Picasso de hak genomen California Suite: vaak leuk, soms erg flauw Zweeds regisseurs-duo met verzonnen biografie over schilder Films deze week VRIJDAG 7 SEPTEMBER 1979 Heeft nieuwste Fellini een politieke achtergrond of niet? "Ik wilde noch een histori sche film noch een politiek of sociologisch essay ma ken.Ook heb ik niet de vakbonden willen veroor delen. De film gaat ge woon over de repetitie van een orkest". "Orkestrepetitie"; regierFederico Fellini; hoofdrollen:Balduin Baas e.a.; theater:Lido 3; 16 jaar Eigenlijk wilde de Italiaanse regis seur niet eens dat er over zijp laatste werkstuk "Orkestrepeti- tie"(Prova d'Orchestra) geschre ven zou worden. Maar daar valt natuurlijk bij een film van de be faamde Italiaan zeker niet te ont komen. De pers maakte niet al leen heel wat woorden vuil aan Fellini's werkstuk, maar boven dien kon niemand heen om de door Fellini zo fel ontkende poli tieke inhoud. Na het zien van "Orkestrepetitie" ook niet zo merkwaardig, want de symboliek ligt er duimendik bo venop datje haast boze opzet zou vermoeden. Fellini die eens wilde zien tot wat voor hoogdravende bespiegelingen zijn film aanlei ding zou geven. Hoe dan ook: het conflict dat Fellini tussen het orkest en zijn dirigent (een rol van de in West-Berlijn wonende Nederlander Balduin Baas) laat groeien, plus de aan wezigheid van een eersteklas patser als eigenaar van het orkest en een al even onguur ogende vakbondsman wijzen duidelijk in de richtihg van politiek engage ment. De vorm waarin hij dit alles den. Hij steekt weer een felle ti rade af, die - als het beeld zwart wordt - ontaardt in Duits geblaf, dat herinneringen oproept aan nazi-Duitsland. "Orkestrepetitie" heeft Fellini in eigen land veel kritiek van links opgeleverd. Sommige progres sieven voelden zich met de op stand van het orkest, dat niet veel verder komt dan Hysterische kre tologie, danig in hun hemd gezet. De vraag is echter of dat Fellini's bedoeling was. Mij lijkt het eer der toe dat hij (ervan uitgaande dat "Orkestrepetitie" wél een po litieke achtergrond heeft) een waarschuwend geluid heeft wil len laten horen. Als de revolutie al strandt bij wat loze leuzen en geen werkelijke alternatieven aandraagt, ontstaat er een va cuüm. waarin de dictatuur welig kan tieren. Een uitleg, die zich trouwens gemakkelijk voor een ander laat inruilen. Gedeeltelijk een gevolg van het feit dat Fellini zijn sympathie by geen van de partijen legt. De leden van het or kest worden afgeschilderd als (om met Van Agt te spreken) non-valeurs en zijn afkeer van de dirigent blijkt vooral uit het laat ste gedeelte met het Hitler-ge- brul. Los van de politieke stellingname staat vooral de bewondering voor Fellini's vakmanschap. Bezwa ren tegen het toch wat statische karakter van de film (opnamen blijven beperkt tot de crypte) vallen weg tegen het prachtige camerawerk en de van de Ita- De orde is weer hersteld. Het orkest heeft zich weer rond de dirigent geschaard, terwijl op de achtergrond de sloperskogel onheilspellend hangt. gegoten heeft, doet sterk denken aan "Roma"(onlangs nog in de nachtvoorstelling van Camera) en de voor televisie gemaakte "I Clowns". Een televisieploeg (met Fellini als interviewer) komt opnamen ma ken van een orkestrepetitie in een -ook akoestisch- erg fraaie cryp te. Eerst is er alleen nog maar de conciërge, die vol liefde vertelt over de geschiedenis van de repe titieruimte, waarna langzamer hand de orkestleden binnen druppelen. De vakbondsleider meldt dat de bond weliswaar ak koord gaat met de aanwezigheid van de tv, maar de musici mogen zelf beslissen of ze geïnterviewd willen worden. Er ontstaat wat tumult, sommigen willen er geld voor zien, maar uiteindelijk zege viert de ijdelheid. Dan komt de dirigent binnen. Een autoritair figuur, die duidelijk weerstanden oproept. Al vlot komt het tot een botsing met het orkest dat er wat apathisch bijzit. Hier en daar