„Binnen het hele cabaret
bestaan grote problemen
Na overval bij VPRO
ook nog een bommelding
Geleerde vrouwen' prachtig gespeeld
(Tv) vandaag...
toegelicht
:[M^prggramma i
Ivo de Wijs houdt er definitief mee op
DONDERDAG 11 OKTOBER 1979
Joodse defensieliga weet van niets
HILVERSUM (GPD) - De Hilversumse po
litie moest gisteren twee keer in actie
komen ten behoeve van de VPRO. Na de
inval door drie mannen, gistermiddag
om tien over twaalf, waarbij een uit-
zendband van de afspeeltafel werd ge
rukt, volgde om kwart voor vier een bo- "Nooit meer
malarm, dat achteraf overigens loos
bleek te zijn.
te gaan. We weten nog niet of er een derde afleve
ring van het Palcstijnen-programma komt. Dat
hangt nog een beetje. Ik heb die anonieme bellers
overigens wel gevraagd om voor de microfoon in
discussie te gaan over de uitzending. Daar denken
ze nu nog over".
In enkele anonieme telefoontjes is de tegen een uit
zending over de problemen van de Palestijnen ge
richte actie opgeëist door de joodse defensieliga
„Nooit Meer". De indruk bestaat overigens dat het
om een weloverwogen actie gaat, niet om een spon
tane uitbarsting.
De telefoontjes zijn binnengekomen bij VPRO-voor-
lichter Ad Kooyman: „Ik werd gebeld, terwijl we
nog volop in de consternatie zaten van de eerste
inval. Het was een anoniem telefoontje, maar ze
stonden er op mij te spreken. Ze zouden weer om
half vijf terugbellen, als ik tijd had. Maar om kwart
voor vier volgde een tweede telefoontje, met een
stem die zei dat over 35 minuten een bom zou ont
ploffen".
De VPRO heeft geen bewakingsdienst of iets wat op
een portier lijkt. Dat is de reden dat de drie binnen
dringers zo makkelijk tijdens de directe uitzending
in de studio konden komen.
Kooyman: „We vinden het een wat belachelijke wijze
van dialoog voeren. Juist bij ons is altijd de gele
genheid desnoods in een live-uitzending binnen te
komen, en met de programmamakers in discussie
De joodse defensieliga „Nooit Meer", van de zomer
opgericht nadat de ruiten van het weekblad de
Haagse Post wegens een reportage over de mentali
teit van de Nederlandse Unifil-soldaten waren in
gegooid, zegt overigens nergens van te weten.
Charlie Nenner, die indertijd als woordvoerder
van de groep optrad, ontkent categorisch enige
bemoeienis: „Ze zijn ons voor geweest. We zouden
het ook niet op deze manier gedaan hebben, niet
met kinderachtigheden als bommeldingen. Maar
verder is het wel netjes gebeurd, geen geweld, heb
ik begrepen, niets vernield en een totale overrom
peling".
„Overigens heeft de VPRO het wel aan zichzelf te
wijten. Vijf minuten voor de actie kennelijk
plaatsvond, zeiden ze nog 'U kunt nu nog de ruiten
komen ingooien en de madeliefjes vertrappen'. Ik
vind het wel jammer dat wij het niet zijn geweest,
maar het is vervelend dat met dingen als bommel
dingen onze naam te grabbel wordt gegooid".
De VPRO heeft in de loop van de dag nog een hon
derdtal telefoontjes ontvangen, naar aanleiding
van de onderbroken uitzending. Volgens Kooyman
was de stemming onder de opbellers verdeeld. De
helft steunde de overvallers, de anderen betuigden
solidariteit met de VPRO-programmamakers.
Broekhoven bekijkt de vernielde uitzend-
Nadat Ivo de Wijs eerder had
aangekondigd dat zijn groep
een jaar van bezinning wilde,
is nu besloten definitief te
stoppen met het cabaretop
treden. De Wijs gaat zich aan
tekstschrijven wijden. Eerst
voor een nieuw programma
dat Jasperina de Jong samen
met haar man Eric Herfst gaat
doen, daarna voor
musical voor Jasperina.
