Nieuwe leiding Haagse Comedie „Ik ga lekker toch nog niet" Triënnale: uiterst wisselvallig (fövandagg^ toegelicht R1Q \prggramma I Guido de Moor en Pierre Laroche gaan artistiek beleid voeren DINSDAG 23 OKTOBER 1979 8ZHEHBH33BB LEIDEN - De triënnale van Leiden, die voor de derde keer in de voormalige Bo- terhal gehouden wordt, draagt een uiterst wissel vallig karakter. Voor het grootste deel is dat te wij ten aan het aantal beperkingen dat men voor deze triënnale heeft bedacht. Eén kunstwerk per kunstenaar en alleen schilderij en, sculpturen en keramiek wor den toegelaten. Kunstenaars, die grafiek maken, tekenen, aquarelleren, foto- of videokunst produceren en con ceptuele kunst creëren vallen derhalve al uit de boot. Omwille van de overzichtelijkheid dus één kunstwerk per persoon die dan door de studenten van de Rein- wardt Academie op toepasselijke wijze educatief wordt begeleid. Dat houdt kortweg in: een foto van de desbetreffende kunste naar of kunstenares en een drietal opmerkingen aangaande hun motivatie, wijze van werken en materiaalkeuze. Educatief voor het publiek. Zo vermelden vrijwel alle kunste naars in hun motivatie dat het in gezonden kunstwerk niet spe ciaal voor de triënnale is ge maakt, dat ze hun inspiratie over al vandaan halen en dat olieverf ofwel brons of keramiek zo lek ker werkt. Een enkeling merkt op dat hij/zij altijd aquarelleert of grafiek maakt, maar voor deze gelegenheid maar eens een olie verfje heeft gewrocht. Anders kan je niet meedoen nietwaar? Wijzer Veel wijzer wordt je niet van deze "Oil-landscape" van Jonathan Bragdon. educatieve invalshoeken van de Reinwardt Academie, maar ge lukkig zijn alle telefoonnummers in de catalogus opgenomen zodat je nog altijd de artiest thuis kan bereiken. Zoals al bekend heeft deze triënnale er voor gezorgd dat een grote groep Leidse kunste naars niet meedoet, met het ge volg dat wat men nu in de stenen Waag kan gaan zien niet zo bijster veel om het lijf heeft. Van de 48 exposanten, en niet 51 zoals het eerste blad van de catalogus be looft, komen er 25 uit Leiden, 13 uit Wassenaar en 10 uit de rest van de regio. Wassenaar is opgeklommen tot de belangrijkste voorstad van Lei den, blijkt hier uit. Van de 48 kunstwerken hangen er 32 aan de muur, de overige objecten staan op de stenen of op een sokkel. De schilderijen doen het zeer goed in de Waag, terwijl uit deze exposi tie weer eens lbijkt dat het geen geschikte ruimte is voor beeld houwwerken of objecten, behal ve dan het soort kermiskitsch als dat van Freek Henkes, de eroti- seerkast 'Ode aan het gaatje', een slap aftreksel van wat echte Pop Art kunstenaars maken. Van de 48 inzenders zijn er slechts een paar, die opvallen door kwaliteit, vakkundigheid en kunstenaars schap. Niet zó vreemd, omdat de inzenders zelf mochten bepalen of ze al dan niet kunstenaar zijn. Van de in realistische stijl geschil derde doeken is het schilderij van Peter Willemse het meest opval lende. Het is een knap geschil derde weergave van een nachte lijk grachttafereel, waarbij Wil lemse zichzelf in de gracht heeft geplaatst. Een onmiskenbaar ta lent. De ijzeren 'Hommage a Ber nardo el de los Lobitos', een zich in verticale richting ontwikke lende vierkante vorm, van de beeldhouwer Stefan Buys is ver reweg het beste sculptuur. On danks de slechte belichting (wat niet geldt voor de wanden) en het stenen interieur van de Waag kan men van deze hommage een goe de indruk krijgen. Een object dat door