Adriaan CSchuurman: componist in de marge fjy) vandaag toegelicht [/Rij\pfögramma) Nederlandstalige pop krijgt een kans Sfi?" Kunstgebitten Première van „Drie Bijbelse Lofzangen" "NSDAG 9 OKTOBER 1979 in Paradiso en op de plaat Uitholling Overdwars HILVERSUM (GPD)- Nederlandstalige popmuziek heeft in het verleden nooit veel aanhangers gehad. Dat lag waarschijnlijk meer aan de muzikant, dan aan de luis teraar. Muzikanten die het eerder wel aandurfden om pop in de moerstaal te brengen, konden veelal rekenen op succes. ten die in de loop der jaren de popmuziek binnengeslopen wa ren, overboord zetten. Als Nederlandse punkmuzikant heb je dan al snel de indruk datje je enorm staat aan te stellen als je avond-aan-avond je publiek er van probeert te overtuigen datje de Engelse taal zo goed beheerst. En daar komt nog bij dat het me rendeel van de luisteraars niet begrijpt waar je het over hebt. Wil je dus je „boodschap" overbren gen, dan zul je je eigen taal moe ten gebruiken. Denk maar eens terug aan Peter Koelewijn (Kom van dat dak af), Het (Ik heb geen zin om op te staan), Armand (Ben ik te min), Boudewijn de Groot (vele hits) en Ronnie en de Ronnies (Beestjes). Het bleef echter bij incidenten; van een structurele Nederlands talige popstroming is nooit spra ke geweest. Een dergelijke stroming is momen teel wel in opkomst. NL-Rock of Dutch Wave noemen de insiders het, en groepen met opvallende namen als Toontje Lager, Tedje en de Flikkers, Dorpsstraat, Jong Oranje, Jan de Grond Groep, Na smaak, Utang en Braak worden ertoe gerekend. De opkomst van deze nieuwe lich ting was na de inmiddels ver dwenen punkgolf te verwachten. NL-Rock is een duidelijk ver lengstuk van wat in Engeland punk was. Punkrockers vroegen om duidelijkheid, eerlijkheid en wilden alle overdreven elemen- ADVERTENTIE waardevol woonadvies. tot»*. D-Day anders denken over wonen Leiden: Nieuwe Rijn In het Amsterdamse jongerencen trum Paradiso is langzaam maar zeker een klimaat ontstaan, waarin Nederlandstalige groepen goed kunnen gedijen. Nieuwe groepen krijgen daar elke woensdagavond de gelegenheid zich te manifesteren. Eerst was het motto „Woensdag, Gehakt dag", nu heet het midweekse mu ziekfestijn D-Day. Onlangs verscheen de verzamelel- pee Uitholling Overdwars. Op deze plaat is kennis te maken met twaalf groepen die allemaal met NL-Rock bezig zijn. Organisator van zowel de concer ten in Paradiso als deze elpee is de Stichting Popmuziek Neder land, een organisatie die zich op vele manieren inspant voor de vaderlandse popmuzikant. Fer Abrahams en Jos van Wouden berg van de stichting produceer den Uitholling Overdwars. Eer der waren zij al sucpesvol met hun compilatie-elpee Keihard en Swingend, waarop Nederlandse punkgroepen te horen wa- Uitholling Overdwars kwam in juni uit, en ondanks het feit dat de plaat niet via de normale kanalen, maar door mensen van de stich ting zelf werd gedistribueerd bij belangstellende platenhandela- ren, zijn er nu al ruim vijfduizend exemplaren verkocht. Fer Abrahams: „Eigenlijk is dat zonde van de tijd. Alle activitei- r Fer Abrahams: "Het belangrijkste is datje de groepen de mogelijkheid geeft o n groot publiek te bereiken" ten lagen stil, want we moesten zelf de platenzaken