Grandioos toneelspel in stuk van Oscar Wilde Boeiend concert barokensemble Rutger Weemhoff: weinig origineel MAANDAG 15 OKTOBER 1979 VARIA Hel woord alleen al: kastanje. Kas-tan-je. Een van de mooi ste woorden in de Nederland se taal. ik begrijp niet waar om zoveel ouders hun dochter tje tegenwoordig Fleur noe men, of Roosje, en nooit Kas tanje. ,Jn een opmerkelijke bijrol speelde Kastanje de Bruin de begeerlijke dochter van de overburen" - dat klinkt toch uitstekend? Ik be grijp ook best dat lang niet alle namen uit de plantenwe reld geschikt zijn als voor naam, zoals moge blijken als je in voorgaande recensie Kastanje de Bruin vervangt door Geranium de Bruin, Muurbloem de Bruin. Trip madam de Bruin,Guichelheil de Bruin, Pantoffeltje de Bruin, Kardinaalsmuts de Bruin, Brave Hendrik de Bruin of Kattestaart de Bruin. Maar Jasmijn de Bruin, Hortensia de Bruin. Tamarinde de Bruin, Viooltje de Bruin, Lobelia de Bruin, Lotus de Bruin en Linde de Bruin klinken toch uitste kend, dus waarom lees ik nooit een geboorteannonce waarin Georgette en Jan- Jaap de Bruin met vreugde kenn is geven van de geboorte van hun dochter Linde Hor tensia we noemen haar Kas tanje)? Honderdveel Mijn oudste dochtertje heet Sa ra,- ik heb dat misschien wel eens terloops laten vallen. Ze is vier jaar en kastanjemes jokke. Eergisteren kwam ze thuis met de mededeling dat ze hard gewerkt had. en ze toonde een plastic tas vol kas tanjes. Op die leeftijd is kas- tanjerapen al zware arbeid, waarover niet licht gedacht mag worden. ,Jk heb er al heel veel, honderdveel", zei ze te gen het buurjongetje. In wer kelijkheid heeft ze er al hon derden, en nog steeds holt ze wat paniekerig naar het raam als ze buiten kinder stemmen hoort en niet ten on rechte vermoedt dat die „rot- jongens" in onze tuin waarin twee kastanjebomen staan) haar kastanjes lopen te ra pen. Ikzelf loop nu al een week of twee als een kwartjesvinder naar de grond te kijken als ik op weg ben naar m ijn auto of naar de Spar, mijn zakken volproppend met kastanjes, om een goede beurt te maken als Sara zometeen thuiskomt van de kleuterschool. De kleintjes laat ik liggen, voor „arme kindertjes" die na schooltijd komen zoeken en anders het gehele kerkplein leeggegraasd zouden vinden, maar de gave, welgeschapen kastanjes kan ik net zomin la ten liggen als een cent, die ik op straat zie liggen. Ik weet weliswaar dat als je de ener gie die ik besteed aan het buk ken, het met de vingers op wippen en vastpakken van de cent, het wederom omhoog komen en het wegstoppen van de cent in het zij zakje van mijn colbertjasje in geld zou kunnen uitdrukken dat ver moedelijk het dubbele zou kos ten van wat die ene cent waard is. maar daar staat de satisfactie tegenover dat je iets van onmiskenbare waar de hebt gevonden dat je zon der gewetensbezwaar in je zak kunt stoppen. Zouden er eigenlijk zulke prin cipiële, punctuele mensen zijn, die ongeacht de waarde van het geldbedrag dat zij ge vonden hebben hun vondst bij de politie deponeren, en dus ook een gevonden cent naar het bureau brengen? Het zou eigenlijk wel moeten, want wie bepaalt de grens van het bedrag waa ronder je het ge vonden geld niet iruer hoeft aan te geven? Handwerk Heeft een kastanje eigenlijk waarde? Een gave kastanje is een fraai kunstvoorwerpje Als je een beeldhouwer die gewend is met hout te werken de opdracht zou geven een kastanje op ware grootte voor je te maken, dan zou hij er toch gauw een halve dag werk aan hebben, denk ik, dus het ding zal dan toch minstens 100 gulden moeten kosten, inclusief materiaalkosten en btw. U