Elise Hoomans: een leven lang toneel 3 T^n r^g^i HET PIEPEND BED r (@-udcYLieuius. ZATERDAG 25 AUGUSTUS 1979 PAGINA 15 In november is het 65 jaar gele den, dat de actrice en regis seuse Elise Olga Beatrice Hoomans in Haarlem werd geboren. Hoewel daar geen regels voor bestaan, zag zij in dat feit een reden om de zake lijke leiding van Toneelgroep Theater in Arnhem te laten weten dat zij haar functie in de artistieke leiding neer zal leggen. Voordat het echter zover is, speelt Elise Hoo mans dit najaar nog een rol in een nieuwe vertaling van „The Importance of Being Ernest" van Oscar Wilde, die in de opvatting van regisseur Ger Thijs (een leerling van Elise Hoomans) de titel „Het belang van Ernst" heeft mee gekregen. Dit voorjaar was haar laatste werkstuk als re gisseuse bij Theater in de schouwburgen te zien: „Bouwmeester Solness" van Hendrik Ibsen. Elise Hoomans, die enkele jaren getrouwd is geweest met de acteur Lo van Hensbergen, uit welk huwelijk zy een dochter heeft, speelde in to taal zo'n 180 toneelrollen en deed daarnaast vele regies. Bovendien was ze docente aan de toneelscholen in Arn hem en in Maastricht en lid van de Raad voor de Kunst. ARNHEM (GPD) - „Als kind heb ik eens gezegd: ik wil zo graag andere levens leven. Bij het Nederlands toneel heb ik veel stro mingen meegemaakt, heel veel mensen leren kennen en geleerd me aan te pas sen. Ik heb het vak moeten uitoefenen onder leiding van heel verschillend ge aarde mensen. Als je Au gust Defresne neemt naast een Cor Hermus, een Cor van der Lugt Melsert of een Albert van Dalsum, dat zijn totaal andere men sen. Elke regisseur heeft zijn eigen inzichten, z'n ei gen visies over literatuur, over toneel zelf of over het leven, die hij vorm wil ge ven op het toneel". „Al deze verschillende mensen heb ik leren kennen en in hun sfeer gewerkt. Ik vind dus dat ik tame lijk veel levens op het toneel heb geleefd. Ook gezien de rollen die ik speelde en alle verschillende schrijvers, die een eigen taal, een eigen filosofie hadden, waardoor ik heb geleerd ook vanuit een an dere structuur te denken dan vanuit mijzelf. Als je twee regis seurs naast elkaar over een voor stelling hoort, zijn ze het nooit met elkaar eens, omdat ze hun eigen visie op het stuk hebben". ,Jiet is nu de kunst om ook vanuit de visie van een ander te leren denken, wat zeer verruimend werkt. Dus dan zeg ik: ik heb geen bekrompen leven geleid op het to neel. Het is één grote leerschool geweest. Elk toneelstuk is een nieuw avontuur, elke nieuwe schrijver is weer een leerschool. Dus eigenlijk heb ik voortdurend op school gezeten, dat wil zeggen, een levensschool natuurlijk". De actrice en regisseuse Elise Hoomans blikt terug op ruim 38 jaar toneelervaring. Ik heb waar schijnlijk meer vanuit mijn im pulsen geleefd, dan vanuit mijn gevoelsmatige benadering en pas achteraf ging ik dat analyseren, om vanuit die nieuwe analyses weer impulsief te werk te gaan en daarna weer geanalyseerd... Zo is mijn kennis verbreid en mijn omgang met andere mensen ge modelleerd. Je kan spontaan met mensen omgaan vanuit jezelf, maar je kan ook in situaties ko men, waarin je technisch met an dere mensen moet omgaan, dus waarin je eigen mening en je ka rakter niet zo bepalend mogen zyn". „Het