ubliik Hazerswoudse vrouwen praten over 'huwelijk' 'Angst over het lot van onze moeder ondraaglijk' ■bs» Muziekpedagoge Ma Boulanger (92) overleden PAGINA 15 door Sjak Jansen In tv-programma 'Ot, en hoe zit het nou met Sien' In het NOS-programma 'Ot en hoe zit het nou met Sien', dat mor genavond (20.55 uur) via het eerste net wordt uitgezonden, hopen een twintigtal vrouwen hun zegje te doen over het onderwerp 'huwelijk'. Aan de discussie doet ook een delegatie van het Ha zerswoudse vrouwencafé mee. Het zijn: Riet van Dijk, Dymph van der Voort, Joke Filippo en Carla Kampfens en alle vier wo nen ze in Hazerswoude-Dorp. Behalve de woonplaats hebben ze volgens Riet ook gemeen dat ze alle vier in het huwelijk 'gerold' zijn. Hun mening is dan ook goeddeels dezelfde. Die luidt datje er wel wat voor moet doen: het komt niet aanwaaien. Of om met Riet van Dijk te spreken: „Als je getrouwd bent, moet je niet denken dat je de prins op het witte paard hebt gevonden. Je moet gewoon zorgen datje huwe lijk de nodige ruimte laat, zodat je je eigen gang kunt gaan. Maar niet dat wij willen afgeven on mannen. Per se niet!" Zoals de opzet was hebben Riet, Dymph, Joke en Carla zaterdag tijdens de opnamen in Hilversum geen doekjes om hun stand punt gewonden. Of de tv-kijker die opinie te horen en te zien krijgt, is echter nog niet helemaal zeker. „Want", weet Riet, „er is ruim een uur gedraaid en er worden slechts 35 minuten uitgezonden. Maar we zouden gisteren zijn gebeld wanneer ze ons er hadden uitgeknipt. En de telefoon is niet gegaan, dus het zal wel goed zijn." De uitnodiging aan het programma mee te doen, vloeide overigens voort uit een bezoek van Trix Betlem (één van de samenstellers van Ot en...) onlangs aan het vrouwencafé in de Hazerswoudse Van Goghstraat, waar overigens overmorgen 'de vrouw in de overgang' centraal zal staan. Een thema-avond, te beginnen om half negen, waarbij - voor deze ene keer - mannen van harte zullen worden onthaald. Elke ochtend, steevast om tien uur, ga ik de stad en regio in, op zoek naar mensen en dingen voor deze rubriek. Tips en wensen voor "Publiek", kunt u tot klok slag tien aan mij kwijt. tel. 071-144941, toestel 215. Schriftelijke reacties zijn ook zeer welkom. VX.n.r. Riet, Dymph, Joke Fiets ik gisterochtend, in afwachting van wat voor opmerkelijke mensen en dingen er de komende uren weer op mij af zouden komen, half uitgeslapen naar dat gebouw met die globe op de hoek van de Witte Singel, valt mijn oog enkele keren op de leus "Aan-dacht '80", die links en rechts in de stad op muren en schuttingen is gekalkt. Dat bijkans tot vervelends toe en vaak nog slordig ook. Een beetje creativiteit, een een voudige sierletter ware op prijs gesteld, denk je dan. Neem ik een kwartier later plaats achter m'n bureau en informeer ik bij mijn collega hoe z'n vakantie was, wordt mijn aandacht opeens volle dig opgeëist door een met groen en blauw afgestoken, witte enveloppe. Een enve loppe waarop aan de voorzij de met een stempel de tekst "aan-dacht'80 GRAF, afde ling Leiden" is gedrukt en aan de achterzijde de woorden "Begin van 't leids-literair- visueel nootschap GRAF." Dat laatste zal wel 'genoot schap' moeten wezen, maar een goede stempel ligt ken nelijk ook niet voor het opra pen, vermoed je dan. Buiten dat. Het lettertype waarmee gestempeld is, komt tamelijk monotoon over. Er gaat wei nig vanuit Inhoud Maar ach, er zijn belangrijker zaken. De inhoud van de en veloppe bijvoorbeeld. Een netjes gevouwen wit vel pa pier zit er in. Met zegge en schrijve zestien lettertekens erop. Ze zijn in een dergelijke volgor de gezet, dat ze de volgende 'leegzin' vormen: "AAN- DACHT'80 graf'. Nu het eer ste dus in kapitale letters ge zet en het laatste in kleine let ters. Precies