Nederland wel rijk maar niet gastvrij CBsnm lij Oisterwijk massief eiken eethoeken bekijken... goed idee. geen eigendom van iets of iemand Meubelfabriek Oisterwijk Stichting Oecumenische Hulp: Kerk actief bij wederopbouw Nicaragua toonaangevend in eiken VRIJDAG 7 SEPTEMBER 1979 Abraham had geen bijbel op zak toen hij op trektocht ging. Job zat op de mestvaalt niet in de bijbel te lezen. En de geliefden in het Hooglied hadden geen bijbel op hun nachtkastje. Evenmin had Christus zelf voor zijn prediking de beschikking over het nieuwe testament. Niet de bijbel moet ons uitgangs punt zijn maar wat de bijbel zelf als uitgangspunt neemt. En dat is: God. De mensen in de bijbel zijn daar niet in gekomen omdat zij met de bijbel bezig waren maar met het rijk Gods. Dat zegt dr.M.van den Berk,docent aan de rooms-katholieke theolo gische hogeschool van Amster dam. Op een academische zitting hield hij, ter gelegenheid van de landelijke Bijbelweek, een voor dracht over de bijbel. De schok van de persoonlijke her kenning is nodig, wil de bijbel in het leven van de mens zijn werk doen, meent Van den Berk. Op grond van de ervaringen van Augustinus, die langs allerlei toevalligheden tot het lezen van de bijbel kwam en toen persoon lijk werd geraakt, keerde Van den Berk zich tegen alle bijbel- kundigen die de Schrift kritiseren en ontrafelen maar die er nooit in slagen deze schok van herkenning teweeg te brengen. Zonder iets te willen afdingen op de betekenis van de wetenschap voor een beter begrip ran de bijbel of van de onvervangbare waarde van de bijbel voor de kerk, kwam Van den Berk, mede uit eigen er varing, toch tot de conclusie dat een pastoraat vanuit kerkelijke macht of vanuit een theologisch wéten ongeschikt is voorde "vonk die moet overspringen". 'We hebben geen pastoraat nodig dat de bijbel beheerst, uitlegt, in categorieën verknipt, kapot preekt. De bijbel moet een deel van onze werkelijkheid worden, een factor die zich plotseling aan ons kan openbaren. En niet de bril, aangepast aan onze ogen. waarmee wij de rest ran de wer kelijkheid beoordelen". "In pre ken worden teksten gebruikt als moraliserende handvatten om de gelovigen op hun plichten te wij zen. Veel christenen zien de bijbel als een dogmatisch handboek, ca techeten hanteren hem als een stuk noodzakelijke kennis. We moeten af ran once vooropgezette interpretatieschema's. De bijbel is geen eigendom van iets of ie mand. Hij is niet gebonden. En zeker niet ingebonden". De vluchtelingen vormen een wereldprobleem, dat niet op de ontwikkelingslanden kan worden afgewenteld. De vluchtelingenafdeling van de Wereldraad van Ker ken schat dat dertien miljoen mensen in 43 landen hun dorp, stad of land hebben verlaten, op de vlucht voor oorlog, vervolging of onderdrukking. De Nederlandse Stichting Oecu menische Hulp aan Kerken en Vluchtelingen (SOH), die dat meldt in haar deze week versche nen jaaroverzicht, wil geen on derscheid maken tussen "verge ten vluchtelingen" en "vluchte lingen in het nieuws", "want al len zijn mensen in nood". Zij be treurt het, dat de berichtgeving het laat voorkomen alsof er voor namelijk vluchtelingen zijn uit Vietnam. "Helaas blijft Afrika nog steeds aan de treurige spits staan". In Afrika zijn vier miljoen vluchte lingen. Met de koloniale staats grenzen vallen namelijk de tradi tionele stamgebieden niet samen. Dat verklaart ten dele de vluch telingenstromen over deze gren zen heen. Bijna twee miljoen mensen zijn op weg naar huis. Van Zambia naar Mozambique, van Zaïre naar Angola. Maar ook uit Angola vluchtten zo'n hon derdduizend mensen weer naar Zaïre. De definitie van de Verenigde Na ties van het begrip "vluchteling" schiet, aldus SOH, tekort. De één is officieel vluchteling, de ander is "displaced person", zoals 500.000 mensen in Ethiopië. Voor de mensen zelf is het onbegrijpe lijk waarom de een wel en de an der geen kans op steun heeft. Kerken vangen dan vaak op waar officieel niet geholpen kan wor den. Andere eisen Steeds duidelijker wordt het, dat de aard van de "modale" vluchteling verandert. Was er in de jaren zes tig meer sprake van dorpelingen die in stamverband