is geen gemakkelijk leven aan het toneel, het is één grote strijd om je eigen visie op het leven te behouden, maar ook op het werk, op het toneel. Het leven, de om standigheden veranderen en daarmee ook het toneel. Toneel is echt, zoals Shakespeare zegt, een spiegel van de werkelijkheid. Maar ik ben altijd van het indivi du uitgegaan en niet zozeer van systemen of utopieën of ideaal toestanden. Ik ben van het indi vidu uitgegaan, want het indivi du, de mens, maakt zijn omge ving". Dieptepunten zijn Elise Hoomans in haar carrière niet bespaard gebleven. Elke acteursloopbaan kent een crisis, weet de actrice ook uit eigen ervaring. „Op een gegeven moment leer je onderscheiden wat applaus, kri tiek en beroemd zijn is. Zolang je jezelf projecteert, ben je kwests- baar, want dan wil je ook de roem oogsten. Maar er komt een crisis in elke toneelspeler als hij over gaat van zijn zelfprojectie naar het herstructureren van andere rollen. Dan word je geconfron teerd met je eigen ik. Ik heb ook zo'n crisis meegemaakt. Toen ik Badeloch speelde, wat was ik niet ydel. Toen ging ik studenten re gisseren en werd ik nog ijdeler. Een machtspositie, hoor. Vervol gens ging ik met die studenten naar Amerika en toen zat ik in de Nevada-woestijn en dacht wat doe ik hier?". „Toen vielen de schellen mij van de ogen, toen was het veel belang rijker dat ik een dochter had en honden en een kopje thee of een kopje koffie en een gezellig sa menzijn. Veel belangrijker dan te kunnen zeggen: ik ben die en die. En dan komt de grote crisis. En als je dan overnieuw kan begin nen, dan benader je het vaak op een heel andere manier, dan is de rol belangrijker dan jijzelf en in het begin was jij hoe dan ook be langrijker dan de rol. Dacht je dat ze naar Elise Hoomans keken als ik op het toneel sta? Ze kijken naar die mevrouw of die juffrouw of dat ouwe mens of die trut die daar opkomt en is dat waarachtig of niet. Een goede kritiek geeft wel een fijn gevoel, maar als dat hoofdzaak wordt, dan werk je zo aan de buitenkant..." Interpretatie Nu ze haar werkzaamheden aan de toneelschool in Maastricht beëindigt (de school in Arnhem verliet ze al een paar jaar geleden omdat de democratisering haar daar te ver ging), is Elise Hoo mans verheugd over de uitnodi ging om aan de Amsterdamse Theaterschool les te komen ge ven in tekstinterpretatie. „Dat schijnt mijn sterkste kant te zijn", zegt ze. „De mensen leren tegenwoordig in begrippen en logisch denken, maar als je toneel speelt, moetje in beelden kunnen denken. Dat is wel lastig als je au to rijdt, want als ik mij een ge sprek herinner met iemand, dan Galerie Pulchri Studio Oegstgeest (Pas sage 10): schilderijen Hans Vogelpoel, dagelijks van 10-16 uur, behalve op zon dag. (Tot 13 september) Galerie de Pomp, Dorpstraat 38, War mond. Tentoonstelling Hans Zandvliet - lito's, aquarellen, kleurpotloodtekenin- KLEINE VAART Anita Smits 23 rede Karachi, Antarctic 23 450 zo Kp Farewell nr Dildo, Arrow 24 15 no Dover nr Vlissingen, Atlantic Horizon 23 305 nno Las Palmas nr Port Harcourt, Breehelle 24 t.a. Orinoco. Breehoek 23 120 no Halifax nr Browns ville, Breeveertien 23 160 zzo Kp Canso nr Septiles, Calafia 24 700 w Monrovia nr Tema, Carla 24 600 zw Can. eil. nr. Oporto, Christiaan