Veel gereformeerden lopen in een harnas Maarten Vreugdenhil zou zo graag eens uitvaren Q3BB5QB30 „Samen op weg gaat verder Bij Meubelfabriek Oisterwijk: - massief eiken eethoeken bekijken... goed idee. Meubelfabriek Oisterwijk Synode over kloof tussen theologieen gemeente toonaangevend in eiken VRIJDAG 12 OKTOBER 1979 U bent veel te vriendelijk. Dat moest de eindredacteur van het blad "Waarheid en Een heid". dominee Maarten Vreugdenhil (Ede), horen van een "broeder", die hem mee deelde dat hij het lidmaat schap van de plaatselijke ge reformeerde kerk had opge zegd en voortaan met een paar broeders en zusters zon dags zou samenkomen om met elkaar een preek te lezenEen "zuivere" preek vanzelfspre kend, zonder vrij- en licht zinnige insluipsels. Weliswaar waardeerde de man het blad "Waarheid en Een heid" uitgaande van de "Vereniging tot opbouw en bewaring van het Gerefor meerde leven Schrift en Ge- tuigenis" als het enige dat nog trouw is aan de Heilige Schrift, maar de redactie moest toch méér een voorbeeld nemen aan Hendrik de Cock, de man van de Afscheiding in 1834, die geen blad voor de mond nam en de dwaalle raars in zijn dagen de huid vol schold. Ds. Maarten Vreugdenhil (76) wordt wel meer door veront ruste klagers aangesproken. Volgens hen zou hij te goed zijn. Hij moest, om maar eens KUITERT ..tegenover hem een "besliste houding" wat te noemen, in "Waarheid en Eenheid" geen verhalen opnemen die tegen zijn me ning en die van de lezerskring indruisen. „Gangbare mening Vreugdenhil wel diep veront rust. maar nooit grimmig verweert zich met het argu ment dat hij artikelen alleen controleert op hun "getrouw heid aan de Schriften" en hun leesbaarheid en niet op de "gangbare mening". De gere formeerden hebben vroeger al genoeg geleden onder de norm van de "gangbare theologie" Professor Schilder bijvoor beeld de stichter van de vrijgemaakte gereformeerde kerken werd door velen in zijn kerk gewantrouwd om dat hij inging tegen wat gangbaar was. Vreugdenhil zelf kreeg eens een uitnodiging van iemand die een verzamelwerk wilde uit geven. Hij vroeg hem een hoofdstuk te schrijven over het onderwerp wedergeboorte (een bijbels en theologisch be grip). Maar zijn bijdrage zou alléén worden opgenomen als ze niet te ver van de gangbare mening afweek. Nu was de gangbare mening datje éérst moest worden wedergeboren en dat pas door die wederge boorte het geloof in een mens werd gewerkt. Maarten Vreugdenhil was echter van mening en hij is dat nog dat de wedergeboorte vrucht van het geloof is. Maar als hij dat zou schrijven, zou zijn in breng zeker geweigerd wor den. Het is dan ook geen vriendelijk heid maar een principe van hem, ook artikelen op te ne men die tegen de gangbare meningen ingaan Als ze maar bijbels zijn. Het mes erin Is de tóón van "Waarheid en Eenheid" dan niet te vriende lijk? Vreugdenhil gelooft dat men met een felle toon weinig op schiet. Het zou de mensen die het niet met de verontruste ge reformeerden eens zijn een stok geven om de hond te slaan. De eindredacteur van Waarheid en Eenheid" be kent eerlijk, dat hij graag eens zou uitvaren. "Me scherp van toon willen richten tol zo veel mensen die beweren dat ze het Woord Gods bovenmate liefhebben maar intussen het gezag van dat Woord sterk ondermijnen". Maar hij houdt zich in. Trouwens, "ook in een goede toon kunnen we de dwalingen in onze en an dere kerken brandmerken" Ondertussen is ds. Maarten Vreugdenhil het wel roerend eens met die Friese broeder die hem onlangs in een tele foongesprek toevoegde dat het mes in de gereformeerde ker ken moet. Hij moet wel eens denken aan die zuster der ge meente tot wie de artsen moes ten zeggen: als u eerder was gekomen, hadden wij u kun nen opereren, maar nu is het gezwel veel te groot geworden "Als de synode in het begin te genover professor Kuitert een besliste houding had aange nomen en echt was opgeko men voor het belijden dat de Bijbel Gods Woord is, be trouwbaar en onfeilbaardan zou het zo'n vaart niet lopen met de dwalingen die tegen woordig gespuid worden". HENDRIK DE COCK „nam geen blad voor mond Een van de onbegnjpelrkste dingen in het leiden var domi nee Vreugdenhil is dat je te genwoordig genegeerd wordt "om het met erger te zeg gen' als je trouw bent aan Schrift en belijdenis. "Het ge zwel is heel groot geworden, dankzij het pastorale geduld van onze synodes. Maar woar is de pastorale zorg voor zo veel broeders en zusters die dag en nacht met de vraag worstelen waar het met onze kerken heengaat?" Minder synodaal Vreugdenhil