massaal vluchtten, de gemiddelde vluch teling nü is steeds meer de onge trouwde jongeman of vrouw met een opleiding of met aspiraties, soms door de familie vooruitge stuurd. De opvang van deze "stadsvluch- telingen" stelt andere eisen en betekent voor de gastlanden gro te concurrentie in hoger betaalde arbeid in steden, in scholen en in huisvestingsmogelijkheden. Duizenden vluchtelingen in een hoofdstad vormen een haard van onrust voor elke regering. En men kan hen moeilijk naar het platteland sturen. De Stichting Oecumenische Hulp constateert dat de nood in 1978 steeds groter is geworden en dat de minimale opvang in veel lan den zeer te wensen overliet. "Azië is ziek van vluchtelingen", zegt het jaarverslag. "Latijns-Ameri- ka is een landkaart van de angst". Tiende plaats Amnesty International in West- Duitsland maakte voor veertien Europese landen een ranglijst Pater Cesar Jerez, werkzaam bij de jezuieten in Midden-Amerika, maakt op het ogenblik een rond reis door West-Europa om hulp organisaties te bezoeken voor Ni caragua, waar het dictatoriale bewind van Somoza onlangs in eenstortte. Hij was deze week even in Den Haag. Daar vertelde hij dat Nicaragua krap zit in zijn basisvoedsel: mais, rijst en bo nen. Er is 300 ton per dag nodig, maar er is maar 100 ton beschik baar. Begin volgend jaar komt er hongersnood, tenzij men er als nog in slaagt, déze maand het no dige zaai- en pootgoed los te krij gen. Snelle hulp uit het buiten land is daarvoor nodig. Pater Jerez had grote waardering voor de hulp uit tal van landen en van vele instanties (vooral het in ternationale Rode Kruis), maar tegelijk zei hij dat de hulp na de aardbeving van 1973 veel sneller en groter was dan nu. Toén kwam uit de Verenigde Staten in drie dagen méér dan nu in vier weken. Men had blijkbaar meer vertrou wen in Somoza dan in de nieuwe regering van nationale wederop bouw. De pater verklaarde met nadruk dat de revolutie in dit land bijzonder menslievend is verlopen. De nieuwe grondwet vindt hij zeer goed. "Een grondwet volgens de christelijke beginselen". "Het is vanzelfsprekend dat veel pries ters, die bij de revolutie betrok ken zijn geweest, nu ook mee werken aan de wederopbouw van het land". Idioot In de nieuwe regering zijn twee priesters minister Ernesto Car- Veel priesters in Nicaragua werken mee aan de wederopbouw van het land. Dat is wel een beetje riskant, erkent pater Cesar Jerez, maar het is toch vanzelfsprekend. Je moet voor de armen opkomen. denal voor cultuur en Miguel Descotto voor buitenlandse za ken. Vijf priesters hebben een topfunctie op onderwijskundig en economisch gebied. Jerez: "Onder de jezuieten van Nicara gua zitten goede specialisten en de nieuwe regering maakt van hun deskundigheid graag ge bruik". Meermalen is pater Jerez yoor idioot uitgemaakt omdat hij een 'communistische regering" in het zadel zou helpen. Hij erkende dat in de daadwerkelijke medewer king van priesters aan de rege ring risico zit. "Het is echter niet in de eerste plaats een politieke beslissing om voor de armen op te komen. Bij alle politieke arbeid zullen de orden en congregaties steeds kritisch moeten zijn ten aanzien van de regeringspolitiek en het eigen werk". Volgens pater Jerez kan de kerk van Nicaragua nu de bedoelingen van de Zuid- amerikaanse bisschoppenconfe rentie waar maken: er zijn voorde armen. Overigens krijgen de priesters voor hun werk in de wederopbouw van het land geen salaris. "Dat is er gewoon niet", aldus Jerez. De taak van de kerk omschreef hij als "bijzonder groot" ("en dat is geen theoretische bla-bla"). De regering heeft haar organisaties nog niet kunnen opbouwen. Maar de kerk is tot in de uithoe ken van het land aanwezig. "Zij kan overal een beroep doen op mobiliseerbare en gemotiveerde Berkel (ZH), Noordeindseweg 116, tel. 01891-4670. naar het aantal opgenomen vluchtelingen in vergelijking met de hele bevolking. Luxemburg bleek met 3000 vluchtelingen op een bevolking van in totaal 340.000 zielen het meest gastvrije land te zijn. Zwitserland is twee de en Nederland staat tussen Noorwegen en Denemarken op de tiende plaats. Behalve Dene marken hebben al deze