het persoonlijk karakter van deze 17e eeuwse ruimte geheel gedegradeerd wordt tot een armzalig hoopje hout is dat van Herby Nijenhuis, zoals ook de nietszeggende hou ten sculpturen van Rob van 't Zelfde. Een geestig en ingenieus object is 'Broken Bell' van Henk Gosses. Schilderijen van onder andere Jonathan Bragdon, Wil lem Overtoom, Henriette van Traa, Hans Barendse en Henk Hollebeek vormen het meest aan trekkelijke van de groep schil derkunst. Van de keramiek ver toont alleen de 'Groei Serie' van Hoop een oorspronkelijke vorm geving. omgeving als representatief u geven. Na- ïeer aan goede Leiden, maar weer drie jaar Al met al geeft deze triënnale een povere indruk van de beeldende kunst in Leiden het getoonde eei beeld daarvan j tuurlijk is er vee! beeldende kunst moet men daar n op zitten wachten? In de folder bij deze triënnale wordt opge merkt dat het succes van de cul turele aanwinst "Het Waagge bouw' sterk zal afhangen van de initiatieven die de Leidenaars er zelf willen ontplooien. De gemeente houdt dus liever de handen in de zakken en zal als een Charon (veerman uit de Briekse mythologie) beslissen of iets wel of niet kan plaatsvinden. Een cultureel beleid ten aanzien van de hedendaagse kunst zou deze museumstad toch moeten hebben of wil de gemeente dat het piepkleine bureautje dat Cul turele Raad heet het allemaal maar klaar moet spelen. De triënnale zou jaarlijks moeten plaatshebben aan mankracht zal het niet kunnen liggen. Er zijn genoeg bereidwillige kunste naars, er is een uitgebreid Kunst historisch Instituut van de Uni versiteit, er is een Reinwardt Academie en nog veel meer. Nu de gemeente het 'gewaagd' heeft (zo staat het letterlijk in de folder) om het Waaggebouw ge schikt te maken voor culturele evenementen, zal het ook bereid moeten zijn meer initiatieven te ontplooien, wil er een cultureel klimaat ontstaan waarin er méér dan er ooit geweest is tot stand kan komen. En dat is niet zo moeilijk. JURRIAAN VAN KRANENDONK DEN HAAG (GPD) - De directie van de Haagse Co medie zal met ingang van 1 september 1980 be staan uit Guido de Moor en Pierre Laroche als artistiek leiders, en Hans van Westrenen, die zake lijk leider blijft. De huidige directeur van de H.C., Carl van der Plas, heeft kortgele den meegedeeld zijn functie op 1 september 1980 neer te leg gen. Het toneelgezelschap, ongeveer 100 man groot, krijgt van de groot ste subsidiegever, de gemeente Den Haag (60 procent), voorlopig slechts voor het seizoen 1980-1981 subsidie. Vóór 1 januari a.s. moet de Raad voor de Kunst, die de minister van CRM (het Rijk neemt de overige 40 procent voor zijn rekening) adviseert, een aanbeveling hebben gedaan. Vervolgens treedt mevrouw Gardeniers i» overleg met het Subsi- diënten Overleg, waaruit de definitieve subsidietoezegging van de rijksoverheid moet resulteren. In het algemeen kunnen to neelgezelschappen bij het geven van het „groene licht" rekenen op een driejaar lange subsidiëring. Dit is van groot belang omdat een toneelgroep een redelijk lange-termijn-beleid moet kunnen voeren, in verband met het sluiten van-contracten, e.d. Er is dan ook nogal wat kritiek te horen op de beslissing van de gemeente Den Haag, dat zij in verband met de directiewisseling en het daarmee gepaard gaande nieuwe beleidsplan de Haagse Comedie slechts voor één jaar financiële zekerheid heeft willen verschaffen. Dit ontneemt het gezelschap elke mogelijkheid tot een continu beleid. Van de zijde van de