Stan Kenton: leven voor de progressieve jazz Bandleider op 67-jarige leeftijd in Hollywood overleden MAANDAG 27 AUGUSTUS 1979 VARIA Het was weer even leuk in Am sterdam. Het Leidseplein was herschapen in een „uit markt", met stalletjes waar je kon vernemen welke theater activiteiten er in het komende seizoen te verwachten zijn, en er werd op verschillende pun ten gedanst, gemusiceerd, to neel gespeeld en gecircusd. U denkt misschien dat „circus sen" geen goed Nederlands werkwoord is, en daar hebt u ook wel gelijk in, maar het is wel de manier waarop kinde ren die praten leren van zelf standige naamwoorden werkwoorden fabriceren. Als Sara van vier met een ballon speelt, is ze aan het „ballon nen", speelt ze met een vlieg tuig dan is ze aan het „vlieg tuigen", doet ze balletpasjes dan is ze aan het „balletten" probeert ze met een spring touw te springen dan is ze aan het springtouwen"bespeelt ze op haar eigen wijze de pia no bij oma dan is ze aan het „pianoën", als ze ons met het fototoestel bezig ziet dan wil ze ook evenfototoestellen"en ze komt thuis met de medede ling dat ze lekker ,jgezand- bakt" heeft. Portemonneetje We waren nog maar nauwelijks op het Leidseplein aangeko men, of een mevrouw met een boodschappentas drukte Sa ra in het voorbijgaan een Banjo" in haar hand. Opge togen verbijstering! Zomaar twee wafels met gemalen pin da's in cacaofantasie gekre gen, voor niks niemendal, en ze hoefde er niet eens „dan- kuwel" voor te zeggen, wat aardig van zo'n mevrouw Toevallig was ons hetzelfde, maar dan anders, een week eerder op de Waterlooplein- markt, overkomen. We had den Sara een briefje van 5 gulden gegeven, dat mocht ze naar eigen goeddunken be steden (bewaren voor later mocht natuurlijk ook). Ze be keek met grote aandacht rin getjes, waarvan we zeiden dat ze in haar prijsklasse pielen, oude boekjes, kettink jes, maar het werd ons al gauw duidelijk dat ze toch het meest verslingerd was ge raakt aan een kitscherig mi niatuurpistooltje dat f3 $5 kostte. Kijk nu eerst nog maar eens goed rond, zeiden we, we zijn nog niet op de helft,en als je geld op is, kun je niets an ders meer kopen, dus we koch ten het pistooltje nog niet. Aan de andere kant van de markt stuitte ze op een bak met plas tic portemonneetjes in de vorm van poesjes, eekhoorn tjes en kuikentjes, ze kostten fl en ze wou zo'n eekhoorn- portemonneetje. Dat kon. Met het portemonneetje in de lin kerhand en het biljet van vijf gulden in de rechterhand stapte ze ietwat beschroomd, maar toch ook met de routine van een regelmatige kwar tjesgeefster aan de orgelman, naar de marktkoopman, en toen ze met het portemon neetje en vier keiharde gul dens terugkwam, kon je aan haar gezicht zien dat ze het gevoel had een bijzonder goe de slag te hebben geslagen: èn zo'n fraai portemonneetje, èn dan ook nog eens vier tastbare guldens, in ruil voor één schamel groen papiertje. ,fJou gaan we het pistooltje kopen!", zei ze vastbesloten, nadat we de guldens in het portemonneetje hadden ge daan. Spontaan Terug naar de kraam met de pi stooltjes, ze gaf de vier gul dens en kreeg behalve het pi stooltje één onnozel bruin stuivertje terug, wat haar, vergeleken met de vorige koop die zij gesloten had, zo onre delijk om niet te zeggen mis dadig voorkwam, dat zij in een ontroostbaar gebrul uit barstte. En we konden argu menteren wat we wilden (.Maar je hebt nu toch dat mooie pistooltje!", ,Ja lie verd, kopen kost nu eenmaal geld"), ze bleef op volle kracht doorhuilen. Nu hebben die Waterloopleinmarktkooplui zoals bekend een grote mond maar een klein hartje, dus toen Sara, nog steeds onver biddelijk huilend, de kraam passeerde van iemand die speelgoederen en soortgelijke vsnuisterijen verkocht, pakte deze een grote doos met te kenmaterialen en stopte die haar toe. ,Hiero, maar dan niet meer huilen hoor!". Van verbouwereerdheid viel ze meteen stil. Zomaar een ca deau van een wildvreemde meneer, ze werd