AMSTERDAM (GPD) - Het Cabaret Ivo
de Wijs heeft besloten voorgoed te
stoppen. In eerste instantie was er
sprake van een jaar van bezinning, maar
zo'n lange aanloop tot een definitieve
beslissing bleek niet noodzakelijk. Op
29 november is de allerlaatste voorstel
ling in Almelo.
Ivo de Wijs: „Die man van de
schouwburg in Almelo schept er
gewoon behagen in om van alles
het einde mee te maken. Toen
Aggie Terlingen er bij ons mee
ophield moest hij ook absoluut
de laatste voorstelling hebben.
Daar belt hij ons gewoon over. Is
het echt de allerlaatste, vraagt hij
dan. Ja hoor meneer, écht En dan
worden we geboekt Een merk
waardig navrante hobby"
Het cabaret van Ivo de Wijs stamt
uit het Amsterdamse studenten
leven. Op zijn sterkst was Ivo's
formatie toen Richard Fritschy
en Aggie Terlingen er nog bij wa
ren. De laatste jaren treedt hij op
met Marnix Kappers als gast.
terwijl Pieter Nieuwint als muzi
kaal begeleider er nog steeds bij
gebleven was. Nieuunnt maakte
ook alle muziek voor de groep en
verzorgde zijn begeleiding feil
loos en met gtote punctualiteit.
Nieuwint heeft er geen zin meer
in. Hij wil zijn studie Nederlands
afmaken en dan een baan als le-
Ivo de Wijs: „Ach ja, dat jaar van
bezinning, in een huwelijk zeg je
ook laten we eens een poosje onze
eigen weg gaan. Dat is zo'n beetje
de eerste aankondiging. Pieter
vindt cabaret niet leuk meer zegt-
ie. Hij vindt het steeds moeilijker
zich daar muzikaal in te vinden...
Ach, hij valt mij niet af. Ik had het
er wel te kwaad mee. Maar bin
nen het hele cabaret zijn natuur
lijk grote problemen. De frisheid
is er af, weinig nieuwe impulsen.
Wat Freek en Bram kwamen
doen, dat leek erg nieuw... Nu
houden ze ook op. Ik denk dat er
een zekere wanhoop is aan caba
ret als vorm. Onder het hoofdje
cabaret is veel narigheid ver
kocht. Het is een nationale volks
kunst geworden voor tussen de
schuifdeuren. Een weinig door
timmerde kunst van typetjes
maken. Geen creatieve vrolijk
heid meer".
Ivo de Wijs en de zijnen hebben
steeds een eenvoudige vorm aan
gehouden voor hun presentatie.
De verzorging van de tekst zowel
als de muziek stond daarbij voor-
Ivo de Wijs
'Er is geen
creatieve
vrolijkheid
op. Er werd nooit gemikt op plat
te lol. er was geen effectbejag. Dat
heeft een vaste, maar beperkte
publieksschare tot gevolg ge
had.
De Wijs: „Ja, wij hebben nooit een
smashing hit gemaakt. Daar zijn
we te kalm voor. Het was wel al
tijd zweten en vijlen aan de tekst.
Vanuit het Amsterdamse studen
tenleven zijn wij wel de meest
traditionele groep gebleven. We
hebben nooit echt in een knap
pak gezeten, zoals Don Quishoc-
king. Fred Florusse die leuk was
door zijn bourgondische corpu
lentie, moest kilo's afvallen om in
't strakke bloesje te kunnen. Ik
ben een collega van Jos Brink,
maar pers noch publiek blijken
het onderscheid te kunnen zien.
Bah, cabaret"
Teksten
Als de vtournee erop zit en de groep
ter ziele is, zal Ivo zich voorna
melijk gaan bezighouden met
tekstschrijven. Voor de nu nog
lopende show van Jasperina de
Jong schreef hij ook al teksten.
