Lelystad nog lang niet
het "beloofde" land
tsm
GsnsasBi
Voor massief eiken
slaapkamers ga je kijken(
bij Meubelfabriek Oisterwijk.
Bijbel nu
ook bij
de politie
I Meubelfabriek Oisterwijk
Feitelijke onkerkelijkheid rond de 75 procent
"Een uitdaging aan
de Zuidafrikaanse
maatschappij
Gelovigen
worden
radikaler
Stapels gele kaarten
naar mgr. Bluyssen
toonaangevend in eiken
VRIJDAG 5 OKTOBER 1979
(Van c
redactie geestelijk leven)
De groei van de kerk in Lelystad blijft sterk achter bij die
van de stad zelf. De feitelijke onkerkelijkheid moet wel
op 75 procent worden geschat, omdat velen slechts op
papier lid van een kerk zijn. Dominee M. A. Noorloos, een
van de predikanten van Lelystad, schrijft dat in het gis
teren verschenen nummer van het blad "Kerkinforma
tie" van de Gereformeerde Kerken. Hij typeert het wer
ken van de kerk in dit nieuwe gebied als een "missionai
re uitdaging".
Elk jaar komen er in Lelystad zo n
5000 inwoners bij. Nu wonen er
nog een kleine 40.000, maar dat
moet in de komende vijftien a
twintig jaar tot rond 100.000 op
lopen.
Er kan, aldus ds. Noorloos, over
Lelystad veel goeds worden ver
teld: frisse lucht, nieuwe huizen,
Vrij-Katholieke
Kerk in Leiden
blijft bestaan
In de Vrij-Katholieke Sint Bonifa-
ciuskapel (Vreewijkstraat 19) te
Leiden zullen binnenkort de dien
sten worden hervat, met ingang
van 4 november op de eerste zon
dag van elke maand om half 11
Door het vertrek van priester ir
K. de Vries naar België was er
voor de diensten in Leiden geen
priester meer beschikbaar. Ook
het bestuur was niet voltallig
meer. De oudste vrij-katholieke
gemeente in ons land werd hier
door met opheffing bedreigd
Leidse gemeente bleken er vol
doende kandidaten voor het be
stuur te zijn. Mgr. Van Brakel
vond op zijn beurt priester ir. J
K. de Boer, verbonden aan de
kerkgemeente Haarlem-Bloe-
mendaal, bereid, maandelijks
één keer in Leiden dienst te doen
Ir. De Boer woont in Voorhout
Op gezag van de algemene bis
schoppelijke synode" dat is het
wereldepiscopaat van de Vrij-
Katholieke Kerk is onlajigs de
Nederlands-Belgische kerkpro
vincie gesplitst. Er is een afzon
derlijke Nederlandse kerkpro
vincie gevormd, die onder leiding
staat van bisschop Van Brakel
Twee wij-bisschoppen en een vi
caris-generaal ir.J. JKouwe,
priester van de Arnhemse kerk
gemeente staan hem ter zijde
veel groen, veilig verkeer, vol
doende ruimte. Ook over de kerk:
een hechte en plezierige samen
werking tussen hervormden en
gereformeerden, goede contac
ten met andere kerken, allerlei
mogelijkheden voor kerkelijke
"nieuwbouw" in organisatie en
structuur, veel vrijwilligerswerk
van jongeren, kortom een kerk-
in-opbouw, met alle avonturen
van dien.
Gedwongen
Maar daarnaast zijn er ook ongun
stige ontwikkelingen. Veel men
sen hebben aanpassingsmoei
lijkheden, omdat ze min of meer
gedwongen in Lelystad gingen
wonen, door woningnood of on
gezond milieu elders. Meer dan
veertig procent van de beroeps
bevolking moet pendelen naar
het "oude" land. Omdat velen
zich er niet gauw thuis voelen en
ver van familie en vrienden wo
nen, bestaat er veel eenzaamheid
en verveling, die mede oorzaak
zijn van een toenemend alcohol
misbruik. Dat legt een extra druk
op huwelijk en gezin. Lelystad
heeft een van de hoogste echt
scheidingspercentages. De
werkloosheid leidt tot toene
mende spanningen en conflicten.
Het kost ook moeite, minderhe
den in die toch al zwakke sa
menleving op te vangen.