er opgewon den van! Een sprookje dat werkelijkheid werd, een soort tafeltje dek je ezeltje strek je, maar dan niet met goudstuk ken, maar met dozen teken materiaal. En blijkbaar werd dit spontane weggeven een trend, want nu die mevrouw weer, die haar zomaar in het voorbijgaan, blijkbaar in een opwelling, zo'n Banjo" had gegeven. Gut, wat een leuk kind, dacht die mevrouw na tuurlijk ik kon daar wel in komen, zei Sara later niet, op de planken vloer vlak bij de geluidboxen van het Interna tionaal Folkloristisch Dans theater gezeten, met stralende ogen ,M'n hartje gaat ook mee dansen!"), ik maak haar even blij met die .Banjo" die ik zo juist gekocht heb! Wat kunnen mensen toch spontaan en aardig reageren, dacht ik bij mezelf, terwijl mijn blik viel op de tientallen blauwe wik kels van Banjo's" die overal op straat verspreid lagen. Voor we bij Américain waren, hadden we zo al vier ban jo's" in ontvangst mogen ne men, het was een reclameac tie. DEN HAAG (GPD) - Stanley Newcomb Kenton is dood. Een hartaanval heeft in een ziekenhuis in Hollywood een eind gemaakt aan een stormachtig leven, dat bepaald is geweest door het koortsach tig zoeken naar nieuwe vormen voor de jazzmu ziek. Kenton is 67 jaar geworden.' Experimenten die hem met altijd in dank zijn afgenomen, zeker niet in de beginperiode in de jaren '40, maar die hem later zoveel roem verschaften, dat hij een eigen platenmaatschappij kon oprichten, waar mee hij zonder commercieel gebonden te zijn de opnamen kon maken die hem aanstonden. Als kleine jongen kreeg hij pianolessen van zijn moeder en een aantal privéleraren. Al op zijn 16e jaar maakte de in Winchita, Kansas, geboren Stan Kenton zijn eerste arrangement. Vervolgens kwamen de jaren die bijna iedere beginnende jazzmusicus beleeft en waarin hij de harde, prak tische kant van het beroep leerde kennen. In 1941 formeerde Kenton tenslotte zijn eerste or kest en al snel daarna kwamen de eerste platen- opnamen tot stand. De herkenningsmelodie van de band, „Artistry in Rhythm", was de titel van de plaat die hem in 1943 zijn eerste faam bezorg de. Vanaf de eerste start nam de formatie van Kenton een geheel eigen plaats in de jazz in. Trouwens, velen waren het erover eens dat wat dit orkest speelde helemaal niets met jazzmuziek te maken had. Vermaarde critici wisten nauwelijks wat zij met deze schelle, orkestrale, soms atonale, dan weer valse, maar altijd in scherp maatkostuum gesneden klanken aan moesten. Ondanks heftige kritiek ging de bandleider-com ponist-pianist met de wat zoetige gelaatstrekken van de gemiddelde Amerikaanse staatsburger door. Zijn profiel, met de al snel bekend worden de haardracht, werd voor zijn supporters het symbool van de vernieuwer, de man van de „Pro gressive Jazz", de symfonische bedenksels waar aan dikwijls een batterij violen niet ontbrak. Koele, koude kunst, die weliswaar met de hoogste discipline werd gebracht, maar juist daardoor leed aan bloedarmoede, die onmogelijk met de „hof'heid van de tot dan toe gespeelde jazz was te verenigen. Toch kon Kenton, een typische representant van de Amerikaanse Westcoast. zich verheugen in een voortdurend toenemende schare van enthou siastelingen. Restaurant- en nachtclubeigenaars zagen hem vaak met tegenzin komen en waren geschokt door de massale, zeer ongebruikelijke orkestklanken, die werden bepaald door staccato spelende saxofonisten en onvoorstelbaar hoog blazende trompettisten. Maar als de zaal door geestdrift werd overmand, het publiek het dansen en drinken vergat, dan bleek het achteraf een ge beurtenis van allure te zijn geweest zo'n formatie onder contract te hebben gehad. De afbrekende kritieken luwden wat en de eerste geestdrift van de „kenners" was bespeurbaar. Kenton wist dan ook steeds sterker solisten en arrangeurs aan te trekken. Wie kent de namen niet, die mede door Kenton's orkesten groot zijn geworden: Art Pepper, Bob Cooper, Bud Shank, Shelly