Stelling filmt afscheid van jaren '50 Curieus werkstuk over popgroep The Who Filmfestival in Leiden Films deze week Nieuwe episode in werk van maker Mariken Medium film schiet tekort VRIJDAG 24 AUGUSTUS 1979 FILM PAGINA 11 UTRECHT - De cineast Jos Stelling heeft het afgelopen weekeinde de opnamen voltooid voor De Pretenders, een film die in 1980 in première komt en zich zal afspelen in de maand augustus van het jaar 1962. De vrijwel enige loka- tie van de film is een cafetaria, gelegen in een Utrechtse saneringswijk. Anders dan in vorige films van Stelling, worden dit keer twee hoofdrollen gespeeld door profes sionele acteurs: Coby Stunnenberg en Evert Holtzer. De andere rollen in De Pretenders, die ongeveer een half miljoen mag kosten, worden gespeeld door amateurs, on der wie de Utrechtse cabaratier Bob van Balen. Na Rembrandt Fecit 1669 (onlangs verkocht voor tv-uitzending aan Hongarije, Roemenië, Tsjechoslowakije, Australië en Denemarken, er volgt bioscoopverspreiding in Parijs, Londen en waarschijnlijk Ame rika) zal De Pretenders een nieuwe episode inluiden van Stellings dracht gegeven. Aanvankelijk zou Herman in de film spelen of er teksten voor schrijven, of iets. Maar ik zat zelf al lang met het plan om eens een film te maken over die periode, 1962. Geen nostalgie om de nostalgie, maar echt een film over die tijd. Nou kende ik zelf dat stuk van Her man niet, maar dat scenario dat ik gepresenteerd kreeg, dat was echt helemaal niks". „We zijn toen met een man of acht een j aar lang elke week een avond gaan praten over wat we allemaal niét in de film wilden hebben. Alles uit die tijd werd besproken: Kongo, Varkensbaai, Utrecht in die tijd. Tot we alleen een paar dingetjes over hielden waar we het over eens konden worden met die groep mensen, die trou wens steeds kleiner was gewor den. De oorspronkelijke scena rio-schrijver had zich al terugge trokken". „Bij dat soort besprekingen was ik dan toch de kapitein op het schip en' ging toch autobiografische trekjes claimen. Van Jukebox raakten we steeds verder verwij derd en het werd zo De Preten ders. Omdat het bleek neer te komen op een aantal mensen met pretenties. Ze willen allemaal meer zijn dan men is. Een beetje vette titel misschien, niet eens echt Engels bedoeld. Het gaat om het pretenderen, dat geeft de in houd precies weer". Marilyn Monroe „De film speelt in het weekeinde van 4 en 5 augustus 1962. Dat is het weekend dat Marilyn Monroe zelfmoord pleegde. Achteraf heb ik me gerealiseerd dat dat zomer se weekeinde het einde heeft be tekend van de jaren '50 en het be gin van de jaren '60. Het was het opblazen van Hollywood, die daad van Marilyn Monroe. Als symbool zit dat zo in de film". „Het is verder het verhaal van een cafetariahoudster van een jaar of veertig en een jongen van een jaar of achttien. De jongen had zijn mulo-diploma gehaald, was met zijn moeder naar een andere stad verhuisd en is fotograaf gewor den. En dan komt hij terug bij de oude vrienden, om te zien hoe het er is en om te laten zien wie hij geworden is. Hij zit dan de hele tijd met dat fototoestel te spelen. Zijn snikkel feitelijk". Timide „Mijn eerste drie publieksfilms - Mariken, Elckerlyc en Rem brandt - zijn typische vormfilms geweest, het is nu voor het eerst dat ik op de echt dramaturgische toer ga. En ik moet zeggen dat ik de afgelopen twee maanden al meer heb geleerd dan bij de drie vorige films samen. Ik voel heel duidelijk dat ik het echt nog niet allemaal weet. Voor Rembrandt