af en thuis zat ik iedere avond platen in de hoe zen te doen". Voor Abrahams is het duidelijk dat er een markt is voor Nederlands talige muziek: „In het cabaretwe reldje gebeurt de laatste jaren niets meer. Er zijn alleen nog maar van die Paul van Vliet-ty- pes, die geforceerd proberen lol lig te zijn. Naast humor heb je in een show veel energie nodig en dat vind je in popmuziek". „Mensen die Uitholling Overdwars voor het eerst horen, vinden het vaak maar amateuristisch klin ken. Dat klopt ook wel, maar wat zou het? Die plaat is bedoeld om iets aan te kaarten. Je hoort fou ten, maar ook de lol en het en thousiasme waarmee hieraan gewerkt is". „Als je het allemaal mooi op de plaat wilt hebben, loopje het risi co datje niets van de bedoelingen van de betreffende groep over laat. Neem nou Ton van der Meer. Dat was het eerste Nederlandsta lige rockfenomeen. Als ik die jongen hoor zingen, krijg ik kou de rillingen. Nou heeft Peter Koelewijn een elpee met hem gemaakt (B.G.G., red.) en er is niets van Ton van der Meer over. Alle teksten zijn herschreven, alles is in een keurig jasje gesto ken. Het is gewoon een carna valsplaat. Koelewijn moest zich schamen". „Toen wij deze plaat gemaakt had den, hebben we er nooit aan ge dacht wat er daarna zou moeten gebeuren. Het is nooit de bedoe ling geweest om hiermee door te gaan. We hadden ook geen van de groepen onder contract. Iedereen was en is vrij te doen met zijn mu ziek wat hij wil. Het belangrijkste is, datje door middel van die op tredens in Paradiso en deze plaat de groepen de mogelijkheid geeft om een groot publiek te berei ken". ADVERTENTIE Goed bericht voor de bezitters van Dentofix-een aangenaam en hygiënisch poeder - brengt uitkomst voor alle los zittende of losrakende kunstgebitten. Een weinig Dentofix, 's morgens op de plaat gestroo d. houdt Uw gebit de gehele dag. onder alle omstandig heden. vast en zeker op zijn plaats Bij apotheken en drogisterijen. DEN HAAG/ALPHEN - Een première van een Ne derlands werk (zelfs Ne derlandstalig) van een "componist in de marge" kan als iets bijzonders worden gezien; temeer daar de praktische moei lijkheden die moeten worden overwonnen niet gering zijn. Het gaat om "Drie Bijbelse Lofzan gen", een klein half uur durend werk voor groot koororkest en solisten van de onlangs 75 jaar geworden componist Adriaan C. Schuurman. Het werk werd in 1974 in opdracht van de Kon. Bond van Chr. Zang- en Orato riumverenigingen geschreven; aanvankelij k geïnstrumenteerd voor groot orgel en blazers, later omgewerkt tot de definitieve ver sie. Donderdagavond zal d.e eer ste uitvoering plaatshebben in de Bonafaciuskerk aan de Para dijslaan in Alphen aan den Rijn waar de zoon van de componist, Barend Schuurman, dirigent van COV Hosanna, het werk ten doop zal houden. Evenals bij Bach kenmerkt Schuurman's muziek zich door een zeker conservatisme maar een nadere vergelijking zou ui teraard te ver voeren. Niettemin dienen zich uiterlijke overeen komsten aan die de functie van Schuurman als louter kerkmusi cus een wat universeler karakter geven. Evenals zijn grote voor ganger is hij een uitstekend orga nist, van wie gezegd wordt dat hij één van de zeer weinigen is in Nederland die een vijf-stemmige