Christelijke jongeren in actie voor Palestijnse vluchtelingen Meubelfabriek Oisterwijk ezsmnra Als u in één van onze toonzalen een massief eiken meubel kiest, bent u nog niet van ons af. GefeliciteeraT Het gaat ook hierom menselijke problemen" Oecumene op een laag pitje Werkdag in Oegstgeest over Latijns-Amerika toonaangevend in eiken VRIJDAG 14 SEPTEMBER 1979 r>r> (Van c redactie geestelijk leven) Het Christelijk Jongeren-Verbond in ons land (landelijk adres: postbus 115 Driebergen) begint deze maand een financiële actie om het leefklimaat van de Palestijnse vluchtelingen in Jordaanse kampen enigszins te verbe teren. Men wil daarmee het werk dat de internationale YMCA (Young Men Christian Association) in de kampen doet ondersteunen. De actie wordt ook benut om leden en bezoekers een beetje te laten begrijpen hoe het is om als vluchteling in een uitzichtloze situatie te moeten leven. Fred van de Graaf, hoofdredacteur van het kaderblad "Inklusief' van dit jongerenverbond, acht het niet uitgesloten dat er op deze actie meer kritiek en meer lof komt dan het CJV en zijn vluch- telingencommissie gewend zijn. Het gaat ditmaal immers om Pa- lestijnen. "Het zou best eens kunnen zijn dat de meningen binnen het CJV zich polariseren". Een nieuw lid van de vluchtelin- gencommissie is onmiddellijk weer opgestapt toen hij van dit plan hoorde. Fred van de Graaf: "Het brengt on getwijfeld de discussie binnen het CJV op gang. Wij zien het ook De oecumene in Nederland staat op een laag pitje. Deze klacht viel nogal eens te beluisteren op de bezinningsdag die de Raad van Kerken in Hydepark te Driebergen wijdde aan de Tweede Kerkenconferentie, sa men met vertegenwoordigers van de regionale stuurgroepen die zich voor deze conferentie in de strengen werpen. Een van de ze afgevaardigden stelde vast dat er wel heel wat r nisme" is maar weinig c ne en dat de mensen veel oecu- menischer zijn dan 25 jaar gele den, maar dat er nauwelijks iets gebeurt. Op de bezinningsdag - die was be doeld als een momentopname tussen de eerste en tweede fase van de kerkenconferentie - wer den voornamelijk drie l vraag stukken bij de kop gepakt de verhouding tussen geloof en le ven, tussen open en gesloten kerk en tussen geloof en de kerken als instellingen. Een van de conclusies was dat de gemeenschap tussen de kerken snel dient te groeien. Een andere dat de Raad van Kerken, als pun tje bij paaltje komt, te weinig kan uitrichten, omdat de leden-ker ken altijd een veilige afstand tot de raad kunnen bewaren en de doorsnee parochie en gemeente zich weinig aan de raad gelegen laten liggen. Rem Tijdens de gedachtenwisseling weerden vooral de regionale ver tegenwoordigers zich duchtig. Een van hen schilderde de in vloed van de Raad van Kerken als een rem in plaats van een stimu lans. Zo zijn de mensen toe aan de gemeenschap van de tafel des Heren, maar de raad durft hen er niet toe op te roepen. De mensen willen verder, maar de Raad van Kerken zegt hun niet, in welke richting dat "verder" ligt, wel licht omdat hij het zelf niet weet. Ook werd twijfel geuit aan het ef fect dat de kerkenconferentie op de raad zal hebben. Anderen brachten nuances aan: het probleem is niet alleen dat de raad en de leden-kerken geen groen licht geven, maar ook dat weinig gelovigen een voet durven verzetten, uit vrees door de be- stuurderen te worden teruggeflo ten, en omdat ze niet weten hoe zij de reeds bereikte kerkelijke gemeenschap