worden melige grappen gemaakt, terwijl ande ren met een transistorradio naar het verslag van een sportwed strijd luisteren. Een woede-uit val van Balduin Baas volgt, waarna een pauze wordt ingelast. Na die pauze komt het conflict tot een werkelijke uitbarsting: de orkestleden slaan aan het muiten. Hun grieven staan op de gewijde muren gekalkt en musiceren doen ze alleen nog maar op eigen houtje en zo vals mogelijk. Baas kijkt lijdzaam toe, maar krijgt onverwachts hulp van een gigan tische, bij sloopwerkzaamheden gebruikte kogel, die één van de muren van de crypte verbrijzelt. De harpiste sneuvelt onder het puin en de schrik zit er bij de ove rigen zo in dat ze zich weer ge hoorzaam rond de dirigent scha ren. De dan volgende uitvoering lijkt uitstekend te klinken, maar Balduin Baas is nog niet tevre- liaanse cinema zo bekende, fraaie kleuren. Ook de schitterende ty petjes, die Fellini zoals altijd, laat opdraven, zijn heel treffend ge schetst. "Orkestrepetitie" droeg Fellini op aan zijn 'lijfcomponist' Nino Ro ta, die na het voltooien van de muziek voor "Hurricane" van Jan Troell overleed. Omdat "Orkestrepetitie" maar iets langer dan een uur duurt, zijn er twee korte filmpjes in het voor programma opgenomen.de iets te ver doorgevoerde grap "The waltzing policemen" van de Amerikaan Kerry Feitham en "Zwei frauen in der Oper" van Christian Veit-Attendorf, waarin twee dames die een schouwburg schoonmaken, gevolgd worden. BART JUNGMAN Scène uit "De dolle dwaze avonturen van Picasso' AMSTERDAM (GPD) - „Het was onze bedoeling om zelf een biografie te creëren, te verzinnen van een kunstenaar met een hele grote naam. We hadden Mo zart kunnen nemen of Beethoven, maar omdat we allebei affiniteit voelen met Picasso en zijn werk, kozen we voor hem. Daar komt dan nog bij dat die man zo'n grote artiest is, dat zijn naam niet meer kapot te krijgen is, zeker niet door zo'n film en dat zijn leven een groot deel van deze eeuw bestrijkt, waar ook weer leuke dingen mee te doen zijn". Aan het woord Tage Danielsson (regie, scenario) en Hans Alfredson (co-regie, scenario en één van de hoofdrollen) van de Zweedse film Picassos Aventyr, een in grote trekken geslaagde aaneenschakeling van de meest uiteenlopende grappen die deze week in verschillende Nederlandse steden onder de titel De Dolle Dwaze Avonturen van Picasso in première is gegaan. een leugen die de werkelijkheid onthult" schijnt Pi casso eens gezegd te hebben, wat het komische Scandinavische duo deed besluiten om voor 95 pet een film bij elkaar te liegen, ook al omdat de zoge naamd serieuze biografische films naar hun zeggen al voor 70 pet romantiseren en liegen. In een ijltempo laat de film belangrijke gebeurtenissen uit het leven van Picasso de revue passeren, waarbij Danielsson gebruik maakt van verschillende humo ristische middelen. Zo past hij, naast enkele origi nele vondsten, pure klassieke slap-stick toe en krijgt hij weer andere lachers op zijn hand met parodie, satire, trucage en stukjes animatie-film. Kortom, een mozaïek van diverse soorten grappen en stijlen die je de indruk geven dat er heel wat mensen aan het script meegewerkt hebben en er op de set heel wat geïmproviseerd is. Tage Danielsson: „Maar dat is niet zo. Na een hele tijd brainstormen over Picasso en zijn leven hebben Hans Alfredson en ik een kant en klaar script ge maakt, waarin ook grappen verwerkt zijn van onze Picasso, de bekende Zweedse (tv-)acteur Gosta Ek- man. En zo'n script maken lijkt, als je de film ziet, heel jolig werk met een paar borrels erbij, maar bij ons betekent dat toch keihard werken, weken, maanden lang van 9 tot 5. Bij zo'n film als deze kun je de grappen niet improvise ren, je kunt moeilijk een hele dag op inspiratie wach ten; dat zou handenvol geld kosten. De grappen in de film stonden dan ook allemaal van tevoren vast. Als er geïmproviseerd is, dan is dat op het gebied van het spelen. „En