Ds. Noorloos constateert dat het
welziinsapparaa't niet in staat is,
de maatschappelijke problemen
voldoende te verwerken. Het
nieuwe land is in elk geval nog
lang niet het "beloofde" land.
In 1970 gaf nog 23,3 procent van de
bevolking op, tot de Rooms-Ka-
tholieke Kerk te behoren. Nu is
dat nog 17,6 procent. Bij de her
vormden liep dat percentage te
rug van 31,6 naar 17,8. Bij de ver
schillende gereformeerde kerken
van 17,5 naar 11,8. "Geen gods
dienst" had in 1970 iets meer dan
25 procent. Nu is dat bijna 50 pro
cent. Maar, zoals al gezegd, de fei
telijke 'onkerkelijkheid is nog
veel groter.
Mede hierdoor is er een voortdu
rend gebrek aan kader, ondanks
de vele vrijwilligers. Omdat in
Lelystad het leven nogal duur is
en het inkomen van de overwe
gend jonge gezinnen niet zo hoog,
kost het de kerk ook veel moeite
de financiële eindjes aan elkaar te
knopen.
Noodsituaties
Toch wil de kerk blijven proberen,
de stad als geheel van dienst te
zijn. De overheid heeft ook na
drukkelijk-om hulp van de ker
ken gevraagd, met name vanwe
ge de noodsituaties in gezinsver
band. Er wordt steeds meer een
beroep gedaan op de kerkelijke
hulpdienst. Daar werken zo'n
honderd vrijwilligvers in mee. De
werkgroep "Evangelisch appèl"
waarin de gereformeerd-her
vormde 'federatie samenwerkt
met de christelijke gereformeer
den en de Nederlands-gerefor
meerden, probeert het evangelie
in wóórden door te geven via lec
tuur en kerkdiensten met be
langstellenden.
Deze "dienst naar buiten" is echter
zo groot en zo moeilijk dat men
"Die vinger van God", het
nieuwe boek van dr. Allan
Boesak, laat voor de eerste
keer in het Afrikaans zien,
hoe de Derde-Wereld-theo-
logie, vanuit het gezichts
punt van de onderdrukten,
ook in Zuid-Afrika kan wor
den beoefend.
Boesak is oud-student van de
theologische hogeschool van
de Gereformeerde Kerken in
Kampen en is nu als studen
tenpredikant voor kleurlin
gen verbonden aan de uni
versiteit van Kaapland.
Kortgeleden werd hij herko
zen als voorzitter van de ra-
dikale "Broederkring" van
predikanten.
Hij heeft een sterk solidari
teitsgevoel met mensen die
niets bezitten en beschouwt
het als zijn plicht zegsman te
zijn voor hen die geen stem
hebben. Zijn nieuwe bundel
preken over geloof en poli
tiek kan zeker van invloed
zijn op de landspolitiek.
"Een uitdaging aan de hui
dige Zuidafrikaanse maat
schappij", schreef de Zuid
afrikaanse ANP-correspon-
dent.
Apartheid is naar de mening
van Allan Boesak zo onbe
twistbaar in strijd met het
evangelie dat hij het
"christelijke initiatief' van
minister-president Botha -
een rechtvaardiger verde
ling voor allen - pas serieus
wil nemen als deze in het
openbaar afstand doet van
dit beleid.
Veel inzicht
Boesak heeft zijn twaalf pre
ken, ontstaan in de beroering
na de dood van Steve Biko in
september 1977, de inper
kingenen verbanningen van
oktober 1977 en het recente
inlichtingenschandaal, ge
publiceerd om te laten zien
op welke manier hij het
evangelie beleeft en zijn ge-
Die vinger van God",
bundel van dr. Allan Boesak
loof belijdt wanneer hij het
over politiek heeft. "Dat
kan", zo merkte hij tegen
over het zondagsblad "Rap
port" op, de Afrikaners veel
inzicht verschaffen, omdat
zij het evangelie lange tijd
vanuit een andere hoek heb
ben gelezen".