Voor een nieuw programma, dat
Jasperina samen met Eric Herfst
gaat doen, zal Ivo opnieuw tek
sten leveren.
De Wijs: „Dat vind ik heerlijk werk.
Het is erg leuk om te zien hoe
jouw tekst in het theater werkt.
Of een ander dat nou brengt of jij
zelf, dat maakt niet zoveel uit. Ik
ben nooit compleet bezeten ge
weest van het theater en het lijkt
me heerlijk eens een jaartje thuis
te zijn. En het lijdt geen twijfel,
als dit me niet bevalt, dan zoek ik
gelijkgezinde zielen om weer een
groep te formeren. Maar om al
leen de boer op te gaan, met een
combootje loonslaven achter me,
voor geen prijs"
„Freek en Bram, ja dat vind ik toch
jammer. Er was altijd een zeker
onderscheid tussen de leuke
Freek en de veel minder leuke,
maar dwingend regelende Bram.
Ze hadden elkaar erg nodig,
dacht ik. Nu gaan ze ieder hun
eigen eenzame weg. Ik weet het
niet, misschien wordt Freek wel
een avondvullende parodie op
Toon Hermans".
Hij mijmert door over de eigen
groep Cabaret Ivo de Wijs: „Wat
ik van cabaret leuk vind, dat is
dat er binnen drie minuten wat
anders komt als het niet leuk is.
Afwisseling. Wij hadden eigen
eigen inbreng. We deden het mis
schien ook te mooi. Zingen met
twee- en driestemmig vloeiend
geluid, smeltend mooi en rijmen
tot je d'r bij neerviel. En rijmen,
daar ben ik niet zomaar mee te
vreden. Ik hoop nu trouwens tijd
te krijgen om mijn rijmwoorden
boek af te maken en uit te geven.
En dan de muziek bij ons. Ja, Pie
ter deed dat geweldig mooi ook.
Met grote muzikale vindingrijk
heid, alleen maar op die piano.
Pieter zegt altijd: ik hou niet van
muziek waar een drum bij te pas
komt. Tja, Cabaret Ivo de Wijs is
altijd uitstekend cabaret voor
blinden geweest".
„Pieter heeft het wel gezien in het
cabaret. Maar we waren allemaal
niet van die echte theaterdieren.
We kregen ons publiek, een vast
aantal. Als we in Haarlem komen,
dan zitten daar tweehonderd
mensen, nooit meer. Ik kan ook
niet zeulen aan het publiek. Ik
ben geen dolle hond op het po
dium. Ik kan tijdens de voorstel
ling makkelijk aan thuis denken,
of aan de vakantie. Politiek enga
gement. dat heeft bij ons nooit op
de eerste plaats gestaan. Als ik
Lurelei vroeger zag, zo'n nummer
Arme Ouwe, over de koningin,
dan vond ik dat gewoon leuk. Dat
deden ze ook niet om dat mens
weg te krijgen, ben je gek. Leuk.
daar gaat het om. Cabaret is op z'n
best als het waar is en leuk. Koot
en Bie laten dat perfect zien. Die
komen op een leuke manier met
dingen die waar zijn. Niet ver
zonnen"
Matheid
Als de door steeds meer mensen
gekoesterde matheid van de ja
ren zeventig ter sprake komt, wil
Ivo de Wijs daar niets van weten.
„Matheid? Je verrekt van de
groepen en groepjes. Het bruist
van de nieuwe inbreng. De ver
nieuwing van Freek en Bram. van
Koot en Bie, van Hauser Orkater,
en op het gebied van toneel en
muziek. Nee, die matheid daar
gelqof ik niets van. Dat is mij een
te gemakkelijk alibi. Misschien
matheid bij het publiek".