als je zegt dat er verschillende stijlen in de film zitten, dan klopt dat wel. Dat is zo'n beetje ons han delsmerk. Komedie maken betekent voor mij con stant de stemming van het publiek veranderen. Het is de bedoeling datje van tevoren nooit weet watje daarna voorgeschoteld krijgt, vandaar al die verras singen in de film". Hans Alfredson: „En de echte komedie is natuurlijk niet alleen maar lachen. Kijk maar naar iemand als Chaplin, daar komen ook veel tragische aspecten bij kijken". Wat dat betreft hebben de twee, die in Zweden een soort productiebureau runnen voor komische films, shows, radio- en tv-programma's, enz. hun film ook volgestopt met allerlei serieus uit te leggen verwij zingen naar mensen en gebeurtenissen uit de 20e eeuwse (kunst)geschiedenis. De guitige manier waarop tijdgenoten van Picasso, zo als Satie (honky-tonk-pianist), Hemmingway (cow boy) en Apollinaire gepresenteerd worden, getuigt nog van een prettig luchtige aanpak. Maar verwijzin- de vercommercialisering van Picasso's bijvoorbeeld een symbolisch animatie- er Spaanse Burger- en Tweede Wereldoor log zorgen toch voor een verdieping van de film. Danielson-Alfredson: „Voor alles wilden we een leuke film maken, maar het is logisch dat, wanneer je zoals wij al jaren bezig zijn, je eigen overtuigingen door gaan klinken. Dat zijn de mensen in Skandinavië ook van ons gewend. We willen geen oplossing geven voor een dergelyk probleem als de vercommerciali sering van de kunst, maar we willen ook niet ver bloemen dat er heel wat mensen zijn (geweest) die profiteren van het genie van Picasso en daar heel rijk van zijn geworden. Om grote kunstenaars worden soms hele industrieën gebouwd". gen na kunst stukje c De produktie van schrijver Neil Simon is werkelijk verbluffend. Aan de lopende band levert hij toneelstukken en filmscenario's af, doorgaans op het komische vlak. In een verloren moment blijkt hij ook nog eens beide za ken te combineren: een toneel stuk bewerken voor film. Cali fornia Suite is het resultaat. Deels een aardig resultaat. Vier a vijf van de ongeveer tien hoofdper sonen die hij in het sjieke Bever- "California Suite"; regie: Herbert Ross; hoofdrollen: Jane Fonda, Michael Caine e.a.; theater: Ca mera; alle leeftijden. ley Hills hotel heeft gedropt, zijn op de voor Neil Simon zo ken merkende manier leuk. De ene gevatte opmerking volgt de an der in een razendsnel tempo op. Zo vlug dat de humor pas, als de dialoog al weer een stuk verder is, tot je doordringt. Vermoeiend maar wel leuk. De andere sterren moeten het met wat flauwe slap stick doen, die niet al te geslaagd is. Die numerieke scheiding is zo gemakkelijk te maken omdat de hoofdrolspelers niets anders ge meen hebben dan dat ze in het zelfde hotel slapen. Het gaat om vier echtparen en een gescheiden stel, die elkaar onderling niet ontmoeten. Leuk wordt California Suite pas als de camera is gericht op Alan Al- da, Jane Fonda, Michael Caine, Maggie Smith of Walter Matthau. De eerste twee zijn het echtpaar dat uit elkaar is en moet bepraten bij wie de dochter blijft. Smith en Caine zijn de Britten in het gezel schap. Maggie Smith speelt een actrice (Michael Caine haar we derhelft), die voor een Oscar is genomineerd, maar het uiteinde lijk niet krijgt (voor haar rol in California Suite kreeg ze hem overigens wel, wamt sentimen taliteit schuwen ze in Hollywood niet). Dit viertal is met zijn grote routine geknipt voor het werk van Si mon. Matthau is een vaste klant in dit genre. Hoewel niet zo leuk als anders, kan hij in zijn rol van joodse zakenman toch genoeg van zijn komische talenten kwijt. Veel minder leuk zijn Richard Pryor en Bill Cosby, die als twee doktoren met hun vrouwen op vakantie zijn. Niet zozeer met woord als wel met gebaar moeten zij komisch doen en dat lukt, zo als gezegd, niet erg. Die zo ver schillende componenten maken California Suite tot een zeer ver deeld