden aan de discussie binnen het CDA over verdergaande atoombewapening in Nederland. (Nederland 2, 1924 uur) WOENSDAG 24 OKTOBER HILVERSUM I 18.11 (S) Hier en nu. NOS 19.30 (S) Langs de lijn, sport en muziek. (19 52 Paardek..ersen. 20.51 NOS-Zeevis- parade). 22.30 Ot...en hoe zit 't n..u met Sien, praatprogramma 23 0.3 <S) Met het oog op morgen. NCRV 0 02 (S) Late date. 2.02 (S) Nachtdienst. HILVERSUM II 18.00 Vrije tijd, blije tijd. RVU 18 30 Het is btina 1984 P.P. 18.50 Uit/en- ding van de CPN VARA VARA woensdagavond. (19.05 De Rode Draad. 20 00 VARA Klassiek. 20 20 De kunstrubriek Het zout in de pap 20 50 VARA-klassiok Pauze Het zout in de pap. 22 3<> Nw| NOS 20 40 Open School. VARA 23-25 (Si Muziek van deze eeuw: koormuziek) 23.55 Nws. HILVERSUM III Ieder heel uur nieuws. NOS 18.03 (S) De Avondspits met de Nationale Hitparade KRO 19.02 (S) Raufaser 20 02 (S) 20.02 (S. Popmuziek 21.02 (S) Raufaser. 22.02 (S) Popmuz 23 02 (S) Walhalla. DONDERDAG 25 OKTOBER HILVERSUM I 7.03 (S) Vandaag. donderdag. (7.10 Het levende Woord. 8.03 (Sj Hier en nu. 8.25 In't voorbijgaan.) 9.03 (S) Wie weet waar Willem Wever woont** 10.02 (S) Muziek bij de koffie 12.03 (S) Het nuttigen van etenswaren is toegestaan. 12.40 (S) Middagpauze- dienst 13 03 (S) Hier en nu. 13.20 (S) NCRV-Globaal 17.02 (S) Ro/egcur en prikkeldraad. HILVERSUM II AVRO 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym. 7 20 AVRO: Actueel en informatief. (NOS: 7.30, 8.00 en 8.30 Nws 9 00 Gym voor de vrouw. 9.10 Waterst. ciale inform. R.V.U.: 11.56 De ti van zwart en wit OVERHEIDS VOORLICHTING: 12.16 Uitz. voor de landb. AVRO. 12.30 Nws. 12.36 AVRO's Radiojournaal. 12.50 AVKO-tema. 13 00 Nws 13 11 Euro pa 13 30 Yoga voor iedereen. 13 37 Per Saldo 13.55 Beursplein 5. 14 00 n Middagje AVRO .16 00 Radio Lawaaipapegaai.) 16.30 De Slag bij Nieuwspoort 17.24 Meded. 17 30 Nws. 17.36 AVRO's Radiojournaal. 17.55 Richting. HILVERSUM III De Polderpop parade 1203 (S) De Nederlandsul ige Top Tien en Kwiswys. 13.03 (S) 50 Pop of een en velop. 15.03 (S) Trop Top 50. HILVERSUM IV VARA 7 00 Nws 7 02 (S) Groot en klein: Klass. kamer- en orkestmuz. 9 00 Nws 9 02 De Franse Opera 1925-1950 9 30 (S) Muziek van Henry Purcell. 10.20 (S) Ochtendconcert door de Berliner Philharmoniker met pianosolist. 12.00 Nws 12.02 (S) Lunchconcert door het Georgisch Kwartel 13 00 Het rout in de pap, 13 25 (S) Moderne Kamermuziek 14 00 Nws 14 02 (S) Klass orkest muz. 15.00 (S)Aktuele jazz. 16 00 Het /..ut inde pap 16 25-17 00 (S) Klas*, liederen met piano.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 5