Speciale radio-serie over Wim Sonne veld Bob Spaak weg bij Studio Sport Doorleefd spel in opera van Menotti toegelicht [lesprogramma Haal het doek maar op Christine Spierenburg overleden Dubinsky-kwartet van hoge kwaliteit VRIJDAG 5 OKTOBER 1979 AMSTERDAM 1 3) A brand new day: The wiz stars 3 4) Surf City: Jan and Dean 4 7) We don't talk anymore: Richard 5 2) I don't like mondays: The boomtown rats 6 (20) Arumbai: Massada 6) Marching on: Band 9 (12) Ik zoek een meisje: Jan en Zwaan 10 8) Willem: Willem Duyn bottle: LONDEN 1 2) Police 2 (16) Dreaming: Blondie 3 5) If I said you have a beautiful body would you hold it against me: Bellamy brothers 4(1) Cars: Gary Numan 5 6) Love's gotta hold on me: Dollar 6 (18) Since you been gone: Rainbow 7 (18) Whatever you want Status Quo 8 (25) Don't stop 'til you get enough: Michael Jack- 9 3) Street life: Crusaders 10 4) Don't bring me down: ELO BONN 1(1) Born to be alive: Pa trick Hernandez 2 3) I was made for lovin you: Kiss 3 2) Bright eyes: Art Gar- funkel 4(5) Some girls: Racey 5(7) Head over heels in love: Kevin Keegan 6 4) Does your mother know: Abba 7 8) Ring my bell: Anita Ward 8 6) Pop Muzik: M 9 (10) Hot stuff: Donna Summer 10 9) Do to me: Smokie NEW YORK 1(1) Sad eyes: Robert John 2 2) My sharona: The Knack 3 5) Sail on: Commodores 4 4) Lonesome loser: Little river band 5 6) I'll never love this way again: Dionne Warwick 6 8)Rise: Herb Alpert 7 (11) Don't stop 'till you get enough: Michael Jack- 8 3) Don't bring me down. ELO 9 (14) Pop muzik: M 10 (12) Drivers seat: Sniff 'n' the tears HILVERSUM (GPD) - Onder de titel „Haal het doek maar op" begint de VARA-radio met ingang van komende zondagochtend met een 13-delige serie (7 uur radio) over Wim Sonneveld. De bedoeling van de samenstellers, Gabri de Wagt en Wim lbo, is geweest om een documen- tair-achtig amusementspro gramma te maken. „Boven dien", aldus Wim lbo, „is het een monument in geluid, dat zo volledig mogelijk is". De programma's volgen Sonne- velds artistieke ontwikkelings gang van de beginjaren bij Louis Davids, via zijn Amerikaanse tijd, zijn overgang van het cabaret naar de showbusiness tot en met zijn Franse tijd. In de dertien de len wordt uitvoerig stilgestaan bij Sonnevelds artistiek leiderschap, zijn gave als acteur en zanger, zijn voorliefde voor een zekere vulga riteit als tegenwicht tegen „zo veel beschaafdheid" Ook de sa menwerking met andere colle ga's, de fabels en legenden rond zijn persoon, het komt allemaal in „Haal het doek maar op" Om een „monument in geluid", zo als Wim lbo dat noemt, te verwe zenlijken, sprak met name Gabri de Wagt met zo'n twintigtal vrienden, familie en collega's van Wim Sonneveld Medewerkenden aan de reeks waren, Willy Alberti, Jan Blok, Ruud Bos, Kees Brus- se, Simon Carmiggelt, Paul Deen, Joop Doderer, Mary Dressel- huys, Rine Geveke, Wim Hora Adema, Huub Janssen, Jaap de Jong, Jasperina de Jong, Piet Meerburg, Albert Mol, Willem Nijholt, Annie M. G. Schmidt, Jo Sonneveld, Conny Stuart, Friso Wiegersma, Luc Lutz en Louis Dusèe. Gabri de Wagt over die gesprekken „Alle mensen die ik heb gespro ken hebben naar mijn idee heel open en vrij gepraat. Maar het is beslist geen onthullende reeks geworden. Alles wat je in „Haal het doek maar op" hoort, is al eens verteld over de vele facetten van Sonnevelds persoonlijk heid" Het is vijf jaar geleden dat Wim Sonneveld plotseling overleed Ongeveer