omgekeerd dus als op de fantasiearme loppe. Dat in een lettertype, tenminste enig teken van le ven te bespeuren valt. En dan wil ik best vergeten dat de samenstellers van de tekst met lange vingers hebben gewerkt. De letters DACH zijn duidelijk afkomstig uit het hoofd van het Leidsch Dagblad, de letters AAT uit het hoofd van de Haagsche Courant en de N uit het hoofd van NRC/Handelsblad. De H van Handelsblad bleek overi gens ook bruikbaar. Snij 'm Ondertussen dringt evenwel steeds verder tot je door dat het die mensen om aandacht te doen moet zijn. En ach, be sef je dan, wat let me. Ik ben ten slotte ook de beroerdste niet. Wat doe ik dus: ik stel om te beginnen een kwartiertje van m'n tijd helemaal gratis be schikbaar. Daarin ga ik bellen met het LA K-theater en met Welletjes Je vindt het welletjes, schuift de hele zaak opzij en vraagt je af waarom die aandacht zo no dig door middel van kalk ver kregen moet worden. Wat koop je daar nou voor. Moet straks de gemeente er weer zoveel geld tegenaan smijten om die rotzooi eraf te krijgen. Sn wie weet wat voor een che mische 'delicatessen' er in dat reinigingsmiddel zitten. En stel dat daar ook nog 'ns een spuitbus bij komt kijken, die ons aller ozonlaag meedo genloos aantast. En zo ga je opeens twijfelen aan de dui delijkheid van de titel van de ze rubriek. 'Publiek'; voor sommigen kennelijk toch nog een moeilijk woord. HOORN - Argentinië, land van uitgestrekte pampa's, rundvlees, de wereldkam pioen voetbal, Buenos Aires, maar ook van militairen, 6000 A 8000 officiële politie ke gevangenen, martelingen, duizenden door de regering vermoorde mensen en onge- HOORN - Het jongetje rent schreeuwend om het schamele meubilair, terwijl zijn jongste zusje in snikken is uitgebarsten. Een ander meisje zit met haar vingertjes in de suikerpot. Zo op het oog een plezierige chaos in een nieuwbouwhuis in een Hoornse uitbreidingswijk. Lucy, het oudste meisje, zucht har dop en zegt, kijkend naar haar broertje en zusjes: „Je mag ze zo meenemen". Vader Juan Velas quez ziet het wat moedeloos aan. Af en toe kan hij het niet aan zijn hoofd verdragen. Hij mist zijn vrouw, net als zijn kinderen hun moeder missen. Sinds februari 1977 wordt zij in Argentinië ver mist. In augustus werd door het ont wrichte gezin een brief gestuurd naar de Nederlandse ambassade. Een citaat: „Onze moeder is ver mist. Weet u wat dat betekent, vermist te zijn? Vermist zijn be tekent in het ergste geval dood, vermoord zijn. Of gevangen ge houden worden op een geheime plaats, niet geregistreerd staan als gevangene, verstoken blijven van contact met familieleden, volledig overgeleverd zijn aan folteringen en martelingen. ON RUST, NEID EN ANGST ZIJN VOOR ONS ONDRAAGLIJK GEWORDEN. Laat onze moeder tevoorschijn komen, dood of le vend... Wat de uitkomst ook mag zijn, wij verdragen deze onzekere situatie niet langer". Maar de Nederlandse ambassade, die gevraagd werd inlichtingen in te winnen bij de Argentijnse re gering, kan tot dusver, evenmin veer 1T.000 vermisten. Sinds de militairen in 1976 aan de macht kwamen, worden mensen vaak met veel ver toon van wapens en unifor men gearresteerd, wegge voerd en in de meeste geval len wordt nooit meer iets van hen vernomen. Uit getuigenissen en onder zoeken van Amnesty Inter national en mensenrechten organisaties in Argentinië blijkt dat er vier soorten verdwenen mensen zijn: 1) Zij die spoedig worden vrij gelaten op afgelegen plaat sen; 2) mensen die zijn gedood. Het gebeurt vaak dat de lijken van „verdwenen" personen worden teruggevonden en het vermoeden bestaat dat velen van de 15.000 vermis ten zijn gedood; 3) personen die na een tijd offi- Laatste keer Op een dag werd Velasquez naast zijn vrouw gezet. Ze schreeuwde hartverscheurend en riep