'Oegstgeest'/ 'Leusden': volledige eenwording FACTURISTE JB Fiolet: Kerk heeft slecht verled amest camper show Nu al hechte samenwerking tussen twee zendingen Geko Aarhof 21 gaat verbouwen!!! TOTALE UITVERKOOP ALLES MOET WEG KOFFIEDAME VERKOOPSTER DINSDAG 9 OKTOBER 1979 (Van c redactie geestelijk leven) Het Hendrik Kraemer-instituut te Oegstgeest Zuid-Afrika. De Gereformeerde Kerken kunnen het eens zijn met de oproep van de Raad van Ker ken in Nederland om Zuid-Afri ka als vakantieland te mijden, maar zij doen er goed aan, de sug gestie van deze raad om investe ringen in dat land terug te trek ken niet over te nemen. Dat is de kern van een advies dat de werkgroep "Zuid-Afrika" van de synode der Gereformeerde Ker ken in Nederland aan het bestuur van deze synode heeft uitge bracht. De werkgroep meent dat aan een economische boycot geen ter zake doende strategie van verandering ten grondslag ligt. De strategie moet worden af gestemd op die van de bevrij dingskrachten in het land zelf. De werkgroep koerst in de richting van een nationale conventie in Zuid-Afrika, waarbij vertegen woordigers van alle groeperin gen, inclusief de ballingen, om de tafel gaan zitten om samen te be slissen over de toekomst van het land. Volgens de werkgroep is het niet juist, de belangen- vervlechting van de buitenlandse bedrijven met het onderdruk kende regime te beschouwen als de enige factor die aan de orde Men kan deze bedrijven niet i schakelen bij een vrijwillige boy cot die radikaal tegen hun belan gen ingaat. De kerken in Neder land moeten zich méér richten op de "versterking van de machtelo zen" in Zuid-Afrika, vooral op de zwarte vakbeweging. Actie. De actie "Veertigduizend" waartoe rooms-katholieken in Limburg het initiatief namen om geld in te zamelen voor instellin gen waarvan bisschop Gijsen zich distantieerde, heeft 60.000 opgebracht. Hervormde Kerk: beroepen te Nisse (Z.) mevrouw A. Zegwaard, vicaris te Oud-Beijerland, te Woudenberg F. Luitjes Koot wijk; aangenomen naar Rheden G. Bomer Witmarsum; bedankt voor Lienden J. Olie Linschoten, voor Grootegast A. van Leeuwen Neede. De raad voor de Zending van de Hervormde Kerk (Oegst geest) en het Centraal orgaan van de Zending der Gere formeerde Kerken (Leusden) hebben een gelijkluidende brief naar hun synodes geschreven waarin om groen licht wordt gevraagd voor een geleidelijk streven naar volledige eenwording van de beide zendingen. Als de synodes positief reageren op deze ontwikkeling in de gereformeerd-hervormde zendingswereld, zal om te beginnen het werk in Indonesië worden samengevoegd. Zusterkerken, met name in Indo nesië, hebben op de beide Ne derlandse kerken meermalen een beroep gedaan om te komen tot meer eenheid in beleid, organisa tie en uitvoering. Tussen de twee zendingsinstanties is al een hech te samenwerking gegroeid. De opleiding van zendingswerkers in het Hendrik Kraemer-insti tuut te Oegstgeest, het blad "Vandaar", zendingscursussen in plaatselijke kerken, kerkdien sten waarin zendingswerkers worden uitgezonden, steun aan theologisch onderwijs en lec- tuurwerk en het contact met de Raad van Kerken in Indonesië, het zijn allemaal gemeenschap pelijke activiteiten die erop dui den dat de twee zendingen op de weg naar eenwording een heel eind zijn gevorderd. De Gereformeerde Zendingsbond in de Hervormde Kerk - nauw verwant aan de rechts-orthodoxe stroming binnen deze kerk -, die naast het werk van "Oegstgeest" eigen zendingsterreinen heeft, blijft buiten de fusie. Het hoofd bestuur van de GZB heeft laten weten dat van integratie pas sprake zou kunnen zijn als er uit zicht is op overdracht van zijn zendingswerk aan de synode. Verschillen Ds. A. Vos, directeur van het gere formeerde Zendingscentrum in Leusden, is zich ervan bewust dat er nog heel wat vragen moeten worden opgelost voordat de een heid tussen de twee zendingen een feit kan worden. Men denke maar aan de organisatie van het "thuisfront", die verschillend is, en aan de uiteenlopende metho den van geldwerving. In het blad "Kerkinformatie" deelt hij mee, dat er wat de geldwerving betreft bij de hervormden duidelijke plannen bestaan. Per 1 januari 1983 willen zij een omslagstelsel invoeren, een soort "aanslag" per plaatselijke kerk, afhankelijk van het zielental. Een quoteringssys teem dus zoals dat ook in de Ge reformeerde Kerken