kunnen omzetten in maatschappelijke daden. Er zijn ook lichtpunten. Zo beteke nen de verschuivingen op het grondvlak, in de geloofsbeleving en in het gemeenteleven, voor de kerken een aanwijzing dat zij, willen zij méér kerk worden, el kaar niet meer kunnen missen. De eerste fase van de kerkenconfe rentie heeft een 40.000 mensen op- de been gebracht. Een volksbe weging is zij dus niet. Belangrij ker echter vond een van de lan delijke coördinatoren, ds. F. Mooi, de kwaliteit die oplicht uit de honderden verslagen van de plaatselijke groepen. Anderzijds constateerde de voorzitter van de Raad van Kerken, prof. dr. H. Berkhof, dat het de kerkenconfe rentie onvoldoende is gelukt de scheidsmuren tussen de kerken aan te tasten en de verharding van standpunten in de oecumene te doorbreken. als Andere taak De leiding van het CJV weet heel goed dat de Palestijnen als groep niet al te veel krediet hebben. Van de Graaf: "Ze gebruiken ge weld om de internationale aan dacht op zich te vestigen. Vaak worden onschuldigen daarvan het slachtoffer. Ze maken het de joden lastig. Terwijl wij juist ge wend zijn dat er in onze kerken voor de joden wordt gebeden, en hopen dat zij hun beloofde land nog eens ongestoord kunnen be- Met zijn goedkeuring van het voor stel van de vluchtelingencom- missie wil het hoofdbestuur van het CJV in geen enkel opzicht het Palestijnse geweld goed praten. "Het gaat ook hier om menselijke problemen van vluchtelingen in kampen. De Palestijnse vluchte lingen wonen daar nu al zo'n der tig jaar. Nog steeds is de situatie in dit deel van de wereld explo sief. Langs welke weg een oplos sing moet worden gevonden is nog onduidelijk. De vluchtelin gen hebben misschien de moed al opgegeven". "In zo'n situatie houdt de YMCA zich bezig met verbetering van de hygiënische omstandigheden, het opvangen van weeskinderen, de opleiding van jeugdleiders en met recreatieve activiteiten. De YMCA stelt zich in het algemeen niet-politiek op en helpt mense lijk leed te verminderen waar dat maar mogelijk is. Aan het oplos sen van de werkelijke oorzaken begint ze altijd minder snel. Juist in het vluchtelingenwerk word je vrijwel steeds geconfronteerd met toestanden waarbij wereld machten met elkaar in conflict zijn geraakt en die dat doorgaans uitspelen op een ander grondge bied. Een gevecht over de hoof den van de daar wonende men sen heen". "Daar kan de YMCA niet maar even iets aan veranderen. Niemand zal ontkennen dat er voor zulke conflicten politieke oplossingen gevonden moeten worden. Maar de YMCA pakt daarvóór een an dere taak op: opvang, voeding, medische verzorging. En als dat allemaal een beetje loopt zorgt ze ervoor dat de mensen in zo'n kamp ook nog eens wat anders kunnen doen dan zich vervelen. Dat is een welkome aanvulling in een uitzichtloos bestaan". Voldoende spankracht Het maakt Van de Graaf weinig uit of je nu Russische Joden, Chi leense politieke vluchtelingen, Amerikaanse deserteurs, Turkse christenen, Vietnamese bootvluchtelingen of Palestijnse verjaagden helpt. "Het zijn altijd mensen in knelsituaties. En die Worden door de YMCA geholpen, ongeacht ras, sekse, geloof en politieke overtuiging". De werkboeken voor de actie "Pa lestijnse vluchtelingen" zijn klaar. Van de groepen overal in het land wordt nu verwacht dat ze dit project effectief maken. Fred van de Graaf: "Ze moeten zich niet laten inpakken door onge nuanceerde kritiek of botte af wijzing, van wie