Vrouwenfilms maken steeds meer opgang Naar de nachtfilm in Leiden: de keuze is wel zeer beperkt r a w a f Barbara aan lager wal '%k 'UHIll, 'H( NOVECENTO TERUG IN LEIDEN Uitgebreid aanbod op Larens filmfestival, Festikon VRIJDAG 5 OKTOBER 1979 FILM PAGINA 11 LEIDEN - Wie in het weekeinde rond een uur of twaalf trek krijgt in een filmpje, heeft in Leiden een wel zeer beperkte keuze. Vallen kunstwerkjes als Martine, ik kom bij je of Kom in m'n hokje, die de Rex-bioscoop als domici lie hebben al bij voorbaat af, dan is Camera de enige resterende mogelijkheid. Zeker voor een universiteitsstad toch een op vallend karige zaak. Vergelijk je dat met soortgelijke steden als Groningen, Nijmegen en Utrecht, dan blijkt ook dat Lei den inderdaad ver achterblijft. Utrechtenaars kunnen vrijdag en zaterdagnacht in acht biosco pen terecht. Groningen kent maar liefst elf nachtvoorstellin gen, terwijl ook Nijmegen er met negen warmpjes bijzit. De belangstelling zal wel niet zo groot zijn is de voor de hand lig gende conclusie, maar de Leide- naar die in Camera wel eens een nachtfilmpje pikt, weet wel beter. Het komt toch geregeld voor dat de zaal praktisch of zelfs hele maal vol zit. Wat ook bevestigd wordt door de bedrijfsleider van Camera, Van den Ancker. De be langstelling voor de nachtfilms overtreft die van de avondvoor stellingen zelfs ruimschoots. Sterker Camera moet het voor namelijk hebben van die vrijdag en zaterdag. Met de voorstellingen in het nach telijk weekeinde wordt vooral gemikt op het publiek dat in wat diepgravender films is geïnteres seerd. Komt de bezetting onder de vijftig procent (Camera heeft 220 plaatsen) dan verdwijnt de film. Camera verkeert daarbij na tuurlijk in de gemakkelijke posi tie dat andere theaters niet aan nachtvoorstellingen doen en daardoor kan men vrijwel alle films in handen krijgen. Goede ervaringen heeft Van den Ancker trouwens ook met de LAK-voorstellingen donderdag nacht in Luxor, waar hij ook werkt. Het LAK verzorgt daar voor de leden van de filmclub nachtvoorstellingen. Dat trekt vrij veel publiek. Precieze cijfers heeft hij niet, maar de zaalbezet ting schommelt toch tussen de 120 en 150. Minder gelukkig was Van den Ancker met de nachte lijke voorpremière van The China Syndrome in augustus. Die twee voorstellingen - een week voor dat de film officieel in roulatie ging, werden (vooral zaterdag) vrij matig bezocht. Ook in Alphen aan den Rijn is men zeer te spreken over de nacht films. Het Euro-concern heeft in alle vier theaters zaterdagnacht een voorstelling. Vooral sex- en geweldfilms mogen zich in Al phen in een warme belangstel ling verheugen, aldus Alice van Veen, assistent-bedrijfsleider van Euro. Deze filmgenres draai en doorgaans in drie van de vier theaters Euro 4 krijgt dan wat de "betere film" wordt genoemd, toebe deeld en is meestal voor de helft gevuld. Opvallend is dat de nachtvoorstellingen in Alphen over het algemeen hetzelfde publiek trekken en dat is voor de Euro-leiding ook een reden om zich tot de zaterdag te beperken. Blijft natuurlijk de vraag waarom de andere theaters in Leiden geen nachtvoorstelling programme ren. Lido-bedrijfsleider Pilanen zegt in antwoord daarop te vrezen daarmee een concurrent van zichzelf te worden. In Lido 3 en Studio worden meestal de wat zwaardere films geprogram meerd. en hij is bang dat met de komst van nachtfilms in de Lido- theaters juist die films minder publiek zullen trekken. Hij wijst er in dat verband verder op dat nachtvoorstellingen