fuga kan improviseren. Tevens voelt hij de behoefte om als can tor zijn eigen muziek een plaats in de liturgie te geven en daarnaast religieuze werken te schrijven die qua gehalte en uitvoeringsniveau eigenlijk alleen op een concert podium thuis horen. De kerkmuziek die natuurlijk in eerste instantie aanspreekbaar moet zijn voor de gemeente heeft zich echter op zó'n ander niveau ontwikkeld dan de moderne 20ste eeuwse muziek, dat hier verder elke vergelijking met Bachs tijd ophoudt. Toch is wel degelijk van een ontwikkeling sprake geweest en is de kerkmu ziek niet in de vorige eeuw blij ven steken. Vooral vandaag de dag, nu de liberalisering binnen de kerken op velerlei terrein haast onbegrensd lijkt, worden ruime mogelijkheden geboden voor de moderne kerkmuziek. Namen als Herman Strategier en Hendrik Andriessen geven in dit verband, globaal de plaats aan waar een componist als Adriaan Schuurman gedacht moet wor den. Vleugel Het interieur in Schuurmans wo ning aan de Haagse Talinglaan wordt voornamelijk in beslag ge nomen door de vleugel die daar staat: een instrument van vér voor de oorlog, bezaaid met mu- ziekpapier vol onafgemaakte no- ties en ingewikkeld uitziende melodische structuren. Schuurman: "Mijn moeder had een pianootje. Je zou nu zeggen een "Mozart-pianootje", een ham- merklavier. Had ik het maar ge houden. Helemaal in hout gevat, heel licht, de tonen waren ontzet tent slap qua touché en je kon er dus niet op studeren, dat ging helemaal niet. Er moest dus al gauw een piano komen. Toen heb ik deze vleugel gekocht". Schuurmans "Bijbelse Lofzangen" zijn sterk literair gedacht en vor men tesamen een cantate-achtige trilogie. De teksten die hij ge bruikt zijn ontleend aan de Psal men, de Collossenzen en de Openbaringen. Hoewel deze drie bijbelgedeelten feitelijk geen re latie met elkaar vormen is er, vol gens Schuurman zelf, een dieper verband dat meer innerlijk voel baar is, dan dat het zich uiterlijk vertoont. De mens achter de kun stenaar blijkt ook zeer emotio neel bij zijn muziek betrokken te zijn. Schuurman: "Nu moetje niet den ken dat ik altijd met tranen in mijn ogen zit te componeren. Maar je bent er emotioneel na tuurlijk wel helemaal bij en een enkele keer.heeft het je te pakken. Het is nodig, datje ook afstandelijk tegenover je eigen werk staat; eenvoudig om het 'métier'. Anders wordt het senti menteel of hoogdravend of zo. en dat is in elk geval niet goed. Het emotionele moet dus niet overheersen, maar het speelt er wel doorheen, en een enkele keer dan komt het boven. Waarom zou ik me daar voor generen? Je bent als mens één geheel! Waarom zou je dat uitschakelen, dat is onzin!" Schuurmans vakmanschap toont zich in zijn muziek dat een sterk polyfoon karakter draagt. Niet voor niets heeft hij zich zeer in tensief met de fuga beziggehou den. Het contra-puntisch ele ment, d.w.z. dat iedere stem zijn waarde heeft en niet louter har monisch is gedacht, is voortdu rend terug te vinden. Een teken dat naast de emotionele, ook de intellectuele betrokkenheid zeer duidelijk aanwezig is. Na zijn studietijd aan het Amster dams Conservatorium werd Schuurman achtereenvolgens organist in Lochem, Amersfoort en Den Haag. r Adriaan Schuurman: 'Geen tranen in