geldt, onder meer voor de zending. Er zijn, aldus ds. Vos, ook beleids- verschillen naar de zusterkerken toe. Vooral het onderwijs wordt nogal eens genoemd, "omdat aan hervormde kant toch een andere kijk op christelijk onderwijs be staat dan bij ons". "Maar wjj stellen ons samen voor om bij het gezamenlijke overleg die ver schillen in beleid verder uit te praten, waarvoor de jaarlijkse begrotingen een uitstekende mogelijkheid bieden. Aan beide kanten is er de stellige overtui ging dat de twee zendingen ook in dat opzicht naar elkaar zullen toegroeien". Zendingin de geref. synode De synode van de Gereformeerde Kerken die deze week in Lunte- ren bijeen is en gisteren uitvoerig sprak over het zendingswerk, heeft nog niet kunnen besluiten tot samensmelting met de her vormde zending. De eigen zen dingsinstantie had om een posi tieve intentieverklaring daarover De meerderheid van de synode had er duidelijk behoefte aan, eerst in eigen gelederen orde op zaken te stellen, met name wat de relatie tussen zending en werelddiako- naat betreft. De zaak is overigens niet van de baan. Na een raadple ging van de partners overzee komt de integratie van beide zendingen in de loop van dit sy nodejaar opnieuw ter tafel. Werkdag in Oegstgeest over Latijns-Amerika OEGSTGEEST De diepste oor zaak van de huidige crisis in de oecumenische beweging is- volgens professor H. A. M. Fiolet, secretaris van de Ne derlandse Raad van Kerken -, dat het zoeken naar de een heid in Christus wordt belast door sociale en politieke te genstellingen. Fiolet sprak za terdag in Oegstgeest op een regionale werkdag over La tijns-Amerika, georgani seerd door de plaatselijke Raad van Kerken aldaar in samenwerking met de inter kerkelijke actie "Solidari- dad". Westerse christenen, zo zei hij, zijn nooit uitgedaagd om be staande ordeningen in de ei gen samenleving aan te tasten en te veranderen. Velen zijn geschokt door de linkse taal die in de oecumenische wereld wordt uitgeslagen. Gemaks halve doen zij die dan maar af met "communistisch". Maar zo eenvoudig komen zij met hun mede-christenen in de Derde Wereld niet klaar, want die spreken hen aan op hetzelfde geloof in Christus. De jonge kerken daar vragen de westerse kerken deel te ne men aan de bevrijding van miljoenen mensen die onder het bestaansminimum leven. De Derde Wereld wil niet lan ger leven van onze kruimels. Ze eist erkenning als vol waardig deelnemer aan de internationale samenleving. Daarvoor zullen de structu ren ingrijpend gewijzigd moeten worden. Ondanks alle internationale samenwer king wordt de kloof tussen arm en rijk steeds groter. Beklemd. De westerse kerken voelen zich beklemd tussen de gevestigde orde en de rechtmatige eisen van de jonge landen. Mede uit bezorgdheid voor de eigen achterban zijn ze onmachtig om het onontkoombare ant woord te geven. Fiolet aarzelde niet in dit ver band te spreken over het "slechte verleden" van de kerk. Zij heeft haar geloof niet hard gemaakt in sociale en politieke verantwoordelijk heid. Het traditionele beeld dat ons is overgeleverd laat een Jezus zien die uitsluitend geestelijke wedergeboorte en persoonlijke bekering pre dikt. Het gaat herr^niet om so- FIOLET Derde Wereld wil niet langer leven van onze kruimels ciale en politieke gerechtig heid. Het bestaande gezag, wat dat ook mag zijn, is door God ingesteld. Zo laten chris tenen de samenleving de sa menleving. Ze beperken hun maatschappelijke en politie ke verantwoordelijkheid tot de stille eenzaamheid van het stemhokje. Die theologie echter gaat, zo meende de secretaris van de Raad van Kerken, volledig voorbij aan het feit dat de toe gang tot het verstaan van het Nieuwe Testament in het Ou de Testament ligt. De oudtes tamentische wetsboeken zijn dor, tenzij men er het heils- handelen van God in ontdekt. En de profeten hebben zich ook voortdurend gemengd in de politieke en sociale ont wikkelingen van hun tijd. De vijanden in de psalmen zijn weliswaar zondige mensen, maar veelal met een politieke kleur. Heel het Oude Testa ment verzet zich ertegen dat het Nieuwe Testament wordt verinnerlijkt tot een bron van louter persoonlijk geloof. De uittocht van het volk Israel uit Egypte was bevrijding óók uit sociaal-politieke machten. God, aldus Fiolet, komt altijd tot ons via een bevrijdings- verhaal, en daarom zal zijn naam altijd