Manne, Conté Candoli, „high-blower" Maynard Ferguson en de zangeressen Anita O'Day en June Christi. Een reeks, waaraan, naast Lee Konitz, Zoot Sims en Frank Rossolino, kort geleden gestorven, nog velen zijn toe te voe gen. Vlak na de oorlog trad arrangeur Pete Rugoio tot de band toe en deze bepaalde voor een belangrijk deel de verdere loopbaan van het orkest, naast de bijdragen die arrangeurs als Gerry Mulligen, trompetist Shorty Rogers en vooral Bill Holman leverden. Niettemin maakte Stan Kenton tegen het eind van de jaren '40 een moeilijke tijd door. Omstreeks 1947 moest hij zijn „gezelschap" ontslaan, wat hem een bedrag van een half miljoen aan contrac ten scheelde. Hij kon er niet meer tegenop, was overwerkt doordat hij te snel te veel wilde, be landde voor enige tijd in een psychiatrisch zie kenhuis en wilde oor de komende jaren niets meer van muziek weten. Hij kwam die depressies echter vrij snel weer te boven en het lieve leven van keihard werken nam opnieuw een aan vang. Enige jaren geleden was het van vermaarde elpees als The Kanton Era, Innovations in Modern Mu sic, Milestones en Lush Interlude veelgeroemde orkest nog te horen in Rotterdam en (later) in Den Haag. De bandleider die, zoals Duke Ellington, niet om zijn pianospel maar om zijn orkest geprezen werd, kreeg er staande ovaties te incasseren. Stan Ken- ton zal ongetwijfeld voortleven in zijn Creative World-lp's, die in groten getale over de wereld verspreid zijn. PETER HUYSMAN DEN HAAG (ANP) - De prijs van de kritiek 1979 is door de leden van de Kring van Nederlandse Theatercritici toegekend aan de toneelgroep Baal. Baal kreeg de prijs om de manier waarop uit verschillende theatermiddelen (toneel, muziek, grime, belich ting, kostumering) inspirerende en belangwekkende initiatieven Kritiekprijs voor 'Baal' in de richting van een eigen soort totaal-theater werden genomen. Deze werkmethode, die in de af gelopen jaren steeds meer ont- wikkeld en verbeterd is, resul teerde dit seizoen in voorstellin gen als "Bekende gezichten, ge mengde gevoelens" van Botho Strauss en "Kaspar" naar Peter Handke. De prijs wordt woensdag 5 septem ber in Amsterdam aan de groep uitgereikt. Leidse bioscopen LUXOR: "The China Syndrome", da. 2.30,7.00 en 9.30 uur, zo. 2.00,4.30,7.00 en 9.30 uur. al. CAMERA- "The kids are alright", da. 7.00 en 9.15 uur, za. en woe. ook 2.30 uur, zo. ook 2.00 uur, al. Nachtvoorstelling: Fellini: "Roma", vr. en za. 11.30 uur. LIDO 1: "Moonraker", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 12 jr. LIDO 2: "In de ban van de ring", da. 2.30 en 8.00 uur, zo. ook 4.45 uur, al. LIDO 3: "Animal House", da. 7.00 en 9.15 uur, ma., di., do. en vr. ook 2.30 uur, al. Kindermatinee: "Tomen Jerry",woe.en za. 2.30 uur. zo. ook 4.45 uur. STUDIO: "Haastige spoed is zelden goed", da. 7.00 en 9.15 uur, ma., di., do. en vr. ook. 2.30 uur, al. Kindermatinee: "50 Jaar Mickey Mou- REX: "Fantasie in een bordeel", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Sexcircus van Athene", vr. en za. 11.30 uur, 16 jr. Bioscopen Alphen EURO 1: "Uit elkaar", da. 1.30, 6.30 en 9.00 uur, zo. 4.00, 6.30 en 9.00 uur, za. en woe. 6.30 en 9.00 uur, 12 jr. Nachtvoorstelling: "Death Wish", za. 12.15 uur, 16 jr. EURO 2: "Firepower", da. 1.45, 6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.15 uur, za. ook 12.15 uur, 16 jr. EURO 3: "Moonraker", da. 1.45, 7.00 en 9.30 uur, zo. ook 4.15 uur, al. Nachtvoorstelling: "Convoy", za. 12.15 uur. 16 jr. EURO 4: "Pas op of we slaan d'r op", da. 2.15,7.15 en 9.45 uur, zo. ook 4.45 uur. al. Nachtvoorstelling: "Erosroulette", za. 12.15 uur, 16 jr. Bioscoop Voorschoten GREENWAY: "The Deerhunter do., vr.. ma., di. en woe. 8.00 uur, za. 4.00 en .4 00 en 8.45 uur, 12 jr. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuiö en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis) Bezoekuren ziekenhuizen Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur Kraamafdeling: vaders extra van 18.00-18.30 uur Kinderafdeling dage lijks van 14.00-19.00 uur. (Niet meer dan 2 bezoekers per patiënt - Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.00uur (alleen voor echtgenoot van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwartier van middag- en avond- Kinderafdeling: dag. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als ixtlgt Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou- Maandag tlm vrijdag 1830-18.45 uur Zaterdag en zondag: 14.45-1530 uur. zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Ktnderkhniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur 18.30-19.00 uur. Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: 1<- «n 2< kl.is 11-11.30; 13,30-14.15 en 18.30-19 30 uur 3e klas 13.30-14.15 en 18 30-19.30 uur Kraamaf deling 13.30-14 45 alleen voor echtgeno- Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (020-175000. C(0iidc}iieuius 27 augustus 1979 Honderd jaar geleden stond in de krant: - In Italië zijn de droogte en de verschroeiende hitte der laatste twee maanden even nadeelig voor den landbouw als de zware regens, die aan de hitteperiode voorafgingen. Uit alle deelen van het schiereiland komen be droevende berichten. Tarwe en gras staan in Latium (Cam- pagna di Roma) en Piemont goed, maar elders hebben beide zoo zeer van het ongestadigdc weer geleden, dat de tarwe op sommige plaatsen beneden de helft eener gewone opbrengst zal blijven en de voorraad hooi nauwelijks toereikend zal zijn om den winter door te komen. Dezelfde oorzaken hebben na deelig op ma is gewerkt. Komen de vooruitzichten uit, dan zal dit artikeleen van de voorname voedingsmiddelen der boeren, geheel mislukken. Met den wij noogst is het wat beter gesteld. Dezijdeoogst in het Venetiaanse is zeer genng en te Sividale al leen zijn driehonderd vrouwen en meisjes in verschillende zij- defabrieken bedankt uit gebrek aan werk. - In de stad Warrington in En geland zijn twee olifanten van een circus, door het blaffen van een hond woedend geworden, losgebroken en de straten door gehold. Het geheele circusperso- neel en tal van politiedienaren liepen uit om ze te vangenTwee personen zijn door hen vertrapt en de kornak heeft bij een moe dige poging om hen meester te worden het leven verloren. Na geweldige inspanning ts men er in geslaagd de dieren weer in hun hokken terug te brengen. Vijtig jaar geleden: - Toen de koopman Wilhelm Schultke op een ondiepe plek van de Elbe bij Wittenberg met zijn kinderen aan het baden v was, raakte zijn achtjarige dochter en daarna zijn elfjarige zoon .diezijn zusje wilde helpen in de strooming. Zij dreven naar het midden der rivier, maar de vader slaagde er tn zijn kinderen te grijpen en dicht bij den oever te brengen. De kinderen konden worden gered, maar de vader werd door een hartverlamming getroffen en zonk weg tn de rivier. Y zirje? zo UjüRPgN 0U MAXI - MUS B.V. IN MgT VgRV/CU® ONSgwCNS- <6 6gZOgKgRE k VgRWJP0RP: jf ugr OP: pat is ggN HggUMOOlg IJrfVIUPlWS VAN VB RRCPfeSSOR J WW PSAUTOMA^ W -TiSCHÉ UIf— SMUTXR.PlNBA i\, V &6NIAAU V: ontvjépp Hgr wgRK-r pgR-fecrf Hgf WAS MAAR BBKj VBUCAt(SftVtf.B PINPA Jg MAS- BÊ»r WggR SlNNgNXCMgN HoofR UAAfAlg LOS! WAAROM MOgf IK IN ogzg ssxKS si&eu ziffgN? HAWgLUX BgPANXT -Aik sa naar. huis vfRNUP- <16 Mg? MVAJ /WWOCRD- ap pa raat ia HEB PEOETAAL c,EEAJ Awrwooep. APPAPAAr (INPA,JE BEUT pus Wierz/feAAA aenoc-D "AAJWB^E 57 AAIT OORD-t APPARAAT I INVEPVAAD,■JUF- WAT ER OP Stoat is beoed^êajp eaj IfcoRWF. B0UEAJPIEA) Z-tT ee EÊAJ &UKKE&IC, CjGLUIV /Al FRED BASSET De avonturen van Jommeke Annem/ekege kunt: het verkopen voor oud ijzer. Dan hebt ge toch oog 'ets WITTE BONENSOEP Misschien best. wantjDaar kunt ge niet het piept. in slapenzo'n IIi lawaai A/s ge r een nieuw laagje witte verf op smeert en met rood fluweel drapeert en aan mij geeft dan heb ik een mooi j praalbed'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 21