„'ubelmakcr's
vakmanschap
DISCUSSIEGROEPEN
IN DE KLAS.
HAALDE
KRANT ER BIT.
Bont in de mode
te zienbij De Knoest
RIJDAG 28 SEPTEMBER 1979
"Erg mooi was een witte nerts
mantel die, hoewel zeer geraf
fineerd, een voor bontmantels
ongekende eenvoud uit
straalde. Anders was dit met
het zogenaamde steenmar-
tertje". Dit jasje met vlinder
mouw was rijkelijk afgezet
met neerhangende staarten.
Hoewel deze bontmantel veel
kreten van bewondering ont
lokte aan het publiek van De
Beukenhof is het de vraag of
een dergelijke jas draagbaar
is." Aldus het juiste citaat uit
het door mij geschreven mode-
showverslag dat op dinsdag
11 september in deze krant
werd gepubliceerd. Ongeoor
loofde verslaggeving? Ken
nelijk wel. Tenminste, wan
neer je Jan Bonjer mag gelo
ven met zijn brief waarin hij
in de rubriek "Lezers schrij
ven" op het modeshowverslag
inhaakte.
In het bedoelde stuk, dat terug te
vinden is in de krant van
woensdag 19 september, geeft
hij, namens Actie Lekker
Dier, een uiteenzetting van de
gruwelijke wijzen waarop
nertsen gedood plegen te wor
den teneinde hun pels te ver
werken in bontkleding. Met
deze moorden in het achter
hoofd stelt hij vervolgens het
beleid van de redactie op het
gebied van verslagen van
modeshows waar bont wordt
getoond aan de kaak. Uit zijn
brief citeer ik: "Het is laak
baar wanneer op grond van
eenzijdige voorlichting in
stemmend wordt geschreven
over het dragen van mantels
van nertsen en steenmarters."
Allereerst zou ik daarop willen
zeggen dat bij nalezing van
het door Jan Bonjer zo om
streden artikel, nergens enige
instemming van mijn kant
valt te bespeuren met het dra
gen van bontjassen, laat
staan met het op gruwelijke
wijze ombrengen van nertsen
en steenmarters. Weliswaar
wordt een witte nertsmantel
als "erg mooi" omschreven,
maar wordt het mooi zijn van
een bontmantel dan onmoge
lijk doordat het materiaal er
voor op verwerpelijke wijze is
verkregen? Mijns inziens niet.
Je kunt Outspan-sinaasap-
pelen heel lekker vinden, toch
kan je ze beter niet kopen
vanwege het mensonterende
regime in Zuid-Afrika; je
kunt plastic draagtassen wel
praktisch vinden, je kunt ze
beter niet gebruiken vanwege
het milieu-aspect; je kunt kip
wel heerlijk vinden, je kunt
het beter niet eten vanwege de
welbekende praktijken in de
bio-industrie. Zo kun je ook
bontjassen best mooi vinden,
ook al kun je ze beter niet dra
gen omdat ze zijn gemaakt
van de pelzen van onder er
barmelijke omstandigheden
opgegroeide en gestorven die-
Het punt waar het nu om draait
is: moet in een modeshouwer-
slag verhaal worden gedaan
van de wijze waarop het voor
de bontmantels gebruikte ma
teriaal verkregen is?
Met deze vraag kom ik op het
punt van de eenzijdige voor
lichting, die ik in mijn recen
sie van de modeshow zou heb
ben gegeven. Wanneer een
journalist een verslag geeft
van een gebeurtenis, is het
vanzelfsprekend dat het
nieuwsaspect daarin de bo
ventoon voert. Wat is nu het
nieuws van een modeshow? Ik
veronderstel dat het de lezer
van een modeshowverslag
vooral gaat om de nieuwe
mode, dus het nieuws op mo
degebied. Nieuwe trends
worden dus gesignaleerd, en
in dit geval óók nieuwe mo
desnufjes op het gebied van
bontkleding. Het niéuws over
die bontkleding moet nu van
verschillende invalshoeken
worden bekeken en dat is
mijns inziens het nieuwe mo
del, de nieuwe kleuren of de
opvallende materialen.