een jaar na zijn dood liep de VARA al met een plan rond een serie programma's over Sonneveld te maken. Gabri de Wagt: „Er was toen echter een soort Sonneveld-hysterie aan de gang, en daar wilden wij als VA RA niet aan meedoen. We wilden geen lijkepikkers lijken. Het is nu vijf jaar geleden, dus we dachten dat het nu wel kon. Ook emotio neel gezien" Ondanks het feit dat de 13-delige serie niet onthullend is, zijn er toch vrij veel onbekende liedjes, conferences en dergelijke van Sonneveld te beluisteren. Wim lbo stroopte vrijwel alle omroe- parchieven af en dat leverde hem veel oud materiaal op. Wim lbo: „Ik heb me gerealiseerd dat Wim Sonneveld erg veel voor de radio heeft gewerkt. Vooral bij de We reldomroep heb ik waardevol materiaal gevonden, maar ook bij de KRO en de AVRO. Bovendien heb ik nog spullen kunnen krij gen uit privé-verzamelingen" Wim lbo heeft zoveel vergeten liedjes en opnames weten te ach terhalen, dat er binnenkort een langspeelplaat met dit oude werk op de markt zal verschijnen. .,Haal het doek maar op" is een do cumentair programma met een amuserend karakter. Gezien de zenderkleuring zou dit pro gramma dus op de familiezender Hilversum 1 moeten worden uit gezonden. „Haal het doek maar op" zal echter gedurende dertien weken via Hilversum 3 op de zondagmorgen de lucht in gaan. Piet van de Ende, directeur radio van de VARA: „We hebben er lang over moeten dubben of we het wel via Hilversum 3 zouden moeten uitzenden, maar hoe we ook hebben gewikt en gewogen, we zagen geen andere mogelijk heid. Op Hilversum 1 bestond de mogelijkheid niet om een al be staand programma te laten ver dwijnen of in te korten. We heb ben dus maar de zenderkleuring doorbroken. We zien het ook dui delijk als een doorbreking van de WIM SONNEVELD afspraak, maar het ging niet an ders. Bovendien is het maar tij delijk. Het was voor ons belang rijk dat dit programma op een goede dag en vooral een goede tijd zou worden uitgezonden. Dus viel ons oog op de tijd die Tony van Verre vóór de zen derkleuring vulde" Gabri de Wagt heeft van „Haal het doek maar op" een strak pro gramma gemaakt. „Natuurlijk, het is een orthodox programma, maar dat kon ook niet anders. Een uitzending rond een man als Wim Sonneveld vergt een derge lijke aanpak. Als ik bijvoorbeeld een nieuwe vorm bedacht zou hebben, zouden we Sonneveld daarmee alleen maar geschaad hebben" De eerste uitzending van „Haal het doek maar op" is komende zon dagmorgen om 11.02 uur via Hil- 3 te beluisteren. HEEMSTEDE (ANP) - De zan geres Christine Spierenburg is gisteravond in het diaco- nessenhuis in Heemstede overleden. Zij is 56 jaar ge worden. In november 1945 trad de so praan Christine Spieren burg toe tot het koor van de Nederlandse opera, nadat zij al als meisje in diverse kin derkoren had gezongen. In de zeven jaar dat zij aan de Ne derlandse Opera verbonden was, vertolkte zij ook solisti sche rollen. .Enkele van de uitvoeringen waaraan zij meewerkte: Hoffman's Ver tellingen, Manolesco, Cava- laria Rusticana en Don Car los. Van 1952 af concentreerde Christine Spierenburg zich hoofdzakelijk op optreden voor de radio. Tot 1975 ver- derlandse en buitenlandse omroepen, waarbij zij vooral muziek uit het operette- en musical-genre zong. Daar naast was zij ook nog twee seizoenen verbonden aan Sleeswijks revue "Snip en Snap". In haar solotijd werkte zij mee aan tal van produkties, waarin zij op