dan ook. Het CJV heeft voldoende spankracht om waar te maken dat het zich wil inzetten". Palestijnse vluchtelingen - mensen in knelsituaties - Veertig jaar. Twee in onze stre ken bekende dominees geden ken deze maand dat zij veertig jaar geleden in hun ambt werden bevestigd. Op 17 september ds. P. A. Lefeber te Alphen aan den Rijn en op 24 dr. Th. C. Frederik- se, nu te Ermelo. De eerste is lan ge tijd hervormd predikant in Al phen geweest (van 1946 tot aan zijn emeritaat in 1973) en dr. Fre- derikse hetzelfde in Wassenaar (van 1959 tot aan zijn emeritaat in 1977). Begin. Kandidaat M. Golverdin- gen te Benthuizen staat aan het begin van zijn loopbaan. Op woensdag 3 oktober zal hij in 's Gravenzande worden bevestigd tot predikant van de Gerefor meerde Gemeente aldaar, zijn eerste standplaats. Ds. H. Rijksen (Zoetermeer) bevestigt hem om 3 uur en 's avonds om 7 uur doet ds. Golverdingen intrede. Oratie. Prof. dr. M. J. Mulder, die aan de Leidse universiteit werd benoemd tot gewoon hoogleraar in de uitlegging van het oude tes tament, de geschiedenis van de Israëlitische godsdienst en de Is raëlitische letterkunde, zal op vrijdag 28 september zijn ambt officieel aanvaarden met het uit spreken van een oratie. Kwart over 4 in het Academiegebouw. Afscheid. Mevrouw J. A. van In- gen Schenau - Eisen treedt 1 ok tober af als voorzitter van de Leidse doopsgezinde gemeente. Zij besloot daartoe mede omdat zij kandidaat is voor het voorzit terschap van de (landelijke) Al gemene Doopsgezinde Sociëteit. De broederschapsvergadering waarin deze verkiezing is te ver wachten wordt gehouden op 13 oktober. Rozekruisers. Het Roze krui sers- genootschap is deze week in Lei den begonnen met een cyclus le zingen over "De gnosis in actuele openbaring". Na de algemene in- troduktielezing zal op dinsdag 25 september om 8 uur in 't Parle ment. Nieuwe Rijn 52, worden gesproken over "Twee natuuror- den, twee wetmatigheden". Be langstellenden zijn welkom. Jeugdkoren. Het jongerenkoor "De Menswording" (Leiderdorp) verzorgt morgenavond om 7 uur een mis in de Antoniuskerk in Leiden Zuid-West (Boshuizer- laan). Het interkerkelijke Petrakoor zingt zondagmiddag om half 4 in de Hooglandse kerk te Leiden tij dens een dienst ter afsluiting van een jeugdweek. Er worden een paar delen van de musical "Gods plan" gezongen. Nog andere jeugd- en kinderkoren verlenen aan deze dienst, waarin ds. Kool stra voorgaat en een pauze is in gelast, medewerking. Eerstejaars. Voor de cursus 1979-1980 heeft zich aan de theologische hogeschool van de Gereformeerde Kerken in Kam pen een groter aantal eerstejaars gemeld dan ooit: meer dan 70. Daarmee is het aantal ingeschre venen m de buurt van de 500 ge komen. In de periode september 1978 - juni 1979 legden 40 studen ten het doctoraal examen af. Dat is tegenwoordig de verplichte af sluiting van de studie. Van de af gestudeerden wordt een groot aantal predikant in de eigen ker ken. Anderen hebben voor het onderwijs gekozen. OEGSTGEEST - De Raad van Kerken te Oegstgeest houdt op zaterdag 6 okto ber in samenwerking met de interkerkelijke actie Solidaridad een regionale werkdag over Latijns- Amerika, onder het motto: ADVERTENTIE J E KAN EEN meubel maken en verkopen en daarmee basta. Maar dat is niet ónze stijl. Wij maken en verkopen meubelen (vermoedelijk het mooiste dat er bestaat in massief eiken), en ook na jaren beschouwen wij een verkocht meubel altijd nog een beetje als