met na me interessant zijn voor de min der goed lopende bioscopen (zo als Camera). Recettes van thea ters buiten Leiden vormen ook nog eens een bevestiging van het feit dat het commercieel niet zo interessant is. Los daarvan vreest Pilanen met nachtvoorstellingen lastig publiek te trekken. Ten slotte vormen ook de personeels kosten een factor om het toch maar niet te doen. Hoe het er precies met de nacht films in Rex voorstaat blijft een vraagteken, want de directie wil daar verder geen inlichtingen over verstrekken. Maar gezien de ervaringen in Alphen zal de inte resse daarvoor niet gering zijn. Jammer blijft in elk geval dat om commerciële redenen niet in een kennelijke behoefte wordt voor zien. Misschien iets voor het al ternatieve circuit BART JUNGMAN HILVERSUM (GPD) - Vrouwenfilms maken de laatste jaren steeds meer opgang in de filmindustrie. In de bio scopen krijgen we films te zien als Twee Vrouwen, Girl friends, Een vrouw als Eva, An unmarried Woman, kortom alles wat met vrouwen te maken heeft, wordt opeens gepresenteerd als „vrouwenfilm". De vrouwen film is in de mode, maar dat wisten we al. Naast de films die dagelijks in de bioscopen te zien zijn, is er ook een pakket films dat alleen ge draaid wordt in vrouwenhuizen, vormingscentra, filmhuizen, etc Deze films zijn voornamelijk af komstig van „het vrije circuit" een organisatie waarin filmhui zen, filmdistributeurs en film makers zijn georganiseerd. Een soort tegenhanger van de Ne derlandse Bioscoopbond. Ver schillende filmdistributeurs hebben nu ook in samenhang met het feit dat er veel vraag is naar „vrouwenfilms", in hun to tale verhuurpakket dit type films opgenomen. Was het voorheen slechts Cine- mien, het feministisch filmcol lectief waar vrouwenfilms kon den worden gehuurd, nu heeft dit zich ook uitgebreid naar andere organisaties. Op het Larense filmfestival, de Fes tikon, dat afgelopen week ge houden is, was deze ontwikke ling ook duidelijk te zien. Zondag werd er een speciale „vrouwen filmdag" gehouden met als the ma: het beeld van de vrouw in de film. Het Verenigde Nederlandse Filminstituut (VNFI) en Fugitive Cinema Holland, twee filmdistri butieorganisaties binnen „het vrije circuit" boden daar een aan zienlijk aantal vrouwenfilms aan, die zij onlangs aangekocht had den. Zowel oude en bekende als nieuwe films. Een Wagen Volgeladen. Petar Ljubojev, Joegoslavië, 1975, (23 min.) VNFI. Een beetje flauwe film over een eenvoudige voorman-arbeider die jonge arbeidsters moet wer ven voor de textielfabriek, waar hij werkt. Kozica, zo heet de man, gaat het platteland af om boe renmeisjes ervan te overtuigen dat in de stad bij de fabriek het leven veel beter is. Ze gaan met hem mee, doen nauwgezet hun De vrouwelijke hoofdrol naast Ja mes Bond in The spy who loved me heeft niet kunnen verhinde ren dat Barbara Bach ook nog eens mooi moet zijn in Italiaanse rotzooi als Het eiland van de nieuwe monsters. Ook een lire stinkt niet, zullen we maar den ken. Barbara is in dit kunstwerkje de dochter van een bioloog (een rol van de aloude Joseph Cotten), die enge experimenten met mensen en dieren uithaalt. Hij doet dat op een voor de buitenwereld onbe kend eiland en onder de finan ciële hoede van een louche En gelsman. Schipbreukelingen verstoren het partijtje en de door Cotten gecreëerde monsters blij ken achteraf beste kerels. De effecten, die Het eiland van de nieuwe monsters aantrekkelijk hadden moeten maken, zijn zo belazerd dat de verveling al heel snel