Je kunt nu denken: die Conny
Smits kijkt ook niet verder
dan haar neus lang is. Weet ze
soms niets af van de nertsen
waarvan de nekken worden
gebroken of van de langduri
ge verstikkingsmethodes die
worden gehanteerd om de
huid maar zo gaaf mogelijk af
te leveren aan de bontproduk-
tie? Welnu, wat dat soort
praktijken betreft is mijn
neus zeer lang en kan ik er
zelfs nog wel overheen kijken
ook. Toch heb ik het niet nodig
gevonden, en vind ik het nog
niet nodig, om het dierenleed
te beschrijven in de recensie
van een modeshow. Eenvou
digweg omdat het de bewuste
middag van de modepresen
tatie geen nieuws was
Waar zou het met de verslagge
ving naar toe gaan, wanneer
in elk artikel ook de achter
gronden die bij het te be
schrijven gebeuren op zichzelf
geen enkele rol spelen uitge
breid worden genoemd? Moet
een pacifistisch denkend ver
slaggever in zijn artikel over
het te water laten van een
nieuw marineschip soms ook
vertellen hoe hij over defensie
en over de bewapening in het
algemeen denkt? Of moet,
wanneer er in de krant mel
ding wordt gedaan van de
aanleg van een nieuwe weg,
ook onderzocht worden of de
arbeiders in de steenfabriek
wel genoeg betaald krijgen?
Wanneer deze handelswijze
normaal zou zijn had ik in het
modeshowverslag inderdaad
melding moeten maken van
de gruwelijke moorden op
nertsen en steenmarters. De
consequentie hiervan was
dan wel geweest dat ook de
herkomst van de blouses na
der onderzocht had moeten
worden. Waren de katoentjes
niet afkomstig uit Zuid-Ame-
rika, waar volwassenen én
kinderen voor hongerloontjes
de kledingstukken in elkaar
zitten te naaien? En de schoe
nen, zijn daar geen koeien
voor geslacht?
Tot besluit wil ik nog zeggen dat
dit alles natuurlijk niet weg
neemt dat Jan Bonjer het vol
ste recht heeft om in een brief
alsnog de moord op nertsen en
steenmarters onder het oog
van de lezer te brengen. De
krant vervult een podium
functie en lezers hebben de
mogelijkheid om hun mening
in de krant te geven onder de
rubriek lezers schrijven.
CONNY SMITS
Vredesweek
Wat is de Vredesweek? De Vredes
week is de ondermijning van de
volkskracht, te vergelijken met
de tijd van het gebroken geweer
tje uit de jaren twintig. Het gaat
hier om dwaze, misschien eerlij
ke idealisten. Maar ook een ande
re geest gaat hier achter schuil.
Zij maakt de soldaat en de politie
onzeker voor hun taak.
Een geest welke wordt terugge
vonden in krantenartikelen en
ook in de muziek. Men vindt het
ook terug in het concert ter gele
genheid van de 70ste verjaardag
van onze vorstin en bij de taptoe
in Breda. Zo'n verslag van
Prinsjesdag door Ton Planken
hoeft voor mij ook niet. En dan
soldaten met lang haar zonder
houding of fut.
Tot ons de schellen van de ogen
vallen en wij zijn overgeleverd
aan een systeem waar elke vrije
mening is uitgesloten. Daar zal er
wel een leger zijn. En een goed
leger.
A. Versteeg
Katwijkseweg 9a
Wassenaar
Leefbaarheid
Het artikel over de inspraakreacties
op het Leidse verkeerscirculatie
plan, in de rubriek Even bijpra
ten (deze krant 22 september jl.)
roept enkele vragen op. Dat er bij
de inspraak tegengestelde wen
sen tot uiting komen is niet op
merkelijk. Wat men zich echter
zou kunnen afvragen is of de
waarheid ergens in het midden
ligt, of dat één van de beide ge
noemde groeperingen van hun
kant misschien gelijk hebben.
(Over gelijk krijgen zal ik het hier
niet hebben).
Het hete hangijzer van het verkeer
heeft stellig te maken met de
vraag, of een groei van het auto
gebruik nog wenselijk en aan
vaardbaar is, binnen de singels,
maar ook daarbuiten.