gemeente wordt er echter op gewezen dat men eerst de kat uit de boom wil kijken en afwachten hoe het met het gezelschap verloopt onder de nieuwe leiding en met de nieuwe plannen. Deze plannen worden officieel nog niet openbaar gemaakt, maar bekend is al wel dat men meer aan „vernieuwend" toneel gaat doen en dat er meer gerepeteerd zal worden, hetgeen betekent dat er jaarlijks in de Koninklijke Schouwburg nog 4 (was: 6) en in het HOT-theater nog 2 (was: 3) produkties op het programma worden genomen. De Raad voor de Kunst en zijn Commissie Beoordeling Toneelge zelschappen leveren al vele jaren stevige kritiek op de Haagse Comedie. De verrichtingen van het gezelschap geven er geen blijk van de „tekenen des tijds" te verstaan, vindt het adviesor gaan. Bovendien lijden de H.C.-produkties volgens de Raad voor de Kunst al vele seizoenen lang aan gebrek aan „maatschappelij ke relevantie", waarmee de raad wil zeggen dat de H.C. zich te lang al te vrijblijvend opstelt. Door kringen rond de Haagse Comedie wordt die kritiek van de hand gewezen met de argumenten dat er door de groep vrijwel onafgebroken op een hoog peil wordt geacteerd, dat er sprake is van een uitstekende sfeer binnen het gezelschap en dat er een zeer goede verstandhouding met het publiek (vooral het Haagse) is opgebouwd. Guido dde Moor (42) werkt sinds 1962 als acteur-regisseur bij de Haagse Comedie. Sinds 1970 is hij lid van de artistieke raad van de H.C. De Moor regisseerde zo n 25 produkties. speelde 80 rol len, werkte mee aan films en tv-produkties en ontving verschei dene prijzen, waaronder de Louis d'Or voor zijn rol van Julien in „Maak mevrouw niet wakker'Yan Anouilh. De nieuwe artistieke mede-directeur Pierre Laroche heeft toneel gespeeld, geregisseerd en gedoceerd in Belgie, Frankrijk, de Verenigde Staten en Nederland, Toon Hermans bij uitreiking Gouden Harp: AMSTERDAM (GPD) - ,Jiet lijkt er op alsof ik heel lang weg ben ge weest en intussen slecht was. Dat is natuurlijk onzin. Ik ben altijd goed geweest. Sommigen loeren erop er op je opflikkert, maar ik ga lekker toch niet". Toon Hermans zei dit gistermiddag tijdens de twintigste Reünie der lichte muziek" in Amsterdam. Hij en Willem Duys kregen tijdens de ze gelegenheid de Gouden Harp opgespeld. Zij kwamen daarmee in het bezit van de hoogste onder scheiding die de organiserende stichting Conamus kent. Conamus ijvert voor de bevorde ring van de Nederlandse amuse mentsmuziek. De kersverse voor zitter van Conamus, voormalig V AR A-televisiedirecteur Piet te Nuyl.liet zonder omhaal weten in welke richting de Conamuswind de komende jaren volgens hemzal dienen te waaien. Voor wie dat nog niet unst, wees Te Nuyi er op dat het vaderlandse radio- en televisiewereldje aan de vooravond staat van zeer ingrij pende technische vernieuwingen „Wij zullen rekening hebben te houden met een enorme interna tionalisering van de program ma's. Daar is bijzonder weinig tegen te doen. Het zou ook bijzon der onverstandig zijn te proberen daar wat tegen te doen. Wel moet er gewerkt, worden aan de ver sterking van het Nederlandse element in de programmering. Conamus zal dus steeds meer een laak gaan krijgen", aldus Te Nuyl. CRM-minister Til Gardeniers reik te de beide gouden harpen uit. Volgens haar heeft de jury een goede keus gedaan. In haar besluitvorming zegt de jury zich voornamelijk te hebben laten schreven. Hij heeft zich daarbij volgens de jury gemanifesteerd als een groot woordkunstenaar die