inoet rekenen, het is puur handwerk, met een draaibank kom je er niet, want het kenmerkende van de kastanje is de onregelmatig heid van zijn vorm: niet een kastanje is gelijk aan een an dere, wat dat betreft zijn het net vingerafdrukken. En de beeldhouwer, of desnoods de meester-meubelmaker, heeft niet alleen te maken met die subtiele afwijkingen van de proefvorm, maar ook met de kastanjeglans, dat diepdon kere bruin dat geducht gepoli toerd zal moeten worden, en vooral ook met dat onregel matige rondje onder op de kastanje, de hooglichtbruine weke buik van het ding, die dat glanzende van het kas tanjebruin juist weer dient te missen. En vergeet ook niet de kleurschakeringen in het donker gepolitoerde kastan jebruin, je kunt er echt geen fabriekswerk van maken. Hongkong-kastanjes zouden door de kenners in één oogop slag als vervalsingen worden aangemerkt! Fobie Een paar dagen geleden kwam ik 's avonds laat thuis, ik stap te uit mijn auto, en hoorde links en rechts (het woei een beetjede kastanjes neerplof fen in het afgevallen blader dek. Zou je bewusteloos raken als je er een. die uit de top viel. op je fontanel kreeg? Er scheen geen maan, het was behoorlijk donker. Opeens voelde ik de aandrang boven komen om met een zaklan taarn te gaan speuren naar kastanjes, zoals ik in de oorlog ook al bij het eerste ochtend- grauwen het dak of de straat opging om granaatscherven te zoeken (waar zijn m'n gra naatscherven toch gebleven, moeder, waarom is alles be waard behalve mijn kostbare granaatscherven?!). Zal ik??, dacht ik. Nee, dacht ik, het moet geen fobie worden Met schuldgevoelens beladen stapte ik in bed. LEIDEN - 'De paradox was voor mijn denken, wat perversie was voor mijn liefdesleven'. Het is een uitspraak van de 1854 in Dublin geboren Oscar Wilde, die zichzelf compromiteerde in het Victo riaanse Engeland door een ho moseksuele relatie aan te gaan met lord Alfred Douglas, de der de zoon van de achtste markies van Queensberry. Het is overigens opmerkelijk, dat Wilde, die op 30 november 1900 in Parijs stierf, tot zijn grootste en LEIDEN - Het barok-ensemble "La Bergamasca" verzorgde het K. en O. koffieconcert gis terochtend in de foyer van de Stadsgehoorzaal. Het gebruik van oude instrumenten, of al thans kopieën daarvan, het non-vibrato als stijlelement van de barok, bepaalden de historische klanksfeer in dit korte, boeiend samengestel de programma. Degene die het meest virtuoos naar voren kwam was Berber Hoving, perfect vooral in haar beheer sing van de altblokfluit, waarvan wij vooral de versie ringstechniek hebben be wonderd. Knap aangepast was de barok-viool van Stans Swierstra, wiens instrument zich overigens moeilijk laat mengen in klankkleur. Naomi Hirschfeld, die samen met clavecinist Henk Dekker de basso-continuopartijen verzorgde, trok de aandacht met haar historische instru menten, de gamba en de dis cantgamba. In programmakeuze vormde eveneens het historische ge geven het zwaartepunt, zon der echter zwaarwichtig te worden. Zo waren van Fran cois Couperin interessant de delen uit "L'Apothéose de Lully", die volgens inleider Henk Dekker stoelden op de bestaande strijd in die dagen tussen de Franse en de Ita liaanse stijl, en waarvan Cou perin aantoonde dat voor elke strijd een oplossing is te vin den. Een heel aardig slot vormde de geestige "II ma- trimonio del cuccu e della gallina", (de meester van de kip en de koekoek) van Marco Uccellini, een programma tisch werkje met meesterlijke imitaties. "La Bergamasca" is een en semble met vier uitstekende jonge musici, die zeker het beluisteren