om de kinderen. Elba Lucia Gandara Castroman was zwaar mishan deld, terwijl ze een maand tevo ren nog een kind had gekregen. Het zou voor Juan tot dusver de laatste keer zijn dat hij zijn vrouw zag en hoorde. Nadat een officier haar vertelde dat, als ze niet snel bekende, er nog meer gemarteld zou worden, werd ze weggeleid. In zijn getuigenverklaring, die Ve lasquez onder andere naar alle politieke partijen in Hoorn stuurde, schrijft hij hoe zijn vrouw was gemarteld. „Ze had elektrische schokken gekregen met pennen die op haar borsten, vagina en mond waren ge zet". „Iedereen die gevangen zat, moest het ontgelden. Ouderen, vrou wen, voor niemand werd een uit zondering gemaakt. Voor kleine voorvallen kreeg je meteen ook straf', zo staat in de getuigen verklaring. Juan: „Ze vroegen op een dag mijn excuses voor wat er allemaal was gebeurd. Er werd gezegd dat ze er achter waren gekomen dat ik nergens mee te maken had en maar voor de kinderen moest gaan zorgen. Ook vertelden ze me dat ik Argentinië maar zo snel mogelijk moest verlaten. Ik zou nog wel eens kunnen worden op gepakt en dan zou het met me ge beurd zijn. Mijn vrouw, zeiden ze, moest ik maar vergeten". cieel als politieke gevange nen worden erkend; 4) mensen die afgesloten van de buitenwereld gevangen worden gehouden in gehei me kampen, kazernes, poli tiebureaus en privèwonin- gen die door veiligheids- Gezin Velasquez mist moeder AFUDE Zijn kinderen waren inmiddels naar Nederland uitgeweken met een tante. Daar vonden ze tijde lijk onderdak in een tehuis voor politieke vluchtelingen in Nun- speet. Een halfjaar later, in 1977, volgde Velasquez. In Hoorn werd ten slotte een woning voor hen geregeld. Volgende maand be zoekt Juan in Parijs een bijeenko st van de AFUDE (Agrupacion de Familiares de Uruguayos Desa-' peridos), een groepering van mensen uit Uruguay van wie fa milieleden worden vermist.s Met nog drie andere in ons land wonende politieke vluchtelingen is Velasquez lid van deze bewe ging. In Parijs zal volgens hem worden bekeken hoe het diensten als gevangenis in gebruik zijn genomen. Door acties probeert Amnesty International de Argentijnse autoriteiten te bewegen on der andere informatie over vermiste mensen te ge ven. probleem van de vermisten kan worden aangepakt. JAAN VOERT IN Nederland ook actie voor de verdwenen mensen in Argentinië. Onlangs nog nam hij deel aan een hongerstaking van Argentijnen in Amsterdam. Juan: „De Argentijnse regering wil familieleden van vermisten nu gaan betalen, en dan worden die mensen vermoord. De laatste tijd zijn er al veel vermisten ver moord". Hij zucht diep. Zijn dochter zegt dat hij af en toe last heeft van astma-aanvallen. Bo vendien zijn de littekens op zijn rug soms erg pijnlijk. Velasquez staat op en trekt zijn trui omhoog. Rauwe bulten worden zichtbaar. De stille getuigen van de martelingen. CEES KRAMER Reclameteksten veroordeeld HAARLEM - De Reclame Code commissie heeft de reclame voor een bepaald merk „vlooienband" (voor honden en katten) veroor deeld, omdat tekst en foto van de advertentie niet in overeen stemming zijn met de op de ver pakking van de band staande waarschuwing. De advertentie toont een foto van twee kinderen, van wie de een een hond op schoot heeft en de ander een poes tegen zich aan drukt. De waarschuwing op de verpakking luidt: „Waarschu wing. Bestrijdingsmiddelen op deze band bevatten een giftige stof, houdt u daarom zorgvuldig aan de aanwijzingen. Na het aan brengen handen wassen. Ver mijd daarna het aanraken van de band, in het bijzonder door kin deren". Een andere klacht die gegrond werd bevonden, ging over een bananenadvertentie, waarin on der meer werd gezegd dat een banaan bijna tweemaal zoveel calorieën bevat als bijvoorbeeld een appel. De RCC