dacht ik dat ik het wel wist, daar na ben ik gaan twijfelen. Weer la ter realiseerde ik me dat die twij fel best positief is. Mulisch heeft eens gezegd: „Zo gauw je je reali seert dat je niet schrijven kan, dan begin je te leren". „Heel timide werk ik nu aan De Pretenders. Ik heb drie acht-mil- limeter-films gemaakt, toen drie zestien-millimeters-films en toen drie op vijfendertig. Nu ga ik weer terug naar zestien, voor drie films met een sterk persoonlijk karakter. Een over een cafetaria, een over een jongensinternaat en een over een familiereünie. Als ik deze drie films heb gemaakt, hoop ik over vier, vijfjaar zo ver te zijn dat ik echt een grote, vak matige film kan maken. Dat wordt dan eigenlijk mijn eerste film. Internationaal georiënteerd, want dat is toch de enige manier om werkelijk iets te bereiken, maar wel met een Nederlandse basis". In eerste instantie zou De Preten ders een verfilming worden van Herman van Veens toneelstuk ■Jukebox 2000. Het is anders uit gepakt. „Herman van Veen en ik zijn even oud, alle twee geboren en geto gen in Utrecht. Hij komt uit ce Koekoeksbuurt en ik uit Oud- wijk. Het klopt allemaal een beetje. Hij heeft altijd aan een film gedacht en als we elkaar ontmoetten, dan hadden we het daarover. Hij was al een beetje bij Elckerlyc betrokken... Maar ik realiseerde me heel snel, dat het op een fifty fifty-basis met hem lastig zou zijn iets creatiefs te doen, omdat hij erg dominant is en ik vind mezelf ook dominant. Dat zou bonje worden". „Hij had dat toneelstuk Jukebox geschreven. Een keer in Mün- chen werden we het er over eens dat ik dat zou verfilmen, maar hij had al iemand een scenario-op- „Want zo is het wel, de film gaat niet alleen over pretenties, maar ook over potenties. Tijdens dat week einde gebeurt er dan van alles. Het pakt heel emotioneel uit. Maar wel op een erg kleine schaal. Er komen geen moorden of blote tieten aan te pas, het gaat om echt zeer alledaagse realiteit. Maar het is wel een weekeinde waarvan je dan later kunt zeggen dat het heel memorabel en be langrijk is geweest als je terug kijkt". „Afgezien van de cafetariahoud ster, die een soort moederfiguur is, gaat het over pubers. En die ene jongen wordt feitelijk in die twee dagen volwassen, wat niet alleen een positief geluid wil zijn. Het aardige van de film zou moe ten zijn dat die pretenties van die jeugd zo normaal zijn. Er zit een jongen bij, die schrijft een boek. Een ander wil een grammofoon plaatje maken. Truus wil foto model worden, of stewardess. Maar het enige dat ze echt willen, dat is weg uit die buurt, die ze als een gevangenis zijn gaan ervaren. Alleen die cafetariahoudster zal niet zo gemakkelijk meer weg kunnen. Ze is door haar man verlaten en zo zit de problematiek van een alleenstaande, ouder wordende vrouw ook nog een beetje in deze film". „Het enige wat echt een probleem is geweest bij het maken van deze film, is dat het gaat om mensen die niet echt een gesprek kunnen voeren. Het zijn geen intellec tuelen, maar lui die vanuit de on derbuik praten. Kreten! En indi rect! Dat is typisch Utrechts. Als je hier in een kroeg komt en je ontmoet iemand die jou mag, dan zegt die: „Ha, achterlijke gek!". Dan mag-ie je graag. Een echte Utrechter kan niet zeggen: Hé, dat'is lang geleden, hoe is het met je?". Ik herken in die mentaliteit van de Utrechter toch ook de Ne derlander; de doorsnee van Friesland tot Zeeuws-Vlaande ren, met uitzondering van Am sterdam...". „Dat was voor de dialogen dus een