Eerst The Shoes, toen ww, nu Amerika P'ERDAG 25 AUGUSTUS 1979 EXTRA PAGINA 21 Door Herman van Amsterdam kunt lopen of je plaat wordt gespeeld. Het zal een kwestie van wennen zijn". "Ik had ook vanuit Nederland aan een come-back als solo zanger kunnen beginnen. El ke platenmaatschappij hier had me die kans willen geven. Maar ik heb daar nooit zoveel heil in gezien. Er komen in Nederland per week gemid deld 450 nieuwe platen uit. Probeer er dan maar eens uit te springen. In het buitenland lukt dat beter. Daar zijn pla tenmaatschappijen bereid er flink veel geld tegen aan te gooien. Daar mag het promo ten veel kosten. Neem nu zo'n groep als Santana, die kort- gelegen in Leiden was. Die jongens komen hier wel rlaar toe met vijf, zes vrachtwagens vol apparatuur. En dat heb ben ze echt niet allemaal zelf bekostigd". In Cannes in Frankrijk treffen elkaar jaarlijks tientallen bonzen van platenmaat schappijen uit even zoveel landen. Op zoek naar voor de platenmaatschappij aantrek kelijke artiesten. Het Ameri kaanse label Prelude, onder deel van Warner Brothers, liet bij zo'n gelegenheid, begin dit jaar, het oog vallen op Theo van Es. Met de nu bekende gevolgen. Op zeker De Franse en Amerikaanse pla tenmaatschappij hebben er gezamenlijk een bedrag van 100.000 dollar in gestoken om de Leidse zanger in de States populair te maken. "Mij zegt een dergelijke investering voldoende", oordeelt Theo, "met name Amerikanen gaan in dit soort zaken op zeker. Als ze er niet voor de volle honderd procent van over tuigd zijn dat het produkt verkoopt, beginnen ze er niet aan. Dat is voor mij een hele geruststelling". Theo Vaness, hy heeft al zijn Leidse bluf verzameld om zijn onverwachte come-back glans te geven, doet druk ke pogingen zich te ontpoppen als een Europese artiest. Is een vaste verschij ning aan het worden op de Duitse tv en trad recent ook op in top-pop-achtige pro gramma's in Italië, Grieken land en Luxemburg. Overi gens, daaraan verdienen doet hij niet. Hij treedt op tegen reiskostenvergoeding. De kleding die hij draagt krijgt hij veelal cadeau van een kle dingmagazijn in de Bree- straat. Nog een paar weken dan begint Theo van Es aan zijn Ameri kaanse avontuur. "Door erva ring wijs geworden durf ik nog niet te dromen van het grote succes", zegt hij. "Van daag ben je de big shot maar morgen ben je weer nergens. Ik kijk wel hoe het loopt". Klapper Het plan is dat hij in Amerika (hij gaat er voorlopig voor vier weken naar toe) een tournee langs een groot aantal disco clubs maakt. Die tournee valt samen met de LP die van hem in Amerika uit komt. Met die nieuwe plaat moet Theo, zoals hij dat uitdrukt, "de grote klapper gaan maken". Een LP lang disco, bontaange- klede muziekstukken vol gens het één-ritme recept. Theo heeft er muziekbanden vol van. Loopt naar zijn ge luidsapparatuur, drukt wat knoppen in ert uit de loeigrote speakerboxen rolt de disco panklaar de huiskamer in. De zanger zelf heeft zich in de hurkhouding naast zijn plan- tencollectie geposteerd en laat zich de muziek goed smaken. 'Prima sounc(je, niet waar?", zegt Theo, zijn stem iet wat verheffend. "Ik krijg wel eens het verwijt dat ik al te simpele stukken zing. Dat ik mij best eens aan wat kritischer tek sten zou kunnen wagen. Maar wat willen ze? Ga daar maar eens aan staan in een paar mi nuten disco. Bovendien, laat mij nou maar zingen waar ik zin in heb en laat een ander het maar weer op zijn manier doen". Theo Vaness, op de LTS leerde hij voor timmerman, zegt, als de laatste discoklanken dne hoog de flat uit drijven:" Het zou hartstikke te gek zijn als ik in de States beroemd word. Eigenlijk zou ik er een beetje op moeten rekenen want als je daar niet in je zelf gelooft, bereik je nooit iets. En zo is het in feite ook. Waarom zou ik er geen vertrouwen in heb ben? In Nederland is het me zestien keer gelukt een goede plaat te maken. Waarom dan niet in Amerika? Nou ja, en loopt het mis daar, dan kan ik toch weer een paar jaar teren op wat ik nu heb gedaan". Daar kan ik dan lang genoeg