verwacht niet veel meer van de synode. Voor hem is dat echter geen reden om de moed maar op te geven. De kerkleden moesten wat min der synodaal zijn ingesteld. Ze kunnen zélf nog zoveel doen. "Waar is in onze tijd de verantwoordelijkheid van de gelovigen gebleven?" "De bezorgdheid die hier en daar in de kerken leeft over de nieuwere wijze van theologiebeoefening komt voor een behoorlijk deel voort uit een onvoldoende weet hehben hiervan. De deputaten (commissie - red.) die het contact onderhouden met de theologische faculteit van de Vrije Universiteit hebben geen grote bezorgdheid over de opleiding, maar hebben er wel zorg over dat heel wat kerkleden te traditionalistisch denken en in een soort harnas lopen". Die opmerkelijke uitspraak was deze week in Lunteren, waar de synode van de Gereformeerde Kerken vergaderde, te lezen in een notitie van een commissie van onderzoek uit de synode. De ze had een rapport bekeken van het deputaatschap (commissie) dat verantwoordelijk is voor ae relatie met de VU. Elke gerefor meerde synode reserveert de no dige tijd om over de opleidingen van predikanten te praten, zowel aan de eigen hogeschool in Kam pen (waar het aantal studenten toeneemt) als in Amsterdam. Het werd ditmaal een rustig ge sprek. Dat kwam ook omdat uit de bespreking over de theologi sche faculteit van de Vrije Um- versiteit op het laatste ogenblik de angel werd weggenomen. Die betrof een verzoek van studenten om niet langer gebonden te wor den aan het ondertekenen van belijdenisgeschriften en bepaal de formulieren alvorens een "consent" (toestemming) te krij gen, maar daarvoor een "belofte" in de plaats te stellen. Dit punt werd in zijn,geheel naar de syno devergadering van november Een aantal synodeleden vreesde dat het met de kennis van de bij bel en de kerkelijke belijdenis onder de studenten niet zo best is gesteld. De noodzakelijke beper king van de studieduur staat ook niet toe, het aandeel van de bij belse vakken in het studiepakket uit te breiden. Bal teruggekaatst Toch heeft de discussie o predikantenopleidingen Namens de commissie die het con tact met de VU onderhoudt werd daarop geantwoord dat hetzelfde van het gemiddelde kerklid kan worden gezegd. Voor het christe lijk onderwijs en het gezin ligt hier een taak. Het probleem van de verandering in geloofsbele ving speelt ook een rol. Dan kwam de kloof tussen "theolo gie" en "gemeente" ook uitvoerig ter sprake. De betrokkenen bij de opleidingen vertelden de synode dat de kloof tussen wetenschap en praktijk bij alle studierichtin gen bestaat. Het bedrijven van theologie is tegenwoordig een zeer gecompliceerde zaak. Probleem is dat de hele veelvor migheid van de kerken ook de universiteiten binnenkomt. Met deze opmerking kaatsten de op leidingen de bal duidelijk naar het kerkelijke vlak terug. Daar heerst de mening dat het juist de Seminarie Opnieuw kwam de wens naar vo ren, de opleiding van predikan ten een vervolg te geven in een seminarie, naar hervormd model, waarin met name de beroepsop leiding meer tot haar recht zou komen. Dit ook als middel om de kloof tussen opleiding en kerk te overbruggen. Een andere moge lijkheid zou zijn een verplichte stage voor afgestudeerden. De meningen in gereformeerde kring zijn hierover verdeeld. Maar de synode komt er, aan ae hand van een "algewogen voor stel", nog op terug. Het landelijke toerustingswerk (Leusden) kreeg alle steun van de synode. Het bestaande werk wordt voortgezet. De toerusting op provinciaal en regionaal ni veau krijgt de komende jaren meer aandacht. Leiderdorpse baptisten naar wijkcentrum LEIDERDORP - De baptistenge meente in Leiderdorp gaat met ingang van aanstaande zondag voor haar zondagmorgendienst gebruik maken van het nieuwe wijkcentrum "Zijlkwartier" aan de Van de Marckstraat. De bij belkring van donderdag avond en de bidstond van zaterdagavond blijven in het zaaltje achter het huis Van der Valk Boumanweg 236. ADVERTENTIE LUNTEREN - Hervormden en gereformeerden blijven samen op weg gaan, maar dan wel op voorzichtige manier en met bespreking van tal van punten waarover verschillend wordt gedacht. Dat bleek gisteren op de eerste dag van de gemeenschappelijke synodevergadering in Lunteren, toen een motie om te verklaren dat tot dusver geen wezenlijke kerkschei- dende factoren tussen de beide kerken zijn ontdekt met 30 tegen naar schatting 100 stemmen wérd verworpen. De motie kwam van de hervormde diaken Jansen uit Haarlem, nadat vooral theologen al urenlang aan het woord waren geweest over tal van