Wil de echte Gerard de Lange opstaan? Tweede lustrum "Geestelijke Weerbaarheid" Bouwfonds bemiddelt bij huisvesting van jongeren ZATERDAG 22 SEPTEMBER 1979 PAGINA 29 DEN HAAG - Met de opkomst van het consumentisme en de groei van de consumen tenorganisaties zag ook een handjevol ondernemers brood in die nieuwe bewe ging. Op zichzelf is het na tuurlijk een prima zaak als ondernemers inspelen op ge rechtvaardigde wensen van consumenten, maar de vraag laat zich al snel stellen: Hoe moeten we als kritische con sumenten nu aankijken te gen ondernemers die zich min of meer opwerpen als belangenbehartigers van de consument? Waar is het hen nu werkelijk om te doen, om hun eigen portemonnee of de uwe? Om een antwoord op die vraag te geven kunnen we het beste zo'n consumenten-gerichte ondernemer bij de kop pak ken en hem onderwerpen aan een kritische consumen tentest. Een sterk voorbeeld is Gerard de Lange. Van Gerard de Lange kan letterlijk worden gezegd dat hij zijn verkoop- activiteiten oegon als con sumentenvoorlichtingsbu reau. In de zestiger jaren verschenen namelijk regel matig advertenties van een zogenaamd objectieve con sumentenvoorlichtingsin stantie, die aan de consu ment suggereerde informa tie te geven waar je de goed koopste wasautomaat kon kopen. Reageerde je op die adverten tie, dan kreeg je als ant woord dat de goedkoopste wasautomaat te koop was bij... Gerard de Lange. En de consument maar denken dat hij dat objectieve advies van een echte consumentenor ganisatie had gekregen. Aan die laagste-prijzentoer is Gerard de Lange, zij het nu openlijk, blijven vasthou den. De advertenties van Ge rard de Lange hadden het al tijd over de laagste prijs in Europa. In 1975 maakte de Reclame Codecommissie een eind aan deze kreet. Zeer te recht zei deze instantie, die moet waken over het waar heidsgehalte van reclame- uitingen, dat de advertenties waarin ter omschrijving van de daarin genoemde prijzen de overtreffende trap wordt gebruikt, verboden moeten worden, omdat het in prak tisch alle gevallen onmoge lijk is na te gaan of een derge lijke stelling juist is. Natuurlijk geen beste beurt voor Gerard om door de Reclame Codecommissie op zijn vingèrs te worden ge tikt. Het zou trouwens niet de laatste keer zijn dat hij in botsing kwam met deze in stantie. Inmiddels kwamen er andere zaken aan het consumenten firmament, waar Gerard zich met alle gretigheid sa men met zijn reclamebureau op stortte. De energie problemen doemden steeds duidelijker op. In adverten ties en op bijeenkomsten van milieu- en consumentenor ganisaties ging Gerard zich opwerpen als energie- en mi lieuvoorvechter. In mei 1977 richtte Gerard de Lange zich over de energie problemen in een paginagro te advertentie zelfs tot Joop den Uyl. Een grote kop: „Bes te Joop den Uyl, had je dit op de valreep ooit nog ver wacht. Nog net binnen ie ambtstermijn", begint de advertentie, „komt Gerard de Lange met een ontzettend aardige verrassing. Een kolf je naar je hand. Een revolu tionaire en energiebespa rende wasautomaat. Nu de regering moet afhaken be gint Gerard de Lange eerst goed op dreef te komen. Vlak voor de verkiezingen werpen zijn jarenlange onderhande lingen vruchten ar*. En zo gaat de advertentie nog een tijdje door, waarbij Gerard de Lange zich een beetje op werpt als „de vice-premier voor energiebesparingsza ken". Die rol vervult hij ook op een vanuit public re.'ations-oog- punt schitterende wijze tij dens een bijeenkomst van milieu- en consumentenor ganisaties, waar zijn lange verhalen zelfs door voorzit ster Gerda Brautigam niet te stuiten waren. Zelfs in de tv- rubriek Koning Klant kon Gerard de Lange vertellen