probleem, omdat ik de thema's niet echt verbaal kon uitwerken, omdat die mensen daar niet toe in staat zijn. Dus indirect, via sym booltjes, moest je zien aan te ge ven dat er vaak meer mee wordt bedoeld dan feitelijk wordt ge zegd. Ik heb gekozen voor natu ralisme boven het willen werken met fraaie, lucide dialogen. Daar tussenin is niets mogelijk". Slooppand Jos Stelling is uiterst tevreden over het verloop van de opnamen in een Utrechts pandje op de hoek van Tromstraat en Leerstraat, waar nog ooit de eerste Vivo- winkel gevestigd schijnt te zijn „Vooral de medewerking van de buurtbewoners is me honderd procent meegevallen. Sommigen hebben nog een rolletje meege speeld in de film. Het was ook heel prettig dat we in het van de gemeente ter beschikking gekre gen pand alles konden vertimme ren en verbouwen wat we maar wilden. Volgende maand wordt het gesloopt...". „Het is overigens toch een harde dobber voor me geweest. Niet alleen vanwege de kleine ruimte waarin alles moest gebeuren, maar ook omdat ik nu met een heel nieuwe crew gewerkt heb en voor het eerst met direct geluid heb gedraaid. Maar dat is me uit stekend bevallen". PI ETER VAN LIEROP The kids are alright; regie: Jeff Stein; hoofdrollen: leden van The Who; theater: Ca mera; alle leeftijden. Hun laatste werkstuk Who are you mag dan inmiddels roemloos zijn beland in de bakken met laag geprijsde el pees, de vier jongens van The Who zijn toch anderhalf uur bioscoopvermaak waardig geacht. Regisseur Jeff Stein en cutter Ed Rothkowitz vis ten uit de archiefladen al het materiaal van die fameuze Engelse popformatie en be werkten dat tot een compila tie. Dat resultaat - The kids are al right - moet je dan ook eigen lijk niet als een speelfilm, maar meer als een beschouwen. En het. Vooral de televisiebeel den uit de begintijd met My Generation en Substitute - compleet met Peter Towns- hends lessen in het ruineren van een gitaar - zijn er leuk. Aardig vooral bij die beelden is te zien hoe de geschiedenis zich in feite herhaalt. De overeenkomst met een figuur als Johnny Rotten is markant. Niet voor niets hadden veel punkgroepen My Generation op het repertoire. Was die trend echter snel voorbij, The Who draait nog altijd mee. Daarom naast de songs uit de jaren zestig ook latere com posities als Tommy (overge nomen van de film Wood stock), Baba O'Riley en hun laatste (merkwaardig genoeg geflopte) single Who are you. Hoe die ontwikkeling van mod- groep naar gevestigde rock formatie verliep komt nau welijks aan de orde, behou dens wat oppervlakkige in terviews, die bovendien door de Who-leden stelselmatig werden gesaboteerd. Tenslotte heeft Stein ook nog wat kolderieke fragmenten in zijn film gestopt, maar die komen nauwelijks over. Bo vendien doen ze wat navrant aan met het overlijden van drummer en pias nummer één, Keith Moon vorig jaar september, in het achter hoofd. Tot slot nog dit het volume was gisteravond in Camera veel te laag. BART JUNGMAN LEIDEN - Het Filmhuis van het Leidse Vrijetijdscen trum organiseert volgende week ter opening van het nieuwe seizoen een klein filmfestival. "Quiemada" van de Italiaan Pontecorvo opent de rij dinsdagavond. In deze film, die om 8 uur begint, speelt Marlon Brando de hoofdrol. Brando speelt hierin een Britse officier die opstandige slaven op een slaveneiland te hulp komt. Later moet hij echter de zijde van de plantagebezitter kiezen. Na "Quiemada", om kwart over tien, wordt 'Penti- mento" van Frans Zwartjes vertoond. Deze films, die