toe slaat. Anderhalf uur film blijkt dan toch weer een hele zit. BART JUNGMAN werk en zien Kozica als hun held en redder. Hij leert ze dansen (één wals die hij zelf van een Tsjech heeft geleerd) en waarschuwt ze voor „vreemde" mannen, die volgens hem allemaal seksuele perverten zijn. Kozica treedt in de film op als „man van de wereld", die de nietswetende, naïeve boe rendochters kennis laat maken met het „ware leven" Wat willen ze nu eigenlijk? (Mais qu'est-ce qu'elles veu- lent?) Colline Serreau, Frank rijk 1977, Fugitive Cinema Hol land (90 min.). Regisseuze Colline Serreau heeft pas bekendheid gekregen met haar vorig jaar uitgebrachte film Pourqoi Pas. Een film over drie mensen die samen in een huis le ven en met elkaar een liefdesrela tie hebben. Deze film „Wat willen ze nu eigenlijk" is nu dan einde lijk in het pakket van Fugitive Cinema opgenomen. Boerinnen, arbeidsters, een huis- vr'buw, een actrice in pornofilms, een conciërge, een vrouwelijke dominee, oude en jonge vrou wen, praten voor de camera over hun leven, hun vervreemding, hun seksualiteit, hun strijd en bewustwording. De film geeft juist door de ver scheidenheid van portretten een aardig beeld waar vrouwen van- daag-de-dag mee bezig zijn. Niet alleen met zuiver persoonlijke zaken, maar ook met sociale mis standen. Bijvoorbeeld op het werk. Zo nemen gesprekken met arbeidsters in een textielfabriek een groot deel van de film in be slag. Ze praten over het slechte loon, het zware (geestelijke) werk aan de lopende band: „Als de draad in m'n naaimachine breekt, kan ik 'm niet eens maken. Bin nen vijf minuten liggen er al twin tig broeken voor me klaar, dat is dan niet meer in te halen". De slechte hygiënische omstandig heden („Dagenlang heb ik pluis jes van de wol in m'n ogen") en het werk dat thuis vaak nog op ze wacht met de kinderen. Een boeiende film, die een ieder die denkt dat emanciperende vrou wen een stel dolgedraaide wijven zijn, wel van mening zal doen veranderen. Trapped Inside the Wrong Body, Granada-tv, GB, 1978, (30 min.) VNFI. Een boeiende documentaire van de Engelse televisie over transsek- sualiteit. De documentaire be staat voornamelijk uit twee diep gravende interviews met een man en een vrouw, die zich res pectievelijk vrouw en man voe len. De interviews zijn openhar tig en duidelijk. De man is ha venwerkervan beroep, ^jaarge trouwd geweest. Hij voelde altijd iets vrouwelijks in zich, maar probeerde dat te onderdrukken. Nu heeft hij dat opgegeven, hij is gescheiden en krijgt hormoon preparaten die hem meer tot vrouw zullen maken. Ook wil hij een operatie ondergaan om z'n geslacht te laten veranderen. De vrouw in de documentaire: Penny (nu Ben) heeft haar man nelijke gevoelens nooit onder drukt. Pas in de puberteit werd het moeilijk. Ze vond het walge lijk om zich op te tutten voor Het filmaanbod op de Neder landse televisie houdt de ko mende week niet over. Het blijft beperkt tot ééntje: Anastasia van Anatole Litvak met Ingrid Bergman in de hoofdrol. Het is het bekende verhaal van de dochter van tsaar Nikolaas 11, die aan de bolsjewieken zou zijn ont snapt. De film is vooral dank zij het spel van Ingrid Berg man de moeite waard. Het is de eerste van een serie van zes films met de Zweedse actrice in een hoofdrol. Vermeldenswaard is verder Le fantome de la liberté van Luis Bunuel maandagavond op Het eiland van de nieuwe monsters: regie: Sergio Martino: hoofdrollen: Richard Johnson, Bar bara Bach en Joseph Cotten: theater: Tria