theologische en historische zaken die de twee kerken óf gescheiden houden óf gemeenschappelijk hebben. "Voer voor deskundigen en en thousiastelingen. De gemeenteleden zitten hier niet op te wachten". Aldus diaken Jansen. Hij wilde daarom een uitspraak uitlokken. "We hebben geen behoefte aan een dergelijke uitspraak", zo liet de secre taris van "Samen op weg", ds. B.J. Aalbers, weten. "Daarvoor is het nog net iets te vroeg. Ook zeer veel gemeenteleden willen dat eerst nog een aantal vragen goed wordt doorgespit". Ds. Aalbers kreeg de meerder heid van de synode achter zich. Uit de verschillende rapporten komt een kerkmodel naar voren, waarin zowel de hervormde als de gereformeerde visie tot haar recht komt. Tientallen jaren werd het gereformeerde kerk-idee vooral gekenmerkt door de "antithese", de tegenstelling tussen kerk en wereld, terwijl de hervormden meer zaten op de lijn van openhèid naar en verantwoorde lijkheid voor de wereld. Twee auto's Een gereformeerde dominee uit Huizen vond het niet beslist nodig, de twee kerkinstituten bij elkaar te brengen. "Je kunt best samen op weg zijn in twee auto's". Een hervormde ouderling uit HarderWijk vroeg aandacht voor de bezwaren en de positie van de gereformeerde-bonders in de Hervormde Kerk. Toch wilde hij tegen "Samen op weg" geen nee zeggen. De gereformeerden dominee van Den Ham, niet enthousiast, gebruikte de term "confessionele, op termijn gestelde opheffingsuit verkoop". En een hervormde dominee uit Bodegraven: "Schaalvergro ting kan leiden tot verwarring van de geesten". Een gereformeerde ouderling uit Heilo: "Laten we uitgaan van de eenheid die er al is". De gemeenschappelijke synode gaf het groene licht om verder te gaan. Een enkeling maar stemde tegen. wat geeft massief eikehout toch veel sfeer in huis! Iets van onvergankelijk, eerlijk, warm. Maar dan moet je er wel de vakman in herkennen. Zoals bij de meubelen van Meubelfabriek Oisterwijk. Daar doen ze alles zelf. Selecteren, drogen, logen en verwerken tot mooie meubelen naar eigen ontwerp. Je ziet 't direct. Eethoeken die een maaltijd feestelijk en de kamer vorstelijk maken. Stoere, gastvrije tafels. uitnodigende stoelen. Met prachtige handgebeeldhou wde detail-afwerking Meubelen van Meubelfabriek Oisterwijk dragen een eigen brandmerk. En worden door eigen vakmensen bij u thuis geplaatst. U krijgt er 12 jaar zwart-op-wit garantie bijop hout en constructie. Als er wat is... we komen meteen. Gratis. Dat kan omdat we bij Meubelfabriek Oisterwijk alles zelf in eigen hand houden. v Berkel (ZH), Noordeindseweg 116, tel. 01891-4670. De heer J. de Vries, die in het begin van de jaren zeventig met enkele anderen het initiatief nam tot de stichting van deze baptistenge meente, deelde ons mee. dat er twee redenen waren voor de ver plaatsing. "Wij krijgen daar meer ruimte, maar ook zal de drempel er voor belangstellenden wel iets lager zijn. Het is een feit dat men eerder een publiek ge bouw binnengaat dan een gele genheid op particulier terrein". De heer De Vries gaat zondag morgen (10 uur) zelf voor. E. H. Broekema (Leiden) 50 jaar predikant LEIDEN - Op 20 oktober zal domi nee Eben llaézer Broekema, wonende Lammenschansplein 10, gedenken dat hij vijftig jaar geleden in het Groningse Open de zijn loopbaan als predikant begon. In 1965 al ging ds. Broekema. die dit jaar tachtig hoopt te worden, in Waardenburg-Neerijnen (Geld) met emeritaat Hij werd toen nog pastorale hulp in Overlangbroek (Utrecht). Na die periode vestig de hij zich met zijn vrouw in Lei den. Nog steeds preekt ds. Broekema en doet hij huisbezoek, dat laatste met name in het Morskwartier, waar hij eerst woonde. Nu Opende werkte hij in Bolsward (Hervormde Evangelisatie), Doorwerth en Waardenburg, in deze laatste gemeente - waar hij een paar weken geleden nog heeft gepreekt - van 1947 tot 1965. Het echtpaar Broekema is bin nenkort ook vijftig jaar ge trouwd. Leidse humanisten voor arme boeren LEIDEN - Het Humanistisch Ver bond in Leiden zal volgende week dinsdag, 16 oktober, om kwart over 8 in restaurant N teuw- Minerva. Vrouwensteeg 11, in formatie geven over een project in het kader van de humanisti sche ontwikkelingssamenwer king. Deze ontwikkelingssamenwerking richt zich op kleinschalige pro jecten die voortkomen uit de armste bevolkingsgroepen in ontwikkelingslanden en worden uitgevoerd door plaatselijke or ganisaties. Leiden steunt een tuinbouwproject in een boeren gemeenschap onder de rook van Lima in Peru.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 11