wat er wel moest gebeuren om een zuinige wasautomaat te fabriceren. Een prima idee overigens van Gerard de Lange, maar het kwam wat verbazingwekkend over toen Gerard ging uithalen naar wasautomatenfabri- kanten, die door een hui chelachtige benadering van het energieprobleem in feite een commercieel stuntje wilden uithalen. Over stun- tjes gesproken. Naar mijn schatting weegt dat tien-mi- nuteninterview in Koning Klant royaal op tegen twee uur STER-tijd, maar dit ter zijde. Stunt Een volgende stunt van Ge rard lag ook weer op het ter rein van de energiebespa ring. Jan Terlouw had hij zover gekregen aan de om ringende persfotografen te tonen hoe je kon besparen op ctalageverlichting. In de ad vertenties over deze nieuwe stunt van energievoorvech ter Gerard de Lange worden gewoontegetrouw ook weer allerlei berekeningen ge maakt, die aantonen hoeveel beter wij er met zijn allen voor zouden staan als ieder een maar het voorbeeld van Gerard volgde. Net als bij een echt vergelij kend warenonderzoek moet dit onderzoek ook een conclusie hebben. Wel, daar kan ik eigenlijk kort over zijn. Natuurlijk is Gerard de Lange geen echte consumen tenbelangenbehartiger. Hij is en blijft gewoon een suc cesvolle commerciële man, die handig gebruik weet te maken van allerlei maat schappelijke wensen. Niet zelden zijn de stunts van Ge rard de Lange doordrenkt van uitdagingen aan fabri kanten die inderdaad vaak slechte, energieverslindende apparaten op de markt bren gen. Ik zou vanaf deze plaats op mijn beurt Gerard de Lange willen uitdagen. Iemand die het werkelijk meent met het milieu en de energieschaar- ste, zou onherroepelijk dc verkoop moeten staken van de échte energieverslinders, zoals afwasautomaten en diepvrieskisten. De échte consumentenbelangenbe hartigers wachten met spanning af. SCHEVENINGEN - Gisteren werd een speciale dag van de geestelijk weerbaarheid ge houden. Dat was ten behoeve van de stichting „Geestelij ke Weerbaarheid" die tien jaar geleden werd opgericht. Er werd in het Prinses Bea- trix-kamp bij de vliegbasis Eindhoven onder meer ge discussieerd over het begrip geestelijke weerbaarheid. Volgens de stichting zelf gaat het om „de bereidheid om de waarden en verworvenhe den, zoals die welke zijn ver ankerd in de Nederlandse constitutionele monarchie en parlementaire democra tie, te handhaven, te ont wikkelen en, zo nodig, te verdedigen". En wat betekend dat nu in de dagelijkse praktijk? Redac teur Henk Dam vroeg dat aan de voorzitter van de stichting, de in een kapitaal herenhuis in Scheveningen residerende mr. C.C. van den Heuvel. Scheveningen - De wereld is er het afgelopen decennium wat op veranderd, maar de noodzaak tot geestelijke weerbaarheid is gebleven. Zo mag de boodschap van de stichting Geestelijke Weerbaarheid, die dezer dagen haar 10-jarig bestaan viert, wor den samengevat. Ook nu nog is het oppassen geblazen: altijd lig gen krachten op de loer die de waarden van de democratie wil len aantasten. Maar tien jaar ge leden was dat wel even anders Toen kon er niet worden gespro ken van „op de loer liggen" - de democratie stond toen op het punt van instorten, vonden ve len. Het eind van de jaren '60 was een meer dan woelige periode. Stu dentenopstanden, bezettingen, massale kraakacties, de op zijn minst voorlopige ondergang van het gezag - de geest van de revo lutie waarde voelbaar rond in de westerse samenlevingen. Daar ligt de bakermat van de stich ting „Geestelijke Weerbaarheid' De heer C. C. van den Heuvel, vanaf het begin voorzitter van de stichting, geeft zijn visie op die roerige zestiger jaren. „De situatie werd pas goed duide lijk voor me toen ik in 1967 een