Filmweek Arnhem begint met twee tegenvallers NJ^^ezler... Nieuw radioprogramma KRO: "Op de valreep Nieuwpopidool in Engeland: Gary Numan toegelicht STERKE VERWANTSCHAP MET DAVID BOWIE TORPEDERING PLANNEN RADIO LUXEMBURG (RTL) "La Luna" en "Dirty Picture" Jan Wolkers boos op Guido Pieters ...inLeidsenhage! st&rn&on [[^[.programma i DONDERDAG 4 OKTOBER 1979 HILVERSUM (GPD) - De actualiteiten van de afgelopen week staan centraal in het nieuwe KRO-radioprogramma „Op de valreep" dat morgemiddag zijn première beleeft. Het programma, dat wekelijks via Hilversum I te beluisteren is en wordt gepresenteerd door Maartje van Weegen en Aad van den Heuvel, is voor lopig tot mei 1980 gepro grammeerd. Eindredacteur Bert de Winter, die ook het eindredacteurschap over het radioprogramma „Ratel" voert, benadrukt dat het geen actualiteitenrubriek wordt. „We behandelen in „Op de val- reep" zaken die in de vooraf gaande week in de actualiteit zgn geweest uit een andere invalshoek. Een voorbeeld: de groene partgen in West- Duitsland hebben een verkie zingszege gehad maar wat zijn de groene partijen? Door middel van gesprekken met mensen die daar meer over weten gaan we aangeven wat deze partijen voorstaan en waarom het opzienbarend is dat ze een verkiezingsover winning hebben ge haald". Naast gasten in de uitzending zal een schrijverscollectief, bestaande uit Paul Wolfswin kel, Jos Timmer en Marga Miltenburg, teksten maken voor het presentatieteam. „De schrijvers moeten tek sten maken die wat schuin te gen de actualiteit aankijken", aldus Bert de Winter. Bert de Winters streven is een flitsend magazine met een relativerend karakter, waar bij de zaken eens op een rijtje worden gezet. Omdat het programma via Hilversum I wordt uitgezonden zal mu ziek een vrij grote plaats in nemen in de twee uur duren de uitzending. „Op de valreep" is voortgeko men uit het verzoek van de KRO-programmaleiding om een programma te maken dat tegen het eind van de week de hele week nog eens behan deld, met als uitgangspunt dat er wel actualiteiten die die week aan de orde zijn geweest behandeld moeten worden, maar het wel een lichtver- teerbare uitzending moet blijven. „Het moet in elk ge val geen informatief pro gramma worden", aldus Bert de Winter. „Op de valreep" zal wekelijks op de vrijdagmid dag via Hilversum I om 15.00 uur worden uitgezonden. LONDEN (GPD) - Engeland heeft een nieuw popidool: Gary Numan. Drie maanden geleden kende deze pas 21- jarige zanger nog slechts de bescheiden roem en be kendheid van zijn groep Tubeway Army. Toen deze voormalige punkband echter een hit scoorde met het fu turistische „Are friends elec tric?", volgde een razendsnelle ontwikkeling voor de man wiens stemgeluid en verschijning sterk geassocieerd wordt met David Bowie. Een nieuwe langspeel plaat en single van Gary Numan werden in een week tijd nummer één op de hitparade. Een gebeur tenis die zich sinds de dagen van de Beatles niet meer had voorge daan in Engeland. Omdat Tubeway Army in feite niet meer was dan een verzamelnaam voor een groep studiomuzikan ten rondom Gary Numan, werd dit etiket - met het eerste grote succes - resoluut verbannen naar de eeuwige jachtvelden van de Britse rock. Gary Numan heeft drommels goed in de gaten waar het in de pop om gaat en hoe zijn kansen liggen. „Muziek heeft een duidelijk image nodig" is een van zijn verklaringen. Dat image is Numan zelf. Met zijn donker ge verfde haar, opgemaakte ogen en de blik van een