met name in feministische kring veel weerstand heeft opgeroepen, geeft een persoonlijke kijk van Zwartjes weer op de machtsstrijd tussen functiona rissen, blanken en kleurlingen èn tussen man en vrouw. Woensdagavond is de beurt aan "Messer im Kopfvan de Westduitse regisseur Reiner Hauff. Hoofdfiguur is een biochemicus, die tijdens een politie-optreden is neergeschoten en daardoor zijn geheugen kwijtge- raaKi. ue film toont het bewustwordingsproces van de man na zijn genezing, waarin hij zich afzet tegen de linkse activisten, die een held van hem willen maken. Maar ook tegen de politie, die hem als een gevaarlijke misdadiger beschouwt. Deze film begint om 8 uur, daarna om kwart over tien wordt "Penti- mento" weer vertoond. Ook op donderdag wordt "Messer im Kopf' in de eer ste voorstelling gegeven. "Les rendez-vous d'Anna" is de laatste film in het festival. Chantal Akkerman regisseerde deze film, die handelt over de regisseuze Anna. Zij moet, vanwege haar beroep, veel reizen en beweegt zich dan ook in steeds wisselende onper soonlijke decors: treinen, auto's, hotels. Haar "thuis" komt aan het einde van de film, wanneer zij luistert naar de boodschappen op haar telefonisch ant woordapparaat. Anna domineert de scènes met haar luisteren, haar openheid zonder daarbij iets van haar onafhanke lijkheid te verliezen. "Les rendez-vous d'Anna" is donderdag om kwart over tien te zien. "In de Ban van de Ring" is één van die boeken die enkele jaren gele den vele mensen bijzonder heeft aangesproken en valt al bijna weer onder de categorie nostal gie. Aan de ene kant was het bijna onvermijdelijk dat het, zoals alle bestsellers, verfilmd zou worden. Aan de andere kant behoort het boek tot zo'n apart genre dat het begrijpelijk is dat het zo lang ge duurd heeft. Het epos van de Midden Aarde beschrijft de strijd tussen goed en kwaad, die af speelt in een geheel andere we reldzeen wereld vol symboliek. Tolkien heeft hier dan ook ruim dertienhonderd bladzijden voor nodig. Juist hier blijken de tekortkomin gen van het medium film. Terwijl een film dikwijls indringender kan zijn dan een toneelstuk of roman, lijkt het toch de sagen en legenden niet te kunnen vervan gen. De "sprookjesverteller" is niet zo gauw overbodig. Hierbij kan men denken aan andere po gingen hiertoe, zoals Sneeuw witje van Walt Disney. Ralph Bakshi, de regisseur, heeft over duidelijk zijn best gedaan Dis- ney-effecten te ontlopen, maar is hier niet helemaal in geslaagd. In het scenario van de film blijkt dit ook meteen. Het is logisch dat de gebeurtenissen uit het boek moesten worden samengevat, Bakshi heeft echter voornamelijk de spectaculaire gevechtsscènes eruit gelicht en hiermee ver dwijnt juist het meest essentièle van Tolkiens schepping: de sym boliek. Zo ontaardt In de Ban van de Ring (deel 1) in een aardige animatie/tekenfilm met weinig diepgang. De manier waarop de figuren wor den uitgebeeld zal niet iedereen evenzeer aanspreken. Door het lezen van het boek ontstaat er voor ieder een visueel beeld dat waarschijnlijk nauwelijks over eenkomt met de tekeningen van Bakshi. Zijn elfen komen regel recht uit Walt Disney. Aragorn is een soort getekende Charles Bronson, terwijl Frodo op het kleine neefje van Rik Ringers lijkt. Alleen de slissende Gollem is, vooral wanneer hy spreekt, een echte persoonlijkheid. De verfilming is een dappere po ging het onmogelijke te bereiken en als zodanig wel interessant, maar is niet aan te raden voor de genen die van het boek hebben