Hij kent het verwijt van ande
ren dat hij alleen maar kri
tiek uitoefent en diet bereid
is om als politicus verant
woordelijkheid voor een be
tere situatie te dragen. Bui
tenlandse universiteiten,
waaronder die van Washing
ton, hebben hem financieel
aantrekkelijke aanbiedin
gen gedaan, maar hij heeft
die van de hand gewezen om
studentenpredikant en part
time docent ethiek van de
Nederduits-gereformeerde
theologische school aan de
universiteit van West-Kaap
land te blijven. "Hier is de
plaats waar ik mijn bijdrage
kan leveren en waar ik pas
toraal nuttig kan zijn", aldus
Boesak.
Allan Boesak is zelf in armelij
ke omstandigheden groot
gebracht. Na het overlijden
van zijn vader, een platte
landsonderwijzer, moest
zijn moeder acht kleine kin
deren opvoeden. "Op geloof
en het karige loon van een
naaister", zo herinnert Boe
sak zich scherp. Vaak kreeg
Allan op zijn verjaardag niet
méér dan een bijbeltekst.
contact heeft opgenomen met de
zendingsorganen en diakonale
instellingen van de Hervormde
Kerk en de Gereformeerde Ker
ken, die graag bereid bleken Le
lystad met raad en daad ter zijde
te staan. Dit overleg zal binnen
kort resulteren in de aanstelling
van een "missionair-diakonaal
toeruster", die tot taak krijgt de
kerkelijke gemeente zoveel mo
gelijk bij deze "buitendienst" te
betrekken.
Of dit plan de hulp van de kerk aan
de stad ten goede zal komen, valt
pas na verloop van tijd te zeggen.
Ds. Noorloos vindt het wel de
moeite waard de uitdaging te
aanvaarden. "Wie weet lukt het
om het nieuwe land iets meer in
aanraking te brengen met het
beloofde land"
Een brigadier van politie, die
een interne opleiding had ge
volgd op een politie-instituut
had op zijn kamer een bijbel
gemist. Hij nam contact op
met de vereniging "De Ne
derlandse Gideons" (Sport-
laan 976 Den Haag) en die
kreeg van de directeur van het
instituut toestemrang om
naast elk bed in het gebouw
een bijbel te leggen. Dat wa
ren 300 exemplarenDe direc
teur gaf de heer Van Dam,
medewerker van de vereni
ging, ook nog een lijst met
twintig andere instituten. De
vereniging gaat nu proberen
daar op dezelfde manier bij
bels te plaatsen.
De
Gideonsverspreiden
jaarlijks zo'n 6.000 bijbels in
hotels, motels, pensions, zie
kenhuizen en gevangenissen
en op schepen. Er liggen nu.
volgens het deze week uitge
komen jaarverslag, in 1951
hotels-motels-pensions in to
taal 64.776 bijbels, 12.478 in
172 ziekenhuizen, 1508 in 51
gevangenissen en 4418 op 15
schepen. In totaal 83.180 bij
bels. Dat wil zeggen het Nieu
we Testament en de psalmen
VI
DE NEDEltLANDSE
GIDEONS
in het Nederlands, het evan
gelie van Lucas in het Duits,
Engels, Frans en Nederlands
of een Engelse uitgave van de
hele bijbel.
De heer JHvan Dam maakt af
en toe een rondreisje langs
plaatsen waar hij bijbels
heeft afgeleverd, om ze even
tueel te vervangen of aan te
vullen. Bij die controle hoort
hij steeds weer dat velen er in
lezen.
Van een hotelhouder
kreeg hij onlangs een flinke
gift voor het werk van de Gi
deons. De man had nog nooit
iets voor de vereniging ge
daan terwijl hij toch regelma
tig van zijn gasten hoort hoe
zeer zij die bijbel op de kamer
waarderen
Penningmeester drs. G. H.
Struik heeft berekend dat de
Gideons dit jaar ongeveer f.
13.000 per maand moeten uit
geven om hun programma te
kunnen uitvoeren. Leden en
contribuanten brengen per
jaar rondf. 63.000 op, kerken
en begunstigers f. 96.000. De
plaatsing van bijbels in zie
kenhuizen en verpleeginrich
tingen heeft het meeleven van
de kerken met de Gideons
sterk gestimuleerd
Het aantal radikaal-christelijke
groeperingen zal in de jaren tach
tig toenemen. Die verwachting
sprak Karl Derksen, lid van een
dominicaanse communiteit in
Utrecht, gistermiddag uit tijdens
een lezing aan de rooms-katho-
lieke hogeschool in Tilburg over
"Katholicisme en maatschappij"
Steeds meer christenen zijn op
zoek naar een diepere solidariteit
met mensen die het niet voor het
zeggen hebben. Steeds meer
trekken zij partij voor de onder
drukten. Aldus Derksen, die zelf
actief lid is van een progressieve
basisgroep.