robot, beweegt de in het zwart geklede Numan sta tisch over het toneel. Met veel BONN (GPD) - De Duitse Bonds republiek en Frankrijk willen er gezamenlijk een stokje voor ste ken dat speciaal voor andere lan den geproduceerde televisie-uit zendingen via hun satelliet wor den uitgezonden. Dit werd giste ren in het kader van de in Bonn gevoerde Frans-Duitse bespre kingen overeengekomen. Beide landen zullen begin 1983 twee gezamenlijk geproduceerde radio- en tv-satellieten lanceren. Met deze afspraak moet op Duits verzoek het gevaar worden afge wend dat de Luxemburgse radio en televisie (RTL) met de steun van Frankrijk een commercieel televisieprogramma Bondsrepubliek uitzendt. Radio Luxemburg verweert zich tegen deze afspraak. De zender heeft de plannen al kant en klaar. Bondskanselier Schmidt heeft zich nog dezer dagen fel tegen de op richting van commerciéle radio- en tv-stations uitgesproken. Hg wil het openbare systeem van ra dio en tv in West-Duitsland niet in gevaar brengen. De CDU-CSU- oppositie eist het openbreken van het volgens haar verstarde radio- en televisieaanbod en pleit voor de toelating van privé-sta- tions. succes, hetgeen valt af te lezen uit de recente tournee door Enge land. Gary Numan is een popartiest met een wat merkwaardige achter grond. Een in zichzelf gekeerde Londenaar, die een moeilijke jeugd doormaakte. Op school werd hij naar psychiaters ge stuurd, omdat men zijn sterk wis selende gemoedstoestanden niet helemaal kon plaatsen. Numan - de naam is opgedoken uit de tele foongids - kreeg valium voorge schreven als kalmerend middel. „De uitwerking was vreselijk. Het maakte wel een eind aan sommige depressies, maar het brak ook ieder ander gevoel af' Numan heeft de tabletten inmid dels afgezworen en is zelfs een in de popscene opvallende gehee lonthouder geworden. Zijn muziek is nauw verwant aan die van David Bowie. „Toen ik zestien was heb ik eens een hele serie nummers gemaakt, alle maal gebaseerd op „Ziggy Star dust". Ik was erg onder de indruk van Bowie. Momenteel schrijft hij niet zulke goede teksten meer". Gary Numan ontkent dat hij zijn idool klakkeloos imiteert „We hebben wel gemeenschap pelijke bronnen. Science-fiction- schrijvers als William Burroughs en Philip K. Drek. Door Bowie ben ik geïnteresseerd geraakt in die mensen" Numans muziek is herkenbaaar aan de zeer eenvoudige struc tuur. Alle nummers kennen maar één basisritme. Voor solo's is in dit concept nauwelijks plaats. De teksten zijn doorgaans kort: op Britse popfirmament de elpee „The pleasure principle" bestaan de titels van de nummers slechts uit één woord. Voor synthesizers heeft Gary een passie: „In een synthesizer zit meer gevoel dan in een gitaar. Het zijn waarschijnlijk de meest menselijke machines die er op aarde bestaan" Twee concerten in de Londense „Hammersmith Odeon" vorm den afgelopen weekeinde het hoogtepunt van Numans tour- chijnlijk begin vol gend jaar een vervolg zal krijgen in Nederland. Als blikvanger op het podium fungeerde een tribu neachtig bouwwerk, dat plaats bood aan twee keyboardspelers en de drummer. Op de begane grond twee gitaristen, beschei den geplaatst voor twee hoge lichttorens. De computerge stuurde lichtshow was indruk wekkend, evenals de twee over het podium draaiende pyrami- des. AMSTERDAM (GPD) - De schrijver Jan Wolkers zal in Arnhem de premiere van de film die Guido Pieters heeft gemaakt naar zijn roman .Kort Amerikaans'', niet bijwonen. Tussen hem en de re gisseur