de Nederlandse taal perfect beheerst en bespeelt in zijn tek sten. liedjes en kostelijke woord spelingen. De betrekkelijkheid van de hem toe gekende onderscheiding toonde Hermans afdoende aan met de bekentenis dat hij nog nooit van de stichting Conamus had ge hoord. Niettemin beloofde hij dal 'gekke ding' in ere te zullen hou den. r Toon He leiden door de belangstelling die Willem Duys gedurende ruim 25 jaar heeft getoond voor de Ne derlandse lichte muziek. .JJiet alleen heeft hij tal van jonge Ne derlandse kunstenaars ontdekt of een eerste grote kans en start ge geven, maar hij heeft velen van hen ook op hun weg gevolgd, ge stimuleerd en vaak moeilijk te openen deuren voor hen toegan kelijk gemaakt". Bij de toekenning van de Gouden Harp aan Toon Hermans heeft de jury voornamelijk gedacht aan de scheppende kunstenaar, de tekstdichter en componist. Op slechts een enkele uitzondering na zijn alle liedjes.sketches en c(infe rences door Hermans zelf ge Lunch Menu 49,50 RES r 11 r i r DE BEI KIMIOE NEDERLAND 1 18.00 18.30 18.45 18.55 18.59 19.05 19.30 20.15 20.30 20.50 21.37 21.55 22.15 22.45 22.57 Nieuws voor doven Sesamstraat (NOS) Paspoort (NOS) Journaal (NOS) Henkie's Droomboom (EO) EO-Kinderkrant (EO) Het kleine huis (EO) Zomaar een vrouw (EO) St. Jan's restauratie (EO) Tijdsein (EO) Journaal (NOS) Panoramiek (NOS) Striptease, korte film (NOS) Nederlandse muziek (NOS) Journaal (NOS) slechthorenden (NOS) NEDERLAND 2 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18 59 - Sinbad de zeeman (KRO) 19.25 - Duel in de diepte (KRO) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Het ongeluk (KRO) 21.20 - Brandpunt (KRO) 21.55 - Alle zegen komt van boven (KRO) 22.20 - Een zekere firme, filmportret (KRO) 23.20 - Journaal (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I (Regionaal progr. NDR 18.00 Arse- ne Lupin. 18.30 Actualiteiten. 18.45 Kleuterprogr. 18.55 Arsene Lupin. 19.25 Regionaal magazine. 19.59 Programmaoverz. WDR: 18.00 Un- temehmen Rentnerkommune. 18.30 Trick um halb 7. 18.45 Informatief progr. 19.15 Actualiteiten. 19.45 Doe. serie). 20.00 Journaal. 20.15 Muziek- progr. 21.00 Actualiteiten. 21.45 Del- vecchio. 22.30 Actualiteiten. 23.00 Serie reportages. 23.45 Journaal. DUITSLAND II 18.20 Tekenfilm. 18.45 Tekenfilm. 19.00 Journaal. 19.30 Doe. film. 20 45 NET 2 Informatief progr. 21.00 Actualitei ten. 21.20 Reportage. 22.00 Basar der wiskunde. 19 00 Reportage. 19.45 Journal 3. 20.00 Journaal. 20.15 Filmreportage. 21.15 Ich und r BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS Jeugdmagazine. 19.40 Morgen. 19.45 Journaal. 20.10 Amusementsprogr. 21.00 Informatief progr. 21.50 Spel- progr. 22.15 Klassieke muz. 23.10 Journaal. Wunder. 0.10 Journaal. DUITSLAND III WDR 18.00 Kleuterprogr. 18.30 TV-c 18.00 Kinderfilmserie 18.05 Kleu terprogr. 18.30 Open School. 19.00 Jeugdmagazine. 19.40 Morgen. 19 45 TV-WOENSDAG NEDERLAND 1 15.30 - Berebios (AVRO) In het programma Tijdsein dal de Evangelische Omroep van avond om 20.50 uur via Nederland I uitzendt wordt aandacht be steed aan de positie van de Turkse christenen en de ontwikkeling van de geleide projectielen tijdens de Tweede Wereldoorlog. In de televisie-actualiteitenrubriek Brandpunt van de KRO wordt vanavond een gesprek gevoerd met de Nijmeegse theoloog prof. dr. Schillebeeckx naar aanleiding van het onderzoek, dal de congregatie voor de geloofsleer heeft ingesteld naar zijn theologi sche opvattingenBrandpunt heeft