Brunings 23 vn Rotterdam, Comelis Broere 23 vn Rotterdam nr Londen, Dutch Engineer 23 vn Rotterdam nr Sandefjord. Dutch Sailor 24 te Botlek, Electron 23 vn Amsterdam nr Hurum, Eric 23 vn Rotterdam nr Antwerpen, First 24 p Noordhinder nr Gent, Galloway Express 23 65 zw Oporto nr Waterford, Jacobus Broere 23 vn Rotterdam nr Mil- fordhaven. Jersey Express 24 300 w Madagascar, Josephine 23 vn Rotterdam nr Gibraltar, Lijnbaansgracht 23 100 n Trondheim nr Amsterdam, Marinus Smits 23 385 ozo Aden nr Mo gadiscio, Merak 24 te Amsterdam, Oceanic 24 te Sydney, Pacific Princess 24 vn IJmuiden nr La gos. Ringgracht 24 te Archanglsk, Stadiongracht 24 te IJmuiden, Stella Procyon 23 vn Tarragona nr Tri poli, Tai\ja Holwerda 24 th.v. Boulogne nr Bruensbuettel, Tycha 23 vn Amsterdam nr Antwerpen, Viscount p 24 Westhinder nr Rotterdam. GROTE VAART Alkmaar 23 te Kingston verw., Aludra 23 200 nno Aden nr Jeddah, Amstelburcht 23 20 z Kaapstad nr Rot terdam, Amsteldreef 23 vn Fremantle nr New- south wales, Amzteluis 24 te Cornerbrook, Bilderdyk 24 vn Bremerhaven nr Rot terdam, Britsum 23 170 zw Bermuda nr Terre- haute, Broere Emerald 23 te Algericas. Diadema 23 800 zw Sumatra nr Sydney. JU Ko*vTG6UP \IKJWIUM&7 PAf IS ggM PooRZlCMflSg zit ik er weer en kijk ik niet op de weg. Heel gevaarlijk. Als je in beelden denkt, lanceer je geen logische begrippen, nee, je hebt iets voor je: winter, 't Was in de winter, ik stond in een sneeuw bui, ik had het koud. Dan moetje dat voelen en is die sneeuwbui heel echt aanwezig. Dat is toneel spelen en dan breng je het over. Weliswaar onbewust, want het is je eigen sneeuwbui en er zijn honderden mensen in de zaal die andere sneeuwbuien in hun hoofd hebben. Maar die sneeuw bui moet je zo doorvoelen, dat ook zij zitten te rillen in hun stoelen". Elise Hoomans is altijd haar eigen gang gegaan. De Actie Tomaat heeft geen enkele invloed gehad op haar wijze van toneelmaken. „Het was een mengelmoes van eigenbelang, van geïndoctri neerd politiek idealisme. Het in dividu was niet meer zo belang rijk, maar het collectief. De maat schappij moest omgeturnd wor den. Allemaal het gevolg van een tomaat die werd gegooid uit de duisternis van een zaal. Er zijn inderdaad mensen wakker ge schud en de ivoren toren is wel verlaten, men heeft getracht dit esthetisme te verlaten en zich meer te bemoeien met het per ceptie-vermogen van het publiek. Maar daarvoor zijn mid delen gebruikt die ik laak, aange zien men niet uit het duister van een zaal iemand een tomaat in zijn volle gezicht moet smijten. Dat Vind ik fascistoïde". Hoewel de Actie Tomaat wel het een en ander teweeg heeft ge bracht, meent Elise Hoomans dat men toch niet mag vergeten, dat het repertoiretoneel de basis is geweest voor alle toneel. De actie heeft weliswaar geleid tot een opener bestel, maar is ook ge voerd ten koste van individuen en van veel dat bereikt was. Het uitgangspunt is onveranderd gebleven: het gaat uiteindelijk om een goede voorstelling. I De avonturen van Jommeke Kom, we trommelen hern cp, en Jommeke ook. Ze kunnen het bed helpen buiten sleuren MOUSSE AU CHOCO LAT 1 ei. 50 k suiker. 