bestaat een conflict, dat ook na het gereedkomen van de film niet is opgelost. Wolkers: ,J3ij de opnamen in de academie in Leiden zou ik aanwe zig zijn om te zien hoe aan mijn schilderij werd gewerkt. Maar Pieters wilde mij er gewoon niet bij hebbenNu laat hij in de film de hoofdpersoon dingen doen die een echte schilder nooit zou doen. Toen de film klaar was, is Pieters hier nog geweest om zoete broodjes te bakkenmaar daar ben ik niet op ingegaan. Als mensen zich zo gedragen, is het voor mij afgelopen. Nee, ik heb die film nog niet gezien. Ik ga straks wel kijken, als boerinnetje verkleed, gewoon in de bioscoop" ARNHEM (GPD) - Met de Gelderse hoofdstad in feesttooi en een blaaskapel op de stoep van het Rembrandt-thea- ter, had gisteravond de ouverture plaats van de tiende Filmweek Arnhem. Openingsfilm van het hoofdpro gramma was Bertolucci's La Luna, in het bijprogramma van bioscoop Luxe achterna gezeten door Pim de la Par- ra's Dirty Picture. schitterend idee geweest. Maar de geestdrift wordt door de film zelf zeer fors afbreuk gedaan. Het is het minst interessante werk stuk dat we kennen van de maker van onder meer II Conformista, Last Tango in Paris en Novecen- En voorts werd in het Arnhems museum een expositie openge steld, die na 19 oktober naar het Amsterdams Filmmuseum zal verhuizen en die bestaat uit schetsen en tekeningen die ooit werden vervaardigd door Eisen- stein, al dan niet in samenhang met zijn roemruchte films. De nieuwe Bertolucci als openings film (minder dan twee weken na de wereldpremière op het festival van Venetië) - dat is op papier een to. „De psychoanalyse is voor mij per soonlijk van minstens zo groot belang geweest als mijn politieke bewustwording", heeft Berto lucci er in Venetië t ADVERTENTIE 't Gezelligste, mocernste winkelcentrum vlakbij Den Haag. Volop gratis parkeerruimte. Makkelijk te bereiken. i U vindt eralies wat uw hart begeert. En elke week is er iets bijzonders, iets leuks of iets geks V*£S#>* winkelcentrum leidsenhage leids:hendam. nV*20 \$2 En zo kregen we woensdag dan een pretentieuze soap-opera voor de kiezen, over een jongen die last schijnt te hebben van een Oedipus-complex, maar achteraf blijkt het toch meer een kwestie te zijn geweest van vertwijfeld zoeken naar de draad van Ariad ne, die het joch uit de doolhof de weg kan wijzen naar zijn werke lijke vader. Want de in het begin van de film overlijdende meneer die met zijn opera-zingende moeder getrouwd was, blijkt zijn verwekker niet te zijn geweest. Die openbaring moet dan zoveel betekenen als de onthulling van de achterkant van de maan, want de maan, la luna, is het hoofd symbool dat Bertolucci door zijn film heeft heen getrokken. Een verrassingseffect is het allesbe halve. Nat kruit! Liederlijkheid Twee andere, als overrompelend bedoelde onderdelen van La Lu- na werken evenmin voor een nuchter Nederlands publiek. \n Venetië is vreselijke stennis ge maakt over de „liederlijkheid" van een Bertolucci die het be stond om een incestueuze relatie tussen moeder en zoon in beeld te brengen en die de moederliefde zelfs zover laat voeren dat de vrouw heroine gaat kopen voor haar verslaafde zoontje. Het is behoorlijk overdreven om er La Luna voor te verketteren. Heel wat erger is Bertolucci's over schatting van zijn thema. Hij schijnt in ernst gemeend te heb ben de wereld te schokken met de mededeling: „Weet u wel dat iedere zoon bewust of onbewust met zijn moeder naar bed wil en iedere moeder