LEIDEN - Voor de eerste maal in het nieu
we theaterseizoen een prachtige theater
voorstelling. De Haagse Comedie met
'Geleerde Vrouwen' ('Les Femmes Savan-
tes') van Molière zorgde daarvoor. Een
zeer goed bezette Leidse Schouwburg
toonde zich gisteravond terecht uiterst
enthousiast. Niet slechts de décorvoering
(uitgevoerd in eigen atelier o.l.v. Gerard
Martens) en de repertoirekeuze zorgden
voor deze onvergetelijke toneelavond:
ook de interpretatie door de acteurs en
actrices van de Haagse Comedie droeg in
niet geringe mate tot dit succes bij. Het is
werkelijk een lust voor het oog om acteurs
als Pieter Lutz (Chrysale, een gegoede
burger). Wim van Rooij (Ariste, de broer
van Chrysale) en niet. zoals ten onrechte
in de rolverdeling stond aangeduid, de
salonletterkundige) en Hugo Maerten
(Clitandre, de minnaar van Henriette) en
actrices als Anne-Marie Heyligers (de
pinnige, autoritaire echtgenote Philamin-
te van Chrysale). Rick Nicolet (Henriette,
de jongste dochter van Chrysale) en Lies
Franken als Bélise, de zuster van Chrysale
te zien spelen.
Hoewel het Leidse theaterpubliek dreigde
te vergeten, dat er ook in de Leidse
Schouwburg boeiende theaterprodukties
gebracht kunnen worden (het aanbod tot
heden stelde immers uitermate teleur) nu
blijkt die dreiging met deze uiterst profes
sioneel gespeelde theatervoorstelling
voorlopig naar de achtergrond gedron
gen.
Het komt nog slechts zeer incidenteel voor,
dat het publiek in staat is het unieke sa
mengaan van goede acteurs en actrices,
een verantwoord verbaal gegeven en een
sterk geprofileerde interpretatie te kun
nen constateren. Daar waar de Haagse
Comedie de laatste jaren toch steeds meer
de traditionele, oudere theatergangers
aan zich bond. werd deze tendens gister
avond doorkruist door een leraar Frans
van het Rnnlands Lyceum, die met een
hele klas naar de Schouwburg was ge
trokken. Een lofwaardig initiatief, ener
zijds, omdat de leerlingen al in een vroeg
stadium in staat zijn kennis te maken met
de toneelmatige interpretatie van Moliè-
re's teksten en anderzijds, omdat de aldus
ontstane heterogene theaterpopulatie
slechts inspirerend kan werken op ac
teurs en actrices. De Haagse Comedie
krijgt soms wat elitair getoonzette verwij
ten te horen. Vaak ten onrechte. Met 'Ge
leerde Vrouwen' heeft men echter bewe
zen de goede reputatie volledig waar te
maken. Een prachtige toneelavond.
BERT KOEKEBAKKER
NEDERLAND I
18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.30 - Sesamstraat (NOS)
18.45 - Paspoort, voor Turken (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Staaltje de locomotief, tekenfilm (NCRV)
19.05 - Kerkbuurt, religieus programma (NCRV)
19.30 - Koning Voetbal Hi-Ha-honderdjaar, amusementspro
gramma (NCRV)
21.05 - Lucy en Mr Mooney, tv-serie (NCRV)
21.37 Journaal (NOS)
21.55 - Markant (NOS)
23.00 - Journaal (NOS)
23.05 - Den Haag vandaag (NOS)
NEDERLAND 2
18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - De TROS Top-50 (TROS)
20.00 - Journaal (NOS)
20.27 - Theater en thuis, theaterprogramma (TROS)
21.30 - De verlaten mijn, tv-serie (TROS)
22.20 - Aktua Tv (TROS)
23.10 - Soap, tv-serie (TROS)
23.40 - Journaal (NOS)
DUITSE TV
DONDERDAG 11 OKTOBER
DUITSLAND I
WDR: 18.00 Cabaretprogr. 18.15 Ei-
ne Amerikanische Familie, tv-serie.
19.15 Aktual. 19.45 Inform, progr)
20.00 Journ. 20.15 Reportage. 21.15
Docum. serie. 22.15 Licht
muz.progr. 22.30 Aktual. 23.00 Do
cum. 24.00-0.05 Journ.