Deze ontwikkeling verloopt echter
maar langzaam. Volgens Derksen
hangt dat samen met het trage
bewustwordingsproces in brede
lagen gelovigen. Velen hebben
het moeilijk met het onder ogen
zien van de maatschappelijke
werkelijkheid.
De basisbeweging wil de bevrij
dende kracht van de bijbel her
ontdekken. Derksen meent dat
de middenklasse in onze samen
leving positie moet kiezen voor
de onderdrukten en een breuk
tussen kerk en samenleving tot
stand moet brengen voorzover de
samenwerking tussen die twee
tot negatieve uitkomsten leidt.
Vastberaden. De Wereldraad v
Kerken bewijst met zijn i
gift aan het Patriottisch Front
van Zimbabwe-Rhodesië, hoe
vastberaden hij zijn eenmaal ge
kozen koers blijft volgen. Een
koers die op punten als deze niet
anders is dan een vereenzelviging
van de kerk met een bepaalde
politiek.
Dat meent ir. J. van der Graaf,
hoofdredacteur van "De Waar
heidsvriend", het publiciteitsor-
gaan van de Gereformeerde
Bond in de Hervormde Kerk. Hij
duidt ii
Front a
kleurd"
De gift van f. 70.000 was bestemd
voor het verblijf van de delegatie
van het Front in Londen tijdens
de onderhandelingen. Maar. al
dus Van der Graaf, de twaalf man
tellende delegatie is daar op kos
ten van de Engelse regering.
Waar dit bedrag van de Wereld
raad dan voor nodig is, is voor
hem een "klemmende vraag"
Beroepingswerk. Hervormde
Kerk: beroepen te Vaassen (Gel
derland) J. van der Schee Heilo-
Limmen, te Terneuzen W. G. Ger
ritsen De Lier, te Hoorn (Noord-
Holland) kandidaat R. S. Bran
denburg Warnsveld.
Gereformeerde Gemeenten: be
dankt voor Wageningen A. Ver-
gunst Veen.
ADVERTENTIE
Elke dag moet de post bij bisschop Bluyssen van Den Bosch aanbellen
omdat de brievenbus van zijn ambtswoning de gele kaarten waarop
instemming wordt betuigd met wat hij zegt en doet niet kan bevatten
Deze actie is begonnen in Tilburgwaar de parochie Heikant inhaakte op
een initiatief van de pastores van de Salvator-parochie in Den Bosch
De bedoeling is, mgr. Bluyssen een steuntje in de rug te geven als hij in
januari naar Rome gaat om deel te nemen aan de Nederlandse bisschop
pensynode, bijeengeroepen door de paus ter bespreking van de tegen
stellingen binnen de Nederlandse kerkprovincie.
Het Bossche bisdomblad meldt dat er nog meer acties gaande zijn. Deze
week besteedt het blad uitvoerig aandacht aan de bezorgdheid rond de
komende synode. Er wordt namelijk al over een "verdeling" van het
bisdom gesproken. Vicaris-generaal Van Laarhoven van Den Bosch zou
dat heilloos vinden "Een foutieve oplossing van de problemen in de
Nederlandse kerk"
Massief eiken. dat geeft
echt eigen sfeer in huis! Geborgenheid
warmte, rust.
Nergens zo sterk als bij de
meubel-en van Meubelfabriek
Oisterwijk. Maar daar doen ze ook alles
zelf. Hout selecteren, drogen, meubelen
van maken, logen... alles. Eig'cn
vakmensen en eigen ontwerpen.
SLAAPKAMERS waar je ogen Onze meubelen dragen het
van open gaan... bedden waar je van weg eigen brandmerk. En worden bij u thuis
droomt. Eenpersoons, tweepersoons, geplaatst door eigen vakmensen,
en met de gezelligste bij-meubelen om Met 12 jaar garantie zvvart-op-wit, op
van slaapkamers echte, warme hout en constructie
leefkamers te maken.
Berkel (ZH), Noordeindseweg 116, tel. 01891-4670.