met haar zoon". Dat hij niet aan één particulier geval gedacht heeft met zijn ver haal, is in de film symbolisch be nadrukt door tot drie keer toe te demonstreren dat andere men sen precies blijken tc passen in de kleren van de door Matthew Bar ry geacteerde puber. Nou, dan zal het voor Bertolucci zelf wel zijn opgegaan. Ot deze een eeuw geleden door Freud al eens bedachte theorie waar is of niet, doet er eigenlijk ook niet zo toe. Wel doet het er toe dat Bertolucci de Amerikaanse actrice Jill Clay burgh gedreven heeft tot een pathetische creatie in een formeel zwaar overtrokken melodrama, dat noch verstande lijk noch emotioneel langer dan vijf minuten aanspreekt. En „De Maan" in haar laatste kwartier, waar tijdens een opera-repetitie alle lijnen samenkomen voor een happy-end, is zo gekunsteld qua vorm en zo ongeloofwaardig qua ontwikkeling, dat je uiteindelijk niet meer bevatten kunt dat een groot regisseur als Bertolucci zo pijnlijk kan uitglijden. In nauwelijks vrolijker termen valt er te berichten over Pim de la Parra's Dirty Picture, of het zou een vrolijkheid betreffen ten kos te van de regisseur. En dat is niet erg op zijn plaats. Het is precies tien jaar geleden dat de Filmweek Arnhem de premiè re gaf van Obsessions, de film waarmee Pim de la Parra de bloeiperiode inluidde van Scor pio, het tandem-verband met Wim Verstappen. Ergens tussen 1969 en 1979 is er iets fout gegaan en het ziet er voorlopig ook niet naar uit dat het weer goed zal komen. Dirty Picture had de co me-back van Pim de la Parra moeten worden en het is uitgelo pen op een treurige afgang. In Wan Pipel had De la Parra al zijn energie, al zijn geld, integriteit en beschikbaar vakmanschap ge stoken, met als resultaat een al leszins respectabele film. Maar we wilden hem niet zien in Ne derland en De la Parra ging bank roet. Optimist Hij probeerde overeind te krabbe len door het schrijven van een boek, maar niemand wilde het le zen. Als een niet stuk te krijgen optimist die hij is, ging Pim toch weer filmen: Dirty Picture, een low-low-budget-film: zwart wit, geen dialogen en nauwelijks een verhaal. Een Columbiaanse oog arts op doorreis vertoeft een week in het Amsterdamse hotel Krasnapolsky, met uitzicht op ons nationale fallus-symbool op de Dam. De oogarts, gespeeld door Pim zelf, wordt daar hitsig van en trekt door de hoofdstad, over de bol gestreken en verte derd geassisteerd door een half dozijn aardige meisjes. Eén spe ciale vrouw (zijn eigen vriendin Karina Keuchenius) hoopt hij in bed te lokken en dat lukt. De film wemelt van afleidende in tervallen en vondsten (sommige leuk, de meeste niet), waarvan er een aantal de hoofdrolspeler in een jeugdiger stadium laat zien: Pim de la Parra laat zich verluie ren en zit naakt op een hobbel paard. De film zelf ziet er intussen uit als het hobbelpaard zonder kop en zonder staart, waar de kamer mee kan worden rondge reden, zomaar in zijn blote, Pim die had een hobbelpaard... Als het de helft korter had geduurd en het was gemaakt in 1960 of zo, dan had men Dirty Picture „un derground" genoemd, mis schien. Vandaag trappen we daar niet meer in: een kaduuk me trootje, gemaakt door een geflip te practical joker. Het enige plus punt is de fotografie. Amsterdam zonder geluid, is mooier dan Am sterdam met geluid. Een aantal oude getrouwen heeft om Pim op te beuren hem na de première een prijs aangeboden: de Pim-Zonder-Wim-Prijs plus een bedrag van 10.000 gulden. La ten we hopen dat