non, Leiden; 16 jaar. iiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiuii LEIDEN -Bijna drie jaar geleden ging het eerste deel van Bernardo Bertolncci's imponerende filmepos Novecento 1900) in Leiden in première. Een goede gedachte om de film nu weer terug te halen voor de mensen die hem destijds misten of die hem nog eens willen zien. Jammer is wel dat niet.zoals in andere steden wel gedaan is. de twee delen nu eens gezamenlijk vertoond wordenEr is in '76 al op gewezen dat de film. die vanwege de grote lengte (vijfeneenhalf uur) in tweeën werd gesplitst, teveel een geheel vormt om er zo maar het mes in te kunnen zetten. Novecento is een documentaire-achtig verhaal over de jongste ge schiedenis in Itahe. gesitueerd in de provincie Emilia. De film is in te delen in de vier jaargetijden. In dit eerste deel gaat het om de lente en zomer Het begint met de geboorte van Alfredo Berling- hieri, kleinzoon van een landeigenaar en Olmo Dalco. kleinzoon van een landarbeider. Eerst twee vrienden, maar later door hun sociale status uit elkaar gedreven. Duitsland 1. In deze uit 1974 weer zijn sarcastische mening daterende film geeft Bunuel op de verstarde conventies van de burgerij. Hij doet dat in een aantal losse episodes. Het programma: ZATERDAG: Serenade; 20.15 uur; Dtsl. 2 (regie: Anthony Mann). Anastasia; 20.52 uur; Ned. 2 ZONDAG: The kid; 14.55 uur; Dtsl. 2 (van en met Charlie Chaplin) MAANDAG: Seven sinners; 21.15 uur; Dtsl. 3 (regie: Tav Garrett met Mariene Die trich) Le fantome de la liber ie; 23.00 uur; Dtsl. 1. DINSDAG Vier gewelde naars; 21.05 uur; Bel. 2 (regie: Carlo Lizzani met Gian Maria Volonté) WOENSDAG Joey; 22.05 uur; Dtsl. 3 (regie: George Sidney met Frank Sinatra) DONDERDAG: Le silence d'or; 20 15 uur; Dtsl. 3 (regie: René Clair met Maurice Che valier). VRIJDAG Comme un boome rang; 20.15 uur; Bel. 1 (regie: José Giovanni met Alain De- Ion). Support your local she riff; 20 15 uur; Dtsl. 1 (re gie: Burt Kennedy met James Garner). Birds of prey; 23.30 uur; Dtsl. 2 (regie: William A. Graham met David Janssen). kantoor aan. Zowel haar man als haar moeder vinden dat ze het maar als een onbelangrijk inci dent moet beschouwen. Meer en meer zie je dat ze zich opgesloten voelt in haar omgeving, zonder enig vooruitzicht. Deze film kreeg op de Festikon een gouden eekhoorn voor de beste vrouwenfilm. De Dubbele Dag, Jacqueline Bakker, Ned. 1979 (25 min.) VNFI, Fugitive Cinema Holland en FNV-vrouwensecreta- riaat. Jacqueline Bakker heeft deze korte Nederlandse film gemaakt als eindexamenwerkstuk voor de filmacademie. Het verhaal gaat over een gewoon gezin in Veld hoven. Karin is huisvrouw en gaat ook buitenshuis werken. Thuis worden de taken verdeeld en dat gaat goed, totdat haar man promotie maakt. Dan vallen alle huishoudelijke taken op Karin terug. Wie kan dat aan? Welke keuze moet ze maken? Moet zij niet meer buitenshuis werken en zich volledig richten op het huis houden? •Wissel op de Toekomst, Amster dams Stadsjournaal, Ned. 1978 (50 min.) Fugitive Cinema Hol land. Een portret van vier vrouwen: me vrouw Bouman 82 jaar, mevrouw Phaff 82 jaar, mevrouw De Graaf 45 jaar en Lydia Boele 18 jaar. De film bestaat uit gesprekken over vroeger en nu. Mevrouw Bouman heeft zonder maatschappelijke idealen geleefd en zich volledig in haar huwelijk en aan de maat schappij aangepast. Mevrouw Phaff heeft altijd voor zichzelf gekozen en gestreden voor het socialisme, dat niet gekomen is. Mevrouw De Graaf komt een beetje los van haar