trad met andere Nederland se en buitenlandse solisten. Als soliste werkte Christine Spijrenburg mee aan de grammofoonplaatproduktie van een tiental operettes en maakte zij een aantal gram mofoonplaten met een jon genskoor uit Vught. Zonder aan haar afscheid enige ruchtbaarheid te geven be sloot zij haar carrière in 1975, precies dertig jaar na haar toetreden tot de Neder landse Opera. HILVERSUM (GPD) - Bob Spaak gaat binnen afzienbare tijd Studio Sport verlaten. Hij zal ten behoeve van de NOS wat onderzoek gaan doen, om zo zijn laatste jaar tot zijn pensioen vol te maken. Welke projecten Spaak onderhanden mag nemen, is nog niet bekend. Wel staat vast dat het niets met sport te maken zal hebben Spaak heeft het sportprogramma van de NOS-televisie dertien jaar geleid. Begin oktober 1966 kreeg hij de eindredactie van wat toen nog NTS-Sport heette. Het was al geruime tijd bekend dat Spaak .wiens carrière gelardeerd werd dóór conflicten enaffaires.de directe belangstelling voor het sportgebeu ren op televisie nog maar moeizaam kon opbrengen. Tot nu toe werden zijn verzoeken om een andere functie echter niet ingewilligd. Wanneer Spaak daadwerkelijk de eindredactie van Studio Sport zal neerleggen, is nog niet bekend.Hij heeft toegezegd eerst nog zijn opvolger te zullen inwerken 'The Consul" in première SCHEVENINGEN - Hoewel Gian- Carlo Menotti tot de bekendste hedendaagse operacomponisten behoort, kan de door hem ge schreven muziek noch sterk noch uitgesproken modern worden genoemd. Zijn partitu ren vormen een voortzetting- LEIDEN - Na het wegvallen van de Leidsche Kunstkring "Voor allen" heeft K. en O., dat ook op het gebied van kamermuziek zeer actiefis, toch niet het totale verlies kunnen opvangen. Daarom is met het tweede concert in de door een warenhuis georganiseerde serie kamermuziek al duidelijk geworden, dat men hier voorziet in een behoefte. De kwaliteit van het gebodene was gisteravond in de Stadsgehoorzaal weer optimaal - de belangstelling nog niet evenredig, maar aan organisatie en publici teit zou wel iets verbeterd kunnen worden. Het ziet er in elk geval nu al naar uit, dat men in de toekomst een volle zaal kan verwachten. Het Dubinsky-pianokwartet, met de aanvulling van violiste Mifune Tsuji, tot piano-kwintet geformeerd, heeft een overweldigende indruk achter gelaten. Hun aanpak was gepassioneerd en getuigde van een grote en dramatische visie. Artistiek middelpunt in de twee pianokwintetten van Schumann en Brahms, respectievelijk in Es gr.t. op. 44, en in f kl.t. op. 34, was de pianiste Luba Edlina. Haar opvallend krachtig toucher was daar bij mooi genuanceerd. Artistiek waren deze pianiste en de eerste violist Rostilav Dubinsky de stuwenden. De laatste soms met een wat over spannen en scherpe toon. niettemin steeds imponerend in interpretatie, die bijna orkestraal aandeed. In altviolist Jacques Holtman en cellist Marien van Stralen vonden zij de rechtgeaarde partners met wie zij een volkomen eenheid hebben gevormd. Allen hebben dezelfde grote toon. Mifune Tsuji leek zich wat bescheiden op te stellen, maar haar bijzonder mooie toon mengde zich vaak in kleurrijk samengaan met altviool of cello. De geladen en gespannen sfeer die allen in deze kwintetten oprie pen werd ademloos beluisterd. BEP RIJNDERS van de door Puccini ingeslagen weg, overgoten met een geculti veerd Amerikaans sausje en al tijd aangenaam om te beluiste- De