de ogen bij het compone. Haag en Rotterdam; een oplei ding voornamelijk bedoeld voor organisten. .Je hebt gauw van die doorgezakte fanatici. Dat is wel eens irritant. Dat zijn van die lui die oogkleppen voor hebben en alleen maar orgel zien: .or gel .orgel.orgel!" Toch kan men hem ook een zeker fanatisme niet ontzeggen. Zijn belangstelling voor theologie (hij heeft zich vorig jaar laten in schrijven als eerstejaars student aan de VU) en muziek, beheerst een groot deel van zijn leven. Moderne muziek Adriaan Schuurman blijft, met al zijn Haagse statigheid, zeer be trokken bij het dagelijks leven en zou in geestelijk opzicht menig (mede)student in "jeugd" kun nen overtreffen. Ook voor de nieuwe muziek van hedendaagse componisten blijft zijn belang stelling levend. "Je moet bepaal de moderne muziek heel inten sief en heel lang horen wil je het gaan onderscheiden. Onder scheiden in de zin van: dit wel, en dit niet; dat is mooie, gerealiseer de muziek, en dat is blijven han gen. Dat heb ik een hele tijd ge daan, vooral toen ik leraar was in Rotterdam. En ik vond het toen ontzettend leuk om de lessen bij te wonen van Ton Hartsuiker (van het radioprogramma Musica Nova). Toen had ik het gevoel dat ik er helemaal in kwam en dat ik er dichterbij stond dan nu. Hoe wel, ik hoorde vorig jaar eens muziek van Tristan Keuris en toen dacht ik, ja, dat komt dich terbij. Het was niet meer dat gea tomiseerde; dat in atomen uiteen gebarstte, dat idee van "vooral geen melos, geen lijn". „Ik denk dat dat experimenteren met klanken, met geluidseffecten wel nodig is geweest om het hele palet dat de toonkunstschilder gebruikt te verwijden, en ik ge loof dat je dan inderdaad tot de uiterste grenzen moet gaan, maar datje daarna toch weer een soort centrimetale kracht krijgt die weer naar het hart van de zaak teruggaat; een kracht die er weer 'muziek' van maakt. En dat melos komt dan weer terug. Ik zou dat ontzettend fijn vinden." Over 50 jaar Schuyrman heeft heel wat muziek geschreven. Waar ziet hij die over een jaar of vijftig? "Nergens meerDaar maak ik me absoluut geen gedachten of illu sies over. Daar denk ik zelfs niet over na in die zin van, hoe lang zal het het uithouden. Daar kun je ook geen peil op trekken. Het is natuurlijk wel zo dat sommige muziek de eeuwen gaat verduren, en dan wordt het klassiek. Bij Groten is dat het geval, en soms ook bij vergetenen die dan op eens zo maar ergens worden op gediept; waarvan je dan achter over valt en zegt, oooh! wat een prachtige muziek. Dat is mij de laatste tijd nogal eens overko men en, ha ha, dat zou dan wel grappig zijn, als mijn muziek ook zo'n lot beschoren was". "Het componeren is ook een vorm van zelfexpressie; noodzakelijk voor je innerlijk. En nu het er eenmaal is, zou ik het toch niet graag meer willen missen. Het heeft vorm gegeven aan iets dat in je leeft. Je geeft als het ware gehoor aan een roeping in je. En zo'n opdracht die je dan krijgt is een stootje in de goede richting: een soort lucifertje in een hoop hout, zo van fffffftt! en het gaat in de fik. Maar een ambitie om de tijd te overwinnen? Och, ik zou het fijn vinden als mijn tijdgeno ten er iets aan hebben, als het re- PETER VAN MUIJEN TV NEDERLAND 1 