hij er eten voor koopt. ADVERTENTIE lichtreklame eigen metaal/J3tasticwerfcptaats en glasblazerij NEDERLAND I 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.30 - Sesamstraat (NOS) 18.45 - Paspoort (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Barbapappa (VARA) 19.05 - Pinokkio (VARA) 19.30 - De Ombudsman (VARA) 20.00 - Twee voor twaalf (VARA) 20.40 - Dagboek uit Zuid-Afrika, documentaire (VARA) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Den Haag Vandaag (NOS) 22.10 - Markant: Wim Thomassen (NOS) 23.15 - Journaal (NOS) 23.20 - Bezoek van de paus aan de V.S. (KRO/RKK) NEDERLAND II 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - De Hulk (NOS) 20.27 - Hoe maller, hoe mooier (TROS) 21.30 - De Verlaten Mijn, serie (TROS) 22.20 - Aktua (TROS) 23.10 - TROS-SPORT (TROS) 23.40 - Journaal (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I WDR: 18.00 Cabaret- progr. 18.15 Report. 19.15 Aktual. 19.45 Licht progr.) 20 00 Joum. 20.15 Actuele docum. 21.00 Amus.progr. 21.45 Spelprogr. 22.30 Aktual. 23.00 Nachkommenschaflen, tv-spel. 0.15-0.20 Journ. DUITSLAND II 18.20 Wie erziehe ich meinem Vater, tv-serie. 19.00 Journ. 19.30 Spel progr. 21.00 Aktual. 21.20 Inform, progr. 22.05 Die lebenslaengliche Frau, tv-spel. 23.15 Joum. DUITSLAND III WDR New Orleans), speelfilm. 21.30 Cul- tur. progr. 22.00 Filmportret. 23.15 Joum. BELGISCHE TV BELGIÈ VLAAMS 18.00 Tekenfilmserie. 18.05 Jonge- renprogr. 18.30 Jeugdserie. 18.55 Korte film. 19.07 Standpunten. 19.37 Meded. en Morgen. 19.45 Joum. 20.10 Mork Mindy, tv-serie. 20.35 Panorama. 21.25 Naar de top (Top of the Hill), tv-spel. 22.15 Joum. 18.00 Tekenfilmserie. 18.05 Jonge- renprogr. 18.30 Jeugdserie. 18.55 Korte film. 19.07 Standpunten. 19.37 Meded. en Morgen. 19.45 Joum. 20.10 Sport. 20.40 Die Boeren (Chlo- pi), tv-serie. 21.30-22.20 Filmmaga- Vanavond (Ned. 2.2130 uur) begint de serie "The Golden Soak" - in het Nederlands DE VERLATEN MIJN - een EngelslAustralisch- Duitse co-produktie gemaakt naar een boek van Hammond Innes. De serie werd in Australië opgenomenzowel in de studio's van de Australische televisie als op diverse locaties. Voor de hoofdrollen tekenden Duitse en Australische acteurs en actrices. In de eerste van de zes afleveringen maken we kennis met Alec Hamilton, een Britse mijn-ingenieur, met wiens tin-mijn in Corn wall het bergafwaarts gaat. Als de mijn failliet wordt verklaard besluit Alec ijlings het land te verlaten, omdat hij bang is van fraude beschuldigd te zullen worden. Daarbij komt, dat zijn huwe lijk zo goed als mislukt is. Hij ziet mogelijkheden in Australië. Alec ensceneerteen auto-ongeluk doorzijn wagen van een rots af te laten rijden .Hij weet de politie daarmee inderdaad om de tuin te leiden. Terwijl hij al lang en breed op de veerboot naar Frankrijk zit, neemt de politie aan, dat Alec Hamilton dood is. De Thomassens zijn waarschijnlijk het meest markante en strijdbare echtpaar in de Nederlandse politiek. Een filmportret van de nu bijna zeventigjarige Wim Thomassen aan wie de a/levering van het NOS-televisieprogramma "Markant" vanavond (22.10-23.10 uur Nederland 1is gewijd - is in hoge mate incompleet als er het portret van zijn vrouw aan ontbreektAn Thomassen heeft zich nooit zomaar bij haar man neergelegd. In Rotterdam steunde zij actiegroepen tegen het gemeentelijk beleid. Het Oude Westen demonstreerde eens voor het stadhuis met een spandoek waarop stond: "Burgemeester, je moet meer naar je vrouw