óns meubel. Waar we graag voorblijven zorgen Dat zit 'm in onze filosofie, dat wij alles zelf in eigen hand willen houden. We maken zelfj onze meubelen. Van eerste soort Europees eiken dat we zelf selecteren, zelf jarenlang lageren, drogen en logen. Ook de verkoop doen we zelf, zonder tussenhandel: nergens anders dan in onze eigen toonzalen. Waar u (onder het genot van versgezette koffie) vrij kunt vragen, proberenvoelen, vergelijken En waar een dik eike-woonboek voor u klaar ligt om mee naar huis te nemen. Blijvende band Afgezien van het voor deel, dat u rechtstreeks te maken hebt met de makers van het meubel van uw keus, gebeurt er iets heel bijzonders wanneer u klant van de Meubelfabriek Oisterwijk wordt. De Blijvende Band tussen u en ons. te beginnen zorgen wij, dat u uw bankstel of broodkast keurig thuiskrijgt. Met eigen wagens en eigen mensen. Die het meubel in kwestie bij u installeren en na-stellen, Dat kost geen cent extra. We vinden dat 't erbij hoort. En als u later denkt, dat er iets niet klopt (een piepje? iets dat klemt?)... dan komen we kijken. Maar ook als u verhuist en op het nieuwe adres uw Oisterwijk- meubel vakkundig af-geplaatst wilt hebben, kunt u een beroep op ons doen. Tenslotte hebben wij 't meubel zelfgemaakt... dus wie weet er méér van dan wij? Zwart op wit gegarandeerd Om ook op papier te bevestigen, dat u niet zómaar wat koopt, geven we bij elk van onze meubelen 'n schriftelijke garantie van 12 jaar op hout en constructie. Maar ook na die tijd vindt u bij ons altijd een gewillig oor. Tenslotte bewijst ons brandmerk, dat we tot in lengte van dagen achter ons vakwerk blijven staan. Natuurlijk kunt u altijd op ons rekenen voor onderhoudsadviezen, want u weet: bij goed onderhoud wordt mooi eikehout alleen maar mooier met de jaren. En speciaal voor onze klanten hebben we in alle toonzalen onze eigen, originele bijen-meubelwas in voorraad. Het beste eikehout verdient het beste. Welkom voor eerste kennismaking Als u gevoelig bent voor de rijkdom van kleur en structuur van 't hout.als u vreugde beleeft aan een goedgemaakt massief eiken meubel dat met de dag wisselt van tint en stemming alsof het inderdaad lééft, dan moet u echt's komen kennismaken. We hebben klanten die jaar na jaar regelmatig even binnen lopen. Gewoon vooreen praatje en om genietend rond te neuzen. Welkom dus! Berkel (ZH), Noordeindseweg 116, tel. 01891-4670. "De kracht van de staat te genover de macht van de kerk". De dag begint om half 11 met een inleiding van prof. dr. H. Fiolet, secretaris van de Raad van Ker ken in Nederland, over het be lang van de oecumene in het licht van de ontwikkeling ir de Latijns- amerikaanse kerk. Zowel 's morgens als 's middags zijn er groepsgesprekken naar keuze, waarbij vijf inleiders elk een apart onderdeel van de La- tijnsamerikaanse samenleving zullen belichten. De onderwer pen voor deze gesprekken zijn: "Latijns Amerika, staat tegen over kerk", "Puebla, resultaten en vooruitzichten", "Protestan tisme in Latijns Amerika", "Be vrijdingstheologie, meer dan woorden" en "Basisgemeen schappen, werkelijkheid, belang, toekomst". De Uruguayaanse zanger-gitarist Hector Numa Moraes (29), die in 1972 zijn land moest verlaten we gens de politieke inhoud van zijn liedjes en sinds 1975 in Neder land woont, zal de dag om kwart over 3 met een optreden beslui ten. Hij studeert op het ogenblik aan het Haagse conservatorium bij zijn landgenoot de gitarist