gezin, ze staat in haar huwelijk en haar maat schappelijke opstelling voor een keuze. En Lydia, de jongste, die nog vol hoop de toekomst in kijkt. Een film over levenservaringen en verwachtingen voor de toe komst. •With Babies and Banners, Lor raine Gray, USA, 1978 (47 min.), Fugitive Cinema Holland. Een vrij bekende film over de rol van de vrouwen tijdens de grote sil-Uownstaking in Amerika bij General Motors. De film wordt vaak in vrouwenhuizen gedraaid en is al op de televisie geweest Het is een belangrijke film, om dat hij vertelt over de vrouwen- strijd van de crisistijd (1937) die weinig verschilt met de huidige vrouwenstrijd: vertegenwooidi- ging in de vakbonden, gelijk loon, problemen van gezondheid en bedrijfsveiligheid zijn ook vandaag de dag nog belangrijke strijdpunten. De film gaat terug naar 1937 en toont ons de geschiedenis door middel van zeldzaam archiefma teriaal en gesprekken met negen vrouwen die destijds actief waren in de zgn. vrouwennoodbriga- des. Five Women Five Births, Suzan ne Arms, VS, 1978 (29 min.), VNFI. Vijf vrouwen vertellen over de ge boorte van hun kind en hun mo tivatie om een kind te nemen. Het is een film over keuzes: geboorte in het ziekenhuis of thuis, met een vroedvrouw of met een dok ter. op natuurlijke wijze of met de keizersnede. De film bestaat al leen uit gemonteerde foto's, wat een speciaal effect geeft. Momen ten die met een filmcamera moeilijk vast te leggen zijn en door de foto's zeer subtiel worden weergegeven. De ogenblikken voor de bevalling, de weeën, de mannen, moeders en vrienden die aanwezig zijn, de bevalling zelf en de momenten daarna. Een prachtige, zeer ontroerende film. feestjes en ging slechts met jon gens uit om haar moeder te ple zieren. De enige keer dat ze met een man naar bed ging (in een dronken bui), was het meteen raak. Ze werd zwanger en moest het kind ondanks alle pogingen om het kwijt te raken, baren. Het kind, een meisje, is nu twaalf jaar en neemt de geslachtsverande ring die haar moeder nu heeft on dergaan vrij gemakkelijk op. Ze zegt: „De eerste twaalf jaar van m'n leven heb ik een moeder ge had, de rest zal ik een vader heb ben". Ben wordt ook behandeld met hormoonpreparaten en zal spoedig een operatie ondergaan. „Er zijn natuurlijk wel belemme ringen", zegt Bern. „Ik zal nooit als een echte man kunnen leven, ik kan nooit alleen met een zwembroek aan in zee gaan, om dat ik altijd die borsten zal hou den" De Openbaring, een Noorse film van Vibeke Lokkenberg 1976 (81 min.) VNFI. Een vrouw van middelbare leeftijd wordt door haar man met een zinloos baantje opgescheept. Als ze daarin mislukt, moet ze maar een tijd met vakantie gaan. Ze voelt zich verschrikkelijk een zaam en verlaten. Als ze, vroeger dan het plan was, thuiskomt, treft ze haar man met een dame van Blijvers "lln papilion sur l'epanle" - Thriller van niveau, Lido 3. Leiden "Grijpstra De Gier" - Politiero man. Lido 1, Leiden, Euro 1 en 2, Alphen. "I never promised you a rosegar- den" - Over psychische moeilijkhe den. Studio. Leiden "Escape to Athena" - Avontuur. Li do 3. Leiden. "From hell to victory" - Oorlogs belevenissen, Euro 3, Alphen. Nieuw "The Warriors" - Jeugdbendes in acUe. Euro 4. Alphen. "Ashanti" - Avonturenfilm, Luxor, Leiden. Nachtfilms "Midnight Express" - Camera, Lei- "Onder het rokje schiet het bokje" - Rex, Leiden. "Een vuistvol karate" - Euro 1 en 2, Alphen. "Decamerone" - Euro 3, Alphen. "Kostschool voor ontucht"-Euro 4, Alphen. Den Haag "King Kong" - Apollo 1 (460340), 12 "Hurricane" - Apollo 2 (460340), 12 jr. "Love at first bite" - Asta (463500), al. "Une histoire simple" - Bijou (461177), 16 jr. "Uitelkaar" - Calypso (463502). 