studiereis door de Verenigde Sta ten maakte. Ik heb daar op veel universiteiten kunnen rondkij ken. Wat je daar zag, was een ge weldige invloed van extremisten, die zo groot was, dat de zwijgende meerderheid zich liet inpak ken". „Het dreigde allemaal veel te ver te gaan: de democratie was echt in gevaar. En dat niet alleen op de universiteiten. Ik heb in Amerika gesproken met congresleden, met mensen van de FBI, met ver tegenwoordigers van staatsin stellingen" Vrees ,En daar werd de vrees uitgespro ken dat de geest, zoals die op de universiteiten heerste, zou over slaan op de zwarte bevolking, en op andere groepen ontevrede nen. Als die zich zouden bunde len, dan zou de samenleving acuut in gevaar zijn, zo werd mij verteld" aldus Van den Heu vel. De Nieuwe Opstandigheid bleef niet tot de Verenigde Staten be perkt. Ook Europa kreeg zijn deel, en in soms niet geringe ma te. Van den Heuvel vindt: „Wat er in 1968 in Frankrijk gebeurde, rond die mei-revolutie, was zo kritiek, dat er werd gevreesd voor een algemene gewelddadige op stand" En ons land? Van den Heuvel: „Veel is aan ons land voorbijge gaan. Was New Left in Amerika gewelddadig van karakter, Nieuw Links hier was dat niet. Toch was hier ook wel geweld vast te stellen, zij het dan in een wat andere vorm" „Want geweld is niet alleen slaan, maar bezettingen, stakingen, kraakacties vallen ook onder dat begrip. En aan het eind van de jaren '60 groeide het oordeel, dat je, als je de samenleving niet op normale wijze zou kunnen om turnen, dat dan maar op een ab normale wijze zou moeten doen" die zich uiteindelijk in 1969 in de stichting Geestelijke Weerbaarheid verenigden, maak ten zich in beginsel minder druk om de doelen die door de extre misten werden nagestreefd, dan om de manier waarop men die doeleinden trachtte te verwerke lijken. Kraakacties Van den Heuvel: „Neem kraakac ties. Velen van ons konden zich goed voorstellen dat er bezwaren leefden tegen de huisvestingssi tuatie in ons land. Maar dat men dan ging kraken - dat ging naar onze mening veel te ver. Wij dachten toen: dit gaat zozeer al lerlei instellingen aantasten, dat de democratie onderuit gaat" Hij vult aan: „Dat kleine minder heden het voor het zeggen gingen krijgen in het onderwijs, of in on dernemingen, dat verontrustte ons. Ook over de gebeurtenissen in Frankrijk, zo dicht bij de deur, maakten we ons bezorgd. En daar kwam dan nog bij: de ellende bij het Monument op de Dam" De verontwaardiging over „het ge brek aan achting" van Damsla- pers voor het Nationals Monu ment in de hoofdstad was de di recte aanleiding tot het oprichten van de Stichting Geestelijke Weerbaarheid. In de stichting vonden de Nederlandse Vereni ging van ex-politieke gevange nen uit de bezettingstijd, het Ve teranen Legioen Nederland en de Nationale Raad van het Voorma lig Verzet elkaar. Mr. C.C van den Heuvel Van den Heuvel nu over het Dam- monument „Dat monument heeft een zeer speciale betekenis. Als ik daar op de vierde mei ben, symboliseert het voor mij het lij den van een deel van het Neder landse volk. Daarvoor moet je respect kunnen opbrengen, vind De stichting Geestelijke Weerbaar heid maakte destijds naam door haar strijd tegen, zoals men toen zei, „links extremisten". Het zou, volgens Van den Heuvel, even wel een misverstand zijn te me nen dat in de stichting aartsreac tionaire conservatieven zich met elkaar verstaan. Democratie .,Het gaat ons om mentale weer baarheid ter versterking van de democratie. Geestelijke weer- oaarheid richt zich tegen aansla gen op die democratie, of die nu van links of van rechts komen. Velen van ons hebben destijds strijd gevoerd tegen het