Pa- reira Arias. Er kwamen in Ne derland al twee grammofoonpla ten van hem uit. Een derde is in voorbereiding. Wie belangstelling heeft voor deze werkdag, kan de heer Gerben de Jong schrijven of bellen: Warm- onderweg 62 Oegstgeest, telefoon 151720. Zanger-gitarist Hector Numa Moraes - politieke inhoud - Beroepings werk Hervormde Kerk: aangenomen naar Oude Tonge kandidaat P. de Jager Sliedrecht, naar Doetin- chem G. Bouman Wehl. Gereformeerde Kerken: beroepen te Schoonhoven P. S. Veldhuizen Roden; bedankt voor Workum C. A. Verhoog Franeker. Christelijke Gereformeerde Ker ken: beroepen te Dundas (Onta rio, Canada) A. Baars, Urk. Havenstaking In de krant van 8 september krijgen de heren Groenevelt en Schel ling, topmannen van de FNV, een hele pagina lang de gelegenheid om uit te leggen, waarom ze de stakingen, in de haven en bij de stadssleepdienst in Rotterdam maar helemaal niks vinden. (Wanneer komen de woordvoer ders van de stakers aan de beurt?). Hun argumenten? Niets anders dan het oude liedje. Dat liedje is ge componeerd onder de regering Den Uyl. Het lag zo goed in het gehoor van rechts Nederland dat Van Agt en Wiegel het dankbaar hebben overgenomen: "Arbei ders moeten matigen omwille van de werkgelegenheid". Maar dat is een liedje dat steeds val ser klinkt. Want wat is het resul taat van 6 jaar matigen? De werkloosheid is nog meer als 200.000. En dan rekenen we nog niet eens de verborgen werk loosheid onder de vrouwen en de WAO'ers. Alleen de bedrijven zijn er beter van geworden. De winstcijfers tonen dat ook aan, maar dat betekent alles behalve meer werk. Integendeel, er komt steeds minder werk in de bedrij- De Shell alleen al maakte in een half jaar tijd een zuivere wins, van 5,3 miljard gulden. Zij incas seren het geld dat de arbeiders hebben ingeleverd. In zo'n situa tie hoeft men zich niet te verba zen over het uitbreken van sta kingen. En dat is allerminst een ramp voor de economie. Het is een herverdeling van inkomens waarbij de werkers een groter deel opeisen ten koste van de kouponknippers. Toch heeft de havenstaking ver strekkende gevolgen. De haven arbeiders hebben een bres gesla gen in de jarenlang psychologi sche oorlogsvoering tegen de ar beidersklasse. De politieke par tijen tot en met de PvdA, PPR en PSP stonden niet achter de sta kers. De bonden hebben hun le den laten vallen als een baksteen. De havenarbeiders en de sleep bootbemanningen hebben de spits afgebeten. Zij halen voor de Nederlandse arbeidersklasse de kastanjes uit het vuur. Zjj hebben voor ons allemaal geld verdiend. Tot voor kort werden we voorbe reid op de minlyn. Dat wil zeggen een loonsverlaging ook voor de modale inkomens. Maar zie de staking in de haven is nog geen week oud of Van Agt verzekert dat de modale inko mens niet in koopkracht achter uit gaan en oh wonder vak bondsleider Kok kondigt zelfs aan in 1980 looneisen te gaan stellen. Wat eerst als ramp werd voorgesteld schijnt nu toch weer niet zo slecht te zijn. Looneisen dus. Een ommezwaai die alleen verklaard kan worden door de stakingen. Een ommezwaai om verder gezichtsverlies en een uit tocht van leden te voorkomen. Die ommezwaai komt natuurlijk wel een jaar te laat en we moeten nog zien wat e»- van terecht komt. maar eigenlijk betekent het dat de stakers nog niet zo gek zgn om looneisen te stellen. Cor Vergeer, Groenesteeg 33, Leiden (Van redaetiewege ingekort)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 23