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.30 - Sesamstraat (NOS) 18.45 - Paspoort, voor Joegoslaven en Italianen (NOS) 18.55 - Journ. (NOS) 18.59 - Henkie's droomboom, tekenfilm (EO) 19.05 - EO-Kinderkrant (EO) 19.30 - Het kleine huis, tv-serie (EO) 20.20 - Here, leer ons bidden, religieus programma (EO) 20.40 - Tijdsein-Special (EO) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Panoramiek (NOS) 22.15 - Beeldspraak (NOS) 22.55 - Journaal (NOS) 23.00 - Den Haag vandaag (NOS) TV NEDERLAND 2 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Sinbad de zeeman, tekenfilmserie (KRO) 19.25 - Duel in de diepte, jeugdserie (KRO) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Het ongeluk, tv-serie (KRO) 21.20 - Brandpunt (KRO) 21.55 - Bless my father, tv-serie (KRO) 22.20 - Opnieuw: God in Nederland, gespreksprogramma (KRO) 23.05 - Journ. (NOS) TV-WOENSDAG TELEVISIE NEDERLAND 1 10.00-10.30 - Schooltelevisie (NOS-NOT) 11.00-12.00 - Schooltelevisie (NOS-NOT) 13.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 15.30 - Maja de bij (KRO) 15.55 - KRO's Wereldcircus (KRO) 16.50 - De luchtbus (KRO) DUITSE TV DUITSLAND I WDR: 18.00 Drei im Morgenland, tv- serie. 18.30 Sendungund Echo. 18.40 Kommissariat 9, tv-serie. 19.15 Ak- tual. 19.45 Docum. serie). 20.00 Journ. 20.15 Spelprogr. 21.00 Aktu- eel magaz. 21.45 Delvecchio, tv-se rie. 22.30 Aktual. 23.00 Amus.progr. 23.45 Joum. DUITSLAND II 18.20 Tekenfilm. 18.45 Tekenfilm. 19.00 Journ. Vanaf 19.30 uur Franse avond. 19.30 Wind streichtumsHaus (Le vent sur la maison), tv-film. 21.00 Aktual. 21.20 Report. 21.50 Muz.show. 22.50 Journ. DUITSLAND III WDR geren progr. 19.40 Morgen. 19.45 Journ. 20.10 Showprogr. 21.00 We- tensch. progr. 21.50 Spelprogr. 22.20-22.35 Journ. BELGISCHE TV BELGIE VLAAMS NET 1 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Tv-cursus Wiskunde - Natuurkunde. 19.00 Filmreport. 19.45 Journal 3. 20.00 Journ. 20.15 Docum. film. 21.00 Ak- tueel magaz. 21.15 Kennismakings- progr. 22.00 Sport. 22.30 Jazz. 23.00 NET 2 18.00 Tekenfilmserie. 18.05 Kleuter progr. 18.30 Open School. 19.00 Jon geren progr. 19.40 Morgen. 19.45 Journ. 20.10 De collega's, tv-serie. 21.05-22.40 Vier geweldenaars (Ban- diti a Milano), speelfilm. In de tv-actualiteitenrubriek Brandpunt van de KRO worden vanavond de resultaten behandeld van een enquête over geloofsbe leving en kerkelijkheid in Nederland. Bisschop Ernst van Breda zal zijn commentaar op de resultaten leveren. De enquête werd door de KRO en het weekblad De Tijd ingesteld. Voorts wordt in Brandpunt aandacht besteed aan het 30-jarig bestaan van de Duitse Democra tische Republiek en aan de algemene beschouwingen in de Tweede Kamer. Brandpunt wordt vanavond uitgezonden om 2120 uur op Nederland 2. Het NOS-televisieprogramma Panoramiek is vanavond gewijd aan de energiecrisis. In opdracht van de NOS heeft het NIPO een enquête gehouden om te zien hoe het Nederlandse volk over de ener giecrisis denkt. De resultaten worden in het programma bekend gemaakt. Ook economen, onder wie oud-minister van financiën Duisenberggeven hun mening. (Nederland 121.55 uur.) In de rubriek "Tijdsein" van de Evangelische Omroep wordt vanavond o.m. aandacht geschonken aan de zorgelijke economi sche situatie in ons land. De NOS-televisie zendt vanavond het tweede deel uit van een reeks van drie door Jonne Severijn gemaakte Beeldspraakfilms over de van 1848 tot 1907 levende Franse schrijver Joris Karl Huys- mans, die met zijn werk tot op heden steeds nieuwe generaties schrijvers beïnvloedt. Dit tweede deel. "De bijbel van de decaden tie" komt vanavond van 22.30 tot 23.05 uur via Nederland I op het scherm. DINSDAG 9 OKTOBER HILVERSUM I 18.11 Radiojourn. 