Er zit in dit verkeersplan mijns in
ziens iets tegenstrijdigs. Het is
opmerkelijk dat dezelfde Leidse
overheid, die poogt door middel
van een energienota tot een zui
niger energiebeleid te komen, ten
aanzien van het verkeersplan een
nogal onduidelijk beleid voert.
Enerzijds aandacht voor de zuinige
fiets en de bus, anderzijds met het
streven naar parkeer- en stal
lingsgarages. Een beleid waarvan
het besparende karakter moeilijk
is in te zien. De Kamer van Koop
handel is op dit punt tenminste
wel duidelijk: men wil meer
ruimte voor de bezoekende auto
en men is daarom voor parkeer
garages. Het energie-aspect blijft
buiten beschouwing.
W.M. van Rooijen
Marislaan 11,
LEIDEN.
Tv-kastje
In uw verslag onder de kop:
"Problemen rond plaatsing van
kastje voor kabel tv" (editie van
26 sept) zijn enkele feiten m.i. niet
helemaal goed uit de verf geko-
U vermeldt wel dat de brief, die de
plaatsing van het kastje aankon
digt, veel te laat is verzonden.
Echter niet de mededeling dat
het kastje gepland was op de erf-
scheiding vam de nis 30 en 32. Dit
houdt in dat het kastje naast de
voordeur van nr. 32 zou komen te
staan.
Door gezamenlijk optreden van de
beide bewoners (de heer Smit en
ondergetekende), die bovendien
behalve bewoner ook eigenaar
van de respectievelijke panden
zijn, kon dit worden voorkomen.
Reeds op de eerste dag van het
aanleggen van de installatie is
gewezen op de mogelijkheid om
het kastje op het trottoir of anders
in de tien meter verder liggende
brandpoort te plaatsen. Door de
arrogantie van het personeel van
de firma Van Eijck, die de aanleg
in Leiden verzorgt, is het daar
toen niet van gekomen.
We spreken nu over de fase die zich
half mei afspeelde. Die kast zou
bij mij komen en ik zal u de
woorden waarmee deze medede
ling gedaan werd maar besparen.
Nadat enkele malen op minder
oorbare wijze was geprobeerd de
kast toch te plaatsen kwam de
vergadering van 19 juli j.l. van de
beheerscommissie van de Stich
ting Stadskabei Leiden. Op vra
gen in door mij verstuurde brie
ven rond de rechtspersoon en dus
ook de rechtsgeldigheid van de
besluiten van deze commissie
heb ik tot nog toe geen antwoord
gehad.
Op die bewuste vergadering van 19
juli j.l. werd besloten dat het
bouwteam in overleg met de be
woners van beide panden zou be
slissen waar de - inmiddels lagere
- kast zou worden geplaatst. Zou
dit overleg geen resultaat opleve
ren dan zou het lot moeten beslis
sen. Dit aldus de commissie. Daar
de kabels te kort waren om de
kast voor de gevel van de heer
Smit (nr.32) te plaatsen, nadat de
ze - terecht - geweigerd had de
kast op zijn eigen grond te laten
plaatsen, viel de heer Smit dus als
kandidaat af.
Nu werd de aanval frontaal ge
opend op ondergetekende. Na
nog éénmaal met gebruikmaking
van intimidatie getracht te heb
ben de kast te plaatsen waarbij
wij de hulp van de politie moes
ten inroepen om dat te voorko
men) bleef het stil. De politie
werd ingeroepen omdat wij nog
steeds geen uitstel hadden en
hebben over de rechtsgeldigheid
van de besluiten van de commis-
Met deze tussenstand begon nu de
vergadering van de beheers
commissie van 25 sept. j.l. waar
van u in uw editie van 26 sept. j.l.
verslag doet
Tot mijn verwondering heeft u bo
venstaande feiten niet in uw ver
slag weergegeven terwijl zij toch
zeer duidelijk ter sprake zijn ge
komen.
Het argument dat het plaatsen van
het kastje naar de overzijde van
de straat 5.000 - zou moeten
kosten lijkt mij gezocht De firma
Van Eijck heeft de fout gemaakt
dus lijkt het mij discutabel of de
gemeente in casu kabel tv aan
sprakelijk is.