kracht van Menotti ligt in zijn gevoel voor drama dat hem in staat stelt zijn eigen teksten te schrijven en zijn opera's op pro fessionele wijze te regisseren. De muziek wordt daarbij meer dan eens gereduceerd tot illustratie van wat er op het toneel gebeurt. Het beste voorbeeld van Menot- ti's werkwijze is nog steeds "The Consul", een opera uit 1950 die gisteravond in Scheveningen in première ging. Hoofdthema is de degradatie van het menselijk individu in politie ke systemen waarin alles onder geschikt is gemaakt aan de bu reaucratie. Drie bedrijven lang loopt de jonge vrouw Magda So- rel tegen een muur van onbegrip en formaliteiten bij haar poging een visum te bemachtigen. De voortdurende dreiging van de geheime politie en de dood van haar zoontje en haar schoonmoe der breken tenslotte al haar weer stand en in een laatste poging te redden wat er te redden valt zet zij de gaskraan open, onbewust van het feit dat ook haar zelfopof fering nutteloos is. Kort na haar laatste bezoek aan het consulaat is haar man door de geheime poli tie gearresteerd. Jammer genoeg heeft Menotti een zekere vorm van langdradigheid niet kunnen vermijden. De her halingen volgen elkaar op, dik wijls zelfs zonder muzikale varia tie, en details die bedoeld zijn om de spanning even te breken, wor den overbelicht zodat zij de aan dacht van de hoofdhandeling af leiden. Het op zichzelf best ver makelijke optreden van de goo chelaar in de vierde scène wordt zelfs een dramatisch dieptepunt als de grenzen van logica en reali teit daarbij overschreden wor den. Door dit alles staat of valt "The Consul" met de rol van Magda, een uiterst veeleisende partij die de handeling van begin tot einde beheerst met als hoog tepunt een uitbarsting van verzet aan het slot van het tweede be drijf. Uitstijgt Hoezeer Menotti met zijn Magda meeleefde blijkt uit het feit dat hij daar plotseling als componist bo ven zichzelf uitstijgt en zangeres en orkest voorziet van een aantal bladzijden muziek waarvoor de beste operacomponist zich niet zou behoeven te schamen. Dat dit alles gisteravond overtuigend van de grond kwam, is gedeelte lijk te danken aan zijn eigen regie die zorgde voor een diep door leefde actie van alle medespelen den, en gedeeltelijk aan Siebe Riedstra, de koorleider van de Nederlandse Operastichting, die zich bij zijn debuut als dirigent presenteerde als een krachtig en bekwaam musicus met een enorm theaterinstinct en een maximum aan aandacht voor de zangers. Hun werk zou echter beduidend minder sterk zijn overgekomen als op het toneel niet een Marvel- lee Cariaga had gestaan die als een zingende Ank van der Moer het toneel beheerste en van de gekwelde Magda Sorel een meer dan levensgrote vrouwenfiguur maakte. Een zangeres met een stem als een orgel, maar met een nog veel krachtiger uitbeel dingsvermogen dat het publiek bij de keel greep en daarna stor men van enthousiasme losmaak te. De overige solisten bewogen zich hier bekwaam en overtui gend omheen met opvallende prestaties van Julian Patrick (John Sorel), Annett Andriesen (de moeder) en Neil Jenkins (de goochelaar). Alleen de secretaresse van Cora Canne Meijer bleef daarbij wat achter, doordat deze zangeres nu eenmaal niet het type is van een harteloze bureaucrate. De decors, geleend van de Opera Grieken land in Athene, waren in hun so berheid uiterst suggestief en functioneel. Voor "The Consul" kan men mor gen nog