genoegen. Lof verdient ze ker regisseur Bert Ross. die de losse delen tot een vlot lopende film bewerkte. BART JUNGMAN Maggie Smith en Michael Caine zijn twee van de reeks bekende ac teurs en actrices in "California Sui ie". Blijvers "The Warriors" - Opwindende film over jeugdbendes, Luxor, Leiden. "Moonraker" - James Bond. Lido 1, Leiden. "In de ban van de ring" - Tol kien verfilmd. Lido 2, Leiden. "C'Eravamo tanto Amati" - Boeiend gespeel met kleuren door Ettore Scola, Studio, lei den. "Uit elkaar" - Speelfilm van Herman van Veen, Tnanon, Leiden, Euro 1, Alphen. "Ashanti" - Moderne slaven handel in avonturenfilm. Euro 2, Alphen. Nieuw in Alphen "The China Syndrome" - Jane Fonda, Jack Lemmon en Mi chael Douglas in dramatische verwikkelingen rond kerncen trale, Euro 3, Alphen. "Elvis, the movie" - Over Elvis Presley, Euro 4, Alphen. Rex "Little girl blue" - Verlegen meisje loopt geen blauwtje. Kindermatinee "Popey's dolle avonturen" - Camera, Leiden. "Woody Woodpecker" - Lido 3, Leiden. "50 Jaar Mickey Mouse" - Stu dio, Leiden. "Herbie gaat naar Monte Car lo" - Euro 4, Alphen. Nachtfilms "Macbeth" - Camera, Leiden. "Greta zonder mannen" - Rex, Leiden. "Vrouwen die ervan houen" - Euro 1 en 2, Alphen. "The mechanic" - Euro 3, Al phen. "Naar het binnenste der aar de" - Euro 4, Alphen. Haagse bioscopen "Avalanche Express" - da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. 2.00, 4.15, 7.00 en 9.15 uur Apollo 1. 12 jr. "The Mean Machine" - da. 7.30, 9.45. do., vr., ma. en di. ook 2.00 uur, Apollo 2, 12 jr. "The China Syndrome" - da. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, zo. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uur. Asta, al. "The big fix" - da 2 00. 7.30 en 9.45 uur, zo. ook 4.15 uur, Bijou, al. "Uit elkaar" - da. 2.15, 7.15 en 9.30 uur, zo. 1.45. 4.15. 7.15 en 9.30 uur, Calypso, 12 jr. "De dolle dwaze avonturen van Picasso" - da. 2.15, 6.45 en 9.15 uur, zo. 1.15, 4.15 en 9.15 uur. Camera, al. "Un papilion sur l'épaule" - da. 2.00,7.00 en 9.30 uur, za. woe. en zo. alleen 7.00 en 9.30 uur. Ci neac 2. 16 jr. "The Warriors" - da. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, zo. 1.30,4.00,7.00 en 9.30 uur. Corso, 16 jr. "I never promised you a rose- garden" -. da. 8.15 uur, vr. en za. 7.00 en 9.30 uur, zo. 3.30, 7.00 en 9.30 uur. Du Midi, 16 jr "De val van Rome" - za., zo. en woe. 3.30 en 7.30 uur, overige dagen 1.30 en 7.30 uur. Euro, al. "Moonraker" - da. 2.00, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 uur, Metropole 1, 12 jr. "In de ban van de ring" - da. 2.00, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 uur, Metropole 2, al. "Tiro" - da. 2.00. 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 uur, Metropole 3, 16 jr. "The Deerhunter" - da. 2.00 en 8,00 uur, Metropole 4. 12 jr, "Sybil" - da. 2.00, 6 45 en 9.30 uur. zo. 1.15, 4 00. 6 45 en 9.30 uur, Metropole 5, 16 jr. "Sherlock Holmes contra Jack the Ripper" - da. 1.45, 6.45 en 9.30 uur, zo. ook 4.15 uur, Odeon 1, 16 jr. "Jaguar lives" - da. 2.00,6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur, Odeon 2, 12 jr. "Take the money and run" - da. 2 00, 6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur, Odeon 3. 16 jr "De gebroeders Leeuwenhart" - da. 1.45, 6.45 en 9.30 uur, zo. 4.15 uur, Odeon 4. al. "Baby Face" - da. 12.30, 2.15, 4.00, 5.45, 7.30 en 9.15 uur. zo. vanaf 2.15 uur. Le Paris 1. 16 jr. "Deep Throat" - da. 12.00, 1.45, 3.30, 5.15, 7.00 en 8 45 uur. zo. vanaf 1.45 uur, Le Paris 2, 16 jr. "Paris Porno" - da. 12.15, 2.00. 3.45. 5.30, 7.15 en 9 00. zo vanal 2.00 uur. Le Paris 3, 16 jr. "The Warriors" - da. 2.00, 7.00 en 9.30 uur. za. en zo. 1.30. 4 00. 7.00 en 9.30 uur. Passage. 16 jr. "Uit elkaar" - da 2.00, 7.00 en 9.30 uur. zo. 1.00. 7 00 en 9.30 uur.m Studio 2000, 12 jr "Marathon Man" - da. 2.00. 7.00 en 9.30 uur, De Uitkyk, 16 jr.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 11