waard zijn. BEP RIJNDERS artistiek meest verantwoorde produktie kwam tijdens die ho mofiele relatie. Zijn liefde voor lord Alfred Douglas inspireerde hem tot het schrijven van mees terstukken als 'A woman of no importance' (1893), 'An ideal husband' (1895) en 'The impor tance of being earnest' (1895). Het was tenslotte de vader van lord Alfred Douglas die hem tot twee jaar tuchthuis veroordeeld wist te krijgen, hetgeen het einde van zijn carrière betekende. De toneelgroep 'Theater' uit Arn hem is zo verstandig geweest 'The importance of being earnest (Het belang van ernst') op het re pertoire te nemen, met prachtige hoofdrollen van Erik van der Donk (John Worthing) en Jeróme Reehuis (Algernon Moncrieff) en grandioze bijrollen van Pauline van Rhenen (Gwendolen Fairfax) en Eilise Hoomans (Lady Brack nell). Het is de combinatie van de uiterst alerte tekst van Wilde en de zeer persoonlijke interpretatie van de Theater-acteurs en -actrices, die dit stuk tot zo'n grote hoogte voert. Het kent veel taalkundige woordengrapje (ook in de Ne derlandse vertaling, hetgeen een compliment voor Gerrit Komrij inhoudt), het heeft tempo en dui delijk karakter. Het stuk is uige- groeid tot een persoonlijke triomf voor vooral Erik van der Donk, Jeróme Reehuis en Pauline van Rheenen, die niet ophouden het publiek mateloos te boeien. Ook een zeer herkenbare gespeelde bijrol door Jan Gorissen als mis ter Gribsby, een advocaat, waarin hij nog meer tot zijn recht komt dan in de dubbelrol van Lane, de bediende, waarbij zijn aandeel beperkt blijft tot serviele tussen- opmerkingen, werkt in hoge ma te ondersteunend voor de ont wikkeling van de hoofdrollen. Arthur Boni als dominee Cha suble en Cecily Cardew, gespeeld door Bea Meulman mogen evenals Trees van der Donck (Miss Prism, gouvernante) hier niet onvermeld blijven. Na de "Haagse Comedie" afgelo pen woensdagavond, voor de tweede maal (zaterdagavond) in de Leidse Schouwburg een prachtig toneelvoorstelling. Het stemt inmiddels zwaar te moede, wanneer men zich realiseert, dat de briljante carrière van Oscar Wilde een voortijdig einde nam door de verregaande intolerantie van zijn tijdgenoten. BERT KOEKEBAKKER LEIDEN - Soms niet onaardig, maar over het algemeen teleur stellend was het optreden van Rutger Weemhoff afgelopen za terdagavond in het LAK-theater. Voor die teleurstelling zijn natuur lijk de eigen meegebrachte ver wachtingen grotendeels verant woordelijk. Maar wanneer het LAK in zijn programmaoverzicht een enthousiaste landelijke pers citeert en aankondigt, dat 'links' weer eens (vooral om zich zelf) moet lachen, dan moeten die verwachtingen wel hooggespan nen zijn; Weemhoff kon daar in zijn éénmanscabaret, onder steund door een combo, niet aan beantwoorden. Een imitatie van prins Bernhard. die - met het steeds weer van stal gehaalde Duitse accent - een goed woordje doet voor de actie 'Geef om die Natur', is oerverve- lend; alleen de anjer ontbrak er nog aan. Dat Weemhoff het ge heel in een quasi olifantennum mer met dito slagtanden bracht, kon de originaliteit niet redden. 'Berufsverbote' in de BRD aan de kaak stellen, is ook niet bepaald verfrissend actueel te noemen. Grootste bezwaar tegen dit pro gramma is, dat 'links' zeer weinig in de gelegenheid gesteld werd Agenda Leidse bioscopen Kindermatinee: "Billie Turf', za. tm. woe. 2.30 uur. zo. 2.00 uur, Nachtvoorstelling: "Midnight Express" Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden »jngevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuig en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuisj 18.30-19 30 uur Babyshow laatste kwartier van middag- en avond bezoek. Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30 1.30 u 16 ji LIDO L "Grijpstra De Gier", da. 2.30, 7.00 en 9.15 ur, zo. ook 4.45 uur, 12 jr. LIDO 2: Escape to Athena", da. 2.30,7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 12 jr. LIDO 3: "I never promised you a rose- garden", da. 7.00 en 9.15 uur, do. en vr. ook 2 30 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Woody Woodpecker", Bezoekuren ziekenhuizen 1.45 I a., di. i 2.30 u ).15u Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: vaders extra van 18.00-18.30 uur Kinderafdeling dage lijks van 14.00-19.00 uur. (Niet meer dan 2 bezoekers per patiënt). om te lachen, ook niet om zich zelf. Het overbekende vor- mingsleiderstype, het baardige 'sociologies tiep'. biedt daartoe echt geen mogelijkheden meer. Opvallend in deze one-man-show is het ontbreken van de echte conference, d.w.z. het directe ge sprek uit de losse hand met het publiek. Daartegenover staat een hoeveelheid typetjes, die dit met behulp van de conventionele middelen als baard, snor, masker, jasjes en dasjes moeten opvan gen. Heel gevaarlijk om nog op deze manier te willen werken, omdat men in Nederland door de talrijke one-man-shows op dit gebied zeer verwend is geraakt. Zelfs wanneer je die typetjes ei genlijk zeer aanvaardbaar en soms heel aardig weet neer te zet ten, is het toch moeilijk het stan daardrepertoire te doorbreken. Rutger Weemhoff werd in dit pro gramma muzikaal ter zijde ge staan door Peter Leek, drums. Mare Winder, alt-sax, Rolf Heg- gie, gitaar en Thom Jansen op piano, die uiteindelijk een aan zienlijke bijdrage tot het redelij ke niveau van de voorstelling le verden. WIJNAND ZEILSTRA Kindermatinee: "Peter Pan", za., zo., ma., di. en woe. 2.30 uur. zo. ook 4.45 uur. TRIANON: "Kort Amerikaans", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 16 jr REX: "De vrije middagen van Pamela Man", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderenj zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou- Maandag t/m vrijdag 1830-18.45 uur Zaterdag en zondag: 14.45-15.00 uur. Bezoek aan ernstige patiënten, wanneer voor ernstige patiënten doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur 18.30-19.00 uur. Bezoektijden kinderafdeling Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30, 13.30-14.15 en 18.30-19 30 uur 3e klas 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur Kraamaf deling 13.30-14.45 alleen voor echtgeno ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou ders 18.-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip- lol (020-175000. 4.45 c 16 jr. Bioscopen Alphen Jr 16 Kindermatinee Euro 2: "Speedy Gon zales", za., zo. en woe. 1.30 uur. Nachtvoorstelling Euro 1 en 2: "Klaar...overboord maar", za. 12.15 uur, 16 jr. EURO 3: "Grypstra De Gier", da. 1.45, 6.45 en 9.15 uur. zo. ook 4.15 uur. 12 jr. Nachtvoorstelling: "French Connection 2". za. 12.15 uur, 16 jr. EURO 4: "The Warriors da. 1 45. 7.00 enm 9.30 uur. zo. ook 4.30 uur. 16 jr Nachtvoorsteliing: "De heuvel der 1001 angsten", za. 12.15 uur, 16 jr. Bioscoop Voorschoten GREENWAY: "Haastige spoed is zelden goed", vr. 7.00 en 9.15 uur, za. 4.00.7.00 en 9.15 uur. zo. 4.00 en 6.15 uur. ma. 7.00 uur. di. 8.00 uur. al. "The little girl who lives down the lane", zo. en ma. 8.45 uur, di. 8.15 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Terug van de heksen- berg", za. tm. woe. 2.00 uur, zo. ook 4.00 (&hidCllieuuts 15 oktober 1979 Honderd jaar geleden stond in de krant: -In het buitenland beweert