luisteren". An Thomassen noemt zichzelf anarchiste en Wim Thomassen is een oude sociaal democraat, die orde en gezag hoog in zijn vaandel voert. Wim Thomassengeboren 3 oktober 1909 in Amsterdamgroeide op in socialistische kring, volgde een middelbaar technische opleiding en was korte tijd als arbeider werkzaam in fabrieken. Hij vluchtte van de lopende band naar het onderwijs. Gedurende de Tweede Wereldoorlog was hij lid van de omstreden massabeweging De Nederlandse Unie, waarvan hij nu zegt "Voor mij was de Nederlandse Unie de laatste vrije volksstemming tegen de NSB". Thomassen werd na de bevrijding secretaris van de in 1946 opgerichte Partij van de Arbeid. In 1948 werd hij burgemees ter van Zaandam, in 1958 van Enschede en in 1965 van Rotterdam. NCRV: 18.11 Hier en nu. 18.30 In beweging. 18.45 (S) Leger des Heils- kwartier. 19.02 (S) De wereld zingt Gods lof. 19.55 (S) Op de man af. 20.03 (S) Is Ted-tijd. 21.02 (S) Ker korgelconcert. 21.40 (S) Literama- Donderdag. 22.02 (S) Bij de tijd. NOS: 23.00-24.00 (S) Met het oog op morgen. KRO: 0.02 (S) De Nacht spiegel. 1.02 (S) Tussen de hoezen met Winfried Povel. 3.02 (S) Herrie of Harry op 1. 6.02 (S) Country time 6.50 Het levende woord. HILVERSUM II IKON: 18.05 Kleur 18.35 De Vrge Gedachte. P.P.: Uitz. van het CDA. AVRO: 19.00 AVRO-Academie 19.20 (S) In de kaart gespeeld. 21 00 (S) Bach als bewerker. 22.30 Nws 22.40 (S) Klass. muz. 21 15 (S) Jazz Spectrum 23 50 AVRO s Radio journaal 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03(S)Deavondspitsmetde Nationale Hitparade. TROS: 19 02 (S) Poster. 20.02 (S) Ferry Maat s Soul Show 22.02 (S) Sesjun 23.03-24.00 (S) Hugo van Gelderen- VRIJDAG 5 OKTOBER HILVERSUM I NOS: Ieder heel uur nws KRO: 6 50 Het levende woord. 7 03 Echo. 7.13 (S) Even na zeven <8.03 Echo). 9 03 (S) Gevarieerd programma. 12.03 (S) Gevarieerd programma. (1303 Echo). 14 02 (S) De harm..nu- u laat vandaag. 15.02 (S) Op de valreep. 17.02 (S) En zo hoort het ook. HILVERSUM II VPRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtend gymnastiek. 7.20 VPRO-Expresse. (8.00 en 8.30 Nws.Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 Waterstanden. 9.15 Expres-VPRO. NCRV: 10.30 Onder schooltijd. NOS: 10.45 Werkbank. 10.55 NOS-programmaoverzicht. AVRO: 11.00 Schoolradio TROS: 11.20 Week in - week uit. 12 26 Me dedelingen voor land- en tuinbouw 12.30 Nws. 12.36 Aktua. NOS: 13 00 Nws. 13.11 Meer over minder. 14.20 Op de zeepkist., komt u maar. 14 45 't Kan van nut zijn. 14.45 Rechto- precht. 15.00 Stad en land, waann: NOS-Visrubriek. 15.15 Knollen voor citroenen. 15.30 Van onze redaktie. 15.30 Kijk op de Derde Wereld en Oost-Europa 16.19 Kijk op West-Eu ropa. 16.20 Kijk op Den Haag 16.30 Juurnalistenfurum. VOO: 17 00 (S) Info-Radio. (17.24 Mededelingen. 17.30 Nws.). HILVERSUM III NOS: Ieder heel uur nws. EO 7 02 (S) Ronduit op drie 8.03 (S) EO-Met- terdaad-Memo. 8 05 (S)Tgdsem. 9 03 (S) De Muzikale fruitmand 10 03 (S) Te elfder ure NCRV: 11.03 (S) Pop non-stop. 12.03 (S) Goeiemiddag. VOO. 14.03 (S) Tipparade. 15.25 (S) Popjoumaal. 15.30 (S) Top-40. HILVERSUM IV NOS 7 00 Nws. 7 02 (S) Vroeg Klas siek 9 00 Nws 9 02 (S) Muziek uit de Middeleeuwen en Renaissance 9 25 (S) Vrijdagmorgenconcert. VOO: 11 00 (S) Muziek voor miljoenen. EO 13.00 (S) Klankspiegel. 14.00 Nws. 14 02 (S) Woord der Waarheid. 14.20 (S) Klassiek concert. VPRO 15 00 (S) Muziek-op-vier. Alweer een jazzmaand

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 5