weer op teren. En ik voel me er echt nog niet te oud voor. Muziek is niet aan leeftijd ge bonden. Kijk maar eens naar de Beatles. Die waren na hun dertigste toch ook nog volop bezig?" Op advies van een vriend van hem is Theo een paar jaar te rug zijn geluk gaan beproe ven in Frankrijk. Kwam daar in handen van de platenmaat schappij Bona, die hem net zo lang kneedde tot de Leide- naar kon worden gepresen teerd als "het nieuwe disco fenomeen". Treedt niet op met een eigen orkest. Voor het voetlicht treden alleen Theo, een band waarop de achtergrondmuziek is inge speeld en om het disco-sfeer tje te completeren twee lenige negers die zich achter zijn rug in het zweet staan te wer ken. Angstaanj agend Zo is hij, met name in Frankrijk, al langs menige disco-club ge trokken. "Waar ik ook kwam", zegt Theo, "mijn plaat stond steeds nummer één. Ik vond het op een bepaald moment angst aanjagend. Dat zoveel men sen je blijken te kennen, datje op straat langs geen terrasje LEIDEN - Onderuit gezakt op de bruine zitkamer- bank, een whisky on the rocks losjes in de rechter hand, mijmert Theo van Es: "Het kan raar lopen met een mens. Driejaar gelden gaven ze in Leiden geen cent meer voor me. Ik was zogenaamd afgeschre ven, zou nooit meer een stap op het toneel doen. Maar als ik nu op een zondagmiddag bij Lugdunum de voetbalkantine binnen stap, moet ik weer hand tekeningen uitdelen. En op straat voel ik dat ze mij weer nakijken. Hoor je mensen fluisteren: „Joh, kijk eens wie daar gaat". Te gek toch". - Nieuwe publieke belangstelling voor Theo van Es. Nu niet meer als solo-zanger in de jaren zestig) van de popgroep The Shoes maar vanwege zijn als zelfrijzend bakmeel omhoog schietende popula riteit in disco-kringen. Ook dit keer is er voor hem een rol als zanger, al is hij wel definitief afgestapt van dat aardappel-in de-keel geluid" dat hem in The Shoes-tijd zo bekend maakte. Het alternatief, de gepolijste kopstem, legt hem geen windeieren m Nederland ligt dan weliswaar nog niet aan zijn voeten maar met name in Frankrijk en het laatste half jaar in Amerika lusten ze wel pap van Leidse Theo. Hoe groot zijn populariteit reikt bleek hem kortgeleden in de trein vanuit LuxemburgDaarin kwam hij tegenover een paar Amerikanen te zitten met wie het gesprek op het thema disco-muziek kwam. "Toen ik zei dat ze Theo Vaness voor zich hadden, was ik gelijk de populaire bink en moesten er handtekeningen worden uitgedeeld". j Inderdaad, Theo Vaness (spreek uit Tiejo Vennes met de klemtoon op de laatste let tergreep). Een naam aange past aan de nieuwe carrière en bedacht door zijn Franse pla tenmaatschappij die Theo laat zingen maar voor de rest wel alles in eigen hand wenst te houden. Hoge ogen Bab, bad, boy, heet de LP waarmee Theo momenteel in Amerika verrassend aan de weg timmert. Op de belangrijkste graadme- L ter daar, de Billboard, heeft hij nummer drie gestaan en op de hitlijsten in Los Ange les, Miami en Boston gooide i hij ook erg hoge ogen. Naar Theo Vaness wordt in Ameri ka volop geluisterd en in de disco-clubs veel over hem ge sproken maar toch heeft hij zijn neus er tot nu toe nog niet een keer laten zien. Volgende maand gaat hij er pas voor het eerst in zijn leven naar toe. Zijn platenmaatschappij heeft dat zo gewild. Heeft be wust de boot zo lang afge houden. 'Dat is de hele taktiek", zegt Theo. "Je maakt het publiek eerst lekker en dan pas kom je voor de dag. Niemand daar kent me van gezicht. Zelfs op de platenhoezen staat geen foto van me. In Amerika den ken ze dat ik een neger ben, want die maken nu de dienst uit in de disco. De verrassing is natuurlijk des te groter als blijkt dat de zanger blank is". Theo staat op, rommelt even wat in de keuken en vlijt zich vervolgens neer op het vloerkleed, de voorkant van de bank als ruggesteun ge bruikend. "Kijk", zegt hij, "wat die presentatie van mij in Amerika betreft, dat laat ik helemaal aan die jongens van de platenmaatschappij over. Ja toch? Ieder zijn vak. Ze willen mij daar echt gaan ver kopen als