18,25 Toppers van toen. 19.02 (S) Natafelen, licht progr. 20.03 (S) Operettefragmenten. 20.30 (S) Van Broadway tot Carre. 21.02 Bloesems van vuur, hoorspelserie. 21.50 (S) Lichte gramm.muz. 22.02 Sportpanorama. 22.45 (S) AVRO- Academie. 23.02-24.00 (S) Met het oog op morgen. VARA: 0.02 (S) El pee-tuin. 1.02 (S) Groot licht. 5.02 (S) Truck. HILVERSUM II KRO: 18 10 Verkenning. HUM. VERBOND: 18.20 Na vijven en zes sen. P.P.: 18.50 Uitz. van de PSP. KRO: 19.00 Kerk in meervoud. (Met om 19.00 Liturgie en kerkmuz. 19.20 Nws. uit de kerken. 19.30 Kruis punt). 20.00 (S) Licht muz.progr 21.15 Spektakel. 22.20 Overweging 22.30 Nws. 22 40 (S) Zin in muziek 23.30 (S) Muziek op het spel. 23.55 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03 (S) De Avondspits met de Nationale Hitparade VARA 19.02 (S) Popdonder plus. 21.02 (S) Nashville. 22.02 (S) ..and all that jazz. 23 02-24 00 (S) Elpee tuin. WOENSDAG 10 OKT. HILVERSUM I VOO: 7.03 (S) Ook goeie morgen. 9 03 (S) Muziek terwijl u werkt. 10 02 (S) Kletskop. VPRO: 10 45 (S) Villa VPRO. 11.02 (S) Bijvoorbeeld 12 03 (S) Het mes op tafel 13.03 (S) Welin gelichte kringen. 13.30 (S) Spannen de Splookjes 14.02 (S) Achterwerk. EO: 14.20 (S) Radio-KIcuterkrant 14.45 (S) Open Huis 16.02 (S) EO- Metterdaad, zending en hulpverle ning. 16.15(S)Lichten uitzicht. 16.55 (S) EO-Aktief. 17.02 (S) Tijdsein. NCRV: 17,45 (S) Theaterorgelbe speling. HILVERSUM II VARA 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym. 7.20 De Wekkerradio. (7.30 Nws. 8.00 Nws. 8.30 Nws.). 9.00 Gym. voor de vrouw. 9.10 WatersL NOS: 9.15 Werkbank VARA. 9.25 Keuren en kiezen. 9.50 Hoor Haar! 11.10 Schoolradio. 11.30 Zuidbroek - Cen traal OVERHEIDSVOORLICH TING: 12.16 Uitz. Min. v Volkshuis vesting en R.O. VARA 12.26 Meded voor land- en tuinb. 12.30 Nws. 12 36 Dingen van de dag. 13.00 Nws. 13.11 Zuidbroek - Centraal. 13.30 Oude schoolliedjes. 13.50 Kinderen een kwartje'7 14.30 Leef-tijd-genoeg. 15.30 Operette. 15.55 De stoute schoenen, hoorsp. 17.00 (S) Een blokje Nederlands. 17 24 Meded SOS- en politieber. 17.30 Nws. 17.36 Dingen van de dag. HILVERSUM III KRO 7.02 (S) Des Engels 9.08 (S) Van negen tot twaalf. 12.03 (S) D Noen-Show. 14 03 (S) De Theo Stok kink-show. 17.03 (S) Stampij. HILVERSUM IV NCRV 7 00 Nws 7 02 (S) Het leven de Woord. 7.10 (S) Preludium. 9 00 Nws 902 (S) Kinderen aan het woord (3). 9.15 (S) Onder de hoogte- zon. 1000P(S) Orkestpalet. 12.00 Nws. 12 02 (S) Tafelmu/i'-k (12 02 Pianowerken uit de Romantiek 12.30 Promenade-orkest Klass muz. 13.30 (S) Platennieuws.) 13.55 (S) Zojuist verschenen. 14 00 Nws. 4 02 Mei erke: 14.30 (Si Orgel concert 15 00<S)In kleine bezetting 16 00 (S) Populaire klassieken 16.55-17.00 (S) Kunst en vlieg-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 5