in het Circustheater in Scheveningen terecht en op 9,14, 15 en 17 oktober in de Stads schouwburg in Amsterdam. PAUL KORENHOF NEDERLAND I 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.30 - Sesamstraat (NOS) 18.45 - Paspoort (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Het zal je kind maar wezen, serie (TROS) 19.35 - Op volle toeren (TROS) 20.30 - Derrick (TROS) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - TV-Privé (TROS) 23.00 - Beter laat dan nooit (Humanistisch Verbond) 23.35 - Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Pommetje Horlepiep, serie (NCRV) 19.25 - Lassie (NCRV) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Kwistig met muziek (NCRV) 21.45 - James Herriot, serie (NCRV) 22.35 - Hier en Nu (NCRV) 23.25 - Tot besluit (NCRV) 23.35 - Journaal (NOS) 23.40 - Tennis (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I WDR: 18.00 Dr. Jonathan Ferrier, tv-serie. 18.30 Informatief programma. 18.40 Dr. Jonathan Ferrier, tv-sene. 19.15 Actualiteiten.). 20.00 Journaal. 20.15 Die Lachbom- be (Knock on wood), speelfilm. 21.55 Economisch magazine. 23.00 Sport- overzicht. 23.25 Sonderdezernat KI, tv-film. 0.25 Journaal. DUITSLAND II 18.20 Slapsticks. 18.40 Slapsticks 19.00 Journaal. 19.30 Reportages. 20.15 Informatieve serie. 21.15 Spel- programma. 22.00 Actualiteiten. 22.20 Cultureel magazine. 23.05 Reacties van kijkers. 23.15 Der Rich ter und der Morder (Le juge et l'as- sassin), speelfilm. 1.15 Journaal. DUITSLAND III WDR 18.00 Kleuterprogramma. 18.30 Cur sus Sociologie. 19.00 Vnjetijdsma- gazine. 19.45 Journal 3. 20.00 Jour naal. 20.15 Vor Ort. 21.00 Momente. 21.15 Documental re-film. 22.00 So grun war mein Tal (How green was my valley), tv-sene. 22.45 Religieus programma. 23.15 Journaal. BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 18.00 Jeugdserie. 18.15 Kleuterpro- gramma. 18.30 Open School. 19.00 Regionaal magazine. 19.35 Medede lingen en Morgen. 19.45 Journaal. 20.10 Weerbericht. 20.15 Cria Cuer vos, speelfilm. 22.00 Tv-portret. 22.50 Journaal. Van 18.00 tot 20.15 uur Zie NET I. 20.15 Tv-portret. 20.55 De Belgische Republiek, tv-serie. 21.40 Cultureel magazine. Zes jaar geleden maakte tv-kijkend Nederland kennis met hem en al stuntelend werd hij erg populair: Frank Spencer in de serie HET ZAL JE KIND MAAR WEZEN. In dit nieuwe seizoen zijn zeven onlangs gemaakte afleveringen geprogrammeerdwaarin de rol van oliedomme Frank weer wordt gespeeld door Michael Crawford. Frank is inmiddels getrouwd met zijn vriendin Betty, die in de eerste serie ook al een rol had. Frank Spencer.de naïeve .zeer onhandige hoofdpersoon is in de vijf jaar dat hij niet op het scherm tezien was.wel een beetje veranderd. Naïef en onhandig is hij gebleven, maar hij heeft geleerd af en toe eens terug te slaan. De eerste aflevering vanavond (Ned. 1,18.59 uur) staat in het teken van Frank's doe-het-zelf-man ie Met de aflevering "Een griezelig huis" begint de krimi-serie DERRICK aan een nieuw seizoen. Hoofdinspecteur Derrick krijgt vanavond (Ned. 12030 uurte maken met een geval van vergifti ging. Een oude dame wordt vermoord aangetroffen in de pension kamer. waar ze al jaren woonde. Een bittere amandellucht is dui delijk waarneembaar. De arts. die de dood constateert, is dr. Beek en hij vertrouwt de zaak niet. Hij weigert ook de overlijdensakte te tekenen. Hij vraagt de huishoudster, mevrouw Schlor. de sterfka