genoten. ASTRID GUNS Blijvers "The China Syndrome" - Bij- na-ramp in kerncentrale, Luxor, Leiden. "Moonraker" - James Bond beheerst ook de ruimte. Lido 1, Leiden, Euro 2. Alphen. "Animal House" - Studenten lol blijft nog steeds draaien. Wellicht in het kader van de eerstejaarsdagen? Lido 3, Lei den. "Haastige spoed is zelden goed" - Lachfilm, Studio, Lei den. "Uit elkaar" - Film van. door, met en over Herman van Veen. Trianon, Leiden, Euro 1, Al phen. "Pas op of we slaan d'r op" - Vechten geblazen, Euro 4, Al phen. Nieuw in Alphen "Firepower" - James Coburn en Sophia Loren in avonturen film, Euro 3. Rex Kindermatinee "Tom en Jerry" - Lido 3, Lei den. "50 Jaar Mickey Mouse" - Stu dio, Leiden. "Billie Turf, het dikste studen tje ter wereld" - Euro 1, Al phen. Nachtfilms "Roma" - Camera, Leiden. "Sexiris van Athene" - Rex, Leiden. "Death wish"-Euro 1, Alphen. "Firepower" - Euro 2, Alphen. "Convoy" - Euro 3, Alphen. "Erosroulette" - Euro 4, Al phen. Haagse bioscopen "Death sport" - da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. 2.00, 4.15, 7.00 en 9.15 uur, Apollo 1, 16 jr. "Haastige spoed is zelden goed" - da. 2.00, 7.30 en 9.45 uur, zo. 1.30, 7.30 en 9.45 uur, Apollo 2. al. "The China Syndrome" - da. 2.00, 7.00 en 9 30 uur. zo. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uur, Asta, al. "On peut le dire sans se facher" - da. 7.30, 9.45 uur, do., vr., m di. 2.00 uur, Bijou, 16 jr. "Uit elkaar" - da. 2.15, 7.15 9.30 uur, zo. 1.45, 4 15. 7.15 9.30 uur. Calypso, 12 jr. "The Proteus generation" - da. 2.15, 7.15 en 9.30 uur, zo. 1.45. 4.30.7.15 en 9.30 uur. Camera, 16 jr. "In de ban van de ring" - da. 2.00, 6.45 en 9.30 uur, zat., zo. en woe. 4.00, 6.45 en 9.30 uur. Ci neac. al. "The best of the New York ero tic filmfestival'' - da. 2.00, 7.00 en 9.15 uur, zo. 1.30.1.45,7.00 e 9.15 uur, Corso, 16 jr. "Uit elkaar" - vr. en za. 7.00 e 9.30 uur. zo. 3.30, 7 00 en 9 30 uur, overige dagen 8.15 uur, Du Midi, 12 jr. "De val van Rome" - za., zo. en woe. 3.30 e 7.30 uur, overige da gen 1.30 en 7.30 uur, Euro. al. "Moonraker" - da. 2 00. 6 45 en 9 30 uur. zo. 1.15, 4 00. 6.45 en 9.30 uur, Metropole 1, 12 jr. "In de ban van de ring" - da. 2.00, 6 45 en 9.30 uur, zo. 1.15. 4.00,6.45 en 9.30 uur, Metropole 2. al. "The Deerhunter" - da. 2 00 8.00 uur, Metropole 3, 12 jr. "Prova d'Orchestra- da. 2 00. 6.45 en 9 30 uur. zo. 1.15, 4 00. 6.45 en 9.30 uur, Metropole 4,16 jr. "Animal House" - da. 2 00, 6.45 en 9.30 uur. zo. 1.15,4.00.6.45 e .9.30 uur, Metropole 5. al. "Jaguar lives" - da. 1.45, 6.45 e 9.30 uur, zo. ook 4.15 uur, Odeon 1. 12 jr. "City on fire" - da. 2.00, 6.45 c 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur, Odeon 2. 12 jr "Take the money and run" - da. 2.00, 6 45 en 9 15 ur. zo. ook 4.30 uur, Odeon 3, 16 jr "Paniek in het grand restau rant" - da. 6.45 en 9.30 uur, Odeon 4. al. "Deep throat" - da. 12.30, 2.15, I 4 00, 5 45, 7.30 en 9.15 uur. zo vanaf 2.15 uur, Le Paris 1,16 jr. "Legend of lady blue" - da 12.00,1.45,3.30.5.15,7.00 en 8 45 uur, zo. vanaf 1.45 uur, Le Paris 2. 18 jr "Schulmadchen porno" - da. 12.15.2 00.3 45.5 30,7 15 en 9 00 uur, zo vanaf 2.00 uur. Le Paris 3. 16 jr "Moonraker" - da. 2.00, 6.45 c 9.30 uur. za. en zo. 1.15.4.00,6.45 en 9 30 uur. Passage. 12 jr. "Gejaagd door de wind" - 1.30 en 7.30 uur. Studio 2000. 12 jr "Goin' south" da. 2 00. 7.00 9.30 uur. zo. 1 00. 7.00 en 9.30 uur. De Uitkyk, al. Straatscène uit De Pretenders.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 11