DUITSLAND II
18.20 Wie erziehe ich meinen Vater,
tv-serie. 19.00 Journ. 19.30 Muz.
show. 21.00 Aktual. 21.20 Gesprek
22.20 Die allseitig reduzierte Per-
soenlichkeit - Redupers, tv-spel.
23.55 Joum.
DUITSLAND III WDR
18.00 Kleuterprogr. 18.30 Tv-cursus
Natuurkunde. 19.00 Jeugdmagaz.
19.45 Journal 3. 20.00 Joum. 20.15
Schweigen ist Gold (Le silence est
BELGISCHE TV
BELGIË VLAAMS
NET 1
18.00 Tekenfilmserie 18.05 Jonge-
renprogr. 18.30 Avonturensene.
18.55 In het ootje (One good turn),
film. 19.17 Standpunt. 19.37 Meded.
en Morgen. 19.45 Joum. 20.10 Mork
en Mindy. tv-sene. 20.35 Panorama.
21.25 Naar de top (Top of the Hill),
tv-spel. 22.15 Aktie progr. 22.45-23.00
Joum.
NET 2
18.00 Tekenfilmserie. 18.05 Jonge-
renprogr 18.30 Avonturensene.
18.55 In het ootje (One good turn),
film 19.17 Standpunt. 19 37 Meded.
en Morgen. 19.45 Joum. 20.10 Sport-
progr. 20.40 De boeren (Chlopi), tv-
serie. 21.30-22.20 Filmrubr.
■k Soap ts de titel van de Amerikaanse comedyserie, die in de
Verenigde Staten en ook daar buiten opzien baarde door de voor
Amerikaanse begrippen grote vrijmoedigheid, waarmee zaken als
overspel, sex en dergelijke worden behandeld. De TROS zendt van
avond de eerste aflevering van deze serie uit. De families Tate en
Campbell zorgen samen in deze serie voor buitengewoon ingewik
kelde belevenissenwaarbij er volgens de TROS van uitgegaan kan
worden, dat eigenlijk niemand in de verschillende afleveringen
helemaal normaal is. (Nederland 2,23.10 uur)
•k Honderd jaar geleden werd in Haarlem de eerste Nederlandse
voetbalclub.de HF.C. opgericht; en dat betekende het begin van de
onstuitbare opmars van Koning Voetbal.
Ter gelegenheid van .Honderd jaar voetbal in Nederland" produ
ceerde de NCRV-televisie een anderhalf uur durende-theatershow
onder de titel .Koning voetbal hi-ha honderd jaar"De uitzending
is vanavond om 1930 uur via Nederland l.
In door Dik Bruynestein speciaal ontworpen decors werd op beken
de melodieën, in zang. dans en scènes een aantal aspecten belicht
van het fenomeen „voetbal". Zoals bijvoorbeeld het ontstaan van de
eerste Nederlandse voetbalclub.de huidige jubilerende .Koninklij
ke" HFC; de tijd van Karei Lotsy en Han Hollanderhet profvoet
bal: het damesvoetbalhet voetbalwonderkind: de supporters: de
medische verzorging: het Nederlands Elftalde trainervergane
glorie,lief en leed van de scheidsrechtersenuiteraardde honderd
jarige "Koning Voetbal"
Medewerkers aan de show zijn: Carry Tefsen, Loeki Knol, Leny
Floor. Hannie Vree. Betty Schrier. Steye van BrandenbergPiet
Hendriks. Dick Engelbracht.de Blue Diamonds. Guus van der Ma
de. Louis Dusee. Herman Kortekaas. Fred Benavente. John van
Essen.Coen Pronk. Anne van Weerde. Renê Ling. Dik Bruinestein,
Atte Bouma. Lykele Haarsma, John Kuipers, leden van de voet
balclub KHFC en David Eavis
In het NOS-televisieprogramma "Markant" dat vanavond van
21.55 tot 2235 uur via Nederland I wordt uitgezonden, wordt het
portret geschetst van Gerrit Wagner, een olie-gigant die als presi-
dent-direkteur van de Koninklijke Shell Groep zes jaar lang be
trokken was bij de mogelijk grootste omwenteling van deze eeuw:
hoe de olie van een goedkoop overvloedsprodukt veranderde in een
duur schaarste-artikel
DONDERDAG 11 OKTOBER
HILVERSUM I
18.11 (S) Hier en nu. 18.30 (S) In be
weging. 18.45 (S) Leger des Heils-
kwartier. 19.02 (S) De wereld zingt
Gods lof. 19.55 (S) Op de man af
20.03 (S) 't Is Ted-tijd 21 02 (S) Or
gelbespeling. 21.40 (S) Literama-
donderdag. 22.02 (S) Bij de tijd.