mer goed af te sluiten en de sleutel op te bergen. Hij draagt de zaak over aan de politie. Ook hooj'dinspecteur Derrick ziet meteen, dat dit geen normaal sterfgeval is De televisie-actualiteitenrubriek van de NCRV. Hier en Nu be steedt vanavond aandacht aan de emoties rond kernenergiezoals die op het moment spelen in de Verenigde Staten. Correspondent Bernard Hammelbrug registreerde onder meereen demonstratie in New York en ging naar een 'probleem'-kemcentrale in de staat Arizona. Verder m de rubriek 'Maak er werk van' een bedrijf dat letterlijk het werk naar de werklozen toebrengtHier en nu spreekt ook met de minister president. (Nederland 2, 2235 uur) "Beter laat dan nooit" heet het programma dat het Humanistisch Verbond vanavond om 23.00 uur op Nederland 1 uitzendt. Het is de eerste van een reeks van drie programma's waarin Germame Groenier praat met mensen over ouder worden. In deze uitzending staat het thema "ouder worden en uiterlijk" centraal. De perikelen gaan niet alleenover be jaar den, alle leeftijdsgroepen komen aan bod VRIJDAG 5 OKTOBER HILVERSUM I O NOS: Ieder heel uur nws. KRO: 18.11 Echo. 18.58 Marktberichten i.s.m. KNBTB. 1902 (S) Punt uit 19.55 Overweging. 20.02 (S) Van Oud Zeer tot Zeer Oud. 21.02 (S) Nine o'clock jazz. 22.02 (S) Goal. NOS: 23.00 (S) Met het oog op morgen. VOO: 0002 (S) Oh. wat een HILVERSUM II VOO: OVERHEIDSVOORLICH TING: 18.40 De Nederlandse Antil len. P.P.: 18.50 DS'70. 19.00 (S) Ver onica Sport. NOS: 20.00 (S) Euro pees Concertpodium: Radio Fil harmonisch Orkest met viool en Utrechts Symfonie Orkest met pai- no: Klassieke muziek. <22.30 Nws.» 23.00 NOS-Cultuur-Special. 23.55 Nws. HILVERSUM III iNUb: leder neel uur nws. 18.03 (S) De avondspits met de Nationale Hitparade. 19 02 (S) De Rock en Roll Methode. VPRO: 20.02 (S) Oorkus sen. 21.30 (S) Black Star Liner. 22.30 (S) Suite. ZATERDAG 6 OKTOBER HILVERSUM I VARA 7 03 (S) Hallo hier Hilver sum. (8.03 Dingen van de dag.) 9 30 (S) ZI a la creme 11.02 (S) De VARA feliciteert. 12 03 (S) Tussen start en finish. 13.03 (S) In de Rooie Haan 15.02 (S) Muziek uit Studio I. 16 02 (S) De Speeldoos. HILVERSUM II TROS: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym. 7.20 TROS-binnenkort. 7.30 Nws. 7.36 Aktua. 8.00 Nws. 8.11 Toerak- tua. 8.30 Nws. 8.36 Kieskeurig 9 00 Gym voor de \touw. 9.10 Waterstan den. 9.15 Kom er maar eens bij 10 30 Aktua-Sport 11.30 Coulissen. 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12 30 Nws. 12 36 Aktua. 13 00 Nws 13.11 Introductie Kernpunt. 13.20 Onder de mensen. 14.00 Kernpunt. 15.00 Sport na sport. 15.30 Janboel, jongerenprogr. 16.00 Aktua - Extra. 17 24 Meded 17.30 Nws. 17.36 (S) Aktua. HILVERSUM III NCRV: 7.02 (S) Popfrisser. 9 03 (S) Happy Sound. 10.03 (S) Popstation. 11 03 (S) Pop-non stop 12 03 (Si Los Vast. 14.03 (S) Op stap 15 03 <S) Dis co-expres. 16.03 (S) NCRV-Zater- dag-Sport HILVERSUM IV AVRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Op een klein stationnetje, 's morgens m de vroegte. 8 00 (S) Klassieke met Ca roline 9.00 Nws. 9.02 (S) Piano-aan. 9 30 (S) Concerto Mattinale 12 00 Nws 12 02 Progroverz. 12 05 (S) Familieplaatje. 12.45 (S) Strauss en Gershwin aan de lopende hand 13.15 (S) Opera met14 00 Nws 14 02 Progr overz. 14 05 (S) AVRO s Platen Publieks Pnjs. 14.37 Achter grond 14 45 (S) Der Kremd. niu- h- rer, operette van Ziehrer.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 5