12 jr. "Comes a horseman" - Camera (467200). 16 jr. "Grijpstra Ac De Gier" - Cineac 1 (630637). 12 jr. "Die Ehe der Maria Braun" - Cineac 2 (630637). 16 jr. The Wiz" - Corso (467200). al "Annie Hall" - Du Midi (855770), 16 jr. "Hair" - Euro (667066). al. "Hair" - Metropole 1 (456756). al. "Moonraker" - Metropole 2 (456756), 12 jr. "Grijpstra Ac De Gier" - Metropole 3 (456756), 12 jr. 'The Deerhunter" - Metropole 4 (456756). 12 jr "In de ban van de ring" - Metropole 5 (456756). al. "Love and bullets" - Odeon 1 (462400), 16 jr. "Aanval op Mucwa" - Odeon 2 (462400). 16 jr. "Prophecy" - Odeon 3 (462400), 16jr. "Frankenstein junior" - Odeon 4 (462400), 12 jr. "Ik zal je pakken" - Le Paris 1 (656402), 18 jr. "Pornopleziertjes" - Le Paris 2 (656402), 18 jr. "Sexworld" - Le Paris 3 (656402), 18 jr. 'The Warriors" - Passage (460977), 16 jr. "Herfstsonate" - Studio 2000 (542288), 16 jr. 'The China Syndrome" - De Uitkijk (542288), 12 jr. Amsterdam "Uit elkaar" - Alfa 1 (278806), 12 jr. "Une histoire simple" - Alfa 2 (278806). 16 jr. "Die Ehe der Maria Braun" - Al- hambra 1 (233182). 16 jr. 'Take the monev and run" - Alham- bra 2 (233192). 12 jr "King Kong" - Bellevue Cinerama (234876). 12 jr. "Love at first bite" - Calypso 1 (266227), al. "Hurricane" - Calypso 2 (234876), al "Avalanche Express" - Calypso 3 (266227). 12 jr "Zweedse zaligheden" - Centraal (248933), 18 jr. "De vier vuisten de lucht in" - Ci neac Damrak 1 (245648), al 'The Warriors" - Cineac Damrak 2 16 jr. The Car" - Cineac (243639), 16 jr. "Preparez vos mouchoirs" - Cine- center (236615), 16 jr 'The Crazies" - Cinecenter (236615), 16 jr. "A different story" - Cinecenter (236615), 16 jr. "De verwording van Herman Durer" - Cinecenter, 16 jr. Oorlog in de ruimte" - Cinema In ternationaal (151243). al "Hair" - City 1 (234579), al. "In de ban van de ring" - City 2 (234579), al. "The Wizards"-City 3 (2345791, 16jr "la femme aux bottes rouges" - City 4 (234579), 16 jr. "Kentucky fried movie" - City 5 16 jr. "Prophecy" - City 6, 16 jr. "The Deerhunter" - City 7, 12 jr Moonraki i Coi to (23456113 ir "The Sting" - Cine D" (226551). 12 jr. "Astaris bom"-Desmet (226551), 12 "De twaalf veroordeelden" - Du Mi di (723653), 12 jr. "De schat van kasteel Candleshoe" - Flora Disneytheatrr (230469). al "Une histoire simple" - Kriterion (231708). 16 jr. "The China Syndrome" - Leidse- pleinthcater (235909). al. "Hair" - Noggerath (230655). al "Inez, de pornoprinses" - Parisien (248933), 18 jr "The main event" - Rembrandt- pleintheater (223542), al The Warriors" - Rembrandtplein- theater 2 (223542). 16 jr "Bruce Lee, the big boss" - Rex (246132). 16 jr. "Love at first bite" - Kiallo (723488), al. "Play it again, Sam" - Rivoli (723488). 16 jr ]The Wiz" - Roxy (232809). al. "I never promised you a rosegar- den" - Studio K (231708), 16 jr "Les enfants du paradis" -. The Mo vies (245790). 16 jr "les petites fugues" - The Movies (245790), 16 jr Grijpstra Ac DeGier'-Tuschinski 1 (262633), 12 jr Die Ehe dcr Maria Braun - Tu schinski 2 (262633), 16 jr "Inde ban van de ring"-Tuschinski 3 (262633), al. The last wave" - Tuschinski 4 (262633), 16 jr "And now for something completely different"-Tuschinski 5 (262633), 16 jr "Herfstsonate" - De Uitkijk (237460), 16 jr.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 11