voortseen portret van moeder Teresa aan wie de Nobelprijs voor de vrede is toegekend. (Neder land 2,2120 uur) r In Panoramiek, de buitenlandrubriek van de NOS-tv, schetst linister Van der Stee landbouw en visserij) vanavond tussen 2155 n 22.15 uur via Nederland 1 de sombere vooruitzichten voor de eehouders in de landen van de Europese Gemeenschap. De komende drie dinsdagavonden staat het NOS-programma in het teken van het muziektheater, in de ruimstezin van het woord De eerste uitzending, i'anavond is een verfilming van een gedeelte uit een thealerproduklie van Hauser Orkaier, onder de titel. Stripteu- Deze mannentheatergroep laat de kijker tijdens de stripteaseshow proeven hoe de pianist en de stripper met hun h<i,,t-L.-tdc-rcrhou- ding omgaan. Dit melancholieke stukje drama werd verfilmd door regisseur Frans Weisz. (Nederland 1. 22.15 uur) DINSDAG 23 OKTOBER HILVERSUM I 18.11 Radiojournaal. 18.25 Toppers van toen 19.02 <S) Natafelen. 20 03 (S) Operette-hoogtepunten. 20.30 (S) Van Broadway tot Carre. 21.02 Bloe sems van vuur, hoorspelserie. 21.51 Lichte grammofoonmuz. 22.02 Sportpanorama. 22.45 AVRO-Aca- demie. NOS 23.02 (S) Met het oog op morgen. VARA 1.02 (S) Groot licht. 5.02 (S) Truck HILVERSUM II 18.10 Verkenning. HUM. VER BOND. 18.20 Na vijven en zessen P P. 18.50 Uitzending van de PSP KRO 19.00 Kerk in meervoud (19.00 Liturgie en k- rkmuz 19.20 Nws uit de kerken 19.30 Kruispunt). 20.00 (S) An Irish Circus on Finnegans Wake, hoorspel. 22.20 Overweging. 22 30 Nws. 22.40 (S) Zin in muz. 23.30 (S) Muziek op het spel. 23.55 Nws. HILVERSUM III Ieder heel uur nieuws. NOS 18.03 (S) De Avond spits met de Nationale Hitparade VARA 19.02(S) Popdon der 21.02 (S) Nashville. 22.02 (S) and all that jazz. 23.02 (S) Elpee- WOENSDAG24 OKTOBER HILVERSUM I VOO 7 03 (S) Ook goeie morgen 9 03 (S) Muziek terwijl u werkt 10 02 (S) Kletskop VPRO 1045 (S) Villa- VPRO. 11 02 Bijvoorbeeld 12.03 Het mes op tafel 13.03 Welingelichte 13.30 Spannende Splook- 16.02 (Si EO Metterda hulpverlening 16.15 (S) uitzicht. 16 55 (S) EO Ak HILVERSUM II VARA 7 00 Nws. 7 10 Ochtend gymnastiek 7.20 De Wekkerradio (7.30 Nws. 8.00 Nws. 8 30 Nws.) 9 00 Gymnastiek voorde vrouw 9 10 Wa terstanden NOS 9 15 Werkbank VARA 9.25 Keuren en kiezen. 9.50 Hoor Haar. 11.10 Schoolradio. 11.30 Bellen - Centraal. OVERHEIDS VOORLICHTING. 12.16 Nederland en de Derde Wereld VARA 12 26 Mededelingen voor land- en tuin bouw. 12.30 Nws. 12.36 Dingt n in 13.50 Kinderen et Le»-| tijd-geriiieg 1 .'.II Operette 16.00 De vergissing, hoorspel 16 35 Lichte grammofoonmuz. 17.00 (S) Een blokje Nederlands 17.24 Mede delingen SOS- en politieberichten 17.30 Nws. 17.36 Dingen van de dag. HILVERSUM III Ieder heel uur nieuws KRO 7 02 (S) Des Engels 9 03 (S> Van negen tot twaalf 12 03 (S) De Noen Show 14.03 (Si De Theo-Stokkink show 17.03 (S) Stampii HILVERSUM IV NCRV 7 (Ki Nw 7 02(S) Het levende woord 7.10(S)Preludium 9 00Nws. 9 02 (S) Kinderen aan het woord 9 15 S) Onder de hoogtezon. 10 00 (S) Orkestpal.t 12 00 Nws. 12 02 (S) Ta- felmuz (12 02 Pianowerken uit de Romantiek 12 30 In memoriam Nap de Klljn: klassieke vioolmuz 13 30 Platennws 13.55 (S) Zojuist ver- schenen. 14 00 Nws 14 02 (S) Mees- tcrwi k. n uil de KwaiteUiU ratuu 14.30 (S) Orgelmuz If.OOiSi In klei- Populaire klas eken 55 (S) Ku lichtreklame eigen metaal/ptasticwwkplaats en glasbtazerlj -■ - 'V.' - hogevyoerd!77 tel071-134001 privé 131665 'V V.-,,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 5