vindt dit on juist, evenals de bewering dat bananen rijk aan eiwitten zijn. Een banaan bevat slechts één gram eiwit per 100 gram eetbaar produkt, terwijl dat eiwit op zich zelf geen voedingsstof is. Veroordeeld werd ook een recla metekst waarin een auto (Range Rover) werd aangeprezen alsof men daarmee langs stranden, door zandverstuivingen en over de hei zou kunnen rijden. Zowel de gebezigde teksten (onder meer „op de weg, daar is geen moer meer aan") als het feit dat men in ons land in het algemeen niet op stranden e.d. kan rijden veroorzaken dat de advertentie in strijd is met de reclamecode. PARIJS (AFP)- De Franse mu ziekpedagoge Nadia Bou langer is na een langdurige ziekte in haar Parijse wo ning overleden. Zij was 92 jaar. Onder haar talloze leerlingen bevonden zich Leonard Bernstein en Michel Le grand. Nadia Boulanger werd be schouwd als een van de in vloedrijkste Franse muziek docenten. Argentijns vluchtelingengezin in Nederland: als het Internatonale Rode Kruis en Amnesty International, geen uitkomst bieden. Tot 1973 woonde Juan Velasquez met zijn vrouw Elba Lucia Gan dara Castroman en hun kinderen in de buitenwijk Carlos Maria Ramirez y La Via van Montevi deo, de hoofdstad van Uruguay. Een land dat in de jaren '60 in een economische crisis raakte, die ook het gezin Velasquez trof. Juan werkte in het slachthuis in Montevideo en was met zijn vrouw actief lid van de Frente Amplio, de brede coalitie van linkse partijen in Uruguay. Evenals alle andere arbeiders zag hij zijn loon steeds dalen. De be zittende klasse daarentegen trachtte haar winsten te handha ven door de crisis op het volk af te wentelen. De oppositie van de Frente Amplio nam toe, maar de onderdrukking van de bevolking door de regering ook. Velasquez en vrouw werden acht maanden gevangen gehouden wegens hun politieke activiteiten. Werkloos „Bijna een miljoen mensen gingen naar het buurland Argentinië. Ze waren in Uruguay werkloos ge worden en bovendien werd het er te onrustig. Ik ben ir) 1973 ook naar Argentinië vertrokken. Eerst kreeg ik daar een baantje als slachter en later als schilder en gasfitter. Ik werd wel eens weggestuurd omdat ik lid was van een linkse partij en nooit mijn mond hield. In het begin zat ik alleen in Argentinië, maar later heb ik mijn familie opgehaald. We woonden in Florencio Varela. dat ligt ten noorden van Buenos Aires", zegt Juan via zijn dochter Lucy, die redelijk Nederlands spreekt. Hijzelf spreekt nog al leen Spaans. In Argentinië werd zijn vrouw lid van de Monteneros, de linkse groepering. Velasquez had er geen tijd voor, zijn baantjes na men hem te veel in beslag. Op 18 februari werden hij en zijn vrouw plotseling opgepakt. Mannen in burger, die zeiden van de militaire politie te zijn, waren het huis bgeege bed eigden de ouders en hun kinde ren met een geweer en begonnen hen te martelen. Kinderen wer den geslagen en geschopt, terwijl hun vader en moeder voor hun ogen met het hoofd onder water werden geduwd tot ze bijna stik ten. Ondertussen vroegen de mannen waar de wapens lagen en naar de namen van anderenEen paar uur later kwam iemand met een arrestatiebevel binnen, waarna Velasquez en zijn vrouw in een vraato van het leger wer den weggevoerd. Op het politie bureau begonnen opnieuw de martelingen en ondervragin gen. „Ze schopten en sloegen weer en zeiden dat ik een Montenero was. Erg nerveus was ik toen ze ons van huis wegvoerden. Tegen de kinderen zei ik dat ze ons wel nooit meer zouden terugzien", zegt Juan. Drie maanden verbleef hij in een kleine cel met andere mannen. Martelingen volgden herhaaldelijk. Pennen die elek trische schokken geven, werden dan tegen zijn rug geduwd en vuistslagen geselden zijn ge zicht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 15