fascisme. Vindt Van den Heuvel dat er in ons land nu ook nog extreme groepen van linkse of rechtse signatuur zijn, die de democratie bedrei gen? Van den Heuvel: „Het radicalisme heeft in ons land eigenlijk nau welijks een kans gehad. Dat ligt denk ik toch wel aan ons volkska rak ter" Volgens hem is de rol van het linkse radicalisme nu wel uitgespeeld en rechts-extremistische groe pen als die van Glimmerveen neemt Van den Heuvel niet se rieus. „Neo-nazisme is er wel in landen als West-Duitsland, En geland en Italië. Over Italië ma ken we ons ongerust. Daar zijn zowel links- als rechts-extremis- me actief. Het te voorspellen re sultaat is chaos". Nu, althans in ons land, de radicale wind is gaan liggen, is het werk van de stichting Geestelijke Weerbaarheid bepaald nog niet ten einde. Van den Heuvel zegt „Op het ogenblik is het gevaar dat we denken dat er helemaal geen gevaar is" ,Door onze welvaart hebben we een gezapigheid ontwikkeld, waardoor we ons afsluiten voor de gevaren die ons bedreigen. Er is een gevoel dat alles wel goed gaat. Om die paar krakers maakt niemand zich meer druk, we worden verzorgd van de wieg tot het graf, niemand staat op het punt ons aan te vallen, waarover zouden we ons dan bezorgd ma ken?" Wat voor gevaren bedreigen ons dan? Of anders: waarmee houdt de stichting Geestelijke Weer baarheid zich momenteel bezig? Van den Heuvel meent dat waak zaamheid blijft geboden, en geeft desgevraagd enkele voorbeel den. „Ik acht het zeer onwaarschijnlijk dat de Sowjet-Unie ons militair zou aanvallen. Daar geloof ik niet in. Maar we moeten toch oppas sen. Het maar steeds toenemende militaire potentieel daar kan als pressiemiddel worden gebruikt tegen ons". En om wat dichter bij huis te blij ven, zegt hij: „Waar we ons zor gen over maken is ook het ge weld, dat in onze samenleving nog steeds toeneemt. Als er bij voorbeeld in de dertiger jaren werd geknokt, dan gebeurde dat fair, met de blote vuist. Nu wor den daarvoor messen en zelfs schietwapens gebruikt" Narigheid En verder „In een heleboel cafés in tal van steden kan je al niet meer komen zonder er betrokken te raken bij allerlei narigheid. Trams en bussen zijn vaak al niet meer veilig. Bepaalde straten en parken kun je 's avonds niet meer door. In de sport neemt de ge welddadigheid toe. Het is een trend, die regelrecht ingaat tegen de beginselen van democra tie". In iets abstracter bewoordingen zegt hij over doelen van zijn stich ting: „Waar we thans de aandacht op vestigen is op het feit dat de democratie twee kanten heeft. Er zijn de rechten van de democra tie, maar ook de plichten. En met dat laatste bedoel ik: je moet er wat voor doen. Tegenover het recht op een Europees Parlement staat de plicht te stemmen. Nou, kijk maar eens naar de opkomst percentages!' Van den Heuvel schat de kring van mensen die door de stichting wordt bereikt op 10.000 tot 15.000. Deze mensen krijgen het blad „Basis" thuis en hebben van tijd tot tijd bijeenkomsten. Ofschoon „Geestelijke Weerbaar heid" is voortgekomen uit orga nisaties van het voormalige ver zet, heeft de stichting ook wel jonge begunstigers. Van den Heuvel: „We maken er de laatste jaren een punt van, ook jongeren voor de geestelijke weerbaarheid te interesseren. En dat is gelukt. Voor ons was het ook een soort test. We vroegen ons af: moeten we doorgaan, of sterft de stich ting uit met het Verzet?" UTRECHT - Er is een stijgende behoefte aan woningen voor alleenstaanden en tweeper soons-huishoudens. Onder zoeken hebben uitgewezen dat momenteel nog maar de helft van de bevolking uit ge zinnen bestaat. Over een jaar of tien zal het aandeel van de ze categorie gezakt zijn tot 35 