de jongen uit Hol land die in zijn leven al heel wat tegenslagen te verwerken heeft gehad maar desondanks toch kans heeft gezien er weer bovenop te komen. Ik vind het een prima verhaal. Nou ja, een tikkeltje overdreven mis schien maar dat is voor het goede doel. Want al zouden ze er mij heen sturen met een boerenkiel en klompen aan; mij best. Als het maar aan slaat". Zelfverzekerd Het klinkt erg zelfverzekerd. Maar eigenlijk knijpt Leidse Theo 'm als een oude dief. De zelfde prikkel in de buik als het eerste schoolreisje naar de Efteling. Als de ijsklontjes in zijn whis ky-glas nog maar de grootte hebben van een Haagse hop, zegt de zanger zachtjes: "Amerika. De eerste keer dat ik er naar toe ga. Het beang stigt me wel een beetje. Het is zo groot hè. Natuurlijk hoop je dat het goed gaat maar voor hetzelfde geld flop je. Ik zal niet de eerste Nederlandse artiest zijn die er de kous op zijn kop krijgt. Shocking Blue. Heeft toch ook één ge staan in de Billboard. Maar waar zijn ze gebleven? Ik be doel maar. Ergens is het een grote gok". Theo van Es. Tweeëndertig toch al weer. Het beginnende buikje gaat redelijke schuil achter het vlotte blauw-witte zomershirt. In de kamer naast het woonvertrek speelt doch ter Janet met haar vriendin netje. Toen Theo iets ouder was dan haar hield hij het voor gezien op de LTS en koos voor de muziek. Solo zanger bij de White Shoes. Eerst schoolfeestjes maar al rap achter de microfoon in Duitse nachtclubs. Om acht uur het toneel op, om drie uur 's nachts er weer af. Daarna in Nederland verder met The Shoes. Met redelijk veel suc ces. Zestien platen, waaron der vele die het prima deden. Osaka, No money for roses, Standing and staring, Na, Na, Na. Einde In het begin van de jaren zeven tig kondigde zich voor The Shoes het definitieve einde aan. Het gemiddelde aantal optredens per week was van vijf terug gelopen tot nauwe lijks twee. Het weekloon ge zakt tot tachtig gulden per week. "We verdienden min der dan de jongens die voor ons de apparatuur op het to neel klaar zetten," zegt Theo. The Shoes, de een ton kostende muziekinstallaties waren amper afbetaald, kapten er mee. De tweelingbroers Jan en Henk Versteegen pro beerden op het muzikale vlak daarna nog wel wat, maar be landden uiteindelijk als be dienden in een Leidse bistro en de vierde man, Wim Ver huis, werd conducteur op een trein. Theo van Es modderde ook wat door in de muziek. Maakte nog wel een soloplaat, speelde wat in andere groe pen maar was uiteindelijk toch op een werkloosheids uitkering aangewezen. "Ze dachten dat The Shoes bulkten van het geld," zegt Theo, die zichzelf nog eens in schenkt. "Inderdaad, we hadden heel wat hits op onze naam staan, maar daar wer den er per plaat hooguit maar zo'n 15 of 16.000 van verkocht. Voor Hollandse begrippen was dat toen heel redelijk maar het zette geen zoden aan de dijk. We moesten er uit eindelijk geld op toe legeen. Vandaar dat ik de WW in ben gegaan. Gelukkig heeft mijn vrouw een goede baan in de cosmetica. Zij heeft veel kun nen opvangen." Zekerheid Theo gaat er nog eens goed voor zitten. "In die tijd hebben ze vaak tegen me gezegd: Theo jongen, ga een baan zoeken. Ik ken jongens die ook in het vak hebben gezeten en die doodongelukkig zijn met de baan die ze nu hebben. Sorry hoor, maar ik bedank voor die eer. Trouwens ik zou het niet kunnen." "Muziek maken is nu eenmaal een kick voor me. Als ik twee weken geen gitaar heb gezien ben ik in staat ergens een winkel binnen te rennen en er een weg te grissen. Echt, het is een verslaving voor me ge worden. Ik kan er even mee stoppen. Een half jaar mis schien. Maar dan moet ik ge woon weer. En waarvoor ei genlijk? Voor het grote geld? Ik geloof van niet. Ik woon hier prima in de Merenwijk. Hoef geen villa met een zwembad. Zo hoog heb ik het niet in mijn bol. Waar het mij om gaat is met de muziek be zig kunnen zijn. Al heb je maar om de twee jaar wat succes. Dat is voor mij al vol doende. Af en toe die kick.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 21