H. Voorzaat
Jacob Catslaan 30
LEIDEN
Verkeer
Het dient te worden gezegd: ik zing
een oud liedje, deze keer over het
verkeer in Leiden. Neem nou
woensdag 26 september 1979. Op
de Breestraat is er geen doorko
men aan. Alsof die straat de
dorpsstraat van Jisp of Bar-
woudswaarder is, wordt er mid
den op straat gelost en geladen
voor de 'banenmarkt'. Omdat er
langs de hele straat fout gepar
keerde auto's staan, kan dat ken
nelijk ook niet anders, maar het is
toch te bezopen om rond te lopen,
dat een bruidsstoet drie kwartier
nodig heeft om van de Haagweg
naar het stadhuis te komen en dat
men ter hoogte van de Stadsge
hoorzaal zeven minuten moet
wachten, dankzij opstoppingen
ter plekke op plaatsen, waar dat
niet mag?
Toevallig sta ik op het trapbordes
van het stadhuis die ellende gade
te slaan. Een fotograaf, die staat
te wachten om een bruidsrepor
tage te maken, zegt gekscherend
tegen me 'U kunt beter even naar
die auto lopen om het huwelijk
déar te sluitenL)at hoeft echter
niet worden uitgevoerd, want is
zie redding: een politie-auto.
Temidden van vijf bussen vóór
en vier bussen achter zitten twee
heren te genieten van het lawaai
van Hilversum 3 of geluid van
gelijke ellende. Ze lachen ons op
het bordes vriendelijk toe en la
ten de verkeerd geparkeerde au
to's onbekeurd staan waar ze
staan. Ik zie twee parkeerwach
ters op de fiets aankomen. Zy
vervullen ter plekke de rol van de
priester en de leviet in de parabel
van de Barmharige Samaritaan:
ze gaan voorbij en doen niets.
Wanneer het bruidspaar met een
klein half uurtje vertraging in de
Trouwzaal zit. gaat de brandweer
voorbij. Ik heb niet kunnen zien
hoe men het gepresteerd heeft,
maar men ging voorbij, luid uit
gezwaaid door automobilisten,
die zo nodig een claxonconcert
moesten geven. De brandweer
moést wel over de Breestraat,
want de Langebrug was gesperd
en het Rapenburg onberijdbaar.
Wanneer ik naar huis loop. hoor ik
interessante dingen over het los
sen van V. en D-auto's in een
steeg waar geen auto komen móg.
word ik door een brommer in de
kuiten gereden in een steeg, die
sinds mensenheugenis voetgan
gersgebied is, passeer het Ge
recht, waar geen auto mag staan,
maar dat in Leiden DUS volstaat
met auto's en zie op de Papen
gracht de parkeerwachters ^upri
se's onder de ruitenwisser stop
pen. Ik zie de heren weer op hun
fiets stappen, richting Gerecht.
Muskadelsteeg etc. Naar het poli
tiebureau. Hun diensttijd is
voorbij en de fout geparkeerde
automobilisten op het Gerecht
boffen, want ze krijgen géén be
keuring.
Donderdag 27 september, koop
avond. Parkeerwachters lopen
sierlijk welig bonnen uit te
schrijven in een tijd, die legaal
niet mag. want de blauwe zóne
heeft geldingskracht tot zes uur
in de avond. Bovendien zijn par
keerwachters niet gerechtigd om
automobilisten te verbaliseren
op andere gronden dan het ge
bruik van de park eerschijf. Ook
al doen ze het ze mogen niet een
bon uitschrijven wegens fout
parkeren bijvoorbeeld en dat
mogen ze zéker niet doen na zes
Conclusie: in diensttijd doet men
niet wat buiten diensttijd illegaal
wél gedaan wordt. Getuigt dit
van een waterdicht gevoerd be
stuursbeleid?
J.A.F. Doove
Papengracht 34
Leiden
\Haarlemmerstraat 170 - Leiden - Tel. 071-122963
Brabantse broodkast
Een waardevaste inves
tering. Door en door ei
kenhout (ook de achterkant)
blank geloogd of donker ge
beitst. Ingezette panelen,
hout gepend, royale berg
ruimte en voorzien van 2 diepe
ook weer massieve laden.
Een knap staaltje van meubel
makers vakmanschap tegen een
toch betaalbare prijs.
Afmetingen: 1,54 m. breed
1,83 m. hoog
0,56 m. diep