procent. Voor het Bouwfonds Neder landse Gemeenten in Hoeve laken spreken deze cijfers boekdelen. Het is de hoogste tijd dat op grote schaal kleine huizen worden gebouwd. Het Bouwfonds wil daaraan graag meedoen, maar ziet zich te gengewerkt door vertragin gen, die het ministerie van volkshuisvesting zou veroor zaken. Om te kunnen deelnemen aan het creëren van woonruimte voor alleenstaanden en twee persoons-huishoudens heeft het Bouwfonds een eigen af deling Bijzondere Huisves ting gesticht. Doel van deze afdeling: het zorgen voor huisvesting voor personen of groepen die niet in het „nor male" gezinsverband sa menleven. Derhalve vooral voor jongeren, maar ook voor bejaarden, lichamelijk ge handicapten en mensen die centraal willen wonen. Waar haalt de afdeling Bijzon dere Huisvesting die woon ruimte vandaan? Voor een deel kunnen de wooneenhe den worden gerealiseerd in de nieuwbouw. Gewoon in spe ciaal voor dit doel ontworpen flatgebouwen, maar ook in kleinere woongebouwen, die bijvoorbeeld de gaten in de oude stadswijken kunnen opvullen. Voor het overige wordt naarstig gezocht naar bestaande panden, die ver bouwd zouden kunnen wor den. Maar altijd is er de onvermijde lijke gang naar het ministerie. En dat blijkt in de meeste ge vallen een ernstig vertragen de factor. De directeur van de afdeling Bijzondere Huisves ting, H. Bas, omschrijft dit als volgt „Jongerenhuisvesting is in principe subsidiabel. Je doet dus iedere keer een aan vraag voor subsidie bij volks huisvesting. Maar het minis terie doet nogal lang over die aanvragen. Daarbij korpt dat zij haar eisen kan stellen aan de te subsidiëren projecten, zodat we vaak onze ingedien de plannen moeten aanpas sen. Daarnaast houdt het mi nisterie streng de hand aan de bestaande voorschrif ten". „Zo bestaat er bijvoorbeeld een verordening dat iedere woon- eenheid moet zijn voorzien van eigen douche- en toilet ruimte. Van de jongeren ho ren we echter in de meeste gevallen dat ze best genoegen willen nemen met enkele ge meenschappelijke sanitaire ruimten. Maar het ministerie heeft daar geen boodschap aan en eist de bouw van die ruimten. Daardoor worden de projecten wel' duurder, en soms zo prijzig dat plannen niet kunnen doorgaan. En zo staan de toekomstige bewo ners in de kou". Volgens Bas zou het allemaal ook anders kunnen. Hij vindt dat redelijke voorschriften gehandhaafd moeten blijven, maar volgens hem moet het ministerie ook gehoor kun nen geven aan de wensen van de bewoners. Bas vindt dat de huidige praktijk niet past in het beleid van datzelfde mi nisterie, dat zelf ook is over tuigd van de noodzaak snel tot een groot aantal woningen voor alleenstaanden en twee- persoons-huishoudends te komen. Bas: „Maar als je zo lang met bepaalde projecten bezig bent, waar blijft die haast dan^" Een bijkomend nadeel van al die vertragingen is volgens Bas ook dat tussen het begin van de aanvraag en de uitein delijke toestemming de loon- en bouwkosten stijgen. Daar door wordt een project alleen al duurder door het tijdver lies. „En dat is toch doodzon de". zegt Bas. Naast het strikt hanteren van de voorschriften is er ook de subsidieaanvraag, die aan al lerhande regelingen moet voldoen voor er tot toestem ming wordt besloten. Zo heeft de afdeling Byzondere Huisvesting bijvoorbeeld po gingen in het werk gesteld om een in Nijmegen gekocht kraakpand - naar de wensen van de bewoners - m te rich ten als leefgemeenschap. De subsidieaanvraag liep echter op niets uit omdat iets derge lijks niet past in de overheids regelingen voor subsidie. En zo zijn de plannen in de ijs kast terechtgekomen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 29