men vaak.dat schier alles, wat wij in Nederland ondernemen, den stempel draagt van kleinheid. Maar wat zal men dan wel zeg gen van de nieuwe Passage te Rotterdamdie morgenmiddag plechtig door den burgemeester zal worden geopend9 De meest bevooroordeelde vreemdeling zal moeten toegeven, dat het buitenland zulk een smaakvol le, sierlijk gebouwde overdekte straat niet weet aan te wijzen. Parijs, Londen. Berlijn, Wee- nen. Brussel - ze worden door Rotterdam, in dit opzicht al thans. in de schaduw gesteld. Zoowel door vorm als uiterlijk verdient de Rotterdamsche Pas sage - honderd meter lang en van zes tot acht meter breed-- een meesterstuk van bouwkunst te worden genoemd. In het mid den is een springende fontein met rotswerk, omringd door frissche planten, aangebracht; men vindt er 27 winkels van al lerlei aard. de kapitale gebou wen van café Verbraak en van het hotel, dat nog met in exploi tatie is, uitgezonderd. Voorze ker een gebouw, waarop de Rot terdammers. maar ook de Ne derlanders in het algemeen, trots mogen zijn. Vijftig jaar geleden: - De directie van de Zeppelin- werf te Friedrichshafen heeft aan de bemanning van het luchtschip gevraagd of zij be reid isin 1930aan den Pooltocht deel te nemen. Na lange beraad slagingen heeft de bemanning de directie medegedeeld te heb ben besloten niet aan de vlucht deel te nemen. Vermoedelijk zal van dezen tocht in de komende lente nu niets kunnen komen, daar men onmogelijk tot het voorjaar een nieuwe beman ning voor den tocht zal kunner. opleiden. De meeste leden der bemanning hebben de vrees te kennen gegeven, dat het lucht schip tijdens den Pooltocht ver loren zou kunnen gaan en dat de bemanning daardoor haar be roep kunjt zou raken Zoolang te Friedrichshafen slechts een luchtschip ter beschikking is. moet de "Gmf ZflHMff fflU aangewend worden voor de doeleinden waarvoor zij oor spronkelijke bestemd was en kan het luchtschip met in de waagschaal gesteld worden voor Poolvluchten. Zoodra er twee luchtschepen zijn, is de bemanning dadelijk voor een Poolvlucht te vinden. öEEN HOCP.PIAAPA! ZIEHIER ce auTcmaTHché ceic én e>AMper-iwitset'AAti 3SNIAAU.WAT -rof ziéhé, f EEOEE5SOR. £N £E<3iN NU Nl£f M£fgÊN WÊÊ li IÉTS AUTOMAT ISCH UITTE VIN PEN VVAAR ANKEREN AUTOMATISCH ON6ÉU0KKI& VAN worpen EU JAJA...- IX ZAL. MET ONTHOUPEN, PlNPA MWE6, fTAAfS l< HES E K. UB PIEK WAT tCBVCHOP OU£RHE£AJ^. IS HJZJBLC ÉCHT l/OEOSEt. i/oöR PE. TABl,"? a e.tuou> vejL klaaét SPföEeiÉ. INOORP&M VW IS ER GEBEURD? DE *WJ V0.KJ DE VUILNIS «WGSJ S4F FRED PER ONGELUK -N SCHOP. FRED BASSET KALFS-SUKA- DELAPJES Het onderstaande recept is voor de verandering eens van kalfssukade- lapjes. Braad de lapjes aan in ruim boter, boven niet al te fel vuur en voeg dan een snufje majoraan toe, een blaadje laurier, zout en peper naar smaak, een klein stukje ui en een kwart liter heet water. Laat het vlees zo 2 uur sudderen. Zeef het stoofvocht en roer daarvan en kele lepels door een bekertje zure room, dat al min stens op kamer temperatuur dient te zijn. Kruid met 2 flinke theelepels (ge droogd) dille- groen en een theelepel papri kapoeder en roer het papje door de rest van het stoof vocht. Laat de saus boven uitst laag vuur en on der voortdurend roeren goed heet worden. De saus schift als deze aan de kook zou ko men! WINA BORN De avonturen van Jommeke Alleen maar zeegras Om gek te worden Jommeke, op een goede dag vinden we de oplossing wel. r"' Daar zijn we vet mee Ik heb me ferm vergist. Maar ergens moeten de briljanten verborgei zitten. Waar?....

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 29