landen een lager inkomen per hoofd dan wij. "Zo gezien zijn wij rijk, maar ongastvrij, al speelt onze bevol kingsdichtheid hierin ook een rol", meent SOH, die over deze ongastvrijheid haar zorgen heeft, "in het bijzonder met het oog op onze verantwoordelijkheid voor Turkse christenen". Bij de vorming van de ene Vereni ging Vluchtelingenwerk Neder land, waarin kerken, maatschap pelijke organisaties en vrijwilli gers samenwerken voor de op vang van vluchtelingen, was de stichting dit jaar intens betrok ken. Zij probeert ook het werke lijke meeleven van de Neder landse kerken met vreemdelin gen en vluchtelingen te bevorde ren. Bij de Stichting Oecumeni sche Hulp zijn elf kerken en ge loofsgemeenschappen aangeslo ten. Vietnamese vluchtelingen op Schiphol. Fijn dat ze hier konden komen. Maar het vluchtelingenprobleem treft 43 landen. Afrika staat nog steeds aan de treurige spits. Pastor weg. Jacques de'Valk, bekend van het KRO-omroeppastoraat, treedt 1 oktober in dienst van het ziekenhuispastoraat van het Acade misch Ziekenhuis Utrecht. De Valk kwam in 1974 bij het omroeppasto raat, nadat hij achtereenvolgens pastor in Baarn en in Zevenaar was geweest. Beroepingswerk. Hervormde Kerk: beroepen te Nijkerkcrveen als bij stand in het pastoraat (Eben Haëzer-kerk) J. Schaap Pernis (heeft dit beroep ook aangenomen), te Nij verdal L. Romein Boven-Hardinxveld, te Winschoten (buitengewone wijkgemeente) kandidaat G. Schoonman (geestelijk verzorger verpleeghuis in Utrecht) te Zeist; aangenomen naar Kerkwerve-Serooskerke (Schouwen) J. Duk Hoogezand. naar Wade- noyen (Geld.) als catecheet-pastoraal medewerker M. Niemeijer, cate cheet te Ten Post. Gereformeerde Kerken: aangenomen naar Zeist K. A. Firet (leraar gods dienst in Utrecht) te De Bilt. Bootvluchtelingen. In de hervormde gemeente te Katwijk aan Zee is ruim f. 40.000 opgehaald voor de bootvluchtelingen uit Vietnam. Her vormd Katwijk aan Zee koos voor een eigen inzameling omdat de natio nale actie op een zondag werd gehouden. Uiterst rechts Racisme. Dertig Britse kerkelijke leiders, onder wie vier anglikaanse bisschoppen, hebben hun ernstige verontrusting uitgesproken over de toeneming van het racistische denken en handelen in de Engelse sa menleving. Zij vrezen wat dit betreft een sombere toekomst. De dertig gaven blijk van hun ongerustheid na een bijeenkomst die de Britse Raad van Kerken had georganiseerd om de reacties te inventariseren op het programma van de Wereldraad van Kerken tot bestrijding van het ra- Vooral de racistische houding van veel jongeren ontstelde hen. Jongeren zijn geneigd de opvattingen van uiterst rechtse groeperingen tot de hunne te maken. De verhouding tussen politiemensen en zwarte en gekleurde bevolxingsgroepen duidden zij aan als "problematisch" en "veel slechter dan menigeen bereid is aan te nemen". De kerken, zo meent de groep, zouden een nationale actie moeten voeren om zoveel mogelijk christenen te betrekken bij programma's die heb ben te maken met de problemen van een multi-culterele en multi-ra- ciale samenleving. Er zou een hulpverleningscentrum moeten komen, vanwaaruit teams naar gemeenten en kerken kunnen gaan om aan oplossingen voor deze problemen mee te werken. Hoewel de groep van dertig ook kritiek had op het programma van de Wereldraad, meende zjj dat dit zeker voortgang moet vinden. WAT GEEFT MASSIEF eikehout toch veel sfeer in huis! Iets van onvergankelijk, eerlijk, warm. Maar dan moet je er wel de vakman in herkennen. Zoals bij de meubelen van Oisterwijk. Daar doen ze alles zelf. Selecteren, drogen, logen en verwerken tot mooie meubelen naar eigen ontwerp. Je ziet 't direct. Eethoeken die een maaltijd feestelijk en de kamer vorstelijk maken. Stoere, gastvrije tafels... uitnodigende stoelen. Met prachtige handgebeeldhouwde detail-afwerking. OlSTERWIJK-MEUBELEN dragen een eigen brandmerk. En worden door eigen vakmensen bij u thuis geplaatst. U krijgt er 12 jaar dic zwart-op-wit garantie bijop hout en constructie. Als er wat is.we komen meteen. Gratis. Dat kan omdat we bij Oisterwijk alles zelf in eigen hand houden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 19