verbonden blij ven met het doén van gerech tigheid. Een oecumene die de sociaal-politieke dimensie van de bijbel niet ernstig neemt bouwt aan structuren van kerkelijke gemeenschap zónder inhoud. De eenheid van de kerk staat niet los van de kwaliteit van de wereld samenleving. Ze is zowel te ken als instrument van een menswaardig bestaan op aarde. Vuile handen Ondanks de problemen waar mee de oecumene in deze tijd worstelt beschouwde profes sor Fiolet het toch als een teken van waarachtige vitaliteit van de kerk en van geloofs kracht dat de oecumenische beweging in de crisis durft te gaan. Ze deinst er niet voor terug, zich kwetsbaar op te stellen. De Wereldraad is niet bang voor vuile handen. In de samenspraak met de n tenschappen, de e politiek en de cultuur is de.oe- cumene op zoek naar een nieuwe functie. De kerk zou zo dood zijn als een pier als zij bleef leven van haar tradities. Weliswaar liggen de messiaan- se verwachtingen niet in het verlengde van onze menselij ke verlangens en zal de kerk dus altijd kritisch moeten staan tegenover elke poging die pretendeert de gerechtig heid te dienen. Maar de ware gemeenschap in Christus is wèl een bron van hoop. Omdat ze vooruitgrijpt op de heer schappij van God en niet kan berusten in de loop der din gen. De belangstelling voor deze werkdag in Oegstgeest was verheugend. De deelnemers splitsten zich twee keer in vijf groepen om met de hulp van een deskundig inleider elk een apart onderdeel van de La- tijnsamerikaanse samenle ving door te praten. De dag werd besloten met een optre den van de Uruguayaanse zanger-gitarist Hector Numa Moraes. Na afloop stuurden de deelne mers nog een telegram naar bisschop Romero van de Middenamerikaanse staat El Salvador, waarmee zij ui ting gaven aan hun verbon denheid met hem, zijn kerk en zijn volk. Zij hopen in dit telegram dat de oproep van Romero tot vérstrekkende maatschappijveranderingen mag leiden tot meer sociale gerechtigheid. S. J. DE GROOT Uitnodiging Kom nu vast uw nieuwe camper uitzoeken, in een feestelijk huis, vol nieuwe- en gebruikte kampeerwagens. Op donderdag 11, vrijdag 12 en zaterdag 13 oktober. Openingstijden: donderdag 15-21 uur, vrijdag 10-18 uur, zaterdag 10-18 uur. Is dat niet een beetje voorbarig? Als U volgend jaar echt helemaal van Uw kampeerwagen wilt genieten, moet U hem nü kopen. Om hem eens uit t proberen en alle kleine snufjes te ontdekken. Om er mee te leren leven en om dat laatste mooie weekend' uit te buiten. En om Uw eigen persoonlijke toets er in te brengen, zodat Uw rijdend huisje ook werkelijk Uw rijdend "thuisje" is, als U straks op avontuur gaat. ames recreatie bv LANGEWEG 350 ZWIJNDRECHT TEL. 078 126755 80 met toestemming van K.v.K. 10 tot 50% korting (Wij noemen geen prijzen, anders wordt het te druk) Aanvang dinsdag 9 oktober LUXE en HUISHOUDELIJKE ARTIKELEN HET HOT VRAAGT VOOR SPOEDIGE INDIENSTTREDING Postbus 11650 2502 AR Den Haag tel. (070) 85.29.04 GELUIDS TECHNICUS Wij zoeken iemand met toneelervaring die op het niveau van 2e Inspe- ciënt zijn taak graag ver- Wij bieden u afwisselen de en interessante werk zaamheden. Voor nadere Inlichtingen kunt u zich wenden tot onze chef toneelmeester, de heer Donald Kleijn, tel. 070-852904 of 070-886230 (privé). Leidsch Dagblad b.v., uitgeefster van Leidsch Dagblad, Alphens Dag blad, Alleman, wijknieuws Ridderveld vraagt voor haar administratieve afdeling, bestaande uit 15 personen een (part-time) voor de facturering van advertenties. Vereisten: -Mavo-niveau en typedipioma of type-ervaring. - Leeftijd tot 30 jaar. Werktijden maandag t/m vrijdag van 13.30-17.30 uur. Heeft u interesse in deze lunctie, dan kunt u inlichtingen krijgen onder telefoonnummer 071-144941, vragen naar de heer J. Oudshoorn. Schriftelijke sollicitaties aan de personeelscoórdinator de heer R. Metman van het Leidsch Dagblad B.V., Witte Singel 1, 2311 BG Leiden. S.A.B. ZWANENBURG vraagt voor kleine bedrijfsrestauratie te Sassenheim een representatieve met ervaring in horeca Enige kennis van de Engelse taal gewenst. Leeftijd 25-35 jaar. Salaris n.o.t.k. Werktijden 10.30-14.30 uur. Soil. tel. bij de rayoninspecteur de heer Schriel 071-895972. Wij hebben plaats voor een full-time met pit en initiatieven Hoofdstraat 26 telefoon 411166/894147, Leiderdorp.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 14