NOS: 23.02-24.00 (S) Met het oog op
morgen. KRO: 0.02 (S) De nacht
spiegel. 1.02 (S) Tussen de hoezen
met.... 3.02 (S) Herrie of Harry op 1
6.02 (S) Country time. 6.50 (S) Het
levende Woord.
HILVERSUM II
IKON: 18.05 Kleur. OVERHEIDS
VOORLICHTING 18 35 Tekst en
uitleg. P.P.: 18.50 Uitz. van de WD
AVRO: 19.00 AVRO-Academie
19.20 (S) In de kaart gespeeld 21.00
(S) Bewerkers van Bach. 22 30 Nws
22.40 <S) Klass. pianomuz 23.15 (S)
Jazz Spectrum 23 50 AVRO's Ra
diojournaal. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
VRIJDAG 12 OKT.
HILVERSUM I
KRO 7 03 Echo. 7.13 (S) Even na ze
ven. (8.03 Echo.) 9 03 (S) Gevar
progr 12 03 <S) Gcvar progr
(13.03-13 13 Echo 14.02 (S) De har
s laat vand tag 15 02 iSj
HILVERSUM II
VPRO: 7 00 Nws. 7 10 Ochtendgym.
7 20 VPRO-Expresse. (7 30, 8 00 en
8.30 Nws). 9.00 Gym. voor de vrouw.
9 10 Waterst. 9.15 Express-VPRO.
NCRV: 10.30 Onder schooltijd.
NOS: 10.45 Werkbank 10 55
Progr.ovcrz. AVRO: 11.00 Schoolra
dio. TROS 11.20 (S) Week in - week
uit. 12.26 Meded voor land-en tuinb
12 30 Nws 12.36 (8) Aktua N< >S
13.00 Nws. 13.11 Meer over minder
14.20 "Op de zeepkist komt u
maar 14.45Rechtoprecht. 15.00 Stad
en land. met NOS-Visrubriek 15.15
Knollen voor citroenen 15.30 Kyk
op de Derde Wereld en Oost-Europa
16 10 Kijk op West-Europa 16 20
Kijk op Den Haag 16.30 Joumahs-
tenforum VOO: 17 00 (S) Info-Ra
dio. (17.24 Meded 17.30 Nws
HILVERSUM III
E< 7 02 (S) Ronduit op drie 8 03 (S)
EOMetterdaad-Memi 8.05 (S) Tijd
sein 9 03 (S) De muzikale fruitmand.
10 03 (S) Te elfder ure NCRV 11 03
<S> Pop nonstop 12 03 (Si Goeie
middag. VOO 14 03 (Si Tipparade
15.25 (S) Popjournaal 15 30 <S) Tup-
40.
HILVERSUM IV
NOS 7 00 Nws. 7 02 (Sl Vroeg Kla;
siek 9 00 Nws 9 02 (S) Muziek uit de
Middeleeuwen en Renaissan. 9 30
(S) Vrijdagmorgenc<>n< ert In-deren
recital VOO 11 00 (S> Muziek vooi
EO 13 00 'S) Klankspie
gel 14 00
het c
al reep. 17.02 (S) ....En