60 re chocolade, up Marnier, waaierbis Splits het ei. Roer de eierdooier luchtig dc helR van de s' Ongevallendienst Klasse m. van 14.00-14451 ziekenhuizen Leiden 18J0"19'30 45-12 uur •gen en Ad Jordaans - foto's. Geopend tot 31 aug., dag. van 13-17 uur en 19-21 uur, van 10-12 uur. Galerie De Oude Rijn, Stille Mare 4. Ten toonstelling van 12 kunstenaars - etsen, zeefdrukken, kleur hoogdrukken, li tho's, gouaches en plastieken. Geopend van 18 aug. - 16 sept., do t/m za. van 12.30-17 uur, zo 19 aug. van 14-17 uur. .Brasserie Scarabee, Pieterskerkchoor- steeg. Tentoonstelling Sutopo - batik- schilderijen. Geopend tot 31 aug., dag. Dordrecht 23 vn Hoek van Holland nr El Ferrol, Duivendrecht 23 90 n Terschelling nr Nordenham, Esso Bonaire 23 460 zw Abidjan nr Bah- Flevoland 23 vn Durban nr Capetown, Gooiland 23 te Hamburg, Incotrans Spirit 23 vn Corinto nr Aca- jutla, Katendrecht 23 400 no Antigua nr Cam den, Kylix 23 vn Merseyrivier nr Cardiff, Maasbracht 23 300 nw Tristan nr Kaap stad, Maasbree 23 ta. Europoort, Maasrix 23 vn Hoek van Holland nr, Marinula 23 300 zzw Okinawa nr Singa pore, Nedlloyd Delft 23 vn Fos sur mer nr Port Said, Nedlloyd Freetown 23 van Whangareig nr Manila, Nedlloyd Holland 23 40 o Montevideo nr Durban, Nedlloyd Linge 23 vn Papeete nr Suva, Nedlloyd Rhone 24 te Singapore verw., Nedlloyd Sinoutskerk 23 280 o ten n Diego Garcia nr Durban, Nedlloyd Tasman 24 te Tilbury verw., Onoba 23 te Curacao verw.. Trident Amsterdam 23 165 zw Azoren nr La Guaira, Westland 23 te IJmuiden, Zwjjndrecht 23 te Sancipnan Leidse bioscopen LUXOR: "The China Syndrome", da. 2.30,7.00 en 9.30 uur, zo. 2.00,4.30,7.00 en CAMERA: "The kids are alright", da. 7.00 en 9.15 uur, za. en woe. ook 2.30 uur, zo. ook 2.00 uur, al. Nachtvoorstelling: Fellini: "Roma", vr. en za. 11.30 uur. LIDO 1: "Moonraker", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 12 jr. LIDO 2: "In de ban van de ring", da. 2.30 en 8.00 uur, zo. 00k 4.45 uur, al. LIDO 3: "Animal House", da. 7.00 en 9.15 uur, ma., di., do. en vr. 00k 2.30 uur, al. Kindermatinee: "Tom en Jerry", woe. en za. 2.30 uur. zo. 00k 4.45 uur. STUDIO: "Haastige spoed is zelden goed", da. 7.00 en 9.15 uur, ma., di., do. en vr. 00k. 2.30 uur, al. Kindermatinee: "50 Jaar Mickey Mou se", woe. en za. 2.30 uur. zo. ook 4.45 uur. TRIANON: "Uit elkaar", da. 2.30,7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 12 jr. REX: "Fantasie in een bordeel", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 16 jr. Bioscopen Alphen EURO 1: "Uit elkaar", da. 1.30. 6.30 en 9.00 uur. zo. 4.00, 6.30 en 9.00 uur, za. en woe. 6.30 en 9.00 uur. 12 jr. Nachtvoorstelling: "Death Wish", za. 12.15 uur, 16 jr. Kindermatinee "Billie Turf, het dikste studentje ter wereld", za., zo. en woe. 2.00 uur. EURO 2: "Firepower", da. 1.45, 6.45 en 9.15 uur. zo. ook 4.15 uur, za. ook 12.15 uur. 16 jr. EURO 3: "Moonraker", da. 1.45, 7.00 en 9.30 uur, zo. ook 4 15 uur. al. Nachtvoorstelling: "Convoy", za. 12.15 uur, 16 jr. EURO 4: "Pas op of we slaan d'r op", da. 2.15,7.15 en 9.45 uur, zo. ook 4.45 uur, al. Nachtvoorstelling: "Erosroulette". za. 12.15 uur, 16 jr. 8.00 uur, zo. 4.00 en 8.45 uur, 12 jr Kindermatinee "De fluit met de zes smurfen", za. 2.15, zo. 2.00 en woe. 2.30 Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhui$ en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur EÜsabeth-ziekenhuis) Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis: Middagbezoekuur: 13.45-14.30 uur. Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: vaders extra van 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage lijks van 14.00-19.00 uur. (Niet meer dan 2 bezoekers per patièn©. Sint Elisabeth-ziekenhuis: Volwassenen, dagelijks van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtgenoot» van 15.00-16 00 uur en van 18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwartier van middag- en avond- Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30 Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-18.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou- der£ Maandag t/m vrijdag 1830-18.45 uur Zaterdag en zondag: zoek wordt toegestaan kan de hoofdve pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15 00-15.45 uur 18 30-19.00 uur. Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le cn 2e klas 11-1130; 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas 13.30-14.15 cn 18.30-19.30 uur Kraamaf deling 13.30-14 45 alleen voor echtgeno ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou ders 18.-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (020-175000- 25 augustus 1979 Honderd jaar geleden stond in de krant: - Ongeveer achttien maanden geleden stierf te Sorau, ten Z.O. van Berlijn, een jong meisje aan borsttering. Het arme kind was zeven jaar geleden tot een jaar gevangenisstraf veroordeeld wegens diefstal van een brief met geldswaarde, ten nadeele van haar meesteres. Hoezeer zij tot het uiterste alle schuld bleef ontkennen, de schijn was tegen haar; de rechter en de wereld veroordeelden haar en, eenmaal gevonniste, kwijnde zij weg. Dezer dagen is haar nagedach tenis can de daarop kh smet gezuiverd. Een behanger en stoffeerder, in de Swtnemun- destraat te Berlijn woonachtig, moest t'oor een é&mt iü CM Schonhauser Allee een sofa re- pa reeren en bij het verwijderen van het oude bekleedsel vond hij daarachter een brief, waarin zeven biljetten van 100. acht van 25 thaler en verscheidene coupons van obhgatien der stad Berlijn. Toen hij den gevonden schat aan de weduwe bracht, riep deze schreiend uit. "Dat is de brief, dien mijn dienstbode heette gestolen te hebben en waarvoor zij een jaar gevange nisstraf onderging." Vijftig jaar geleden - De regeering der Ver. Staten heeft een Chineesche nota ont vangen, waarin ernstige be schuldigingen tegen de Sovjet- regeering worden geuit. De Chineezen zouden over docu menten beschikken, die duide lijk bewijzen, dat de Russische regeering een aanslag tx>orbe- reidt met het doel de Chineese nationale regeering ten val te brengen. Zij maakt daarbij ge bruik van haar invloed op den Chineeschen Oosterspoorweg en andere door de Sovjets gecon troleerde instellingen teneinde de bolsjewistische plannen te bevorderen. De Chineesche nota is ook toegezonden aan alle sta ten, die het Kellogg-pact hebben onderteekend (dit verdrag, uit augustus 1928 verklaarde aan valsoorlogen onivettig, maar had weinig resultaat, daar het geen sancties tegen een aanval ler mogelijk maakte. Het Kel logg-pact was ook door de Sov jet-Unie en Chine onderteekend, Red).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 15